Operačný systém Android umožní programovať grafické procesory v mobilných zariadeniach pre 3D grafiku cez nové pripravované rozhranie Vulkan určené pre efektívny nízkoúrovňový prístup.
Spoločnosť Google stojaca za Androidom to oznámila v pondelok.
Android v súčasnosti podporuje programovanie GPU pre 3D renderovanie cez OpenGL ES.
Vulkan je grafickým API nového typu podobným AMD Mantle, DirectX 12 alebo Apple Metal vytváraným konzorciom Khronos Group, rovnako ako OpenGL. Cieľom Vulkan je umožniť aplikáciám nízkoúrovňový prístup ku grafike a tým umožniť využívať jej výkon efektívnejšie a dosahovať vyšší výkon. Zároveň má Vulkan podporu pre multithreadovosť a umožňuje efektívne využívať moderné viacjadrové CPU.
Programy pre shadery Vulkan akceptuje v novom binárnom jazyku SPIR-V, ovládače tak budú môcť byť jednoduchšie a nebudú musieť integrovať prekladač jazyka GLSL.
O rozhraní sme bližšie informovali v tomto článku.
Logo API Vulkan (obrázok: Khronos Group)
Rozhranie Vulkan zatiaľ nie je plne dokončené. Kedy bude podpora Vulkan k dispozícii respektíve pre ktoré verzie Androidu oznámenie Google neuvádza. Popri Vulkan bude ale aj naďalej podporované aj doterajšie rozhranie OpenGL ES a aplikácie tak budú mať na výber.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5znak
Od: XMen
|
Pridané:
11.8.2015 11:04
Ale ved vulkan este nie je definitivne hotovy, ci uz ano? Ja som si myslel, ze bude az zaciatkom buduceho roku. Inak je to paradna vecicka. Mantle, DX a metal su platformovo zavysle ale toto by malo fungovat vsade.
|
|
Re: 5znak
Od: masak
|
Pridané:
11.8.2015 11:07
zaujimave je ze ako prislo Mantle, tak sa zobudil aj dalsi DX a potom hned vulkan :D toto su tie kartely ?
|
|
Re: 5znak
Od: asdfasdfasdfads
|
Pridané:
11.8.2015 11:20
Vulkan je postaveny na Mantle. Vulkan pochadza z realneho pouzitia - vyvoj Linuxoveho Intel driveru financovalo Valve a postavilo na nom Source2 engine tak, aby ich engine isiel aj na slabsom HW a dokazal vyuzit HW naplno.
Novy engine si uz teraz mozete skusit v Dota 2 Reborn beta, aj ked zatial este vacsina ludi nevyuzije Vulkan.
|
|
Re: 5znak
Od: fantomas by sa hneval
|
Pridané:
11.8.2015 19:34
vulkan som cuchaval pravidelne, potom mi z toho jeblo a isiel som do politiky
|
|
Re: 5znak
Od: kartel
|
Pridané:
11.8.2015 11:58
Si myslis ze sa 'akurat vtedy' zobudili jak dosiel Mantle?
Tie hardwarove rezervy u DX ako aj OpenGL boli vyvojarom jasne takze tato myslienka bola urcite u vsetkych viac menej v rovnakom case.
|
|
Re: 5znak
Od: pio pio
|
Pridané:
11.8.2015 12:53
jasne :D
directx sestka uz mala low level access a to v dobe, ked sa bili s 3dfx glide, roku pana 1998, ak si dobre spominam.
potom ho kvoli problemom zatrhli (resp. ponechali plateny pre developerov, ktori ho potrebovali)...
ps: mantle je len vykradnute a upravene glide. nic viac, nic menej.
|
|
Re: 5znak
Od: XMen
|
Pridané:
11.8.2015 13:59
Neviem ci vykradnute ale zato upravene poriadne. Dnes je uz GPU technologia trocha inde. To je ako nadavat na auto, ze ukradlo koleso konskemu povozu.
|
|
Re: 5znak
Od: pio pio
|
Pridané:
11.8.2015 16:00
hlavne dobre predane :D
amd ovecky sa namotali, potom prisli testy a mantle na celej ciare prepadlo. mantle upada do zabudnutia, pride dx12 a mantle skonci ako glide - na smetisku dejin :D
|
|
Re: 5znak
Od: XMen
|
Pridané:
11.8.2015 16:58
Praveze mantle ukazalo akym smerom sa treba vydat. To preco mantle zanika nie je z dovodu, zeby bolo zle ale z dovodu, ze po prichode DX12 by uz bolo zbytocne, kedze by ho podporovali iba na windows (kde by bol aj tak DX12) a iba pre AMD GPU. Takto to dali spravit ako standard, ktory budu implementovat prakticky vsade cize zas DX12 sta stane zbytocnym, pretoze ten bude iba na windowsoch.
|
|
Re: 5znak
Od: pio pio
|
Pridané:
12.8.2015 18:26
to akym smerom sa treba vydat povedalo uz glide...
to, ze to nie je celkom bezpecne ukazali win me...
preto je low level access od dob winxp len na vyziadanie.
|
|
Re: 5znak
Od: ManDark
|
Pridané:
12.8.2015 8:02
Zaujimave ze nepises o tom ze kyme nebolo mantle tak Microshrot s DX zaspal dobu nic nic nic sa nerobilo od DX 10 ziaden pokrok ze tam dal 2 efekty a vyhlasovali ze ake to je suepr kde hry psisli zase az o 2 ci 3 roky kde sa to dalo aj realne vydiet. Dolezite je ze AMD malo Gule na to spravit to a dat prachy a presadit to ..... kto co vykradol je jedna vec ale preco to nespravila nVidia, Intel, M$ sam Linux hocikto .... ale teraz na tom ide kazdy vratane Apple. Okrem toho nezavreli to jak nVidia nee FreeSync vs. nvidiaSync ... ale je to otvorene a kazdy kto chce si to moze implementovat, co je za tym vsetkym su a budu len konspiracie ale tesit sa z toho mozeme my hraci.
|
|
Re: 5znak
Od: pio pio
|
Pridané:
12.8.2015 18:34
lebo ten vykon nebol treba. 4k monitory vyliezli len nedavno a na 2560x1600 ti vacsinou stacila gtx x80 grafika a jej amd ekvivalent, resp. sli/cf.
na 4k je to uz malo, preto sa ozyvali hlasy, ktore chceli pristup blisie k zelezu.
preco to nespravila nvidia? lebo ma cuda a poriadne rezervy vo vykone.
ms? lebo sa uz na tom popalili.
intel to moze jebat, grafiky su u nich druhorade (aj ked maju momentalne najvykonnejsie integrovane grafiky).
linux? to by museli mat najprv poriadne drivre.
amd muselo nieco spravit, aby sa dostalo aspon do reci. tak len skopirovali 15 rokov staru technologiu. lebo kopirovat im ide najlepsie...
ps: slepy test g-sync vs free-sync dopadol porazkou amd. gtx 970 poskytla lepsie hranie ako o $100 dolarov drahsia 390x.
|
|
tyMcswYxvCOtyiRuBck
Od: Bradley
|
Pridané:
21.10.2015 15:24
SShmtd http://www.FyLitCl7Pf7kjQdDUOLQOuaxTXbj5iNG.com
|
|
PlbEduGbQnWkpe
Od: Bradley
|
Pridané:
27.10.2015 2:44
7HZMhN http://www.FyLitCl7Pf7kjQdDUOLQOuaxTXbj5iNG.com
|
|
barzz
Od: anusicek
|
Pridané:
11.8.2015 11:21
tomu logu nerozumiem
|
|
Re: barzz
Od: asdadwdsd
|
Pridané:
11.8.2015 11:24
kitkat
|
|
Re: barzz
Od: XMen
|
Pridané:
11.8.2015 12:05
Vsetky ich technologie maju take podobne loga ale na logu nezalezi.
|
|
To je svet...
Od: Japster
|
Pridané:
11.8.2015 11:40
To je fakt to najdôležitejšie. Nejaké pridrbané hry na handroide!
|
|
na plynulosť systému serú úplne
Od: terminator
|
Pridané:
11.8.2015 11:43
hry hry hry.. ale samotný zasratý pomalý systém sa vysrali..
|
|
Re: na plynulosť systému serú úplne
Od: bubacik
|
Pridané:
11.8.2015 11:57
Nemas si kupovat mobily za 200e.
|
|
hry hry
Od: fico007
|
Pridané:
11.8.2015 11:47
daj ludom hry ak nemas na chlieb
|
|
Re: hry hry
Od: predavac z tesca
|
Pridané:
11.8.2015 12:34
Panem et circenses (vo voľnom preklade „Dajte ľuďom chlieb a hry“).
Caesarova úradnícka kariéra sa začala začiatkom šesťdesiatych rokov. Ako edil, zodpovedný o.i. aj za usporadúvanie verejných slávností a hier, usiloval sa v znamení hesla Chlieb a hry! Udržať si priazeň obyvateľstva pomocou dostatočného hmotného zásobovania a skvelých slávností.
|
|
afafaf
Od: asfaafaf
|
Pridané:
11.8.2015 12:22
multithreadovosť????????????
|
|
Re: afafaf
Od reg.: roob_
|
Pridané:
11.8.2015 12:50
viacvlaknovost, inak neviem ake slovenske slovo by si na to chcel pouzit
|
|
Re: afafaf
Od: zlobik ten stredny
|
Pridané:
11.8.2015 13:05
je to madarske slovo a znamena: Multitrtkovosť v En preklade Microsoft
|
|
Re: afafaf
Od: dsfag
|
Pridané:
11.8.2015 15:12
daj si facku dement
|
|
Re: afafaf
Od: honic
|
Pridané:
11.8.2015 18:23
pohonil som (nad kvalitou diakusie)
|
|
Re: afafaf
Od reg.: Trolitel
|
Pridané:
11.8.2015 22:59
Tak to musel byť riadne kvalitný orgazmus. Strašne ti závidím.
|
|
Vulcans
Od: kokooos
|
Pridané:
12.8.2015 7:39
live long and prosper
|