Tradičný výrobca fotosenzorov spoločnosť Sony predstavila v utorok nový CMOS obrazový senzor pre mobilné zariadenia, ktorý dokáže zaznamenávať video s až tisíc snímkami za sekundu.
Podporu takejto technológie v mobilnom produkte s limitami na výkon a spotrebu umožňuje integrovanie vrstvy DRAM pamäte priamo do CMOS senzora, medzi vrstvu zozadu osvetlených pixelov a vrstvu ovládacej elektroniky.
Senzor tak namiesto posielania dát čítaných z pixelov cez externé rozhrania senzora, ktoré typicky nedisponujú dostatočnou rýchlosťou, môže dáta dočasne prenášať do integrovanej pamäte a potom ich postupne prenášať zvládanou rýchlosťou z tejto pamäte do obrazového procesora. V takomto režime je navyše senzor možné využiť so štandardným obrazovým procesorom, ktorý zvláda spracovávať len štandardné snímkové frekvencie videa.
Pri takomto fungovaní sa DRAM postupne zapĺňa a dĺžka videa na najvyššej rýchlosti je limitovaná jej kapacitou. Podľa špecifikácie je v senzore integrovaný 1 Gbit, teda 128 MB, DRAM. Aké najrýchlejšie externé rozhranie čip podporuje a aké dlhé sekvencie dokáže zaznamenávať s najvyššou snímkovou frekvenciou výrobca neuvádza.
Či je maximom snímkovej frekvencie čipu presne 1000 fps alebo 960 fps, ktorá je použitá v ukážkovom videu, nie je jasné, keď v oznámení Sony hovorí o presne 1000 fps. V každom prípade na najrýchlejšej frekvencii je možné vytvárať video s rozlíšením 1920 x 1080.
Konštrukcia nového CMOS senzora, kliknite pre zväčšenie (obrázok: Sony)
Čip podporuje automatickú detekciu náhlych pohybov a rýchle snímanie, ktoré sa následne pri prehrávaní štandardnou rýchlosťou javí ako spomalené video, môže aktivovať automaticky pre rýchle scény.
Deformácia pohybujúceho sa vláčika pri prečítaní pixelov za 1 / 30 s bez mechanickej clony (vľavo) a snímka prečítaná za 1 / 120 s, kliknite pre zväčšenie (foto: Sony)
Výhodou čipu ale nie je len podpora 1000 fps videa. Elektronika dokáže prečítať pixely vyššou rýchlosťou aj pri vyšších rozlíšeniach, napríklad fotografie s rozlíšením až 19.3 miliónov pixelov dokáže prečítať za 1 / 120 sekundy. U mobilov, ktoré nemajú mechanickú clonu, to umožňuje pri kratšej expozícii a prečítaní dát z pixelov získať menej deformovaný obraz pohybujúcich sa objektov. U senzorov schopných prečítať dáta z pixelov len za dlhší čas a čítajúcich ich postupne po riadkoch sa totiž napríklad spodná časť objektov stihne posunúť medzi prečítaním hornej a dolnej časti a príde tak k deformovaniu tvaru pohybujúceho sa objektu, jeho zošikmeniu.
Ukážka videa natočeného novým senzorom (video: Sony)
Predstavený CMOS senzor má rozlíšenie 5520 x 3840 respektíve 21.2 megapixelov. Podľa oficiálnej špecifikácie dokáže vytvárať 19.3 alebo 17.1 megapixelové fotky s 30 fps, natáčať 4K videá so 60 fps a 1080p a 720p videá s 240 fps. V tomto prípade ide zrejme o trvalo udržateľnú rýchlosť vytváraného videa, rýchlosť 1000 fps je možné dosiahnuť len u kratších sekvencií presne nešpecifikovanej dĺžky.
Kedy by sa mal senzor objaviť v prvých zariadeniach na trhu Sony neoznámila.
Kvalitativne podobne zobrazenie umoznuje i pozorovanie slimaka, len bez pouzivania vlaku a fotosenzora, ale 3D, takze kvalita je priekazne neporovnatelna.
pjekne
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
8.2.2017 10:02
64x spomalenie (960 - 15 fps) pri 1080p v mobile?
pjekneeeeeee
15 fps je uz sice pri normalnom filme (deji/rychlsoti) pre ludske oko neprijemne trhane, ale pri takychto zaberoch je to akceptovatelne, ponivac pri normalnej rychlosti sa toho od snimky ku snimke zmeni drasticky vela (konkretne 64x viac :) ale pri spomalenych zaberoch sa toho od snimky ku snimke zmeni drasticky malo :)
jedna vec mi chýba v článku, všetko je fajn, ale keďže dokáže zosnímať 1000fps, uzávera musí byť nastavená na ešte kratšie časové obdobie a vzhľadom na veľkosť snímača v mobile, je potrebné mať veľmi dobré svetlo, alebo to bude inak rozšumené
Zaznamenať niektoré objekty padajú ako - lyžica, orechy, semená a ... robiť to pomaly - to bude vyzerať vtipné!
- Záznam, ktorý pľul vodu a spomaliť
- Zaznamenávať vaše domácich miláčikov v spomalenom pohybe
- A samozrejme všetky ostatné myšlienky, ktoré prichádzajú na myseľ :)
slow motion zacalo byt popularne uz hodne davno, ked na Discovery chodilo Time Warp - typci natocili prakticky vsetko zaujimave, pak sa chytili aj Mythbustery -> slo-mo explozie...naco je to dobre ? Podla mna je dobre aby sa technika vyvijala vdaka popularizacii - zname bolo to video kde ukazali ako sa svetlo siri flasou...existuju dnes femtotechniky, co vedia zaznamenat vznik chemickej vazby...akoze ked pichali ihlicky do germania, tak tiez mohlo byt plno ludi co vraveli ze naco je taky tranzistor dobry a dnes mame z tej snahy vsadepritomne pocitace vsak
Tusim na MIT spravili kameru s pararelnymi snimacmi, pomocou ktorej boli schopni zachytit sirenie resp odraz blesku v nejakej kompozicii. Ale autorov len hrubo odhadujem a mohla to byt pokojne komercna zalezitost.
Ukludni sa áno, slo-mo tu bolo dávno pred tvojim pozorovaním na Discovery Channeli a slo-mo chemickej väzby mi fakt nepríde cool, napísal som len jeden príklad z posledných ktoré som videl.
Tvoja paralela s počítačmi je výplodom... neviem čoho.
Naozaj mali počítače (kvôli nepolovodičovým) elektrónkam miestnostné rozmery. Kamery nikdy nedosahovali niekoľko-násobky svojej veľkosti. Ešte zapoť niečo
1920 x 1080 = 2 073 600 pixelov. Kazdy pixel zvykne rozoznavat 256 urovni, cize 8 bitov. To je 16 588 800 bitov na jeden snimok.
Pri snimani 1000 snimok za sekundu teda potrebujeme 16 588 800 000 bitov.
Velkost pamate je 1Gbit, co je 1 000 000 000 bitov. Odhadom teda dokaze zaznamenat cca 1/16 sekundy v tej snimkovej pamati.
Ked si to preratame na snimky, jedna ma cca 16Mbit, Pamat je 1Gbit, ked sa to vydeli, vychadza to na cca 62 snimok, ktore dokaze zaznamenat dana pamat. Ked sa to spomali na 15fps, vychadza to cca na 4s zaznamu, co celkom zodpoveda dlzke tych ukazok v tom videozostrihu.
Re: Ake dlhe video?
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
9.2.2017 7:54
tak trosicka si to zabudol vynasobit tromi, ponivac kazdy pixel potrebuje 3x256 urovni (RGB), teda 3x8 bitov (3 bajty), preto sa spieva o 24 bit farebnej hlbke normalnych obrazkov
uloz si plne farebne (24-bitove) BMPcko (napr. v %windir%\system32\mspaint.exe) 1000x1000 ci bude mat 1 MB alebo 3 MB (samozrejme 256 bitove/farebne, 16 bitove/ferebne ci 2-bitove t.j. cierno-biele) ma logicky presne pomerne zmensenu velkost
Senzory ale nesnimaju kazdy farebny kanal na kazdy pixel, prave naopak. Jeden pixel = jeden farebny kanal a potom to softver dopocita pomocou demosaicingu. Najcastejsie sa pouziva Bayerov filter.