neprihlásený Utorok, 16. apríla 2024, dnes má meniny Dana, Danica
Nové Tesly majú hardvér pre plne autonómnu jazdu, zatiaľ nejazdí

Značky: Tesla Motors / Teslasamojazdiace technológie

DSL.sk, 20.10.2016


Spoločnosť Tesla Motors začala do svojich predávaných vozidiel Tesla Model S a X montovať nový hardvér pre samojazdiace funkcie, ktorý je už schopný umožniť plne autonómnu jazdu vozidla teda autonómnu jazdu tzv. úrovne päť.

Tesla to oznámila v noci na dnes.

Tesla začala do Modelu S montovať hardvér potrebný pre samojazdiace funkcie na konci roku 2014, softvér umožňujúci napríklad samostatnú jazdu v pruhu sprístupnila ku koncu minulého roka.

Hardvér doteraz pozostával z dopredu smerujúceho radaru, dopredu smerujúcej kamery a ultrazvukových senzorov zisťujúcich stav okolo celého vozidla.

Tesla a jej zakladateľ Elon Musk nepreferujú presnejšie laserové radary Lidar schopné vytvárať pomerne presný 3D model celej 360-stupňovej scény aj na väčšiu vzdialenosť ale majúce limitované možnosti v horšom počasi a v zásade vyžadujúce externé umiestnenie a nový hardvér ich tiež neobsahuje.

Namiesto jednej kamery má ale až osem zachytávajúcich 360-stupňové okolie vozidla do vzdialenosti 250 metrov a disponuje dvanástimi vylepšenými ultrazvukovými senzormi, ktoré detekujú tvrdé aj mäkké objekty a to do takmer dvojnásobnej vzdialenosti oproti pôvodným senzorom. U pôvodných senzorov bol podľa ilustrácií dosah cca tri až štyri metre.


Ilustrácia nových senzorov systému pre samostatnú jazdu a ich dosahu (obrázok: Tesla Motors), kliknite pre zväčšenie



Harvérové vylepšenie radaru neavizuje, radar ale po septembrovej úprave firmvéru aj u doterajšej verzie podporuje nové spracovanie signálu poskytujúce nové informácie.

Zároveň počítač použitý na vyhodnocovanie dát z týchto senzorov má 40-krát vyšší výkon a beží na ňom nový softvér postavený na neurónových sieťach.

Takýto hardvér bude zároveň montovaný aj do pripravovaného lacnejšieho Modelu 3.

Nový softvér pre nový hardvér zatiaľ nebol schválený regulačnými úradmi a vozidlá s novým hardvérom budú zatiaľ jazdiť len v režime, v ktorom budú vyhodnocovať aké kroky by uskutočnili. Zatiaľ tak u nich nebudú k dispozícii ani samojazdiace funkcie aké sú dostupné u vozidiel s doterajším hardvérom.


Ilustrácia doterajších senzorov systému pre samostatnú jazdu a ich dosahu, zelenou radar, modrou kamera, žltou ultrazvukový sonar (obrázok: Tesla Motors), kliknite pre zväčšenie



Po vyhodnotení týchto dát očakáva ale Tesla aktivovanie samojazdiacich funkcií do dvoch až troch mesiacov, pričom ich následne bude postupne vylepšovať každé dva alebo tri mesiace. Kedy vozidlá umožnia plne autonómnu jazdu spoločnosť neoznámila, v súlade so skoršími oznámeniami ale naďalej plánuje demonštrovať autonómnu jazdu naprieč celými USA z Los Angeles do New Yorku do konca budúceho roka.

Americká automobilka je od leta pod verejnou kritikou a tlakom za masové sprístupnenie samojazdiacich funkcií a najmä spôsob tohto sprístupnenia respektíve propagácie týchto funkcií po tom, ako prišlo v máji k prvej smrteľnej nehode Tesly Model S v režime so zapnutým autopilotom.

Kritizovaná je najmä skutočnosť, že samojazdiace funkcie sú prezentované a sú respektíve donedávna boli využiteľné spôsobom umožňujúcim vodičom nechať riadenie kompletne na vozidle. Samojazdiace funkcie majú síce za bežných podmienok väčšinu času pôsobivú kvalitu, nemajú ešte ale kvalitu potrebnú na zvládanie jazdy za každých okolností.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Spustená výrobca QLC flash pamäte s viac ako 200 vrstvami
Batérie vyhodené z vesmírnej ISS neočakávane nezhoreli a poškodili dom v USA
Sprístupnená beta verzia Ubuntu 24.04 LTS
Nový CPU Apple M4 majú dostať všetky Macy, s výnimkou najvyšších najneskôr do jari
Samsung sa v predaji smartfónov vrátil pred Apple
Zatiaľ posledný Star Trek seriál bude mať ďalšiu sériu, ohlásený aj nový film
Nový Android 15 je k dispozícii v beta verzii
Samsung má spustiť výrobu takmer 300-vrstvovej flash tento mesiac, budúci rok dosiahnuť 430 vrstiev
SpaceX použila prvý stupeň Falcon 9 už 20-krát
Apple čoskoro uvedie ďalší sci-fi seriál


Diskusia:
                               
 

Ten lidar mohli do Tesly dať - nie ako primárny zdroj informácií, ale ako záložný či doplnkový.
Odpovedať Známka: -8.3 Hodnotiť:
 

Nu, čím viac radarov tým väčšia cena ...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

kdesi na kikstarteri bol lidar za <$100
Odpovedať Známka: -8.8 Hodnotiť:
 

to bola ale len nalepka s napisom "lidar"
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Niekde bolo pekne provnanie radaru a lidaru. Ten lidar sa bohuzial stava velmi nespolahlivy v pripade hmly, dazda a snehu prip. aj dymu a to su tie najneprehladnejsie situacie. Cena by asi az taku uhlohu nehrala. Navyse je problem ho na aute umiestnit.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Ale hrala, v priemyselnom videni sa pouzivaju technologie, ktore len na staticke citanie stoja 4ciferne cisla. Ano masova vyroba by pohla cenu nizsie, ale nie radikalne. Jeden inteligentnejsi snimac je cenovy ekvivalent pri volbe automatu miesto manualu v beznych autach. Daj ich tam niekolko a aj konecna cena ti pekne narastie.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Tak kedysi aj ten radar predstavoval horibilne sumy. Pri masovej vyrobe by cena takeho zariadenia rapidne klesla. Ale to by musela byt vyroba radovo v stovkach tisic kusov mesacne. Verim, zeby sme sa dostali na 3 ciferne miesto. Zatial je to ale specialitka za velke prachy.
Odpovedať Známka: -6.7 Hodnotiť:
 

umiestnit to neni problem - das do svetiel a ides...
resp. vzadu motor, zadny nahon, vpredu server a vacsina senzorov.
kufor ti netreba :)

cena - co zaplatis, dostanes. napr. taky jednoduchy, relativne presny, laserovy snimac, o velkosti cca dvoch velkych zapalkovych skatuliek, na meranie vzdialenosti je polozka za cca 1500 eur.
priemyselne videnie - jako pise kolega hore, radovo v tisickach/desiatkach tisic. ved len prasprosty, obycajny kokot na opticke meranie je polozka radovo za 250k.
a to nespominam vylomeniny jako napr. rastrovacie lasery.

a ako bonus - ak to chces v realtime aj vyhodnocovat, to by ti nestacilo ani za vedro tegra x1, a tie su presne na toto cvicene.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

To ano a navyse maju tieto snimace presne urcene limitne podmienky v ktorych funguju.

Co sa tyka umiestnenia, tak som uz viac krat cital nazor, ze by lidar musel byt na streche a neda sa lahko integrovat do karoserie auta.

Co sa tyka realtime vyhodnocovania, tak to by nemal byt problem. Dost pochybujem ze tie zariadenia maju vysoke rozlisovacky. Naviac toto je otazka viac software nez hardware pri dnesnych technologiach.
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

co plati aj tu, najma ak chces zariadenie, ktoremu nevadi dazd, sneh a nasrata svokra...

preto je na mieste napr. kombinacia roznych technologii. napr. audina ma v svetlach zabudovane senzory, ktore deteguju zivocichy, auta a dopravne znacky. na zaklade dat si potom automaticky vypnu/stlmia presne tu led-ku, ktora by niekoho oslepila, zablikaju na chodca alebo stlmia ti ledku svietiacu na dopravnu znacku, odfotia ju a poslu palubnemu pocitacu, ktory ti potom v navigacii pipa prekrocenie rychlosti.
ty len jazdis, nestaras sa, svetla mas vzdy vyjebane na plne gule.

ale to je furt nic oproti tomu, ake data by bolo dobre mat k dispozicii pre spravne vyhodnotenie situacie na ceste. a hlavne, ako rychlo ich potrebujes a kolko roznych stavov a kombinacii je ti treba prejst.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Alebo ma skor kameru za celnym sklom, resp v spatnom zrkadle a nie v senzory v svetlach.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

by si sa divil, co vsetko soudruzi dokazu do takeho svetlometu napratat...

fun fact - bezne sa taky svetlomet sklada z vyse dvoch stovak roznych sucasti.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

qSqrxv http://www.FyLitCl7Pf7ojQdDUOLQOuaxTXbj5iNG.com
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ak jedneho dna prevazia autonomne vozidla - vozidlo ovladane soferom sa stane pre ne "nebezpecnym" a jazdu ako taku ("rucnu") zakazu - stane sa to len otazkou casu. Tam to podla mna smeruje.
A clovek si bude moct s autom volne zajazdit len na nejakom okruhu - ako ked mas Ferrari a chces ist na max.
Odpovedať Známka: 4.3 Hodnotiť:
 

V podstate sa clovek dostane len do pozicie spolujazdca. Od MHD a pod. sa to bude lisit len, ako by sa vozil taxikom, ktory by stale nanho doma cakal (usetri cas na jeho privolanie) - zaviezt presne tam a vtedy, ked bude chciet.
Bude to bezpecne, ale... - toto sme chceli? :-)
Odpovedať Známka: 2.7 Hodnotiť:
 

Ano chceli, konecne si auto nemusim kupovat ale objednam si to. Taktiez vela parkovisk sa stane zbytocnymi a tento problem bude v mestach vyrieseny. Takze toto chceme ale zatial je to scifi.
Odpovedať Známka: 4.0 Hodnotiť:
 

Fuj humusak.. potom mi bude do sedacky prdtet 500 ludi vsakze... zabudni.. vlastnictvo je pre niekoho lepsie, napr pri vyssom najazde... strajku a podobne
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

Vsak aj dnes si mozes objednat byvanie - mozes byvat napriklad v hoteli, alebo v podnajme. To ale neznamena, ze vlastne byvanie zmizne.
Odpovedať Známka: 6.4 Hodnotiť:
 

A najma taky pristup k specifikacii poziadaviek vopred z okruhu potencialnych zakaznikov uplne dokonale eliminuje zeny, principialne nevediace co chcu, a ludi, kladucich si otazku Quo vadis.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

No na nasich cestach tak skoro urcite nie :)
Odpovedať Hodnotiť:
 

ja viem, ze vsetci tu pojedli mudrost sveta ale ja som nemal problem ist 150km po dialnici s autopilotom. a nemyslim, ze si zasluzia kritiku. koniec koncov je to aj tak bezpecnejsie ako soferovat unaveny a podobne.
Odpovedať Známka: 1.4 Hodnotiť:
 

Neviem, ci je to bezpecnejsie. Podla mna nieje, ak si mal ten pocit, tak to bol pocit nic netusiaceho cloveka.

U autopilotov je este tolko otaznikov, ze na hromadne nasadenie to este "chvilu" nebude dostatocne.
Ked sa nasadia masovo, tak vyskocia dalsie problemy, ktore neboli odhalitelne pri skusobnej prevadzke v malom.

To nehovorim o moralnych otaznikoch v pripade vyberu riesenia pri kolizii/havarii. Toto povazujem za najvecsi problem.





Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

preco nie? autopilot ti drzi rychlost a ciaru. co mas po dialnici v prdeli. plus, ked ti nahodou nieco skoci do cesty, tak ta zbrzdi. to je gut... nemusis tolko zbytocnosti sledovat, staci drzat volant...

autopilot je zatial bezpecnejsi jako sofer.
problem je, ze doprava je zlozena z autopilotov a ludi.
ak zblbne ten druhy, ten prvy si to vacsinou zlizne - lebo asimovov prvy zakon robotiky.

moralka je zbytocna picovina braniaca progressu.
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

Moralka urcite nie je zbytocna. Ak by bola, mozem s ocelovou karoseriou jazdit po meste 150 aj dnes a aj bez autopilota.

Ty porovnavas sofera s autopilotom. Sice pekne, na dialnici je statisticky bezpecnejsi ako bezny sofer uz aj dnes.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Ale treba sa pozriet na to z pohladu realnej dopravnej situacie. Doprava bude VZDY! zlozena z autopilotov a ludi. A ti ludia su aj pesi, cyklisti, motorkari, vseliake necakane prekazky a este soferi nepoznajuci pravidlo vjazdu do krizovatky ked nemas volny prejazd.
Dnes v Bratislave bola rozsypana zemina na Dunajskej a Rajskej. Vela zeminy v dazdi. Smyklave ako hovado a este v nej boli sutre, ktore zatial nebolo moc v tej zemine vidiet ale ked som nabehol na prvy z nich hned mi bolo jasne co sa deje. K tomu ludia rano prebehujuci cez cestu, niekolko dodavok rozhodenych po krajniciach vykladajuc tovar a jeden kreten co nedal prednost v jazde. Autopilot by si tam urcite chvilu postal, kym by mal "volnu cestu".

Autonomna jazda ano, ale vela testovat a hlavne pomaly prechod. Kedysi clovek co cvalal na koni musel "obchadzat" prve auta. Potom zacali auta obchadzat kone a nakoniec na urcite cesty je konom vjazd zakazany. To iste sa casom stane s "ludskymi sofermi".
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

Ina vec je ta, ze kym budeme mat vacsinu aut autonomnu, budeme ich uz mat v uliciach tolko, ze to bude zrejme neunosne a mozno sa zacnu vyuzivat "taxiky". Ked si dnes spocitam amortizaciu, palivo, servis, parkovne, dane moze byt vlastnictvo auta casom ovela drahsie ako platba za jazdy pomocou hustej siete autonomnych taxikov (=bez platu pre sofera). A ked pojdem na dovolenku tak si mozno jednu karu poziciam na 14 dni. Taku velku ako prave potrebujem.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

to sa skor obavam tych opitych "spolujazdcov". Ako sa bude riesit havaria, ak som sam v aute a opity, pricom som nesoferoval lebo KIT zvladne vsetko? Na druhej strane, aby som si privolal auto, ktore parkuje pred domom ako KITa, dojde pred bar nasledne ma zobere kam chcem je len a len profit.

Pripadne, prepnem si rezim manualneho ovladania, dojdem do baru, opijem sa jak reseto, zobere ma domov je tiez profit.

Podla mna do 20 rokov uz bude bezna vec ze barsjaka automobilka (ano, aj Dacia, Lancia a neviem jaka srajda) bude mat autopilota.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Len aby za 20 rokov neboli auta take drahe (=celkova prevadzka, ano aj parkovne) alebo ked budu stale lacne ich nebolo tak vela, ze bude lacnejsie/pohodlnejsie/rychlejsie si zobrat taxik tam aj spat. PROFIT.
Ide cez vyhradene pruhy (za 20 rokov mozno po vyhradenych cestach bez semaforov na krizovatkach), vyhodi ta rovno pred krcmou, (odpada ak auto bude vediet najst parkovacie miesto), vie "menit velkost" (zavolas taky aky treba), a tak dalej
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:

Pridať komentár