Spoločnosť Hyperloop One, do tohto týždňa známa pod označením Hyperloop Technologies, v stredu večer v Nevade demonštrovala prototyp pohonu na princípe, aký bude používať vo svojom systéme prepravy Hyperloop.
Návrh Hyperloop aj plánovaná implementácia od Hyperloop One sú postavené na lineárnom elektromotore s rotorom v kapsule a statorom v konštrukcii trubice.
Hyperloop One teraz demonštrovala takýto motor osadený do prázdnych kovových saní o dĺžke cca 3 metre, ktorý podľa médií prítomných pri teste urýchlil sane na rýchlosť 187 km/h. Podľa niektorých na túto rýchlosť zrýchlili za 1.1 sekundy a podľa iných so zrýchlením 2.4 G. Tieto informácie si ale odporujú, keď za takýto čas a pri takomto zrýchlení je možné zvýšiť rýchlosť o cca 93 km/h. Sane bez bŕzd následne spomalili narazením do pieskovej bariéry. Hyperloop navrhnutý Muskom má dosahovať rýchlosť až 1220 km/h.
Základný princíp lineárneho elektromotora je ale samozrejme známy už veľmi dlhú dobu a viacero desaťročí sa už komerčne používa aj na pohon napríklad viacerých vlakových systémov. Praktický lineárny motor bol podľa dostupných informácií dokonca patentovaný už v roku 1905 a funkčný prototyp zostrojený v 1935.
Hyperloop One zatiaľ nezverejnila detailné technické informácie, ktoré by umožnili posúdiť ako inovatívna je jej implementácia lineárneho elektromotora a či dosiahla nejaké výrazné zlepšenia. Na druhej strane to samozrejme ale tiež neznamená, že ich nedosiahla.
Stredajšia demonštrácia pohonu od Hyperloop One (video: Hyperloop One)
V každom prípade fungujúci Hyperloop systém, ktorý má prepravovať ľudí v kapsuliach v trubici s mimoriadne riedkym vzduchom a s vnútorným priemerom len cca dva metre, pozostáva z kombinácie viacerých dnes dostupných technológií. O praktickosti a realizovateľnosti danej implementácie rozhodujú konkrétne parametre jednotlivých komponentov, funkčnosť ich spojenia a cena. Až testy kompletného systému so všetkými hlavnými komponentami tak budú demonštrovať reálnu praktickosť implementácie tejto technológie.
Ďalšími dôležitými komponentami a parametrami okrem pohonu sú stabilný systém trubíc, udržiavanie mimoriadne nízkeho tlaku v trubiciach, zabezpečenie nadnášania kapsúl a pohon a nadnášanie schopné prepravovať kapsule o hmotnosti dostatočnej na prepravu ľudí.
Čo sa týka druhej kľúčovej technológie Hyperloop, nadnášania, v originálnom návrhu Hyperloop od Muska sa pre nadnášanie kapsúl nepočíta s použitím magnetickej levitácie. Kapsule majú byť len položené na vankúšoch stlačeného vzduchu o hrúbke len približne 0.5 až 1.3 mm.
Testovacia dráha so saňami, kliknite pre zväčšenie (foto: Hyperloop One)
Hyperloop One v stredu nadnášanie nedemonštrovala a zatiaľ oficiálne zrejme nepotvrdila, či použije systém navrhnutý Muskom alebo systém magnetickej levitácie využívaný aj maglev vlakmi. Konkurenčná Hyperloop Transportation Technologies tento týždeň oznámila použitie pasívnej magnetickej levitácie. Podľa informácií predstaviteľov spoločnosti pre DSL.sk použitie iba vankúšov stlačeného vzduchu vyhodnotili ako nevhodné pre ich návrh už v roku 2014.
Hoci stredajšia demonštrácia Hyperloop One veľa o stave vývoja kompletného Hyperloop systému nenapovedala, spoločnosť bola schopná pritiahnuť už významné investície a tento týždeň oznámila ďalšie kolo investícií vo výške 80 miliónov dolárov. Zároveň spoločnosť na tento rok sľubuje predvedenie kompletného Hyperloop systému.
Konkurenčná spoločnosť Hyperloop Transportation Technologies, s ktorou slovenská vláda uzatvorila memorandum o porozumení a zvažuje s ňou postaviť testovaciu dráhu na Slovensku, na druhej strane zatiaľ verejne nedemonštrovala žiadnu kľúčovú technológiu Hyperloop a neinformovala o žiadnych výraznejších investíciách.
Re: typické
Od: stryko sam
|
Pridané:
13.5.2016 2:52
Nahodou bolo by super keby tam pridali aj nejake jastraby. Jeho rozrusi vsetko americke je to totiz sedlak z mastale, ktory nikdy nebol v amerike, najdalej kam zasiel bolo okresne mesto, aj tam bol len preto ze v ich dedinskej krcme mali dovolenku.
Podľa mňa tam ani tak nešlo o nejaký technologický zázrak. Len chceli ukázať, že na tom reálne robia. Ukľudnili investorov. Aha, máme násyp a reálnu testovaciu dráhu, to je asi tá nosná informácia.
Keby som chcel svoje krvavé prachy investovať do hypertrubky, tak si asi skôr vyberiem túto firmičku ako tú konkurenčnú, čo môže ukázať akurát to memorandum.
S memorandom si môžu akurát tak vytrieť ( )*( )
Aj nejaké parametre? Aspoň či je asynchrónny alebo synchrónny. Ale pri takom výkone tipujem synchrónny, alebo sa mýlim? A áno, autor článku má pravdu, tento typ motora vynašli pred vyše 100 rokmi, ale bol tak výkonný, že väčšina energie sa menila na teplo... Aktuálna konštrukcia týchto motorov bola vynájdená asi vtedy, keď začali budovať prvé trate tohoto typu v Japonsku. :)
Prispievajte do diskusií ako prihlásený užívateľ.
Od: gertrudo
|
Pridané:
12.5.2016 16:35
Mam rad ze autor pise bez zaujatia, objektivne, a este aj rozumie tomu co pise. Nie ako vsade inde.
Inak co sa samotnej technologie tyka, tak najviac ma trapi ci sa im podari urobit ten tunel, respketive kolko to bude stat. Z neho bude vychadzat ci tato preprava ma buducnost.
Mne osobne sa to velmi pozdava, cestovat lietadlom sa bojim, a toto mi pride lepsie, ziadne turbulencie zmeny tlaku, letenie v oblakoch atd. takze za mna drzim palce aby to vyslo.
Jedine co este vidim problem je ze sa to da pouzit len na rovinatej krajine, a tiez asi polomer zakrut bude zaujimavy.
Re: Prispievajte do diskusií ako prihlásený užívateľ.
Od: gertrudo
|
Pridané:
12.5.2016 22:38
To mi je jasne. Ale aspon na kratke trasy je to fajn.
A druha vec, bol uz aj taky navrh postavit takyto tunel v oceane. Vznasal by sa pod vodou v nejakej hlbke. Ale to uz je daleko za technickymi moznostami.
Re: Rychlost
Od: Einstein
|
Pridané:
13.5.2016 17:31
Pred nedávnom sa tu riešila pod článkom teória relativity, a z tej diskusie vyplynulo, že rýchlosť záleží od pozorovateľa. To znamená, že pre nejakého pozorovateľa v šiestom priestore to bolo 4,8 G a pre iného zas 2,4 G
Lineárny motor, neodborný svet vo vytržení? Srandičky, srandičky? ... vo vytržení môžem byť ak tak zo súcastného stavu EU a podobne. Ešte niektoré veci ma uvádzajú do vytrženia ale o tých nebudem diskutovať :)
Takze obe firmy pracujuce na Hyperloope vyhodnotili Muskov navrh ako nerealizovatelnu kravinu. Konecne sa zacina potvrdzovat, ze muskov prinos do vsetkeho coho sa chyti je najma marketing.
A? Zaklad je marketing. Mozes mat najlepsi produkt na svete, ale bez marektingu si v pici. Velmi vela firiem co podcenilo marekting na to doplatilo.
A druha vec, ze to tvrdia ini, neznamena ze to nemoze fungovat u muska, alebo ze sa aj muskova firma nerozhodne to zmenit.
Hyperloop...
Od reg.: NikhajZzz
|
Pridané:
13.5.2016 10:55
Sadnes do vlaku, zasunu ta do trubice a potom sa spytaju: "do you want to loop???" Bozechran aby so povedal "yes!!!" Prides na konecnu stanicu, kde ti povedia "Rewind and loop forever!!!" Umres vo vlaku!