neprihlásený Sobota, 23. novembra 2024, dnes má meniny Klement
Firefox ide ešte zvýšiť svoju spotrebu pamäte

Značky: FirefoxMozillaprogramovanie

DSL.sk, 15.2.2016


Nové verzie webového prehliadača Firefox plánované na jar tohto roka budú mať ešte vyššiu spotrebu pamäte ako doterajšie verzie.

Spôsobí to zapnutie novej roky odkladanej technológie Electrolysis známej tiež pod označením e10s, využívanie viacerých procesov operačného systému.

Vyplýva to z testu realizovaného priamo Ericom Rahmom z Mozilly, ktorý sa zaoberá optimalizáciou spotreby pamäte.

Firefox v súčasnosti používa pre samotný prehliadač iba jeden proces, ďalšie používa prípadne pre pluginy. Súčasné počítače a ďalšie zariadenia užívateľov sú ale viacjadrové až mnohojadrové a dostupný výkon dokážu najefektívnejšie využiť viacprocesové aplikácie. Tie umožňujú využiť výkon ešte efektívnejšie ako jednoprocesové multithreadové aplikácie, viazané niektorými limitmi.

Viacprocesorová architektúra umožňuje zvýšiť výkon aj bezpečnosť a stabilitu, keď proces renderujúci webový obsah môže mať výrazne limitované práva a jeho pád neznamená pád celého prehliadača.

Efektívnu viacprocesovú architektúru využíva Chrome, ktorý využíva pre takmer každú kartu vlastný proces a typicky môže využívať desiatky procesov.


Porovnanie spotreby pamäte 32-bitového Firefoxu na 64-bitovom Windows 7 s vypnutým e10s (0 renderovacích procesov) a zapnutým e10s (1, 2, 4 alebo 8 procesov). Riadky tabuľky tvoria jednotlivé fázy testu od štartu prehliadača, po otvorenie kariet až po ich zavretie, kliknite pre zväčšenie (tabuľka: Eric Rahm)



U prvej stabilnej verzie Firefoxu 46 so zapnutou technológiou e10s počíta Mozilla so zapnutím iba jedného procesu navyše, v ktorom sa bude renderovať a spúšťať všetok obsah na webe. Aj to ale povedie k zvýšeniu celkovej spotreby pamäte.

Rahm porovnával spotrebu aktuálnych vývojových verzií Firefoxu so zapnutou technológiou e10s a bez nej po automatickom otvorení postupne celkovo 100 stránok v 30 kartách, pričom automaticky prešiel všetkými tabmi a nechal ich zobrazené po dobu desiatich sekúnd.

32-bitový Firefox na 64-bitovom Windows 7 bez e10s mal spotrebu pamäte po otvorení kariet 463 MiB, s e10s to bolo najviac 537 MiB, o cca 16% viac. Na 64-bitovom Linuxe to bolo 457 MiB oproti 544 MiB, o cca 19% viac. Po zatvorení kariet sa spotreba vďaka uvoľneniu pamäte opäť vrátila na nižšie hodnoty, napríklad na Windows 7 na 342 MiB a 392 MiB.

Nie je vylúčené, že Mozille sa ešte o niečo podarí zoptimalizovať spotrebu pamäte, výrazné zníženie je ale okrem iného vzhľadom na dlhý vývoj e10s nepravdepodobné.

Rahm testoval aj verziu Firefoxu s nastaveným používaním ôsmich procesov pre renderovanie webového obsahu. Jej maximálna spotreba bola viac ako dvojnásobná oproti Firefoxu bez zapnutej technológie e10s.

Rahm testoval postupne zrejme vývojovú verziu Firefoxu 46 a neskôr 47, pričom verzia 46 plánovaná na apríl bude prvou stabilnou verziou so zapnutou podporou e10s.

Firefox je užívateľmi už v súčasnosti často kritizovaný za príliš vysokú spotrebu pamäte. Ešte vyššiu spotrebu má Chrome od Google s multiprocesovou architektúrou, ten ju ale dokáže využiť na efektívne zrýchlenie fungovania. Či bude zrýchlenie vo Firefoxe 46 vďaka e10s tak výrazné aby prevážilo negatíva zo zvýšenej spotreby pamäte zatiaľ ale nie je jasné.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Protimonopolný úrad začal prešetrovať, prečo v SR nie sú skutoční virtuálni mobilní operátori
Nový trailer filmu Minecraft
Linux v ďalšej verzii vyradí súborový systém Reiser
Odštartovaná výroba flash pamäte s 321 vrstvami
Apple má prvýkrát použiť vlastný 5G modem v iPhone v marci
Linux dostáva podporu veľkokapacitných pamäťových SDUC kariet
USA požadujú, aby Google predal Chrome a potenciálne aj Android
ISS zvýšila orbitu, aby sa vyhla troskám zo satelitu
Vzniknú fyzické zábavné tematické Minecraft parky
Qualcomm chystá Snapdragon CPU pre lacnejšie PC, majú začínať na 600 dolárov


Diskusia:
                               
 

Myslím, že je to OK.
640 kB predsa bude stačiť každému, no nie?
Odpovedať Známka: 3.9 Hodnotiť:
 

A dlho aj stačilo...
Už vidím ako urobíš 1-2kB program v strojáku pre 8-bit CPU...
Odpovedať Známka: -7.3 Hodnotiť:
 

ziadam pridanie funkcie odobratia svojho hlasovania. bohuzial som klikol na plus v pripade tvojho retardovaneho komentaru!
Odpovedať Známka: 7.4 Hodnotiť:
 

Ale no. Tak nebude mat 4Mantak -10, ale len -9.:)
Odpovedať Známka: 9.3 Hodnotiť:
 

Keby bol pásik pri -4 a menej červený... vždy by sme vedeli že tu je 4Maniak. :)
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

A co take uzasne sproste napisal? Pred 3 dekadami 640 kiB stacilo. To je fakt. Bodka. Bolo to obmedzujecue asi ako dnes 2 (alebo mozno4) GiB na desktope. Prejst cez hranicu RAM 640 kiB (alebo 4 GiB pred par rokmi) a mat vacsiu RAM vyzadovalo ISTE ZALEZITOSTI. Isteze viac potesilo, ale na jeho komentari je toho menej rertardovaneho ako na tvojom.
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

Napisal kravinu. A dokonca aj ty. Ked si teda uvideol analogiu s dnesnou 4GB RAM tak vela pouzivatelov sa cez tuto hranicu kludne dostane. Tj ten vyrok o postacujucej pamati je nespravny, tak isto ako povodny vyrok, kedze v dnesnej dobe by si tu pamat minul aj na napisanie kodu v strojaku. Predstav si, ze ano - regulatory motorov, firmware jednotiek o PC sa ani nebavme.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Staci v tom zmysle ze mozes zapnut PC a robit na nom. Ako rychlo/pohodlne je uz ina vec. 4 GiB je dnes taka hranica, ale na kancelarcinu jak-tak a ked sa PC restartuje denne, tak sa na tom da prezit. A mozes mat pusteny Word, Excel, FF a dalsich 10 kancelarskych programov.

V casoch ked boli Win7 nove sa robili testy, Win7 nabootoval tusim este s 96 MiB RAM. Samozrejme to je EXTREMNY EXPERIMENT, len bootovanie trvalo hodiny a spustit neco dalsie hodiny. Win Vista nabootovala as minimalne 128 MiB RAM, vtedy sa poukazovalo na vyspelost Win7 oproti Viste aj v HW narokoch. V tom case sa PC osadzovali 1-2 GB RAM, 4 GB bol vtedy brutal luxus. Na tych 2 GB Win7 behala v 2009 slusne (system nebol tak nabobtnany jak dnes, menej KB a SP) a programy neboli este tak nenazrane jak dnes. Pravda pre usera toho vela neostalo, kedze cca 1 GB zhltol OS s vsetok bordel okolo, dnes je to min. 1,5 GB.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Veď o tej nenažranosti píšem. Mnohé PC-XT nemali ani tých 640kB RAM, ale iba 256kB alebo tie lepšie 512kB. Až časom bolo 640kB a u 286-tiek už aj 1MB RAM. Dlho bol problém ako využiť ten priestor nad 640kB. Ale píšem najmä o pahltnosti, a ako príklad som uviedol tú zmienku o programe v strojáku dĺžky 1-2kB. To bolo pre mňa v tých časoch (ako práve plnoletého) aj celkom makačka to bez všakovakých znalostí a pomôcok urobiť a odladiť a prípadne opraviť. O návrhu ani nehovoriac. Napríklad na naprogramovanie EPROM som potreboval relatívne kratučký programček a to aj na také potvory ako i1702. A to som mal len jednoduch0 katalógové údaje a často ani tie nie, či len neúplné. To nie je ako dnes. Klis, klik tam a prakticky mám čo treba. O inštrukcách CPU 8080/8085 som toho vedel minimum. Takže bolo aj učenie spôsobom - pokus/omyl.
Odpovedať Známka: -2.7 Hodnotiť:
 

kuva maniak ty si nenazrany, ked musis srat do splachovacieho zachoda a rit si utierat makkym papierom! volakedy sa sralo do latriny a rit si utierali kukuricnym sulkom. Ba co viac, aj dnes sa bezne sere do diery len ty kurva musis mat splachovaci!!! chod dopice s tvojimi nazormi! vyvoj nezastavis. V 2004 som mal v booku 1GB ram, 2010 3GB ram a 2015 8GB ram. O 5 rokov budem kupovat notebook znova a ked tam bude 32GB, tak tam bude 32GB, ked nie, tak nie. Vyovj ide dopredu!!!
Odpovedať Známka: 1.7 Hodnotiť:
 

Ci to nazvat vyvojom, mozno.

Ale ci ide dopredu a k lepsiemu, tazko povedat. To by totiz chcelo definovat pojmy "dopredu" a "k lepsiemu".

Aj vyvoj Homo Sapiensa za posl. 3 storocia isiel uzasne dopredu. Jaku mame uzasne vedu a techniku a jak sme sa uzasne oslobodili/vzdialili prirode. Ale skus nasadit naspat Matku Prirodu ako dlho mestky clovek prezije v pusti, pustine, horach, zime ci inom nehostinnom prostredi. Sme uzasne mudri a technologicky vyspeli, ale tam by ti to bolo na velke hovno, pretoze ked sa behom par hodin nepremenis na zviera a nenasadis najprimitivnejsie instinkty, koncis.
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

kazdy clovek je iny, a inak sa prisposobuje aktualnym podmienkam. Preto boli raz hore Egyptania, inokedy Greci, potom Rimania... Dnes su Greci kde? :) Pri technologiach ide vyvoj vzdy len dopredu, cojaviem 1 dnesnou lietedlovou lodou by si rozprasil cely Rim aj s Caesarom na padrt.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Bez kerozinu do stihaciek len veeeeelmi tazko :)
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Cim viacej vedecko-technicky rozvinuty, tym viac si vzdialeny od prirody, od jednoduchych rieseni a tym viac si zavisly od tej vedy-techniky.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Programator...

Mal by si v prvom rade rozlisovat medzi RAM a "storage". To, ze napises program s velkostou 640KB v "strojovom kode" este neznamena, ze aj vyuzije tolko pamate.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

joskoo, a emerika vieš kde je?
RAM je RAM a nejaké "storage" si nechaj pre prababku...
Odpovedať Známka: -1.1 Hodnotiť:
 

Volakedy stacili aj konske povozy. Preco? Odpovie si kazdy sam.
Odpovedať Známka: 4.0 Hodnotiť:
 

Verim v konsky (pripadne somarsky/osolny) povoz. Automobil je prechodna zalezitost :)
Odpovedať Známka: 0.9 Hodnotiť:
 

Až príde k nevyhnutnému tak budeš mať pravdu. Ale dúfajme že za nášho života to nebude.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Nevadi, ja som ta prehlasoval ;)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Dodnes pamätám ako som si robil utilitku v strojáku v rámci BASIC programu na ATARI v na to vyhradenej tuším 6. stránke (adresy 1536-1791). Vo výsledku mala 254 bytov a ja som premýšľal, ako tie zvyšné dva byty ešte využiť :-).
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

nikdy nikto tento vyrok nepovedal, ale inak feed the trolls
Odpovedať Hodnotiť:
 

Z článku "Detekovali sme gravitačné vlny" jasne vyplýva, že pokiaľ "nikdy nikto tento vyrok nepovedal", existujú časo-priestorové súradnice, kde tento výrok práve niekto hovorí, ohraničený inou Dysonovou sférou.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

A keby nestačilo, tak pamäte sú dnes už lacné. Nie je problém rozšíriť na 1 alebo 2 MB
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Hej. Len ťažšie sa dostávam k 1kB SRAM čo boli napríklad obvody 2114...
8-bitové CPU neboli dosť vybavené na DRAM a preto obvod refreshu musel byť koštruovaný zvlášť, mimo CPU a pomerne zložito...
Svojho času som do Didaktik Alfa použil CMOS SRAM 6264 čo koli 8kB a tie boli celkom v pohode a ešte tá minispotreba.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

ta body by nevyuzival chrome multithreadovost na zrychlenie led si jeho process pytaju najviac CPU time resp na tom najnizsom cycle any sa da ziadaju procesorovy cas .. bol o tom aj nejaky clanok tusim ale uz neviem kde.
Odpovedať Známka: -6.7 Hodnotiť:
 

kazdou novou verziou mam pocit ze vo vypocte spotrebovanej pamete sa ako jeden z koeficientov pouziva cislo najnovsej verzie firefoxu
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

to kazdy jeden program.. zial..
Odpovedať Známka: 8.2 Hodnotiť:
 

mna uz tie "skvele" novinky smerovania ff tak potesili, az siel do digitalneho kosostvorca. a palemoon je nahrada k maximalnej spokojnosti...
Odpovedať Známka: 4.7 Hodnotiť:
 

chromium tu.. pluginy idu, nema problema
Odpovedať Známka: -6.9 Hodnotiť:
 

Rozumná voľba, keď tiež dokážu so zapnutím iba jedného procesu navyše renderovať a spúšťať všetok obsah na webe.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Skusal som nove verzie PaleMoon a Firefoxu, a Palemoon je tak pomaly az to nie je pekne

O 2 roky bude Palemoon uplne nepouzitelny pretoze nemaju peniaze na vyvoj
Odpovedať Hodnotiť:
 

Vysla Opera 12.18. changelog neni k dispozicii.
http://ftp.opera.com/pub/opera/win/1218/
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

To je síce pekné, ale z môjho najobľúbenejšieho prehliadača sa stala fraška a to nejaký mini upgrade nespraví..
Odpovedať Známka: 8.9 Hodnotiť:
 

na linux zatial nie :-/
Odpovedať Hodnotiť:
 

Je k tomu aj oficialne vyhlasenie: http://is.gd/9Djo02
Odpovedať Hodnotiť:
 

chrome na 64 bitovom Archu s par kartami (do 20) spapal len 3122MB ram.. :D
Odpovedať Známka: 5.6 Hodnotiť:
 

uninstall Arch
Odpovedať Známka: 4.2 Hodnotiť:
 

pouzivas ach a na nom chrome? :( smutny som z teba.
Odpovedať Známka: 8.3 Hodnotiť:
 

Ked uz tak Chromium treba pouzivat v Archu, ten je oprosteny od google balastu.
Odpovedať Hodnotiť:
 

pardon za zlu terminologiu...chromium - Version 48.0.2564.103 (64-bit)

tusim mam starsiu verziu ako je v repozitari....

...pacman -Syu...

...chromium-48.0.2564.109...
Odpovedať Hodnotiť:
 

naco by mi potom bolo tych 24GB RAM? nech ich pekne vyuziva ak to bude vo vysledku rychlejsie.
Odpovedať Známka: 4.5 Hodnotiť:
 

24GB RAM to máš akú skladačku ???
6GB ram neexistuje(alebo som o tom nikdy nepočul)
a 3x8 je blbosť, vždy sa dáva do páru 2x 4x ...

2,4,8,16,32,64,128,256,512,1024,2048... ti nič nehovorí ?
Odpovedať Známka: -10.0 Hodnotiť:
 

ehm no ... troska mozgu do toho

A) a co tak 2x4 + 2x8?
B) a co ked ma Intel s 3-kanalovym radicom a ma 3x8?
C) v minulosti (PI/PII...) bolo snad nemozne mat 24 MiB = 2x4 + 2x8, 48 = 2x8 + 2x16, 96 = 2x16 + 2x32, 192 = 2x32 + 2x64 ... sam som jednu taku konfiguraciu mal
D) a co ked ma 2-kanalovu konfiguraciu a ma napriek tomu 3x8? To je jakoze dnes nemozne? Detto je dnes nemozne mat iba 1x8 tak ze fosna ani len nenaPOSTuje (jak kedysi) a caka druhy RAM modul? Odpoved NIE! Necaka.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

ABSOLUTNE nic ti dnes nebrani mat neparny pocet modulov aj na 2- ci 4- kanalovom radici alebo parny pocet na 3-kanalovom.

Akurat iGPU v APU to trocha pociti a este to pocitit pri honeni si nad benchmarkami. Inde nie.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Napríklad ja mám 3x2GB a neskôr 6x2GB a aj tak tam mám dnes iba 5 modulov. Takže ani 6GB nie je blbosť a ani 10GB.
Len ako píšeš, niekto nevie buď počítač, alebo nič moc nevidel.
Ano, mám 3-kanálový radič RAM...
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

linus tech tips na youtube , tam si najdi videjko , vysvetlene velmi dobre. 2 3 4 kanalovy radic nie je nic nezvycajne v dnesnej dobe.
Odpovedať Hodnotiť:
 

2x4GB RAM od vendora, 2x8GB so dolozil aby to tech 6 virtualiek dobro cupitalo
Odpovedať Hodnotiť:
 

nás so 16GB RAM takéto veci netrápia.. keby sa ľudia pri kúpe PC držali známej frázy, že: "S pamäťou RAM je to ako s dĺžkou penisu - radšej viac aj keď ju nevyužiješ :)", nemuseli by takéto veci nikoho trápiť. PC mám už síce 3 roky, ale nad spotrebu 10 GB RAM pri bežnej činnosti sa aj tak nedostanem. Stále mám slušnú rezervu a pri takomto pomalom vývoji, aký za posledné roky nastal, mi tých 16GB bude stačiť ešte minimálne 5 rokov v pohode.. Inak sranda ako sa ten vývoj spomalil. Mám i5-3570k taktnutého na 4,2GHz ale aj po rokoch mám dojem, že mám "celkom delo". Ak má človek i5, aspoň 8GB ram a k tomu SSD stačí mu to na väčšinu vecí, ktoré človek na pc/ntbk bežne využíva. Stačí dnes kúpiť 6 ročný thinkpad T410, zvýšiť RAM na 8GB, disk zameniť za SSD a máte noťas, za cca 250€ aj s upgrejdom, ktorý vám stačí na ďalšie roky...
Odpovedať Známka: 8.8 Hodnotiť:
 

16GB RAM ti rozhodne 5 rokov nepostaci. Cital si o com je clanok? Trend je jasny, HW naroky hore, kaslat na optimalizaciu.
Precitaj si recenziu na CoD Black Ops III na PcTuningu - 6GB grafika je malo, hra spadla na nedostatok pamate na PC s 16GB RAM.
Odpovedať Známka: -8.3 Hodnotiť:
 

No to je volaky divny extrem aby nejakej hre nestacilo 16 GiB RAM a 6 GiB VRAM. Nehovoriac o tom, ze bezne sa dnes fosne vyrabaju s podporou do 64 GiB RAM a aj to len v akomsi nie plnohodnotnom rezime (pomalsie moduly atd), 32 GiB uz ide bez problemov osadit na vacsine fosien pre mainstream (u Intelu 115x a u AMD FMx/AMx). Snobo-demento-end sc.2011 s 3-4-kanalovymi radicmi a 6-8 slotmi nepocitam medzi bezne fosne. Tam to ide tusim do 96-128 GiB.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Na druhej strane ked clovek cita jake grafiky sa chystaju do deskopu (bezne 8 GiB) ale aj 16 GiB VRAM a v profi segmente 32 GiB VRAM, tak mi je divnô. Uz len cakam na 64 GiB VRAM GPU do profi segmentu. V tomto kontexte mozno novy univerzalny socket AM4 pre Zen (zjednocujuci FMx a AMx) bude na tom lepsie ako s podporou suchych 32/64 GiB RAM u sucassnych socketov/chipsetov a prinesie aspon 128 GiB. Samotne 64-bit procaky su za vodou uz daaaaavno, Intel CPU podporuju 40-bit (1 TiB RAM) a AMD CPU dokonca 48-bit adresovanie (256 TiB RAM).

Umelo osekane su aj blbe Wokna, Home je iba do 8/16 GiB (humus) a na druhom konci je Ultimate do 128 ci 192 GiB. Nechapem preco to tak umelo osekavaju.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Všetko je vec peňazí. Home verzie poznajú iba 1 socket a Pro verzie a vyššie aj 2 sockety CPU.
Divnô nie je z tohoto len Tebe. Ono treba na viacbitové adresovanie zasa prerobiť aj hwa na MB, aby tie väčšie moduly vedal zobrať a neviem či to kontrukčne na dnešných DIMM socketoch je vôbec možné... Že nejaký 256GB RAM modul...
Odpovedať Hodnotiť:
 

to mas recht, ale to obmedzenie v OS je cisto zalezitost na zarabanie
Odpovedať Hodnotiť:
 

aby ta ani len nenapadlo do servra/pracovnej stanice kupit home = maximalizacia zisku.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Keď nebude stačiť tak prikoupime. :)

Mam ntb s i7 16GB Ram a Gtxku 8gb a SSD, skrátka mašinu a najbližších 5 rokov ak sa nič nepokazí nedám ani cent do HW
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

kek ten book ti nevydrzi ani rok a pol, ty gamer
Odpovedať Hodnotiť:
 

to povedz mojmu 6 rocnemu hernemu notasu...jedina vec co som menil bol procesor aj to len z vlastnej vole, povodny stale slape
Odpovedať Hodnotiť:
 

Vyvoj ide od roku pana 2009/2010 slimacim tempom, na poli CPU fakticky stoji (obcas aj cuva !!! - AMD Bulldozer, Intel Broadwell), pretoze Blbtel/Intel nam tu kazdy rok marketingovo serviruje a mozgy masiruje novymi stvrtinkovymi-osminkovymi tzv. "generaciami" CPU s IPC vyssim o 2%. Po novom sa dokonca nechal pocut, za vykon CPU (vo vseobecnosti) bude klesat - nizsie frekv., usporne rezimy a pod. No a AMD po vydani Phenom II X6 neurobila nic normalne. Casovy horizont je cca ten isty.
Odpovedať Známka: 4.5 Hodnotiť:
 

ok, genius, vysvetli mi: "ako chces dosiahnut narast ipc o 10%?"

ps: zober v ubahu, ze vcil ma intel ipc okolo 4.6 a teoreticke maximum pre x86 je presne 5.
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

Vysvetlené to je tu, tu a v Bogomolov's Proof of the Geometric Version of the Szpiro Conjecture
ps: zober v úvahu, že treba vysvetlenie aj vedieť pochopiť
Odpovedať Známka: -10.0 Hodnotiť:
 

Citujem z jedneho nemenovaneho IT portalu:

IPC súvisí len so schopnosťou vykonať viac inštrukcií za jeden takt. Bodka. Dosiahne sa to len paralelizáciou na úrovní inštrukcií. A to:

A) superskalárne: viac rôznych inštrukcií- implementačne náročné, je nutné riešiť závislosti pred aj po vykonaní, závažnejšie výpadky cache...

B) SIMD: rovnaká inštrukcia nad celým vektorom- závislosti rieši kompilátor alebo samotný algoritmus, dá sa predvídať ktoré dáta majú byť v cache...

Mne ide samozrejme o časť A).

Jedna pipeline nedokáže dosiahnuť IPC rovné 5. Dokáže sa len blížiť 1 pretože k poslednej fáze (write-back) sa dostane vždy len jediná inštrukcia, ostatné inštrukcie v pipeline využívajú to, že keď je predošlá inštrukcia v neskoršej fáze, môže byť fáza decode/execute už idle. Tým sa zvyšuje IPC ale nie z 1 na X, zvyšuje sa z 1/X na ->1. Je vlastne nelogické že počet stupňov pipeline = IPC, potom by také Pentium 4 malo IPC cez 20 :)
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Na to aby si dosiahol IPC vyššie ako 1 potrebuješ viac pipeline teda superskalárny procesor. A IPC sa môže ešte bez problémov zvýšiť. Dokonca si som istý, že ak by v Skylake implementovali natívne 512 bitové AVX/SSE, tak by mal v benchmarkoch značný náskok. To sa ale asi nedozvieme keďže Intel bude bez schopnej konkurencie len ďalej ryžovať ako doteraz. To ale neznamená že sme sa dostali na nejaký limit ktorý už nebude možné súčasnou koncepciou prekonať. Rusi nedávo propag(and)ovali cpu čo mal pri stovkách MHz vyšší výkon ako i7. Viem že sa jednalo o VLIW archtektúru ale nevidím dôvod, prečo by aj x86 nemôhla prebrať jej vlastnosti rovnako ako ich prebrala architekrúram RISC.
Odpovedať Známka: 4.3 Hodnotiť:
 

Pleties hrusky s jablkami.
risc, cisc a visc je jedna vec, da sa nazvat filozofiou designu - v risc mas redukovny pocet instrukcii, ktore mozes vykonavat rychlejsie (gpu, arm); v cisc mas kompletnu sadu, kde si schopny robit komplikovanejsie operacie (x86), visc je virtualna sada, ktora je schopna robit operacie na virtualnych jadrach nad fyzickym jadrom.

32, 64... 512 bit (pre avs) je druha vec - sirka, velkost alebo schopnost adresovat cislo o danej velkosti.

x86 je architektura stavana na paralelnom vykonavani 5 veci - fetch, decode, read, execute a write. ak na nic necakas, si schopny zrobit tychto 5 naraz, kazdy pre inu instrukciu. viac nie.

vliw je architektura stavana na tom, ze fetch ti moze pozostavat s viacerych instrukcii v jednom zapise, ktore sa mozu naraz vykonat. a jo, nekompatibilna s x86, ktora riesi veci po svojom - vid fma ;)

takze este raz, pre x86 (a nie vliw, resp ine exoticke zapisy), ako zvysis ipc procesora nad 5?
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Jednoducho. Hlavne zvysenim poctu ALU, FPU a pipeline. Samozrejme aj bordelu naokolo, optimalizovanim fetcherov, dekoderov, schedulerov, roznych bufferov, cache systemu ...

x86 je architektura stavana na paralelnom vykonavani 5 veci - fetch, decode, read, execute a write. ak na nic necakas, si schopny zrobit tychto 5 naraz, kazdy pre inu instrukciu. viac nie - Je jedno ze instrukcia na moze nachadzat v jednom z tychto 5 (slovom päť stavov) a koľko stupnov ma pipeline (ci 10 alebo 30). Ked je vsetko dostatocne optimalizovane a je vsetkeho dostatocny pocet (napr. 10 pipeline) a s dostatocnou sirkou/kapacitou, preco by nemohlo byt akesi vagne definovane spriemernene IPC napr. 7,7. Jednoducho ked je KDE a AKO tak v istej desatine nanosekundy v istom cykle po prehodeni poradia, predpovedani vetvenia a dalsich optimalizaciach okrem 1x fetch, 1x decode, 1x read, moze bezat 2x execute a 2x write ako spravne pises na uplne inych instrukciach v uplne inych pipeline (vsetko v ramci jedneho vlakna).
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Takto, 5 stupnova pipeline je tu pozostatok z risc. Cili mozes sa jebnut o zem, ale viac nedas.

Co ta myli je nasledovne:
Momentalne mas pipeline rozvetvenu, rozhadzanu a mrte velku. Uz za cias pentia 4 mala pipeline cez 40 stupnov. Vetiev. Nazvi ako chces.
Co ti pomohlo s jednou vecou - retaz je tak silna ako jej najslabsi clanok. Co je v navrhu cipu pristup k pamati (load a write) a cas na exekuciu. Cili, stale cakas na tri dolezite veci.
Preto paralelizacia na tejto urovni akehosi podstupna/urovne (v ramci jedneho stupna), aby si moc necakal.
Ale. Vystup na uroven je furt len jeden, ktory ti nejaku funkciu prekoti zo stupna 4 na stupen 5 (dajme tomu).

Navrh cipu, nedas inak. Dane architekturou. Pozri hore.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Som najebany na mraky, ale dufam, ze chapes ;)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ani nie. Ale staci ak niekto vyrobi x86 procak s IPC vyssim o 15-20% od Intelu (kedze dnes sme na 4,5 z 5) a tvoja domnienka sa zruti.
Odpovedať Hodnotiť:
 

A preco by som kvoli firefoxu a chromu mal kupovat 16GB, ked pred 8 rokmi pri otvoreni toho isteho browser nezozral 8GB, ale len 1GB ? Kde je ta pridana hodnota ? Nie je to ani rychlejsie (naopak, pomale jak krava), cucne to 5-6x viac pamate a viac to spehuje. Vyhoda je to, ze si mozem zadotovat vyrbcov pamati ? :) A ked si chcem pustit zo 2-3 virtualky, to si mam ist kupovat 64GB , lebo potrebujem pozriet daku dokumentaciu ?
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Je to dnes celé choré. Inštalačka FF mala pod 3MB v časoch bohapustého plytvania drahocennej RAM. Dnes?
A to nechápem, načo niekto podporuje vývoj takých aplikácií, ktoré vám cez internetový prehliadač scucnú všetok výkon, nielen RAM, počítača?!
Zlaté časy wfw 3.11 a 386-tiek so 4MB RAM. :-)
Je to úsmevné, ale vtedajší hardvér spustil nielen OS a grafické prostredie, ale aj internetový prehliadač.
A nielen to... AutoCAD bežal aj z 3 diskiet na 286-ke.
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

Mozes akurat tak nostalgicky zatlacit slzu. Aj Nero Burning Rom vo verzii 6.6 mal zopar MB a robilo to JEDINE: napalovalo CD, nie jak dnes, hovado pol gigovy moloch. Ale dnesni mladi uz za par rokov nebudu vediet co to je napalovat opticke media a ani co to je Nero Burning Rom.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Nevidim problem. Stiahnem imgburn alebo cdburner xp a napalim aj bluray, bez instal. zbytocneho balastu
Odpovedať Hodnotiť:
 

Tie free šmejdy zasa bohvie ako nefungujú...
Odpovedať Hodnotiť:
 

za to browser nemoze
weby su dnes proste komplexnejsie, HTML5 priniesol vela novych funkcii, a tak...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Mam 2 roky stary extremne lacny notebook (v dobe nakupu 248 EUR s DPH v retail obchode). Ma 4GB RAM.
Uznavam, ze nerobim nic zlozite - vacsinou Firefox a par okien shell-u, obcas nejake 3D primitivne veci (OpenSCAD alebo SketchUp), pripadne encoding videa.
Zatial sa mi ale nestalo, ze by mi nieco neslo, alebo padalo, kvoli nedostatku pamate. Aj teraz mam z celej pamate zabrane menej ako 3GB a z toho 36% je Firefox sam...
Tak je mozno aj problem v tom, ze bezni uzivatelia proste nejako velmi uz ani momentalne dostupnu pamat nevyuzivaju a preto nie je zas taky velky problem, ak aplikacia mierne nabobtna za cenu slusneho zrychlenia. Akurat mi je trochu divne, ze pri merani spotreby pamate nezmerali aj narast vykonu priamo z pohladu uzivatela... Ale zas co by som chcel, ze?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Mam to zapnute uz viac ako rok v testovacich verziach Firefoxu a je to super. Skusal som aj kazda karta = vlastny proces ale este to celkom nefunguje.

Za tych 16% narastu RAM to urcite stoji, pretoze firefox je ovela responzivnejsi, rychlejsie startuje aj sa vypina, nemrzne, ovela menej crashuje, vydrzi byt zapnuty dlhsie a mat viac kariet bez restartu, tiez to vytvara sandboxovanie obsahu co je velky prinos pre bezpecnost.

Jedina skoda, ze to neimplementovali uz pred 5 rokmi.

Je pravda, ze to niektore addony nepreziju, ale 2 najdolezitejsie funguju perfektne (blokovac reklam uBlock Origin a addon, ktory docasne skryva address bar pre viac miesta web strankok: Beyond Australis)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Také porovnanie nejestvuje?
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár