neprihlásený Pondelok, 25. novembra 2024, dnes má meniny Katarína
Prvý satelit poháňaný iba elektricky v prevádzke

Značky: satelitynové technológie

DSL.sk, 16.9.2015


Prvý satelit, ktorý využíva len elektrický systém pohonu, bol na prelome augusta a septembra úspešne uvedený do prevádzky.

Informuje o tom spoločnosť Boeing, ktorá satelit vyrobila pre spoločnosť ABS.

Telekomunikačný geosynchrónny satelit ABS-3A je typom Boeing 702SP a obsahuje len elektrický systém pohonu v podobe iónového motora využívajúceho xenón.

Iónový motor dodáva satelitu impulz pomocou ionizácie atómov xenónu, ich následného urýchlenia elektrickým poľom a vyvrhnutia extrémne vysokou rýchlosťou. Jeho výhodou oproti chemickým motorom je výrazne nižšia hmotnosť potrebného paliva pre dosiahnutie rovnakého impulzu, nevýhodou výrazne nižší výkon a potrebný výrazne dlhší čas na dodanie rovnakého impulzu.

Vďaka tomu potrebuje satelit takmer desaťkrát menej paliva ako satelit s klasickým chemickým systémom pohonu, satelit môže byť výrazne ľahší a jeho vynesenie stojí výrazne menej. Iónový systém pohonu bol na satelitoch používaný aj doteraz, ale iba na udržiavanie orbity. Na ABS-3A ide už o jediný systém pohonu a použitý bol aj na dostanie sa na výslednú orbitu z orbity, na ktorú ho vyniesla v marci raketa Falcon 9.

Premiestnenie trvalo vzhľadom na nízky výkon takmer pol roka, satelit ale mohol mať pri štarte hmotnosť iba 1 954 kg a raketa Falcon 9 naraz vyniesla dva satelity, spolu s ABS-3A aj ďalší 702SP s iónovým pohybom pre Eutelsat s plánovaným uvedením do prevádzky ku koncu roka.

Xenónu bolo na satelite ABS-3A podľa dostupných informácií cca 320 kg, pričom na udržiavanie orbity na jeden rok stačí satelitu cca 5 kg. Podľa plánov pred štartom by palivo zostávajúce po dostaní sa na finálnu obežnú dráhu malo vydržať satelitu na približne 22 rokov prevádzky.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

O2 zvyšuje ceny programov Radosť
Raspberry Pi má nový model, Raspberry Pi Pico 2 W
Japonci uviedli ethernetový kábel s magnetickým konektorom
Starship by mohla za najbližšie štyri roky uskutočniť až 400 štartov
Protimonopolný úrad začal prešetrovať, prečo v SR nie sú skutoční virtuálni mobilní operátori
Nový trailer filmu Minecraft
Linux v ďalšej verzii vyradí súborový systém Reiser
Odštartovaná výroba flash pamäte s 321 vrstvami
Apple má prvýkrát použiť vlastný 5G modem v iPhone v marci
Linux dostáva podporu veľkokapacitných pamäťových SDUC kariet


Diskusia:
                               
 

Fuuuuuuha. To mne by stačilo keby baterka v notebooku vydržala 10 hodín.
Odpovedať Známka: 9.4 Hodnotiť:
 

http://dopice.sk/dmr
Odpovedať Známka: -6.0 Hodnotiť:
 

Ale ja som to myslel vážne :(
Odpovedať Známka: 8.9 Hodnotiť:
 

On si myslel že si Trolitel :-/
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

jednoznacne + ..minuskari chodte sa hanbit alebo si to vazne precitajte lebo asi vam chyba jeden zmysel :o))))
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

apple macbook air 2015 alebo thinkpad x240 ....
Odpovedať Známka: 6.4 Hodnotiť:
 

transformer t100ta
Odpovedať Hodnotiť:
 

A čo to smetisko na obežnej dráhe?
Kedy s tým niečo spravia?
čoskoro im bude jedno aký majú pohon keď budú satelity bombardované zvyškami satelitov
Odpovedať Známka: 6.5 Hodnotiť:
 

Satelity ani moc nie, skôr nám to bude padať na hlavy.
Odpovedať Známka: -8.9 Hodnotiť:
 

Na (nielen) tvoju mudru hlavu nepadne nic, co je lahsie jak niekolko metrakov, lebo co?

Lebo to predtym zhori v atmosfere.
Odpovedať Známka: 8.9 Hodnotiť:
 

Neviem prečo si ľudia myslia že máme okolo zeme satelit na satelit. Staré satelity vyradené z prevádzky sú poslané späť do atmosféry v ktorej zhoria (veď sú maličké)...
Odpovedať Známka: 8.6 Hodnotiť:
 

Ešte ma pobavilo keď tu bola tá fotka Zeme spoza Mesiaca. Prvé čo ľudia vypluli do komentov bolo- nevidím družice, je to fake. Futurama je fajn ale netreba to preháňať
Odpovedať Známka: 8.9 Hodnotiť:
 

To sa deje prinajlepsom pri satelitoch pod 300km. Pri nich sa postupne orbita zdegraduje az zhoria v atmosfere. Ale satelity na geostacionarnej drahe tam vydrzia aj desiatky tisic rokov. Jedine co taky satelit na geostacionarnej drahe urobi je ze sa urychli na vyssiu odpadnu drahu.
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

predstav si plochu o veľkosti plochy zeme (máličko väčšiu) a na nej možno jeden-dva malé satelity a zopár úlomkov. zvyšok je prázdny. Nad tým si predstav ďalšiu takúto vrstvu, opäť o kúsok väčšiu. Nad tým ďalšiu. Väčšina vrstiev nemá nič, občas nejaká vrstva má nejaký satelit. Takto vyzerá priestor okolo zeme. Inak povedané, nie je tam skoro nič. Jediný problém je, že to, čo tam je, letí obrovskou rýchlosťou do rôznych smerov. Napriek tomu je to najmä prázdno, čiže nie je problém letieť do vesmíru a udržiavať satelity roky na pozícii bez toho, aby sa s niečim zrazilo.

Navyše low earth orbit je samočistiaci, keďže je tam ešte riedka atmosféra a tým pádom veci bez pohonu časom samé spadnú do atmosféry a zhoria. A geostationary orbit je tak obrovský a o toľko pomalší, že tam asi nikdy nenarazíme na problém.
Odpovedať Známka: 9.5 Hodnotiť:
 

Ty máš u mňa vysokokvalitné plusko!
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Pravda, ale aj tak:
http://dopice.sk/eJQ (gifko s cca realnou vizualizaciou zasvinenia orbity)
http://dopice.sk/eJR (staticky obrazok toho isteho).
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Pekne, ale samotne satelity su dost zvacsene. Taka jedna najvacsia gulicka na tom statickom obrazku ma priemer asi 400 km. Neviem ci to predstavuje velke mnozstvo saletitov na kope, alebo iba prehnanu reprezentaciu velkeho/tazkeho satelitu, ktory iste nema 400 km velkost.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

polohy a počty sedia, no veľkosti sú možno 10 000 krát prehnané. Satelity majú zopár metrov a pohľad je zo vzdialenosti tisícov, ak nie desaťtisícov kilometrov.
Odpovedať Hodnotiť:
 

ano velkosti su prehnane, ale vzhladom na rychlosti a s tym suvisiacu energiu telies je to "skoro" jedno (z pohladu nasledkov kolizie)
Odpovedať Hodnotiť:
 

aha, cize ich mali vizualizovat v realnych proporciach vzhladom na Zem a gifko mali urobit velke 10mil x 10mil px? No ale co ludia s pomalym internetom? :(
Odpovedať Hodnotiť:
 

http://stuffin.space/
Odpovedať Hodnotiť:
 

O 22 rokov posielam na orbitu predlžovačku.
Odpovedať Známka: -1.4 Hodnotiť:
 

ak im to nahodou vyfuci tak budes mozno posielat skor
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

Nesuhlasim s nazvom clanku. Pokial sa pri pohone satelitu stale spotrebuva plyn (v tomto pripade xenon), aj ked v podstatne mensom mnozstve, stale tu nemozeme hovorit o tom, ze pohon je iba elektricky. Ked mu dojdu zasoby plynu, "cisto elektricky" pohon skoncil.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ale vyrazne pisu ze je to vyrazne vyrazny krok vyraznym smerom...
Mam pocit, ze ine slovo uz v slovniku ani nie je...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

ty s tým nemusíš súhlasiť, no celá vedecká komunita považuje takéto satelity za elektrické a nazývajú ich elektrické satelity. Príklad máš na wikipedii: "An ion thruster is a form of electric propulsion". Predpokladám, že DSL.SK nebude tieto zaužívané názvy meniť, ionový pohon je proste elektrický.

Dôvod je spôsob, akým sa generuje pohybová energia. Či to je chemicky (spaľovaním) alebo elektricky urýchľovaním častíc.

poháňaný iba elektricky znamená, že nevyužíva žiaden spaľovací motor
Odpovedať Známka: 1.4 Hodnotiť:
 

okrem toho, tvoj "nápad" je logický nezmysel. Každý pohon potrebuje reakčnú masu. Inak povedané, na to aby sa niečo pohlo, sa niečo iné musí pohnúť opačným smerom (alebo zbrzdiť, jednoducho musí naňho pôsobiť síla opačným smerom). Keď ideš autom, reakčná masa je zem, ktorú tlačia kolesá opačným smerom ako je tvoja akcelerácia. Lietadlá sa tlačia o vzduch. Vo vesmíre sa môžeš tlačiť o nejakú hmotu (ktorej je tam málo), alebo tú hmotu môžeš doniesť zo sebou. Nejaká však musí byť.

Pohon znamená, že je to niečim poháňané. Pohyb vytvára, čiže poháňa, elektrika. "palivo" je len kus hmoty, ktorá nerobí nič. Elektrika tú hmotu poháňa a tým pádom poháňa satelit.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Elektromagnetický pohon, ktorý navrhol Roger Shawyer, využíva generovanie mikrovlnného žiarenia a jeho nasmerovanie do dutiny kónického tvaru, pričom podľa autora aj viacerých experimentov tento mechanizmus generuje ťažnú silu.

Pohon by tak mal umožňovať vesmírnej lodi zrýchľovať vo vesmíre bez toho, aby využíval a vypúšťal akékoľvek palivo. Hoci niekoľko experimentov na povrchu Zeme preukázalo funkčnosť prototypov, pri nezmenenej hmotnosti lode by to znamenalo porušenie zákona o zachovaní hybnosti platiaceho v klasickej fyzike a princíp pohonu tak zatiaľ nie je považovaný za overený.

Ja tu moc reakčnú masu nevidím a predsa to funguje

http://dopice.sk/eJN
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

ja to vidím tak, že v tomto prípade časom zistíme, že v tom je nejaký háčik, napríklad že žiarenie vytláča nejakú masu mimo lode, ktorá tým pádom robí pohon. Alebo niečo podobné, kto vie. Nemyslím si však, že budeme prepisovať všetky učebnice :-)
Odpovedať Hodnotiť:
 

cize ty radsej pripustis, ze je poruseny zakon o zachovani hybnosti, ako to, ze ujo Rodzer namotava polku sveta...
Odpovedať Hodnotiť:
 

V anglictine maju na to krasny vyraz - propellant.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ale ma pravdu. To vieme, ze v podstate ziadny iny pohon neexistuje, iba na principe akcie-reakcie.

Ak vo vesmire primitivne spalujem palivo chemicky, mam chemicky motor. Z trysiek to vyletuje dozadu jak sa spaluju tie tony paliva a raketa sa hybe dopredu. Palivo si musim priniest so sebou. Ma to kurevsky velky tah, ale ma to jednu chbyu krasy. Ten bohovsky velky tah je iba radovo cca 10 minut a nie napr. 10 rokov. Zakom akcie-reakcie nemoze byt jasnejsi.

Ak vypustam nejake ionizovane castice, mam elektickky motor. Zaklad je, ze sa nic nespaluje, ale na ionizovanie sa vyuziva elektrina. Palivo si musim niest so sebou. Aj tento pohon pracuje na principe akcie-reakcie.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Dokonca aj ten elektromagneticky pohon pracuje len na principe akcie-reakcie. Len si so sebou musim niest zdroj energie (napr. nuklearny reaktor) pre to "delo" z ktoreho vychadza EM ziarenie istych frekvcencii a intenzit. Hmotnost lode by sa neznizovala preto, lebo by sa minalo hmotne palivo, ale preto lebo by sa minala energia. Toto je extrem cislo2. Tah je bohovsky maly (mikronewtony su ako NULA pre desat tonovu lod), ale zase moze byt bohovsky dlhy, teoreticky aj tisicrocia.
Odpovedať Hodnotiť:
 

energia ma hmotnost? Nechcem ta chytat za slova, ale nebere mi to hlava. To ako napriklad, ked uvazujeme, ze elektrony v nabitom kondenzatore, maju tiez svoju hmotnost, ktore kondik strati? A vyhorene palivo v JR je o neutrony lahsie ako ked bolo nove?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Vidim, ze redakcia dsl.sk ma velky problem s kritikou ked musi zmazat normalnu slusnu reakciu na zavadzajuci nadpis. Vyssie je napisane to iste, ze to nie je cisto elektricky pohon, mali by ste aj to zmazat...
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár