neprihlásený Piatok, 22. novembra 2024, dnes má meniny Cecília
Automobilky chcú zodpovedať za havárie ich autonómnych áut, ale nie za hacknutie

Značky: samojazdiace technológiehackovanie

DSL.sk, 8.10.2015


Dve významné automobilky vyvíjajúce samojazdiace automobily, Volvo a Mercedes, a tiež Google sú pripravené niesť zodpovednosť za nehody ich áut, ktoré sa stanú v režime autonómnej jazdy.

Volvo to plánuje podľa svojho avíza oznámiť dnes, Mercedes a Google to uviedli pre program 60 Minutes televízie CBS.

V súčasnosti vyvíja samojazdiace automobily a technológie viacero automobiliek a ďalších vývojových tímov. Podľa zatiaľ zverejnených informácií je najďalej vo vývoji práve Google, spomedzi automobiliek patria Volvo a Mercedes k automobilkám s najlepšou úrovňou technológií autonómnej jazdy.

Viacero tvorcov samojazdiacich technológií už v súčasnosti realizuje testy minimálne s technológiou čiastočnej autonómnej jazdy a avizuje uvedenie na trh o niekoľko rokov. Kým v otázke technológií je vývoj už pomerne predpovedateľný, problematickou otázkou zostáva legislatívny stav, otázka poistenia a zodpovednosti za nehody spôsobené samojazdiacimi automobilmi.


Prezentácia samojazdiaceho elektromobilu Google (video: Google)



Volvo, Mercedes a Google tak zrejme v snahe urýchliť reálny príchod samojazdiacich technológií avizujú pripravenosť prijať zodpovednosť za funkčnosť samojazdiacich áut. Aká bude legislatíva v jednotlivých krajinách ale zatiaľ nie je jasné.

Volvo podľa svojho avíza ale očakávane zrejme neprevezme zodpovednosť za samojazdiace autá, ktoré budú hacknuté. "Apple a Microsoft neviníme pre počítačové vírusy a hackerov," uvedie dnes počas svojho prejavu CEO Volva Hakan Samuelsson.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Nový trailer filmu Minecraft
Linux v ďalšej verzii vyradí súborový systém Reiser
Odštartovaná výroba flash pamäte s 321 vrstvami
Apple má prvýkrát použiť vlastný 5G modem v iPhone v marci
Linux dostáva podporu veľkokapacitných pamäťových SDUC kariet
USA požadujú, aby Google predal Chrome a potenciálne aj Android
ISS zvýšila orbitu, aby sa vyhla troskám zo satelitu
Vzniknú fyzické zábavné tematické Minecraft parky
Qualcomm chystá Snapdragon CPU pre lacnejšie PC, majú začínať na 600 dolárov
SpaceX nezachytávala prvý stupeň Starship kvôli problému na štartovacej veži


Diskusia:
                               
 

Najkrajsi sen hackera: v pohodli svojho domova hacknut cudzie auto a dat mu prikaz na zaparkovanie v jeho vlastnej garazi.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Brm-brm, je tu nekde dobrá hackerka? Brm-brm...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Nič také by nehrozilo ak by do áut nepchali čo im prvé príde pod ruku, hociaký Android Auto, CarPlay a podobné halúze ale pekne uzatvorené systémy.
Odpovedať Známka: -2.5 Hodnotiť:
 

Lebo kazdy dobre vie, ze v uzavretych systemoch sa nachadza menej zranitelnosti. Alebo ze security by obscurity je nebiditelna bariera ktora dokaze kazdeho hackera zastavit :D :D :D
Odpovedať Známka: 4.3 Hodnotiť:
 

Skor by som poukazal na historiu:
Ford, riesenie problemu by stalo 22 milionov dolarov, avsak za sudne tahanice a odskodne zaplatili len 8 milionov dolarov (obete a zranenia)
Ono nemyslim si ze kapitalizmus rozmysla inak dnes, ako vtedy..
Odpovedať Známka: 8.8 Hodnotiť:
 

no tak to dakujem pekne, ja si to radsej odsoferujem sam, 2 metre pod zemou mi ich zdpovednost bude uz na dve veci
Odpovedať Známka: 3.5 Hodnotiť:
 

Keby si nemal v hlave take vakuum, ze by tam mohli prenasat antihmotu, tak by si tejto sprave bol velmi stastny. Kedze prevzatie zodpovednosti za bezpecnost bol najvatsim problemom pri presadeni autonomnych vozidiel.
Odpovedať Známka: -2.9 Hodnotiť:
 

Je to dobra sprava, ale neviem ci budu ludia ochotny niest zodpovednost za hacknute auto, ktore nabura ;) Takze podla mna bude mozne presadit autonomne auta az ked budu automobilky ochotne prevziat kompletnu zodpovednost za auto ktore jazdi v autonomnom mode
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Tj ked sa hacker nabura do auta a to sposobi nehodu, tak automobilka bude niest vinu a hacker bude akoze v pohode. Dobry koncept.
Odpovedať Známka: -5.3 Hodnotiť:
 

No lebo tvoj koncept je uplne dokonaly ;)

Takze by ti nerobilo problem sadnut do auta, ktore ma nedokonale zabezpeceny system (chyba automobilky), nasledne ho niekto hackne a to auto zabije ludi, za co pojdes ty do vazenia?

Hacker nebude nikdy v pohode, pretoze za vytvaranie skodliveho kodu moze byt trestne stihany (v pripade ze ho chytia)
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Vy tu strihate riadne hovadiny. Ten prvy tu trepne ze ich zodpovednost mu moze byt ukradnuta ked bude v zemi. Tak on asi vsade chodi pesi, kedze aj auto, aj trolejbus aj kazdy dopravny prostriedok sa moze pokazit a sposobit nehodu a ta je vec zodpovednosti.
A ty si tu myslis, ze ti niekto bude zodpovedat za nieco, co nie je mozne. Ved sa trochu nad tym zamysli.
Odpovedať Známka: -4.0 Hodnotiť:
 

"A ty si tu myslis, ze ti niekto bude zodpovedat za nieco, co nie je mozne. Ved sa trochu nad tym zamysli. "

Ja som sa zamyslel, teraz je rada na tebe ;).
V dnesnej dobe je za auto zodpovedny jeho sofer. Ak tu budu autonomne auta, tak bude musiet stale existovat entita, ktora bude zodpovedna za skodu sposobenu danym autom. Teraz je otazne kto to bude. Je to az take tazke pochopit?
Odpovedať Známka: 4.0 Hodnotiť:
 

Aha, takze vodic zodpoveda za nehodu. Tak podla tvojho tvrdenia by mal ten vodic zodpovedat aj za to, ze mu niekto rozsteluje volant, alebo vypne brzdy. Super.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

ak auto nechal na ulici a nezamkol ho, pravdepodobne poistovna bude odmietat preplatit skodu.
Odpovedať Známka: 2.5 Hodnotiť:
 

ked budeš dospelý a dostaneš vodičák, tak sa dozvieš jednu veľmi smutnú vec - vodič je povinný pred jazdou skontrolovať technický stav vozidla ... čiže áno, za rozšteľovaný volant alebo vypnuté brzdy je zodpovedný vodič ...
Odpovedať Známka: -4.3 Hodnotiť:
 

avsak ked budes aj na otm aute aj realne jazdit, tak zistis, ze ked ti nieco odide pocas jazdy, tak to zbytocne budes kontrolovat pred jazdou. A to je pripad hacknutia.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ja nvm ci je pre teba to take tazke pochopit, ze vodic auta nezodpoveda za to, ze sa mu niekto urobi nepovolenu upravu vozidla. Rovnako tak ani nebude zodpovedat autonomne vozidlo.
Je to az take tazke pochopit?
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

Do istej miery si zodpovedny za technicky stav vozidla. Ak nasadnes do auta, ktore ma 3 kolesa a zabijes dakoho tak to je tvoja vina. Rovnako dostanes pokutu ak mas na oknach nalepene kadejake nepovolene folie.


Odpovedať Známka: 5.6 Hodnotiť:
 

Tu sa bavime o hacku, vodic autonomneho vozidla bude tiez zodpovedny za technicky stav vozidla, tj ides z cesty.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Ok, skusme od zaciatku.
Teraz riesenie nehod funguje (zjednoduse) tak, ze sa urci vinnik nehody a z jeho poistky sa hradi skoda toho druheho. Teraz povedzme ze do teba nabura autonomne auto, automobilka prehlasi ze bolo hacknute. Kto by podla teba mal zaplatit skodu na tvojom vozidle?
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

ak si nahodou spal, hacknute boli uz aj sucasne vozidla. neviem o tom, ze by to niekto realne zneuzil, ale ak ano, koho je to vina? vozidlo nie je samojazdiace.
Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

vodic urcite nie, pretoze nemal ziadnu moznost odhalit nedostatok pred zacatim jazdy. v zavislosti od vyuzitej zranitelnosti moze vina padnut kludne na automobilku. ak bolo auto hacknute banalnou chybou ktorej sa dalo vyhnut, alebo ak bola zranitelnost automobilke znama ale stale neopravena a tiez pri dalsich okolnostiach ktore by sme mohli najst, ak by sme sa skutocne zamysleli (napisat ze sa clovek zamyslel este neznamena ze sa zamyslel) by zodpovednost mal prevziad vyrobca auta. pripadne vyrobca softwaru.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Nemusi byt pravda (aj ked vecsinou bude).

Prezeniem aby bola jasna myslienka: Majitel auta ho mohol nechat otvorene nezamknute pred hackerskou konferenciou zameranou na bezpecnost aut. S priamim fyzickym pristupom k flashke daneho softveru (a teda auto je hacknute a nenachadza sa na nom softver automobilky). Aj za toto je podla teba zodpovedna automobilka a nie vodic? Preco?
Odpovedať Hodnotiť:
 

vodic je zo zakona povinny zabezpecit svoje auto aby zamedzil pristupu nepovolanym osobam. zamknut a pod.
pokial si majitel auta splni zakonne povinnosti a auto je mozne ale aj tak hacknut, vodic nie je ten, kto nesie zodpovednost. zodpovednost by mal niest vyrobca.

vieme vytvorit aj taku hypoteticku situaciu, ked zodpovednost mozeme zvalit na nahodneho okoloiduceho cinskeho turistu. to ale neznamena, ze automobilka by sa mala vykrutit zo zodpovednosti za problematicky SW. obzvlast ak sa o zranitelnosti vedelo a neopravila sa (co je najcastejsi pripad zneuzivanych zranitelnosti)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Jediná možnosť dosiahnutia garantovaného zabezpečenia vozidla je nebyť, podľa zákona, vodičom. Preto je mne vydané vodičské oprávnenie bezpečne uložené na dopravnej polícii.
Všetky ostatné spôsoby zabezpečenia sú dokázateľne prekonateľné.
Odpovedať Hodnotiť:
 

jedina moznost dosiahnutia garantovaneho zabezpecenia proti neumyselnemu zabitiu je neexistovat. preto sa radsej nezamyslaj nad tym co su jedine garantovane moznosti, lebo by hrozilo, ze sa odbachnes.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Možno by si sa pred použitím tak jednoducho spochybniteľného vyjadrenia mohol zamyslieť nad ďalšou očividnou možnosťou zabezpečenia proti neúmyselnému zabitiu. Určite máš na viac.
Odpovedať Hodnotiť:
 

chodit nemozes, lebo co ak zakopnes, spadnes na okoloiduceho a ten spadne hlavou na obrubnik a zomrie?
dychat nemozes, lebo co ak si kychnes zrovna v blizkosti niekoho ineho a pohybom pri kychnuti ho sotis, spadne a udrie si hlavu az zomrie? odcestovat na opusteny ostrov mozes, ale vzdy riskujes, ze na ten ostrov pride aj niekto iny, koho zivot mozes ohrozit vyssie spomenutym.

mozes uviest to jednoduche spochybnenie? pretoze ja ziadne nenachadzam a vzdy viem vytvorit hypoteticku situaciu pri ktorej niekoho dokazes neumyselne zabit.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Veď ho sám definuješ ako dostatočne imobilnú entitu. Pacient v kóme, Steven Hawking po odcudzení vozíka, či svalový dystrofik. To, že vždy vieš "vytvorit hypoteticku situaciu pri ktorej niekoho dokazes neumyselne zabit" vyjadruje len Tvoj strach z otvorenosti. Jeho príčinu poznáš.
Odpovedať Hodnotiť:
 

nikdy nemas zarucene ze sa z komy nepreberies.
hawking stale ovlada zopar svalov a nejaky ten maly pohyb zvladne. v kazdom pripade, ak by sa mal vyhnut akemukolvek riziku ublizenia, tak sa k nemu nikto nepriblizi, nenakrmi ho a on umrie.

ja nemam z otvorenosti strach (ani neviem co si mam pod tym predstavovat). reagujem na tvoj vyrok ze jedina moznost zabezpecit vozidlo je nebyt vodicom. rovnako tak jedina moznost zabezpecit proti ublizeniu je v podstate nefungovat ako clovek (idealne nefungovat vobec).
Odpovedať Hodnotiť:
 

Zo spôsobu vedenia diskusie je možné jednoznačne zistiť nielen motiváciu každého účastníka a dôveryhodnosť jeho vyjadrení. Osobné útoky, používanie ja, odvolávanie sa na "what if",...
Odpovedať Hodnotiť:
 

tak isto z obvinovania z osobnych utokov ktore akosi absentuju.
a cela pointa "what if" bola ukazat nezmyselnost "what if" s ktorym si prisiel. radsej nebyt vobec soferom, lebo "what if" je rovnaka kravina ako radsej nezit lebo "what if".
Odpovedať Hodnotiť:
 

Zrejme si pri formulácii odpovede s pointou nevzal do úvahy svoje vlastné príspevky.
Odpovedať Hodnotiť:
 

praveze som si ich opakovane precital. zvlast som v nich hladal akukolvek formu osobneho utoku. nenasiel som.
Odpovedať Hodnotiť:
 

To môže byť spôsobeném osobným preferovaním hľadania pred nachádzaním."sa radsej nezamyslaj nad tym co su jedine garantovane moznosti, lebo by hrozilo, ze sa odbachnes.
Odpovedať Hodnotiť:
 

to nie je osobny utok, ale ukazka kam ta hladanie "jedinej možnosyi dosiahnutia garantovaneho zabezpecenia" voci XYZ moze dostat.
sam si povedal ze garantovane zabezpecujes vozidlo tak, ze nie si sofer. aplikovanie rovnakej logiky na garantovane zabezpecenie proti neumyselnemu ublizeniu na zdravi by nedopadlo najlepsie a na to som sa snazil poukazat.

ak si nahodou nespravne pochopil moje slova: nie, nenabadam ta na to aby si sa odbachol, skor ta od toho odradzam.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Pre mňa je to fakt, nie ukážka, nakoľko podľa zákona oficiálne neexistujem a je voči mne možné úplne legálne použiť ľubovoľný spôsob útoku, ublíženia na zdraví či manipuláciu.
Pre relevantnosť diskusie o právnej zodpovednosti preto očakávam od zúčastnených overiteľnú argumentáciu, bez formulovania podmienok( ak, by, keby,...) a využívania precedentov typu "vraví sa, že".
Odpovedať Hodnotiť:
 

ok, evidentne vobec netusis ktorym smerom sa svet vobec otaca (toto uz je osobna urazka, pre informaciu). ty si tu zacal s keby, ak, by, mozno, radsej nebyt vodicom.
som rad ze ked som rovnake keby, ak, zrejme, asi, niekedy, pouzil aby som ilustroval ako je to stupidne, tak do mna hustis, ze pouzivanie keby, ak, by je stupidne.

prajem pekny zvysok dna.
Odpovedať Hodnotiť:
 

ak sa ti rozpadne auto pocas jazdy, zodpovedny je vyrobca. ak ti nebrzi druhy den po vymene brzdovych dosticiek, zodpoveda servis ktory ich menil.

zodpovednost ti sice nezachrani zivot, ked uz sa to stane, ale aspon nuti toho kto ma zodpovednost, aby spravil poriadnu robotu a neflakal to. ak by zodpovednost bola vzdy a stale iba na soferovi, tak to si aj ja otvorim autodielnu. a to som rad ze zvladnem vymenit koleso (obcas niekedy).

zodpovednost za hacknutie, aspon pri vyuziti znamych zranitelnosti zabezpeci minimalne to, ze updaty nebudu prebiehat rychlostou updatov na androide. Schvalne, kolko androidov uz je zabezpecene proti stagefright?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Hackovanie nie je len na dialku. Proste zarucit, ze niekto upravil sw akymkolvek sposobom je nemozne.
Mozes tu robit odbornika, ale tato spraava je jednoducho jedine logicke a dobre riesenie.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Jedna moznost je , ze vsetko sa bude v cloude overovat, takze ked bude auto hacknute nenastartuje.
Odpovedať Známka: -8.0 Hodnotiť:
 

To je pekná myšlienka :D ale má aj srandovné následky, napríklad ma napadá, že ten cloud to bude musieť overovať podľa nejakého template-u... takže ak niekto zmení ten template, či už schválne alebo omylom, tak nenaštartuje žiadne auto na svete tej značky :D... A to nie je ani ten najväčší problém s tým riešením, len pre mňa najvtipnejší :D
Odpovedať Hodnotiť:
 

S takym autom by som do prirody daleko od "civilizacie" (mobilneho internetu) veru nerad isiel.

PS. presvedcit pocitac, ze je napichnuty na internete nieje velmi tazke...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

A vazne si neviem predstavit ze ako automobilka dokaze ze sa jedna o hacknute auto.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

IMHO To ze si to ty nevies predstavit neznamena, ze to automobilka nebude vediet dokazat.
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

Zle som to formuloval. To ci bolo auto hacknute alebo nie, bude musiet rozhodnut nezavisly expert. Takze si vazne neviem predstavit ako policajti naberaju tisice IT reverznych inzinierov, ktori budu desiatky dni analyzovat kazdy jeden tukanec :D
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Mnoo, policajt uchopí nezávislého experta do pravej ruky, priloží si ho ku hlave a povie:"Siri, kto je vinník?".
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

takze na nezavislom expertovi bude zavisiet, ci som vinnik nehody ja alebo auto pri dopravnej nehode, ktoru som ja objektivne nesposobil? Tak take auto si nikdy nekupim a nikdy vnom nebudem ani sediet.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

ty si este asi nemal autoskolu, co?
Odpovedať Hodnotiť:
 

To aby sme sa ti pratali z cesty pri tvojich kvalitách.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Nova hra pre hackerov - Need For Speed : Real
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ci to nebude taka ta "politicka zodpovednost", ze politik vyhlasi, ze prijimam politicku zodpovednost, vsteko fici dalej tak ako predtym, nic sa nedeje, a on sa rozkrikuje, ze co od neho este chcu, lebo on uz tu zodpovednost prijal.
Nakoniec bude celkom zaujimave, ked si zacne nejaky SVK policajny organ, napr. z OOPZ Bystrany dopisovat s pravnou kancelariou zastupujucou Mercedes, ze kedy uz konecne prevezmu tu zodpovednost...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Jasne. Postoj klasického hardverového výrobcu - za fungovanie auta ručíme, ale za bezpečnosť dodávaného softvéru nie. :D
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

Tak nejak, pozoruhodne na tom je, ze sa nasadzuju technologie, pri ktorych je viac menej jasne, ze z pohladu IT bezpecnosti nebudu bezpecne a nikde sa neuklada ani povinnost absolvovat nejake externe audity (co je tak ci tak na nic), taktiez sa neuklada povinnost byt state-of-art a malokto si moze povedat, ze urobil maximum co mohol. Toto cele v kontexte toho, ze su masy nutene vyuzivat taketo sluzby, lebo ine moznosti nie su.
Ak si vezmen za svoje to klasicke, ze riziko = pravdepodobnost_vyskytu_javu x miera_jeho_zavaznosti, tak tuto bude riziko vzdy vysoke, nech aj ta pravdepodobnost vyskytu ide k nule.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Žiadny problém. Už sme dohodnutý, že v prípade záujmu zákazníkov o rozšírenie štandardnej výbavy vozidla IDDQD modulom mi zavolajú. Stačí im poslať mail.
Odpovedať Hodnotiť:
 

O chvilu cakam vyhlasenie: kedze sme prevzali zodpovednost a je to pre nas velka vyzva a zaroven zavazok oznamujeme, ze sucasne sme sa rozhodli skvalitnit nami poskytovane sluzby takym sposobom, ze kazdy vlastnik naseho automobilu sa musi kazde styri dni dostavit na platenu servisnu prehliadku, na ktorej mu zdarma naflesujeme poslednu verziu SW vybavenia jeho automobilu, sucane bude preverana funkcnot autonomnej jazdy automobilu. Toto opatrenie je nevyhnutne z dovodu pravnej upravy, ktora nam takuto zodpovednost nariaduje a zaroven ustanovuje, ze automobil, ktory sa takychto prehliadok nezucastni nemoze byt pouzity v cestnej premavke ...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Servisné služby prebiehajú na základe vozidlom odosielaných informácií a zákazník je o pristavení náhradného vozidla v dostatočnom predstihu informovaný ním zvolenou formou.
Na strane zákazníka tým vzniká jediný záväzok, povinnosť rozhodnúť sa, či uprednostní preložiť tašky, flašky a pod. do náhradného vozidla samostatne, alebo sa spoľahne na poskytovaný automatizovaný presun.

Odpovedať Hodnotiť:
 

mam taky pocit, ze ak neprevezmu celu zodpovednost, tak potom na nejaky akoze hack sa budu moct vyhovorit asi kedykolvek !

Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Softvér by mal byť v pamäti ROM a umiestnený tak, aby ho nebolo možné odnikiaľ znemožniť.
A v aute, v ktorom sa vezú ľudia by malo byť čo najmenej nespoľahlivých prvkov, vrátane akéhokoľvek softvéru...
Firmware zariadení iba v ROM pamäti.
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár