neprihlásený Nedeľa, 24. novembra 2024, dnes má meniny Emília
Železnice nasadia vlaky na vodíkové články

Značky: dopravanové technológiebatérie

DSL.sk, 22.9.2016


Už na konci budúceho roka nasadia železnice v severnom Nemecku na regionálnej trati vlakovú súpravu, ktorá bude poháňaná výlučne vodíkovým palivovým článkom.

Týmto vlakom bude nový model Coradia iLint vyvíjaný spoločnosťou Alstom, ktorá vlak predstavila tento týždeň na výstave InnoTrans.

Dvojvozňová vlaková súprava je určená do neelektrifikovaných lokalít a nahradiť má dieselové súpravy. Je v nej 150 miest na sedenie a celkovo 300 miest.

Vodík ako palivo je nielen ekologickejší, má ale aj výrazne vyššiu energetickú hustotu. Kým nafta má podľa Alstom hustotu 43 MJ / kg, vodík 120 MJ / kg.

Palivo vo forme plynného vodíka bude v nádržiach, elektrickú energiu bude vyrábať v palivovom článku chemickou reakciou s kyslíkom zo vzduchu za vzniku vody respektíve vodnej pary.

Nádrže aj palivový článok sa budú nachádzať na streche vlaku.


Vlak Coradia iLink, kliknite pre zväčšenie (foto: Alstom)



Maximálna rýchlosť vlaku bude 140 km / h a dojazd na jedno naplnenie nádrží 600 až 800 km.


Predstavenie vlaku Coradia iLint (video: Alstom)



Pri zrýchľovaní bude elektrická energia dodávaná najmä priamo z palivových článkov, vo vlaku budú ale použité aj Li-Ion batérie. Tie sa budú dobíjať pri menej výraznom zrýchľovaní a pri regeneratívnom brzdení, napájať budú ostatné systémy vlaku ale umožnia tiež zvýšiť akceleráciu vlaku.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Japonci uviedli ethernetový kábel s magnetickým konektorom
Starship by mohla za najbližšie štyri roky uskutočniť až 400 štartov
Protimonopolný úrad začal prešetrovať, prečo v SR nie sú skutoční virtuálni mobilní operátori
Nový trailer filmu Minecraft
Linux v ďalšej verzii vyradí súborový systém Reiser
Odštartovaná výroba flash pamäte s 321 vrstvami
Apple má prvýkrát použiť vlastný 5G modem v iPhone v marci
Linux dostáva podporu veľkokapacitných pamäťových SDUC kariet
USA požadujú, aby Google predal Chrome a potenciálne aj Android
ISS zvýšila orbitu, aby sa vyhla troskám zo satelitu


Diskusia:
                               
 

a ZSSK nasadzuje vyradene vozne
Odpovedať Známka: 9.4 Hodnotiť:
 

A sak to bude super :) take vyradene nemecke budu lepsie ako vsetko co je teraz :D
Akurat skoda ze tie pojdu do Ciech a z Ceske k nam ..
Odpovedať Známka: 8.4 Hodnotiť:
 

nikoho nezaujal zdroj "ekologickeho" vodiku?
1) rozklad zemneho plynu pri 1000C
2) reakcia vodnej pary s koksom - na 1 H2 pripada jeden CO2
3) elektroliza vody
vsetky tieto metody su energeticky velmi narocne, alebo produkuju vela CO2.
otazne je, co je v konecnom dosledku ekologickejsie...
Odpovedať Známka: 7.9 Hodnotiť:
 

Podla logiky "moderneho cloveka" je ekologickejsie vsetko, co vyzera cisto. Aj ked vyroba toho na opacnom konci zemegule zdevastovala krajinu. Lebo takych nezaujima, co je dalej ako v 5m okruhu okolo nich.
Odpovedať Známka: 9.2 Hodnotiť:
 

Tak v konečnom dôsledku obchodníci vymyslia "čistú" čistú energiu a "špinavú" čistú energiu. Tá špinavá samozrejme bude lacnejšia lebo bude vytváraná pomocou spaľovania uhľovodíkov, a tá čistá bude sakramentsky drahá lebo ju bude vyrábať napr. sústreďovaním slnečných lúčov v púšti Mohave pomocou zariadení ktoré samozrejme boli vyrobené pomocou spaľovania uhľovodíkov :) to je akože chceš dostať facku alebo radšej po za uši?
Odpovedať Známka: 6.4 Hodnotiť:
 

som si toto precital a cele nadsenie ma preslo.
Proces má dvě fáze; v první se za přítomnosti katalyzátoru do vodní páry (500 - 1 100o C, 0,3 - 2,5 MPa) přivádí metan (dominantní část zemního plynu). Směs metanu a páry reaguje za vzniku vodíku a oxidu uhelnatého a menšího podílu oxidu uhličitého. Poté následuje navyšování množství produkovaného vodíku konverzí CO z reforméru s další přidanou párou. Reakce probíhá již za nižších teplot.

reformní reakce: CH4 + H2O → CO + 3H2

konverze CO: CO + H2O → CO2 + H2

Účinnost (konverze) produkce vodíku je závislá na poměru páry a uhlíku ve směsi; pohybuje se okolo 80 %. Značnou nevýhodou je produkce vysokého množství oxidu uhličitého - na 1 kg vodíku se vyprodukuje 7,05 kg CO2.


Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Aby bol tvoj argument validný, chcelo by to porovnanie s dieselovým motorom. Najlepšie niečo ako kg(CO2)/Joule.

Ono sa to môže zdať veľa, ale v týchto veciach zdanie často klame.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

vysledkom "spalovania" vodika je voda, ktora sa vracia naspat do kolobehu. skus vratit naspat do kolobehu dnesne fosilne zdroje energie alebo radioaktivny odpad... mudrlant.


Odpovedať Známka: -6.7 Hodnotiť:
 

citaj s porozumenim. hovorim o tom ze ten vodik nerastie na stromoch, ale najskor ho musis vyrobit... mudrlant...
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

Ty inteligent, skús čítať s porozumením. Aj napriek tomu, že je to pri výrobe energeticky náročné, keď zarátaš spaľovanie a možnosť "recyklácie", môže to byť výhodnejšie. Kapišto?
Odpovedať Známka: -5.4 Hodnotiť:
 

Nie dohady. Odpoveď dáva jednoduché porovnanie, ľavá strana pravá strana. Lenže treba vedieť rátať. Kapišto?
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

sak ty si curak. vyrobis v elektrarni elektrinu a tou vyrobis ten vodik.
je to lacnejsie a uspornejsie, ako tahat trakcne vedenia, stracat elektrinu vo vedeni a hlavne ho mozes vyrabat v case, ked mas v sieti obnovitelne zdroje.

vodik je mega dobry akumulator energie, ktoru vyrabas, ked mas prebytky.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

a tadaaaa, pomocou coho myslis ze tu energiu na vyrobu vodiku ziskas? porozmyslaj.
Odpovedať Známka: 8.2 Hodnotiť:
 

Výroba je neekologická, výroba! Nie používanie ale výroba!
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ropa je prirodna latka. Najdes ju v prirode, tak ju tam aj mozes vratit. Radioaktivneho odpadu sa daju robit dobre bomby.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

dobré?, ja som počul, že humanitárne
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

ako som uz pisal.. na kilo vodika mas dnes 7kil CO2 tak sa rozhodni sam ci ta voda ti za to stoji. lebo som si isty ze nenakupia vodik zo zelenych zdrojov za trojnasobok ceny.
Odpovedať Hodnotiť:
 

No z toho elektrolýza sa oplatí... ale nejde ani tak o to, koľko toho vyprodukuješ, ale kde to vyprodukuješ. Je rozdiel spaľovať ropu na otvorenom mori a v centre mesta.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

A co tak udat energeticku hustotu v MJ/l?
Pri 700 baroch je to 5MJ/l zatial co nafta ma 35MJ/l a nepotrebuje na to 700 barov a kryokktiny.
Odpovedať Známka: -2.7 Hodnotiť:
 

lebo pri vlaku ak bude treba pripoja dalsi vagon (velky ale lahky) s dostatkom vodika bez vplyvu na dojazd, rychlost alebo zrychlenie ci aerodynamiku

a preto ze pre akceleraciu a brzdenie je ovela dolezitejsia hnotnost ako objem
Odpovedať Známka: -1.1 Hodnotiť:
 

Och, ale maximálne rozpätie hmotností vagónov vlaku "vagon (velky ale lahky)" principiálne práve znižuje limity pre "akceleraciu a brzdenie" vzhľadom k fyzikálnym parametrom uchytenia koľajníc k podbehom.
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

odhliadnuc o hmotnosti, viac vagonov zvysuje efektivnost brzdenia, kvoli vacsej stycnej ploche medzi vlakom a kolajnicou

rovnako priamo umerny je vztah aj stycnej plochy s akcelereciou - kolesá neprešmyknú tak lahko a teda sa može využiť vyčší výkon = vačšie zrýchlenie
Odpovedať Známka: 1.4 Hodnotiť:
 

KOCOUR: He? Snad mám oči. A dost zrcadel. Jen si to přiznej. Jeden pohled na mě a už vlhneš. (Přistoupí k LISTEROVI) Znáš zvíře zvané Íránský kulčík?
LISTER: Ne.
KOCOUR: Udělá sto padesát pánevních výpadů za vteřinu.
LISTER: No a?
KOCOUR: To jsem já na pomalý chod. Mám tam vrtačku Black and Decker a prorazím zeď, chlapče! Ouuuu.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Ach jaj, zasa si si nedal tabletky?
Mal by si byť sebe (aj k nám) zodpovednejší...
Odpovedať Známka: 8.6 Hodnotiť:
 

A mozno to prave s niecim prehnal. Co je to za matros? fici na tom uz dost dlho.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

I interval užívania tabletiek môže byť príkladom chápania významu harmonickosti kmitania.
Odpovedať Známka: -1.4 Hodnotiť:
 

To vážne nepoznáte červeného trpaslíka? Nie, že by to súviselo.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Dnes už si viac pozná google ako oni.
Odpovedať Hodnotiť:
 

To je sice pekna slohova praca, ale daleko od reality. Aby to platilo, tak by musel byt motor v kazdom jednom vagone. On je vsak len v jednom, max. dvoch.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

A to sa len zahrieval.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Takže čím dlhší vlak tým rýchlejšie brzdenie? Vozil som sa vlakom pár rokov, dokonca som sa zopár krát viezol priamo v rušni (sused robil rušnovodiča a vždy zamával na mňa keď ma videl na nástupišti). Trepeš voloviny.
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

Preco ste o tom nenapisali skor? Mohol som to pouzit na plachetnici a uz by bola v Irsku! Je to vasa chyba! Ach, to je zivot toto...
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

aaaa vybuchujuce vlaky ... mnamka to bude ...
Odpovedať Známka: 6.3 Hodnotiť:
 

unikli informacie ze te baterie su od samsungu ??
Odpovedať Známka: 8.7 Hodnotiť:
 

sak vodik ... nemal si chemiu ??
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

sarkazmus ? vtip ? hovoria ti niečo tieto pojmy ??

asi nie tak vysvetlim:

vo vlaku budu umiestnene beterie (podrobnejsie v clanku) a momentalne je afera s vybuchujucou beteriou od samsungu v galaxny note 7 a komentator nadomnou nadhodil temu vybuchujucich vlakov

už ? či treba podrobnejšie vysvetlit aka je tam suvislost ?
Odpovedať Známka: 5.7 Hodnotiť:
 

Trápny vtip. Podstatný je tam vodík, nie batérie.
Odpovedať Známka: -5.6 Hodnotiť:
 

spytajte sa ZSSK co si o tom myslia :D
V roku 2016 musia na linke Kosice -> Humenne menit rusen ...
Odpovedať Známka: 8.3 Hodnotiť:
 

to len u vas na zapadnutom vychode. u nas na vyspelom zapade tie laminatky roku vyroby 1968 behaju uplne spolahlivo...
Odpovedať Známka: 8.8 Hodnotiť:
 

Ze nemusia. Tak ako ani do Svidniku nemusia.
Odpovedať Známka: 8.7 Hodnotiť:
 

Ta modra je pekna
Odpovedať Známka: 8.2 Hodnotiť:
 

konečne komentar hodny pluska
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

... tak som ti ho teda dal ;-)
Odpovedať Známka: 8.3 Hodnotiť:
 

dal som ti minus samozrejme...
Odpovedať Známka: -5.5 Hodnotiť:
 

Chalani a baba vie niekto o 4g modeme na sim karty ktory ma aspon jeden rj45 a jeden rj11 (na analogovy hovor) vystupy. Asi neviem guglit ?
Odpovedať Známka: -2.7 Hodnotiť:
 

Hmm, mozno blba otazka, ale: Da sa vobec pripojit analogove zariadenie do sietoveho routra? Ako tam bude komunikovat?
Odpovedať Známka: 6.9 Hodnotiť:
 

Cez dymove singaly predsa.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

A preco pozadujes od modemu hmotnost 4 gramy?
Odpovedať Známka: 9.3 Hodnotiť:
 

Pochybujem že taký existuje čo má aj RJ11, ale ak kúpiš router s RJ11 a USB, tak do USB vieš pichnúť 4G modem, alebo do 4G modemu s RJ45 vieš pichnúť VoIP bránu, alebo rovno kúp VoIP telefón. Avšak klasický hovor cez mobilnú sieť neuskutočníš, musí to ísť cez VoIP server.

Dúfam že sa nemýlim, ak áno, tak ma prosím opravte a niečo nové sa naučím, bez irónie diskusie na DSL.sk sú môj obľúbený zdroj vedomostí. :)
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

Ǎno, "do USB vieš pichnúť 4G modem". V podstate aj do zamiaku, len to ešte neznamená, že zemiak preň má driver.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

:D :D

Áno, samozrejme zemiaky majú lepšiu SW podporu modemov ako lacné routre, ktoré vedia robiť len NAS a HTTP download. Takže nutná podmienka je softvérová podpora modemov na USB, čo už v dnešnej dobe nie je problém, lebo mnoho routerov má FW postavený na linuxe už priamo od výrobcu a tam táto podpora väčšinou je.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

nemajú náhodou zemiaky žiadnu podporu pre USB ???
Odpovedať Známka: 4.0 Hodnotiť:
 

Práve preto je lepšia. Určite v nej nemajú bug/y.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

A čo americký brouk?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Lenže ten sa strká do USB a teda opačná strana potrebuje driver naň.
Odpovedať Hodnotiť:
 

No, ale ten chrobák o tom nevie. Nikto mu to nepovedal, a spokojne ich žerie ďalej.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ale vie. Akurát má fpaži.
Odpovedať Hodnotiť:
 

jj, a tým pádom je tá podpora zhruba na úrovni nového MacBooku :)
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Nie len že zemiaky majú podporu USB, ale spustíš na nich aj linux, nakoľko linux má najširšiu podporu rôznych platforiem, od desktopov, cez servery, superpočítače, nositeľné zariadenia, internet vecí, až po zeleninu.

http://dopice.sk/ihF
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Zemiak spadá do viacerých menovaných kategórií: Zeleina, nositeľné zariadenia...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

ZTE MF29T 4G
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Napr. nieco z tohoto...
https://goo.gl/63Zg0C

Lacnejsie je vsak mozno riesit bez toho RJ11 a voice gateway riesit samostatnym zariadenim.
Odpovedať Hodnotiť:
 

aj ja tebe ;)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Fakt som tak po prečítaní nadpisu dúfal, že hovoria o Slovenských vlakoch
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Pekny sen
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Veď to aj bude, akurát je drobná chyba vo videu, že to nebude v Nemecku, ale na Slovensku, a nie v roku 2018 ale 2108.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Kua, toľko preklepov v jednom videu!
Odpovedať Hodnotiť:
 

u nas su radi, ked mozu pouzivat vysokoefektivne masiny roku pana, ktore zozeru 30 litrov nafty len ked stoja na mieste a su nastartovane...
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

S ohľadom na životnosť i krivku efektivity pomalobežných motorov sú náklady na udržiavanie teploty jednoducho spočítateľné...
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

No asi neexistuje bo som hladal a nic. Myslel som nieco take ako 4G mobilny telefon so sietovkou tz s rj45 a rj11 vystupmi (gsm modulom na telefonovanie) ;? wifi nepotrebujem. Asi take nerobia
Odpovedať Hodnotiť:
 

Nieco ako toto len s podporou 4G
Odpovedať Hodnotiť:
 

kua zabudol som link http://ix.sk/mq5Ky sory pisem z vonku tak dopice mi nefunguje
Odpovedať Hodnotiť:
 

To je samozrejmé, že holandskí trockisti z Vonku sú principiálne proti zaužívaným zvyklostiam.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Uz by si mohol aj nieco poradit syntax nie len zosumarizovat co sa stalo
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

tieto primitivne chemicke reakcie a zamyslanie sa nad tym, ze 1 kg coho mi da viac energie pri chemickej reakcii

taka anihilacia je ina kava, energie su uplne inde a nemusim sa zamyslat coho, jakeho sajrajtu mam 1 kg
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Nechapem preco sa venuju vyrabanim elektriky z palivovych clankov namiesto toho, aby postavili trakcne vedenie (elektrifikovali trat). Ved vlaky su dopravny prostriedok idealny na elektrifikaciu. Ovela horsie sa to robi s lodami, lietadlami alebo automobilmi.
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

Dal som ti plus, ale zober si aj náklady na elektrifikáciu a následnú údržbu. Bolo by to treba vyčísliť, čo sa oplatí viac. A zahrnúť aj ekologické hľadisko, keď sa tu spomínala výroba vodíka.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Možno nie je tiež taký blbec, aby bral náklady.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Pri čítaní takýchto prispevkov sa človek diví, ako to tí ľudia v minulosti všetko dokázali a postavili, a za zlomok času a nákladov.
Lebo terajším tempom a nákladmi by sme napr. tou železnicou prišli max tak z BA do Senca.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Pretoze vodikova lobby sa uz uplne zblaznila, vie, ze vodik je slepa cesta, tak kope nozickami na vsetky strany - vid napriklad aj vodikovy bicykel.
Odpovedať Hodnotiť:
 

lebo je to lacnejsie.
Odpovedať Hodnotiť:
 

jendoduchsie a lacnejsie, je z dlhodobeho hladiska, natahat tam droty. co ich to napadlo za ... ?

vodik vo vesmire netazime, premienaame ine zdroje na ine zdroje, ak nepremienaju vyhradne oceansku vodu pomocou atomovych elektrarni, co by este z hladiska akumulovania a prenasania energie bez drotov snad slo, pripada mi to tak, ze vyroba pitnej vody odsolovanim a distribuciou v potrubiach v suchej afrike ma nizsiu dolezitost, ako toto.
Odpovedať Hodnotiť:
 

neboli by lepšie (aj ked možno drahšie, náročnejšie..) pre VRT vlaky typu MagLev ?

(jako sú už nejaké trate v Japan., v čine, a pod v JV Azii :

https://www.youtube.com/watch?v=DRABX-s64v0


by to chcelo spravit porovnanie:


Odpovedať Hodnotiť:
 

lepsie by bolo mnoho veci. nemozes ale spoliehat na vladu. si to ty kto musi preto nieco urobit, my vsetci, nie vlada, ta len stanovuje pravidla.

cim prispievas pre to, aby sa tvoje predstavy vyplnili ? okrem vyjadrovania nazoru. chapes ?

Transport, obecne, je na susi idealny len ako kolajovy, elektrifikovany, vdaka comu je mozne pouzit na prevadzku akekolvek prave dostupne zdroje, a udrzba kolaji a kolajovych kolies, ma do urcitej rychlosti, vyssiu efektivitu nakladov na udrzbu. vid India a pod.

Prim hraje individualna preprava, mesta vsak na nu nie su dimenzovane, a miesto riesenia sa robia opacne "restrikcie", co je iba nepochopenim problemu.
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár