neprihlásený Sobota, 23. novembra 2024, dnes má meniny Klement
Batériám sa výrazne zvýši kapacita, vďaka úplne novému typu. Reálne

Značky: batérienové technológie

DSL.sk, 19.12.2015


V poslednom desaťročí bolo predstavených množstvo inovácií v technológiách batérií, ktoré majú zvýšiť ich kapacitu.

Ako pravidelne ale upozorňujeme, tieto inovácie prichádzajú väčšinou od výskumných tímov, startupov respektíve iných spoločností bez praktických skúseností s masovou výrobou batérií a z rozličných dôvodov takéto technológie ešte zďaleka nedorazili na trh a kapacita batérií v pomere k ich objemu sa v poslednom období výrazne nezvýšila.

Aktuálne ale avizuje nové batérie s výrazne vyššou kapacitou technologický gigant Sony, ktorý stál za komercionalizáciou prvých batérií súčasnej dominujúcej technológie Li-Ion a v súčasnosti stále patrí k významným výrobcom Li-Ion článkov a batérií. Spoločnosť svoje plány avizovala pre japonské noviny Nikkei.

Sony podľa svojich informácií výrazne zvýši kapacitu batérií vďaka novému typu batérií Lithium Sulfur, Li-S.

Li-S batérie sa podobajú na Li-Ion batérie, keď nositeľom náboja sú ióny lítia. Kým v Li-Ion batériách sa tieto ióny presúvajú a viažu na elektródach len mechanicky, u Li-S batérií sa viažu chemicky na atómy síry, konkrétne na jeden atóm síry dva atómy Li. Vďaka tomu sa ich dokáže uložiť výrazne viac v danom objeme.

Sony konkrétne avizuje hustotu energie 1000 Wh na liter objemu, čo je o 43% viac ako hustota energie najlepších Li-Ion batérií so 700 Wh / l.


Ilustračný obrázok, Li-Ion batéria Sony (foto: Sony)



Li-S batérie majú podľa informácií Nikkei podobné problémy s potenciálne hroziacim prehriatím ako Li-Ion batérie, kvôli tvoreniu reťazí iónov na negatívnej lítiovej elektróde. Tento problém nebol ešte podľa novín plne vyriešený.

Nevýhodou oproti Li-Ion je nižšie a premenlivé napätie článku, typicky od 1.7 V po 2.5 V. Typické Li-Ion články majú 3.6 až 3.7 V.

Sony avizuje uvedenie batérií nového typu na trh v roku 2020, pričom najskôr majú byť vo forme batérií pre mobilné zariadenia ako napríklad smartfóny.

Okrem Li-S batérií Sony vyvíja tiež Mg-S batérie, aké parametre a časový horizont komercionalizácie by mohol mať tento typ noviny neuvádzajú.

Samozrejme aj plány Sony sa nemusia podariť naplniť v avizovanom časovom horizonte, informácie tohto významného výrobcu majú ale výrazne vyššiu váhu ako výskumné inovácie rozličných vývojových tímov a startupov a batérie s minimálne o cca polovicu väčšou kapacitou pri rovnakom objeme ako v súčasnosti v roku 2020 nie sú tak nereálne.

Na druhej strane ani o toľkoto vyššia kapacita neznamená výraznú revolúciu a mnohé typy mobilných zariadení ale tiež napríklad elektromobily by pre zvýšenie komfortu prípadne zníženie ceny potrebovali ešte výraznejšie zlepšenie.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Protimonopolný úrad začal prešetrovať, prečo v SR nie sú skutoční virtuálni mobilní operátori
Nový trailer filmu Minecraft
Linux v ďalšej verzii vyradí súborový systém Reiser
Odštartovaná výroba flash pamäte s 321 vrstvami
Apple má prvýkrát použiť vlastný 5G modem v iPhone v marci
Linux dostáva podporu veľkokapacitných pamäťových SDUC kariet
USA požadujú, aby Google predal Chrome a potenciálne aj Android
ISS zvýšila orbitu, aby sa vyhla troskám zo satelitu
Vzniknú fyzické zábavné tematické Minecraft parky
Qualcomm chystá Snapdragon CPU pre lacnejšie PC, majú začínať na 600 dolárov


Diskusia:
                               
 

realne
Odpovedať Známka: 8.4 Hodnotiť:
 

len ci aj skutocne
Odpovedať Známka: 9.6 Hodnotiť:
 

tak technologie uz su davno, ale brani jej nasadeniu spotrebny kartel - nizsia vydrz a opotrebovanost = vecsia spotreba a predaj
Odpovedať Známka: -1.9 Hodnotiť:
 

viac it a inych veci nabaterku = prijatelny cas na nasadenie novej technologie
Odpovedať Známka: 2.9 Hodnotiť:
 

nastal cas internet veci to isti plus elektromobily
Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

to co zas za blud toten internet veci ?
Odpovedať Známka: 8.3 Hodnotiť:
 

To je presne ako WEB 2.0, či PMO, len to ešte nie je zliate do jedného kýbľa, eventuálne zabalené do jednej plienky a najmä to má iný certifikát.
Odpovedať Známka: -0.8 Hodnotiť:
 

http://dopice.sk/fPj
Odpovedať Známka: -6.0 Hodnotiť:
 

budze se dac z tym otvoric aspon pašteka ? nedudze. taze blud o)))
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

bude a este si s tebou aj poklebeti a mozno ti pri tom aj zanoti
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

TOASTOVAČ: Dal by sis toast?
LISTER: E-e.
TOASTOVAČ: Dobrý, teplý, křupavý toastík.
LISTER: E-e.
TOASTOVAČ: Tak ty tedy nechceš toast?
LISTER: Ne.
TOASTOVAČ: A co vdolek?
LISTER: Nechci!
TOASTOVAČ: Víš, kdy jsi měl naposledy toast? Před osmnácti dny. V 11:36, úterý třetího. Dvě várky.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

AUTOMAT: Ano? Můžu Vám pomosst?
LISTER: Šlapeš si na jazyk.
AUTOMAT: Ano, já vím. Polucha ssisslání byla nahlássena na sselvissním. Omluvte potíže.
LISTER: Dal bys mi sendvič se slaninou a hořčicí a černý kafe?
AUTOMAT zabzučí a vydá pár gumáků.
LISTER: Tvoje slovníková jednotka taky nefunguje.
AUTOMAT: Jisstě, já vím. To bylo taky nahlásseno selvissnímu. Omluvte potíže.
LISTER: Tak se mi aspoň pokus o to kafe.
AUTOMAT: Jisstě. Pokussím sse. (Vydá kýbl)
LISTER: Tohle je kýbl.
AUTOMAT: Paldon.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Takze mozeme sa tesit na este tensie mobily s rovnakou vydrzou vacsim displayom. microSD slot samozrejme nebude integrovany, lebo na to nebolo miesto.
Odpovedať Známka: 9.3 Hodnotiť:
 

Nezabudni na Jack konektor. Ten tiež nebude, lebo Apple.
Odpovedať Známka: 9.2 Hodnotiť:
 

konektory su prezitok minuleho storocia - nabijat sa da bezdratovo, prenasat data tiez :o)
Odpovedať Známka: -7.8 Hodnotiť:
 

aj steve jobs je uz prezitok
Odpovedať Známka: 8.8 Hodnotiť:
 

nerobte tu aplechu
Odpovedať Známka: 9.5 Hodnotiť:
 

Podľa mňa môžu byť najskôr tohto, minulého ešte ani nemali poriadne kedy byť.
Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

Naco ti je viac ako 128 GB miesta v mobile?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Menšia oprava. Typické Li-lon majú napätie 3,6V. 3,7V majú iné technológie napr. Li-pol.
Odpovedať Známka: 7.6 Hodnotiť:
 

Tak ja som mal už aj mobil s 3.8 li-ion (Nexus 4)
Odpovedať Známka: -7.8 Hodnotiť:
 

Mensia oprava - LiIon maju napatie 2.5 - 4.2 V, niektore clanky (napr. sanyo) az 4.35V.
Odpovedať Hodnotiť:
 

tak do noveho roku vyssiu vydrz zelam vsetkym ia it
Odpovedať Známka: 2.9 Hodnotiť:
 

to zasa budem vibrator menej krat nabijat po kazdom pouziti
Odpovedať Známka: 8.6 Hodnotiť:
 

ty nabijas vibrator viac krat po kazdom pouziti? zrejme najvyssi cas kupit novy
Odpovedať Známka: 8.1 Hodnotiť:
 

Alebo ho lepsie schovavat nech si ho nepoziciavaju ostatni spolubyvajuci
Odpovedať Známka: 8.9 Hodnotiť:
 

Šak ho snáď neoblizujú bez umytia.
Odpovedať Známka: 3.7 Hodnotiť:
 

Snad ho neumyvaju bez oblizovania
Odpovedať Známka: 8.5 Hodnotiť:
 

Snáď ho neoblizujú a/alebo neumývaju počas vibrovania.
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

snad s nim nevibruju ked ho oblizuju...
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Za kazde percento zlepsienia mozme byt radi, ale ja by som skutocnym pokrokom v tejto oblasti, po velmi dlhej dobe stagnacie, nazval uvedenie baterie, ktora by mala 10-krat vacsiu kapacitu, nabila by sa za 10-krat kratsi cas a mala 10-krat dlhsiu zivotnost.
Odpovedať Známka: 9.4 Hodnotiť:
 

a vyrobca zarobi 10x menej = bud trpezlivy raz to pride
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Su ine oblasti technologii, kde je velmi rapidny pokrok a vyrobcovia su tomu usposobeni. Nepoznam sucasny trh v oblasti vyroby baterii, ale pri jednoduchom pohlade sa zda, ze ak by odrazu mali baterie vydrzat 10x dlhsie asi by museli zredukovat svoj biznis na desatinu, pretoze dopyt by klesol. Nezda sa mi, ze kvoli tomuto sa vyrobcovia baterii spikli proti spotrebitelom a dlhe roky nas drzia v dobe kamennej, aby mohli svoje predpotopne baterie chrlit vo velkych mnozstvach. Ale kto vie - mozno. Mozno ale vacsi vietor v tomto segmente spravi nastupujuci trend elektromobility, ktory, zda sa, po mnohych viacmenej imidzovych a nepouzitelnych konceptoch mnohych automobiliek, konecne dostal realny obraz najma vdaka Tesle.
Odpovedať Známka: 2.2 Hodnotiť:
 

Beries to moc ruzovo. Ta revolucna Tesla spravila 0,00% pokrok v bateriach. A dokonca aj ten jej skvely "vizionar" pred nedavnom potvrdil, ze nevidi zatial nadej na zlepsenie v blizkej buducnosti. Jedine, co dokazal, je zacat stavat fabriku na masovejsiu produkciu tej istej zastarale technologie baterii. Tak ako ked Cinania postavia fabriku na masovu produkciu zastaralych vyrobkov. S tym rozdielom, ze ked to robi Cina, tak sa tomu hovori lacne smejdy, a ked to robi americka firma, tak zrazu ide o pokrokove znizenie ceny.
Odpovedať Známka: -1.0 Hodnotiť:
 

Netvrdil som, ze Tesla spravila vyrazny pokrok v bateriach a ani im slepo nefandim v style Apple-positive ludi. Ovela radsej by som bol, keby aj ostatne automobilky konecne prisli s "normalnym" elektrickym autom. Tesla len navrhla a zacala vyrabat pouzitelne elektricke auta (co sa dalo uz davno), ktore sa normalne predavaju a tym vytvorili novy tlak na to, aby sa technologie baterii zlepsovali. Ak teda sucasni vyrobcovia baterii nemaju dovod zlepsovat lebo by isli proti sebe, tak Tesla (a pripadni ini vyrobcovia, ktori pojdu do elektrickych aut) ma na zlepsovanie velmi velky dovod. BTW: https://goo.gl/rGIvko http://goo.gl/Ppddai
Odpovedať Známka: 4.4 Hodnotiť:
 

tesla/ktorykolvek elektromobil/ je horsia pre zivotne prostredie ako klasicke auto so spalovacim motorom
nechapem preco su z elektromobilov ludia taki namakko..
Odpovedať Známka: -4.0 Hodnotiť:
 

Vies to aj niecim podlozit?
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Zrejme na to budú rôzne a zrejme aj dosť odlišné štúdie.
Tak ako som videl na klasické žiarovky doslova bohapustú štúdiu, len aby sme ich zavrhli. Ako je sklo neekologické. Veď to už v tom stave nijako prírode neškodí, nech by sa rozkladalo aj 1000 rokov...
Rušne majú dôvod, tam treba vysoké výkony, ale automobily iné riešenie z dlhodobého hľadiska nemajú. Nech už sa bude elektrina pre ich motory vyrábať akokoľvek...
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

jasne, ze budu rozne studie s roznym vysledkom. Zalezat bude kto je ich zadavatelom.

V takomto ekonomickom zriadeni nikoho nezaujima najlepsie riesenie pre ludstvo ale najlepsie riesenie pre konkretneho cloveka/skupinu ludi.

Staci sa pozriet na zavery "ekologickeho" summitu v Parizi.
O niektorych nariadeniach EU skoda hovorit (ziarovky, bezolovnata pajka,emisie aut,....) To nema s ekologiou nic spolocne.

Elektromobily niesu riesenie, mozu byt maximalne medzistupen k niecomu inemu.
Odpovedať Hodnotiť:
 

10x vacsia kapacita za 10x kratsi cas, vies kolko amperov by si musel mat? by bola 10kg nabijacka ktomu wole!
Odpovedať Známka: -5.9 Hodnotiť:
 

To je z casti pravda. Ak by bateria v mobile mala 30Ah a mala by sa nabit za 15min, nabijaci prud by pri menovitom napati bol 120A. Pri 5V to je 600W. Nemyslim, ze by to bolo na 10kg nabijacku ale asi by nebola prave taka mala, ako su terajsie. Ale ak by si sam mal na vyber, asi by si radsej zobral tu kapacitu a ten cas na ukor vacsiej nabijacky, nie? :-)
Odpovedať Známka: 7.6 Hodnotiť:
 

cojaviem, book mi ide tak 7-8 hodin a nabija sa zhruba 2 hodiny. Ak by sa to 10x nafuklo, siel by 70 hodin a nabijal by sa 0,2 hodiny (12 minut). Nemyslim ze to bude v tomto storoci mozne (citaj nikdy to nebude).
Odpovedať Známka: -7.9 Hodnotiť:
 

Ja by som si skor stavil na to, ze to mozne bude. Otazka je, ci sa budu notebooky s takymito parametrami vyrabat, pretoze ked notebook vydrzi cely pracovny den, tak sa pozornost upriamuje na zvysenie vykonu pri zachovanej spotrebe, co vyrobcovia cipov robia uz dlhu dobu. Ak by teraz aj prisli baterie s nasobne vacsimi kapacitami, tak toto zlepsenie sa skor pouzije na znizenie hmotnosti pri zachovani sucasnej vydrze, pretoze ta je pri notebookoch uz celkom dostatocna. Cize keby som si mal, podobne ako ty, stavit na to, ci sa v tomto storoci budu vyrabat dialkove ovladania k televizorom s vydrzou 50 rokov, tak si tipnem, ze nie. Lebo skor by tam zacali davat mikrobaterky ako do hodiniek, ktore by aj tak vydrzali jeden-dva roky ako dnes. Lebo to je dostatocne.
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Dnes nie je dopyt po tom, aby notebook vydrzal desiatky hodin. Keby si ale chcel notebook s vykonom PC z roku 2000, tak by pouzitim sucasnych technologii mohli vyrobit procesor a ostatne cipy s takou spotrebou, ktora by vyrazne predlzila vydrz baterie (nebyt displeja tak v pohode na 10 nasobok). Po tomto dopyt v oblasti spotrebnej elektroniky nie je, ale v spominanej elektromobilite ano. Tam si nechcel ist v roku 2000 rychlostou 100km/h s jednym pasazierom v aute a dnes rychlostou 3000km/h s osmimi. Dnes, ako aj vtedy, je energeticky dopyt na prepravu rovnaky, akurat baterie na to stale nie su velmi vhodne. A preto tam ten dopyt je a radikalny pokrok si vieme predstavit. V tvojom notebookovom priklade taky dopyt nie je a preto sa najskor ani nestane.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

prezradim ti tajomstvo, ale nikomu to nepovec, pssst!! auta na baterky sa v buducnosti nepresadia. Tym nevravim, ze sa nepresadia elektricke auta ;)
Odpovedať Známka: -3.7 Hodnotiť:
 

a budeme ako v autodrome
Odpovedať Hodnotiť:
 

Dlhodoba stagnacia sa zdat moze, ale nie je to tak. Kazdym rokom mas vykonejsie suciastky (ok, niektore su aj vykonejsie pri zachovanej spotrebe). U ntb napriklad siel vykon rapidne hore a vydrz baterie taktiez - v sucasnej dobe nie je problem najst ntb aj s 8 hodinovou vydrzou pri nejakej jednoduchej praci. Kdezto len 10 rokov dozadu si jasal, ked vydrzal pri znizenom jase na minimum 3 hodiny a to si mal zapnuty maximalne word a vypoctovy vykon 5x nizsi. Cize moze sa zdat, ze to stagnuje, avsak ako taky pokrok by si potom vnimal revolucnu technologiu.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Pokrok, ktory spominas nie je pokrok v technologii baterii ale inych technologii, ktore maju dopad na spotrebu. Mnohe technologie, kde su baterie, samozrejme, pritomne ako zdroj energie, este maju velku rezervu. Je pravdepodobne, ze onedlho bude 10x vykonnejsi procesor pri 10x mensej spotrebe. Ked sa pozrieme na sucasne procesory a potom na stare Pentium4 "varice", tak to je len otazka casu. Su ale aj take technologie, kde sa moc usetrit na spotrebe neda. Napriklad elektromobily alebo drony. Tam skratka tie "watt-hodiny" musi bateria dodat, pretoze velka cast tejto energie ide uz teraz na uzitocnu pracu.
Odpovedať Známka: 3.8 Hodnotiť:
 

A cim by si to nabijal? 1kW na bijackou? :D
Odpovedať Hodnotiť:
 

moj ai vysavac sa potesil
Odpovedať Známka: 8.5 Hodnotiť:
 

moj kocur sa potesil, bude sa dlhsie vozit na vysavaci
Odpovedať Známka: 9.0 Hodnotiť:
 

Mna by viac potesilo keby sa moj kocur naucil vysavat
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

Najvyssi cas pre kocura, aby zacal trenovat svoje pluca.
Odpovedať Známka: 7.3 Hodnotiť:
 

a auto na vodu z vodovodu ktore vianoce bude?
Odpovedať Známka: 6.2 Hodnotiť:
 

Ked u nas najdu loziska ropy ako v kuvajte
Odpovedať Známka: 2.9 Hodnotiť:
 

a zumpa ti nestaci ??
Odpovedať Známka: 0.9 Hodnotiť:
 

a vies ze nestaci? ja lubim chlorovanu vodu o)))
Odpovedať Známka: -6.0 Hodnotiť:
 

dalsie vianoce po aute na vzduch.
Odpovedať Hodnotiť:
 

fúha, už som myslel že tento mesiac nebude oznámená nová technológia batérii :)
Odpovedať Známka: 9.1 Hodnotiť:
 

tak za 5 rokov o 40%, to nie je výrazné zvýšenie, ale obyčajný pokrok, ktorý dosiahnu bežný výrobcovia. zatiaľ sa ešte načítame o prevratných technológiách
Odpovedať Známka: 8.2 Hodnotiť:
 

Je úplne jedno, aká bude kapacita batérií.
Zvyk a nenažranosť sú železné košele...
Takže ak sme zvyknutí, že veľký notebôčik vydrží na batériu 2-3 hodiny, bude tak aj potom. Lebo zasa bude pažravého hardvéru v ňom až až. Lebo ľuďom na besnenie po Internete a pozeranie filmov nestačí 1-2 jadierkový bežný CPU, musia mať super-duper neviem aké "železo".
Táto chyméra tu bude ešte veľmi dlho.
Takže reálne tie zariadenia aj v budúcnosti vydržia rovnaký čas pri napájaní aj na neviem aké batérie...
Odpovedať Známka: 0.8 Hodnotiť:
 

tu zas nepises pravdu, resp. uplnu blbost si napisal. nx9020 mi isiel pri beznom pouzivani pod 3 hodiny, G550 okolo 4 hodiny a E450 teraz mi ide 7-8 hodin. Rovnaka kapacita baterii...
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

A z časového posunu pomerného vektoru zrýchlenia kapacít( repulzívnej sily), využívaných výhradne na počítanie hodín, je naviac možné dostatočne presne určiť kozmologickú konštantu tejto projekcie.
Odpovedať Známka: -5.6 Hodnotiť:
 

71km/s na Mpc ???...je to približne správne?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Podľa jednotkovej kontroly je už priebeh samotného výpočtu uskutočňovaný v inej, ktorej perspektívne parametre z "TEJTO projekcie" nemožno číselne hodnotiť/overiť.
Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

o akom 40% zvyseni pises? 2010 som kupil notebook a bola tam 48Wh bateria. Tentom esiac som kupil notebook a je tam 47Wh bateria! Pred 10 rokmi som kupil notebook a hadaj kolko Wh bateria tam bola :) HP nx9020 si pozri..
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

to sa píše v článku hore, a mimochodom pre niektorích, je mi ukradnuté, koľko hodín vydrží notebook, aj tak je väčšinou na nabíjačke, ale u dojazdu áut je kapacita rozhodujúca
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

no ntb mam niekolko, elektromobil ziaden a v horizonte 10-15 rokov ani nechcem, takze viac ma trapi vydrz ntb ako nejakeho auta.
btw - to auto ked bude stat bude na nabijacke rovnako.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Toľkoto nových informácii....
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

apple si uz zvysenu kapacitu dal patentovat.
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

Ja sa od nového roka reálne začnem učiť na maturity!
(Vážne chcem...)
Odpovedať Známka: -0.9 Hodnotiť:
 

Ser na to! Aj tak zostaneš iba hlupákom neschopným sa aj čosi naučiť.
A to si ešte myslím, že si ľavoruký... Teda že máš obe ruky stočené od robpty...
Odpovedať Známka: 1.4 Hodnotiť:
 

Maniak ty si celý stočený. Choj pájkovať spínače so žiarovkami, ty, expert a odľahči svojou neprítomnosťou už tak zasratú diskusiu.
Odpovedať Hodnotiť:
 

?Veľa zubnej pasty si si ráno dal?
Odpovedať Hodnotiť:
 

install windows
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

sak v tomto segmente Appliedphysics / ele. by sma mali byt už na tako leveli s tými mobile. nosčmi ..energie, že by nám aj ufonci mali závidiet - výdrž najmenej celé týždne, -/mesiace, pri výkone najmenej 1690 kV, a pri max.čase plného dobitia, na max., za 15 minut
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Poučuj vedátor..., v čom udávame výkon?
Odpovedať Hodnotiť:
 

šak v konských veličinách,či vy ne?
Odpovedať Hodnotiť:
 

V konských veličinách svinsky veľkých...
Odpovedať Hodnotiť:
 

V číslach, ne?
Odpovedať Hodnotiť:
 

ja už chcem konečne taký článok aký mal v sebe terminátor!!!!
/nemusel by byť ani taký citlivý/
neviem síce načo ale zíde sa...!
Odpovedať Hodnotiť:
 

..ale aj tem bol relativne, dost velký (asi jako mobil, /ručná bateka (na svietenie)
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár