Vylepšia teleskop aby odfotil najbližšiu exoplanétu

Značky: veda a výskumvesmírplanéty

DSL.sk, 11.1.2017

Iniciatíva Breakthrough Initiatives a observatórium European Southern Observatory, ESO, oznámili tento týždeň dohodu, v rámci ktorej bude zlepšený teleskop VLT s cieľom priamo zachytiť obraz najbližšej známej planéty mimo slnečnej sústavy, Proxima b.

Za Breakthrough Initiatives stojí ruský miliardár Jurij Milner, pričom iniciatíva už v predchádzajúcich dvoch rokoch oznámila dva významné vesmírne projekty.

ESO je výskumnou organizáciou tvorenou viacerými európskymi krajinami a Čile, ktoré má svoje teleskopy práve v Čile.

Cieľom novej dohody je vylepšiť teleskop VLT, Very Large Telescope, nachádzajúci sa na púšti Atacama, aby bol schopný zachytiť obraz planéty Proxima v infračervenom spektre.

Planétu Proxima b nachádzajúcu sa pri hviezde Proxima Centauri objavilo minulý rok práve ESO. Planéta nebola priamo pozorovaná, vedci ju detekovali z Dopplerovho posunu žiarenia prichádzajúceho k nám z Proxima Centauri, ktorý je spôsobený malými pohybmi hviezdy zapríčinenými gravitáciou svojej planéty. Detaily o jej objavení sme popisovali v tomto článku.

Hoci hviezda tejto planéty Proxima Centauri nachádzajúca sa vo vzdialenosti 4.23 svetelných rokov je mnohonásobne menej intenzívna ako Slnko, keď vyžaruje len 0.155% energie čo Slnko, priame odfotenie planéty vo viditeľnom spektre je vzhľadom na veľký rozdiel medzi intenzitou žiarenia z planéty a hviezdy je v súčasnosti nerealizovateľné. Lepší pomer v intenzite je v infračervenom spektre.

Teleskop VLT organizácie ESO, kliknite pre zväčšenie (foto: ESO / S. Brunier)

Ani na takéto odsnímkovanie nemá ale VLT, skladajúci sa zo štyroch samostatných teleskopov, v súčasnosti dostatočné parametre. Breakthrough Initiatives tak zafinancuje zlepšenie vybavenia v podobe adaptívnej optiky a nasadenia koronografu, ktorý bude odtieňovať žiarenie prichádzajúce z hviezdy.

Breakthrough Initiatives zaplatí väčšinu potrebných bližšie nešpecifikovaných nákladov, ESO následne za výmenu bude uskutočňovať na svojom vylepšenom teleskope pozorovania planéty Proxima b.

Breakthrough Initiatives už minulý rok niekoľko mesiacov pred zverejnením informácií o objave Proxima b oznámila iniciatívu výrazne súvisiacu s Proxima b, keď chce k trojhviezde Alfa Centauri poslať množstvo miniatúrnych nanolodí akcelerovaných laserom zo Zeme na pätinu rýchlosti svetla s cieľom odfotiť a zaslať na Zem prípadné planéty pri týchto hviezdach. O iniciatíve, do ktorej má byť investovaných sto miliónov dolárov, sme informovali v tomto článku.

Ďalšou iniciatívou je výrazná investícia vo výške tiež sto miliónov do intenzívnejšieho detekovania umelého mimozemského signálu, o ktorej sme informovali v tomto článku.