V nedeľu odštartovali v austrálskom Darwine známe tradičné preteky solárnych elektromobilov World Solar Challenge, ktoré sa konajú každé dva roky a svoju históriu odštartovali už v roku 1987.
Vo World Solar Challenge sa súťaží vo viacerých triedach vozidiel, hlavnou a najpopulárnejšou zameranou na vývoj čo najefektívnejšieho pohonu a dojazdu je trieda Challenger.
Vozidlá v nej sú jednomiestne, majú štyri kolesá, maximálnu dĺžku 4.5 metrov, šírku 1.8 metra a plochu solárnych panelov maximálne 6 m2. Batérie sú limitované hmotnosťou podľa použitej technológie, pričom limit zodpovedá u každej technológie kapacite cca 5 kWh.
Vozidlá vyrážajú zo štartu viacdňových pretekov s plnou nabitou batériou, následne ju môžu dobíjať ale len zo slnečného žiarenia. Jazdiť je možné od 8:00 do 17:00. Dobíjať batérie je možné aj mimo tohto času, vtedy tímy dobíjajú batérie aj naklonením solárnych článkov pre čo najefektívnejšie nabíjanie.
Celá trasa pretekov vedúcich naprieč Austráliou zo severu na juh do Adelaide má 3021 km a prvé vozidlá prídu do cieľa zrejme na štvrtý alebo piaty deň.
Aktuálne po skončení druhého súťažného dňa je vo vedení vozidlo Red One holandského tímu Solar Team Twente. To je na trati po prejdení 1230 km od druhého vozidla Nuna8, obhajcu prvenstva z 2013, ďalej o 9 km.
Krátke video tímu Solar Team Twente zo začiatku dnešného súťažného dňa (video: Solar Team Twente)
Red One používa kremíkové solárne články s účinnosťou viac ako 22% a má 20 kg batériu technológie Li-Ion. Účinnosť motora dosahuje 98%.
Vozidlo má výšku 1.1 metra, maximálne možné rozmery 4.5 m x 1.8 m a hmotnosť 149 kg.