neprihlásený Piatok, 26. apríla 2024, dnes má meniny Jaroslava
Hyperloop firma demonštrovala 100-ročný princíp pohonu, neodborný svet vo vytržení

Značky: Hyperloopnové technológie

DSL.sk, 12.5.2016


Spoločnosť Hyperloop One, do tohto týždňa známa pod označením Hyperloop Technologies, v stredu večer v Nevade demonštrovala prototyp pohonu na princípe, aký bude používať vo svojom systéme prepravy Hyperloop.

Návrh Hyperloop aj plánovaná implementácia od Hyperloop One sú postavené na lineárnom elektromotore s rotorom v kapsule a statorom v konštrukcii trubice.

Hyperloop One teraz demonštrovala takýto motor osadený do prázdnych kovových saní o dĺžke cca 3 metre, ktorý podľa médií prítomných pri teste urýchlil sane na rýchlosť 187 km/h. Podľa niektorých na túto rýchlosť zrýchlili za 1.1 sekundy a podľa iných so zrýchlením 2.4 G. Tieto informácie si ale odporujú, keď za takýto čas a pri takomto zrýchlení je možné zvýšiť rýchlosť o cca 93 km/h. Sane bez bŕzd následne spomalili narazením do pieskovej bariéry. Hyperloop navrhnutý Muskom má dosahovať rýchlosť až 1220 km/h.

Základný princíp lineárneho elektromotora je ale samozrejme známy už veľmi dlhú dobu a viacero desaťročí sa už komerčne používa aj na pohon napríklad viacerých vlakových systémov. Praktický lineárny motor bol podľa dostupných informácií dokonca patentovaný už v roku 1905 a funkčný prototyp zostrojený v 1935.

Hyperloop One zatiaľ nezverejnila detailné technické informácie, ktoré by umožnili posúdiť ako inovatívna je jej implementácia lineárneho elektromotora a či dosiahla nejaké výrazné zlepšenia. Na druhej strane to samozrejme ale tiež neznamená, že ich nedosiahla.


Stredajšia demonštrácia pohonu od Hyperloop One (video: Hyperloop One)



V každom prípade fungujúci Hyperloop systém, ktorý má prepravovať ľudí v kapsuliach v trubici s mimoriadne riedkym vzduchom a s vnútorným priemerom len cca dva metre, pozostáva z kombinácie viacerých dnes dostupných technológií. O praktickosti a realizovateľnosti danej implementácie rozhodujú konkrétne parametre jednotlivých komponentov, funkčnosť ich spojenia a cena. Až testy kompletného systému so všetkými hlavnými komponentami tak budú demonštrovať reálnu praktickosť implementácie tejto technológie.

Ďalšími dôležitými komponentami a parametrami okrem pohonu sú stabilný systém trubíc, udržiavanie mimoriadne nízkeho tlaku v trubiciach, zabezpečenie nadnášania kapsúl a pohon a nadnášanie schopné prepravovať kapsule o hmotnosti dostatočnej na prepravu ľudí.

Čo sa týka druhej kľúčovej technológie Hyperloop, nadnášania, v originálnom návrhu Hyperloop od Muska sa pre nadnášanie kapsúl nepočíta s použitím magnetickej levitácie. Kapsule majú byť len položené na vankúšoch stlačeného vzduchu o hrúbke len približne 0.5 až 1.3 mm.


Testovacia dráha so saňami, kliknite pre zväčšenie (foto: Hyperloop One)



Hyperloop One v stredu nadnášanie nedemonštrovala a zatiaľ oficiálne zrejme nepotvrdila, či použije systém navrhnutý Muskom alebo systém magnetickej levitácie využívaný aj maglev vlakmi. Konkurenčná Hyperloop Transportation Technologies tento týždeň oznámila použitie pasívnej magnetickej levitácie. Podľa informácií predstaviteľov spoločnosti pre DSL.sk použitie iba vankúšov stlačeného vzduchu vyhodnotili ako nevhodné pre ich návrh už v roku 2014.

Hoci stredajšia demonštrácia Hyperloop One veľa o stave vývoja kompletného Hyperloop systému nenapovedala, spoločnosť bola schopná pritiahnuť už významné investície a tento týždeň oznámila ďalšie kolo investícií vo výške 80 miliónov dolárov. Zároveň spoločnosť na tento rok sľubuje predvedenie kompletného Hyperloop systému.

Konkurenčná spoločnosť Hyperloop Transportation Technologies, s ktorou slovenská vláda uzatvorila memorandum o porozumení a zvažuje s ňou postaviť testovaciu dráhu na Slovensku, na druhej strane zatiaľ verejne nedemonštrovala žiadnu kľúčovú technológiu Hyperloop a neinformovala o žiadnych výraznejších investíciách.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

V bezplatnom DVB-T bude počas MS v hokeji aj Joj Šport
NASA komunikovala laserom na stovky miliónov km rýchlosťou 25 Mbps
Let vesmírneho Boeingu by sa už mal uskutočniť, o menej ako dva týždne
Vydané Ubuntu 24.04 s dlhou podporou
Uvedený notebook používajúci nový formát menších pamäťových modulov CAMM2
Nová verzia Windows 11 bude vyžadovať CPU s podporou ďalších inštrukcií, nepobeží na starších CPU
Google opäť odložil vypnutie cookies tretích strán v Chrome
HDD zdražia, Western Digital a Seagate to už oznámili veľkým zákazníkom
Po oprave zariadení v EÚ sa predĺži záruka a výrobcovia budú povinní opravovať aj po záruke
Japonská sonda nebola skonštruovaná aby prežila noc na Mesiaci, funguje aj po tretej


Diskusia:
                               
 

to video je tak americké, že sa mi chce z grcať
Odpovedať Známka: 1.2 Hodnotiť:
 

tvoj komentar je tak sprosty, ze sa mi chce grcat
Odpovedať Známka: -1.4 Hodnotiť:
 

to nevyzera na upscalovane 1080i za nase
Odpovedať Známka: 3.8 Hodnotiť:
 

ziadna americka zastava
bez toho bielo hlaveho orla
nikto nema v ruke zbran
nikto nema v ruke hotdog alebo hamburger
ziadny tucny ludia

neviem ale vyzera ze ta velmi lahko rozrusi hociake video
toto by mohlo kludne byt z nejakeho nemeckeho alebo francuzkeho projektu

nabuduce skus premoct svoj komplex inferiornosti
Odpovedať Známka: 4.9 Hodnotiť:
 

navyše nič tam nevybuchlo, slabota
Odpovedať Známka: 4.7 Hodnotiť:
 

mohol sa tam prevratit a explodovat aspon nejaky konsky povoz:(
Odpovedať Známka: 0.8 Hodnotiť:
 

to si uz prehnal. to su potom uz indicke...
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

to by mu museli v zákrute na tom piesku hvízdať kolesá ...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

a hlavne tam nebola ziadna cecnata ritulda ktora by mala americku zastavu pretetovanu od svojich ceci az po bang-big-bros zadku
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Nahodou bolo by super keby tam pridali aj nejake jastraby. Jeho rozrusi vsetko americke je to totiz sedlak z mastale, ktory nikdy nebol v amerike, najdalej kam zasiel bolo okresne mesto, aj tam bol len preto ze v ich dedinskej krcme mali dovolenku.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Zaujímavá analýza, skús to robiť za peniaze, zopár ko*otov by sa ti ušlo
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ani nie.
Na to, aby to bolo 100% hlúpučké americké, tam chýba nejaký tupý „príbeh“…
Odpovedať Známka: -7.5 Hodnotiť:
 

americké je v tom ako tam všeti úžasne tlieskajú, tešia sa na povel
Odpovedať Známka: -7.6 Hodnotiť:
 

Rudko, rudko, stavil by som hocičo, že 90% tých hlúpučkých američanov je inteligentnejších, ako si ty.
Odpovedať Známka: 7.4 Hodnotiť:
 

Tak čo dávaš ako prvé do stávky?


Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

americania z americkej firmy natocili v amerike video, ktore zistrihali dalsi americania, aby ho zverejnili na americkych weboch.

snad si necakal ze bude zanrovo, kvalitativne (po audiovizualnej, ale aj hereckej stranke) vyzerat ako slovensky Panelak.
Odpovedať Známka: 9.2 Hodnotiť:
 

Haha, nice one.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Hahaha, dement one
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Nastgáž!
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

to je trocha prúser takýto testík nie? To sú riadne ďaleko do nejakej technológie...
Odpovedať Známka: 7.4 Hodnotiť:
 

Prave naopak. Priblizne rovnaka technologia je pouzivana traviacou sustavou, co vsak pruser tiez vobec nevylucuje.
Odpovedať Známka: 7.3 Hodnotiť:
 

tak to je potom podstatne starsi nez 100 rocny princip.. tesime sa na prve zacpy a prujmy
Odpovedať Známka: 8.3 Hodnotiť:
 

to se proda, to se vsechno proda
Odpovedať Známka: 9.3 Hodnotiť:
 

Slovač zaplatí
Odpovedať Známka: 4.3 Hodnotiť:
 

+100 za DSL nadpis :D
pravda.
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

-200 za infantilnosť nadpisu
Odpovedať Známka: -6.7 Hodnotiť:
 

-500 ze tvoj výskyt v diskusiách
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Kolko je tych firiem ? ... ja som z toho magor, kto aku technologiu bude využívať.
Nakoniec to bude aj u nas nejaky ofajč.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Neboj slovač zaplatí
Odpovedať Známka: 4.4 Hodnotiť:
 

Podľa mňa tam ani tak nešlo o nejaký technologický zázrak. Len chceli ukázať, že na tom reálne robia. Ukľudnili investorov. Aha, máme násyp a reálnu testovaciu dráhu, to je asi tá nosná informácia.

Keby som chcel svoje krvavé prachy investovať do hypertrubky, tak si asi skôr vyberiem túto firmičku ako tú konkurenčnú, čo môže ukázať akurát to memorandum.
S memorandom si môžu akurát tak vytrieť ( )*( )
Odpovedať Známka: 7.4 Hodnotiť:
 

Presne tak, bolo to cele iba saskarada pre manazerikov a investorov ktory tomu nerozumeju aby sa skludnili a dali dalsie prachy a predlzili terminy.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Skôr hyperúsek, hyperokruh ... ale hypertrubka? Mmm
Odpovedať Hodnotiť:
 

Nakoniec to budu vakuove trubky
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

pumpy
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

tu ruru poprosim priehladnu spravit inak do toho ludia nevlezu
Odpovedať Známka: 4.3 Hodnotiť:
 

Veru, aj metro na tom zakapalo. Aspoň v bratislave teda.
Odpovedať Známka: 8.8 Hodnotiť:
 

a co ked si v kapsuli spolusediaci prdne ?
Odpovedať Známka: 9.1 Hodnotiť:
 

zvýši sa hustota plynu v trubici, vaša kapsula spomalí, ostatné do nej narazia a všetci zomrú :)
Odpovedať Známka: 9.4 Hodnotiť:
 

prave mi napadol dobry namet na holywoodsky akcny kasovy trhak..

idem kontaktovat 20th century fox
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

To potom bude ako ten turbo NOS system na autach. Zrychlite na mach 10
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

Uz radsej nic nepis , po precitani som dostal zachvat kasla so skytavkou a skoro mi ntbuk spadol na zem
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Aj nejaké parametre? Aspoň či je asynchrónny alebo synchrónny. Ale pri takom výkone tipujem synchrónny, alebo sa mýlim? A áno, autor článku má pravdu, tento typ motora vynašli pred vyše 100 rokmi, ale bol tak výkonný, že väčšina energie sa menila na teplo... Aktuálna konštrukcia týchto motorov bola vynájdená asi vtedy, keď začali budovať prvé trate tohoto typu v Japonsku. :)
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

Asynchrónny a zapojenie do otočeného pentagranu.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Pentagran? Wtf
Odpovedať Hodnotiť:
 

Mam rad ze autor pise bez zaujatia, objektivne, a este aj rozumie tomu co pise. Nie ako vsade inde.
Inak co sa samotnej technologie tyka, tak najviac ma trapi ci sa im podari urobit ten tunel, respketive kolko to bude stat. Z neho bude vychadzat ci tato preprava ma buducnost.
Mne osobne sa to velmi pozdava, cestovat lietadlom sa bojim, a toto mi pride lepsie, ziadne turbulencie zmeny tlaku, letenie v oblakoch atd. takze za mna drzim palce aby to vyslo.
Jedine co este vidim problem je ze sa to da pouzit len na rovinatej krajine, a tiez asi polomer zakrut bude zaujimavy.
Odpovedať Známka: 5.2 Hodnotiť:
 

ale toto nenahradí lietadla. Na mori to asi ťažko postavíš.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

To mi je jasne. Ale aspon na kratke trasy je to fajn.
A druha vec, bol uz aj taky navrh postavit takyto tunel v oceane. Vznasal by sa pod vodou v nejakej hlbke. Ale to uz je daleko za technickymi moznostami.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

urýchlil sane za 1.1 sekundy na rýchlosť 187 km/h pri zrýchlení 2.4 G.

Matika tam nesedi, ak vozik nemal nejaku pociatocnu rychlost

v=a*t, teda 9,81*2,4*1,1*3,6= 93 km/h
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

a to si este nezaratal ryv (tretiu derivaciu polohy)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

A zakrivenie Zeme
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

v=187km/h=52m/s
a=v/t=47
G=a/g=4,8

tolko G vyslo mne. preco im vysla polovica? kde je chyba?


Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

na fotke vidno dve (slovom dve) kolajnice. cize ak kazda z nich udeli saniam zrychlenie 2.4G, potom vysledok sedi (2x2.4G=4.8G). :-)
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Pred nedávnom sa tu riešila pod článkom teória relativity, a z tej diskusie vyplynulo, že rýchlosť záleží od pozorovateľa. To znamená, že pre nejakého pozorovateľa v šiestom priestore to bolo 4,8 G a pre iného zas 2,4 G
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

rychlost (svetla) je pre vsetkych pozorovatelov konstantna :)

Odpovedať Hodnotiť:
 

Ale rýchlosť hyperloop kapsule nie?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Lineárny motor, neodborný svet vo vytržení? Srandičky, srandičky? ... vo vytržení môžem byť ak tak zo súcastného stavu EU a podobne. Ešte niektoré veci ma uvádzajú do vytrženia ale o tých nebudem diskutovať :)
Odpovedať Známka: 1.4 Hodnotiť:
 

myslíš na čierne diery?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Co s ty ma Prievidza?
Odpovedať Známka: 8.7 Hodnotiť:
 

Medveďa...
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Takze obe firmy pracujuce na Hyperloope vyhodnotili Muskov navrh ako nerealizovatelnu kravinu. Konecne sa zacina potvrdzovat, ze muskov prinos do vsetkeho coho sa chyti je najma marketing.
Odpovedať Známka: -6.2 Hodnotiť:
 

A? Zaklad je marketing. Mozes mat najlepsi produkt na svete, ale bez marektingu si v pici. Velmi vela firiem co podcenilo marekting na to doplatilo.
A druha vec, ze to tvrdia ini, neznamena ze to nemoze fungovat u muska, alebo ze sa aj muskova firma nerozhodne to zmenit.
Odpovedať Známka: 1.1 Hodnotiť:
 

To fakt?
Odpovedať Hodnotiť:
 

mne pripomina ich logo Visual Studio 2010?

Zazalovat a vysudit nejake prachy, ved su v USA....
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

oni chcu aby to slo vo vakuu (velmi riedky vzduch) a zaroven aby to klzalo po vzduchovom vankuse? to znie ako celkom vyzva
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

na spodnej strane bude to vakuum hustejsie. kde je problem?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Sadnes do vlaku, zasunu ta do trubice a potom sa spytaju: "do you want to loop???" Bozechran aby so povedal "yes!!!" Prides na konecnu stanicu, kde ti povedia "Rewind and loop forever!!!" Umres vo vlaku!
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

to znie ako žúžo labúžo. http://dopice.sk/hqA
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár