V noci na dnes sa spoločnosti SpaceX Elona Muska prvýkrát podaril úspešný návrat prvého stupňa jej rakety Falcon 9 z vesmíru, o ktorý sa spoločnosť už dlhšie pokúšala.
Technológia návratu prvého stupňa rakety umožní jeho znovupoužitie, čo výrazne zníži cenu za lety do vesmíru.
Namiesto postavenia novej rakety na každý štart bude v prípade prvého stupňa potrebné iba nové palivo, čo zníži cenu za túto časť rakety z mnohých miliónov dolárov na niekoľko stotisíc na jeden štart.
Misia nebola len testom návratu na Zem, raketa pri nej vyniesla na nízku obežnú dráhu Zeme jedenásť komunikačných satelitov Orbcomm. Prvý stupeň Falcon 9 začal svoj návrat z výšky cca 200 km, vracal sa po balistickej dráhe a pristál na plošine na Floride, odkiaľ aj raketa odštartovala.
Zachytená trajektória štartu a návratu Falcon 9, kliknite pre zväčšenie (foto: SpaceX)
Krátke video pristátia (video: SpaceX)
Záznam celého webcastu zo štartu Falcon 9 (video: SpaceX)
SpaceX podľa oznámení Muska neplánuje vrátený prvý stupeň znovu použiť na vesmírne lety, len na Zemi otestuje jeho funkčnosť.
Video z úspešného návratu rakety New Shepard (video: Blue Origin)
V návrate rakety spoza hranice vesmíru bola SpaceX na konci novembra predbehnutá spoločnosťou Blue Origin, ktorej raketa New Shepard sa vrátila z výšky 100.5 kilometrov. Blue Origin je ale inou triedou rakety, má nižší výkon a rýchlosť, určená je celá len pre suborbitálne lety a pri úspešnom pokuse letela zrejme len približne vertikálne na rozdiel od balistického letu Falcon 9.
Podľa Ciolkovského rovníc, takáto raketa nemôže vyniesť družicu na obežnú dráhu a potom sa vrátiť na Zem. Palivo na pristávanie neúmerne zväčšuje raketu. Predvádzaná hračka vyletí len do výšky desiatok km. Užitočnejšie riešenie je štartovať rakety s vysokých hôr.
Kde len urobil pán Ciolkovský chybu? Lebo evidentne sa to dá. Ono raketa spomaľuje svoj zostup okrem motorov aj prídavnými krídelkami ktoré palivo nepotrebujú ale len aerodynamicky brzdia. To dosť pomôže.
Dôkazom toho, že sa to dá, je akože video a iné údaje prezentované majiteľmi, eventuálne týpek s pravítkom a kriedou, ktorý priebeh stúpania osobne premeral a zakreslil?
Zrejme je možné aj uprednostňovanie zvyšovania intelektuálnej úrovne prebiehajúcej diskusie pred snahou o hodnotenie možností rozvoja prepravy podsvetelnými rýchlosťami.
dnes má meniny Adela
Od: trigger.*
|
Pridané:
22.12.2015 11:31
tak aj tato zacala horiet po pristati, radsej tam strihli video. Zrejme vtedy nabehli hasici.
Keby boli vnutri ludia a museli by sa spoliehat na to, ci pridu hasici vcas alebo zhoria na zemi, neprijemne.
Re: dnes má meniny Adela
Od: Marwin
|
Pridané:
22.12.2015 11:49
?? Vies co je to viacstupnova raketa? To je prvy stupen rakety a nie taxik - tam je len palivova nadrz a motory, nie je tam ani len miesto pre naklad, nie to este pre pasazierov...tak ze jedina inteligencia co by tam nervozne cakala na hasicov je riadiaci pocitac o ktoreho traume z pristatia a mozneho zhorenia sa je asi zbytocne bavit ;)
Re: dnes má meniny Adela
Od: Tup
|
Pridané:
22.12.2015 14:51
ten malý plamienok je pomerne normálna vec, dohorieva zvyšok paliva. Neboj sa, motory a ich okolie je z nehorľavého materiálu. Na Twitteri Elona Muska môžeš nájsť video, jak tam prišli hneď ľudia a raketa už nehorela
Uzasny uspech, len si dovolim namietat na tu vysku. Druhy stupen sa od prveho oddelil vo vyske nieco pod 100km, ako je potom mozne, ze prvy stupen zacal svoj navrat z vysky 200km, tam bude niekde chyba a tipujem ju skor na tento clanok, ako na ich telemetriu ;-)
Sorry, ospravedlnujem sa, nedoslo mi, ze ten prvy stupen mal celkom nezanedbatelnu rychlost, ktora ho mohla vyniest este pomerne vysoko, mozno aj k tym 200km. Pardooon
horsie by bolo, keby prvy stupen zle zaradi rychlostny stupen a druhy modul vystreli az za okraj gravitacneho pola cize do volneho vesmiru, no nie?
to by bol kapanek narocny odchyt a ludia/posadka by cestovali pravdepodobne hooodne daleko :) :(
Re: Prispievajte do diskusií ako prihlásený užívateľ.
Od: 48484
|
Pridané:
23.12.2015 7:28
Muskove ambicie su zname uz dlho. Lety a kolonizacia Marsu. Chcel by sa tam dostat aj sam. Jeho idea je nasledovna: znizit naklady na lety natolko, aby si aj bohata stredna trieda mohla dovolit letenku. Realizovat take lety aby sa kto chce mohol po 2 rokoch vratit na Zem, tym ziska dostatok zaujemcov ktory by do toho sli. Letenka cca 500 tisic, o dva roky si spat, to sa da najst niekolko tisic ludi, co by do toho sli. Prvu fazu ma ciastocne za sebou, vyvinul lacny sposob transportu. Teraz prichadza druha faza, kedy si spacex ma zarobit velke peniaze vozenim a zaroven pokracovat vo vyvoji a zlacnovani. Je mozne, ze uz buduci rok budu mat viac letov do vesmiru, nez Rusi. Navyse nas v 2016 caka prvy let Falcona heavy, co ma byt zaklad rakety na kolonozaciu Marsu.
Re: Prispievajte do diskusií ako prihlásený užívateľ.
Od: 48484
|
Pridané:
23.12.2015 7:30
Muskove ambicie su zname uz dlho. Lety a kolonizacia Marsu. Chcel by sa tam dostat aj sam. Jeho idea je nasledovna: znizit naklady na lety natolko, aby si aj bohata stredna trieda mohla dovolit letenku. Realizovat take lety aby sa kto chce mohol po 2 rokoch vratit na Zem, tym ziska dostatok zaujemcov ktory by do toho sli. Letenka cca 500 tisic, o dva roky si spat, to sa da najst niekolko tisic ludi, co by do toho sli. Prvu fazu ma ciastocne za sebou, vyvinul lacny sposob transportu. Teraz prichadza druha faza, kedy si spacex ma zarobit velke peniaze vozenim a zaroven pokracovat vo vyvoji a zlacnovani. Je mozne, ze uz buduci rok budu mat viac letov do vesmiru, nez Rusi. Navyse nas caka test