Poslednými jedenástymi pretekmi v Londýne skončila v nedeľu historicky prvá sezóna nových pretekov elektromobilových formúl Formula E.
Celkovým víťazom sa stal Nelson Piquet Jr. jazdiaci za čínsky tím Nextev TCR, medzi tímami vyhral e.dams Renault.
Preteky Formula E organizuje medzinárodná automobilá federácia FIA organizujúca aj F1. Na rozdiel od F1 v prvej sezóne neboli preteky súbojom technológií, keď všetci jazdci a tímy jazdili na rovnakom aute Spark-Renault SRT_01E.
Auto využíva motor od McLarenu s maximálnym výkonom 270 konských síl a hmotnosťou iba 23 kilogramov.
Počas pretekov je limitovaný výkon na maximálne 150 kW, počas tréningov a kvalifikácií na 200 kW. V pretekoch môžu traja jazdci, ktorí dostali v hlasovaní divákov najviac hlasov, raz použiť zvýšenie výkonu na 180 kW po dobu piatich sekúnd.
Prvé testovanie vozidla pre Formulu E na konci roku 2013 (video: FIA)
Batérie vyrábané Williamsom majú kapacitu 28 kWh a hmotnosť 320 kg, pričom pri brzdení vozidiel sa dobíjajú. Batérie boli určené pre celú sezónu a tak boli vyrobené s počiatočnou vyššou bližšie nešpecifikovanou kapacitou, aby mali garantovanú kapacitu aj na konci sezóny.
Ani limitovanie výkonu a brzdenie ale nestačí, aby jedna batéria vydržala celé približne trištvrtehodinové preteky. Každý jazdec má preto pripravené dve autá a počas jednej dovolenej zastávky v boxoch presadne do druhého auta.
Pohľad na batériu (video: FIA)
Maximálna udávaná rýchlosť auta je 225 km/h. Napríklad na poslednom okruhu v Londýne dosahovali pri 85-km dlhých pretekoch jazdci celkovú priemernú rýchlosť na úrovni 110 km/h.
Pohľad na motor (video: FIA)
V budúcej sezóne, ktorá začne v septembri, už budú môcť tímy používať vlastné technológie pri niektorých komponentoch vrátane motora a batérie. To predpokladane bude podporovať vývoj nových respektíve zlepšovanie existujúcich technológií a profitovať by z toho v budúcnosti mohol priemysel elektromobilov ako taký.
Peter Pavol
Od: Roztopasniik
|
Pridané:
29.6.2015 22:13
Pamätáte si hru rollcage? Budem získavať power-uppy a budem mat väčší výkon na pár sekúnd, raketku či olejový flek... To bude sranda.
Každopádne 2 formule na jeden pretek? Ehm
To s tym prestupovanim je pateticke ale v tu ranu jak budu jazdit na jednom aute cely pretek to zacne byt zaujimave. Dajme tomu dva roky a bude sa to dat pozerat
Uz vidim ako budem menit baterie na benzinke jak v aute na dialkove obladanie... Samotny motorsport ukazuje, ze momentalne elektriky su na uplnu rit. Namiesto toho mohli investovat do bespecnejsich a efektivnejsich palivovych clankov, nez tam dbrat skoro pol tony litiovych baterii.
Bezne jazdenie autom dnes: Kazdy sa snazi byt efektivny palivovo,ale v skutocnosti sme oddeleni a nemozeme byt efektivni.
To ako keby si mal doma malu extra chladnicku na kazdy kus jedla.
Treba sa spajat a denne vyuzivat zdielane vozenie/car sharing.
Car sharing mi skôr pripomína zdieľanú chladničku na intráku - nikdy nevieš, čo v nej nájdeš :)
Aktuálne mám jednu chladničku a jedno auto. Takže z tvojho pohľadu som 100% efektívny - lebo nemám chladničku na každý kus jedla a nemám rôzne autá na rôzne cesty.
Car sharing je ako MHD.
Zda sa ti byt OK ?
A to nevidis kolko zdrojov a energie ide do cistenia a opravovania.
V konecnom dosledku je efektivita horsia. Nehovoriac o bezpecnosti, ked ti nejaky pako odpali brzdy a ty si to vsimnes az ked....
Ano, malokomu sa chce ist z luxusu 1 auta do cakania na bus/vlak/suseda/kolegu.
Ale nakoniec skonci ako cakajuci v kazdodennej dopravnej zapche a spomaleny kolonami prave preto, ze v kazdom aute sedi 1 clovek a traffic to neunesie. Plus parkoviska... kapacitny problem.
Bezpecnejsie palivove clanky? To si robis srandu? Ves co sa tam pouziva ako palivo? Vies co to bol Hindenburg?
Navyse pri palivovych clankoch je ovela viac problemov s vyrobou, distribuciou, zivotnostou, dostupnostou, efektivnostou, atd. Idealne je to pre staty, lebo palivo sa da pekne zdanit na rozdiel od elektriny, ktoru je mozne vyrobit aj doma.
Je to este daleka buducnost na rozdiel od baterii, ktore su pouzitelne uz dnes a ich vyvoj ide dopredu. V kazdom pripade vysledky uvidite v 2017 kedy sa pripravuju prve elektromobily pre beznych ludi s celkom schopnym dojazdom.
prečo menia autá?
Od: baGoLo
|
Pridané:
30.6.2015 8:47
nepochopil som: prečo menia vozidlá vlastne?
Nemalo by to byť skôr tak, že vymenia batériu?
Veď aj klasickú F1 treba dotankovať a nemenia kvôli tomu monopost.
Ak ak batériu urobili tak, že je "rozlezená" po celom aute, je to konštrukčný nedostatok. Tekuté palivo je predsa tiež len v nádrži.
Re: prečo menia autá?
Od: drink druhom
|
Pridané:
30.6.2015 13:32
A projektanti sa teraz buchli do čela: jáj, akí sme sprostí, veď sme mohli dať tu batériu na jedno miesto a vymieňateľnú, hneď tie preteky mohli inak vyzerať. Večná škoda, že už predtým sa nespýtali Jožka zo Slovenska.
Re: prečo menia autá?
Od: Sancho
|
Pridané:
30.6.2015 11:01
A to je taky problem spravit tie baterie tak, aby bolo mozne spravit nejaky fast-swap? Dat ich do jedneho balenia s konektorom s dostatocnou kapacitou na prudovu zataz a ides - auto pride do boxu, zdvihnu ho na dvihak, povolia nejaku poistku, baterka padne dole, vymeni sa za inu, cvakne konektor, zlozia auto naspat na zem a sup - mozu pokracovat. A nech to spravia aj 4x za zavod. Co je na tom?
Re: prečo menia autá?
Od: jozko dezko x
|
Pridané:
30.6.2015 15:48
kazda formula za sebou mohla tahat giganticku externu bateriu v kufriku[zdroj: http://www.dsl.sk/article.php?article=17114]
v boxoch by potom len jednoducho vymenili kufor.
Ten zvuk je hrozný, to je moja práčka keď ide odstreďovať lepšie na tom.
Zmysel dvoch formúl je hovadina, stráca sa možnosť vyvíjať lepšie a dokonalejšie technológie.
Mali dať výmenu batérii a ako sa dokážu postarať o výmenu je na každom tíme.
Veď chcú aby sa dala priamo meniť batéria pre elektromobily na pumpách a tu kde to má opodstatnenie na to kašlú.
Tesla mala už pred viac ako rokom prezentáciu ako menia batériu na počkanie a bolo to dosť rýchle .........