neprihlásený
|
Pondelok, 25. novembra 2024, dnes má meniny Katarína |
|
V novom Windows 10 môže byť starší softvér na vyšších rozlíšeniach ostrejší, ako na to
Značky:
Windows 10
DSL.sk, 20.5.2017
|
|
Vo väčšej aktualizácii Windows 10 1703 označenej Creators Update, ktorú spoločnosť sprístupnila na prelome marca a apríla, je prítomná zaujímavá funkčnosť umožňujúca na moderných displejoch s vysokým rozlíšením výrazne zlepšiť vzhľad starších ale aj mnohých nových softvérov.
DPI
Hustota obrazových bodov monitorov, DPI, sa dlhé roky držala na približne rovnakej úrovni a zvyšovala len pomaly, operačné systémy a softvér vrátane Windows tak pôvodne počítali s pevným DPI 96 bodov na palec.
Postupne začali prichádzať na trh ale monitory a displeje s vyšším DPI a napríklad u dnes už pomerne bežných notebookov so 4K displejom dosahuje hustota okolo 300 dpi.
Keby sa softvér zobrazoval v oknách o pixelovej veľkosti ako pri 96 dpi, okná a vizuálne prvky by boli príliš malé. Windows tak už dávnejšie dokonca už od éry Windows XP podporuje nastavovanie vyššieho DPI preberaného podľa možnosti z DPI displeja, pri ktorom sú jednotlivé okná a napríklad písmo vo väčších pixelových veľkostiach.
Keďže displeje s výrazne vyšším DPI ale ešte pred niekoľkými rokmi neboli bežné, softvéry pre klasické rozhranie Windows dlho napriek tejto možnosti nemali podporu pre vyššie DPI. Navyše komplikovanejší scenár s viacerými monitormi s rozličným DPI začal Windows podporovať až od verzie 8.1 a mnohé softvéry v takomto prípade stále nepodporujú zmenu DPI pri presune na iný monitor. Ide pritom o pomerne bežný scenár pri pripojení notebooku k ďalšiemu monitoru.
Príklad softvéru bez podpory vyššieho DPI na inom monitore s graficky zväčšeným oknom, kliknite pre zväčšenie (screenshot: Microsoft)
Windows 10 v prípadoch softvérov, ktoré buď nepodporujú vôbec iné DPI alebo nemajú podporu pre rozličné alebo meniace sa DPI, na monitore s väčším DPI doteraz ich okná jednoducho primerane zväčšil graficky bitmapovo ako obrázky. Pri takomto zväčšovaní sa samozrejme stráca ale ostrosť a softvéry vyzerajú oveľa horšie ako by pri danom rozlíšení mohli.
GDI Scaling
Vo Windows 10 Creators Update prišiel Microsoft ale s novinkou GDI Scaling, pri aktivovaní ktorej sa zväčšovanie deje iným komplikovanejším mechanizmom s predpokladane kvalitnejším výsledkom.
Windows softvér pre vykresľovanie najmä v prípade softvéru vyvinutého pôvodne pred rokmi využíva programové rozhranie GDI a viaceré operácie vykresľovania vrátane zobrazovania textu sú tak v svojej povahe vektorové.
Task Manager zväčšovaný pomocou GDI Scaling s kvalitnejším textom, kliknite pre zväčšenie (screenshot: Microsoft)
Pri aktivovanom GDI Scaling pre daný sofvér Windows jednoducho nezväčšuje celé okno aplikácie ale samostatne zväčšuje jednotlivé vykresľované prvky. Pri vektorých grafických operáciách a výstupe textu pritom využije reálnu vyššiu hustotu obrazových bodov a tieto prvky sú vykreslené tak kvalitne ako pri danom rozlíšení môžu byť. Zároveň pri viacerých monitoroch môže napraviť nekorektnú veľkosť príliš malých alebo veľkých okien niektorých programov.
Riešenie má aj svoje limity, keď napríklad text sa nemusí úplne presne zmestiť do oblasti preň vyhradenej v okne, nie všetok text je vykresľovaný cez GDI, s vyšším rozlíšením nemôžu byť použité tzv. DIB bitmapy s 96 dpi, niektoré prvky v okne môžu aplikácie vykresľovať cez iné modernejšie API.
Zároveň GDI Scaling nezväčšuje okno priamo na presne nastavené DPI ale na najbližší vyšší násobok štandardného DPI. Ak je napríklad nastavené 225% DPI, metódou GDI Scaling sa okno zväčší na 300% a následne na potrebnú veľkosť na 225% sa zmenší už grafickým zmenšením výsledného obrazu.
Či je použitie GDI Scaling tak vhodné je potrebné posúdiť individuálne pre jednotlivý softvér a aj v závislosti na použitom nastavení DPI.
Ako ho zapnúť
GDI Scaling nie je systémovo automaticky zapnutý pre všetky softvéry.
Užívateľ ho môže pre konkrétny softvér zapnúť v nastaveniach jeho spustiteľného súboru, v časti Kompatibilita výberom možnosti "System (Enhanced)" v nastavení "Override high DPI scaling behavior." V slovenskej verzii Windows 10 táto voľba nesie označenie "System (rozšírené)".
Ako GDI Scaling zapnúť pre konkrétny softvér, kliknite pre zväčšenie (screenshot: Microsoft)
Ako bolo spomínané pre iné softvéry a iné hodnoty DPI môže byť vhodné iné nastavenie. Ďalšími nastaveniami sú System, v slovenskej verzii Zmena mierky systém, pri ktorom Windows zväčšuje okná doterajším spôsobom graficky bitmapovo alebo Zmena mierky aplikácie, pri ktorom Windows nezasahuje a okno sa zobrazuje ako ho vykresľuje aplikácia. Toto nastavenie može byť vhodné použiť ak GDI Scaling ani systémové zväčšovanie doterajším spôsobom nevyzerajú dobre, okná softvéru pri ňom ale môžu byť malé.
Podľa Microsoftu vyššie DPI úplne alebo čiastočne nepodporuje množstvo populárnych softvérov, keďže boli pôvodne napísané ešte pred príchodom podpory vyššieho DPI a špeciálne pred príchodom podpory rozličných DPI pre viaceré monitory.
Plnú podporu evidentne nemajú ani všetky aplikácie Microsoftu, ako príklady Microsoft používa napríklad Task Manager, Local Group Policy Editor a v skoršom oznámení dokonca Microsoft Word, PowerPoint a Skype for Business. U systémových softvérov sa ale GDI Scaling zapnúť v nastaveniach nedá, keď nemajú sekciu Kompatibilita.
Aktivovať GDI Scaling sa dá okrem iného aj pre viacero softérov naraz cez skupinovú politiku a nastaviť jeho použitie môžu aj tvorcovia softvéru. Bližší popis týchto možností uvádza Microsoft v popise funkčnosti.
Najnovšie články:
Diskusia:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hhhhhggg
Od: Gertrudo
|
Pridané:
20.5.2017 12:26
To ze programotorov ma ms dobrych je znama vec, este keby sa to iste dalo povedt o manazeroch.
|
|
Re: Hhhhhggg
Od: Kolotocar
|
Pridané:
20.5.2017 13:22
Dobrych = priemernych. S tym celkom aj suhlasim. Priemer je v dnesnej dobe ale na otrasnej urovni, vdaka Indii a inym pokrokovym krajinam.
|
|
Re: Hhhhhggg
Od: vrtak_das_osmicka
|
Pridané:
20.5.2017 23:22
To s Indiou mas pravdu, oni kvalitu nevedia dodat. Ale s prvou vetou neshulasim. MS ma spickovych programatorov, samozrejme, ak sa nejedna o indickych programatorov. Problem je v tom velitelstve ako pisal kolega vyssie.
|
|
Re: Hhhhhggg
Od: Marcello DE
|
Pridané:
21.5.2017 7:55
S indiou sa mylis. Aj v indii najtes kvalitnych ludi a ktomu lacnych. Jeden chlapik s indie pre nasu firmu robil jeden projekt. Zvladol ho na jednicku a bez problemov. Ktomu bol aj hned v pohotovosti. Stalo nas to smiesnych 20 dolarov. Skoro zadarmo.
|
|
Re: Hhhhhggg
Od: vrtak_das_osmicka
|
Pridané:
21.5.2017 10:23
Nemylim sa. To je vseobecny fakt. Dokonca aj tu pred nedavnom bolo pisane o studii, ze 98% ci kolko percent programatorov z Indie su nekvalitni. 7 rokov s nimi spolupracujeme, ci uz MW alebo DB a bieda. Tym samozrejme nepisem, ze ne-indovia su najlepsi na svete.
|
|
Re: Hhhhhggg
Od: gorgor
|
Pridané:
22.5.2017 8:34
len ci tie 2% dobrych koderov z indie nie je stale viac ako na SK
|
|
Re: Hhhhhggg
Od: dzvir
|
Pridané:
21.5.2017 14:46
ak to nieje tajomstvo.. coho sa tykal ten projekt a ako dlho na nom pracoval? ak to spravil za jeden den tak v poriadku, ale potom by som to nenazyval projektom, ci?
|
|
Re: Hhhhhggg
Od: nestoji za rec
|
Pridané:
22.5.2017 9:21
Ako si si mohol vsimnut, rozhodne sa netykal jeho gramatiky :D Iba ja som naratal 8 chyb :D a to nie som ziadny grammar nazi, a uz vobec nie jednotkar z jazyka...
|
|
Re: Hhhhhggg
Od reg.: akoze
|
Pridané:
22.5.2017 11:35
projekt za 20 eur ? hello world ?
|
|
Re: Hhhhhggg
Od: hmm
|
Pridané:
21.5.2017 1:09
Najskôr mi bolo čudné prečo máš toľko mínusiek, potom som si to prečítal a dal som ti mínusko aj ja.
|
|
Celkom ma to hneva
Od: VzdyKedNa toPomyslim
|
Pridané:
21.5.2017 15:26
než začne niekto tvrdiť že ma na výstupe dobrbých programatorov, prečo vracia aopakuje - zhoršuje chyby svojeho SW ? Napr. po creator update, časť používaných vecí nejde.
Príklady nechcite, na YT som to už dal.
Alebo trivialna vec, prečo sa nedohodnú na štandarte JavaScrip a ak sa dohodli prečo jeden robí tak druhý onak.
Lokálne na EDGE nefunguje LocalStore, na Chrome ano,
Lokálne na EDGE funguje Load local file, na Chrome nie,
a časom tieto schopnosti menia, nedaj=u sa tak tvoriť jednoznačne programy v JavaScripte ako predt tym pred rokmi chceli a dufali. Pritom by to bolo super, taka V8 má obrovskú rýchlosť.
Preto ostava pre univerzalny svet len Java. mohol to byť aj JavaScript.
- Nefungujúce, zle fungujúce a padajúce aplikácie zabudované a dodávané priamo od MS, to je od nich neakceptovatelny FAIL.
|
|
Fantasticke
Od: bitboy
|
Pridané:
20.5.2017 12:43
Cize jednoducho povedane MS Win zvacsoval aj vektorove komponenty okien az po prepocte do bitmapy v nizkom DPI. A teraz najprv zvasci vektor a az potom prepocita bitmapu. Uzasne. Prelomove. Epochalne...
|
|
Re: Fantasticke
Od: ibiboy
|
Pridané:
20.5.2017 13:12
grandiózne.
|
|
Re: Fantasticke
Od: preceda
|
Pridané:
20.5.2017 14:05
Podel sa s nami, co epochalne vyslo z tvojej dielne... :)
|
|
Re: Fantasticke
Od: Rubick
|
Pridané:
20.5.2017 15:08
Akurát tak hovno po rannej káve.
|
|
Re: Fantasticke
Od: Adrique1
|
Pridané:
21.5.2017 8:26
S prvou rannou kávou pozerám ti do okien...:-)
|
|
Re: Fantasticke
Od: kolofonia
|
Pridané:
22.5.2017 11:30
Debata o teme A. Odputanie pozornosti. Zmena na temu B. Utok ad hominem.
Pocuj, ze si ty politik alebo nejaky podobny retard?
Ved to, co napisal, je pravda. Logika tvojho vyroku je nasledovna: Pokial niekto nevytvori podobny alebo lepsi produkt ako XY, tak dany produkt nesmie hodnotit.
Typicka logika pokrocilej retardacie.
|
|
peklo
Od: ____
|
Pridané:
20.5.2017 15:35
pracovanie s high DPI monitorom na windowsoch 10 je stale peklo. dokonca sa stava, ze v hrach vo fullscreene nejde zmenit rozlisenie (ide iba nativne), ak je nastavene DPI skalovanie vacsie ako 100%...
|
|
Re: peklo
Od: iobit
|
Pridané:
20.5.2017 16:29
Blbost, mam skalovanie na 125% a zmena rozlisenia v hrach bez problemov pri fullscreene, Tvoj problem je medzi stolickou a klavesnicou.
|
|
Re: peklo
Od: ____
|
Pridané:
20.5.2017 18:53
je pravda, ze v niektorych hrach to ide (CS:GO, Metro 2033, Mafia 2) ale vo vela inych nie (WoT, Watch Dogs, Sniper Eilte 3...)
|
|
zaujimave
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
20.5.2017 18:43
ked som tu pred 3-4 rokmi pisal, ze desktop gui wokien a softy pre desktop gui wokien nie su optimalizovane pre CHOROBNE VYSOKE PPI monitory v style 4K na 28 palcoch (co ma veeeeelmi daleko od normalnych cca 100 PPI), tak som bol vyminuskovany na -10000
|
|
Re: zaujimave
Od: Nasr
|
Pridané:
20.5.2017 19:38
Tak a mas dalsie -, za ten prispevok
|
|
Re: zaujimave
Od: 6589952367
|
Pridané:
20.5.2017 21:24
Dal som + aby som nešiel s prúdom - a samozrejme mal si pravdu.
|
|
Re: zaujimave
Od: Eduard Khil
|
Pridané:
21.5.2017 1:22
Za 3 roky si sa nepoucil. Tu mas dalsie -
|
|
Re: zaujimave
Od: MladýPánko
|
Pridané:
21.5.2017 1:25
Pred 4 rokmi 4k hej? To sme boli frajeri s fhd ty trulko.
|
|
MacOS je lepsi
Od: kekeket
|
Pridané:
20.5.2017 20:13
v MacOS sa taketo sracky nedeju.
|
|
Re: MacOS je lepsi
Od: Lukino777
|
Pridané:
21.5.2017 10:14
macOS v pohode beží na 27p 5K monitore
|
|
Re: MacOS je lepsi
Od: Chupacabra
|
Pridané:
22.5.2017 9:29
Pri Macu si za to priplácaš.
|
|
Re: MacOS je lepsi
Od: ja.
|
Pridané:
22.5.2017 13:08
Ked sa pozriem, co stoja podobne stroje od inych vyrobcov, tak ani nie. Mozno mas ten dojem, pretoze Apple nepredava lowendy.
|
Pridať komentár
|
|
|
|