Reklamná kampaň mobilného operátora O2 "Rušíme viazanosť u každého operátora" a televízna reklama obchodu Alza na možnosť vrátenia notebooku z posledného obdobia sú respektíve boli klamlivé.
Na svojom októbrovom zasadnutí tak rozhodla Arbitrážna komisia Rady pre reklamu.
RPR je ale samoregulačným orgánom, jej rozhodnutia nie sú subjekty povinné dodržiavať a nevyplýva z nich sankcia. Na druhej strane členovia RPR, ktorými sú aj médiá, by reklamu porušujúcu pravidlá už nemali ďalej šíriť.
O2
Na O2 prišla sťažnosť kvôli kampani "Rušíme viazanosť u každého operátora". V rámci kampane operátor ponúka na slovenskom trhu viacerými operátormi v minulosti aj súčasnosti ponúkaný finančný benefit za prenos čísla od iného operátora, ale v mierne obmenenej podobe uľahčujúcej zákazníkovi zaplatenie zmluvnej pokuty za predčasný odchod od iného operátora.
Kým takýto benefit, typicky vo výške do cca 150 eur, operátori bežne vyplácajú zákazníkovi postupne vo forme zľavy, O2 ho zákazníkovi poskytuje okamžite na účel zaplatenia takejto zmluvnej pokuty pri odchode z viazanosti od iného operátora. Benefit môže byť v maximálnej výške 150 eur a je k dispozícii len pre zákazníkov, ktorí prejdú na službu Paušál.
Následne musí zákazník operátorovi O2 tento benefit splácať v mesačných splátkach po 5 eur, pričom O2 mu zároveň každý mesiac dáva zľavu 5 eur z poplatku za paušál. Tieto dva poplatky sa tak rušia a zákazník tak platí za svoj paušál štandardnú cenu, plus samozrejme na začiatku dostal od operátora jednorazovo zaplatený benefit.
Reklama z kampane "Rušíme viazanosť u každého operátora" (video: O2)
Ak ale prestane služby O2 využívať skôr ako po splatení celého benefitu, v prípade 150 eur teda skôr ako po 30 mesiacoch, operátorovi musí doplatiť zatiaľ nesplatenú časť benefitu.
Zákazník pre využitie plného benefitu tak musí služby O2 využívať po dobu 30 mesiacov, hoci O2 prezentuje ponuku ako zrušenie viazanosti.
AK RPR rozhodla, že tvrdenie "Rušíme viazanosť u každého operátora" z tejto kampane je klamlivé a môže priemerného spotrebiteľa uviesť do omylu. "V prípade, že by zákazník prestal využívať služby operátora skôr, musí zostávajúcu čiastku za preplatenú pokutu doplatiť. Uvedené je pritom pojmovou črtou tzv. "viazanosti" pri využívaní elektronických komunikačných služieb, keď spotrebiteľ pred uplynutím určenej doby ukončí zmluvný vzťah a je povinný uhradiť poskytovateľovi služby zvyšnú sumu zadávateľom poskytnutého benefitu," uvádza AK RPR.
"Explicitné opísanie benefitu služby zadávateľa ako "rušenie viazanosti" tak je spôsobilé priviesť v tomto prípade priemerného spotrebiteľa do omylu. S ohľadom na tieto skutočnosti vyhodnotila AK RPR reklamu ako porušujúcu Kódex," uviedla vo svojom oznámení AK RPR.
Alza
Na Alzu prišla sťažnosť za televíznu reklamu, v ktorej predajca avizoval pôvodne do 2. októbra platiacu akciu "Nič neriskuj" s možnosťou vrátiť zakúpený notebook Lenovo kedykoľvek s vrátením peňazí.
V rámci tejto akcie Alza odkúpi notebook späť, za cenu závisiacu na stave notebooku a dĺžke jeho používania. Notebook je možné vrátiť do 18 mesiacov od kúpy.
Jedna z reklám propagujúcich službu "Nič neriskuj" (video: Alza)
Sťažovateľ namietal, že reklama neuvádza obmedzenie možnosti vrátiť notebook len do 18 mesiacov od zakúpenia. AK RPR mu dala za pravdu.
"Význam výrazu "kedykoľvek" vyjadruje rozmanitosť, resp. ľubovoľnosť pri voľbe času, a keďže v spote nebol tento použitý vo vzťahu k dĺžke služby, napríklad spôsobom "kedykoľvek počas 18-tich mesiacov", spotrebiteľ mohol nadobudnúť mylný dojem, že služba nemá časové obmedzenie, a preto AK RPR vyhodnotila reklamu ako porušujúcu Kódex," uvádza sa v oznámení AK RPR.
ako to funguje
Od: autobus
|
Pridané:
26.10.2016 11:49
dostane u nas clovek za taketo klamstva aj odskodne ako tomu byva na zapade alebo len dobry pocit, ze sa to zrusilo? navyse nikto sa to aj tak nedozvie pokial nemusia podat verejne ospravedlnenie. Alza su hoveda, aspon sa to potvrdilo.
Re: ako to funguje
Od: Neviem-
|
Pridané:
26.10.2016 12:02
Alza sú hovädá, zelený hnusný kokot je zelený hnusný kokot ale zrovna toto "klamstvo" nie je žiadny extrém. Ak spotrebiteľ čakal, že môže notebook vrátiť až po dvadsiatich rokoch, tak je naivný.
Keby som bol ujo alza, tak tej komisii poviem, že notebook môžu vrátiť KEDYKOĽVEK, presne ako je v reklame, akurát po 18 mesiacoch je výkupná cena 10 centov. A to už by potom nebola klamlivá reklama.
nako to funguje
Od: syntaxterrorA
|
Pridané:
26.10.2016 12:30
Alza z legislativneho hladiska nema opravnenia zasahovat do vykonu statnej moci a vynakladat prostriedky na komunikaciu s AK RPR, nakolko vysku prispevku do Recyklacneho fondu stanovuje zakon, platny aj pre clenov ctenej komisie.
Re: ako to funguje
Od: tamtung
|
Pridané:
26.10.2016 13:47
ja som prestal zit konzumne, odisiel od o2 aj alzy, a div sa svetu, zije sa mi kvalitnejsie - to ich zaboli viac, ako pokuta.. (na ktoru sa zlozi zakaznik)
Re: ako to funguje
Od: tamtung
|
Pridané:
26.10.2016 16:16
aj napriek tvojej ironii, odpoved je jasna mam menej vydavkov na bullshit, viac casu a energiu na svoju robotu, pricom mam viac penazi i casu na rodinu.
mne je uplne jedno, ci to niekto pochopi alebo nie, ale kedze som narocnejsi zakaznik, rehocem a plujem na marketing takychto homosexualov, ako je alza panacik.
u mna kvalitny marketing sa rovna kvalitny produkt za rozumnu cenu, potom sa mozme bavit o obchode.
No čo, spravia inú klamlivú reklamu. Žiadna pokuta = Žiadna zodpovednosť.
V prvom rade by však ľudia mali byť kritický k akejkoľvek reklame, akcií, darčeku, bonusu.. vždy je to len o**b. Treba pozerať na konečnú cenu a porovnávať.
Re: sdffsdf
Od reg.: roob_
|
Pridané:
26.10.2016 12:16
ja by som povedal, ze reklama ma navnadit na produkt a nie dat komplet info. V reklame ma byt "vyhraj ferrari laferrari" a ty si potom zisti ake su podmienky.
vyhraj ferrari VS vyhraj ferrari (na vikend) je celkom rozdiel. a boli nedavno take sutaze, ze vyhraj auto a ked som danu sutaz pozrel detailnejsie, ze vyhraj pozicanie auta na dva dni. nie je to to iste, a som rad, ze alzu pokutovali, lebo si z kupujucich robi picu...aj ked alzu ako obchod zboznujem...
od alzy bola nedavno reklama, ze vyhraj iphone kazdu hodinu https://m.alza.sk/vyhraj-iphone . Az ked zacnes podmienky citat podrobnejsie, zistis, ze pocas tyzdna trvania sutaze je len parhodinove okno kedy sa vyhrava. A ked pozeram listinu vyhercov, tak neviem ci tu sutaz nespojili aj s ceskom... za toto mali dostat pokutu...
pokutu v hodnote presne hocakej
Od: syntaxterrorA
|
Pridané:
26.10.2016 16:50
"Peniaze...z ekonomického hľadiska sú čokoľvek, čo slúži (najmä) ako všeobecne akceptovaný výmenný prostriedok..."(zdroj:wikipedia), ergo staci jedine nesuhlasne stanovisko a...ze financna hodnota, lol
Ani to nemusia, RPR iba vyzvala zadavatela reklamy "k zmene alebo úprave posúdenej reklamy alebo k zamedzeniu jej ďalšieho šírenia." Praveze sa mi zdaju celkom kreativni na to, cim sa zaoberaju, napriklad http://dopice.sk/itg.
Na druhej strane, organy verejnej spravy, ktore by aj mali pravomoc na kontrolu dodrziavania zakonov na ochranu spotrebitela a pripadne udelovanie sankcii, sa tiez netrhaju.
Kedze na Slovensku zacina byt iq naroda pod 90 tym padom stupa naivita.
V dnesnej dobe ojebov verit reklamam a neprestudovat obchodne podmienky je hlupe.
Ked si to nejaky Jozko pozrie bude sa do smrti hadat, ze on je v prave.
Kto ma este mozog na rozmyslanie takej reklame nenaleti resp. Si domysli, ze po dvoch rokoch mu nikto ntb. Nevezme alebo neodkupi.
Ze v niecom bude hacit maj gat.
Ludia zacnite opat rozmyslat bude sa Vam lepsie zit.
Alza mala dostat krutopokutu - stotisice az miliony EUR za taketo zavadzacky, ved oni by sa naucili neojebavat. A keby sa nenaucili tak by ich tieto pokuty zruinovali a prisla by konkurencia.
chcel si povedat banky, ale inak som sa tiez pobavil ked pss ma vsade reklamu uz od 1,49% a vysledny urok mi vypocitali na 4,89%. Tak som sa spytal, ci su kompletni, kd mam ponuky z dalsich 3bank na 1,49 prakticky bez podmienok a este aj tie, ktore mali radsej zrusili ked som im povedal, ze idem ku konkurencii
Na alzu chodim rad nakupovat , ale rozhodne to nieje vdaka tomu retardovanemu zelenemu hovnu, ale preto ze maju najlepsie urobeny obchod, a ked si vyberas napr notebook tak si mozes navolit parametre presne ake potrebujes, kdezto z nasimy ubohymi obchodami ktore maju webshopy ako z cias marie terezie si toho moc nenavyberas... vid Hej.sk alebo Okej , ohh zatvorit toho co to mal na starosti...