Spoločnosť SpaceX odhalila príčinu septembrovej explózie jej rakety Falcon 9 a plánuje obnoviť lety približne v polovici decembra.
Na základe vyjadrení Muska okrem iného pre televíziu CNBC o tom informuje agentúra Reuters.
Raketa Falcon 9 vybuchla 1. septembra na myse Canaveral na Floride pri plnení paliva pred testom motorov, dva dni pred plánovaným štartom. Raketa bola pritom kompletne zničená aj spolu s izraelským komunikačným satelitom Amos-6.
Od prvých znakov nenominálneho stavu do ukončenia zbierania dát kvôli explózii uplynulo podľa SpaceX len 93 milisekúnd.
V predchádzajúcich dňoch SpaceX avizovala, že problém opäť ako pri minuloročnej nehode súvisel s nádržami hélia v nádrži druhého stupňa rakety.
V nádrži sa nachádza schladený kvapalný kyslík a v troch samostatných oddelených nádržiach z uhlíkového kompozitu umiestnených v hlavnej nádrži kvapalné hélium, ktoré sa využíva na regulovanie tlaku kyslíka v hlavnej nádrži.
Septembrová explózia rakety Falcon 9 (video: ABC News / USLaunchReport.com)
Podľa SpaceX prišlo k narušeniu jednej z nádrží hélia, čo viedlo následne k sérii explózií. Podľa aktuálnych informácií Muska prišlo k zmene skupenstva kyslíka na pevný a následne k bližšie nespresnenej interakcii s kompozitným uhlíkom. Musk nespresnil ako kyslík zmenil skupenstvo ani ďalšie detaily.
Podľa Muska ide o prvý incident tohto druhu v histórii raketového priemyslu. Podľa dostupných informácií používa Falcon 9 ale kyslík schladený viac ako iné rakety, až na -207 stupňov Celzia.
Elon Musk (foto: E. Musk)
SpaceX samozrejme až do odhalenia príčiny explózie lety pozastavila. Pri explózii bola poškodená ale aj štandardná štartovacia rampa SpaceX LC-40. Či ju SpaceX stihne opraviť a pri obnovenýh letoch ju opäť použije, použije pripravovanú neďalekú rampu LC-39A v Kennedyho vesmírnom stredisku alebo bude štartovať z Kalifornie nie je zatiaľ známe.
SpaceX začala pravidelne takmer každý mesiac lietať so svojou raketou Falcon 9 v januári 2015, aktuálne pozastavenie letov kvôli nehode je odvtedy už druhým. Na konci júna 2015 prišla o raketu po 139 sekundách letu, spolu s loďou Dragon CRS-7. Príčinou bola tiež nádrž s héliom v druhom stupni, ktorej nevydržala podpera, hélium naraz uniklo, zvýšilo tlak kyslíku a spôsobilo explóziu. SpaceX následne obnovila lety až po pol roku, v decembri.
Celkovo má Falcon 9 na konte 29 misií, spomínané dve skončili zničením rakety, 26 bolo čo sa týka letu a vynesenia nákladu plne úspešných. V poradí štvrtý let v októbri 2012, ktorý bol prvým nedemonštračným letom, doručil hlavný náklad, loď CRS-1, na správnu obežnú dráhu. Sekundárny náklad, malý satelit Orbcomm-OG2, sa ale nepodarilo dopraviť na požadovanú orbitu.
taka ta klasicka sabotage, hrozilo ze ru pridu v pripade prilisneho uspechu muskovho vesmirneho programu o podstatnu cast spolupodielatsa na vesmirnom vyskume s nasa, ktora ma pripraveny rozsireny program pre sukromny sektor
Vodíkové vzducholode vybuchujú, héliové rakety vybuchujú, lítiové autá vybuchujú - ten úvod periodickej tabuľky je nejaký nebezpečný.
Berýlium síce takticky preskočili a formálne vyhlásili za nebezpečný, ale kto mi zaručí, že ma neohrozí bór? Určite mi vďaka nemu vybuchne domáci jadrový reaktor..
V dokumente, vysielanom na syfy kanaly, ale vedci predpokladaju, ze mekgajver vo vesmire transformuje na onyla a jednoducho pouzije na tankovanie branu...
solid oxygen
Od reg.: gabiX
|
Pridané:
5.11.2016 16:01
"Podľa aktuálnych informácií Muska prišlo k zmene skupenstva kyslíka na pevný a následne k bližšie nespresnenej interakcii s kompozitným uhlíkom"
- to je ako keď voda zamrzne a roztlačí vodovodné potrubie? Ale zrejme to bude čosi iné.
Solid oxygen forms at normal atmospheric pressure at a temperature below 54.36 K (−218.79 °C, −361.82 °F). Solid oxygen O2, like liquid oxygen, is a clear substance with a light sky-blue color caused by absorption in the red part of the visible light spectrum.
to asi nie, lebo voda je asi jedina vynimka z pravidla ze pri znizovani teploty sa hustota latok zvysuje - voda ma maximalnu hustotu okolo 4 stupnov a schladzovanim sa znizuje - preto lad plava
Tak neviem, ale trochu mi ten popis pripomína interakciu vody v potrubí medzi motorom a chladičom na starom vesmírnom korábe škoda 120. Tá keď sa nadránom, niekedy v januári, dostala do tuhého skupenstva, tak pilot bol desať minút po naštartovaní motora v riti. V motore to vrelo ale s chladičom horúca voda odmietla interagovať. Potom už len odtlačiť do vykurovaného hangáru a počkať na zmenu skupenstva.
Ak bol pilot tvrdohlavý a sprostý, tak interagoval a interagoval až mu praskla hlava motora a už bol potom v riti úplne.
To boli veru iné stroje. Nikdy viac.
Jaj, ty si múdry. To vtedy nikto netušil, že voda v zime mrzne, preto boli ráno poodstavovaní škodovkári s vyvretými autami po okrajoch ciest.
Na druhej strane, aj zimy boli vtedy iné. Mal si tam roztok do -20 a prišiel mráz -30, pokojne aj v Bratislave a ráno si bol vieš kde. Žiguláci trochu zohriali a odišli, škodovkári sa presunuli na zástavku MHD. Ja som vtedy žiadne auto nemal ale ďakujem za radu.
Taká kokotina ako motor vzadu a dve tenké trojmetrové hadice ku chladiču niekde pod autom je svetový unikát a škoda 120 je jeden z mála klenotov, ktorý sa ním môže pýšiť.
Normálne auto, keby už aj zamrzlo a trochu zohreješ motor, tak ten vyhreje priestor okolo a je veľká šanca, že sa o krátky čas rozpustia aj 50 cm dlhé prívody do chladiča a nemusíš nič nikam tlačiť.
Kenedy je otazny - musia stihnut deadliny
Od: Iba_ja_jediny
|
Pridané:
6.11.2016 2:14
Kenedy este nie je pripraveny na SpaceX - hlavne control rooms su este v prestavbe (aj ked Control Room 1 je viac menej hotova -> koduju na nu software) a 39A tiez este nie je uplne zfinishovana. Mali by koncit koncom tohto mesiaca
Blizke stretnutia tretieho druhu ???
Mame tu ucebnicovy pripad autentickeho videa o navsteve z vesmiru...
Idem zavolat priamu linku na Muldera a Scalyovu...