Spoločnosť Backblaze, poskytovateľ zálohovacej služby vo svojom cloude, zverejnila aktualizované nové vydanie svojej tradičnej štatistiky spoľahlivosti jednotlivých modelov veľkokapacitných pevných diskov vychádzajúcej z desaťtisícok pevných diskov používaných spoločnosťou.
Nová štatistika zahŕňa dáta získané z prevádzky viac ako 61 tisíc diskov od apríla 2013 do konca marca tohto roku.
Štatistiky majú pomerne veľkú relevanciu nielen pre podobne veľké služby ale tiež aj pre použitia vo firemnom prostredí a použitia náročnejšie individuálnymi užívateľmi. Backblaze totiž kvôli cenovej efektívnosti využíva najmä najlacnejšie predávané 3.5" disky vysokých kapacít určené pre bežné PC prípadne nanajvýš pre malé domáce NAS-y.
Disky sú ale používané v náročnejších podmienkach ako napríklad u domácich NAS-ov. Sú totiž použité v permanentne bežiacich 4U serveroch, z ktorých každý obsahuje 45 a v najnovšej verzii 60 diskov zaradených vo viacerých RAID poliach a disky sú tak vystavené väčším vibráciám. Zároveň podľa najnovších informácií v poslednom období disky neprechádzajú do režimov spánku a ich platne sa neustále točia. Na druhej strane sú kvalitne chladené.
Vývoj miery ročnej kazivosti jednotlivých značiek používaných Backblaze za obdobia do konca marca 2014, 2015 a 2016, kliknite pre zväčšenie (graf: Backblaze)
V minulých rokoch mali najhoršiu spoľahlivosť podľa štatistík Backblaze disky Seagate, za ktorú mohli najmä modely 1.5 TB Seagate ST21500341AS a 3 TB Seagate ST3000DM3001 s ročnou mierou kazivosti až viac ako 20%. Po ukončení používania týchto modelov v minulom roku aktuálne vykazuje Backblaze za posledný rok u Seagate diskov priemernú ročnú kazivosť 3.48%.
Ako sme informovali v tomto článu, v poslednom období Backblaze nakupuje najmä 4 TB model Seagate ST4000DM000. Tento trend evidentne pokračoval aj v tomto roku, keď oproti koncu 2015 vykazovala výrazne vyšší počet používaných kusov len u tohto modelu.
Najlepšie sú na tom naďalej v štatistikách disky HGST, vyrábané dnes už spoločnosťou Western Digital. Ich priemerná ročná kazivosť dosahovala za posledný rok 1.03%. V prípade HGST ale Backblaze používa pomerne vysoký podiel diskov vyššej kategórie určených pre dátové centrá Megascale zlepšujúcich priemer tejto značky. Aj najhorší HGST 3 TB model Deskstar používaný vo vyššom počte má ale ročnú mieru kazivosti len 1.71%.
Kumulatívna ročná miera kazivosti jednotlivých modelov od apríla 2013 do marca 2014, 2015 a 2016, kliknite pre zväčšenie (tabuľka: Backblaze)
Najvyššiu mieru kazivosti z naďalej používaných diskov v Backblaze vykazujú disky Western Digital, ktorých spoločnosť využíva ale len relatívne malý počet. Backblaze využíva aj disky od Toshiby, ich počet sa pohybuje ale len v pár stovkách a vykazované miery kazivosti nemusia byť reprezentatívne a môžu trpieť veľkou náhodnou chybou.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
spolahlivost WD
Od: Problem
|
Pridané:
23.5.2016 10:42
Akurat vcera som rozoberal kamaratov WD My Book 2TB. Disk (WD Green 2TB) sa sice toci ale to je asi tak vsetko. Kompletny archiv rodinnych fotiek v prdeli. Chudak si myslel, ze ked to ma na zalohovacom disku, tak to ma v bezpeci.
|
|
Re: spolahlivost WD
Od reg.: Zapredaný
|
Pridané:
23.5.2016 10:55
Dúfam si aj disk rozobral a premazal všetko poctivo.
|
|
Re: spolahlivost WD
Od: syntaxterrorX
|
Pridané:
23.5.2016 10:58
Vzhladom k cielovym suradniciam na disku sa nachadzajuceho archivu by bol iny postup drsne zarazajuci.
|
|
Re: spolahlivost WD
Od: keket
|
Pridané:
25.5.2016 1:48
teba je tu skoda
|
|
Re: spolahlivost WD
Od reg.: raketa
|
Pridané:
23.5.2016 11:51
ja som sa uz poucil, aj ked to trvalo niekolko kusov HDD, WD je pre mna velice smejdova znacka
|
|
Re: spolahlivost WD
Od: mxx
|
Pridané:
23.5.2016 14:34
Zober neodymovy magnet, prejdi platnu a bude to OK... (mozno :D )
|
|
Re: spolahlivost WD
Od: Boh1
|
Pridané:
23.5.2016 15:06
Nie nie. Treba karboškou vyhladiť povrch.
|
|
Re: spolahlivost WD
Od: lololol
|
Pridané:
23.5.2016 16:38
myslis tu starú bošku karbošku poškodenú trošku?
|
|
Re: spolahlivost WD
Od: EmanuelBacigala
|
Pridané:
23.5.2016 19:28
...a poďho rezať zo železa ohradu !
|
|
Re: spolahlivost WD
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
23.5.2016 11:23
Kamarat asi nepochopil, ze zaloha NEROVNA SA mat to na jedinom disku s privlastkom "zalohovaci".
Za par stoviek mu to v specializovanej firme zachrania, pokial nie su poskodene samotne platne.
|
|
Re: spolahlivost WD
Od reg.: Zapredaný
|
Pridané:
23.5.2016 11:28
Videonávod pre samoukov: http://dopice.sk/hvr
|
|
Re: spolahlivost WD
Od: nkfzdmdf
|
Pridané:
23.5.2016 11:27
Kamarát ešte nikdy nepočul o cloude? Napríklad existuje taká spoločnosť, volá sa Google, a tá ponúka možnosť zálohovať fotky a videá vo vysokej kvalite s neobmedzenou kapacitou...
|
|
Re: spolahlivost WD
Od reg.: Zapredaný
|
Pridané:
23.5.2016 11:30
http://dopice.sk/hvs
|
|
Re: spolahlivost WD
Od: NoCloud
|
Pridané:
23.5.2016 11:36
There is no cloud. It's just someone else's computer.
|
|
Re: spolahlivost WD
Od: Boh1
|
Pridané:
23.5.2016 15:07
Netrep. Na oblohe sú milióny oblakov.
|
|
Re: spolahlivost WD
Od reg.: raketa
|
Pridané:
23.5.2016 11:50
neviem ci sa najde blbec, ktory by chcel sukromne fotky vesat do oblakov :D
|
|
Re: spolahlivost WD
Od: rouen
|
Pridané:
23.5.2016 12:35
hej, kazdy je strasne zvedavy na oslavu 70ky tvojej babky..
|
|
Re: spolahlivost WD
Od: m__
|
Pridané:
23.5.2016 13:26
Aby si nebol prekvapeny, ked to potom uvidis v nejake reklame. Autorske prava mat samozrejme nebudes, lebo si suhlasil s google podmienkami pouzivania cloud services.
|
|
Re: spolahlivost WD
Od: asdadasd
|
Pridané:
23.5.2016 14:31
google ma vyhradne pravo pouzivat tvoje fotky subory maily ktore mas unich, unia im zato napalila pokuty ale nikdy nevies ci tie data nepredavaju pod pultom
|
|
Re: spolahlivost WD
Od: tzdkrkrrmkr
|
Pridané:
23.5.2016 12:39
Nefoť pedofilné porno a nemusíš sa ničoho báť.
|
|
Re: spolahlivost WD
Od: balič
|
Pridané:
23.5.2016 16:03
to bolo dobre odveci, problémy s chápaním písaného textu?
|
|
Re: spolahlivost WD
Od: m__
|
Pridané:
23.5.2016 16:14
to je ale hlupucky a naivny komentar
|
|
Re: spolahlivost WD
Od: ...
|
Pridané:
23.5.2016 11:54
A ty si uz pocul o sukromi? To je taka vec, ze nenahadzes osobne veci len tak do vetra a nedas to k dispozicii pochybnej firme.
|
|
Re: spolahlivost WD
Od: lrtkjghvlekjg
|
Pridané:
23.5.2016 12:42
Takže je lepšie o ne prísť úplne, Alebo platiť "pochybnej" firme, že mi odtiaľ (snáď) zachráni dáta, ktoré si technik zaručene nebude prezerať... Tiež riešenie.
|
|
Re: spolahlivost WD
Od: ...
|
Pridané:
23.5.2016 13:09
No ak si dostatocne hlupy na to, aby si ich dal do cloudu miesto inych zalohovacich moznosti, tak ano.
|
|
Re: spolahlivost WD
Od: esrhwvlkgv
|
Pridané:
23.5.2016 12:47
Máš pravdu, Google je strašne pochybná firma. Nič iné nemajú na starosti len prezerať fotky tvojej ciciny...
Big brother is watching you!
|
|
Re: spolahlivost WD
Od: majajaj
|
Pridané:
23.5.2016 18:37
Čo urobíš, keď sa Googl raz rozhodne, že to všetko vypne?
|
|
Re: spolahlivost WD
Od: zumrrzk,fmezk
|
Pridané:
24.5.2016 11:18
Tak si v prdeli jak Baťa s drevákmi. Potom kľudne môžeš zahodiť aj počítač, už ti nebude na nič. O telefónoch ani nehovorím.
|
|
Re: spolahlivost WD
Od: monopol
|
Pridané:
23.5.2016 11:34
Točí sa, motor controller je v poriadku, odišiel asi radič. Treba novú dosku do toho hdd a prepájkovať bios z pôvodnej.
|
|
Re: spolahlivost WD
Od: Matus T
|
Pridané:
23.5.2016 12:16
Ist do specializovanej firmy a data vytiahnut. A na zalohovanie pouzivat Data Tresor DVD disky - zaznam do kovovo keramickej vrstvy. Zivotnost viac ako 100 rokov. Samozrejme ak po nom nebudete pisat sroubovakom ;) UV svetlo mu nic nerobi. Ziadne nove externe disky ani flash pamate, ktore maju zivotnost uchovanych dat cca 10 rokov.
|
|
Jeden disk
Od: TurboKomar
|
Pridané:
23.5.2016 10:49
Je potreba minimalne raid1 mirroring, jednemu disku sa neda verit.
Idealne mat zalohy na viacero miestach...
|
|
Re: Jeden disk
Od: koumak
|
Pridané:
23.5.2016 10:58
vychodniarske geograficke zalohovanie v pravidelnych intervaloch v praxi = u babky na policke pravidelne odkladana kopia zaloh s tyzdennym refreshom v ramci vymeny pradla a obdrzania proviantu na dalsi tyzden. :-)
|
|
Re: Jeden disk
Od reg.: Zapredaný
|
Pridané:
23.5.2016 11:02
Ja by som iné ako RAID 100 zakázal!
|
|
Re: Jeden disk
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
23.5.2016 11:32
Blbost, mne sa osvedcila 240 diskova konfiguracia RAID10+0+6+1
(8x diskov v RAID100 to cele nasobene 3x pre RAID0, to cele nasobene 5x pre RAID6 a to cele nasobene 2x pre RAID1).
|
|
Re: Jeden disk
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
23.5.2016 11:35
pardon, RAID 100+0+6+1 :)
|
|
Re: Jeden disk
Od: bernardin sa premenil na ovcu
|
Pridané:
23.5.2016 11:03
Uvazujem urobit doma NAS. Ma niekto nejake skusenosti resp. odporucenie, ktory system (Synology, Apple) resp. ktore HDD su dobre (3 TB, Raid). Na cene nezalezi.
|
|
Re: Jeden disk
Od: werwe
|
Pridané:
23.5.2016 11:20
system ovplyvnuje max pristupovu dobu, samozrejme voo vsobecnosti plati cim lacnejsi tym horsi, na doamce pouzitie to je ale jedno, tych par percent vykonu nema realny vyznam. Najbeznejsie sa doam pouziva zrkadlenie 1+1 teda raid
https://sk.wikipedia.org/wiki/RAID
|
|
Re: Jeden disk
Od: tuzemák
|
Pridané:
23.5.2016 11:50
A to ten RAID sa už nepoužíva proti hmyzu?
|
|
Re: Jeden disk
Od: Meg Mesuge, mzvo
|
Pridané:
23.5.2016 12:28
To je hovadina. Vleti ti jedna mucha a v RAIDe su 2. Kto by to chcel?
|
|
Re: Jeden disk
Od: Meg Mesuge, mzvo
|
Pridané:
23.5.2016 11:36
Ja som nedavno kupoval ZyXEL NAS326, na kolegovo odporucanie. Od vybalenia z krabice az po rozchodenie userov, group, sharov len a len usmev na tvari. Ak ti tam hocico bude chybat, jeden borec na to spravil este zopar packagov, no na bezne domace a SoHo zuvkanie ani netreba. Ruky pozlatit vyrobcom. Po 100 rokoch nieco co funguje out of the box.
|
|
Re: Jeden disk
Od: wewr
|
Pridané:
23.5.2016 12:33
ja mam zyxel 320 uz zopar rokov, taktiez spokojnost, ale nemam to zapnute nonstop, len ked to potrebujem, da sa tam nastavit ale doba prevadzky a vypinanie napr na noc a pod. Odporucam, synology som nemal moznost vidiet, ale neviem si predstavit co tam moze byt naviac oproti zyxelu, tam mi nechyba nic
|
|
Re: Jeden disk
Od: Rtyuu
|
Pridané:
23.5.2016 11:52
Synology, akp bonus maju najlepsie prepracovane aplikacie do smartphonov.
|
|
Re: Jeden disk
Od: milan.ko
|
Pridané:
23.5.2016 14:53
A ako dalsi bonus, vlastne virusy.
|
|
Re: Jeden disk
Od: 643
|
Pridané:
23.5.2016 11:55
ja mam doma Qnap Ts-251 s 2x3TB WD Red (rozny datum vyrobenia...keby bola vadna seria...) a nejaky 3tb bude u rodicov na sync... skor by som sa ale v dnesnej dobe bal cryptovirov ... preto mam v beznej prevadzke, ked len citam usera s read only rights ;)
|
|
Re: Jeden disk
Od reg.: roob_
|
Pridané:
23.5.2016 12:03
synology, podla toho ci potrebujes 2 alebo 4 disky, dnes je vsak pri 8TB a zrkadle dost kapacity a je aj zaloha. Je tam pokokot balickov a normalne funguje cloud.
|
|
Re: Jeden disk
Od reg.: leader
|
Pridané:
23.5.2016 13:42
vyhni sa qnapu
|
|
Re: Jeden disk
Od: dslkjfg
|
Pridané:
23.5.2016 15:09
Preco by sa mu mal vyhnut? Mas negativnu skusenost?
U mna QNAP super, taktiez ich support reagoval na jednicku.
|
|
Re: Jeden disk
Od reg.: leader
|
Pridané:
23.5.2016 16:28
ano, len moja skusenost
skusal si niekedy nieco zapisat do cronu?
|
|
Re: Jeden disk
Od: dslkjfg
|
Pridané:
23.5.2016 20:00
Mas pravdu, tym to bude.
|
|
kto šetrí ma za tri
Od: joereactor
|
Pridané:
23.5.2016 15:22
ja som sa rozhodol šetriť na diskoch a namiesto dvoch som kúpil jeden a radšej si dáta nakopírujem dva aj trikrát, pre istotu. Volám to RAID-1
|