neprihlásený Nedeľa, 28. apríla 2024, dnes má meniny Jarmila
Hyperloop zaujímajúci sa o Slovensko má byť iný ako Muskov, s magnetickou levitáciou

Značky: HyperloopSlovenskoElon Musk

DSL.sk, 9.5.2016


Spoločnosť Hyperloop Transportation Technologies, ktorá sa zaujíma o vybudovanie testovacej Hyperloop trasy na Slovensku, počíta s výrazne iným princípom ako pôvodná technológia Hyperloop navrhnutá Elonom Muskom.

Vyplýva to z dnešného oznámenia spoločnosti.

Technológiu Hyperloop po viacerých neformálnych konceptoch prvýkrát formálnejšie navrhol realizovať a svoj návrh dal verejnosti na voľné použitie Elon Musk, zakladateľ napríklad Tesla Motors a SpaceX. Hyperloop má prepravovať ľudí v kapsuliach v trubici s vnútorným priemerom len cca dva metre, pričom v trubiciach má byť mimoriadne riedky vzduch pre elimináciu odporu.

V originálnom návrhu Hyperloop od Muska sa nepočíta s použitím magnetickej levitácie, kapsule majú byť len položené na vankúšoch stlačeného vzduchu o hrúbke len približne 0.5 až 1.3 mm. Vysokú akceleráciu má zabezpečovať lineárny elektromotor s rotorom v kapsule a statorom v konštrukcii trubice, maximálnou rýchlosťou prepravy bude 1220 km/h.

Hyperloop Transportation Technologies, HTT, s ktorou Musk nemá nič spoločné, ale podľa dnešného oznámenia použije magnetickú levitáciu a to v jej pasívnej podobe. Za týmto účelom si licencovala technológiu od Lawrence Livermore National Labs, LLNL, použitú v systéme Inductrack a podľa oznámenia s LLNL v poslednom roku pracovala na testovacom systéme postavenom na tejto technológii.

Technológia Inductrack vytvára magnetické pole a umožňuje dosahovať magnetickú levitáciu bez aktívneho napájania, keď prúd v cievkach v dráhe a nimi vytvárané magnetické pole indukujú trvalé magnety v rýchlo sa pohybujúcej kapsule. Táto technológia je oproti aktívne napájanej magnetickej levitácii lacnejšia a zároveň potenciálne bezpečnejšia, keď v prípade výpadku napájania nepríde k náhlemu vypnutiu magnetickej levitácie.

O koľko je ale systém s použitím aj pasívnej magnetickej indukcie drahší ako Hyperloop bez nej a ako to ovplyvní návratnosť technológie zisťujeme.

HTT už pri oznámení záujmu o postavenie testovacej trate avizovala, že rýchlu návratnosť investície má údajne umožniť použitie alternatívnej energie. Rýchla návratnosť investície do tak náročnej technológie ako Hyperloop zabezpečená iba vďaka použitiu alternatívnych zdrojov energie pôsobí ale otázne. Okrem iného sa solárne fotovoltaické systémy len samé splácajú v našich zemepisných šírkach minimálne desať rokov a viac. Dirk Ahlborn, CEO HTT, v reakcii na to pre DSL.sk avizoval, že spoločnosť v závislosti na regióne nebude využívať len solárnu energiu ale aj iné typy zdrojov energie.


Promo video Hyperloop Transportation Technologies (video: HTT)



Ako sme detailne informovali v tomto článku, Hyperloop Transportation Technologies podpísala s Ministerstvom hospodárstva SR nezáväzné memorandum o porozumení, v ktorom sa dohodla na vypracovaní analýzy postavenia testovacej Hyperloop dráhy na Slovensku.

Prvú trať chce HTT postaviť iba v Bratislave, pričom dúfa v jej dokončenie v roku 2020. V budúcnosti by sa v jej vízii mohla Bratislava prepojiť s Viedňou a Budapešťou, pričom do Viedne by sa malo prepravovať za 8 minút a do Budapešti za 10 minút.

Žiadne konkrétne kroky ani plány nad rámec prípravy analýzy o postavení testovacej dráhy zatiaľ ale neboli zverejnené.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Operačný systém Proxmox pre virtualizáciu vydaný v novej verzii 8.2
České železnice idú testovať WiFi vo vlakoch cez satelitný Starlink
V bezplatnom DVB-T bude počas MS v hokeji aj Joj Šport
NASA komunikovala laserom na stovky miliónov km rýchlosťou 25 Mbps
Let vesmírneho Boeingu by sa už mal uskutočniť, o menej ako dva týždne
Vydané Ubuntu 24.04 s dlhou podporou
Uvedený notebook používajúci nový formát menších pamäťových modulov CAMM2
Nová verzia Windows 11 bude vyžadovať CPU s podporou ďalších inštrukcií, nepobeží na starších CPU
Google opäť odložil vypnutie cookies tretích strán v Chrome
HDD zdražia, Western Digital a Seagate to už oznámili veľkým zákazníkom


Diskusia:
                               
 

To dopadne ako s tou jednokolajkou v Simpsonovcoch, ak nie horsie...
Odpovedať Známka: 9.7 Hodnotiť:
 

Príspevok bol zmazaný pre nevhodný a/alebo vulgárny obsah.
Odpovedať Známka: 7.3 Hodnotiť:
 

a nakoniec sa somnou neodfotil, a rovnako ojebava podla mna aj s hyperloopom, povie ze "sure, we are getting know how, expect it soon..." a vysledok bude ojeb. A preco si vybral prave Slovensko? Lebo tu vladnu ojebavaci stacilo sa s nimi spojit :D
Odpovedať Známka: 3.7 Hodnotiť:
 

Tak vyber slovenska pre prototyp je zvlastny.
Ale prepojit bratislavu, vieden a budapest zas az tak nie.
Kedze to ma byt prva taka draha, tak ak by si to chcel realne postavit za co najnizsie naklady tak ten vyber je logicky. Bratislava - vieden su najblizsie hlavne mesta z ktorych jedno je svetozname. Ano, lepsie by bolo spojit bud s vie priamo, ale ak rozmyslaju tak najpr spoja vieden s bratislavou a ked to bude fungovat dorobia budapest.
Z hladiska marketingu mat prepojene tri hlavne mesta v europe je zaujimavejsie ako dve mesta v usa alebo japonsku.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

"...z toho jedno je svetoznáme". Predpokladám, že tým myslíš Bratislavu ;-)
Odpovedať Známka: 9.0 Hodnotiť:
 

Samozrejme, som si myslel ze narodna hrdost na slovenksu neexistuje ;-)
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

To mas hned aj odpoved ze preco nespajaju najskor vien s pestou.Proste potrebuju aby aspon jedno mesto z tej dvojice vo svete poznali.Marketing nepusti :-))
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

No ja neviem, diaľnica BA-KE sa stavia tridsať rokov, pos...tá električka v BA tiež a toto tu chcú podstaviť za 2 roky ? :) hrdinovia to budú :)
Odpovedať Hodnotiť:
 

este dalsia divna vec, hovoril ze zalozil kopec uspesnych firiem a ze hyperloop je najjednoduchsia z nich. Takto si chcel ziskat doveru u ludi ze uspeje. Ale teraz ked si kukam o nom ze ake companies zalozil tak vidim iba nejaky crowdfunding, a co-working inkubator. Nemyslim si ze by nieco z toho bolo tazsie ako hyperloop o ktorom ani nema know how. Cize aj v tomto ojebaval, mozno aj sam seba
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Ak si pozries kto vlastne rokoval s vladou, tak zistis, ze to bola konkurencna firma a nie Muskova Hyperloop Technologies Inc. A vlastne to mas aj v nadpise!
Odpovedať Hodnotiť:
 

asi ano.

Tento projekt nema s Muskom nic spolocne, dokonca princip je iny a ani Musk nevie co nejaky holandan robi...

http://www.spacex.com/hyperloop

Neither SpaceX nor Elon Musk is affiliated with any Hyperloop companies. While we are not developing a commercial Hyperloop ourselves, we are interested in helping to accelerate development of a functional Hyperloop prototype.


maglev tranes v tube uz navrhol niekto iny...
https://www.youtube.com/watch?v=aIwbrZ4knpg
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

Podla radia Jereven bude Hypeloop na Slovensku jazdit maximalne 90km/h, bude na podvozku elektricky T3 a trasa len po vozovnu Petrzalka :-)
Odpovedať Známka: 9.6 Hodnotiť:
 

Este nech sa k tomu vyjadri DPMB a Dopravny inspektorat Bratislava 1 a rychlost bude po celej dlzke vyhlaskou cislo 2020/05 znizena na 50 km/h v usekoch cyklistov a nad mraveniskami na 25 km/h. Samozrejme do navrhu sa zapracuju aj prechody pre chodcov - naco viadukty, zbytocne penazi - a tam sa bude samozrejme stat :-D
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Nepoužívaš diakritiku. To posledné slovo si myslel šťať alebo stáť?
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

alebo štát?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Takže ja budem v kapsuli ako rotor a celá dráha prepravy je stator? Fieha, to bude na mňa mať aký blahodárny vplyv to elektromagnetické pole počas prepravy???
Alebo niečo zle čítam a chápem?
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

ty si si dal aky krystal dnes :D rotor si aj bez hyperloopu
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

"to bude na mňa mať aký blahodárny vplyv to elektromagnetické pole počas prepravy"
urcite zle citas lebo nic o blahodarnom vplyve sa v clanku nepise.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

"to bude na mňa mať aký blahodárny vplyv to elektromagnetické pole počas prepravy" môže znamenať i dokonalé poznanie svojho stavu
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Sidlo firmy urcite na bahamach...
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

Hyperlup ako hyperlup, povedal si vyšší štátny úradník.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Skor ako Sudruhova dialnica do KE? To hadam nie.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ked sa proof of concept BA-VIE podari, tak sa postavi BA-NR s otvorenym koncom a do KE ta to uz dostreli zotrvacnostou.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

To su plany a vies ako to je... Dialnica Ba-Ke uz dokoncena stoji od roku 2012...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Nech rátam ako chcem, ale pri lineárnej akcelerácii a brzdení počas 3 minút mi vychádza Viedeň na 6 minút a Budapešť na 11 minút. To by znamenalo, že do Viedne sa pri ceste do Viedne sa nedosiahne max. rýchlosť alebo cestou do Budapešti sa bude akcelerovať ešte rýchlejšie. V každom prípade, 8 a 10 minút pri rovnakých konštantách zrýchlenia a max. rýchlosti je nedosiahnuteľné.
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

To je nateraz jedno. Čísla sú pené, suma astronomická, určite sa niekomu ujde aj "do vačku..."
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

...čísla sú pekné...
Odpovedať Známka: 4.3 Hodnotiť:
 

Na jednu stranu sa g ku zrychleniu pricitava a na opacnej odcitava, ved aj autom z Bratislavy do Budapesti je podliezanie tabulkovej spotreby hracka.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Nadzemny tunel
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

(Ne)Transparenty tunel.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Jednu vec nechapem. Preco sa prvy Hyperloop nestavia v rozvinutejsich krajinach, kde maju ovela viac penazi. Napriklad Japonsku, Cine, Malajzii, alebo v takom Dubaji. Namiesto toho by mal stat v krajine, kde nie je este dokoncena ani zakladna dialnicna siet.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Lebo tu sa nechodí do basy.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

No tak namiesto Dubaja sa bude stavat v Dunaji. Je tam toho... :)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Tak že zase nič , iba mlátenie prázdnej slamy !
Odpovedať Hodnotiť:
 

naozaj si niekto mysli, ze ludia polezu do malickej, stiesnenej kapsule, aby ich to vystrelilo obrovskou rychlostou v úzkej trubici z BA do VIE? a dokonca niekto aj veri, ze si takato dopravna technologia na seba zarobi?
Odpovedať Známka: -7.8 Hodnotiť:
 

Vo Futurame to fungovalo. Tak prečo nie.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

lietadlom si asi este neletel, co? :)

Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

jasne, ze som letel, akurát ze vnutorny priestor v lietadle je o dost vacsi, ako ma byt v tomto hyperloope. tam budes napchaty ako v aute, akurát bez okien a omnoho vyssou rychlostou.
Odpovedať Známka: -4.3 Hodnotiť:
 

A si predstav, ze v druhej verzii Hyperslopu pribudnu na stene kabiny virtualne okna a to OLED obrazovky. Budes vidiet secky detaily, vratane vtacikov, mravcov a cibule.
V tretej verzii budu zobrazovat siry ocean a teba na pomaly plavajucej lodke.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Super,

takze ludia uz maju skusenost so stiesnenym priestorom z auta, aj s kapsulami iducimi obrovskou rychlostou z lietadiel.

Idealne to skombinovat. Ak ti chybaju okna, urcite sa da do vyslednej ceny zapracovat aj highPPI displej s vyhladom na krajinku.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

moj nazor je taky, ze to ludom nebude fyziologicky prijemne a to bude jednym z faktorov, ktore tu sluzbu budu obmedzovat. a tomu ani super displeje nepomozu. nepochybujem ale o tom, ze sa najde dost ludi, co to zvladnu.
kazdopadne, su samozrejme aj silnejsie limitujuce faktory, ten najvacsi podla mna bude s pozemkami.
Odpovedať Známka: -10.0 Hodnotiť:
 

Zacat treba. Ked dojde ropa alebo auta nakoniec budu mat nesplnitelne emisne limity a nebudu alternativy s dlhym dojazdom (zatial nie su), budu ludia radi za trubky. Pri ceste do viedne sediet 8 minut v trubke alebo 1 (az 2 v kolone) hodiny v aute, co si vyberies?

Dialnice sa stavaju aj dnes a treba vyrazne sirsie uzemie zabrat (2x50m ochranne pasmo + dialnica), takze toto problem nie je. Kludne mozu postavit HL vedla/nad dialnicou.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Problém je jediný. Na kerú onú sa čoraz viac ľudí prevláka hore dole autami?. Načo má dnešná rodina aj viac ako 3 autá?
Načo je 18-ročnému nedospelencovi auto? Bože ako sme mohli pred pár rokmi existovať bez toľkých zbytočných áut???
Ľudia si sami sebe všetko neskutočne komplikujú...
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Na keru onu je ina doba? Pocet aut v rodine je len problem statickej dopravy. Ak by mala rodina iba dve auta, pocet najazdenych km by bol cca rovnaky, len by sa auta viac 'sharovali'.
No ked mi ukazes rovnako bezpecny bicykel ako auto (lebo dnesna husta premavka) s rovnako velkym batozinovym priestorom, tak hned mas na ceste o jedno auto menej.

Ty si to zjednodusujes a jazdis vyhradne na bicykli?

A ani nepis, ze bicykel nema na ceste co hladat, jazda bicyklom po chodniku je totiz zakazana.

Odpovedať Hodnotiť:
 

Necestujem ani autom a ani bicyklom.
Využívam možnosti hromadnej dopravy. Najmä...
Odpovedať Hodnotiť:
 

na rope pri osobnej doprave nezalezi, energiu vieme ziskat z hocicoho iného. ano, popri dialnici by to mohlo ist, tam by sa to hodilo.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Na rope momentalne zalezi, pretoze 99% aut s dlhsim dojazdom jazdi prave na ropu. Jasne, energiu ziskas z vody aj kukurice ale zatial nemame ani realny vyhlad kedy to bude bezne. Dnesne eletricke auta zatial neratam, lithium moze dojst rovnako ako ropa.
Odpovedať Hodnotiť:
 

pises o tom, ze ked dojde ropa..., tak som to bral tak, ze sa bavime o buducnosti, a nie o momentalnej situacii. a tam ropa nebude hrat velku rolu. nehovoriac o tom, ze k situaciu ze "dojde ropa" v blizkej dobe nenastane. takisto lítium nie je ziadny problem, je ho dost. najvacsi problem s autami je ich fyzicky objem - je ich proste prilis vela, co uz vo vacsich mestach sposobuje neunosnu situaciu.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Už len ostáva presvedčiť tých čo tým budú cestovať za ťažké prachy, že aj keď po absolvovaní cesty vidia nadpisy stanice "Bratislava", tak sú fakt vo Viedni...
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Ze to nenapadlo mna keď som zamlada flusal plastelínu cez versatilku!! ;-)
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Žeby sa našli peniaze, čo sa za komunistov vyzbierali na Alweg?
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár