neprihlásený Utorok, 16. apríla 2024, dnes má meniny Dana, Danica
Slovenské železnice sa vyjadrili ako riešia tlmenie signálu a zabezpečovanie Internetu

Značky: dopravamobilní operátori

DSL.sk, 26.7.2016


Slovenský Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb sa začal zaoberať stavom mobilného signálu a pripojenia k Internetu počas cestovania vlakmi po slovenských tratiach a dnes informoval o svojich zisteniach.

Úrad priamo zatiaľ neuskutočňoval žiadne merania.

Nadviazal na zistenia Českého telekomunikačného úradu, ktorý nameral výrazný útlm mobilného signálu v jednotlivých používaných typoch vozňov v Českej republike. Útlm bol vysoký najmä u nových moderných vozňov a často dosahoval na jednotlivých pásmach 20 dB alebo dokonca viac. Vo vozni Bmz241 s kupé útlm podľa frekvencie dosahoval až 35 až 45 dB.

Útlm 20 dB pritom znamená stonásobné zoslabenie výkonu signálu, 40 dB desaťtisícnásobné zoslabenie. 20 dB útlm má tak rovnaký efekt ako keby sa užívateľ nachádzal 10-krát ďalej od základňovej stanice ako sa nachádza. Podľa ČTÚ je tak jediným riešením v niektorých vlakoch inštalovať opakovače GSM signálu / pikobunky vo vnútri vozňov, respektíve alternatívne zabezpečiť dostupnosť internetovej konektivity pomocou WiFi s príjmom mobilného signálu cez externú anténu.

Slovenský úrad vychádzal z týchto zistení, keď na základe konzultácie s Dopravným úradom je možné aplikovať tieto zistenia aj na Slovensku. Následne sa tak slovenských železničných prepravcov pýtal, ako situáciu riešia alebo plánujú riešiť.

Menší prepravcovia majú zabezpečenú dostupnosť pripojenia v podobe WiFi vo všetkých vlakoch, štátny prepravca poskytuje nejaké riešenie ale len v časti vozňov.


Nameraný útlm v jednotlivých typoch vozňov, kliknite pre zväčšenie (tabuľka: ČTÚ)


Najväčší štátny prepravca Železničná spoločnosť Slovensko, ZSSK, konkrétne uviedla, že vozne ktoré priamo meral ČTÚ nevlastní a jazdia tu len vybrané typy vo vlakoch zostavených z vozňov Českých dráh. ZSSK podľa svojho stanoviska testovala využívanie opakovačov, o výsledkoch tohto testu alebo plánovanom plošnom nasadení ale neinformovala. Bezplatné WiFi zabezpečené pripojeniami na dvoch až troch operátorov v každom vozni má ZSSK celkovo v 140 vozňoch. Cez pracovný deň sa cez toto WiFi pripojí typicky spolu 7 až 9 tisíc zariadení vo všetkých vlakoch ZSSK.

RegioJet má podľa svojich informácií vozne s dostatočným podielom sklenených a priepustných plôch a tvrdí, že nezaznamenal väčšie problémy cestujúcich s príjmom mobilného hlasového a dátového signálu operátorov. Poskytuje ale tiež bezplatné WiFi a denne sa z jedného vozňa v súčasnosti stiahne cca 5 GB dát.

Spoločnosť Arriva vlaky ponúka bezplatné WiFi zaistené sadou externých HSPA / LTE modemov a využíva pokrytie viacerých operátorov súčasne. Podľa spoločnosti je tým zabezpečená dostatočná priepustnosť aj pre využívanie volaní po Internete pomocou technológie VoIP.

Na rozdiel od Slovenska Česko mobilným operátorom prikázalo zabezpečiť postupne 100% pokrytie hlavných vlakových koridorov a tento rok už overovalo reálnu úroveň pokrytia, ako sme informovali v tomto článku. Slovenský Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb sa v tejto oblasti pokúsil o spoluprácu s operátormi pri pokrývaní rýchlostných ciest na dobrovoľnej báze. V roku 2014 viaceré orgány štátu zriadili s operátormi pracovnú skupinu s cieľom zlepšiť pokrytie a úplne odstrániť nepokryté miesta na cestách najvyšších tried, v minulom roku Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb ale tvrdo kritizoval mobilných operátorov za vlažný prístup v tejto otázke.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Batérie vyhodené z vesmírnej ISS neočakávane nezhoreli a poškodili dom v USA
Sprístupnená beta verzia Ubuntu 24.04 LTS
Nový CPU Apple M4 majú dostať všetky Macy, s výnimkou najvyšších najneskôr do jari
Samsung sa v predaji smartfónov vrátil pred Apple
Zatiaľ posledný Star Trek seriál bude mať ďalšiu sériu, ohlásený aj nový film
Nový Android 15 je k dispozícii v beta verzii
Samsung má spustiť výrobu takmer 300-vrstvovej flash tento mesiac, budúci rok dosiahnuť 430 vrstiev
SpaceX použila prvý stupeň Falcon 9 už 20-krát
Apple čoskoro uvedie ďalší sci-fi seriál
Populárna databáza Redis má po zmene licencie ďalší klon, už bol vydaný


Diskusia:
                               
 

Knihy si kúpte, Slovač sprostá. Len do tých kompjútrov by to búšilo. :)
Odpovedať Známka: -1.1 Hodnotiť:
 

Z ktorej knihy nám teraz píšeš?
Odpovedať Známka: 8.2 Hodnotiť:
 

ProBook
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

NoteBook
Odpovedať Známka: 8.1 Hodnotiť:
 

MacBook
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

aj vam sa stava, ze obcas v knihe marne hladate hodiny dole napravo, alebo vam chyba funkcia ctrl+F ?
Odpovedať Známka: 6.4 Hodnotiť:
 

ctrl + f, neustále, preto knihy nečítam. Zastaralá platforma, eKnihy, to je o inom.
Odpovedať Známka: 2.7 Hodnotiť:
 

Nie. Nie sme idioti.
Odpovedať Známka: -4.7 Hodnotiť:
 

Wau, tak to ale úplne mení situáciu! A nejaký link na overenie?
Odpovedať Známka: 8.5 Hodnotiť:
 

sme dosť inteligentní aby sme vedeli používať obsah a záložky...
Odpovedať Známka: -6.4 Hodnotiť:
 

Napriklad na Amazone? :)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Čo má wifi spoločné zo signálom GSM? Takže si zatelefonujem cez wifi? To sa ako dá napr. na 3310?
Odpovedať Známka: -1.7 Hodnotiť:
 

zaspal si dobu! Dnes ľudia potrebujú GSM (vlastne nie GSM, ale 2G, 3G a 4G) iba na internetovanie, aby mohli hľadať potkémonov, a písať si na pokeci. :)
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Pokec... vážne? Aj crossfit s vegánskou stravou striedaš?
Odpovedať Známka: 7.9 Hodnotiť:
 

Ty to máš, kamarát, v hlave dobre pokrútené.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Presne tak. Práve na pokrútení je založený dôkaz korelácie medzi komplexnosťou zvrásnenia a kognitívnymi schopnosťami.
Odpovedať Známka: 6.2 Hodnotiť:
 

Laco Borbély! Konečne som ťa spoznal!
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

laco je len slaby odvar! Nedokaze trolit ako terror
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Komentovanie je v pricípe druhom dokumentaristiky, možnosť aproximácie fidelity ktorej je verejnoprávnosťou RTVS neumožňujúca koherentnú diverzifikáciu s úrovňou komentárov špecialistov diskusie profesne orientovaného technického webu.
Odpovedať Známka: 1.1 Hodnotiť:
 

4G uz nie je GSM ale LTE, vlastne to nie je este ani 4G ale len 3G.A sucasne 3G je stale 2G s nadatavbou cize mozno 2.5G ;-)
Odpovedať Známka: 1.4 Hodnotiť:
 

a tebe zas odporúčam si prečítať post, na ktorý si reagoval, ešte raz. Ak nepomôže, tak odporúčam si naštudovať, ako sa v slovenčine používa spojka "ale".
Odpovedať Známka: -7.5 Hodnotiť:
 

A pozitivny smajlik ti hovori nieco?
Odpovedať Známka: 4.3 Hodnotiť:
 

Že pre nebielych je negatívny.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Apply cold water to burned area!
Odpovedať Hodnotiť:
 

Slabý pokus, už nikoho nepresvedčíš, že nie si pablb.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

LTE nie je 4G, pretože nespĺňa niektoré podmienky štandardu. Za 4G je označované až LTE Advanced
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Vsak to pisem nemvidis.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ale zároveň píšeš, že 3G je 2.5G, čo pravda nie je, keďže 2.5G je EDGE
Odpovedať Hodnotiť:
 

1G - NMT
2G - GSM
2.5G - UMTS, stale je to GSM s roznymi nadstavbami HSDPA, HSUPA...
3G - LTE
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

4G - S4GAN
5G - 2G + 3G
...
Odpovedať Známka: 8.7 Hodnotiť:
 

mňa by skôr zaujímalo, ži sieť vykrývačov GSM-R používajú aj na iné účely ako je riadenie dopravy a či tieto vysielače používajú aj operátori na pokrytie oblastí bezprostredne v okolí železničnej trate
GSM-R sieť sa v súčasnosti buduje na traťových úsekoch BA-ZA-CA
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

A majmä čo vlastne vykrývače vykrývajú, keď je vlak pohybujúci sa po koľajniciach s dostatočnou prenosovou kapacitou pod vedením, postačujúcim pre prevádzku extenderov.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

na čo to slúži, tak to je jasné, stačí si prečítať ako funguje a na čo je zabezpečovacie zariadenie ETCS L2
Odpovedať Hodnotiť:
 

GSM-R je určené iba na riadenie dopravy + služby s nou súvisiace. Nieje určené na použitie pre komerčné poskytovanie služieb. Navyše sú financované z EÚ takže to nieje možné ani právne.
Odpovedať Hodnotiť:
 

tak v princípe by bolo celkom logické ak by sa na rovnaké stĺpy mohli montovať aj operátori, keď kvalitná sieť je tam už aj tak natiahnutá
narážaš na to, že všetko financované z fondov nesmie slúžiť na podnikanie a na generovanie zisku?
Odpovedať Hodnotiť:
 

S tými sklenenými plochami to nebude celkom kóšer. GPS prijímač nenájde zhola nič aj keď je uprostred 1.5 metrového okna. Podľa mňa sú tie okná pokovené, alebo nejak upravené s cieľom dosiahnuť lepšiu tepelnú izoláciu a tým je ovplyvnená aj priepustnosť rádiového signálu.
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Pokovenie sa nerobí ani tak z dôvodu tepelnej izolácie, ale z dôvodu zníženia prestupu elektromagnetického žiarenia (zo Slnka) ,ktoré by zvyšovalo vnútornú teplotu v priestore, takto sa buď odrazí, alebo pohltí.
Odpovedať Hodnotiť:
 

20dB odpovedá 10 násobnému vzdialeniu užívateľa? Ako? Prečo?
Veď intenzita el. mag. poľa klesá z 3 mocninou v závislosti od vzdialenosti.
Teda ak vzdialenosť používateľa je r, tak 10r, bude znamenať útlm (10r)^3 = 1000 = 30 dB
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Tvoja premisa je nekorektná. Intenzita EM poľa klesá rovnako "rýchlo" ako sa zväčšuje povrch gule s polomerom rovným vzialenosti od zdroja, teda s druhou mocninou. :)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Akurát že povrch gule s polomerom rovným vzialenosti od zdroja sa z princípu nemôže zväčšovať, keď je rovným, ale iba inokedy.
Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

Posielam pár dB
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Došlo o pár dB menej. Asi nejaký útlm po ceste alebo čo ...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Skúste si nieco pozriet na mobile na ceste vlakom z BA do GA... nehovoriac uz ani o tom ze cez Edge vam neotvori pomaly uz ziadnu stranku. len tak tak dsl.sk :)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

edge funguje uplne v pohode,ale vo vlaku neviem,tam som to neskusal
Odpovedať Hodnotiť:
 

Slovenské železnice a smer-sd sú na odpis
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár