neprihlásený Piatok, 29. novembra 2024, dnes má meniny Vratko
NASA dokončila a otestovala nástupcu Hubblovho teleskopu

Značky: vesmírNASA

DSL.sk, 3.11.2016


Americká vesmírna agentúra NASA dokončila konštrukciu Vesmírneho teleskopu Jamesa Webba a otestovala presnosť jeho zrkadla.

NASA o tom informovala v stredu.

Teleskop Jamesa Webba má zrkadlo o priemere 6.5 metrov zostavené z osemnástich šesťuholníkových menších dielov o priemere 1.3 metra a bude najväčším vesmírnym teleskopom aký ľudstvo zatiaľ má. Zrkadlo a jeho jednotlivé diely musia byť pre správnu funkčnosť veľmi presne umiestnené, keď výchylka aj pri následných veľmi nízkych teplotách nemôže presiahnuť 38 nm.

Jednotlivé diely zrkadla majú len cca 40 kg a sú zhotovené z berýlia potiahnutého tenkou vrstvou zlata hrubou len tisíc atómov, pre jej schopnosť odrážať infračervené svetlo.

NASA začala zrkadlo konštruovať osadzovaním jednotlivých dielov v novembri 2015, aktuálne podľa oznámenia sú zrkadlo a samotné inštrumenty teleskopu hotové. Celý teleskop bude mať ešte veľký štít pre tienenie žiarenia zo Slnka, Zeme a Mesiaca a časť zodpovednú za pohon a manévrovanie.


Vesmírny teleskop Jamesa Webba v clean room NASA, kliknite pre zväčšenie (foto: NASA / Chris Gunn)



Presnosť zrkadla NASA merala opticky pomocou interferometra. Po jej overení budú teraz nasledovať testy overujúce odolnosť teleskopu voči vibráciám pri štarte a následne opäť overenie jeho presnosti.

Úlohou Vesmírneho teleskopu Jamesa Webba, spoločného projektu NASA, ESA a CSA, bude zachytávať žiarenie najmä v infračervenej oblasti. To umožní analyzovať svetlo najstarších galaxií a pomáhať študovať vznik a evolúciu galaxií.


Predstavenie teleskopu a jeho aktuálny stav (video: NASA)



Kým Hubblov vesmírny teleskop obieha Zem na orbite 559 km, nový teleskop sa bude nachádzať v tzv. Lagrangeovom bode L2 sústavy Slnka a Zeme. L2 sa nachádza na spojnici Slnka a Zeme za Zemou vo vzdialenosti 1.5 milióna km, kde vďaka pôsobiacim gravitačným silám môže teleskop obiehať Slnko spolu so Zemou a v statickej pozícii voči Zemi.

Plánovaným termínom vypustenia nového teleskopu je október 2018. Teleskop pochopiteľne nebude vynesený s roztvoreným zrkadlom, jeho zloženie z viacerých dielov ho umožní zložiť a po vynesení následne rozložiť.

Zaujímavým komponentom teleskopu je ochranný štít, za účelom zachovania teploty teleskopu pod 50 K. Takáto teplota je potrebná pre možnosť zachytávať infračervené žiarenie, inak by merania kontaminovalo žiarenie vyžarované samotným teplejším teleskopom. Štít sa rovnako vynesie zložený a následne sa rozloží na veľkosť 18 m x 12.2 m.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Facebook vybuduje vlastný podmorský kábel okolo celého sveta
Trh s humanoidnými robotmi má v najbližších rokoch výrazne rásť
Telekom má dnes 100 GB balík pre všetkých zákazníkov predplatených kariet
Priemerná cena smartfónov rastie a má ďalej rásť
NASA obnovila štandardnú komunikáciu so sondou Voyager 1
Austrália už schválila zákaz sociálnych sietí všetkým mladým do 16 rokov
Na Slovensko.sk sa nebude dať cez víkend platiť
Jedna stanica v DVB-T zmenila rozlíšenie na HD
Telekom pridal 5G sieť vo viacerých mestách a množstve obcí
Predaje smartfónov tento rok výrazne narastú


Diskusia:
                               
 

zaujimave, snad sa im to aj podari a nic sa nestane. ale aj tak som skepticky, pretoze zariadenia z pred 50 rokov su schopne fungovat aj dnes, kdezto tie dnesne, je jedno o aky high-end sa jedna, su plne kurvitok...
Odpovedať Známka: -3.9 Hodnotiť:
 

Nejde ani tak o kurvitka (ktore nesporne v konzumnych vyrobkoch existuju), ale o to, ze dnes je vsetko 100x zlozitejsie a vyspikovane az na samu hranicu moznosti. Majitel eMBecky mal srobokak, kombinacky atd a vymenil si svojpomocne sviecku ci ziarovku ako nic, pri dnesnych autach sa to absolutne neudporuca, lebo napr. kvoli tej ziarovke by pri niektorych modeloch aut bolo potrebne rozobrat 1/4 auta (za predpokladu ked ju este nezamastis rukami). O niecom v motoroch ani nehovorim, vsetko prespikoane a navyse riadene elektronikou. Dnes v podstate do auta clovek ani siahat nemoze a nemal by.
Odpovedať Známka: 6.5 Hodnotiť:
 

Ej veru tak to volakedy byvavalo. Vtedy sa aj voda do ostrekovaca este svojpomocne sypala.
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

smutne len je, ze auta su sice prespikovane elektronikou, ale ucinnost motora sa nejak vyznamne nezlepsila
Odpovedať Známka: -1.2 Hodnotiť:
 

Nesuhlasim

1. Skodovky s 1,0 motorom mali plus minus 30 koni, hmotnost okolo 800kg a spotrebu okolo 7 litrov. Dnes taku istu spotrebu dokaze motor s objemom 1,6l (pripadne 1,2 turbo) s vykonom okolo 100 koni v aute o hmotnosti okolo 1500kg.

2. Zakon klesajucich vynosov. Nie je jednoduche ucinnost zvysit napriklad dvojnasobne
Odpovedať Známka: 9.0 Hodnotiť:
 

s tym sa da len suhlasit, vykony aj objemy motorov a hmotnosti aut stupli a spotreby porovnatelne - to je ale o efektivite spalovania

ten typek mozno ale myslel na ucinnost = chemicky rozklad istej zmesy organickych makromolekul a ziskas napr. molovu energiu tresnem zbrucha 5000 kJ na mol ... to sa proste oj*bat neda a nikto neziska 5x viac 25000 kJ/mol, to je chemia a to je specialny pripad fyziky, takze v konecnom dosledku fyzika sa oj*bat neda, ked spalovanim tej zmesky ziskam tolko energie, tak len tolko a nie viac. potom je to uz len o efektivite ako tu energiu dokazem vyuzivat a s tym suvisi aj to kolko toho potrebujem spalit (zreagovat/spotrebovat) aby som presiel 100 km
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

"to mi nejak nevychadza"
Benzinovy motor ma ucinnost +/- 35% Mal na MBcke aj na najnovsom passate. Moderne auto ma vyssi vykon, ale to neznamena ze pri tom vykone kontinualne pracuje. Keby si dokazal auto drzat vo vykonovom strope, urcite by spotreba nebola 7l na 100. Proste moderne auta maju sice vyssi vykon (ktory vyuzijes par percent casu jazdy) ale ucinnost nemaju drasticky vyssiu.
Okrem toho ani z MB nie je problem dostat viac ako 100kw. Takych uprav pre preteky do vrchu lieta mnoho. Dva alebo styri karburatory a ide sa.
Odpovedať Hodnotiť:
 

motory sa hlavne vyvijali smerom - zachovat vykon, ale maximalne znizit emisie. smradlave americke superzruty zo 70. rokov mali rovnaky vykon ako auta z rokov 2000, rozdiel je v tom kolko zrali a co srali!
Odpovedať Známka: 8.6 Hodnotiť:
 

urcujuci rozdiel je skor v tom, ze v dobach studenej vojny a sutazenia v zbrojeni mal vesmirny program radovo vyssie rozpocty, dnes tam uz nikto nebude tlacit tolko penazi, navyse uz maju vsetci aj realistickejsie ocakavania a nemaju take velke oci;) a s tymi vstupmi a nakladmi ktore do toho idu dnes by pred polstorocim nepostavili ani vesmirnu kadibudu
Odpovedať Známka: 5.4 Hodnotiť:
 

Kde tie kurvitka nesporne existuju? Viem akurat tak o tlaciarniach.
A majitel mbckey taktgo opravoval auto od nova, pri 100 tisic km uz bolo auto hodne do srotu. To bolo auto prespikovane kurvitkami.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

To bolo kurvítko prešpikované autom ...
Odpovedať Známka: 9.0 Hodnotiť:
 

len tak namatkovo, elektricka rura, umyvacka riadu, pracka - na spirale je tensia cast, ktora sa ti po par rokoch prepali, pripadne sa presucha nevymenitelne tesnenie... v autach DPF, v elektronike bezolovnata spajka, nevymenitelne baterie, odthnutie BGA pri nahrievani/chladeni. A napr vo firme kde pracujem sa navrhuju vyrobky napr na 5000 cyklov, ak ich pri lifeteste prototypu prekonaju, hrubka/tvrdost suciastky sa upravi na pozadovanu zivotnost.
Odpovedať Známka: 8.8 Hodnotiť:
 

hej hej, a p[reto nasa pracka fici takmer kazdy den poslednych pat rokov bez problemov. Umyvacka deto.
dpf a bezolovnata spajka je vina eu, nevymenitelne baterie su volba, nikto ta netui to kupovat.
Ano, veci sa navrhuju tak aby nevydrzali vecne, lebo proste firmy setria, a ludia si aj tak casto kupia novu vec, len preto ze stara je moralne zastarala, a nie nefunkcna.
A okrem toho nic z toho co pises nie je kurvitko.
Odpovedať Známka: -5.6 Hodnotiť:
 

ako teda vyzerá také kurvitko? máš nejakú schému?
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Presne ta vec z tlaciarni - pocita pocet stran a po prekonani urciteho cisla tlaciaren odmieta dalej fungovat - teda suciastka urcena pre pokazenie pristroja...

Druha vec je setrnost ktora v konecnom dosledku funguje rovnako ako kurvitko - dolezitu suciastku dovtedy obabravam na materiali dokym sa nezacne kazit hned po zaruke. Nejde o kurvitko, ale naschval "poddimenzovanu" suciastku - teda suciastka urcena pre svoj chod vyrobena s totalne minimalistickymi nakladmi.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Nič také sa nedeje. Žiadne pokazenie prístroja.
To, že na selénovom valci nemožno tlačiť donekonečna, či na atramentovke, je hádam aj absolventom pomocnej školy jasné.

To že motory vyrábané napríklad vo firme Askoll sú poddimenzované, no sú... Že to ľudia napriek tomu kupujú. No kupujú.
To že sú elektrické a mechanické konštrukčné návrhy často biedne, no sú. Že dá niekto na základovku sadu kondenzátorov, ktoré tam nevydržia a pritom vedľa nich sú také, čo tam v pohode budú pracovať aj viac ako 10 rokov. No zastreľte takých konštruktérov!
Odpovedať Hodnotiť:
 

A ty si uz totalny vymet? Kurvitka su dnes VSADE !!!! Teda co sa tyka bezneho spotrebneho konzumu.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Vedátore, čo myslíš pod pojmom "kurvítko"?
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Posielam odborný článok na túto tému:
http://necyklopedie.wikia.com/wiki/Kurv%C3%ADtko
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

preboha jak negdo nemoze poznat legendarny clanok na istom CZ IT portali
http://dopice.sk/iw4, je potrebne si precitat vsetky kapitoly

a mnoho inych
http://dopice.sk/iw7
http://dopice.sk/iw6

a legendy ako edisonova ziarovka a nylonove pancuchy nic? uz pred storocim bola dosiahnuta taka kvalita edisonovych ziaroviek, ze svietili 5000 hodin a vyhladovo uz v medzivojnovom obdobi mohli byt na trhu take co vydrzia 10000 hodin. a aku maju dobu svietivosti klasicke edisonkove ziarovky (s wolframovym vlaknom) dnes? umelo znizenu na 1000 hodin !!!! sa spamataj !!!!!

a absolutna revolucia pre americke panicky v medzivojnovom obdobi: prichod nylonovych pancuch ako lacna nahrada drahych hodvabnych pancuch ... ale prve pancuchy boli tak pevne, ze sa na nich nerobili ziadne ocka a bolo ich mozne vyuzit ako tazne lano na tahanie aut !!!! boli takmer neznicitelne a vecne! tak sa dali mudre hlavy dokopy aby chemicky priemysel urychlene laskavo tento neblahy stav vyriesil a pancuchy "oslabil"
Odpovedať Známka: 0.9 Hodnotiť:
 

ja ale v ziarovke ani puncochach kurvitko nevidim. vidim len nekvalitny vyrobny postup alebo material. to nie je kurvitko.
Odpovedať Známka: -6.0 Hodnotiť:
 

--------------- --------------- ---------------
Preboha ziveho clovece nestastny, SAMOZREJME ZE TO JE KURVITKO. Zarukovi inzinieri a riadene zastaravanie vyuzivaju vsetky prostriedky. A praveze nevhodny vyrobny postup alebo material alebo nevhodna konstrukcia alebo koncept je dnes NAJCASTEJSI typ kurvitka. A je jedno ci je to ziarovka, pancuchy, tlacitko mysi ... Cital si ty vobec tie linky co som postol?

Myslis si snad ze ked kupis vyrobok, poriadne s nim zatrasies, vypadne z neho to kurvitko ako uplne separovana suciastka a potom mas vyrobok bez kurvitka? Definiciu tvojho kurvitka splna akurat cip na pocitanie vytlacenych stran v toneroch/tlaciarnach. Mozno keby si s tym poriadne zatriasol, prislusny cip by vypadol a tlaciaren by tlacila ozaj az do vyprazdnenia tonerov.
--------------- --------------- ---------------
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Viera v kurvítka je hlboká ale nezmyselná. Keby naozaj vkladali výrobcovia do výrobkov oslabenú súčiastku, ktorá by mala výrobok vyradiť po stanovenej dobe, okamžite by tým poslali zákazníka ku konkurencii. Skús sa prosím ťa nad touto vetou zamyslieť.

To je aj vysvetlenie, prečo nie sú európske cesty zaplnené miliónmi oltcitov so životnosťou 100 tisíc kilometrov ale stále si ľudia kupujú predražené mercedesi. Lebo staré dobré medvede nabehali 500 aj viac. Prečo by tam niekto vkladal kurvítko? Aby poslal zákazníka o tri roky do BMW?
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

To nie je celkom o tom.
Ak chcem INTEL, tak si jednoducho ten Intel kúpim. Aj keby mi mali AMD rozdávať CPU zadarmo!
Odpovedať Hodnotiť:
 

Počuj Pjetro. Tie článočky sú plné nezmyslov a písali ich technické úbožiaci. Nič iné sa k tomu nedá napísať...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Možno preto mi za posledných 15 rokov odišiel dokopy tak jeden disk. A nikdy nič iné.
Odpovedať Hodnotiť:
 

To chces povedat ze teraz jazdis na 3 diskoch ? a presiel si s tym uz u STK ?
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Dokonalé kurvítko je napríklad sáčok pri ovocí v Tescu. Niekedy má životnosť len v sekundách.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

V konzumnych vyrobkoch? Myslis mrkvu a zemiaky? Tam tych kurvitok zrovna vela nie je.

Skor si precvic slovencinu. A povedz svojej lacnej ucitelke anglictiny, ze slovo "consumer" sa po slovensky povie "spotrebitel".
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

on ma to "kurvitko" nesporne aj v kotrbe ved nesporne existuju! cely je z toho nejaky rozruseny chlapec.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Presne tak 50 rocny mechanizmus je 100-1000 krat jednoduchsi. Dost je to o pravdepodobnosti. Ak ma pristroj 10 suciastok a kazda ma 99% pravdepodobnost ze sa nepokazi tak pristroj nepokazi na 90%.

Ak by bol pristroj zo 100 suciastok tak sa nepokazy len v 36% pripadoch. Ak sa zvysi spolahlivost suciastok dvojnasobne na 99.5% tak sa spolahlivost zvysi len na 60%
Odpovedať Známka: 8.9 Hodnotiť:
 

pekne vysvetlene a potvrdzuje to len stare zname: v jednoduchosti je sila a krasa
Odpovedať Známka: 8.8 Hodnotiť:
 

A niekedy aj biedna efektivita.

E.g. keby toto zrkadlo postavili jednoduchsie, malo by slabsie rozlisenie.
Odpovedať Známka: 8.2 Hodnotiť:
 

dalsia nepriama umernost: cim jednoduchsie sice tym viac trvacnejsie ale tym menej efektivnejsie
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Akurat ze ani Intel nespustil segmentaciu produktovych radov, kym zakaznici v honbe po spravodlivosti nezacali s porovnavanim odchyliek od standardu nielen jednym smerom a neinicializovali napriklad rozdelenie na odolnejsie K ci efektivnejsie T a S, len aby konkurencia "nahodou" nedostavala kvalitnejsi neprivlastkovy produkt.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Pls aplikuj toto na tu strau mbcku a potom na hociktore nove auta, a napis vysledok.
Dik.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Hned ako mi napises pravdepodobnost, ze sa na starom aute nepokazi napriklad:
- palec rozdelovaca
- indukcna cievka

Myslis, ze tie suciastky mali vtedy 99 percent?
Odpovedať Hodnotiť:
 

hanba mi...ale prosim vysvetli mi ako si dostal 36 percent pri 100 suciastkach? (chapem matika..)
Odpovedať Hodnotiť:
 

99% sanca ze sa cuciastka nepokazi, ale zo 100 pokusov.
Takze musi v 100 pokusoch nastat pripad z 99% pravdepodobnostou -> 99% na 100 = 0,99^100 = 0,366032341....
Odpovedať Hodnotiť:
 

nie je to az take huste. Je to taky mytus. Dnes sa sice auta opravuju inak, ako MBcka, ale vzdy to ide. Niektore veci sa opravuju dokonca lahsie. Napriek tomu, ze je tej elektroniky plno, nic sa tam predsa nespajkuje, nestuduju sa schemy. Su to len droty, konektory, cidla, aktuatory. Odpojis, vymenis, zapojis.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Áno, ale na druhej strane sa zase pekne nap*ču vymieňajú žiarovky.
Odpovedať Hodnotiť:
 

zalezi od auta. Napriklad mne sa daju vymenit bez problemov a nastrojov.Ford
Odpovedať Hodnotiť:
 

ale tak zasa dnes si mozes kupit kebab do ruky a cakat, kym pride asistencna sluzba a ziarovku vymeni...
Odpovedať Hodnotiť:
 

hej NASA si da do teleskopu kurvitko, ktore sa dosere tyzden po zaruke...
Odpovedať Známka: 9.3 Hodnotiť:
 

az na to, ze je tam cela plejada dodavatelov... nie je to len NASA...
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

Takze vlastne uspech zavisi na absolutnej spolahlivosti synchronizatora kurvitiek.
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

to nevyzera na nbd onsite zaruku:(
Odpovedať Hodnotiť:
 

civilization 6 :D
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Zda sa mi to, alebo je tato cast naozaj rozostrena??
- vid screenshot:
http://i.imgur.com/pzc3TSL.jpg

Odpovedať Známka: 8.2 Hodnotiť:
 

to je cast tajnej mimozemskej technologie ktoru ukradol o'neill s carterovou
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Dobrý postreh. A ten ružový kruh si si všimol? Čo to môže byť?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Mohol by to byt napriklad prod, genderovo explicitny nasledovnik bsod a brod.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Myslím že viem na čo to tam je.

http://dopice.sk/iwg
Odpovedať Hodnotiť:
 

To 50 K musí byť brutálne rozlíšenie. Ja nemám doma (zatiaľ) ešte ani 4 K :(
Odpovedať Známka: -3.8 Hodnotiť:
 

ale tak aspon v slipoch mas 1K
Odpovedať Známka: 8.1 Hodnotiť:
 

tak hlavne ze sa tu mate chut vsetci mudro vyjadrovat ze mi z toho hlava neberie.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Stale cakam, kym sa NASA pride poradit sem, medzi odbornikov...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Uz sme boli a dakujeme za cenne pripomienky s pozdravom posadka apolla11
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

tolko usilia a raketa pri starte vybuchne :-)
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

tohto sa obavam najviac... keby raketa zlyhala, asi by som spachal daco ,keby som bol na ich mieste... v tom teleskope je enormne mnozstvo ludskej energie a usilia , nehovoriac o peniazoch... a nakoniec by zlyhala raketa, no nemalujme certa na stenu ,do startu ostavaju este 2 roky. Skor som zvedavy aku raketu planuju pouzit (Delta IV Heavy?).
Odpovedať Hodnotiť:
 

myslím, že na to by už použili taký záchranný systém ako keby tam bola ľudská posádka
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ten teleskop sa nezmesti ani do Orionu ani do Dragonu. "Pad abort" resp."Launch escape/abort system" je len pre ludsku posadku. Pozri si posledny vybuch rakety SpaceX , payload (AMOS-6, 5500kg) bol obrovsky a zniceny. Tieto veci sa testuju roky. Osobne si myslim ,ze taka vec ako abort system pre naklad typu (satelit,rover) +atypickych rozmerov pre upper-stage nikdy nebude. Je otazne ci je to vobec mozne.
Odpovedať Hodnotiť:
 

druhy dalekohlad by vyrobili za zlomok casu a nakladov. Najtazsi je vzdy prvy kus. Teraz uz maju vyvinute a vyskusane pripravky, metody vyroby, sposoby merania.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Napríklad sklá sa chladia niekoľko rokov, brúsia, leštia alebo čo s tým všetko robia ďalších niekoľko rokov.
Zrejme obdobné to bude aj s inými materiálmi.
Odpovedať Hodnotiť:
 

"jeho zloženie z viacerých dielov ho umožní zložiť a po vynesení následne rozložiť"
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár