neprihlásený Sobota, 23. novembra 2024, dnes má meniny Klement
Trenčiansky kraj prešiel na elektromobily. Tvrdil že sú o 9% lacnejšie, na základe nesprávnej kalkulácie

Značky: elektromobilyverejná správaSlovensko

DSL.sk, 12.4.2017


Trenčiansky samosprávny kraj ako jeden z prvých orgánov verejnej správy ak nie vôbec prvý začal využívať elektromobily.

V dôležitej otázke elektromobilov, v otázke nákladov, tvrdil, že elektromobily ho budú stáť o 9% menej ako autá so spaľovacím motorom.

Server DSL.sk ho oslovil s otázkami najmä v tomto ohľade. Svoje tvrdenie ale podložil nesprávnou kalkuláciou.

Elektromobily

Elektromobily sú v posledných pár rokoch horúcou technologickou témou, keď po desiatkach rokov absencie zásadných principiálnych technologických inovácií v motorových vozidlách sú spolu so samojazdiacimi technológiami jednou z dvoch výrazne inovatívnych technológií v tejto oblasti.

Elektromobily prinášajú viacero výhod, okrem iného majú nižšie prevádzkové náklady, vyžadujú menšiu údržbu, sú dynamickejšie, menej hlučné a okrem iného je tento typ pohonu vhodnejší pre precízne ovládanie počítačmi a tým aj samojazdiace technológie.

Hoci samozrejme aj elektromobily nejakou mierou prispievajú k znečisťovaniu ovzdušia, keď ovzdušie znečisťuje časť elektrární vyrábajúcich elektrickú energiu spotrebovávanú elektromobilmi, priamo v mieste používania k znečisťovaniu neprichádza a mestá tak môžu mať zdravšie ovzdušie. Problémom elektromobilov v ekologickej oblasti sú aj batérie a používané ťažké kovy pri ich výrobe, celkovo sa ale používanie elektromobilov v súčasnosti považuje za ekologickejšie ako vozidiel so spaľovacími motormi.

Výber Trenčianskeho kraja je tak na jednej strane pozitívnym krokom pre ekológiu a životné prostredie.

Elektromobily majú ale aj svoje jasné nevýhody, okrem iného limitovaný dojazd. Veľkou témou, ktorá je predmetom rozsiahlych debát, sú samozrejme najmä celkové náklady na vlastníctvo, keď napriek výrazne nižším prevádzkovým nákladom majú elektromobily výrazne vyššiu nákupnú cenu. Táto cena a náklady sú samozrejme veľkou bariérou pre ich výraznejšie rozšírenie, keď pre veľa použití vychádzajú elektromobily v konečnom dôsledku drahšie.

Trenčiansky samosprávny kraj

Teraz do tejto diskusie výrazne prispel orgán verejnej správy, Trenčiansky samosprávny kraj, TSK. Ten totiž teraz pridal do vozového parku štyri elektromobily a tvrdil, že na celkových nákladoch tým ušetrí oproti zaobstaraniu vozidiel so spaľovacím motorom 9%.


Štyri elektromobily Nissan Leaf Trenčianskeho samosprávneho kraju, kliknite pre zväčšenie (foto: Trenčiansky samosprávny kraj)



TSK si zaobstaral štyri Nissany Leaf Acenta s 30 kWh batériou formou operatívneho lízingu na štyri roky. To znamená, že autá má na štyri roky len prenajaté. Podľa zverejnených zmlúv za jedno vozidlo platí mesačne 510.55 eur, za štyri roky teda spolu zaplatí 24.5 tisíc eur.

Oficiálna nákupná cena týchto vozidiel bola 28.5 tisíc eur, ich cenu ale znížila nová podpora štátu vo výške 5000 eur.

Celková kalkulácia je pomerne jednoduchá, keďže kraj odhadol počet potrebných najazdených kilometrov a tieto kilometre aj približne najazdí, keď za len trochu výraznejšie sa odchýlenie bude platiť lízingovej spoločnosti doplatok výrazne zvyšujúci prevádzkové náklady. Konkrétne jedno auto najazdí celkovo 120 tisíc km respektíve 30 tisíc km ročne.

Kraj odhaduje náklady obstaraných áut na elektrickú energiu na 2 eurá na 100 km, prevádzkové náklady ho budú tak stáť celkovo za štyri roky 2.4 tisíc eur.

Porovnanie TSK

Keďže elektromobily aspoň doteraz zvyčajne boli drahšou voľbou, kým niektoré médiá a agentúry tvrdenia Trenčianskeho samosprávneho kraja prebrali a hlásali jeho úspornejšie jazdenie, my sme ich detailnejšie overili.

Požiadali sme tak TSK o porovnanie, ktorým dospel k o 9% nižším nákladom.

Prvým predpokladom objektívneho porovnania je samozrejme porovnanie s porovnateľným vozidlom so spaľovacím motorom a podľa možnosti s rovnakým spôsobom obstarania. TSK nám poslal porovnanie so Škodou Octavia 1.6 TDI Ambition, odkúpenou a následne po štyroch rokoch predanou.

Zároveň v reakcii na orientačné porovnanie s malým benzínovým vozidlom s cenou na úrovni 10 tisíc eur tvrdí, že porovnateľným benzínovým vozidlom je podľa neho vozidlo s "najvyššou výkonovou triedou a výbavou".

Pri porovnaní elektromobilu s vozidlom so spaľovacím motorom môže byť vybranie porovnateľného modelu z hľadiska využiteľnosti komplikovanejšie okrem iného pre rozdielne jazdné vlastnosti a dojazd. Octavia je v každom prípade v niektorých ohľadoch pre užitkové použitie inou triedou vozidla ako Nissan Leaf, napríklad veľkosťou batožinového priestoru a dojazdom. Podľa TSK ide celkovo o rovnakú triedu vozidiel.


Zaslaná kalkulácia nákladov TSK, kliknite pre zväčšenie (tabuľka: Trenčiansky samosprávny kraj)



Do akej miery je objektívne porovnanie týchto modelov a čo by bolo naobjektívnejším porovnateľným modelom s Nissanom Leaf zisťujeme u experta na elektromobily. Ak máte postrehy k porovnaniu Leafu s Octaviou, vhodnejšom porovnateľnom modeli alebo niektorým položkám samotného porovnania uskutočneného TSK, samozrejme sa podeľte o svoj názor v diskusii.

V každom prípade porovnanie zaslané TSK je nekorektné, keď do nákladov na elektromobil nezapočítava náklady na dobíjanie. TSK túto chybu v kalkulácii po našej výhrade priznal.

Náklady na dobíjanie podľa samotného oznámenia TSK dosahujú 2 eurá na sto kilometrov a už len pri ich započítaní sa samotná kalkulácia dodaná TSK obracia, pri 120 tisíc najazdených km dosahujú náklady na elektromobil 26.9 tisíc eur a sú kozmeticky vyššie aj ako kalkulácia pre vozidlo so spaľovacím motorom dodaná TSK.

V reakcii TSK avizoval, že približná predajná cena Octavie použitá v kalkulácii bola príliš štedrá a kalkuláciu upraví v tomto smere. Zároveň prisľúbil stanovisko, prečo v kalkulácii nebolo počítané s nákladmi na dobíjanie elektromobilu.

Ak by platila aj upravená kalkulácia po započítaní nákladov na dobíjanie, Leaf by síce nevychádzal o deklarovaných 9% lacnejšie, bol by ale na približne rovnakej úrovni a vzhľadom na ekologický prínos by mohol byť považovaný z pohľadu kraja za lepšiu voľbu. Nie je treba ale zabúdať, že túto úroveň umožňuje až štátny bonus 5000 eur a možnosť používať elektromobily dotujú všetci občania zo svojich daní.

Otázkou ale zostáva, do akej miery je Octavia primeranou porovnateľnou voľbou s Leafom na účely samoprávneho kraja.

Za predpokladu ak by za porovnateľné vozidlo k Leafu na účely kraja bolo považované malé vozidlo s benzínovým motorom za rádovo 10 tisíc eur a náklady za štyri roky používania by okrem pohonných hmôt dosiahli oproti nákupnej cene vozidla rovnaké navýšenie ako je to u lízingu u Leafu alebo prezentovaných nákladov u Octavie, teda 1000 až 1500 eur, náklady na Leaf by boli v skutočnosti vyššie oproti takémuto malému benzínovému autu o desiatky percent.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Protimonopolný úrad začal prešetrovať, prečo v SR nie sú skutoční virtuálni mobilní operátori
Nový trailer filmu Minecraft
Linux v ďalšej verzii vyradí súborový systém Reiser
Odštartovaná výroba flash pamäte s 321 vrstvami
Apple má prvýkrát použiť vlastný 5G modem v iPhone v marci
Linux dostáva podporu veľkokapacitných pamäťových SDUC kariet
USA požadujú, aby Google predal Chrome a potenciálne aj Android
ISS zvýšila orbitu, aby sa vyhla troskám zo satelitu
Vzniknú fyzické zábavné tematické Minecraft parky
Qualcomm chystá Snapdragon CPU pre lacnejšie PC, majú začínať na 600 dolárov


Diskusia:
                               
 

no a ak by namiesto oktavky kupili daciu, tak za vozia "zadarmo"
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Za štyri roky je to 24.500,-€ za jedno auto, ktoré je hodno najviac 10.000,-€! A to štát, teda aj ja, som ešte dotoval 5.000,-€ na jedno auto! Si koledujú tie svine pekne.
Odpovedať Známka: 0.8 Hodnotiť:
 

Celkovo sa vysolilo takmer 120.000,-€ za 4 autá, ktoré by pri najlepšom stáli 40.000,-€. Dlžia nám 80.000,-€. Zablokovať celému vedeniu účty. Keď aj v Trenčianskom kraji posielajú na ľudí exekútora, čo poslať na nich? Zablokovať im účty a žiadať naspäť naše peniaze? Alebo iba po vajci do xichtu toho auta?
Odpovedať Známka: 2.3 Hodnotiť:
 

Ziadneho skutocneho odbornika nemoze zarazit, ze vyslo devet tak, ako keby upravenim kalkulacie nevyslo sedemdesiatdevet.
Odpovedať Známka: -1.4 Hodnotiť:
 

Dacia Sandero alebo este lepsie Logan - 6590 eur s klimou, kozenym volantom, vstavanym GPS a FM/AM/DAB autoradiom a metalizou cca 9000 eur. Pri styroch autach to je 36 000 eur ak by sme to ratali na 4 roky tak 36 000 + 4 x 150 eur garancky + 4 roky x 4 vozidla x 30 000 km pri spotrebe 6l/100km co je 28 000 eur spolu + dajme tomu prezenme 4 x 4 x 1000 eur na udrzbu za 4 auta na 4 roky co je 16 000 eur. Takze s velkou rezervou na 4 auta na 4 roky a 120 000 km rocne + opravy rezijne 1000 eur mesacne to vyjde spolu 80 000 eur.... A auta su vo vlastnictve. Keby to riesili cez mesacne splatky tak 416 eur mesacne a este im tie auta ostanu :D No proste z cudzieho krv netecie...
Odpovedať Známka: 7.6 Hodnotiť:
 

Lenže keď si tieto svinstva necháme robiť potom to zájde ešte ďalej. Tu v Trenčíne Rybníček daroval nejakému hokejistovi kusisko zeme, ktorú ľudia denne aktívne využivali (prechádzky, rybolov, venčenie psov,...) Teraz na tej zemi pár smradov hrá golf a dali si tam cedule "Súkromný pozemok-nevstupovať" Tak kde má toto hranice? A keď s tým ľudia nesúhlasili pán primát-tchor im hovoril, že sú populisti a že on má na to právo, rozdávať našu zem-sviňa, lebo sme si ho zvolili. Potom má občan rešpektovať nariadenia takýchto zločincov? V Trenčíne sa tu nedávno riešilo parkovanie-nakresili si čiary po zemi a teraz vraj má občan platiť súkromnej firme za parkovanie-na vlastnej zemi! Takže oni berú naše peniaze - sú platení z našich peňazí, spreneverujú naše peniaze a rozhodujú proti nám-a my ich máme podľa nejakého zákona rešpektovať? Hovno!
Odpovedať Známka: 6.1 Hodnotiť:
 

Ej dobre vravis bratku, az mi je to divno... Ale to sa deje vo vsetkych velkych mestach. Proste mocipani zabudli z kadial na urad dosli a trebalo by im to pripomenut...
Odpovedať Známka: 8.8 Hodnotiť:
 

Čo im treba pripomínať? Keby sa našlo tisíc hnilých vajec, na xichte tých nissanov, tak by si to dobre rozmysleli-by jazdili kanálmi na úrad! Veď každý vie, ako vyzerá ten, ehm nissan aj so šaškovým xichtom. A ako je možné, že v Trenčíne tie automaty na parkovanie fungujú? Veď existuje sanitárny silikón, sekundové lepidlo a čo ja viem čo ešte-vďaka Pánu Bohu, že mnohí nemajú vodičák-s krompáčom by išli platiť za parkovné-ale automat zase nefungoval...
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Klidek - na kazdu svinu sa voda raz zacne varit... ;-)
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Kamo, ked uz sa chces rozohnit, aspon neklam a nemlz.

Nejaky hokejista = Marian Hossa,
kusisko zeme = pozemok v zaplavovej oblasti vahu
Daroval = prenajal bezplatne na 70 rokov
Par smradov = hocikto kto pride a zaplati
Parkovanie na vlastnej zemi = parkovanie na verejnom priestranstve
Sukromna firma = srocka zalozena a vlastnena mestom.

Ked chces aj ty od mesta prenajat pozemok, ponukni sa ze postavis parkovaci dom alebo zachytne parkovisko, ktore budes prevadzkovat.
Odpovedať Známka: 2.7 Hodnotiť:
 

Zeby si bol zamestnanec MsU v Trencine? ;-)
Alebo Rybnickov agent? :-D
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Sice nie som, ale aj keby som bol, ako to ovplyni vyssie uvedene fakty? Su to verejne dohladatelne veci, staci sedliacky rozum a google.



Odpovedať Známka: 4.5 Hodnotiť:
 

Nie srocka, ale akciovka.

@Fako: Zavedenie parkovného je síce nepríjemná vec, ale stále Trenčín dopadol lepšie ako Košice.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Pravda, pardon.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Kosice dopadli tak ako si zvolil. Maju prima tchora Richarda Rasiho ktory je spravne naSmerovany a peniazky sa valia prudom. Len nie do mestskej pokladnice ale Smer EEI Cyprus. Mame co sme si zvolili... Dobre nam tak, ovciam.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

A co mam ja s parkovnym...?
(to asi nebolo pre mna...)

Odpovedať Hodnotiť:
 

Mám Logana v plnej výbave, LPG od výroby. Cena výborná prevádzkové náklady tiež. Porovnávať výkon motora, alebo komfort s Leafom nemá význam, Leaf je o triedu vyššie. Ale otázka je, či potrebujú úradníčky na presun na poštu a do banky(pretože do Bratislavy a späť bez nabíjania nezájde) zrýchlenie z 0 na 100km/h za 11,5s a krútiaci moment 254Nm? A či sa im na to majú skladať občania ich kraja a aj my ostatní cez štátnu dotáciu?
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

Ono netreba ešte zabudnúť na smradenie. Aj čistota vzduchu má svoju cenu. Takže by som tento náklup vôbec neoznačoval ako zlodejina. Ak pre niekoho čistý vzduch nemá cenu, tak to môže kľudne označovať za zlodejinu. Ja som za takýto malý príspevok.
Elektroautá treba pomaly začleňovať do autoparku. Ale samozrejme to nie je zadarmo. Kľudne nech idú samosprávy "príkladom".
Inak keby to porovnávali s nejakou A4 (však predsa úradníci majú radi teplé krúžky) tak by tieto nisaníky lífiky vyšly zrazu na polovicu. A to ešte nehovorím, že porovnávali s nejakou papierovou spotrebou 5L ochcávie (reálne 6-7L, pri firemnom štýle jazdy aj cez 8, a to nehovorím o meste kde kadekto jazdí 9-10L).
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Ako zástanca elektromobilov musím povedať, že Leaf nie je konkurencieschopný iným spôsobom, ako len ekológiou. Fábia (porovnateľná s Leafom) je na operatívny leasing za cca 200€ mesačne + 80€ za benzín (povedzme si narovinu, Leafom priemerne za pracovný deň človek neprejde viac ako 60km denne, keďže pri dlhších cestách si musí vymeniť auto s niekym). Hovoríme o leasingu, ktorý hradí aj servis, čiže tieto náklady sú v cene. Leaf je oproti tomu pomaly 2 krát tak drahý.

Na druhej strane za pár mesiacov by tu mal byť Model 3, parametrami podobný ku BMW M3 a ten verím, že pri podobnom porovnaní usporí aj 20% :-) (podobná alebo nižšia obstarávacia cena ako BMW, podstatne menšie náklady na 100km najmä vďaka vysokej spotrebe BMW a drahému servisu + vďaka superchargerom a vysokému dojazdu padá limit na najazdené km)
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Nasrat na taku ekologiu, nech si ekologicku masturbaciu riesia za svoje a nie za nase peniaze !
Odpovedať Známka: 4.8 Hodnotiť:
 

Som zvedavý, čo budeš hovoriť keď pol sveta bude migrovať z dôvodu klimatických zmien a celá tá sranda okrem kopy prisťahovalcov bude stáť 10 krát toľko, ako ekologické riešenia, ktoré by tomu zabránili.
Odpovedať Známka: -3.0 Hodnotiť:
 

Riešenie je, aby taký idioti, ktorí si myslia, že treba znižovať CO2 boli tak lojálni voči karbóndioxidovej propagande, aby zadržali dych aspoň dokiaľ CO2 bude pre nich predstavovať problém. Dnes už zachraňujú planétu násypom chemikálií z lietadiel-zabiť ľudí, aby nedýchali a nebudú vypúšťať CO2, hurá zachránime planétu! Zástancom teorií o globálnom otepľovaní a hlásateľom potreby znižovať CO2 by to už mohlo byť prakticky jedno-zadusia sa sami, alebo ich zadusia zhora-ale zachraňujeme planétu! Čo ste už načisto zhovadili? Veď planéta zachraňovať nepotrebuje. V prírode je všetko dokonale usporiadané. V Trenčíne sa napríklad klčuje les, aby vraj nové stromčeky mali kde rásť-vyťali aj krásne zdravé stromy-odborníci. Že už na niektorých miestach nemáme les? Nevadí-zachraňujeme les, mne sa zdá, že na Zemi už skoro všetkým jb na hlavu. Vidím, čo spravili s lesom, čo spravia s planétou odborníci? Tu nebude živej bytosti, ktorá by sa dožila záchrany od odborníkov...
Odpovedať Známka: 0.9 Hodnotiť:
 

S tebou by som si rad pokecal pri pive o problemoch v TN, ale fakt vazne.
V Trencine som sa narodil a zil niekolko desiatok rokov, dokonca som sa tam vratil z pracovneho pobytu v cudzine. Ale nakoniec som sa odstahoval - na protest voci takym degesom, aki vladnu v tomto meste!
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Ale si im dal. Stiahol chvost a zdrhol. Tak sa to robi.
Odpovedať Známka: 2.5 Hodnotiť:
 

Doteraz sa z toho mestski pani nespamatali... :D
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Ach jaj chlapci, chlapci...
Ved tu vobec nejde len o mna. Skuste si pozriet statistiky vyvoja poctu obyvatelov - Trencin je jedine krajske mesto, ktoremu dlhodobo, sice pomaly, ale stabilne klesa pocet obyvatelov. Cim to asi bude?
Podobne sa rozhudli (a rozhoduju) aj dalsi ludia. Takze tak nejako... ;-)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Problematiku TN neovladam, ale cisto nahodou nerozrastaju sa okolite obce? To by potom zodpovedalo preco stabilne ubudaju obyvatelia mesta, ak si buduju domy blizko.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Ale to aj tak nic nemeni na fakte, ze krajske mesto upada... Dobre poznam problematiku rozvoja piatich krajskych miest na SK, no TN je na tom suverenne najhorsie. A nie su vsetko iba objektivne priciny, ale ide najma o ludsky faktor.

Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Ale ja netvrdim, ze je tam sveta zit a ze to neupada. Ja len tvrdim, ze ubytok obyvatelstva nemusi suvisiet, a pravedpodobne ani takmer nesuvisi, s lokalnou politikou. Ludia maju osobne dovody preco sa odstahovat. Osobne nepoznam nikoho, kto sa z akejkolvek dediny odstahoval kvoli politike. Mozno taki ludia su, ale nebude to nejake extra cislo, to budu skor jednotlivci.
Odpovedať Hodnotiť:
 

By si sa divil mozno... Aj za osobnymi dovodmi sa casto skryva politicky tlak a spolocenska deformacia.
Ale nechajme to tak, je nam to (obom) aj tak prd platne.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Mas to v hlave trochu pomylene - prilis vela citas tych nezmyslov... ;-)
Uz su nastartovane take zmeny na Zemi, ktore su (zial) nezvratne. A ziadne 3,14coviny ako klimaticke zmeny, ci migracia ich neovplyvni, a to ani omylom.
Proste sa musime zmierit s tym, ze zivot na Zemi caka globalny reset - a ci pride aj nasledny restart, to teraz nikto nevie odhadnut. Howg!
Odpovedať Známka: -7.5 Hodnotiť:
 

polka sveta nemigruje z dovodu klimatickych zmien ale z dovodu premnozenia.
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Ktoré spôsobilo čo? Väčšinou nedostatok vlahy. Lebo erózia pôdy, lebo niesu lesy, lebo zmena klímy, lebo viac tepla.....

Lebo globálne otepľovanie... A samozrejme možné sa baviť o fabrikách alebo o najväčších svetových lodiach... Ale môžme sa baviť aj o mhd a elektromobiloch...
Odpovedať Známka: -4.3 Hodnotiť:
 

co: podla teba sa kotia, kvoli erozii pody? ako keby dakedy daco na nej robili - teda samozrejme robili, ked boli len "poddani" v koloniach
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

premnozenie sposobilo to, ze ludia su sprostejsi ako zvierata. zvierata nemaju potomstvo ak nemaju dostatok zdrojov na jeho vychovu. to len ludia sa mnozia a cakaju, ze sa o nich bude starat niekto iny. v civilizovanom svete maju ludia povacsinou tolko deti o kolko su schopni sa postarat. a nie milion potomkov, ktori trpia a umieraju od hladu/smadu lebo niekto si potrebovat zasulozit.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Aha. A to premnoženie nemôže mať nič s tým, že sme pre par desiatkami rokov začali voziť lieky do krajín, kde populáciu regulovala príroda? Nigéria za 50 rokov strojnásobila svoju populáciu a je to jedine vinou CO2.
A "arabská jar" tiež určite nemá nič spoločné so súčasnou vlnou migrácie. To sa proste len za 3 roky planéta výrazne oteplila, lebo každý zelený dobre vie, že klimatické zmeny sú oveľa rýchlejšie ako politické zmeny.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

nigeria ma teraz tolko obyvatelov ako mala pred 70 rokmi cela afrika...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Zatiaľ. Aj keď si myslím, že ide hlavne o ekonomickú migráciu preč zo skorumpovaných štátov vedených Ficami na n-tú. Keď sa pridá migrácia v dôsledku klimatických zmien, vtedy začne bigbít.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

v principe mi nevadi ze namiesto octavky si kupili leafa. Ale na operativny leasing a po 4 rokoch im nezostane nic? Ked po 4 rokoch to auto v klude bude mat hodnotu 10 000 eur?
Nadherne plytvanie.
A tak ako sa spomina v clanku leaf je porovnatelny jedine s fabkou, ktoru s nejakou lepsou vybavou kupia za 13 000.
Ako ked si ekofanatik kupi tuto hlupost ok, jeho vec, ale tito dementi minaju nase prachy a teda toto rozhodne je plytvanie.
Odpovedať Známka: 9.1 Hodnotiť:
 

Leaf je veľkosť Golf, Astra... Ak by som chcel velkosti Fabie a byť zelený tak za 14 sa dá kúpiť slušne vybavený Yaris Hybrid.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Najlepsie je porovnat operativny leasing leafu a benzinoveho rapida. Su v tom zapocitane i poistky?
Odkupna hodnota referentskeho vozidla po 4 roch rokoch by bola tak ci tak velmy nizka. Tych "soferiek" co sa tam vystrieda....
Navyse elektromobil bude mat vramci mesta polovicne parkovne.
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

Mozem poprosit redakciu nech si daju poznamku aby po zime s nimi spravili rozhovor ako cez zimu tieto auta rozmrazovali a ako im to znizilo dojazd. Tiez by ma zaujimalo ako je taketo auto cez zimu vykurovane. Pretoze po prve tu nieje kalifornia a po druhe ak tam maju naftove/plynove kurenie tak su to dalsie naklady. :D
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

No prejdes v zime pri -20 a 4 osobach v aute tak asi do 14 km na nabitie, ale to teplúčko a ekológia!!!
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

V Trenčíne sa zjavil diablov syn!
https://goo.gl/yPKEqc
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

To nič, trenčín je hlavne škaredé feťácke mesto.
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

Pozeral som testy Bjørna Nylanda, ktorý testuje všetky elektrické autá naprieč chladným Nórskom. Je tam vidno, že keby si aj započítal zhruba 2kw na ohrev kabíny, pri aute, čo žerie pri bežnej jazde 15-20kw, je ohrev iba nepodstatná časť spotreby. Neobhajujem elektrické autá, ale tepelný komfort, hlavne cez zimu, je oproti benzínovým alebo dízlovým autá, neporovnateľný. Elektrické auto máš ohriate za pár minút.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Možno EÚ kôli tomu nariadi povinne zviesť homosexuála v zime.
Odpovedať Známka: 5.6 Hodnotiť:
 

S tou "nepodstatnou castou spotreby" si trochu mimo, lebo spotreba energie v elektromobiloch nie je linearna zavislost na case a na rychlosti.
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

čítal som články aký má vplyv nízke teplota - konkrétne toto BEV má tepelnéčerpadlo, nemá "přímotop" (rozumej špirálu) ...
postup je taký, že auto je pripojené na nabíjanie a v rámci toho sa v zime ohrieva batéria (aby dávala plný výkon) a kabína.
kalifornia má nepriaznivejšie podnebie ako stredná európa, pretože teplo viac vadí batérii. rovnako sa auto pripojené na sieť chladí a chladí sa aj batéria.
v oboch prípadoch platí, že čím viac zastavení a chladnutí/prehrievaní auta následným ohrevom/chladením sa míňa elektrina z batérie.
a tak, ako píše iný, pozri si https://www.youtube.com/user/bjornnyland - ten jazdí cez víkendy ako kuriér a rôznymi autami - tam vidno, koľko "tankuje", komentuje čo sa mu nepáči, ... a je nto diametrálne odlišné hodnotenie ako pseudo odborníci tuná (celé sk).
Odpovedať Hodnotiť:
 

Mali to porovnať s Audi Q7, ušetrili by omnoho viac ako 9% :-D
Ten Nissan môžu tak porovnať max. so Škodou CITY Go.
Navyše, rád by som videl, ako chcú na každom jednom aute najazdiť 30 000 km ročne... celé to je len účelové, vôbec by som sa nedivil, keby predajca týchto áut mal "blízko" k niekomu z vedenia mesta, keďže tie elektro Nissany sú ako také na SK nepredajné..

Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

"najazdiť 30 000 km ročne" je zrejme takzvaný "až do" parameter, získaný pomocou maximálnej povolenej rýchlosti v obci a po nabíjaní ostávajúceho času.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

na tych autach najazdit 30k rocne bude dost tazke, kedze to je cca 113km denne (pocitam pracovne dni). Na dlhsie cesty mozu rovno zabudnut, ked dojazd je 200km. Toto auto si kupi fakt len masochista, alebo niekto kto to ma ako druhe auto. To si ale fakt radsej kupim kratku fabiu.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Čo tak porovnať porovnateľné? Teda operatívny leasing s operatívnym leasingom? Aby nevznikali manipulácie už pri porovnávaní nákupu, prevádzky a odpredaja.
Ďalšou chybou je porovnávanie naftového motora s elektromotorom. Nafta sa hodí na časté jazdenie a dlhé trasy, elektrika je vďaka dojazdu vhodná na motanie sa po meste. Na návštevu kolegov v Košiciach asi pôjdu iným autom. :)

Oveľa korektnejšie by bolo porovnať Leafa napr. s VW Golf 1.4 TGI BlueMotion pri rovnakom spôsobe obstarania. Uvedený Golf jazdí na CNG, teda zemný plyn. Emisie blízke nule, z výfuku ide CO2 a vodná para. Keď sa už teda hráme na ekológiu. Autá podobnej veľkosti, porovnateľný výkon motora, oba môžu byť s automatom a porovnateľnou výbavou. Podobne nepraktické možnosti "tankovania". A dojazd na plyn je oproti elektrine len dvojnásobný, nie ako pri nafťáku.

Ešte zaujímavejšie by bolo porovnanie s Banskobystrickým samosprávnym krajom, kde župan dal autá prerobiť na LPG. Šetria ovzdušie, aj rozpočet.
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

Zaujimave info ohladom Banskej Bystrice. Mas blizsie info? Pripadne kontaktuj redakciu na znamej mailovej adrese. Tiez zastavam LPG/CNG miesto elektriky.

Keby som chcel byt konspirator, tak by som povedal, ze niekto z vedenia BBSK je blizky majitelovi asi najlepsieho LPG servisu na Slovensku vo Zvolene.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Keby si chcel byt konspiracny teoretik, nie konspirator! To je uplne nieco ine.
Odpovedať Hodnotiť:
 

To je v trencianskom kraji az taka bieda, ze vas 4 auta rozohnia ? :) UF... keby kupili passaty v lepsej vybave za podobnu cenu, nikto ani pierkom nemavne.
Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

"Problémom elektromobilov v ekologickej oblasti sú aj batérie a používané ťažké kovy pri ich výrobe". Posobi to akokeby to bol automaticky problem pre ekologiu.

Mozete toto tvrdenie podporit nejakym zdrojom ?

Podla http://bit.ly/2nO4MoC sa v bateriach pouzivaju: lithium, kobalt, mangan, hlink, nikel. V zavislosti od pouzitej chemie.

kobalt, nikel - sa tazia popri medi, bez ohladu na to ci po cestach jazdia EV

lithium - ziskava sa pumpovanim vody do zeme a nasledne jej vyparovanim vo velkych nadrziach

Samozrejme, vyhodit to len tak do prirody nie je ok (materialy sa daju recyklovat), ale urcite to nie je niekde na urovni olovnatych baterii.

Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Skoda ze v Trencine neni CNG cerpacka a mohli mat Octaviu Green CNG !!!!!!! Auto stoji ako ako Oktavia diesel, naklady na pohonne hmoty 1/2 oproti benzinu a 3/4 oproti nafte !!!!!!!! Pri davke optimizmu porovnatelne s e-autami (3 € na 100 km). Dojazd na CNG 430 km + plnohodnotna 50 l benzinova nadrz dalsi dojazd 920 km, celkovy dojazd 1350 km !!!!!!!!!! Na SK je cul (april 2017) 9+2 CNG cerpacich stanic (co sa tyka SPP), najblizsia je v Novem Meste v/Vahom.
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

Dal som ti minus, obsah je ok, len tie vykrcniky ma srali:)
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

nech ta neseru, v reci pouzivame zvuko-malebnost, pri pisme iba malebnost :) alebo si to chcel vsetko kapitalkami ?
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Takže stačí nahajrovať poriadneho optimistu a naklady mozu klesnut aj pod nulu.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

netreba verejnú stanicu, rovnako ako verejnú nabíjačku - za cca 220tis Kč ti ju postavia, natlakujú z obyčajného plynu čo ide do kotolne.
a taká otázka - koľko taká úradnícke auto najazdí za týždeň (nie denne)?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Mňa by skôr zaujímalo, ktorému kamarátovi/sponzorovi soudruzi s TSK urobili tržbu.
Odpovedať Hodnotiť:
 

počítajte - 11-13 kWh na sto kilometrov - elektrina je pre domácnosť za 0.12€/kWh, takže pri zimnej prevádzke max. 15kWh na sto kilometrov aj s kúrením je to 0.18€. a kraj má úúúúplne inú zmluvnú cenu za kWh-odinu.
treba si uvedomiť, že v operatívnom lízingu sú okrem "tankovania elektriny" a pokút zahrnuté VŠETKY náiklady, teda aj daň, kolesá, známky, stk, poistka, ...
tá kalkulácia je nadhodnotená, dnešní majitelia BEV (batériové elektrovehikle) sú v ďaleko väčšom pluse, pretože vedia porovnať cenu vozenia sa na spaľovacích autách oproti novým elektromobilom.
Odpovedať Hodnotiť:
 

cize pri benzinovej fabii niesu zahrnute naklady na vsetko okrem pokut a benzinu za 156€ mesacne? To mas 3 fabie za cenu 1 leafu, ci?
Odpovedať Hodnotiť:
 

v tej cene máš to, čo je v operatívnom lízingu?
VYMENUJ:

Odpovedať Hodnotiť:
 

Ľudia by sa už mohli naučiť, že to nie je Octávia ale Octavia.
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár