neprihlásený Utorok, 23. apríla 2024, dnes má meniny Vojtech
Tesla predstavila novú batériu pre domy a kontroverzne solárnu strechu

Značky: Tesla Motors / Teslafotovoltaikabatérie

DSL.sk, 29.10.2016


Spoločnosť Tesla Motors v noci na dnes predstavila dva nové produkty, vylepšenú druhú generáciu svojich batérií na uskladňovanie elektrickej energie pre domy a úplne nový produkt, strešnú solárnu krytinu.

Powerwall 2

Prvú generáciu svojich Li-Ion batérií Powerwall na uskladňovanie elektrickej energie pre domy predstavila Tesla pred rokom a pol.

Pôvodne uviedla dva modely, 7 kWh model vhodný pre využívanie s nabíjaním a vybíjaním každý deň napríklad za účelom efektívneho spotrebovania solárnej energie alebo nabíjania lacnejším prúdom a 10 kWh model vhodný ako záloha pre prípady výpadku rozvodnej siete s menej častejším vybíjaním. 10 kWh model nakoniec Tesla ale zrušila.

Teraz predstavila nový model Powerwall 2 s kapacitou 14 kWh vhodný aj na každodenné vybíjanie.

Podľa špecifikácie použiteľná kapacita dosahuje v skutočnosti 13.5 kWh, pričom maximálny výkon dodávaný batériou je 7 kW a maximálny kontinuálny výkon 5 kW. U predchádzajúcej generácie to bolo 3.3 a 2 kW a tento výkon nemusel byť pre veľa domácností dostatočný na zabezpečenie celého potrebného výkonu v špičke len z batérie.


Predstavenie nových produktov (video: Tesla Motors)



Rovnako ako u prvej generácie je batéria chladená kvapalne, má rozmery 115 cm x 75.5 cm x 15.5 cm a hmotnosť 110 kg.

Na batériu poskytuje Tesla 10-ročnú záruku, aká kapacita je po takejto dobe garantovaná nie je jasné.

Nová generácia zdvojnásobila kapacitu prvej generácie, zároveň je ale takmer aj dvojnásobne drahšia. Nová batéria stojí totiž 5.5 tisíc dolárov oproti 3 tisíc dolárom za 7 kWh model. Na rozdiel od prvej generácie ale nový model obsahuje aj invertor, čo znižuje náklady na celé nové inštalácie respektíve pri odčítaní ceny invertora znižuje náklady na jednotku úložnej kapacity.

Batérie Powerwall 2 je tiež možné kombinovať za účelom dosiahnutia vyššej kapacity, spojiť je možné maximálne 9 kusov.

Powerwall 2 sa v USA začne dodávať v januári 2017.

Strešná krytina

Tesla zároveň predstavila solárnu škridlovú strešnú krytinu nahrádzajúcu štandardnú krytinu, ktorá má zároveň integrované fotovoltaické solárne články generujúce elektrickú energiu. Ide o spoločný projekt Tesly a spoločnosti SolarCity, ktorú tiež spoluzakladal Elon Musk.

Technológia má byť určená ako náhrada klasických solárnych panelov, pričom má byť podľa tvrdení Elona Muska a Tesly lacnejšia ako nainštalovanie novej strechy a na nej solárnych panelov a zároveň pri započítaní ceny vygenerovanej elektrickej energie má byť lacnejšia ako nová samostatná strecha.


Štyri typy solárnych škridiel, kliknite pre zväčšenie (foto: Tesla Motors)



Podľa Muska tak pri inštalácii novej strechy alebo výmene strechy nie je dôvod nevoliť toto riešenie.

Solárna krytina má podľa Muska celkovo lepšiu životnosť ako klasická strecha, ako klesá efektívnosť článkov s časom Tesla nespresnila.

Predstavenie tejto technológie bolo celkovo ale pomerne kontroverzné. Hoci k dispozícii sú funkčné prototypy tejto krytiny a samotné predstavenie prebehlo medzi testovacími domami v Los Angeles už osadenými touto strešnou krytinou, Tesla a Musk nezverejnili akékoľvek konkrétne technické informácie a parametre. Zverejnená nebola napríklad účinnosť použitých článkov, účinnosť a výkon celej strešnej krytiny na jednotku plochy, spôsob prepojenia a inštalácie vzhľadom na veľmi malú veľkosť jednotlivých škridiel.

Dokonca vzhľadom na nedostupnosť takýchto informácií respektíve naopak niektoré prezentované vlastnosti je otázne, nakoľko bude zaujímavé samotné toto riešenie.

Veľká priorita bola totiž pri vlastnostiach krytiny evidentne venovaná štýlu. Štýl môže byť samozrejme potrebný pri snahe predať tento produkt masám, je ale otázne či má mať zatiaľ v čase stále relatívne nízkej efektivity fotovoltaických článkov a tým pádom u časti domov nedostatočnej kapacity prioritu ak je to na úkor technických parametrov a prípadne ceny.

Tesla konkrétne predstavila štyri typy krytiny, ktorá je chránená vrstvou skla. U všetkých štyroch typov je navyše použitá medzi článkami a vrchným sklom vrstva, ktorá je pri pohľade pod veľkým uhlom nepriehladná. Účelom tejto vrstvy, ktorá nepochybne zvyšuje cenu a zrejme môže znížiť účinnosť pri nízkej polohe Slnka, má byť štýl, keď vďaka nej pri pohľade zdola nevidieť solárne články a strecha pôsobí ako klasická.

Hoci jeden zo štyroch typov má pomerne strohý a ergonomický dizajn, u zvyšných troch typov bola snaha intenzívne emulovať vzhľad existujúcich typov striech. To sa zrejme prejaví na cene, zároveň vzhľadom na tvar škridiel a využití solárnych článkov len na časti škridiel aj na celkovej menšej efektívnosti celej plochy. Špeciálne u jedného typu so zaoblenými tvarmi škridiel zaberajú solárne články podľa prezentovaných informácií relatívne malú časť plochy strechy. Zrejme totiž nie sú v zaoblených častiach škridiel a najmä sa nachádzajú len v tmavých škridlách, pričom na demonštrovanej streche sa rádovo v pomere jedna ku jednej zrejme kvôli napodobneniu štýlu používali aj bledé škridle bez článkov.

Celkovo vzhľadom na malú veľkosť škridiel nezaberajú evidentne solárne články tak veľkú časť plochy strechy ako pri pokrytí štandardnými veľkými solárnymi panelmi. Či bola veľkosť škridiel zvolená len kvôli štýlu alebo zlepšuje nejaké parametre nie je jasné.

Tesla zároveň nezverejnila ani cenu, dátum dostupnosti ani spôsob akým sa bude jej strešná krytina predávať. SolarCity, s ktorou Tesla spolupracuje, totiž postavila svoj biznis na prenajímaní a financovaní solárnych fotovoltaických panelov a použitie takéhoto modelu tak nie je vylúčené ani u nového produktu.

Celkovo podoba predstavenia bez dostatočných konkrétnych informácií vyvoláva otázky, či k predstaveniu v tejto fáze produktu neprišlo kvôli blížiacemu sa hlasovaniu akcionárov SolarCity o ponuke Tesly na odkúpenie tejto spoločnosti a potenciálnemu blížiacemu sa potvrdeniu akvizície SolarCity spoločnosťou Tesla Motors.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Dánsko chce vybudovať minimálne 6 GW veterných elektrární, v mori
Dnes pribudne ďalší vysielač digitálneho rádia
Skylink zvažuje sprístupnenie Live TV pre Linux s nižším rozlíšením
Qualcomm uvedie nový CPU pre notebooky v stredu, bude mať aj nižšiu verziu
Android prešiel na lepší SW dekóder AV1, umožní prehrávať AV1 videá na viac smartfónoch
Odmena za ťažbu Bitcoinov klesla na polovicu
NASA otestuje nový vesmírny pohon v podobe solárnej plachty
V najbližších dňoch bude spustený nový vysielač digitálneho rádia
Seriál Fallout podľa počítačovej hry bude mať pokračovanie
Budúci týždeň budú vydané dve dôležité linuxové distribúcie


Diskusia:
                               
 

Čakal som nejake hnusne vyzerajuce panely ale ono to na tom obrazku nevyzera moc zle. Asi by som si vybral ten uplne v praco co vyzera najviac technicky a hipstersky...
Odpovedať Známka: 5.2 Hodnotiť:
 

60 korún stojí tuk.
Odpovedať Známka: -2.5 Hodnotiť:
 

takze cena mojho domu stupla o 30% pretoze ho mam na juh, super
Odpovedať Známka: 4.7 Hodnotiť:
 

nepozdava sa mi to. Nie kazdy ma strechu presne na juh, a spravny uhol...
Odpovedať Známka: 0.9 Hodnotiť:
 

Presne tak, decentralizujme výrobu elektriny. Však prečo by nám malo stačiť zopár efektívnych elektrární keď môžeme zasrať celú planétu takýmito kk-tinami?

Na chatu nepoviem,... ale to je asi tak všetko.
Odpovedať Známka: -6.8 Hodnotiť:
 

Ked sa vymyslia stabilne, trvacne, lacne a tepelne nenarocne supravodice, tak potom suhlasim.
Ale momentalne ma zmysel sa tym zaoberat (vravim zaoberat, nie nasilu to vsade presadzovat).
Odpovedať Známka: 5.2 Hodnotiť:
 

Načo supravodiče? Straty na vedení sú tak možno 3%, to je nič.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Nie na kazdom trafe?
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

- Dobry den, mate novu Teslu?
- Do you want stresna krytina with that?
Odpovedať Známka: 2.9 Hodnotiť:
 

Tak ako vlady nikdy nedovolia capovat energiu do elektromobilov zadarmo v porovnani s mimoriadne zdanenymi kvap. palivami, cize za sucasnu domacu cenu elektriny, nikdy nedovolia mat slnko zadarmo keby sa vsetky budovy v state odpojili od elektrarni. Sprivatizuju slnko tak ako sprivatizovali napr. mineralne pramene.
Odpovedať Známka: 1.2 Hodnotiť:
 

Co trepes kokotiny.
Vsak vlady po celom svete dotuju solarne panely.
Nutia eletrarne odoberat od teba zvyskovy prud.
Co viac by si chcel? Kebab do ruky?
Odpovedať Známka: 4.1 Hodnotiť:
 

Gues G-Star Hilfiger!
Odpovedať Známka: 7.4 Hodnotiť:
 

Neviem či po celom svete, ale pred rokmi mala EÚ taký nezmyselný zámer. A vtedy tuším nejaké percento vyrobenej elektriny muselo byť z alternatívnych zdrojov. A tak prišlo k
veľkým ojebom.
Pokiaľ má fotočlánok účinnosť len okolo 14 %, tak je to holý nezmysel do tohoto investovať...
Odpovedať Známka: 4.5 Hodnotiť:
 

ucinnost by nebol problem, problem je stale vysoka cena a fakt ze solarny panel ide len ak svieti slnko
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

a kedy slnko zhasína ?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Každý večer keď ide spať do postieľky z obláčika.
Odpovedať Hodnotiť:
 

ekonomika asi nebude tvoja silná stránka. Rozhodujúce sú dva parametre, cena/Watt a životnosť. Zatiaľ oba parametre lepšie spĺňajú panely s nižšou účinnosťou (bežne okolo 17%)
Naopak, účinnosť je zaujímavá napr. na streche automobilu, kde hraje úlohu plocha
Odpovedať Hodnotiť:
 

pravda,,,pri zvyseni poctu elektromobilov budu hladat sposob nahradenia vypadku spotrebnych dani z paliv,,,to potom len bude sranda,,,ked budes nacierno nabijat z vlastnej zasuvky elektrinu do elektromobilu :)
Odpovedať Známka: 5.3 Hodnotiť:
 

Alebo to spravia jednoduchsie, a kazdemu vlastnikovi auta jednoducho naparia rocnu dan 1000eur za to ze vlastni auto.
Vybavene.
Odpovedať Známka: 6.9 Hodnotiť:
 

ziadna pausalna dan, ale myto na vsetkych cestach
technicky to je realizovatelne uz aj dnes
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

To najskôr , že to bude nejaká forma mýta , poplatku za užívanie cesty , parkoviska , tankovacích zásuviek , dáš kartu a elekráreň ti pošle faktúru atď. Veľa jazdíš veľa platíš, a opačne....
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

to myto je daleko najpravdepodobnejsie, lebo uz dnes vacsina statov v EU ma na to pripravene systemy, kedze maju satelitny vyber myta na dialniciach a vybranych cestach

rozsirit to na vsetky cesty je len otazka chcenia
ak by sa dnes tak rozhodli tak do par mesiacov je to hotove

lebo nieje ina moznost ako by si stat mohol udrzat rovnaky prijem z dani za pouzivanie aut ak rapidne spadne spotreba benzinu/nafty
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Spotrebná daň z benzínu/nafty nie až tak likvidačná pre štát ako sa hovorí. Motory v autách určite robia viac ekologických škôd ako je výber tejto dani.
Mýtne brány by ani nebolo treba stavať , stačí "opajcovať" system komunikácia registračných pokladní na Daňovým úradom. Každé auto má VIN , tak aký problém . Nechcime zase vymýšľať už vymyslené....
Odpovedať Hodnotiť:
 

1. spotrebna dan nema nic spolocne s ekologiou :)

2.netreba nic vymyslat a ani stavat mytne brany, lebo satelitny vyber myta uz funguje a k jeho fungovaniu ziadne mytne brany nieje treba.

3. vin cislo same o sebe nestaci :) musis mat nejaku komunikacnu jednotku, ktora zaznamena prejdenu vzdialenost :)
ano mohla by stacit uplne jednoducha, ktora by zaznamenavala len cistu vzdialenost bez zohladnenia na akom druhu cesty bola vzdialenost prejdena a z casu na cas by to cez mobilnu siet odoslala na danove, ale ked uz tu skatulku mas preco to nevyuzit aj spoplatnenie dialnic, pripadne na regulaciu hustoty premavky v mestach kedy mozes nastavit rozne tarify v spickach a mimospiciek, mohlo by sa to pouzivat aj na platenie parkovneho, atd. a to uz potrebujes satelitny system aby to vedelo urcit polohu

mytne brany na fungovanie toho systemu potrebne niesu a ono u nas ani mytne brany niesu to su len kontrolne "brany"
system funguje aj bez nich
Odpovedať Hodnotiť:
 

tldr
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

idp
Odpovedať Hodnotiť:
 

Tak to by som rad vedel co si predstavujes pod tymi ekologickymi skodami ktore este k tomu dokazes povedat ze su vyssie ako financny zisk. Kotry je mimochodom 1 mld eur. Cize verim ze dokazes ze exhalaty sposobili skody za miliardu eru rocne.
Dik.

Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

cele to speje spat k totalite..
zakaz pohybu, resp pohyb bude enormne luxus.
Odpovedať Hodnotiť:
 

To bude horsie ako za totality a to podstatne. Za totaca sa mohol clovek slobodne a nekontrolovane pohybovat. Ale to mohol aj nekontrolovane telefonovat, korenspondovat a aj peniaze nekontrolovane a anonimne pouzivat. Toto keby nam povedali v 89tom tak nikto neveri. Vtedy bole neporovnatelne vyssia sloboda ako dnes.
Odpovedať Známka: -1.4 Hodnotiť:
 

Si idiot.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

...a to Ti kto natáral tieto sprostosti? Tvoj dedo eštebák?
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Skus k niecomu z mojho tvrdenia argumentom oponovat, ale logicky a slusne nie ponizujuco a zaostalo.
Odpovedať Známka: 1.7 Hodnotiť:
 

No to by si musel najprv ty svoje tvrdenia na hranici trestného činu popierania zločinov komunizmu nejakým argumentom podporiť...
Odpovedať Známka: -2.9 Hodnotiť:
 

Vtedy neexistoval zakon o monitorovani telefonnej komunikacie a naslednej povinnej archyvacieje ci uz 18 alebo 9 mesiacov tak ako dnes.Vtedajsie monitorovanie sa dnes prezantuje ako odpocuvanie, zlocin. To dnesne celoplosne je vraj protiteroristicky boj. Neexistoval zakon na maximalny vyber hotovosti aj ked existovala povinnost casoveho oznamu nad urcitu hodnotu. Neexistovala elektronicka kontrola pladieb a pohybu penazi. Neexistovala povinna plosna elektronicka kontrola pohybu osob a motorovych vozidiel.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Človeče ty si dobre mimo :-) Čo má toto všetko spoločné so slobodou? Veď si neuviedol nič, čo by dokázalo tvoje tvrdenia na ktoré som reagoval:
1.) Za totaca sa mohol clovek slobodne a nekontrolovane pohybovat.
-jedine tak po svojom byte a aj to nie vždy. Slobodne si mohol ísť akurát tak do riti, alebo keď to Tvoj kádrový posudok dovoľoval, tak aj do Juhoslávie si sa dostal a to je asi tak ku tvojmu slobodnému pohybu všetko. Raz sa otcovi pokazilo auto a zostalo zaparkované na ceste cca 10km od hraníc s Rakúskom, tak sme mali na druhý deň doma návštevu - príslušníci ZNB prišli otca hľadať - taký nekontrolovateľný pohyb tu bol :-D
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Zasa napíšme si pravdu, slovač za každej éry iba špekulovala, ako čo ojebať, ukradnúť, zdrhnúť...
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

blbý názor, snáď nechceš povedať, že napr. poláci boli chodiace charaktery
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Píšeme tu o nás. Neriešme stále všetkých navôkol!
My sami sa pozrime akí sme!
Odpovedať Známka: -1.4 Hodnotiť:
 

2.) Ale to mohol aj nekontrolovane telefonovat, korenspondovat a aj peniaze nekontrolovane a anonimne pouzivat.
-no akurát! Komouši a ŠTB mohli odpočúvať kohokoľvek bez povolenia sudcu či prokurátora. A samozrejme že hovory u "záujmových osôb" boli aj archivované - ani zákon na to nepotrebovali. To isté platí o korešpondencii - všetky! listy zo zahraničia boli otvorené pred tým ako sa ku nám dostali a niektoré neprišli vôbec. Peniaze nikto nemal, tak neviem načo by boli nejaké limity na výbery.
A že neexistovala elektronická kontrola platieb a pohybu peňazí? Si sa s koňom zrazil? Veď vtedy žiadne elektronické platby neexistovali. No a mohol si si skúsiť kúpiť doláre :-D
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Tak to nehrozí , lebo tých našich 220 V čo my používame asi nič nenabije . Medzi sieťou a autom je vždy VEĽKÉ ALE ! Počítač si jednoducho pamätá kde , ako, koľko sa auto , baterky nabíjali. A záruka na 5-10000 € baterie ti nedovolí špekulovať ako ušetriť 10€ . Veď už dnešné autá si pamätajú také veci , že by sme sa divili.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Taká Škoda 1000 MB, tá má veľký harddisk, však?
Odpovedať Známka: 7.9 Hodnotiť:
 

Ty žiješ stále v socíku ? Škoda 1000 MB bohužial nebola auto , dokonca ani na socialistické pomery .....ak už ide o to . Mali sme ho , viem čo píšem . Napr. v medzi 70-80km/h sa roztriasol volant a v servise to nevedeli odstrániť.
Pre teba to zopakujem ....dnešné autá !
Odpovedať Známka: -2.9 Hodnotiť:
 

Ty si asi tiež jeden z tých, ktorému prekáža na ceste všetko pod 90 km/h.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Ja sa nedivím, autá si pamätajú viac ako ľudia. Aj to že máme 230 V vedia lepšie.
Odpovedať Známka: 8.3 Hodnotiť:
 

Ach jaj ! Ale si ma nachytal , my máme 240V , čo ty na to ?
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Ze si blizko trafaku a stale v norme.
Odpovedať Známka: 4.4 Hodnotiť:
 

Vôbec nemusí byť pri trafáku. Za 5% času a pomerov v sieti dodávateľ vôbec neručí a nezodpovedá...
Odpovedať Známka: 1.4 Hodnotiť:
 

Navzdory tvojmu pokusu budr dovod vzdialenost od trafaku a skus maniak hadat preco?
Odpovedať Známka: 1.4 Hodnotiť:
 

Staci ked bude stat menej rozkradat tak nebude to potrebovat. To je ale bohuzial utopia.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Čo sa to stalo Elon? Dajako je ťa viacej.
Nepapkaj toľko lebo ťa picne a na Mars sa nepude.
Odpovedať Známka: -1.0 Hodnotiť:
 

sluníškársky, vlastizrádny nadpis, - aspon ja som plne za solár-/fotovoltaické strechy, okná, a vôbec fotovoltaické,/solárne povrchy, /materiály..

to je *znák,známka punku" a pokroku :p ;D)
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

v prípade powerwallu by stálo za zmienku, že narozdiel od predchádzajúcej generácie táto má v sebe integrovaný menič, pričom bežne používané meniče podobnej kapacity stoja cca 1500€. Tým pádom cena bateriek + menič išla podstatne dole oproti predchádzajúcej generácii
Odpovedať Známka: 6.2 Hodnotiť:
 

Kazdopadne rentabilne je zatial eletriku skor pouzivat online na jalovu spotrebu a zbytok aj zadarmo elektrarnam.Ale pri takej lacnej eletrike to zatial asi nema vyznam.
Odpovedať Hodnotiť:
 

To už je príliš aj na koňa. Čistý kreténizmus.
Odpovedať Známka: 1.4 Hodnotiť:
 

Príspevok bol zmazaný pre nevhodný a/alebo vulgárny obsah.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Nemyslim, ze ten powerwall Musk projektoval podla Tvojich cisel. Bezny Amik zije v rodinnom dome, cele leto bezi klima, ucet za elektriku tak 300-600 $ mesaxne. Takisto vypadky su tam podstatne castejsie, kedze take rozsiahle uzemia je nerentabilne zasobovat zakopanymi kablami. Ked ma rodina prijem nad 80 rocne, kludne to pre nu moze byt dobra investicia.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Takže čo? Treba míňať viac, aby sa to oplatilo. Hlavný zákon konzumu. Viac a viac.
Odpovedať Hodnotiť:
 

No neviem koľko je tam takto bohatého obyvateľstva.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Chcel by som vedieť ako sú tie škridle zapojené. Ak z každej ide kábel tak paráda...
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Videl si uz niekedy baterie napr. v dialkovom ovladaci? Boli kazda zvlast pripojene kablom, alebo sa dotykali kontaktov?
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

a co tak dom,otacajuci sa za slnkom ako slnecnica
Odpovedať Hodnotiť:
 

Slnečnicu nechaj ženám.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Alebo slnko otacajuce sa za domom, slnecnica.
Odpovedať Hodnotiť:
 

to byvo v stredovjeku
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár