neprihlásený Streda, 1. mája 2024, dnes je Sviatok práce
Veľké vojenské lietadlo malo údajne padnúť kvôli vymazaným súborom

Značky: lietaniebezpečnosť

DSL.sk, 11.6.2015


Májový pád veľkého prepravného vojenského lietadla Airbus A400M mohlo údajne spôsobiť vymazanie potrebných súborov na riadiacich počítačoch troch zo štyroch motorov.

Takýto scenár ako hlavný v súčasnosti preverujú podľa informácií agentúry Reuters vyšetrovatelia, potvrdiť ho zdroje mali aj televízii BBC.

Na riadiacich počítačoch troch motorov mali chýbať súbory s kalibračnými parametrami motorov, ktoré sú jedinečné pre každý vrtuľový motor a bez ktorých softvér nemá vedieť interpretovať niektoré údaje z motora. Ak dáta nevie interpretovať, motor pre istotu výrazne spomalí.

Keďže sa takýto problém vyskytoval na troch motoroch, lietadlo by nemalo dostatočný ťah. Na tento problém pritom systémy Airbusu podľa Reuters zrejme na zemi neupozorňujú a prvé upozornenie majú piloti dostávať vo výške 120 metrov.

Súbory mali byť podľa Reuters náhodou vymazané pri inštalácii softvéru pre motory v Airbuse, BBC charakterizuje vymazanie ako omyl.

Spoločnosť Airbus aj európska bezpečnostná agentúra EASA sa ku konkrétnym informáciám Reuters nevyjadrili, podľa Airbusu ale vyšetrovanie ešte pokračuje a v súčasnosti je príliš skoro na robenie záverov.


Airbus A400M, kliknite pre zväčšenie (foto: Airbus)



Airbus A400M je štvormotorové vrtuľové lietadlo určené najmä na prepravu pre potreby armád, má hmotnosť 76.5 ton, kapacitu na 50.5 ton paliva, prepravnú kapacitu 37 ton a maximálnu vzletovú hmotnosť 141 ton. Jeho dĺžka dosahuje 45.1 m.

Viacero armád si objednalo spolu takmer dvesto kusov. 9. mája v blízkosti španielskej Sevilly havarovalo krátko po štarte pri pokuse o núdzové pristátie lietadlo testované spoločnosťou Airbus pred dodávkou tureckej armáde. Na palube bolo šesť ľudí, štyria nehodou neprežili.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

iPhony majú aktuálne problém s budíkmi, nebudia
Hubblov teleskop opäť funguje
Netflix úplne ruší najlacnejší program Basic bez reklám
Česko dáva milióny na zlepšenie 5G signálu vo vlakoch
Microsoft sprístupnil zdrojové kódy MS-DOS 4.00
Chrome plošne zapol šifrovanie odolné kvantovým počítačom, spôsobuje to problémy
Hubblov teleskop má opäť problém s gyroskopom
Google začne vyplácať dividendy, prekročil hodnotu 2 bilióny
Raspberry Pi rozšírilo ponuku modelov Compute Module
Po rokoch vypustené nové navigačné Galileo satelity, SpaceX na to obetovala raketu


Diskusia:
                               
 

to bolo nieco take, ako Nagios ked nevie interpretovat nejake data, tak radsej zhodi sam seba z 10 km vysky. dava zmysel.
samozrejme, nikdo nemyslel na to, spravit tomu filesafe override.
Odpovedať Známka: -1.5 Hodnotiť:
 

Večná škoda, že tam nemali teba, múdreho jak rádio.
Odpovedať Známka: 2.2 Hodnotiť:
 

Nepovedal nič nečakané. Presne v tomto IT technici Airbusu urobili chybu.

Síce motory mali failsafe funkciu, ktorá znižuje výkon motora, v skutočnosti to ale bolo (failsafe - 4 life) s možnosťou ďalších škôd na životoch ku ktorým len šťastnou náhodou nedošlo.

Otestované v ostrej prevádzke.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

sa mosim skorigovat - s/filesafe/failsafe/g
Odpovedať Známka: -6.0 Hodnotiť:
 

filesafe bolo správne. keby to bolo filesafe, bolo by jedno, či sa vymažú nejaké súbory alebo nie :)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

mozes uviest priklad kedy sa nagios sam zhodi? mne sa to zatial nepodarilo a bolo by to urcite lepsie pre moj spanok ak by sa zhodil namiesto posielania nocnych critical emailov.
Odpovedať Známka: 6.9 Hodnotiť:
 

Don't use nagios, let it die peacefully!
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

failsafe a nie filesafe (aj ked v tomto pripade mozno aj to)

Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

a pravda, som chcel napisat failsafe a nie filesafe, ale to je jedno, v tomto pripade, ako pises.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Taká čisto praktická otázka;
Načo je dobré softwarové riadenie motora?
"Na riadiacich počítačoch troch motorov mali chýbať súbory s kalibračnými parametrami motorov, ktoré sú jedinečné pre každý vrtuľový motor a bez ktorých softvér nemá vedieť interpretovať niektoré údaje z motora. Ak dáta nevie interpretovať, motor pre istotu výrazne spomalí."
akože WTF ????
Do 21 storočia nebolo potrebné SW riadenie motorov, všetko fungovalo mechanicki a fungovalo to.
Keby v 2SVV mali SW riadené lietadlá tak by sa nikdy neodlepili od zeme lebo by im to nenabootovalo , zmazali sa im súbory, aktualizoval sa windows/iný OS, alebo by im tam nejaký africký povstalec nainštaloval vírus alebo bi im to Židovský zajatec nainštaloval do polovice + pridal minera poprípade zmagnetizoval HDD silným magnetom.
Teraz si bez SW riadenia ani neprdnú nie to že odlepia od zeme alebo pristanú.
V tomto by proti počítačom že ich dávajú na fakt nepodstatné veci.
(nebolo to myslené rasisticky možno tak na ľudstvo všeobecne)
Odpovedať Známka: -0.6 Hodnotiť:
 

namiesto lanka do palubnej dosky dali mikropocitac bez failsafe override a vyriesena vec... ING RIESENIE...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

zbytocne naklady navyse ten override > ing riesenie
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

oprava
V tomto som proti počítačom že ich dávajú na fakt nepodstatné veci.
Odpovedať Známka: 2.9 Hodnotiť:
 

Vieš "pokrok"
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

však nech je pokrok ale nech to nepchajú do áut, lietadiel, lodí, vlakov,...
Dobre veď môžu na to dať milión senzorov, riadiacich jednotiek a napoja to na brzdy a prívod paliva/energie pre núdzové brzdenie alebo prípad nehody/ vzniku požiaru /,.. ale nech to nedávajú priamo do riadenia a ešte primárne že bez toho sa to nepohne/ nezastane

Minie sa ti totálne palivo v starom aute, natankuješ počkáš až sa to nacucá a ideš.
Minie sa ti palivo v novom aute, natankuješ a nepohneš sa aj tak,...
Odpovedať Známka: 4.0 Hodnotiť:
 

To súhlasím
A inak ku tým autám. Nafťák nenaštartuješ keď ti dojde palivo lebo sa zavzdušní všetko. Benzíňak, ani nový stým nemá problém.
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

Ja som mal dizlovy Fiat Brava a som ho rozbehal, hoc trocha dymyl ale isiel.
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

ja to rikal, ze tento SW svet speje do zahuby, lebo je priserne naviazany
Odpovedať Známka: 8.6 Hodnotiť:
 

A to chcú všade (marketing) zachviľu dávať Internet vecí. Čiže sa ani nenažereš lebo ti nenabootuje chladnička.
Odpovedať Známka: 9.0 Hodnotiť:
 

Bez jedla chvíľu vydržím, ale čo keď sa v reštartoch zacyklí moje WC?
Kurňa to je strašná predstava...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Za sociku sa to volalo sabotáž, dnes kazítko.
Odpovedať Známka: 6.9 Hodnotiť:
 

ten pocit je vyvolany tym, ze dnes uz sa velmi nepise o pripadoch, kedy lietadlo padlo koli mechanickej zavade. nie preto ze by tych mechanickych zavad nebolo neurekom, ale na kritickych systemoch sa uz par rokov vyhybame mechanickym rieseniam.
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 



Len tak pomimo - volakedy sa pouzivali pri elektrickych motoroch kefky na komutaciu. Dnes sa to riesi elektronicky - vyhody su bezudrzbovost, lepsie moznosti riadenia, predikcie a znizovanie spotreby a nulove iskrenie a mozno aj ine.

Neviem ako v letectve ale trend je asi podobny - Fire by wire.
Odpovedať Známka: 7.3 Hodnotiť:
 

Dnes sa to tak rieši len vďaka prudkému rozvoju polovodičovej techniky v 2.polovici 20.storočia. Pretože bezkomutátorový elektromotor teda elektromotor na striedavý prúd vymyslel už Nikola Tesla v 19. storočí. Jednosmerné motory sa používali (a stále používajú v mixéroch, vrtačkách, na pohon dopravných prostriedkov) preto, lebo u nich môžeš jednoducho meniť otáčky, a majú brutálny krutiaci moment pri nulových otáčkach.
Odpovedať Známka: 2.5 Hodnotiť:
 

U striedaveho menis otacky jednoduchsie - zmenou frekvencie. Akurat tu zmenu samotnu nevies jednoducho dosiahnut :)
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

majú brutálny krútiaci moment pri nulových otáčkach....
to si daj patentovať, to je človeče oveľa lepšie ako domáce kino alebo perpetuum mobile... :-)
Odpovedať Známka: -10.0 Hodnotiť:
 

Nebude to skorej fly-by-wire?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Mozeme polemizovat o tom, ze ci je lepsie mechanicke riadenia motora alebo softwarove, ale podla clanku ak by mala pravdu BBC a teda podla jej informacii by islo o vymazanie tychto suborov, cize o nehodu(zatial, ak neratam ze by slo o umysel), teda to nebola chyba implementacie softwaru a jeho zlyhanie, ale ludsky omyl a ten sa rovnako moze stat aj pri mechanickom riadeni motora.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

len dufam, ze najblizsie, ked tam tie potrebne kalibracne udaje nebudu, tak ten SW hodi aspon nejaky warning (a idealne pred startom a nie vo vyske 120 m).
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

"teda to nebola chyba implementacie softwaru a jeho zlyhanie"

podla mna bola, kedze nebola implementovana kontrola integrity dat.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Nestastny pad bol pravdepodobne zapricineny: "Súbory mali byť podľa Reuters náhodou vymazané pri inštalácii softvéru pre motory v Airbuse, BBC charakterizuje vymazanie ako omyl.
". To teda znamena, ze ak ma Reuters a BBC pravdu, tak pravdepodobna pricina nestastneho zrutenia, bola zapricinena zasahom zvonka, omylom, vymazanim potrebnych kalibracnych udajov a na takuto chybu, respektive omyl ziadnu efektivnu kontrolu nemas, pretoze islo o zasah zvonka do systemu, a takyto zasah sa jednoducho predpokladat neda.
Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

lenže softvér mal takýto nedostatok hlásiť už pri predletovej kontrole a nie 120 metrov vo vzduchu ... to už ti je potom na prd, keď nemáš potrebný ťah ...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Mozno bol OK, ale co ak mu az po predletovej kontrole prisla z update site kriticka aktualizacia? Mal ju ignorovat a tym ohrozit bezpecnost letu?!
Odpovedať Známka: 2.5 Hodnotiť:
 

http://dopice.sk/dJh
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

vidim, ze si to zase pochopil
Odpovedať Hodnotiť:
 

To čo píšeš musí byť veľmi zjednodušená verzia. Systém musí mať vždy jediného pána. Nie je možné, aby tam "niekto zvonka niečo inštaloval".

Ak sa aj napriek môjmu tvrdeniu naozaj niekto zvonku hrabal v systéme, ktorý nespravuje, ide o celkove nezvládnutú správu a bezpečnosť systému. V takom prípade by EÚ mala prehodnotiť ďalší nákup Airbusov. Turci do EÚ nepatria, nech si ich kľudne kúpia.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Došlo k násobnému zlyhaniu a ľudskému omylu.
1. failsafe funkcia motora bola naprogramovaná tak zle, že lietadlo padlo
2. upgrade SW mazal z pohľadu výkonu motora nenahraditeľné dáta
3. už pri štarte SW mal pilota upozorniť, že ide o let bez nastavených motorov. Pilot by potom rátal s minimálnym ťahom motorov
4. vzhľadom na množstvo chýb ide zjavne o garážovú firmičku dodávajúcu SW a chybou teda bol aj jej výber za dodávateľa - zlyhanie výberovej komisie

Na Slovensku v štátnej správe je toto na dennom poriadku a nikto o tom už ani nepíše. Pri Airbuse sa o tom píše a diskutuje dokonca ešte aj na Slovensku.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Na co je dobre SW ovladanie motorov lietadla? Na vela veci, ktore takmer vzdy vedu k odstraneniu ludskej chyby. Napr. Airbus ma filozofiu, ze pilot nastavi motorom iba zelany rezim, v ktorom maju fingovat (IDLE, CLIMB, MAX THRUST, ...) a softver vyhodnoti, ci je to spravna volba a vypocita presny vykon, ktory maju motory podat.

Napr. pilot pri stupani po vzlete iba nastavi rezim CLIMB a softver podla aktualnej teploty, vetra atd nastavi vykon motorom. Pokial sa vietor prudko zmeni, tak softver okamzite kona upravy.
Naproti tomu pri cisto rucnom ovladani pilot clovek sa venuje inym cinnostiam, takze sa pozabudne a motory davaju zrazu nedostatocny vykon. A lietadlo sa strepe na zem.
Odpovedať Známka: 6.9 Hodnotiť:
 

Len tam nesmieš mať tú vadnú elektrónku z Katódy Olomóc, inak si v ..., prde.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Pretoze tlak na efektivitu pri danom vykone je tak velky, ze nedokazes so staromodnym motorom konkurovat. Keby si mal tretinovy dolet s polovicnou vahou a dvojnasobnou spotrebou, tak ta zakaznici poslu niekam. Tak aby si to vobec bol schopny predat, musis to riesit softwarom.

A kedze nedokazes vyrobit na atom presne rovnaky motor, tak ten software potrebuje parametre, ktore ziska kalibraciou.

Kapisto?

Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Podobne v Airbuse funguju aj klapky na kridlach. Pilot len zvoli polohu (UP, 1, 2, 3, 4) a softver urci uhol, pod akym sa klapky vysunu. Preto v Airbuse standardne pristavanie je s klapkami v polohe 4, hoci vzdy podla vahy, vetra, nadmorskej vysky, tlaku vzduchu a pod su klapky vysunute inak.

Naproti tomu Boeing ma oznacenie pozicii klapiek podla velkosti uhla, ktoremu zodpovedaju. Napr. UP, 1, 5, 10, 20, 25, 30. Cize 30 neznamena, ze je to 30-ta pozicia, ale hodnota. A preto v Boeingu pri pristavani podla vahy, vetra atd raz pristavas napr. s klapkami na 25 a inokedy na 30.

Cize cele softverove riadenie je o zjednoduseni prace pilotov, o zavedeni vobec moznosti zmeny (mechanicky system nemozes len tak prerobit, lebo by si musel prerobit polovicu lietadla) a samozrejme o zvyseni bezpecnosti lietania.

Ak ale system nefunguje, tak je to cele zle ako sme videli.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

ale ak software zlyhá a posádke je jasné, ako chybu jednoducho napraviť(napr ručne riadiť výkon motorov), prečo nemá možnosť to urobiť a zachrániť seba aj stroj
Odpovedať Hodnotiť:
 

chces mat vacsi vykon, menej emisii, mensiu spotrebu a menej hlucne auto? mechanicky (karburator) uz moc vodu nenamutis, preto to presne casovanie riadene PC a milion senzorov v motore k tomu.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Áno, to máš pravdu. Ale na opravu karburátora ti stačí kartáč, tenký drôt, handra a šrobovák.
Keď sa ti dodrbe elektronika tak si skončil. Ako kamarát kde mu na passate odišiel na dialnici jeden vstrekovač, motor skapal, prístrojovka zhasla a koniec. Vyradilo celú elektroniku.
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

zanedlho budú autá opravovať len titulovaný ing. s 10 ročnou praxou z informatiky lebo toľko toho tam bude
som rád že mám favorita, tam sa mi len baterka vybila a kváca olejová vaňa, a jedna hadička sa uvolnila a neviem nájsť kam patrí ale auto stále funguje
moderné lietadlo by nenaštartovalo kvôli miernemu úniku oleja lebo senzor by to detekoval ako gejzír z ropného vrtu =D
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

No uz som videl na dialnici favorit, ktoremu vypadla elektrika za jazdy. Zhasli svetla, motor (=> vypadol posilovac brzd), proste ziadna sranda.

Chalan to ustal, ale jeho nazor na favorit v tej chvili nebol velmi pozitivny.
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

posilnovac brzd je tam cisto mechanicky, zabezpeceny podtlakom z motora. s elektrikou nema nic. skor mu to skapalo lebo nemal iskru, a to znie ako skrat
Odpovedať Hodnotiť:
 

nene, auta budu nadalej opravovat ucnovkari a mozno este aj menej kvalifiokvani, lebo jedina mozna oprava bude vymenit to, co nakaze diagnosticky pocitac. Ak to nepojde diagnostikovat, tak vymenit cele auto.

:(
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Tak v tom sme predbehli to buducnosti - "opravari" su uz len chronicki menici dielov - v mnohom sa to ani inak neda, ale to je ten problem, ze miesto porozumenia ako to funguje, bez diagnostiky su strateni a menit vsetko zaradom.
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Moderne lietadlo pri miernom uniku samozrejme nastartuje. Ak si posádka únik nevsimne, tak aj vzlietnu. Problém aj tak vedia elegantné riešiť vo vzduchu.
Odpovedať Hodnotiť:
 

To mas pravdu, a tak napriklad pre bicykel ti staci uz iba srobovak. A ak ides peso, nemusis mat nic, atd.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

jo a detail, odíde tam nejaký SMD rezistor, kondenzátor, cievka, trafo, tranzistor, procesor, a nájdi to
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

A Ty si čo za Matelka???
Odpovedať Hodnotiť:
 

ak nejazdíš na Škode 105, tak máš tiež softvérové riadenie motora ... a skús napríklad odpojiť senzor klepania, ak máš benzínový agregát a riadiaca jednotka sa ti prepne do núdzového režimu - obmedzí ti maximálne otáčky ... a tiež potom môžeš ostať prekvapený, keď budeš potrebovať zrýchliť pri predbiehaní a v polovici manévru zistíš, že už to viac neťahá ...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Pani,
nema niekto info ako najjednoduchsie a najlacnejsie preniest cislo z funfonu k inemu operatorovi a potom hned prejst spat k ffunfonu? telekom vyda pri prenose novu sim bez kreditu za 4€,treba ju potom aj nabit za minimalnu sumu,alebo bude uz aktivna a cislo sa bude dat preniest spat?tesco mobile umoznuje preniest cislo cez sms na uz aktivnu tm kartu/stoji5€ a je na nej rovnaky kredit/...
Odpovedať Známka: -8.0 Hodnotiť:
 

len aby ti pri tom prelietavani od operatora k operatorovi nevysadili motory...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Mobil z Tesca, kreditná karta od O2, lacné hovory a po 1. minúte zadarmo do siete O2 ktorú má skoro každý. Čo chceš viac?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

mna by celkom zaujimalo ako lietadlo vzlietlo efektivne s 1 motorom. Predpokladam ze na motory sa novy sw nenahraval pocas letu.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

"softvér nemá vedieť interpretovať niektoré údaje z motora"
upozornujem na slovo "niektoré". zrejme tie niektore sa objavili az pocas letu.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Ak bol ten sw v jave, mozno az pocas letu konecne zistil, ze motory su 4 a nie jeden..
Odpovedať Známka: 7.3 Hodnotiť:
 

Ten ochranny system pracuje az vo vyske 120m a viac. Takze do tej vysky idu motory tak ako ich nastavil pilot, preto fungovali vsetky 4 motory. A preto lietadlo vzlietlo.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Vazeni cestujuci, nachadzame sa vo vyske 120 metrov na letiskom. Prosim vas o kratku modlitbu predtym, nez riadenie prevezme autpilot. :-)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Moderný pokrok šetrí váš rozkrok...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

rm -rf / :)
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

:-(

> rm -rf /
'rm' is not recognized as an internal or external command,
operable program or batch file.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Skus to ako root pod Linuxom. Ale myslim si ze je to osetrene a nepojde to.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Prečo by to malo byť ošetrené? Predsa takú hlúposť ani nemôžeš vážne napísať a už vôbec nie za roota.
Určite to normálne ide, nevidím dôvod, prečo by to nemalo ísť.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:

Pridať komentár