Dôležitý komponent samojazdiacich automobilov pre zisťovanie situácie okolo vozidla, laserový systém Lidar, je možné ľahko zmiasť a vytvoriť falošné prekážky.
Zistil to Jonathan Petit z bezpečnostnej spoločnosti Security Innovation, ktorý bude výsledky svojich zistení prezentovať na bezpečnostnej konferencii Black Hat Europe v novembri. Viacero informácií poskytol IEEE Spectrum.
Samojazdiace automobily musia samozrejme autonómne zisťovať situáciu okolo seba a pred sebou. Používajú k tomu typicky najmä tri systémy, kamery pre snímanie 2D obrazu okolia vo viditeľnom spektre, radary pre zisťovanie prekážok v bezprostrednej blízkosti a najmä laserové systémy Lidar, LIght Detection And Ranging, vytvárajúce detailnú 3D scénu okolia vozidla a to aj na väčšie vzdialenosti.
Lidar funguje na princípe vysielania laseru v neviditeľnom spektre a analyzovania vrátaného laseru odrazeného od prekážok.
Petit zisťoval, či je možné takýto Lidar systém oklamať. Pre testovanie použil jeden konkrétny model IBEO Lux, podobne sú podľa neho na tom aj ostatné modely a ich výrobcovia proti podobným útokom svoje systémy zatiaľ nezabezpečujú.
Dokončený prototyp samojazdiaceho elektromobilu Google, kliknite pre zväčšenie (foto: Google)
Petit pomocou zostrojeného prístroja za 60 dolárov vysielajúceho laser dokázal tento systém oklamať, keď Lidar považoval laser z jeho prístroja za odrazený ním vysielaný laser. Konkrétne Petit dokázal vytvoriť vnem ľubovoľných falošných objektov vo vzdialenosti 20 až 350 metrov od Lidaru a to vrátane simulácie ich pohybu.
Dokáže tak vyvolať dojem osôb, áut alebo stien v ceste samojazdiaceho auta a to tak zrejme zastaví a nebude môcť pokračovať.
Prezentácia samojazdiaceho elektromobilu Google (video: Google)
Petitov prístroj mohol byť umiestnený do vzdialenosti 100 metrov od Lidaru na ľubovoľnej strane od neho. V akom uhlovom výseku od pozície voči Lidaru dokázal vytvoriť falošné objekty zatiaľ neinformuje.
Podľa Petita by sa útoku mohlo dať brániť lepším overovaním konzistentnosti detekovaných dát napríklad ich kombináciou s inými dátami. Zároveň Petit vysielal pulzy s charakteristikou, aké skôr zachytil z použitého Lidaru. Jeho informácie naznačujú, že útok by mohol byť minimálne sťažený, ak by pulzy nejakým spôsobom obsahovali identifikačné dáta a nebolo by ich možné jednoducho zachytiť a použiť na oklamanie Lidaru neskôr.
Re: Chyba druhého druhu
Od: xvzf
|
Pridané:
6.9.2015 20:17
na cisto satelitnom navadzani nepostavis technologiu jazdenia v tak zlozitom terene, akym cesty su. niekde na mori alebo vo vzduchu, tam to ide, ale cesty...
Re: Chyba druhého druhu
Od: abcded
|
Pridané:
6.9.2015 20:36
ono je to tak, ze systemy sa daju kombinovat.
a tym sa zvysuje ich presnost.
takze gps v kombinacii s glonasom ma v meste vyrazne vyssiu presnost ako kazdy system sam.
ale inac v zasade suhlasim, je rozumnejsie sa dohodnut a urobit jeden dobry funkcny a pripadne jeden zalozny.
ale taky navigacny system je aj vecou pychy a prestize a preto v svojej namyslenosti buduje kazdy svoje.
naviac su casti, ktore vysielaju presny signal, a vyuziva ho armada napr. tam je dalsi zdroj trenic.
Re: Chyba druhého druhu
Od: Sloniik
|
Pridané:
7.9.2015 7:07
Systemy sa kombinovat daju, ale to nemeni vobec nic na fakte, ze kazdy z nich ma svoje vyuzitie. Takisto aj muchu zabijes mucholapkou a nie fenom.
Takze ako bolo pisane, satelity su vhodne na more a vzduch (a vesmir samozrejme), pretoze v tychto oblastiach standardne byvaju vacsie ochranne zony medzi dopr. prostriedkami.
Naopak na beznych cestach a v meste byvaju tieto ochranne zony zlomkom, teda od 50m do 0,05m. A tam uz presnost satelitov ani kombinovanych nestaci.
Do mesta na autonomnu navigaciu treba skor nieco ako LPS - lokalny pozicny system, ktory spolu s mapami bude dostatocne presny.
LPS uz existuje, ale je urceny len na pouzitie v interieroch - budovach. A mesto je bohuzial nieco medzi budovou a celym svetom...
Re: Chyba druhého druhu
Od reg.: roob_
|
Pridané:
6.9.2015 20:31
nebol, ide to len na cestach, na ktore ma mapove podklady. Takze tam, kde predtym nebolo google auto, tam autonomne ist nemozes. Tato technologia je dnes v uplne nepouzitelnom stave. Co vsak ale pouzitelne je, je napr. autonomna jazda na dialnici alebo nudzove brzdenie (kamionov). Taky vylepseny tempomat...
Re: Chyba druhého druhu
Od: poldinko
|
Pridané:
7.9.2015 11:36
ten "vylepšený tempomat" sa volá adaptívny (prisposobuje rychlost podla auta pred nim) a využíva už zabudované radary a v kombinácii s lane asistentom (kamerový systém na sledovanie čiar) udrží auto (najmä na dialnici) v pruhu aj v hustej premavke
takéto systémy už sú v autách strednej triedy bežne dostupné (napr. oktavia, golf, ...)
Taká laická otázka: Ak sa hovorí o automatizovanej doprave nebol by lepší systém kde sa také malé autíčko ovláda manuálne a jazdí do 50 km/h a pre presun mimo cieľovej destinácie používa nejaký systém "koľajníc", kde je auto riadené automaticky (poprípade využívajúc maglev ak sa to dá využiť pre osobné dopravné prostriedky)?
Niečo ako tie autá v Minority report.
Teoreticky by tam nemali byť žiadne nehody a kolóny, teda okrem koncových miest kde sa prechádza na manuálne riadenie.
Samozrejme by bolo treba celkom novú ifraštruktúru "koľajníc".
Re: Osobné vlaky
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
7.9.2015 7:09
Budovanie kolajnic je nakladne. To nikto robit nebude, sak na Slovesku sa uz dve dekady nevie dokoncit obycajna posrata dialnica BA-KE. A to je pol tisicky km. Vies kolko km ciest 1.2.3. triedy je na Slovensku? Na to by nestacil milion rokov a kvadriliarda €. Aj vo Francuzsku ci Japonsku nie je siet kolajnic pre magneticke vlaky extra husta. Su to v podstate len hlavne tepny.
Re: Osobné vlaky
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
7.9.2015 7:09
Zaujimava myslienka su "cestne vlaky". Prve auto v kolone soferuje skuseny vodic (v buducnosti mozno zamestnanec kolon cestnych vlakov ako dnes vodic autobusu). Ostatne auta su napojene do kolony a mozu sa kedykolvek pripojit/odpojit pri splneni istych podmienok (max. rychlost, max. pocet aut v kolone). Myslienka je to pekna, ale omho je to nepraktivka sprostost. Ked si predstavim tych 65 ludi z moderneho busu (12-14 m) najebanych do 65 osobakov (iduc za sebou by mala kolona aj s medzerami medzi autami v pohode 1 km podla rychlosti), tak mi to pride len ako pekna teoria. Je jedno ze max. pocet aut v kolone by bol napr. 10. Proste tych 65 aut by na ceste muselo byt nadrbanych.
Re: Osobné vlaky
Od reg.: roob_
|
Pridané:
7.9.2015 8:09
naopak je to genialna myslienka. Uz dnes vedia auta automaticky udrziavat rychlost na zaklade "toho pred tebou", takze ked ides po dialnici 130 50-100-200km, ak by auto prevzalo kontrolu a ty si mozes hoci aj pospat, lebo uz dnes vedia auta same aj zabrzdit na 0,00
Re: Osobné vlaky
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
7.9.2015 9:24
Ja nenarazam na to, ze auta vedia automaticky udrziavat rychlost toho predomnou. To je koniec koncov jedna z absolutne nutnych podmienok pre cestny vlak (v ktorom sa okrem prveho vodica mozu ostatni vodici venovat inym veciam a nie soferovaniu).
Ja narazam na tych 65 ludi nad*baynch v 65 osobakoch z toho busu.
Re: Osobné vlaky
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
7.9.2015 9:39
Ovela efektivnejsie by bolo ist do 3D, pretoze tretia dimenzia je nevyuzita. Namiesto rozsirovania dialnice z 3 na 5 prudovu jednoducho spravit dalsie troj-pruhove poschodie medzi TA a BA a dalsie 2 poschodia medzi TA a KE (dajme tomu len pre osobaky kvoli nosnosti). Vsetko nad 3,5 tony by bolo dole na zemi. Proste taka dvojposchodova dialnica. Lenze to je ovela narocnejsie jak kolajnice a nebolo by to ani za milion rokov pri dotacii kvadriliarda €. Pripane nad tym premyslat na inych vyzatenych tepnach a cestach 1. triedy. Tretiu dimenziu mame vyuzitu v BA, kde ide dialnica (cca od letiska po pristav) ponad mesto vo vyske 2. 3. poschodia. Detto novy juzny obchvat NR ide cez juzne predmesia NR vo vyske 2. 3. poschodia.
Re: Osobné vlaky
Od reg.: roob_
|
Pridané:
7.9.2015 10:38
v prvom rade by bolo ovela efektivnejsie jazdit normalne podla zdraveho rozumu na viac prudovych dialniciach, lebo takto ako to je teraz je to nezmysel. Pravy pruh kamiony/autobusy, stredny moj 130, lavy predbiehaci ako to ma byt. Nie kluckovat jak fas furt do praveho a vedla je 10 prazdnych pruhov.
v prvom rade by bolo ovela efektivnejsie zaviest psychotesty a testy reflexov aka. nedavat vodicak kazdemu kto nasetril 3 kila, obmedzit kW podla veku ako pri motorkach - ziadna 18 rocna pica na GL550 a nasledne upravit maximalnu rychlost kedze 130km/h bolo v 1969 ale dnes su auta a bezpecnost niekde inde..
este lahsie ako stroj je zmiast priemerneho ludskeho sofera. skor by som zakazal soferovat 2/3 vodicov co urobili vodicak iba preto, ze nie su dosledne prisne instruktaze a skusky teoreticke ale hlavne prakticke.
Titulok príspevku musí mať dĺžku aspoň 5 znakov
Od: mattti
|
Pridané:
7.9.2015 9:42
Oklamať je možné aj normálneho vodiča. Zasvietim mu do ksichtu a nebude vidieť vôbec nič. Technológia samojazdiacich aút ma oveľa viac vážnejších a reálnejších problémov.
Diery na cestach
Od: partizann
|
Pridané:
7.9.2015 10:30
By ma zaujimalo ci to bude vediet pocitat aj s dierami na nasich cestach, lebo inac to necha napravu v prvom vecsom kratery, ktorych tu nie je zrovna malo...
Re: Diery na cestach
Od: Sloniik
|
Pridané:
7.9.2015 15:17
Som si takmer isty, ze lahsie bude predpokladat pri nasich cestach tankodrom. A ked nahodou niekde niekedy zaplataju 1,93m cesty (lebo tam je znacka, ze koniec obce), tak sa pocitac prepne do specialneho modu "aha pekna rovna cesta".
Re: Zjednodušiť problém
Od reg.: Houston
|
Pridané:
7.9.2015 21:59
A ty to pokrytie celej cestnej siete s detekciou aut a inych prekazok (macka, opity chodec, ...) zaplatis z vlastneho? Alebo ho aspon naprogramujes? Tak aby fungovalo aj v noci?
Maniak, Maniak, kde ty na to chodis...
Re: Zjednodušiť problém
Od: 4Maniak.
|
Pridané:
8.9.2015 9:15
Si bol v ktorom roku v autoškole? A tam Ťa určite neučili vyhýbať sa ježkovi, mačke na ceste... Máš pevne držať volant.
Čo má noc s tým???
A chodím na to sem, na dsl...
Re: Zjednodušiť problém
Od reg.: Houston
|
Pridané:
8.9.2015 17:12
Ty si taky napoly pomyleny, co?
Ako prve co ta naucia v autoskole je pevne drzat volant. Niekto to vola aj 10-02. A preco ta to naucia?????
Aby si sa mohol vyhnut jezkovi a macke na ceste, ty Maniak!
Jak "Co s tym ma noc?" Co vidi ten tvoj satelit za prekazky v noci???? Jak uvidi auto alebo jezka? alebo cloveka v tmavom zimnom kabate? Len nenapis, ze budeme poviine nosit aj reflexne ciapky...
Re: Zjednodušiť problém
Od: lal
|
Pridané:
9.9.2015 10:52
ty si ten pomyleny.
ludsky zivot>zviera
macka,pes,hocico na ceste -> drzis pevne volant lebo nechces zabit seba,spolucestujucich ani ludi v protismere
blbecek