Kým pri víziách podobnej technológie do budúcnosti sa skôr počíta s napájaním z povrchu cesty respektíve bezdrôtovo spod povrchu, Švédi inštalovali za týmto účelom vysoko nad vozovkou elektrické trolejové vedenie. Inštalácia je prvou podobnou inštaláciou na verejných mimomestských cestách.
Napájanie je samozrejme vhodné len pre nákladné autá a iné podobne vysoké vozidlá.
Dodávateľom riešenia vedení a napájania je Siemens, ktorý technológiu označuje termínom eHighway. Cieľom technológie je znížiť náklady a minimálne lokálne znížiť emisie. Kým u osobných automobilov začínajú mať batérie kapacitu a cenu umožňujúcu dostatočný dojazd, u nákladných automobilov tomu tak nie je a technológia eHighway by mohla aj v súčasnosti umožniť elektromobily aj v tejto kategórii vozidiel.
Technológia samozrejme počíta s hybridnými vozidlami, ktoré mimo elektrifikovaných úsekov alebo pri predbiehaní prepnú na klasický pohon. Podľa Siemensu sa je k trolejom možné pripájať a odpájať sa pri rýchlosti do 90 km/h. Technológia umožňuje elektrickú energiu vracať aj do siete, napríklad pri regeneratívnom brzdení.
Vozidlo na otvorenom úseku s trolejmi, kliknite pre zväčšenie (foto: Scania)
Scania zároveň s predstavením úseku informovala o parametroch jej prototypu pre takéto cesty, ťahača Scania G 360 4x2. Ten má pri hmotnosti 9 ton 9-litrový spaľovací motor na biopalivo s výkonom 360 koní a elektrický 130 kW motor.
K dispozícii je aj batéria ale len s kapacitou 5 kWh, umožňujúca dojazd tri kilometre.
Systém Scanie pracuje s napätím 700 Voltov.
Staršie video demonštrujúce technológiu (video: Siemens)
Do elektrifikácie dvojkilometrového úseku, ktorý bude slúžiť na reálny test technológie, investovala švédska vláda 77 miliónov švédskych korún, v prepočte cca 8.2 miliónov eur. Partneri zo súkromného sektora a samospráva spolu ďalších 5.1 miliónov eur.
Re: college
Od: abcdefghi
|
Pridané:
27.6.2016 10:44
osobne si myslim, ze je to pekne, ale bude to obrovsky problem pre prepravu nadrozmernych nakladov.
skor by som bol tiez za zapustenie vedenia do vozovky...
ak by to slo, nabijanie bezkontaktne...
Re: college
Od reg.: K-NinetyNine
|
Pridané:
27.6.2016 11:03
do buducna sa aj pocita zrejme s bezkontaktnym z vozovky. koncepty uz su. ale natahat troleje je omnoho lacnejsie riesenie. uvidime kam sa to posunie do buducna, zatial kazdy na to ide opatrne, cestou najmensieho odporu, casom sa pochlapia a zacnu aj tie bezkontakne zapustat pod cestu.
Re: college
Od: abcdefghi
|
Pridané:
27.6.2016 14:32
hej, tiez tak predpokladam,
no len tak z hlavy ma napadlo,
ked sa vozia napr. casti veternych turbin, tie zakladne su niekedy naozaj velke, aj co sa tyka vysky...
alebo konstrukcie mostov ci strojov..
tito sa podla mna ozvu ako prvi, dialnice potrebuju podla mna pre seba. nemaju to ako inac transportovat... aj zeleznice maju kvoli trakcnemu vedeniu obmedzenu vysku...
Re: college
Od: deja_vu
|
Pridané:
27.6.2016 10:05
tunelovanie by malo byt sutaznou disciplinou na olympiade od roku 2020. Zaujimalo by ma umiestnenie nasich sutaziacich aka robertkov, ci ivana s mikim.
v zime namraza na trolejach (cencule stekaju a primrzaju zospodu) ked kamion dlhsie neprejde tak prvy v rade to pozhadzuje a lad popada na auta okolo..
vtaciky na tom budu sedavat?
napad to nie je zly ale ani dobry, napad je to stary ..
svet speje do zahuby
Od: risototh
|
Pridané:
27.6.2016 10:39
dva kilometre trolejoveho vedenia za 8 mega? huh? a vyhybat sa to nejakej kolizii bude ako? toto je uplne scestne... na toto su predsa vlaky. si to nejako neviem predstavit na krizovatkach s hentakym pantografom... a preprava nadrozmerneho nahladu si tiez moze vdaka tomu ist piskat :D fakt do neba volajuca blbost. lepsia by bola skor asi podpora "lokalnych producentov" nez dalsi rozvoj kamionovej prepravy a dovazat "do Pezinku rozky z Presova"...
Zaujimalo by ma aku by to muselo mat v praxi hustotu trakcnych meniarni, pri 700 V a velkych vykonoch (tazke kamiony) tam budu asi celkom zaujimave ubytky napatia. Zatrolejovat takto nejakych 100 km dialnice by asi bolo celkom zabavna zalezitost...
To nie, ale zacne sa ponukat pruzna predlzovacka namotana na bubne a miesto sady zimnych pneu podvozkove nadstavby na elektrickove kolajnice i sirokorozchodnu...
Dialnicna rychlost
Od: Koumak
|
Pridané:
27.6.2016 19:04
Ist na dialnici 90km/h je sen kazdeho vodica, ze? :D
To uz rovno mozu ist cez okrsky a cestami spoznaju viac krajiny, najedia sa v lepsich restikach a este aj budu mat lepsi vyber pichaciek :))))
Elektrické vedenie zemou
Od: Jozef Repiský
|
Pridané:
28.6.2016 6:34
Elektrické vedenie v ceste sa rieši pomocou vysokonapäťovým káblom. Napätie z tohto kábla sa do vozidla dostáva pomocou indukcie. Podobne ako keď si hodinky od Apple položíš len na podložku a tým sa nabíjajú :-)
Tak šste raz keďže ste mi to zmazali:
"Podľa Siemensu sa je k trolejom možné pripájať a odpájať sa pri rýchlosti do 90 km/h."
Hmm.. Slovenčina byť môj koník...