Užívatelia takmer vôbec nečítajú podmienky používania a ochrany súkromia webových služieb a veľká časť si nevšimne ani absurdné podmienky.
Tento predpokladaný stav teraz potvrdila štúdia uskutočnená v USA, na ktorú upozornil Ars Technica.
V rámci štúdie bola analyzovaná registrácia 543 užívateľov k fiktívnej webovej službe profesnej sociálnej siete NameDrop, ktorá sa mala funkčnosťou podobať na LinkedIn.
Užívatelia pochádzali z radov študentov nešpecifikovanej univerzity na východe USA, ktorí boli o existencii služby informovaní v škole. Spôsob oznámenia mohol v študentoch zrejme vyvolať istú úroveň dôvery v službu a ich prístup k službe tak nemusel byť rovnaký ako k novej objavenej službe, o ktorej predtým nič nevedeli. Bolo im totiž avizované, že univerzita uzavrela spoluprácu s touto službou týkajúcu sa jej hodnotenia a študenti sa môžu zapojiť. Zapojenie podľa formulácií v štúdii pravdepodobne nebolo povinné.
Na druhej strane študenti evidentne nemali žiadne referencie na službu od známych ani informácie o jej popularite a rozšírení a navyše išlo o študentov komunikácie, ktorí študujú aj ochranu súkromia a problémy masového spracovávania informácií.
Úvodná stránka fiktívnej služby NameDrop, kliknite pre zväčšenie (obrázok: autori štúdie)
Podmienky ochrany súkromia a podmienky používania fiktívnej služby boli prevzaté z LinkedIn, pričom do podmienok používania boli doplnené dve dôležité zmeny. V jednom bode dával užívateľ súhlas na akékoľvek zdieľanie svojich dát v službe s kýmkoľvek a napríklad aj NSA, v druhom bola ako platba za využívanie služby určené darovanie prvorodeného dieťaťa prevádzkovateľovi.
Pri registračnom procese bola k dispozícii možnosť podmienky ochrany súkromia preskočiť a súhlasiť s nimi bez ich zobrazenia.
100% účastníkov súhlasilo aj s podmienkami ochrany súkromia aj podmienkami používania, 74% si vôbec podmienky ochrany súkromia nepozrelo. Podmienky mali 7977 respektíve 4316 slov a pri priemernej rýchlosti čítania by ich prečítanie trvalo okolo 30 respektíve 15 minút, 96% užívateľov podmienky ochrany súkromia ale čítalo menej ako päť minút a 97% podmienky používania menej ako päť minút. Polovica čítala oboje podmienky po menej ako 14 sekúnd. Zrejme sa našlo niekoľko užívateľov, ktorí si podmienky prečítali celé, keď maximálny čas čítania podmienok ochrany súkromia bol 37 minút a podmienok používania 111 minút.
V nasledovnom dotazníku vyjadrilo nejaké obavy k podobe podmienok 83 užívateľov, teda 15%. Iba 9 si ale všimlo respektíve spomenulo darovanie dieťaťa a 11 zdieľanie dát. Prečo daných 9 užívateľov s podmienkami súhlasilo štúdia zrejme neanalyzuje.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
kozy+
Od: kozy+
|
Pridané:
14.7.2016 11:44
Ovce sú inteligentné stvorenia, ktoré rozpoznajú 200 tvárí svojich kolegýň.
|
|
Re: kozy+
Od: deja_vu
|
Pridané:
14.7.2016 11:50
pravi muzi chytaju kozy, nie pokemonov
|
|
Re: kozy+
Od: rolh
|
Pridané:
14.7.2016 12:18
a co tak kozatych pokemonov?
|
|
Re: kozy+
Od: aawawawa
|
Pridané:
15.7.2016 12:38
http://dopice.sk/hUM
|
|
Re: kozy+
Od reg.: Jaa 1
|
Pridané:
14.7.2016 12:31
Kozy tiez poznaju svoje kolegyne :-)
|
|
Re: kozy+
Od: VedJa
|
Pridané:
15.7.2016 14:12
Pravi muzi stihaju obive veci naraz ;)
|
|
Re: kozy+
Od: kliest36
|
Pridané:
14.7.2016 17:04
je konina citat 50 stranove ToS..
lebo ked to budu citat vsetci, ToS budu 500 stranove..
a do toho sa 1 formulacia da schovat
redakcia DSL.sk mohli ste dat vynatok alebo priklad, kde to bolo schovane..
|
|
Re: kozy+
Od: kliest36
|
Pridané:
14.7.2016 17:05
a zabudol som, ToS su zvacsa pisane v style, co by sa dalo dat do 1 vety "v pripade nezrovnalosti, admin ma vzdy pravdu a user nikdy pravdu nema" asi tak sa daju 99% ToS sformulovat...
ToS citam velmi pozorne, niekedy je to naozaj tak, ako pisu, aj 2 hodiny.. takze viem, o com hovorim..
|
|
Re: kozy+
Od: old
|
Pridané:
14.7.2016 21:32
nečítal so tvoj príspevok celý, ale súhlasím
|
|
nech sa paci
Od: vlad0
|
Pridané:
14.7.2016 12:04
posielam prvorodene dieta
|
|
Re: nech sa paci
Od: 5eter
|
Pridané:
14.7.2016 12:17
Tato, nerob kokotiny.
|
|
Re: nech sa paci
Od: SW guru oriešky
|
Pridané:
14.7.2016 12:47
Se ženou jsme se rozhodli, že nechceme děti.
Nesou to poměrně těžce.
|
|
nie je pravne zavazne
Od: rolh
|
Pridané:
14.7.2016 12:29
Kliknutie na nejaky checkbox na webstranke nie je pravne zavazne.
|
|
Re: nie je pravne zavazne
Od: poldinko
|
Pridané:
14.7.2016 13:07
Právo (aj slovenský právny poriadok) pozná konkludentný prejav vôle/súhlasu - teda súhlas konaním z ktorého vyplýva že sa zaväzujem nejako konať/ničoho sa zdržať.
Zaškrtnutie chceckboxu je možné úplne bezproblémov považovať za súhlas so všeobecnými obchonými podmienkami.
Samozrejme tie podmienky musia byť v súlade s legislatívou (najmä ochrana spotrebiteľa).
To je niečo podobné ako tvrdiť že tento zákon sa na mňa nevzťahuje ja som sním nesúhlasil - súhlasil si keď si bol voliť (aj neúčasťou).
|
|
je spravne zavazne
Od: syntaxterrorX
|
Pridané:
14.7.2016 13:23
A návrh akej podmienky voči komu nie je legislatívne súčasne navádzaním na porušenie základného ľudského práva na osobnú slobodu?
|
|
Re: nie je pravne zavazne
Od: sfdfgdfg
|
Pridané:
14.7.2016 14:13
No, tak sup skusat vymahat peniazky za zaskrtnutie checkboxu.Dokial tam nemas podpis, tak to pravnu hodnotu nema.
|
|
Re: nie je pravne zavazne
Od: poldinko
|
Pridané:
14.7.2016 15:37
chyba ti len podpis ? takých podpisom ti narobim do rána za kýbeľ nehovoriac, že podpis predsa dáš kurierovi pri doručení
podpis alebo medzi obchodníkmi obľúbená pečiatka nemajú vačšiu priekaznú právnu hodnotu ako konanie samotné (len sa ľahšie dokazujú)
alebo svoju identitu potvrdíš tým že podľa inštrukcií v maily ktorý ti poslali po objednávke (a odškrtnutí checkboxu) uhradíš platbu
v rámci súdneho konania (alebo trestného) nie je problém ani zistenie lokalizácie IP adresy a vyvrátenie/potvrdenie kto to zaškrtol
takže si ďalej mysli, že zaškrtnutím chceckboxu a ignorovaním VOP sa na teba neuplatňujú
|
|
Re: nie je pravne zavazne
Od: slopa
|
Pridané:
14.7.2016 18:20
Danko posiela podpis SMS-kou. A sekretárka ho dá na poverenie viesť parlamentnú schôdzu.
A to je JUDr.
|
|
Re: nie je pravne zavazne
Od reg.: K-NinetyNine
|
Pridané:
14.7.2016 16:15
podpis nie je nutny na uzatvorenie pravne zavaznej dohody. len sa to bez neho tazsie dokazuje.
|
|
Re: nie je pravne zavazne
Od: rolh
|
Pridané:
14.7.2016 14:33
Je to kktina jak traky, zaregistrujem tam teba, dam tvoje udaje a budu to vymahat od teba
|
|
Re: nie je pravne zavazne
Od: syntaxterrorX
|
Pridané:
14.7.2016 14:40
Napriklad ja mam ale taky majetok, ze strata vznika uz myslienkou na ich citanie.
|
|
Re: nie je pravne zavazne
Od: hmm
|
Pridané:
15.7.2016 1:34
Nie nevyhnutne ak overenie súhlasu prebieha až po potvrdení registrácie po obdržaní emailovej správy kliknutím na príslušný odkaz. Ak tam zadáš jeho emailovú adresu do ktorej s veľkou pravdepodobnosťou nemáš prístup, tak registráciu proste nedokončíš bez toho aby si klikol na potvrdzovací odkaz poslaný do mailu.
|
|
Re: nie je pravne zavazne
Od: Souler
|
Pridané:
15.7.2016 14:17
ako zistiš ktora e-mailova adresa je koho? Moj sused sa vola Jozko Mrkvicka,
1. zaregistrujem si e-mail na meno j.mrkvicka1234(at)gmail(dot)com,
2. zaregistrujem na webe
3. zoberu mu dieta
4. ???
5. profit
|
|
Re: nie je pravne zavazne
Od: hmm
|
Pridané:
15.7.2016 15:07
Odhliadnuc od faktu že už samotná klauzula o "darovaní" dieťaťa inej osobe je protizákonná, ak by došlo k sporu, čo by iste došlo v prípade že daný človek nesúhlasí s tým aby mu niekto na základe takejto manipulácie odňal dieťa, bolo by samozrejme potrebné dokázať že daná emailová adresa je skutočne jeho. On by to samozrejme poprel a samozrejme že by nato neexistoval žiadny priamy dôkaz.
|
|
Re: nie je pravne zavazne
Od reg.: cca01
|
Pridané:
14.7.2016 14:57
Zákon je ale záväzný pre všetkých nie len pre tých, ktorí súhlasili alebo nie a aj pre tých, ktorí nemajú volebné právo.
|
|
náboženská sloboda
Od: syntaxterrorX
|
Pridané:
14.7.2016 15:08
Nie. Napriklad pravoslávne náboženstvo považuje za právo až samotné využitie práva, ergo reakciu na rozhodnutie súdu.
|
|
Re: nie je pravne zavazne
Od: poldinko
|
Pridané:
14.7.2016 15:39
v mene tých čo nemajú vlebné právo konajú iné osoby ktoré ho majú (rodičia, opatrovník, ...)
ale to bol len príklad, neznalosť zákona neospravedlňuje rovnako ako neospradlňuje neznalosť VOP s ktorými užívateľ súhlasí zaškrtnutím chceckboxu
|
|
Re: nie je pravne zavesele
Od: syntaxterrorX
|
Pridané:
14.7.2016 16:10
"neznalosť zákona neospravedlňuje" = v právnom štáte môže vek právnej zodpovednosti dosiahnuť iba osoba s absolvovaným úplným právnickým vzdelaním, inak jej nebolo poskytnuté štátom garantované právo na vzdelanie a štát musí sám seba zažalovať za vlastizradu.
|
|
Re: nie je pravne zavazne
Od: SW guru oriešky
|
Pridané:
14.7.2016 13:25
by si sa cudoval - v Mrkvosofte je napr. pravne zavazne aj to ze ked si otvoris obal v ktorom je ich CD s OS tak beries na vedomie podmienky pouzivania...
|
|
Re: nie je pravne zavazne
Od: čorv
|
Pridané:
14.7.2016 15:07
Ty asi nerozumieš slovnému spojeniu "právne záväzné"...
|
|
Re: nie je pravne zavazne
Od: poldinko
|
Pridané:
14.7.2016 15:43
právne záväzný je každý slobodný a vážny právny úkon, aj otvorenie CD ak si to strany tak dohodli
nikto ta nenúti otvoriť to cd a použiť ho, ak ho otvoríš a použiješ a si upozornený na to že tým súhlasíš s VOP (ktoré nájdeš v prílohe alebo na nete) tak si nimi viazaný
samozrejme ta ako bolo povedané neprimerané obchodné podmienky a ochrana spotrebiteľa zostávajú v platnosti
|
|
podmienky používania
Od: Vkr
|
Pridané:
14.7.2016 12:37
Deje sa to na celom svete, ze to nikto necita, ale nie je sa co cudovat.
Podobne by to dopadlo, keby napr. pri zakupeni PC mal uzivatel odsuhlasit ze si prestudoval komplet schemy aj s pcb, zdrojove kody fw vsetkych zariadeni..
|
|
Re: podmienky používania
Od: rolh
|
Pridané:
14.7.2016 12:40
... a ze rozumie a dokaze skompilovat OS
|
|
Re: podmienky používania
Od: gtrbw345g
|
Pridané:
14.7.2016 13:06
a vie nainstalovat arch
|
|
Re: podmienky používania
Od reg.: Zapredaný
|
Pridané:
14.7.2016 17:46
Pri Archu je to jednoduché. Vstupný test je už len to že to dokážeš nainštalovať. Takže nehrozí že by to používal nejaký BFU...
|
|
Re: podmienky používania
Od reg.: K-NinetyNine
|
Pridané:
14.7.2016 16:20
https://www.youtube.com/watch?v=MAdu6GHV3tQ
|
|
uhm uhm...
Od: obvious
|
Pridané:
14.7.2016 13:10
podmienky nejakej sluzby nie su nadradene zakonu a ustave, takze klauzula o darovani dietata nie je platna ani po mojom suhlase... ale co s tymi udajmi? hmmm....
|
|
Re: uhm uhm...
Od: rolh
|
Pridané:
14.7.2016 16:03
Tak daruj spermie, to uz nie je nadriadene ustave
|
|
Re: uhm uhm...
Od: Pravnik_
|
Pridané:
16.7.2016 10:02
nie len dieta ale aj tvoje prava chrani zakon a ustava a su nadradene comukolvek co podpisujes.
aj to co nechrani sa da napadnut pokial su podmienky nerovne.
v skutocnosti nie je treba nic podpisovat a s nicim suhlasit, nic nie je vymozitelne viac nez co dovoluje zakon.
|
|
Lavnik
Od: syntaxterrorX
|
Pridané:
16.7.2016 10:27
Uz v zakladnych ustanoveniach ustavy je na tretej strane ustavy v clanku 7. explicitne stanovene obmedzenie absolutnej nadradenosti ustavy comukolvek, preto nie je zrejme, ci je predchadzajuci prispevok prejavom neznalosti alebo urovne uprimnosti umyslu.
|
|
načo podmienky
Od: buzzi
|
Pridané:
14.7.2016 13:43
a) Väčšina (slušných) internetových služieb funguje ako pre paid (až po zaplatení) a tam podmienky čítať netreba, bez zaplatenie k obchodu nedôjde.
b) Pri tých neslušných je zas čítať čokolvek zbytočné, lebo to podstatne maju skryte na 199 podstránke a kedže je to väčšinou v rozpore so slušnými mravmi a uvrhuje zákazníka do nevýhodného postavenia tak také podmienky sú podla zákona od počiatku neplatné.
|
|
Humancentipad
Od: Deer
|
Pridané:
14.7.2016 14:07
Pamatate? https://www.youtube.com/watch?v=sglZGSwK6ow
|
|
Re: Humancentipad
Od: fdsir
|
Pridané:
14.7.2016 15:58
Cakal som na tento komentar :-)
|
|
Re: Humancentipad
Od: poldinko
|
Pridané:
14.7.2016 16:08
south park ? (can it read ?)
|
|
sales nebudet
Od: 'PPQ'
|
Pridané:
14.7.2016 22:29
Ľudia nečítajú podmienky...
Ludia necitaju ...
Ludia ...
...
|
|
Re: sales nebudet
Od: Hmm
|
Pridané:
15.7.2016 18:11
I Agree
|
|
Zasnem
Od: DrGonzo
|
Pridané:
14.7.2016 23:12
Uprimny respekt, kolko pravne kompetentnych jedincov dokaze bez znamky pochybnosti zhodnotit celu situaciu. Len tak dalej!
|
|
experiment
Od: anonym.
|
Pridané:
15.7.2016 1:41
To by už ani nebolo USA ak by nerobili na ľuďoch nejaké experimenty, či už sociálne ako tento alebo iné...
|
|
mam napad
Od: dnes má meniny Henrich
|
Pridané:
15.7.2016 21:41
treba aby to bolo v audio podobe
|
|
Podpis nic neznamena
Od: Pravnik_
|
Pridané:
16.7.2016 10:13
Neviem ako v USA, ale na SR nie je mozne aby za dieta a jeho prava rozhodoval rodic. Berie sa to ako konflikt zaujmov. Dieta, presp. je ho pravne naroky zastupuje vzdy stat.
Rodic dieta nevlastni.
Je to samostatna bytost so svojimi pravami ktore ma pravo byt so svojim rodicom a vyzadovat od neho vyzivu a pod.
Detto ostatne rozhodnutia.
Ak nieco podpisujete zamestnavatelovi, alebo pri obchode, dedeni, atd. nema to vacsiu hodnotu nez co povoluje zakon.
Resp. podpis a peciatka nic nezhodnocuje, to robi iba ukon, napr. objednavka tovaru, ta vsak podpis ani peciatku nepotrebuje, dokaz o ukone je samotna komunikacia a platba. (Musi byt dokazatelne ze vy vedome a jasne kupujete co je ponukane, ze nejslo o podvrh, podvod a pod.)
|
|
Online TV
Od: gsdgsdgf
|
Pridané:
18.7.2016 6:44
www.mojatv.ml - Vaše obľúbené TV stanice a rozhlasové stanice cez internet ZADARMO kedykoľvek a kdekoľvek v PC, mobiloch či tabletoch.
|