Solárne napájané lietadlo Solar Impulse 2 dnes úspešne dokončilo oblet celej planéty, keď v noci o 2:05 stredoeurópskeho letného času pristálo v Abu Dabí.
Dokončilo tak oblet Zeme, ktorý odštartoval z toho istého miesta 9. marca 2015 a trval celkovo viac ako 16 mesiacov.
Oblet bol rozdelený na celkom 17 samostatných etáp a čistého času lietadlo letelo 558 hodín a 6 minút, cca 23 a štvrť dňa. Preletelo pri tom 43 041 km, jeho priemerná rýchlosť tak bola cca 77 km / h.
Oblet sprevádzali okrem iného aj rozličné propagačné akcie, ani teoreticky technicky by ho ale nebolo možné uskutočniť na jeden krát. Okrem iného aby dokázalo byť lietadlo sebestačné, vyžaduje podľa dostupných informácií totiž ideálne počasie. Viackrát tak napríklad museli byť odlety kvôli zlému počasiu odložené.
Lietadlo podľa informácií tvorcov pri svojom lete vygenerovalo a cca spotrebovalo 11 655 kWh elektrickej energie vyrobenej zo solárnej energie.
Foto z poslednej etapy letu nad púšťou, kliknite pre zväčšenie (foto: Solar Impulse)
Solar Impulse 2, alebo tiež HB-SIB, má rozpätie krídiel 72 metrov a dosahuje maximálnu rýchlosť 140 km / h, bežná plánovaná priemerná rýchlosť letu bola 80 km / h a bola tak približne dosiahnutá.
Krídla sú pokryté 17248 solárnymi článkami s efektívnosťou 23% a hrúbkou iba 0.135 mm. Celková hmotnosť lietadla s telom z uhlíkových vlákien dosahuje 2.3 tony, batérie z toho tvoria cca štvrtinu. Hustota uloženej energie dosahuje 260 Wh / kg.
Dnešné nočné pristávanie v Abu Dabí (video: Solar Impulse)
Lietadlo je vybavené štyrmi motormi, z ktorých každý má výkon 17.4 koní respektíve 13 kW a efektívnosť 94%. HB-SIB počas dňa lieta vo výške 8 až 9 km, v noci klesá na nižšiu letovú výšku, minimálne 1.5 km.
Lietadlo má kabínu pre jedného pilota s objemom 3.8 metrov kubických, ktorá je projektovaná pre maximálne cca 120-hodinový let v kuse.
Až teraz som si všimol.Nevie náhodou niekto,že aké firmy vyrobili technológie do tohto lietadielka na baterky?Mal som šťastie sa oboznámiť s "ťiechnikou" od ABB a musím povedať,že majú kvalitné riešenia.Len tá cena..A tie ich staré hydraulické roboty,čistá krása :)
hmotnosť / výkon
Od: Twixie_
|
Pridané:
26.7.2016 18:15
Celkom ma prekvapuje, že tých 52 kW je schopných zdvihnúť do vzduchu 2,3 tony. Myslel som si, že na lietanie treba trocha väčšie výkony. Teda, aspoň predpokladám, že to stúpalo samé a nefungovalo to ako polovičný vetroň.
Re: hmotnosť / výkon
Od: Soaron
|
Pridané:
26.7.2016 20:28
Neviem ako je to u veľkých lietadlách, ale pre malé modely platí, u vrtuľových strojoch, že 1W spotrebovaného výkonu vygeneruje 5g ťahu. To znamená, že 1W udrží vo vzduchu visiet 5g. Prakticky na dopredný let bude stačiť tak polovička výkonu, t. j. 1W unesie 10g-vé lietadlo. Tak si to skús prepočítať.
PS: väčšia vrtuľa má lepšiu účinnosť, tak že skutočnému lietadlu bude stačiť menej výkonu
Re: hmotnosť / výkon
Od: gertrudo
|
Pridané:
26.7.2016 21:51
Podla rozpatia kridel to bol polovicny vetron, a ak si to videl pristavat tak sa tak aj choval.
Baterkovy pohon mozno raz bude fungovat aj v lietadlach, ale urcite nepojdu na solarny pohon, tolko energie slnko proste dodat na tak malu plochu nevie.