neprihlásený Piatok, 22. novembra 2024, dnes má meniny Cecília
Samojazdiace autá majú problém, je ich možné ľahko zmiasť

Značky: samojazdiace technológielasery

DSL.sk, 6.9.2015


Dôležitý komponent samojazdiacich automobilov pre zisťovanie situácie okolo vozidla, laserový systém Lidar, je možné ľahko zmiasť a vytvoriť falošné prekážky.

Zistil to Jonathan Petit z bezpečnostnej spoločnosti Security Innovation, ktorý bude výsledky svojich zistení prezentovať na bezpečnostnej konferencii Black Hat Europe v novembri. Viacero informácií poskytol IEEE Spectrum.

Samojazdiace automobily musia samozrejme autonómne zisťovať situáciu okolo seba a pred sebou. Používajú k tomu typicky najmä tri systémy, kamery pre snímanie 2D obrazu okolia vo viditeľnom spektre, radary pre zisťovanie prekážok v bezprostrednej blízkosti a najmä laserové systémy Lidar, LIght Detection And Ranging, vytvárajúce detailnú 3D scénu okolia vozidla a to aj na väčšie vzdialenosti.

Lidar funguje na princípe vysielania laseru v neviditeľnom spektre a analyzovania vrátaného laseru odrazeného od prekážok.

Petit zisťoval, či je možné takýto Lidar systém oklamať. Pre testovanie použil jeden konkrétny model IBEO Lux, podobne sú podľa neho na tom aj ostatné modely a ich výrobcovia proti podobným útokom svoje systémy zatiaľ nezabezpečujú.

Zväčšiť
Dokončený prototyp samojazdiaceho elektromobilu Google, kliknite pre zväčšenie (foto: Google)



Petit pomocou zostrojeného prístroja za 60 dolárov vysielajúceho laser dokázal tento systém oklamať, keď Lidar považoval laser z jeho prístroja za odrazený ním vysielaný laser. Konkrétne Petit dokázal vytvoriť vnem ľubovoľných falošných objektov vo vzdialenosti 20 až 350 metrov od Lidaru a to vrátane simulácie ich pohybu.

Dokáže tak vyvolať dojem osôb, áut alebo stien v ceste samojazdiaceho auta a to tak zrejme zastaví a nebude môcť pokračovať.


Prezentácia samojazdiaceho elektromobilu Google (video: Google)



Petitov prístroj mohol byť umiestnený do vzdialenosti 100 metrov od Lidaru na ľubovoľnej strane od neho. V akom uhlovom výseku od pozície voči Lidaru dokázal vytvoriť falošné objekty zatiaľ neinformuje.

Podľa Petita by sa útoku mohlo dať brániť lepším overovaním konzistentnosti detekovaných dát napríklad ich kombináciou s inými dátami. Zároveň Petit vysielal pulzy s charakteristikou, aké skôr zachytil z použitého Lidaru. Jeho informácie naznačujú, že útok by mohol byť minimálne sťažený, ak by pulzy nejakým spôsobom obsahovali identifikačné dáta a nebolo by ich možné jednoducho zachytiť a použiť na oklamanie Lidaru neskôr.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Nový trailer filmu Minecraft
Linux v ďalšej verzii vyradí súborový systém Reiser
Odštartovaná výroba flash pamäte s 321 vrstvami
Apple má prvýkrát použiť vlastný 5G modem v iPhone v marci
Linux dostáva podporu veľkokapacitných pamäťových SDUC kariet


inzercia



Diskusia:
                               
 

Ked sa to da tak falsovat, tak co neumyselne rusenie? Co ked sa stretne takychto 20 aut v krizovatke?
Vsak uz sa tak vyburali...
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

Vyhrá ten najsilnejší s najdlhším paprskom.
Nepozeral si Hviezdne vojny?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Poznám aj jednoduchšie spôsoby ako zastaviť auto.
Horšie by bolo keby dokázal vymazať zákrutu a nasimulovať rovnú cestu z útesu.
Odpovedať Hodnotiť:
 

posielam prekazky
Odpovedať Známka: 3.0 Hodnotiť:
 

posielam falosny laserovy luc
Odpovedať Známka: 4.2 Hodnotiť:
 

Posielam zrkadlo
Odpovedať Známka: 5.8 Hodnotiť:
 

JAAJ to je strašidlo.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Väčší problém by bol, keby vedeli autu vytvoriť falošnú voľnú cestu namiesto prekážok.
Odpovedať Známka: 9.6 Hodnotiť:
 

s falosnou dopravnou znackou ze minimalna rychlost 120
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

Akurát Google auto ide myslím len 50 km/hod. Podľa mňa sa vývoj vydá satelitným navádzaním a súčasná technológia bude ako doplnková napr. v tuneloch.
Odpovedať Známka: -7.5 Hodnotiť:
 

na cisto satelitnom navadzani nepostavis technologiu jazdenia v tak zlozitom terene, akym cesty su. niekde na mori alebo vo vzduchu, tam to ide, ale cesty...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

ono je to tak, ze systemy sa daju kombinovat.
a tym sa zvysuje ich presnost.
takze gps v kombinacii s glonasom ma v meste vyrazne vyssiu presnost ako kazdy system sam.

ale inac v zasade suhlasim, je rozumnejsie sa dohodnut a urobit jeden dobry funkcny a pripadne jeden zalozny.

ale taky navigacny system je aj vecou pychy a prestize a preto v svojej namyslenosti buduje kazdy svoje.
naviac su casti, ktore vysielaju presny signal, a vyuziva ho armada napr. tam je dalsi zdroj trenic.
Odpovedať Známka: -0.9 Hodnotiť:
 

Systemy sa kombinovat daju, ale to nemeni vobec nic na fakte, ze kazdy z nich ma svoje vyuzitie. Takisto aj muchu zabijes mucholapkou a nie fenom.

Takze ako bolo pisane, satelity su vhodne na more a vzduch (a vesmir samozrejme), pretoze v tychto oblastiach standardne byvaju vacsie ochranne zony medzi dopr. prostriedkami.

Naopak na beznych cestach a v meste byvaju tieto ochranne zony zlomkom, teda od 50m do 0,05m. A tam uz presnost satelitov ani kombinovanych nestaci.

Do mesta na autonomnu navigaciu treba skor nieco ako LPS - lokalny pozicny system, ktory spolu s mapami bude dostatocne presny.

LPS uz existuje, ale je urceny len na pouzitie v interieroch - budovach. A mesto je bohuzial nieco medzi budovou a celym svetom...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

to prirovnanie s muchou a fenom nemalo chybu, to som este nepocul :D
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

By si sa čudoval, čo všetko sa dá použiť na zabitie muchy.
Ale fénom som to ešte nerobil :-)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ak má aspoň 600 stupňov a dobrý dofuk, to by si sa čudoval ako padne...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Už teraz rozumiem tvojím debilným príspevkom, keď si fénuješ hlavu s 600°C....
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

GPS je presne na niekolko centimetrov len musis mat dobry prijmac.
Odpovedať Hodnotiť:
 

nebol, ide to len na cestach, na ktore ma mapove podklady. Takze tam, kde predtym nebolo google auto, tam autonomne ist nemozes. Tato technologia je dnes v uplne nepouzitelnom stave. Co vsak ale pouzitelne je, je napr. autonomna jazda na dialnici alebo nudzove brzdenie (kamionov). Taky vylepseny tempomat...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Je ti jasne, ze ked chces mat ako tak decentne pokryte uzemie v decentnom rozliseni, hovoris o desiatkach gigabajtoch dat, ze ano?
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

ten "vylepšený tempomat" sa volá adaptívny (prisposobuje rychlost podla auta pred nim) a využíva už zabudované radary a v kombinácii s lane asistentom (kamerový systém na sledovanie čiar) udrží auto (najmä na dialnici) v pruhu aj v hustej premavke

takéto systémy už sú v autách strednej triedy bežne dostupné (napr. oktavia, golf, ...)
Odpovedať Hodnotiť:
 

ja som mal na mysli, ze dnesne autonomne auta su vylepseny tempomat :)
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

dnesny tempomat je v podstate vylepsene autonomne vozidlo
Odpovedať Hodnotiť:
 

To sa podla mna da uz teraz. Technologia Stealth je tu uz par rokov...
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

wau. Zasvietiš silné svetlo ľudskému vodičovi a dosiahneš rovnaký efekt. Ľudia jazdia napriek tomu naďalej.
Odpovedať Známka: 6.5 Hodnotiť:
 

takze si dokazal, ze stroje nie su (zatial) take dokonale ako clovek! Gratulujem. To sme nevedeli. Dajte mu niekto kolacik...
Odpovedať Známka: 4.3 Hodnotiť:
 

Taká laická otázka: Ak sa hovorí o automatizovanej doprave nebol by lepší systém kde sa také malé autíčko ovláda manuálne a jazdí do 50 km/h a pre presun mimo cieľovej destinácie používa nejaký systém "koľajníc", kde je auto riadené automaticky (poprípade využívajúc maglev ak sa to dá využiť pre osobné dopravné prostriedky)?
Niečo ako tie autá v Minority report.
Teoreticky by tam nemali byť žiadne nehody a kolóny, teda okrem koncových miest kde sa prechádza na manuálne riadenie.
Samozrejme by bolo treba celkom novú ifraštruktúru "koľajníc".
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Budovanie kolajnic je nakladne. To nikto robit nebude, sak na Slovesku sa uz dve dekady nevie dokoncit obycajna posrata dialnica BA-KE. A to je pol tisicky km. Vies kolko km ciest 1.2.3. triedy je na Slovensku? Na to by nestacil milion rokov a kvadriliarda €. Aj vo Francuzsku ci Japonsku nie je siet kolajnic pre magneticke vlaky extra husta. Su to v podstate len hlavne tepny.
Odpovedať Známka: 4.3 Hodnotiť:
 

Zaujimava myslienka su "cestne vlaky". Prve auto v kolone soferuje skuseny vodic (v buducnosti mozno zamestnanec kolon cestnych vlakov ako dnes vodic autobusu). Ostatne auta su napojene do kolony a mozu sa kedykolvek pripojit/odpojit pri splneni istych podmienok (max. rychlost, max. pocet aut v kolone). Myslienka je to pekna, ale omho je to nepraktivka sprostost. Ked si predstavim tych 65 ludi z moderneho busu (12-14 m) najebanych do 65 osobakov (iduc za sebou by mala kolona aj s medzerami medzi autami v pohode 1 km podla rychlosti), tak mi to pride len ako pekna teoria. Je jedno ze max. pocet aut v kolone by bol napr. 10. Proste tych 65 aut by na ceste muselo byt nadrbanych.

Takze fakt nevim jak to bude v buducnosti.
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

naopak je to genialna myslienka. Uz dnes vedia auta automaticky udrziavat rychlost na zaklade "toho pred tebou", takze ked ides po dialnici 130 50-100-200km, ak by auto prevzalo kontrolu a ty si mozes hoci aj pospat, lebo uz dnes vedia auta same aj zabrzdit na 0,00
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Ja nenarazam na to, ze auta vedia automaticky udrziavat rychlost toho predomnou. To je koniec koncov jedna z absolutne nutnych podmienok pre cestny vlak (v ktorom sa okrem prveho vodica mozu ostatni vodici venovat inym veciam a nie soferovaniu).

Ja narazam na tych 65 ludi nad*baynch v 65 osobakoch z toho busu.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ovela efektivnejsie by bolo ist do 3D, pretoze tretia dimenzia je nevyuzita. Namiesto rozsirovania dialnice z 3 na 5 prudovu jednoducho spravit dalsie troj-pruhove poschodie medzi TA a BA a dalsie 2 poschodia medzi TA a KE (dajme tomu len pre osobaky kvoli nosnosti). Vsetko nad 3,5 tony by bolo dole na zemi. Proste taka dvojposchodova dialnica. Lenze to je ovela narocnejsie jak kolajnice a nebolo by to ani za milion rokov pri dotacii kvadriliarda €. Pripane nad tym premyslat na inych vyzatenych tepnach a cestach 1. triedy. Tretiu dimenziu mame vyuzitu v BA, kde ide dialnica (cca od letiska po pristav) ponad mesto vo vyske 2. 3. poschodia. Detto novy juzny obchvat NR ide cez juzne predmesia NR vo vyske 2. 3. poschodia.

Vyuzitie 3. dimenzie:
https://goo.gl/DQTNkH
https://goo.gl/pwjlgU

Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

chyba: medzi TA-KE nie dalsie 2 poschodia, ale dalsie jedno dvoj-pruhove poschodie
Odpovedať Hodnotiť:
 

samozrejme v BB (a nielen tam) tiez poznaju vyhody 3. dimenzie https://goo.gl/kukXvD
Odpovedať Hodnotiť:
 

v prvom rade by bolo ovela efektivnejsie jazdit normalne podla zdraveho rozumu na viac prudovych dialniciach, lebo takto ako to je teraz je to nezmysel. Pravy pruh kamiony/autobusy, stredny moj 130, lavy predbiehaci ako to ma byt. Nie kluckovat jak fas furt do praveho a vedla je 10 prazdnych pruhov.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

vav a kde na Slovensku či v Česku je na ktorej ceste 10 pruhov? Si rád ak je jeden.
Odpovedať Hodnotiť:
 

v prvom rade by bolo ovela efektivnejsie zaviest psychotesty a testy reflexov aka. nedavat vodicak kazdemu kto nasetril 3 kila, obmedzit kW podla veku ako pri motorkach - ziadna 18 rocna pica na GL550 a nasledne upravit maximalnu rychlost kedze 130km/h bolo v 1969 ale dnes su auta a bezpecnost niekde inde..

Odpovedať Hodnotiť:
 

este lahsie ako stroj je zmiast priemerneho ludskeho sofera. skor by som zakazal soferovat 2/3 vodicov co urobili vodicak iba preto, ze nie su dosledne prisne instruktaze a skusky teoreticke ale hlavne prakticke.
Odpovedať Známka: 5.6 Hodnotiť:
 

pripadne zle znacenie a cervene vlny na semaforoch ;)
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

keby mi niekto zasvietil laserom do oci, tiez by som zastavil auto


Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Oklamať je možné aj normálneho vodiča. Zasvietim mu do ksichtu a nebude vidieť vôbec nič. Technológia samojazdiacich aút ma oveľa viac vážnejších a reálnejších problémov.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

By ma zaujimalo ci to bude vediet pocitat aj s dierami na nasich cestach, lebo inac to necha napravu v prvom vecsom kratery, ktorych tu nie je zrovna malo...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Som si takmer isty, ze lahsie bude predpokladat pri nasich cestach tankodrom. A ked nahodou niekde niekedy zaplataju 1,93m cesty (lebo tam je znacka, ze koniec obce), tak sa pocitac prepne do specialneho modu "aha pekna rovna cesta".
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Prosím, vymeňte už tento generátor náhodných slov za skutočného redaktora, ďakujem.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Satelit zistí, ako ďaleko je najbližšia prekážka, auto...
A dovtedy sa nemusí tento neohrabaný drobec vôbec zaoberať nejakými "zmiatosťami..."
Odpovedať Známka: -6.7 Hodnotiť:
 

A ty to pokrytie celej cestnej siete s detekciou aut a inych prekazok (macka, opity chodec, ...) zaplatis z vlastneho? Alebo ho aspon naprogramujes? Tak aby fungovalo aj v noci?
Maniak, Maniak, kde ty na to chodis...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Si bol v ktorom roku v autoškole? A tam Ťa určite neučili vyhýbať sa ježkovi, mačke na ceste... Máš pevne držať volant.
Čo má noc s tým???
A chodím na to sem, na dsl...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ty si taky napoly pomyleny, co?
Ako prve co ta naucia v autoskole je pevne drzat volant. Niekto to vola aj 10-02. A preco ta to naucia?????
Aby si sa mohol vyhnut jezkovi a macke na ceste, ty Maniak!

Jak "Co s tym ma noc?" Co vidi ten tvoj satelit za prekazky v noci???? Jak uvidi auto alebo jezka? alebo cloveka v tmavom zimnom kabate? Len nenapis, ze budeme poviine nosit aj reflexne ciapky...
Odpovedať Hodnotiť:
 

ty si ten pomyleny.
ludsky zivot>zviera
macka,pes,hocico na ceste -> drzis pevne volant lebo nechces zabit seba,spolucestujucich ani ludi v protismere
blbecek
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ty jazdis na aute alebo razici tunelov?

Ked prejdes macku, prejdes aj divoku svinu?
Co s jelenom? Pridas plyn?

Ty vies ze som blbecek, ja neviem zodpovedne posudit tvoj stav, davam ti preto na vyber:
debil (IQ 50-69), imbecil (IQ 35-49) a idiot (IQ pod 35)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Intenzitu qákania nech si každý stanoví sám.
Bude väčšia prdel... :-)

Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár