|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5znak
Od: XMen
|
Pridané:
9.2.2017 9:43
Jasne, aby ich potom mohli spoplatnit. Teraz budu vydavat novy standard kazdych 7 rokov ci ako? Ved na SK este mame mpeg2 v DVBT :)
Nech zije AV1.
|
|
Re: 5znak
Od: qsdfgh
|
Pridané:
9.2.2017 9:48
vsak obetuj svoj volny cas, vymysli nieco lepsie a daj to svetu zadarmo
|
|
Re: 5znak
Od: ja.
|
Pridané:
9.2.2017 10:27
Firmy, co platia licencne poplatky kazdy rok v milionoch si povedali, ze bude lacnejsie zaplatit vyvojarov, aby vyvinuli free codec, nez pokracovat s MPEG Group. A tak nam vznika AV1.
Preto volny cas obetovat netreba, dnes uz je to aj platene ;)
|
|
Re: 5znak
Od reg.: gandor
|
Pridané:
9.2.2017 9:59
S tymi vylepseniami pochybujem.
(Ked sme sa ucili h.264, tak si vravim ako pekne, ale da sa este spekulovat (nevravim ze by som vymyslel nieco lepsie :D ) pri h.265 som uz ten pocit nemal, takze na dalsi standard sa tesim a som fakt zvedavy co tam pouziju. Mozno nejake PCA na kazdy (variabilny) key-frame? No ale vykon).
Viac k teme - zmensovat sa da len po urcitu mieru. Podobne ako zipovanie suborov - ked sa dostanes na urcitu uroven, tak dalsie zmensovanie uz prestava byt mozne, lebo data ktore chces komprimovat maju dokonalu entropiu...
|
|
Re: 5znak
Od: xvzf
|
Pridané:
9.2.2017 10:19
potom pridu na rad neuronky a zazijeme to co aktualne google a ini predvadzaju pri komprimacii obrazkov a inych typov suborov :)
|
|
Re: 5znak
Od reg.: gandor
|
Pridané:
9.2.2017 10:52
Tak ale tam to funguje uz na inom principe.
Tam si doslova vymyslaju informacie :D - co je ok ak to stale vyzera dostatocne presne/vierohodne.
Ako ja tomu fandim, len toto je uz nieco ine ako enkodovanie videa.
|
|
Re: 5znak
Od: Miňko
|
Pridané:
9.2.2017 11:44
Ale ta presnosť je ohromujúca
http://dopice.sk/j5v
|
|
Re: 5znak
Od: hgmhk
|
Pridané:
9.2.2017 16:14
ohromujúco si zo seba spavil väčšieho chuja, ako je ten na obrázku
|
|
Re: 5znak
Od reg.: WinstonSmith
|
Pridané:
9.2.2017 16:17
Ach jaj, zasa nám sem zavítali šašovia z Denníka N...
|
|
Re: 5znak
Od: rambo.ru.cn
|
Pridané:
9.2.2017 17:24
No a teraz si tu môžu so šašami z rt.com pohonkávať.
|
|
Re: 5znak
Od: milan.ko
|
Pridané:
9.2.2017 12:51
No, asi vsetky videokodeky okrem par specifickych, ktore sa aj tak pouzivaju len v profesionalnej sfere su stratove a pri dekodovni sa tiez "vymyslaju" informacie. Cize aplikacia niehoco ako to robi google by nemusela byt uplne odveci.
|
|
Re: 5znak
Od reg.: gandor
|
Pridané:
9.2.2017 14:18
V principe mas pravdu. Ale aj tak je tam dost podstatny rozdiel v mnozstve vymyslanych informacii...
|
|
Re: 5znak
Od: milan.ko
|
Pridané:
9.2.2017 14:56
Nemyslim si, google algoritmus vymysla 3/4 (pretoze pracuje s obrazkami s polovicnou dlzkou a polovicnou sirkou, cize stvrtinovou plochou). Videokodeky bez problemov zmensuju video v pomeroch dosahujucich desiatky az stovky (nekomprimovane 1080/24p je okolo 3Gbps), takze si dokazu "vymysliet" od 90% do 99% videa.
|
|
Re: 5znak
Od: <><>
|
Pridané:
10.2.2017 9:28
odpocucam tomuto odobrat volebne pravo
|
|
Re: 5znak
Od reg.: K-NinetyNine
|
Pridané:
9.2.2017 11:38
akurat, ze sa vobec nejedna o komprimaciu.
jedna sa o zmensenie obrazu (a s tym spojenu stratu informacii) a nasledne odhadnutie, ake asi informacie boli stratene.
velmi zjednodusene povedane.
|
|
Re: 5znak
Od: reg.: Houston
|
Pridané:
9.2.2017 11:24
Vsak to do seba dokonale zapada. Dnesna masa ludi realne (nieco ako) 8K zrejme nepotrebuje, ale ono to pride a bude treba nieco ako "h.266".
Novsie procesory maju zrychlenie radovo v jednotkach percent, teda kupit za 3 roky novy pocitac v rovnakej cenovej hladine nema zmysel.
To iste plati o ulozisku s nastupom SSD. Mozem dat do pocitaca o 3 roky novsie SSD, ktore je 3xrychlejsie a 3xvacsie, na realnom vykone pri beznom pouziti sa to odrazi zase len v jednotkach percent (okrem vacsieho uloziska, samozrejme)
Pri novom video kodeku zistis, ze potrebujes HW podporu standardu, len na aktualnom CPU/GPU to uz nevladze. No ale CPU lepsie moc nebudu, takze treba novsie GPU. Ale novsie GPU je dnes povacsinou integrovane v CPU alebo zariadeni, lebo na trh sa tlaci (resp. ludia kupuju) stale viac telefonov / tabletov / notebookov. A idealne stale tensich a tensich, lebo je to "wau". A tam vymenit GPU? Takze rovno novy HW!
|
|
Re: 5znak
Od reg.: Kvík?
|
Pridané:
9.2.2017 15:28
Áno, ale to je ešte ďaleko, lebo kompresia je stratová. Koľko bitov informácie dokážeš reálne vnímať z videa? Viac ako pár tisíc za sekundu to určite nebude, a ani 100 by ma nejak brutálne neprekvapilo.
|
|
Re: 5znak
Od: syntaxterrorXXX
|
Pridané:
9.2.2017 15:33
Vsetky. Staci na displeji napriklad co len jeden chybny pixel ci zrnko prachu.
|
|
az to skonci pri CSI kodeku
Od: ktooosoom
|
Pridané:
9.2.2017 9:57
http://dsl.sk/article.php?article=19388
|
|
Re: az to skonci pri CSI kodeku
Od: morka
|
Pridané:
9.2.2017 10:02
To je super napad. TV Narkoza a TV Hnoj by mohli vysielat v rozliseni 16x16 a Gugel by im to zoomoval.
Bol by dovod zvysit poplatok za taketo sluzby a hned by boli vsetci spokojni.
|
|
Re: az to skonci pri CSI kodeku
Od reg.: TommyBB
|
Pridané:
9.2.2017 10:19
Si precitaj ten clanok co publikovali googlaci a zistis ze to nie je take dobre ako sa zda. Je to zavysle na trenovacej mnozine neuronky a vie to vyhodit extremne zle vysledky alebo velmi dobre...
|
|
Re: az to skonci pri CSI kodeku
Od: dgdvxv
|
Pridané:
9.2.2017 10:36
neskončí, hento je blbosť. to už rovno môžu z miliardy roznych "štandardných" snímok skladať sekvencie filmu a dáta by boli len okazy na ne...
|
|
Re: az to skonci pri CSI kodeku
Od: Koumak
|
Pridané:
9.2.2017 10:43
Ale ved vacsina sucasnych filmov je len kopec kecupu, bum-bum-bum, sexu a silno intelektualnych rozhovorov, vsetko brane z 3-4 pohladov, takze ziskat generalnu vzorku z aktualnej produkcie by vobec nemuselo byt narocne a skutocne by CSI vysledky zodpovedali takmer realite aj pri vstupnom rozliseni 6x6 bodov :)
|
|
Re: az to skonci pri CSI kodeku
Od: McBan REDIRECTED
|
Pridané:
9.2.2017 11:27
Ty si prípad. Čo ešte očakávaš vo filmoch? Koleso šťastia s rochniakom ako nakladá thomasa k. do ventilceku za kazdu vyhru?
|
|
Re: az to skonci pri CSI kodeku
Od: ja.
|
Pridané:
9.2.2017 11:53
No my postarsi si pamatame, ze filmy dokazali byt zabavne aj bez nasilia a vulgarity. Niektore mali dokonca aj nieco sa na nazyvalo "pribeh" alebo "rozvoj postavy". Alebo dokonca niektore aj dokazali priviest k zamysleniu, poucit a tak. Aj bez specialnych efektov.
|
|
Re: az to skonci pri CSI kodeku
Od: fgjfkzh
|
Pridané:
9.2.2017 16:17
postarší???? vďaka internetu si môžem nájsť film aký chcem a nie je náhodou výchova tými postaršími základom pre vkus tých mladších?
|
|
moja skusenost
Od: danieln
|
Pridané:
9.2.2017 11:03
Ja by som nepísal, že HEVC je absolútne najlepší, ale jeden z najlepších.
Kompresný štandard sám o sebe špecifikuje len štruktúru dát, efektivita kompresie závisí od konkrétneho softvéru, ktorý kompresiu vykonáva (encoder). S kvalitným MPEG2 encoderom je možné efektívnejšie uložiť video než s niektorým H264 encoderom v lacných fotoaparátoch (využívajú síce modernejší a lepší štandard, no len jeho podmnožinu a kvôli slabému hardware nie je encoder príliš sofistikovaný).
|
|
Re: moja skusenost
Od: danieln
|
Pridané:
9.2.2017 11:04
Ja som sa rozhodol porovnať FULL HD video s rovnakým bitrate skomprimované do H264 (pomocou encodera x264), do HEVC (pomocou encodera x265) a do VP9 (libvpx-vp9). Pri všetkých encoderoch som zvolil najefektívnejšie/najpomalšie nastavenia. Tieto tri súbory som ukázal kolegom v práci a dal som im za úlohu zoradiť súbory podľa vizuálnej kvality (nevedeli ktorý súbor používa aký kodek).
Video skomprimované do H264 bolo najhoršie, medzi HEVC a VP9 boli veľmi malé rozdiely. Nebol jednoznačný víťaz. Niektorým sa subjektívne viac páčilo HEVC verzia, iným VP9 verzia. HEVC a VP9 boli priepastne lepšie než štandardné H264 video, no zároveň kompresia pomocou x265 a libvpx-vp9 veľmi dlho trvá, x264 bol najrýchlejší program, x265 najpomalší program.
|
|
Re: moja skusenost
Od: danieln
|
Pridané:
9.2.2017 11:04
Z môjho pohľadu sú HEVC a VP9 porovnateľné ale keďže na VP9 sa neviažu licenčné poplatky a dostupný encoder pre VP9 je v mojich podmienkach rýchlejší ako pre HEVC, už rok komprimujem vlastné videá do VP9 (ušetril som dosť miesta oproti H264). VP9 video môžem dať aj na www stránku, lebo vačšina prehliadačov ho podporuje. HEVC má síce podporu v najnovších televízoroch, ale vo www prehliadačoch veľmi nie.
|
|
Re: moja skusenost
Od: McBan REDIRECTED
|
Pridané:
9.2.2017 11:25
Mal si to dať prezrieť viac než dvom poloslepým kolegom
|
|
Re: moja skusenost
Od reg.: VWV .
|
Pridané:
9.2.2017 14:13
Aky je zmysel porovnavat nieco, o com vies vysledok uz vopred?
Je vseobecne zname, ze HEVC je podstatne efektivnejsie pri ROVNAKOM bitrate ako H264. To je ako by si porovnaval mp3 a aac na 128kb/s, kde je uz vopred jasne, co bude menej prznit original.
|
|
Re: moja skusenost
Od: danieln
|
Pridané:
9.2.2017 15:29
Bolo zaujímavé presvedčiť sa na vlastné oči o koľko sa HEVC oproti H264 zlepšilo. Novinári kopírujú tvrdenia, že HEVC je dvojnásobne lepší. Pokrok je zreteľný, no sľubované dvojnásobné zlepšenie sa nie vždy podarí.
O VP9 som dokonca videl taký článok, že je vraj menej efektívne ako H264. A rozhodol som sa to sám preveriť a opak bol pravdou.
Netreba veriť všetkému čo sa na nete píše. Aj v IT platí: dôveruj ale preveruj.
|
|
Re: moja skusenost
Od reg.: VWV .
|
Pridané:
9.2.2017 16:22
Zavisi aj na zdroji signalu. HEVC je efektivnejsie, ak predchadzajuci zdroj bol uz komprimovany nejakym inym algoritmom z rodiny MPEG (povedzme H264), co je vysoko pravdepodobne, pretoze cisty surovy RAW zaznam je dnes vcelku problematicke ziskat (aj originalny BluRay je uz raz komprimovany, detto akekolvek vlastne nahravky vytvorene digitalnymi hrackami). VP9 je zasa efektivnejsi ak su zdrojom surove RAW data (taketo porovnanie spravil Google, aby dosiahol vo vysledkoch prvenstvo).
No a nakoniec - enkodery nie su nemenne, stale sa upravuju a zlepsuju aj v ramci standardu.
|
|
Zlepsovak
Od reg.: lamka1
|
Pridané:
9.2.2017 11:06
Mam navrh ako rychlo a lacno zmensit bitrate. Prechod na ciernobiele vysielanie :-D
|
|
Re: Zlepsovak
Od: syntaxterrorXXX
|
Pridané:
9.2.2017 11:25
A bez planovania ho rovno vylepsujem na dvakrat lepsieho nastupcu, biele vysielanie, pri ktorom cierna jednoducho ostava cierna.
|
|
Re: Zlepsovak
Od: Koniky
|
Pridané:
9.2.2017 13:58
Ešteže si tam dal toho smajla, takto aspoň vieme, že to akože malo byť vtipné.
|
|
Umela inteligencia
Od: rolh
|
Pridané:
9.2.2017 11:26
Co tak pouzit umelu inteligenciu na to ako s tymy google fotkami co z 8x8 spravi kazdu tvar a zisti aj pocet zubov, nalicenie atd...
dame film do 16x10 pixlov a v realnom case nam receiver z toho spravi 4K, 8K alebo aj viac v nativnom rozliseni. A zdrojovy film zaberie odhadujem tak 10-12 MB. Myslite ze niekto prekona takuto komprensnu technologiu???
|
|
dsl.toaster.sk
Od: fdrhjvcfuy
|
Pridané:
9.2.2017 15:18
Jop, das na disketu scenar vo formate txt.gz a k nemu po jednej fotke z vybranych hereciek v nizsom rozliseni.Google ti fotky zvacsi a po precitani scenaru mozes zacat snivat...
|
|
Nieco ako MIDI
Od: Swampy
|
Pridané:
9.2.2017 12:28
Ja by som na to isiel uplne inak, nieco ako MIDI a wavetable. Dat do prijimaca databazu foriem, textur, farieb, video-syntetizer..Reziser by len poskladal nahrubo film - nam by sa upravoval povedzme podla regionu, alebo nuansy v deji, podla toho aku mame naladu. TV stanice by len vysielali data a TV by sa postarala o zvysok. To je usetreneho bandwithu.
|
|
Re: Nieco ako MIDI
Od: rolh
|
Pridané:
9.2.2017 12:40
To by sme dopadli keby sa taka technologia presadila, si uvedom ze nemozes porovnavat svetlo a zvuk, je tam neskutocne viacej variacii.
Je to ako teoria mat super velky ulozny pristor a spravit vsetky kombinacie 1 fotky, potom si zadas len hash a mas hotovu fotku cohokolvek ktora zaberie par bytov (velkost hashu)
|
|
Re: Nieco ako MIDI
Od reg.: gandor
|
Pridané:
9.2.2017 14:15
Len to ma jeden problem. Na to aby si nemal kolizie hashov (rozne obrazky s rovnakym hash) ked mas strasne vela kombinacii, tak potrebujes predlzovat hash - ktory vo finale musi byt zakonite aspon tak velky ako zdrojovy obrazok... Jedine, ze by si pouzil nie VSETKY kombinacie, ale len tie RELEVANTNE ;)
|
|
Re: Nieco ako MIDI
Od: rolh
|
Pridané:
9.2.2017 14:28
S tym zeby si musel mat hashe velke ako zdrojovy obrazok sa neda suhlasit, na to je matematicky dokaz ale zase pocet kombinacii je strasne velke cislo.
Je tu niekto kto z hlavy vyrata napriklad pre full HD (1920x1080) a 24 bitov farba (8 na 1 kanal) kolko je vsetkych kombinacii aby som mal kazdy 1 image aky len existuje?
|
|
Re: Nieco ako MIDI
Od reg.: gandor
|
Pridané:
9.2.2017 14:41
To je 2^(24*1920*1080) kombinacii.
|
|
Re: Nieco ako MIDI
Od reg.: gandor
|
Pridané:
9.2.2017 14:46
Pre porovnanie - mnozstvo atomov vo viditelnom vesmire sa odhaduje na 10^78 co je cca 2^266...
|
|
Re: Nieco ako MIDI
Od reg.: lamka1
|
Pridané:
9.2.2017 14:50
Ratal som ich, je to tak.
|
|
Re: Nieco ako MIDI
Od: Klon M5
|
Pridané:
9.2.2017 15:11
Jeden môj atom, čo mám doma v notebôčiku si zabudol prirátať...
|
|
Re: Nieco ako MIDI
Od: syntaxterrorXXX
|
Pridané:
9.2.2017 15:13
Lenze pri porovnani suctu vznikla nova informacia, na ulozenie ktorej vznikol dalsi, takze pocet priekazne bud nesedi kvoli kontrolnemu prepocitavaniu alebo sedi, len ked je neznamy.
|
|
Re: Nieco ako MIDI
Od: ja.
|
Pridané:
9.2.2017 15:50
Vsak pise, ze cca. To cislo ma 79 nul, tak nejakych par miliard hore dole ;).
|
|
Re: Nieco ako MIDI
Od: syntaxterrorXXX
|
Pridané:
9.2.2017 15:55
Tu nie je Wikipedia. Tu ked je to tak, tak na atom presne.
|
|
Re: Nieco ako MIDI
Od: rolh
|
Pridané:
9.2.2017 16:23
Takze podla teba pocet moznosti ako zachytit 1 fotku vo full hd rozliseni je mnohonasobne vyssi ako pocet atomov vo vesmire? Ved to co zachytim su tie atomy ci nie??? Nejako to nesedi
|
|
Re: Nieco ako MIDI
Od reg.: gandor
|
Pridané:
9.2.2017 19:03
Ano. Ale tam pocitam VSETKY moznosti.
Napriklad rozdiel v 1 najmenej signifikantnom bite si u vecsiny fotiek nevsimnes nech sa ta hodnota zmeni kdekolvek v obrazku (a vravime o "BMP"/"TGA" formate - urcite nie PNG/JPG kde sa ten rozdiel pravdepodobne zmaze do toho isteho obrazku). Uz toto ti dava 1920*1080(*3 per farebny kanal) "identickych" obrazkov. A teraz si vezmi ze tych bodov mozes takto pomenit aj viac - takych 1000 bodov si stale nikto nevsimne ak nebudu na kope (a aj keby boli tak ma co robit)... A to vysledne kombinacne cislo hodne rychlo narasta - pricom stale vravime o tom istom obrazku ktory jeden od druheho prakticky nerozoznas...
Potom vezmi si iba take zmeny co spravis najjemnejsim filtrom (blur, zaostrenie, antialiasing, redukcia sumu, zasumenie) a na co vsetko ho aplikujes - a pritom stale ten isty zdrojovy obrazok s nebadatelnymi rozdielmi :)
|
|
Re: Nieco ako MIDI
Od reg.: gandor
|
Pridané:
9.2.2017 19:03
V konecnom dosledku ti potom vide, ze nie nieje mnohonasobne vyssi - ale velmi-mnoho RADOVO vyssi pocet ako odfotit 1 fotku oproti atomom vo vesmire...
Alebo este inak - tak ako som pisal nizsie - IPv6 ma len 16 bytov a vysledne cislo vsetkych kombinacii je 2^128.
Raw obrazok z kamery ma tych bytov nie 16, ale 1920*1080*3=6220800. A to sme do toho nebrali este alfa kanal (priesvitnost)...
|
|
Re: Nieco ako MIDI
Od: Majk0
|
Pridané:
9.2.2017 16:44
a není to náhodou (1920x1080)^24 kombinácií?
|
|
Re: Nieco ako MIDI
Od: MatFyzak
|
Pridané:
9.2.2017 16:47
Nie, je to (1920x1080) x 2^24 kombinacii presne
|
|
Re: Nieco ako MIDI
Od reg.: gandor
|
Pridané:
9.2.2017 18:49
zisti si kolko zabera IPv6 adresa miesta (16 bytov) a kolko kombinacii sa s nou da spravit (2^128). A zamysli sa kolko je bytov v jednom fullhd obrazku...
|
|
Re: Nieco ako MIDI
Od: Majk0
|
Pridané:
10.2.2017 23:53
Tak v tom prípade by to malo byť teda 24^(1920*1080)
|
|
Re: Nieco ako MIDI
Od reg.: gandor
|
Pridané:
11.2.2017 11:39
Nie. Mas 2 moznosti (0 alebo 1) per bit. A tych bitov je 8 na 1 bajt * 3 na jeden pixel * 1920*1080 na obrazovku.
takze 2^(8*3*1920*1080).
Treba si uvedomit ze jednotlive bity su ako cislice (len cislica je 0-9 takze 10 moznosti). s 1 cislicou dostanes 10 moznosti alebo 10^1. S dvoma cislicami dostanes 0 az 99 takze 100 moznosti alebo 10^2. Toto je to iste. Pocet moznosti bitu na pocet bitov...
|
|
Re: Nieco ako MIDI
Od: Majk0
|
Pridané:
11.2.2017 21:12
Máš pravdu, zabudol som, že každý pixel nemá len 24 stavov, ale 2^(24).
Tzn. tých možností by malo byť (2^(8*3))^(1920*1080), nie? Nechápem ale, prečo výsledok je rovnaký ako u teba...
|
|
Re: Nieco ako MIDI
Od: OndrejMacko
|
Pridané:
10.2.2017 1:20
čo majú byty s kamerami keď ju mám na dome?
|
|
Re: Nieco ako MIDI
Od: Koniky
|
Pridané:
9.2.2017 13:59
No vidíš, a vieš, prečo sa midi nepresadilo? Lebo je na piču.
|
|
Re: Nieco ako MIDI
Od: rolh
|
Pridané:
9.2.2017 14:29
jak na picu? A co pripojis ku klavesam???
|
|
Re: Nieco ako MIDI
Od: _Burchuj
|
Pridané:
9.2.2017 22:44
monitor
|
|
Re: Nieco ako MIDI
Od: _kubo_
|
Pridané:
10.2.2017 23:21
Nuž chlapče, MIDI sa sakramentsky presadil.
O tom asi hovno vieš, lebo v roku 1983 si ešte nebol na svete.
To, že netušíš, ako sa doteraz zhusta používa,
je spôsobené chabou osob(nost)nou výbavou.
;=)))
|
|
dalsi smer v kopresii ...
Od: citatel2017
|
Pridané:
9.2.2017 15:40
... stale riesime kompresiu na urovni bodov, v tom lepsom pripade na urovni ramca a zatial najlepsie riesenia su postavene na analyze vacsieho mnozstva ramcov. Ked sa zamyslim, co by bolo podstatne efektivnejsie, tak ma napada prirovnanie k fotografii a vektorovemu obrazu, pripadne kombinacii raster/vektor. Pri obrazkoch sme to dosiahli pomerne jednoducho, aj ked vyvoj poskocil dopredu hlavne v poslednych dvoch dekadach. Pouzivanie vektorovej grafiky v klasickom videu bude podla mna dalsi vyrazny krok. Teraz sa iba zvysuju kapacity (prenosove, vypoctove, ...) az kym nebudu dostatocne na to, aby sa zacalo s vkladanim matematickych modelov priamo do prenasaneho videa a neskor bude pomer takychto objektov vo filme stupat a zacne sa nova era -- urcite viac interaktivna; samozrejme, ak sa ludstvo zatial samo nezlikviduje.
TL;DR: vkladanie cisto matematickych objektov, ktore sa budu renderovat priamo v prehravaci, do filmov je dalsi krok vo vyvoji kompresnych standardov.
mier/ziaden ohen
|