neprihlásený Piatok, 22. novembra 2024, dnes má meniny Cecília
Televízie zrejme prejdú na progresívne video, donúti ich H.265 / HEVC

Značky: H.265 / HEVCTV

DSL.sk, 16.11.2016


Televízie zrejme postupne v neďalekej budúcnosti prejdú z videa s prekladaným riadkovaním na tzv. progresívne video bez prekladania.

Aspoň takýto vývoj naznačujú vyjadrenia televízií Nova a ČT na tento týždeň konanej českej konferencii Mediální reflexe 2016, na ktoré upozornil český Mediaguru.

Vyjadrenia televízií zazneli v kontexte príprav Českej republiky na plošný prechod digitálneho vysielania v štandarde DVB-T na DVB-T2. V ňom Česko počíta s novým kompresným štandardom H.265 / HEVC ako štandardne použitým kompresným štandardom.

V súčasnosti sa televízny obsah na rozdiel od filmového stále štandardne vyrába a často vysiela v tzv. prekladanom režime, pri ktorom sa postupne namiesto kompletných snímok celého obrazu snímajú striedavo dve o riadok posunuté polsnímky s polovičným počtom riadkov zachytávajúce každý druhý riadok.

Aj v súčasnej dobe má takýto formát svoje opodstatnenie kvôli limitom technológií prenosu a vysielania a dátovým potrebám jednotlivých formátov videa. Prekladané video s rozlíšením 1920 x 1080 s 50 fps, 1080i50, je totiž rádovo o polovicu menšie ako progresívne video s rovnakým rozlíšením a snímkovou frekvenciou, 1080p50. 1080i50 pritom stále dokáže zachytiť obraz s 50 fps, hoci len prekladane a s potrebou spracovania pri zobrazovaní pre elimináciu známych kostrbatých artefaktov pri rýchlejšom pohybe.

Z HD rozlíšení sú tak kvôli množstvu prenášaných dát operátormi volené najčastejšie rozlíšenia 1080i50 alebo 720p50.

Situácia sa mení s novým kompresným štandardom H.265 / HEVC, ktorý oproti H.264 štandardne používaného u HD videa dosahuje rovnakú kvalitu pri cca polovičnom objeme dát. HEVC tak napríklad umožňuje s cca rovnakým bitratom a kvalitou ako H.264 u 1080i50 videa šíriť 1080p50 video.

Podľa oboch českých televízií ale HEVC nie je ideálny pre vysielanie obsahu natočeného prekladane, keď má podľa Nova podľa Mediaguru viesť k zníženej kvalite. Obe televízie tak naznačili, že do budúcnosti počítajú s prechodom na výrobu progresívneho videa. Zmena ale nebude otázkou najbližších rokoch, keď u televízií znamená vymeniť veľkú časť vysielacieho reťazca. Nova odhaduje potrebné náklady na miliardu českých korún, v prepočte cca 37 miliónov eur. ČT nepredpokladá, že by sa jej podarilo zainestovať tak, aby do 2020 prešla na progresívny režim.

Nova preto na konferencii navrhla, aby sa na H.265 / HEVC a súvisiacu progresívnu výrobu prešlo postupne a programy v štandardnom rozlíšení v DVB-T2 vysielali v H.264 / MPEG-4 a nie novšom H.265, pričom HD verzie by sa vysielali od začiatku v H.265. Ako ovplyvňuje vhodnosť voľby H.265 / HEVC rozlíšenie videa zisťujeme.

V každom prípade v H.265 / HEVC je menšia podpora pre prekladané riadkovanie ako v H.264. Formát síce definuje podporu pre prekladané riadkovanie, nepodporuje ale režimy PAFF a najmä MBAFF známe z H.264 a umožňujúce voľne kombinovať snímky alebo dokonca malé bloky pixelov v prekladanom a progresívnom režime.

Aký dopad to má na vysielanie prekladaného videa a aké sú dôvody nižšej kvality prekladaného videa vysielaného v H.265 podľa českých televízií zisťujeme.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Apple má prvýkrát použiť vlastný 5G modem v iPhone v marci
Linux dostáva podporu veľkokapacitných pamäťových SDUC kariet
USA požadujú, aby Google predal Chrome a potenciálne aj Android
ISS zvýšila orbitu, aby sa vyhla troskám zo satelitu
Vzniknú fyzické zábavné tematické Minecraft parky
Qualcomm chystá Snapdragon CPU pre lacnejšie PC, majú začínať na 600 dolárov
SpaceX nezachytávala prvý stupeň Starship kvôli problému na štartovacej veži
Sprístupnená prvá testovacia verzia už Androidu 16
Starship má dnes uskutočniť ďalší let, video
Google chce údajne na notebooky nasadiť Android namiesto ChromeOS


Diskusia:
                               
 

To teda trvalo.
Uz som si myslel ze interlaced bude s nami naveky.
Odpovedať Známka: 8.9 Hodnotiť:
 

ale bude...interlaced rezeň predsa
Odpovedať Známka: 2.9 Hodnotiť:
 

translated rezeň
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

len skoda ze v karmine si ho uz nedame... ostava jedine orban alebo ten masiar pri markize
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Aspon to bude v telke trochu lebsie, led us chleba v tezku aj kaflande podrazel.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Teda ja som asi riadne pozadu (alebo popredu?) -- som si myslel, že to je už iba strašidlo z dávnej minulosti a že sme tú pliagu dávno vyhubili.
Odpovedať Známka: 5.6 Hodnotiť:
 

Interlaced video mozno zmizne, ale FPS 23.976 stale ostava.
Odpovedať Známka: 8.5 Hodnotiť:
 

Hmm, dik za znicenie nalady:)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Veru, uz som to tu na dsl pisal, ze filmari su s tymi svojimi 24fps videami 100 rokov za opicami.
Ked si zoberiete ake velke je platno a rozlisenie filmu v kine, tak idealne by bolo cca 100fps.
Pre rozlisenie 1920x1080 staci 50-60fps, ale 4K video na zachovanie plynulosti obrazu by potrebovalo aspon 100fps. Takto je 4k video len seria kvalitnych fotografii, ale pri pozerani TV, nebodaj filmu je z toho len taka SEKANICA.
Mimochodom 8K oficialne pojde do 300fps (ako kombinacia 50 a 60fps noriem).
Uz som o tom pisal tu a tu: http://www.dsl.sk/article.php?article=18685
http://www.dsl.sk/article.php?article=18679
Odpovedať Známka: -5.4 Hodnotiť:
 

50+ fps nevyzera dostatocne "filmovo" ale ako domace video
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Nejako mi nie je jasné, prečo si myslíš, že narastajúce rozlíšenie by nejako malo súvisieť s FPS.
Odpovedať Známka: 8.8 Hodnotiť:
 

Pretoze s narastajucim rozlisenim sa nam televizory zvacsuju a by sme "viac" videli.
Tym padom mame kvalitu statickeho obrazu vyriesenu adekvatnym rozlisenim ("zrnom") k velkosti obrazovky, hlavne u 4k.
No ale nemame vyrieseny plnynuly pohyb obrazu. Tvrdi sa ze pre plynuly obraz je potrebnych aspon 24 snimkov, ovsem toto tvrdenie je stare 100 rokov a nezahrna take aspekty ako je velkost obrazu (alebo platna v kine) v pomere k tomu ako blizko na to clovek pozera.
Volakedy mali TV malu uhlopriecku a pomer medzi velkostou TV a vzdialenostou od TV bol vacsi ako dnes, takze efekt maleho poctu snimkov sa tak zamaskoval.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Dneska sa to uz neda, pretoze kazdy ma doma cca 100-120cm televizor, ale vzdialenost TV od divaka zostala. Ked k tomu pridame ovela ostrejsi obraz vplyvom vysokeho rozlisenia, tak vplyv maleho poctu snimkov na rychly pohyb sa musi logicky prejavit.
Uvediem priklad, predstav si pohybujuci sa objekt (najlepsie nejaky stl, ktory sa nataca z pohybujuceho sa auta). Zoberme si, ze auto sa pohybuje takou rychlostou, ze stlp sa z lavej casti obrazovky do pravej casti obrazovky premiestni za 1 sekundu.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Otazka znie, po kolko centimetrovych krokoch sa nam bude stlp premiestnovat z lava do prava pri frekvencii snimok 24fps? Zalezi to od velkosti obrazovky, takze si zoberme 102cm TV a videlme to poctom snimkov. Dostamene cislo 4,25cm. Takze na to aby sa nam stlp premiestnil po obrazovke z 1 sekundu pri 24fps bude stlp skakat po 4,25cm. Ked sa auto s kamerou bude pohybovat 2x rychlejsie, tak sa nam stlp premiestni z 0,5 sekundy, ale na vykreslenie pohybu na obrazovke nam zostane uz len 12 snimkov. Logicky sa nam stlp bude pohybovat po krokoch 8,5cm, co vyvolava opticky dojem rychleho sekania obrazu.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Samozrejme filmari sa to snazia zamaskovat rozmazanim obrazu v smere pohybu a vysledkom je to, ze ked chcem pauznut rychlo iduce auto, aby som si pozlel spz-ku alebo logo, tak vidim velky rozmazany prd!!!
Potom je tu efekt domaceho kina, kde si ludia kupuju 1,5 metrove televizory a potom je toto sekanie este lepsie viditelne, aj vplyvom vyssieho rozlisenia. V kine je tiez otrava pozerat sa na to obrovske platno, pretoze to sekanie je dost viditelne, tazke najlepsie je si sadnut uplne dozadu.

Takze nestaci len zvysovat rozlisenie ale priamoumerne treba zvysovat aj pocet snimkov za sekundu.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

VI sťe tu PEKŇE na tú vápenatú škrupinu padnutí s tím vaším framRate!!!
AK mám progresívni obraz! Tak je VEĽMI jednoduché dopočítať potrebné MEDZI obrázki pre plinulosť obrazu!
OKO si tú ňedokonalosť dopočítaňia ŇEVŠIMŇE!!!
SI TO LÁSKAVO DOŠTUDUJŤE!!!
Odpovedať Hodnotiť:
 

Možno to už konečne dosiahne kvality TV normy PAL.
Odpovedať Známka: 2.5 Hodnotiť:
 

Nie je nad to vidiet film, kde postavam vidiet aj chlpy v nose, ale dejovo je na tom horsie ako komisar Kojak.

To je ako u novych super hier, kde do detailu vidiet aj mrmel na zemi, ale dejova kvalita je slabsia ako u Super Mario, alebo Dizzy :)
Odpovedať Známka: 6.8 Hodnotiť:
 

Mysliteľ, kvalita obrazu a dejová línia sú dve nezávislé veci, takže tvoj komentár je totálne od veci.
Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

nie, nie je!
Odpovedať Známka: 5.3 Hodnotiť:
 

Tak ty si ďalší mysliteľ. Je.
Odpovedať Známka: -6.2 Hodnotiť:
 

V ramci tejto projekcie nie je kde byt odveci.
Odpovedať Známka: 5.7 Hodnotiť:
 

Moznost vidiet mrmel na zemi je faktor dejovo velmi dolezity a filmy bez neho su duchovne a aj intelektualne neuplne.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

ale vážne, nekupujeme si ultra HD, aby sme iba videli mrmle na zemi, chceme vedieť aj prečo sú tam
Odpovedať Hodnotiť:
 

Sak gravitacia, ne? Na to netreba ani D.
Odpovedať Hodnotiť:
 

majnkraft ma hroznu dejovu liniu. pribeh vobec nestoji za to. a ta kvalita textur? no fuj. polygonov tiez akosi vela nepobral, ked uz v prvom tomb raiderovi mala lara viac polygonov na uchu, ako v majnkrafte je na cely character.
Odpovedať Známka: 2.7 Hodnotiť:
 

Najlepší príbeh mal tetris.
Odpovedať Známka: 8.3 Hodnotiť:
 

nebol zly, ale Pong mal lepsi.
Odpovedať Známka: 8.6 Hodnotiť:
 

Alebo taký asteroids! to bolo epické
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

Pong je tetris, len so zapnutym SMAA.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

vies co, neviem neviem. podla mna mal plno dier, vela nezaplnenych miest v storyline a proste, ked si sa nad tym celkovo zamyslel, tak to do seba nezapadalo.
Odpovedať Známka: 8.8 Hodnotiť:
 

Dizzy :)))
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

boulder dash
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

takze sa pre teba plati radsej vidiet 10 najhorsich filmov sveta v 4K ako 5 najlepsich v 1080p? ked je proste nejaky film kokotina, tak nepomoze ani 8K...
Odpovedať Známka: 8.3 Hodnotiť:
 

CITUJEM: "Aj v súčasnej dobe má takýto formát svoje opodstatnenie kvôli limitom technológií prenosu a vysielania a dátovým potrebám jednotlivých formátov videa. Prekladané video s rozlíšením 1920 x 1080 s 50 fps, 1080i50, ..."

MŇE osobňe bi úplňe postačovalo 1080p25! A kľudňe aj p20! Pretože z progresívnich sňímkov sa oveľa jedodušie a lepšie dopočítavajú potrebné medzi sňímki!!!

https://www.youtube.com/watch?v=xKMWjRlIvrY
https://www.youtube.com/watch?v=rCUjvK-zbHw
Odpovedať Známka: -10.0 Hodnotiť:
 

Urobi si nejaké video v 25p z futbalu, motokrosu, formule, aby si videl, ako vyzerá strobošport.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Netrep sprostosti. Najprv si pozri kvalitne neprekladane 1080p video s 50 alebo 60fps a potom komentuj. Ziadne snimky sa dopocitat nedaju, je to len odhad!!!
Dalej, mam odskusane ze ci ma video progresivne video 25fps 50fps pri rovnakom datovom toku, je 50fps video subjektvne kvalitnejsie, ako s 25fps, pretoze je plynulejsie.
Vsak rozmyslajte trocha, kedy bude vacsi rozdiel medzi dvomi snimkami, pri 25fps alebo 50fps? Video s 25fps je narocnejsie na medzisnimkovu kompresiu, takze ked pouzijeme 50fps, medzisnimkova kompresia sa podstatne zmensi a z toho vyplyva ze pre 50fps video ani nepotrebujeme vacsi datovy tok (tak maximalne 10-20%).
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Žobráci z NOVY/CME/Markízy, poplatky za vysielanie reklám by chceli stále vyššie. Ale investovať do technickej kvality vysielania, to už nie. O obsahovej kvalite ani nehovorím.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Martinka_z_Turca(2018)h265.divx
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

"Prekladané video s rozlíšením 1920 x 1080 s 50 fps, 1080i50, je totiž rádovo o polovicu menšie" - takze ked FullHD ma bitrate 20x10^6, tak RADOVO POLOVICA by mala byt 20x10^3
Ci?
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár