Lee Sedol, v súčasnosti najlepší ľudský hráč staročínskej hry Go, konečne v nedeľňajšom štvrtom zápase svojho súboja s programom AlphaGo porazil svojho počítačového protivníka.
Sedol vyhral ale už za rozhodnutého stavu série 3:0 v prospech AlphaGo, keď séria sa hrá na päť zápasov.
Podľa analýzy hry od tvorcov AlphaGo a ďalších expertov rozhodujúcim v nedeľňajšom zápase bol brilantný ťah Sedola s číslom 78 a následná chyba AlphaGo pri ťahu 79.
Program AlphaGo sa následne vzdal po 180 ťahoch.
V staročínskej hre Go dvaja hráči striedavo umiestňujú svoje kamene na hraciu plochu rozmerov až 19 x 19 a snažia sa ohraničiť čo najväčšiu plochu. Vďaka jednoduchým pravidlám a veľkej hracej ploche má hra veľmi veľké množstvo stavov a priebehov a v silách súčasných superpočítačov tak nie je hrať hru na profesionálnej úrovni analyzovaním všetkých možných stavov a vývoja hry.
Záverečný stav štvrtého zápasu, kliknite pre zväčšenie (obrázok: DeepMind / Google)
Donedávna počítače na najlepších ľudských hráčov v Go kvôli tomu zďaleka nestačili. To sa zmenilo až s programom AlphaGo, ktorý používa techniky oboru informatiky označovaného umelá inteligencia. Program konkrétne využíva inteligentné prehľadávanie stromu možností najmä ale kombinované s neurónovými sieťami.
AlphaGo vyžaduje veľký výpočtový výkon, konkrétne hodnoty tvorcovia ale neuvádzajú. Softvér beží na Google Cloud Platforme.
Analýza a rekapitulácia nedeľňajšieho súboja AlphaGo a Sedola (video: DeepMind / Google)
Neurónové siete AlphaGo majú dvanásť úrovní. Neurónové siete sú technológia emulujúca funkciu mozgu človeka respektíve siete poprepájaných neurónov, u ktorej sa vstup pretransformováva na výstup spracovaním sieťou uzlov komunikujúcich rovnakým spôsobom ako neuróny.
Neurónové siete sa explicitne neprogramujú, kľúčovým pri ich konštrukcii okrem návrhu prispôsobenia na konkrétny problém je natrénovanie na veľkom množstve vstupov a známych výstupov. Pre viaceré komplexné problémy sú efektívnejším riešením ako deterministické programovanie.
Siete AlphaGo majú spolu milióny prepojení. Jedna neurónová sieť vyberá ďalší ťah, ďalšia je určená pre predpovedanie víťaza hry. Siete boli najskôr natrénované na 30 miliónoch ťahov z hier najlepších ľudských hráčov, po čom dokázali navrhnúť rovnaký ťah ako hráč v 57% prípadov. Ďalej sa softvér AlphaGo zlepšil hraním sám so sebou.
Po natrénovaní najskôr Google zorganizoval turnaj medzi počítačovými algoritmami, v ktorom AlphaGo z 500 hier vyhral všetky okrem jednej. Následne v októbri zorganizoval zápas proti trojnásobnému majstrovi Európy Fan Huiov, v ktorom AlphaGo vyhral 5:0.
Na základe analýzy hry AlphaGo v októbrovom zápase proti Huiovi odhadoval Sedol v súboji s AlphaGo svoje hladké víťazstvo 5:0 alebo 4:1. Od októbra teda zrejme prišlo u AlphaGo k ďalšiemu zlepšeniu, ako bolo dosiahnuté Google zatiaľ neinformoval.
Posledný zápas súboja AlphaGo a Sedola sa odohrá v utorok. Začína o 5:00 nášho stredoeurópskeho času, priamy prenos bude možné sledovať na YouTube.
Ludsky sampon Wash and Go
Od: eregcia
|
Pridané:
14.3.2016 9:48
To ma taky vyznam, ako ked v Davis Cupe za rozhodnuteho stavu 3:0 nastupuju nahradnici a hra sa na 2 vitazne sety. Umela inteligencia nasadila nahradnika.
Hmmmm,čo sa stane,keď niekto sa stratí niekde a hľadá miesto,kde by sa našiel?A čo sa stane,keď to miesto mu nevyhovuje v žiadnom zmysle,ale hľadá ďalej?A čo sa stane,keď to miesto je v jeho svete?A čo sa stane,keď sa on vôbec ani nestratil,ale našiel svôj "black mirror"?
Re: love cika
Od: syntaxterrorX
|
Pridané:
14.3.2016 14:03
Bolo by zaujímavé vedieť, či AlphaGo pri vytváraní potomka plánoval, že mu po svojom nahradení poskytne nemožnosť straty eventuality výhry vzdaním sa samostatným rozhodnutím hneď v prvej hre, len aby mal možnosť byť nazvaný človiečikom alebo nie.
Ale no tak. Dal som si námahu a ten článok som prečítal. Nikde sa nepíše, že išlo o bug. Iba že ten 78. ťah nebol taký geniálny a AlphaGo si to dojebal sám a chlapci netušia, prečo.