neprihlásený Piatok, 22. novembra 2024, dnes má meniny Cecília
Plánuje sa dvakrát lepší nástupca HEVC / H.265, už na 2020

Značky: H.265 / HEVCH.264

DSL.sk, 9.2.2017


Experti, ktorí vytvorili aktuálne najlepší dostupný kompresný štandard videa H.265 známy tiež ako HEVC, v súčasnosti už plánujú jeho nástupcu.

Oznámila to Medzinárodná telekomunikačná únia ITU, ktorá sa na návrhu nového štandardu podieľa.

HEVC / H.265 je nástupcom stále najrozšírenejšieho H.264 a aktuálne je najefektívnejším dostupným kompresným video štandardom.

Definitívne bol schválený v januári 2013, prvé implementácie sa začali objavovať ešte v priebehu 2013. Pri vyšších rozlíšeniach dosahuje HEVC menší ako polovičný bitrate ako H.264 pri rovnakej kvalite a nenahraditeľnú úlohu tak hrá najmä pri 4K rozlíšení ale tiež pri prenosoch cez mobilné siete respektíve ľubovoľných prenosoch, pri ktorých je potrebné minimalizovať množstvo prenášaných dát.

Nasadzovanie H.265 ale komplikuje podoba platenia licenčných poplatkov a nie je príliš razantné.

H.265 pripravovala pracovná skupina JCT-VC vytvorená z pracovnej skupiny MPEG organizácií ISO / IEC a skupina VCEG z ITU. Pre prípravu nástupcu bola vytvorená nová skupina JVET, Joint Video Exploration Team, opäť v spoluprácii MPEG a ITU.

Skupina už preverila dostupné nové technológie a avizuje, že k dispozícii sú nové technológie umožňujúce znížiť bitrate pri rovnakej kvalite o 30 percent. Tieto technológie zatiaľ ale vyžadujú vyšší výpočtový výkon, a to aj pri dekódovaní.

Cieľom skupiny je vytvoriť nový štandard, ktorý bude zase dvakrát efektívnejší ako H.265 a zníži bitrate pri rovnakej kvalite na polovicu. Skupina tak aktuálne vyzvala ľubovoľných expertov a spoločnosti majúce lepšie technológie, aby ich demonštrovali. Výsledky výzvy plánuje vyhodnotiť na svojom zasadnutí v druhej polovici júla.

Nový štandard s takýmito parametrami chce skupina pripraviť do roku 2020.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Apple má prvýkrát použiť vlastný 5G modem v iPhone v marci
Linux dostáva podporu veľkokapacitných pamäťových SDUC kariet
USA požadujú, aby Google predal Chrome a potenciálne aj Android
ISS zvýšila orbitu, aby sa vyhla troskám zo satelitu
Vzniknú fyzické zábavné tematické Minecraft parky
Qualcomm chystá Snapdragon CPU pre lacnejšie PC, majú začínať na 600 dolárov
SpaceX nezachytávala prvý stupeň Starship kvôli problému na štartovacej veži
Sprístupnená prvá testovacia verzia už Androidu 16
Starship má dnes uskutočniť ďalší let, video
Google chce údajne na notebooky nasadiť Android namiesto ChromeOS


Diskusia:
                               
 

Jasne, aby ich potom mohli spoplatnit. Teraz budu vydavat novy standard kazdych 7 rokov ci ako? Ved na SK este mame mpeg2 v DVBT :)

Nech zije AV1.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

vsak obetuj svoj volny cas, vymysli nieco lepsie a daj to svetu zadarmo
Odpovedať Známka: 2.3 Hodnotiť:
 

Firmy, co platia licencne poplatky kazdy rok v milionoch si povedali, ze bude lacnejsie zaplatit vyvojarov, aby vyvinuli free codec, nez pokracovat s MPEG Group. A tak nam vznika AV1.

Preto volny cas obetovat netreba, dnes uz je to aj platene ;)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

S tymi vylepseniami pochybujem.
(Ked sme sa ucili h.264, tak si vravim ako pekne, ale da sa este spekulovat (nevravim ze by som vymyslel nieco lepsie :D ) pri h.265 som uz ten pocit nemal, takze na dalsi standard sa tesim a som fakt zvedavy co tam pouziju. Mozno nejake PCA na kazdy (variabilny) key-frame? No ale vykon).
Viac k teme - zmensovat sa da len po urcitu mieru. Podobne ako zipovanie suborov - ked sa dostanes na urcitu uroven, tak dalsie zmensovanie uz prestava byt mozne, lebo data ktore chces komprimovat maju dokonalu entropiu...
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

potom pridu na rad neuronky a zazijeme to co aktualne google a ini predvadzaju pri komprimacii obrazkov a inych typov suborov :)
Odpovedať Známka: 6.9 Hodnotiť:
 

Tak ale tam to funguje uz na inom principe.
Tam si doslova vymyslaju informacie :D - co je ok ak to stale vyzera dostatocne presne/vierohodne.
Ako ja tomu fandim, len toto je uz nieco ine ako enkodovanie videa.

Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ale ta presnosť je ohromujúca
http://dopice.sk/j5v
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

ohromujúco si zo seba spavil väčšieho chuja, ako je ten na obrázku
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Ach jaj, zasa nám sem zavítali šašovia z Denníka N...
Odpovedať Známka: 4.5 Hodnotiť:
 

No a teraz si tu môžu so šašami z rt.com pohonkávať.
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

No, asi vsetky videokodeky okrem par specifickych, ktore sa aj tak pouzivaju len v profesionalnej sfere su stratove a pri dekodovni sa tiez "vymyslaju" informacie. Cize aplikacia niehoco ako to robi google by nemusela byt uplne odveci.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

V principe mas pravdu. Ale aj tak je tam dost podstatny rozdiel v mnozstve vymyslanych informacii...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Nemyslim si, google algoritmus vymysla 3/4 (pretoze pracuje s obrazkami s polovicnou dlzkou a polovicnou sirkou, cize stvrtinovou plochou). Videokodeky bez problemov zmensuju video v pomeroch dosahujucich desiatky az stovky (nekomprimovane 1080/24p je okolo 3Gbps), takze si dokazu "vymysliet" od 90% do 99% videa.
Odpovedať Známka: -10.0 Hodnotiť:
 

odpocucam tomuto odobrat volebne pravo
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

akurat, ze sa vobec nejedna o komprimaciu.
jedna sa o zmensenie obrazu (a s tym spojenu stratu informacii) a nasledne odhadnutie, ake asi informacie boli stratene.

velmi zjednodusene povedane.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Vsak to do seba dokonale zapada. Dnesna masa ludi realne (nieco ako) 8K zrejme nepotrebuje, ale ono to pride a bude treba nieco ako "h.266".

Novsie procesory maju zrychlenie radovo v jednotkach percent, teda kupit za 3 roky novy pocitac v rovnakej cenovej hladine nema zmysel.

To iste plati o ulozisku s nastupom SSD. Mozem dat do pocitaca o 3 roky novsie SSD, ktore je 3xrychlejsie a 3xvacsie, na realnom vykone pri beznom pouziti sa to odrazi zase len v jednotkach percent (okrem vacsieho uloziska, samozrejme)

Pri novom video kodeku zistis, ze potrebujes HW podporu standardu, len na aktualnom CPU/GPU to uz nevladze. No ale CPU lepsie moc nebudu, takze treba novsie GPU. Ale novsie GPU je dnes povacsinou integrovane v CPU alebo zariadeni, lebo na trh sa tlaci (resp. ludia kupuju) stale viac telefonov / tabletov / notebookov. A idealne stale tensich a tensich, lebo je to "wau". A tam vymenit GPU? Takze rovno novy HW!
Odpovedať Známka: 4.5 Hodnotiť:
 

Áno, ale to je ešte ďaleko, lebo kompresia je stratová. Koľko bitov informácie dokážeš reálne vnímať z videa? Viac ako pár tisíc za sekundu to určite nebude, a ani 100 by ma nejak brutálne neprekvapilo.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Vsetky. Staci na displeji napriklad co len jeden chybny pixel ci zrnko prachu.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

http://dsl.sk/article.php?article=19388
Odpovedať Známka: -1.4 Hodnotiť:
 

To je super napad. TV Narkoza a TV Hnoj by mohli vysielat v rozliseni 16x16 a Gugel by im to zoomoval.

Bol by dovod zvysit poplatok za taketo sluzby a hned by boli vsetci spokojni.
Odpovedať Známka: 6.9 Hodnotiť:
 

Si precitaj ten clanok co publikovali googlaci a zistis ze to nie je take dobre ako sa zda. Je to zavysle na trenovacej mnozine neuronky a vie to vyhodit extremne zle vysledky alebo velmi dobre...
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

neskončí, hento je blbosť. to už rovno môžu z miliardy roznych "štandardných" snímok skladať sekvencie filmu a dáta by boli len okazy na ne...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ale ved vacsina sucasnych filmov je len kopec kecupu, bum-bum-bum, sexu a silno intelektualnych rozhovorov, vsetko brane z 3-4 pohladov, takze ziskat generalnu vzorku z aktualnej produkcie by vobec nemuselo byt narocne a skutocne by CSI vysledky zodpovedali takmer realite aj pri vstupnom rozliseni 6x6 bodov :)
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

Ty si prípad. Čo ešte očakávaš vo filmoch? Koleso šťastia s rochniakom ako nakladá thomasa k. do ventilceku za kazdu vyhru?
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

No my postarsi si pamatame, ze filmy dokazali byt zabavne aj bez nasilia a vulgarity. Niektore mali dokonca aj nieco sa na nazyvalo "pribeh" alebo "rozvoj postavy". Alebo dokonca niektore aj dokazali priviest k zamysleniu, poucit a tak. Aj bez specialnych efektov.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

postarší???? vďaka internetu si môžem nájsť film aký chcem a nie je náhodou výchova tými postaršími základom pre vkus tých mladších?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ja by som nepísal, že HEVC je absolútne najlepší, ale jeden z najlepších.
Kompresný štandard sám o sebe špecifikuje len štruktúru dát, efektivita kompresie závisí od konkrétneho softvéru, ktorý kompresiu vykonáva (encoder). S kvalitným MPEG2 encoderom je možné efektívnejšie uložiť video než s niektorým H264 encoderom v lacných fotoaparátoch (využívajú síce modernejší a lepší štandard, no len jeho podmnožinu a kvôli slabému hardware nie je encoder príliš sofistikovaný).
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ja som sa rozhodol porovnať FULL HD video s rovnakým bitrate skomprimované do H264 (pomocou encodera x264), do HEVC (pomocou encodera x265) a do VP9 (libvpx-vp9). Pri všetkých encoderoch som zvolil najefektívnejšie/najpomalšie nastavenia. Tieto tri súbory som ukázal kolegom v práci a dal som im za úlohu zoradiť súbory podľa vizuálnej kvality (nevedeli ktorý súbor používa aký kodek).
Video skomprimované do H264 bolo najhoršie, medzi HEVC a VP9 boli veľmi malé rozdiely. Nebol jednoznačný víťaz. Niektorým sa subjektívne viac páčilo HEVC verzia, iným VP9 verzia. HEVC a VP9 boli priepastne lepšie než štandardné H264 video, no zároveň kompresia pomocou x265 a libvpx-vp9 veľmi dlho trvá, x264 bol najrýchlejší program, x265 najpomalší program.
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

Z môjho pohľadu sú HEVC a VP9 porovnateľné ale keďže na VP9 sa neviažu licenčné poplatky a dostupný encoder pre VP9 je v mojich podmienkach rýchlejší ako pre HEVC, už rok komprimujem vlastné videá do VP9 (ušetril som dosť miesta oproti H264). VP9 video môžem dať aj na www stránku, lebo vačšina prehliadačov ho podporuje. HEVC má síce podporu v najnovších televízoroch, ale vo www prehliadačoch veľmi nie.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Mal si to dať prezrieť viac než dvom poloslepým kolegom
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Aky je zmysel porovnavat nieco, o com vies vysledok uz vopred?
Je vseobecne zname, ze HEVC je podstatne efektivnejsie pri ROVNAKOM bitrate ako H264. To je ako by si porovnaval mp3 a aac na 128kb/s, kde je uz vopred jasne, co bude menej prznit original.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Bolo zaujímavé presvedčiť sa na vlastné oči o koľko sa HEVC oproti H264 zlepšilo. Novinári kopírujú tvrdenia, že HEVC je dvojnásobne lepší. Pokrok je zreteľný, no sľubované dvojnásobné zlepšenie sa nie vždy podarí.
O VP9 som dokonca videl taký článok, že je vraj menej efektívne ako H264. A rozhodol som sa to sám preveriť a opak bol pravdou.
Netreba veriť všetkému čo sa na nete píše. Aj v IT platí: dôveruj ale preveruj.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Zavisi aj na zdroji signalu. HEVC je efektivnejsie, ak predchadzajuci zdroj bol uz komprimovany nejakym inym algoritmom z rodiny MPEG (povedzme H264), co je vysoko pravdepodobne, pretoze cisty surovy RAW zaznam je dnes vcelku problematicke ziskat (aj originalny BluRay je uz raz komprimovany, detto akekolvek vlastne nahravky vytvorene digitalnymi hrackami). VP9 je zasa efektivnejsi ak su zdrojom surove RAW data (taketo porovnanie spravil Google, aby dosiahol vo vysledkoch prvenstvo).

No a nakoniec - enkodery nie su nemenne, stale sa upravuju a zlepsuju aj v ramci standardu.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Mam navrh ako rychlo a lacno zmensit bitrate. Prechod na ciernobiele vysielanie :-D
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

A bez planovania ho rovno vylepsujem na dvakrat lepsieho nastupcu, biele vysielanie, pri ktorom cierna jednoducho ostava cierna.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ešteže si tam dal toho smajla, takto aspoň vieme, že to akože malo byť vtipné.
Odpovedať Známka: -10.0 Hodnotiť:
 

Co tak pouzit umelu inteligenciu na to ako s tymy google fotkami co z 8x8 spravi kazdu tvar a zisti aj pocet zubov, nalicenie atd...

dame film do 16x10 pixlov a v realnom case nam receiver z toho spravi 4K, 8K alebo aj viac v nativnom rozliseni. A zdrojovy film zaberie odhadujem tak 10-12 MB. Myslite ze niekto prekona takuto komprensnu technologiu???
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Jop, das na disketu scenar vo formate txt.gz a k nemu po jednej fotke z vybranych hereciek v nizsom rozliseni.Google ti fotky zvacsi a po precitani scenaru mozes zacat snivat...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ja by som na to isiel uplne inak, nieco ako MIDI a wavetable. Dat do prijimaca databazu foriem, textur, farieb, video-syntetizer..Reziser by len poskladal nahrubo film - nam by sa upravoval povedzme podla regionu, alebo nuansy v deji, podla toho aku mame naladu. TV stanice by len vysielali data a TV by sa postarala o zvysok. To je usetreneho bandwithu.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

To by sme dopadli keby sa taka technologia presadila, si uvedom ze nemozes porovnavat svetlo a zvuk, je tam neskutocne viacej variacii.
Je to ako teoria mat super velky ulozny pristor a spravit vsetky kombinacie 1 fotky, potom si zadas len hash a mas hotovu fotku cohokolvek ktora zaberie par bytov (velkost hashu)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Len to ma jeden problem. Na to aby si nemal kolizie hashov (rozne obrazky s rovnakym hash) ked mas strasne vela kombinacii, tak potrebujes predlzovat hash - ktory vo finale musi byt zakonite aspon tak velky ako zdrojovy obrazok... Jedine, ze by si pouzil nie VSETKY kombinacie, ale len tie RELEVANTNE ;)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

S tym zeby si musel mat hashe velke ako zdrojovy obrazok sa neda suhlasit, na to je matematicky dokaz ale zase pocet kombinacii je strasne velke cislo.
Je tu niekto kto z hlavy vyrata napriklad pre full HD (1920x1080) a 24 bitov farba (8 na 1 kanal) kolko je vsetkych kombinacii aby som mal kazdy 1 image aky len existuje?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

To je 2^(24*1920*1080) kombinacii.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Pre porovnanie - mnozstvo atomov vo viditelnom vesmire sa odhaduje na 10^78 co je cca 2^266...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ratal som ich, je to tak.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Jeden môj atom, čo mám doma v notebôčiku si zabudol prirátať...
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Lenze pri porovnani suctu vznikla nova informacia, na ulozenie ktorej vznikol dalsi, takze pocet priekazne bud nesedi kvoli kontrolnemu prepocitavaniu alebo sedi, len ked je neznamy.
Odpovedať Známka: 4.3 Hodnotiť:
 

Vsak pise, ze cca. To cislo ma 79 nul, tak nejakych par miliard hore dole ;).
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Tu nie je Wikipedia. Tu ked je to tak, tak na atom presne.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Takze podla teba pocet moznosti ako zachytit 1 fotku vo full hd rozliseni je mnohonasobne vyssi ako pocet atomov vo vesmire? Ved to co zachytim su tie atomy ci nie??? Nejako to nesedi
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Ano. Ale tam pocitam VSETKY moznosti.
Napriklad rozdiel v 1 najmenej signifikantnom bite si u vecsiny fotiek nevsimnes nech sa ta hodnota zmeni kdekolvek v obrazku (a vravime o "BMP"/"TGA" formate - urcite nie PNG/JPG kde sa ten rozdiel pravdepodobne zmaze do toho isteho obrazku). Uz toto ti dava 1920*1080(*3 per farebny kanal) "identickych" obrazkov. A teraz si vezmi ze tych bodov mozes takto pomenit aj viac - takych 1000 bodov si stale nikto nevsimne ak nebudu na kope (a aj keby boli tak ma co robit)... A to vysledne kombinacne cislo hodne rychlo narasta - pricom stale vravime o tom istom obrazku ktory jeden od druheho prakticky nerozoznas...
Potom vezmi si iba take zmeny co spravis najjemnejsim filtrom (blur, zaostrenie, antialiasing, redukcia sumu, zasumenie) a na co vsetko ho aplikujes - a pritom stale ten isty zdrojovy obrazok s nebadatelnymi rozdielmi :)


Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

V konecnom dosledku ti potom vide, ze nie nieje mnohonasobne vyssi - ale velmi-mnoho RADOVO vyssi pocet ako odfotit 1 fotku oproti atomom vo vesmire...

Alebo este inak - tak ako som pisal nizsie - IPv6 ma len 16 bytov a vysledne cislo vsetkych kombinacii je 2^128.
Raw obrazok z kamery ma tych bytov nie 16, ale 1920*1080*3=6220800. A to sme do toho nebrali este alfa kanal (priesvitnost)...
Odpovedať Hodnotiť:
 

a není to náhodou (1920x1080)^24 kombinácií?
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Nie, je to (1920x1080) x 2^24 kombinacii presne
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

zisti si kolko zabera IPv6 adresa miesta (16 bytov) a kolko kombinacii sa s nou da spravit (2^128). A zamysli sa kolko je bytov v jednom fullhd obrazku...
Odpovedať Známka: -10.0 Hodnotiť:
 

Tak v tom prípade by to malo byť teda 24^(1920*1080)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Nie. Mas 2 moznosti (0 alebo 1) per bit. A tych bitov je 8 na 1 bajt * 3 na jeden pixel * 1920*1080 na obrazovku.
takze 2^(8*3*1920*1080).
Treba si uvedomit ze jednotlive bity su ako cislice (len cislica je 0-9 takze 10 moznosti). s 1 cislicou dostanes 10 moznosti alebo 10^1. S dvoma cislicami dostanes 0 az 99 takze 100 moznosti alebo 10^2. Toto je to iste. Pocet moznosti bitu na pocet bitov...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Máš pravdu, zabudol som, že každý pixel nemá len 24 stavov, ale 2^(24).

Tzn. tých možností by malo byť (2^(8*3))^(1920*1080), nie? Nechápem ale, prečo výsledok je rovnaký ako u teba...
Odpovedať Hodnotiť:
 

čo majú byty s kamerami keď ju mám na dome?
Odpovedať Hodnotiť:
 

No vidíš, a vieš, prečo sa midi nepresadilo? Lebo je na piču.
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

jak na picu? A co pripojis ku klavesam???
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

monitor
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 


Nuž chlapče, MIDI sa sakramentsky presadil.
O tom asi hovno vieš, lebo v roku 1983 si ešte nebol na svete.
To, že netušíš, ako sa doteraz zhusta používa,
je spôsobené chabou osob(nost)nou výbavou.
;=)))

Odpovedať Hodnotiť:
 

... stale riesime kompresiu na urovni bodov, v tom lepsom pripade na urovni ramca a zatial najlepsie riesenia su postavene na analyze vacsieho mnozstva ramcov. Ked sa zamyslim, co by bolo podstatne efektivnejsie, tak ma napada prirovnanie k fotografii a vektorovemu obrazu, pripadne kombinacii raster/vektor. Pri obrazkoch sme to dosiahli pomerne jednoducho, aj ked vyvoj poskocil dopredu hlavne v poslednych dvoch dekadach. Pouzivanie vektorovej grafiky v klasickom videu bude podla mna dalsi vyrazny krok. Teraz sa iba zvysuju kapacity (prenosove, vypoctove, ...) az kym nebudu dostatocne na to, aby sa zacalo s vkladanim matematickych modelov priamo do prenasaneho videa a neskor bude pomer takychto objektov vo filme stupat a zacne sa nova era -- urcite viac interaktivna; samozrejme, ak sa ludstvo zatial samo nezlikviduje.

TL;DR: vkladanie cisto matematickych objektov, ktore sa budu renderovat priamo v prehravaci, do filmov je dalsi krok vo vyvoji kompresnych standardov.

mier/ziaden ohen
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár