|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NAGIOS
Od: GustikPiestany
|
Pridané:
11.6.2015 10:23
to bolo nieco take, ako Nagios ked nevie interpretovat nejake data, tak radsej zhodi sam seba z 10 km vysky. dava zmysel.
samozrejme, nikdo nemyslel na to, spravit tomu filesafe override.
|
|
Re: NAGIOS
Od: súčin funk
|
Pridané:
11.6.2015 10:33
Večná škoda, že tam nemali teba, múdreho jak rádio.
|
|
Re: NAGIOS
Od: obyčajne
|
Pridané:
11.6.2015 21:17
Nepovedal nič nečakané. Presne v tomto IT technici Airbusu urobili chybu.
Síce motory mali failsafe funkciu, ktorá znižuje výkon motora, v skutočnosti to ale bolo (failsafe - 4 life) s možnosťou ďalších škôd na životoch ku ktorým len šťastnou náhodou nedošlo.
Otestované v ostrej prevádzke.
|
|
Re: NAGIOS
Od: GustikPiestany
|
Pridané:
11.6.2015 10:45
sa mosim skorigovat - s/filesafe/failsafe/g
|
|
Re: NAGIOS
Od: party
|
Pridané:
11.6.2015 13:51
filesafe bolo správne. keby to bolo filesafe, bolo by jedno, či sa vymažú nejaké súbory alebo nie :)
|
|
Re: NAGIOS
Od reg.: K-NinetyNine
|
Pridané:
11.6.2015 11:57
mozes uviest priklad kedy sa nagios sam zhodi? mne sa to zatial nepodarilo a bolo by to urcite lepsie pre moj spanok ak by sa zhodil namiesto posielania nocnych critical emailov.
|
|
Re: NAGIOS
Od: quix_
|
Pridané:
11.6.2015 13:03
Don't use nagios, let it die peacefully!
|
|
oprava
Od: rypadlo
|
Pridané:
11.6.2015 10:44
failsafe a nie filesafe (aj ked v tomto pripade mozno aj to)
|
|
Re: oprava
Od: GustikPiestany
|
Pridané:
11.6.2015 10:45
a pravda, som chcel napisat failsafe a nie filesafe, ale to je jedno, v tomto pripade, ako pises.
|
|
sw riadenie motora
Od: 4x3l
|
Pridané:
11.6.2015 11:16
Taká čisto praktická otázka;
Načo je dobré softwarové riadenie motora?
"Na riadiacich počítačoch troch motorov mali chýbať súbory s kalibračnými parametrami motorov, ktoré sú jedinečné pre každý vrtuľový motor a bez ktorých softvér nemá vedieť interpretovať niektoré údaje z motora. Ak dáta nevie interpretovať, motor pre istotu výrazne spomalí."
akože WTF ????
Do 21 storočia nebolo potrebné SW riadenie motorov, všetko fungovalo mechanicki a fungovalo to.
Keby v 2SVV mali SW riadené lietadlá tak by sa nikdy neodlepili od zeme lebo by im to nenabootovalo , zmazali sa im súbory, aktualizoval sa windows/iný OS, alebo by im tam nejaký africký povstalec nainštaloval vírus alebo bi im to Židovský zajatec nainštaloval do polovice + pridal minera poprípade zmagnetizoval HDD silným magnetom.
Teraz si bez SW riadenia ani neprdnú nie to že odlepia od zeme alebo pristanú.
V tomto by proti počítačom že ich dávajú na fakt nepodstatné veci.
(nebolo to myslené rasisticky možno tak na ľudstvo všeobecne)
|
|
Re: sw riadenie motora
Od: komunista
|
Pridané:
11.6.2015 11:18
namiesto lanka do palubnej dosky dali mikropocitac bez failsafe override a vyriesena vec... ING RIESENIE...
|
|
Re: sw riadenie motora
Od: deja vu
|
Pridané:
11.6.2015 19:03
zbytocne naklady navyse ten override > ing riesenie
|
|
Re: sw riadenie motora
Od: 4x3l
|
Pridané:
11.6.2015 11:20
oprava
V tomto som proti počítačom že ich dávajú na fakt nepodstatné veci.
|
|
Re: sw riadenie motora
Od: neviem meno
|
Pridané:
11.6.2015 11:51
Vieš "pokrok"
|
|
Re: sw riadenie motora
Od: 4x3l
|
Pridané:
11.6.2015 12:13
však nech je pokrok ale nech to nepchajú do áut, lietadiel, lodí, vlakov,...
Dobre veď môžu na to dať milión senzorov, riadiacich jednotiek a napoja to na brzdy a prívod paliva/energie pre núdzové brzdenie alebo prípad nehody/ vzniku požiaru /,.. ale nech to nedávajú priamo do riadenia a ešte primárne že bez toho sa to nepohne/ nezastane
Minie sa ti totálne palivo v starom aute, natankuješ počkáš až sa to nacucá a ideš.
Minie sa ti palivo v novom aute, natankuješ a nepohneš sa aj tak,...
|
|
Re: sw riadenie motora
Od: neviem meno
|
Pridané:
11.6.2015 12:58
To súhlasím
A inak ku tým autám. Nafťák nenaštartuješ keď ti dojde palivo lebo sa zavzdušní všetko. Benzíňak, ani nový stým nemá problém.
|
|
Re: sw riadenie motora
Od: Klovatina
|
Pridané:
11.6.2015 17:10
Ja som mal dizlovy Fiat Brava a som ho rozbehal, hoc trocha dymyl ale isiel.
|
|
Re: sw riadenie motora
Od: tamtung
|
Pridané:
11.6.2015 11:23
ja to rikal, ze tento SW svet speje do zahuby, lebo je priserne naviazany
|
|
Re: sw riadenie motora
Od: neviem meno
|
Pridané:
11.6.2015 11:53
A to chcú všade (marketing) zachviľu dávať Internet vecí. Čiže sa ani nenažereš lebo ti nenabootuje chladnička.
|
|
Re: sw riadenie motora
Od: tomáš fuk
|
Pridané:
11.6.2015 14:38
Bez jedla chvíľu vydržím, ale čo keď sa v reštartoch zacyklí moje WC?
Kurňa to je strašná predstava...
|
|
porážka nepriateľa zvnútra
Od: RadarBrdy
|
Pridané:
11.6.2015 11:28
Za sociku sa to volalo sabotáž, dnes kazítko.
|
|
Re: sw riadenie motora
Od reg.: K-NinetyNine
|
Pridané:
11.6.2015 11:59
ten pocit je vyvolany tym, ze dnes uz sa velmi nepise o pripadoch, kedy lietadlo padlo koli mechanickej zavade. nie preto ze by tych mechanickych zavad nebolo neurekom, ale na kritickych systemoch sa uz par rokov vyhybame mechanickym rieseniam.
|
|
Re: sw riadenie motora
Od: rm -rf /
|
Pridané:
11.6.2015 12:20
Len tak pomimo - volakedy sa pouzivali pri elektrickych motoroch kefky na komutaciu. Dnes sa to riesi elektronicky - vyhody su bezudrzbovost, lepsie moznosti riadenia, predikcie a znizovanie spotreby a nulove iskrenie a mozno aj ine.
Neviem ako v letectve ale trend je asi podobny - Fire by wire.
|
|
Re: sw riadenie motora
Od: Emeric
|
Pridané:
11.6.2015 13:19
Dnes sa to tak rieši len vďaka prudkému rozvoju polovodičovej techniky v 2.polovici 20.storočia. Pretože bezkomutátorový elektromotor teda elektromotor na striedavý prúd vymyslel už Nikola Tesla v 19. storočí. Jednosmerné motory sa používali (a stále používajú v mixéroch, vrtačkách, na pohon dopravných prostriedkov) preto, lebo u nich môžeš jednoducho meniť otáčky, a majú brutálny krutiaci moment pri nulových otáčkach.
|
|
Re: sw riadenie motora
Od: eeeeeeeeeeeee
|
Pridané:
11.6.2015 18:13
U striedaveho menis otacky jednoduchsie - zmenou frekvencie. Akurat tu zmenu samotnu nevies jednoducho dosiahnut :)
|
|
Re: sw riadenie motora
Od: Ferikuš
|
Pridané:
12.6.2015 10:53
majú brutálny krútiaci moment pri nulových otáčkach....
to si daj patentovať, to je človeče oveľa lepšie ako domáce kino alebo perpetuum mobile... :-)
|
|
Re: sw riadenie motora
Od: Nepoznám sa
|
Pridané:
11.6.2015 14:40
Nebude to skorej fly-by-wire?
|
|
Re: sw riadenie motora
Od: strudel
|
Pridané:
11.6.2015 12:23
Mozeme polemizovat o tom, ze ci je lepsie mechanicke riadenia motora alebo softwarove, ale podla clanku ak by mala pravdu BBC a teda podla jej informacii by islo o vymazanie tychto suborov, cize o nehodu(zatial, ak neratam ze by slo o umysel), teda to nebola chyba implementacie softwaru a jeho zlyhanie, ale ludsky omyl a ten sa rovnako moze stat aj pri mechanickom riadeni motora.
|
|
Re: sw riadenie motora
Od: kidos
|
Pridané:
11.6.2015 13:52
len dufam, ze najblizsie, ked tam tie potrebne kalibracne udaje nebudu, tak ten SW hodi aspon nejaky warning (a idealne pred startom a nie vo vyske 120 m).
|
|
Re: sw riadenie motora
Od reg.: weiss
|
Pridané:
11.6.2015 15:05
"teda to nebola chyba implementacie softwaru a jeho zlyhanie"
podla mna bola, kedze nebola implementovana kontrola integrity dat.
|
|
Re: sw riadenie motora
Od: strudel
|
Pridané:
11.6.2015 15:16
Nestastny pad bol pravdepodobne zapricineny: "Súbory mali byť podľa Reuters náhodou vymazané pri inštalácii softvéru pre motory v Airbuse, BBC charakterizuje vymazanie ako omyl.
". To teda znamena, ze ak ma Reuters a BBC pravdu, tak pravdepodobna pricina nestastneho zrutenia, bola zapricinena zasahom zvonka, omylom, vymazanim potrebnych kalibracnych udajov a na takuto chybu, respektive omyl ziadnu efektivnu kontrolu nemas, pretoze islo o zasah zvonka do systemu, a takyto zasah sa jednoducho predpokladat neda.
|
|
Re: sw riadenie motora
Od reg.: Uhlik
|
Pridané:
11.6.2015 17:49
lenže softvér mal takýto nedostatok hlásiť už pri predletovej kontrole a nie 120 metrov vo vzduchu ... to už ti je potom na prd, keď nemáš potrebný ťah ...
|
|
Re: sw riadenie motora
Od: vlaky
|
Pridané:
11.6.2015 18:27
Mozno bol OK, ale co ak mu az po predletovej kontrole prisla z update site kriticka aktualizacia? Mal ju ignorovat a tym ohrozit bezpecnost letu?!
|
|
Re: sw riadenie motora
Od reg.: Uhlik
|
Pridané:
11.6.2015 20:39
http://dopice.sk/dJh
|
|
Re: sw riadenie motora
Od: vlaky
|
Pridané:
12.6.2015 7:29
vidim, ze si to zase pochopil
|
|
Re: sw riadenie motora
Od: obyčajne
|
Pridané:
11.6.2015 21:38
To čo píšeš musí byť veľmi zjednodušená verzia. Systém musí mať vždy jediného pána. Nie je možné, aby tam "niekto zvonka niečo inštaloval".
Ak sa aj napriek môjmu tvrdeniu naozaj niekto zvonku hrabal v systéme, ktorý nespravuje, ide o celkove nezvládnutú správu a bezpečnosť systému. V takom prípade by EÚ mala prehodnotiť ďalší nákup Airbusov. Turci do EÚ nepatria, nech si ich kľudne kúpia.
|
|
Re: sw riadenie motora
Od: obyčajne
|
Pridané:
11.6.2015 21:31
Došlo k násobnému zlyhaniu a ľudskému omylu.
1. failsafe funkcia motora bola naprogramovaná tak zle, že lietadlo padlo
2. upgrade SW mazal z pohľadu výkonu motora nenahraditeľné dáta
3. už pri štarte SW mal pilota upozorniť, že ide o let bez nastavených motorov. Pilot by potom rátal s minimálnym ťahom motorov
4. vzhľadom na množstvo chýb ide zjavne o garážovú firmičku dodávajúcu SW a chybou teda bol aj jej výber za dodávateľa - zlyhanie výberovej komisie
Na Slovensku v štátnej správe je toto na dennom poriadku a nikto o tom už ani nepíše. Pri Airbuse sa o tom píše a diskutuje dokonca ešte aj na Slovensku.
|
|
Re: sw riadenie motora
Od: Sloniik
|
Pridané:
11.6.2015 12:39
Na co je dobre SW ovladanie motorov lietadla? Na vela veci, ktore takmer vzdy vedu k odstraneniu ludskej chyby. Napr. Airbus ma filozofiu, ze pilot nastavi motorom iba zelany rezim, v ktorom maju fingovat (IDLE, CLIMB, MAX THRUST, ...) a softver vyhodnoti, ci je to spravna volba a vypocita presny vykon, ktory maju motory podat.
Napr. pilot pri stupani po vzlete iba nastavi rezim CLIMB a softver podla aktualnej teploty, vetra atd nastavi vykon motorom. Pokial sa vietor prudko zmeni, tak softver okamzite kona upravy.
Naproti tomu pri cisto rucnom ovladani pilot clovek sa venuje inym cinnostiam, takze sa pozabudne a motory davaju zrazu nedostatocny vykon. A lietadlo sa strepe na zem.
|
|
Re: sw riadenie motora
Od: Nepoviem meno
|
Pridané:
11.6.2015 14:42
Len tam nesmieš mať tú vadnú elektrónku z Katódy Olomóc, inak si v ..., prde.
|
|
Re: sw riadenie motora
Od: ja.
|
Pridané:
11.6.2015 12:45
Pretoze tlak na efektivitu pri danom vykone je tak velky, ze nedokazes so staromodnym motorom konkurovat. Keby si mal tretinovy dolet s polovicnou vahou a dvojnasobnou spotrebou, tak ta zakaznici poslu niekam. Tak aby si to vobec bol schopny predat, musis to riesit softwarom.
A kedze nedokazes vyrobit na atom presne rovnaky motor, tak ten software potrebuje parametre, ktore ziska kalibraciou.
Kapisto?
|
|
Re: sw riadenie motora
Od: Sloniik
|
Pridané:
11.6.2015 12:46
Podobne v Airbuse funguju aj klapky na kridlach. Pilot len zvoli polohu (UP, 1, 2, 3, 4) a softver urci uhol, pod akym sa klapky vysunu. Preto v Airbuse standardne pristavanie je s klapkami v polohe 4, hoci vzdy podla vahy, vetra, nadmorskej vysky, tlaku vzduchu a pod su klapky vysunute inak.
Naproti tomu Boeing ma oznacenie pozicii klapiek podla velkosti uhla, ktoremu zodpovedaju. Napr. UP, 1, 5, 10, 20, 25, 30. Cize 30 neznamena, ze je to 30-ta pozicia, ale hodnota. A preto v Boeingu pri pristavani podla vahy, vetra atd raz pristavas napr. s klapkami na 25 a inokedy na 30.
Cize cele softverove riadenie je o zjednoduseni prace pilotov, o zavedeni vobec moznosti zmeny (mechanicky system nemozes len tak prerobit, lebo by si musel prerobit polovicu lietadla) a samozrejme o zvyseni bezpecnosti lietania.
Ak ale system nefunguje, tak je to cele zle ako sme videli.
|
|
Re: sw riadenie motora
Od: old
|
Pridané:
12.6.2015 10:32
ale ak software zlyhá a posádke je jasné, ako chybu jednoducho napraviť(napr ručne riadiť výkon motorov), prečo nemá možnosť to urobiť a zachrániť seba aj stroj
|
|
Re: sw riadenie motora
Od: kunilingus
|
Pridané:
11.6.2015 13:00
chces mat vacsi vykon, menej emisii, mensiu spotrebu a menej hlucne auto? mechanicky (karburator) uz moc vodu nenamutis, preto to presne casovanie riadene PC a milion senzorov v motore k tomu.
|
|
Re: sw riadenie motora
Od: neviem meno
|
Pridané:
11.6.2015 15:39
Áno, to máš pravdu. Ale na opravu karburátora ti stačí kartáč, tenký drôt, handra a šrobovák.
Keď sa ti dodrbe elektronika tak si skončil. Ako kamarát kde mu na passate odišiel na dialnici jeden vstrekovač, motor skapal, prístrojovka zhasla a koniec. Vyradilo celú elektroniku.
|
|
Re: sw riadenie motora
Od: 4x3l
|
Pridané:
11.6.2015 16:37
zanedlho budú autá opravovať len titulovaný ing. s 10 ročnou praxou z informatiky lebo toľko toho tam bude
som rád že mám favorita, tam sa mi len baterka vybila a kváca olejová vaňa, a jedna hadička sa uvolnila a neviem nájsť kam patrí ale auto stále funguje
moderné lietadlo by nenaštartovalo kvôli miernemu úniku oleja lebo senzor by to detekoval ako gejzír z ropného vrtu =D
|
|
Re: sw riadenie motora
Od: ja.
|
Pridané:
11.6.2015 16:45
No uz som videl na dialnici favorit, ktoremu vypadla elektrika za jazdy. Zhasli svetla, motor (=> vypadol posilovac brzd), proste ziadna sranda.
Chalan to ustal, ale jeho nazor na favorit v tej chvili nebol velmi pozitivny.
|
|
Re: sw riadenie motora
Od: felda aj favority
|
Pridané:
15.6.2015 14:00
posilnovac brzd je tam cisto mechanicky, zabezpeceny podtlakom z motora. s elektrikou nema nic. skor mu to skapalo lebo nemal iskru, a to znie ako skrat
|
|
Re: sw riadenie motora
Od: vlaky
|
Pridané:
11.6.2015 18:32
nene, auta budu nadalej opravovat ucnovkari a mozno este aj menej kvalifiokvani, lebo jedina mozna oprava bude vymenit to, co nakaze diagnosticky pocitac. Ak to nepojde diagnostikovat, tak vymenit cele auto.
:(
|
|
Re: sw riadenie motora
Od: ...
|
Pridané:
11.6.2015 19:58
Tak v tom sme predbehli to buducnosti - "opravari" su uz len chronicki menici dielov - v mnohom sa to ani inak neda, ale to je ten problem, ze miesto porozumenia ako to funguje, bez diagnostiky su strateni a menit vsetko zaradom.
|
|
Re: sw riadenie motora
Od: Sloniik
|
Pridané:
14.6.2015 10:46
Moderne lietadlo pri miernom uniku samozrejme nastartuje. Ak si posádka únik nevsimne, tak aj vzlietnu. Problém aj tak vedia elegantné riešiť vo vzduchu.
|
|
Re: sw riadenie motora
Od: kunilingus
|
Pridané:
11.6.2015 17:13
To mas pravdu, a tak napriklad pre bicykel ti staci uz iba srobovak. A ak ides peso, nemusis mat nic, atd.
|
|
Re: HW
Od: 4x3l
|
Pridané:
11.6.2015 16:43
jo a detail, odíde tam nejaký SMD rezistor, kondenzátor, cievka, trafo, tranzistor, procesor, a nájdi to
|
|
Re: HW
Od: Huspenina
|
Pridané:
13.6.2015 22:33
A Ty si čo za Matelka???
|
|
Re: sw riadenie motora
Od reg.: Uhlik
|
Pridané:
11.6.2015 17:52
ak nejazdíš na Škode 105, tak máš tiež softvérové riadenie motora ... a skús napríklad odpojiť senzor klepania, ak máš benzínový agregát a riadiaca jednotka sa ti prepne do núdzového režimu - obmedzí ti maximálne otáčky ... a tiež potom môžeš ostať prekvapený, keď budeš potrebovať zrýchliť pri predbiehaní a v polovici manévru zistíš, že už to viac neťahá ...
|
|
offtopic-prenos cisla
Od: chcem_preniest
|
Pridané:
11.6.2015 11:38
Pani,
nema niekto info ako najjednoduchsie a najlacnejsie preniest cislo z funfonu k inemu operatorovi a potom hned prejst spat k ffunfonu? telekom vyda pri prenose novu sim bez kreditu za 4€,treba ju potom aj nabit za minimalnu sumu,alebo bude uz aktivna a cislo sa bude dat preniest spat?tesco mobile umoznuje preniest cislo cez sms na uz aktivnu tm kartu/stoji5€ a je na nej rovnaky kredit/...
|
|
Re: offtopic-prenos cisla
Od: xghdffg
|
Pridané:
11.6.2015 12:13
len aby ti pri tom prelietavani od operatora k operatorovi nevysadili motory...
|
|
Re: offtopic-prenos cisla
Od: Dobromysl
|
Pridané:
11.6.2015 12:32
Mobil z Tesca, kreditná karta od O2, lacné hovory a po 1. minúte zadarmo do siete O2 ktorú má skoro každý. Čo chceš viac?
|
|
vzlet
Od: mar5
|
Pridané:
11.6.2015 11:40
mna by celkom zaujimalo ako lietadlo vzlietlo efektivne s 1 motorom. Predpokladam ze na motory sa novy sw nenahraval pocas letu.
|
|
Re: vzlet
Od reg.: K-NinetyNine
|
Pridané:
11.6.2015 12:00
"softvér nemá vedieť interpretovať niektoré údaje z motora"
upozornujem na slovo "niektoré". zrejme tie niektore sa objavili az pocas letu.
|
|
Re: vzlet
Od: xdfghdsf
|
Pridané:
11.6.2015 12:14
Ak bol ten sw v jave, mozno az pocas letu konecne zistil, ze motory su 4 a nie jeden..
|
|
Re: vzlet
Od: Sloniik
|
Pridané:
11.6.2015 12:31
Ten ochranny system pracuje az vo vyske 120m a viac. Takze do tej vysky idu motory tak ako ich nastavil pilot, preto fungovali vsetky 4 motory. A preto lietadlo vzlietlo.
|
|
Re: vzlet
Od: dtrd
|
Pridané:
11.6.2015 15:04
Vazeni cestujuci, nachadzame sa vo vyske 120 metrov na letiskom. Prosim vas o kratku modlitbu predtym, nez riadenie prevezme autpilot. :-)
|
|
sdfsdfsgdsgfdfg
Od: komunista
|
Pridané:
11.6.2015 13:02
Moderný pokrok šetrí váš rozkrok...
|
|
dnes má meniny Dobroslava
Od: Pamukale
|
Pridané:
11.6.2015 17:49
rm -rf / :)
|
|
Re: dnes má meniny Dobroslava
Od: komunista
|
Pridané:
11.6.2015 20:01
:-(
> rm -rf /
'rm' is not recognized as an internal or external command,
operable program or batch file.
|
|
Re: dnes má meniny Dobroslava
Od reg.: jasomtu
|
Pridané:
11.6.2015 20:54
Skus to ako root pod Linuxom. Ale myslim si ze je to osetrene a nepojde to.
|
|
Re: dnes má meniny Dobroslava
Od: Hmmm
|
Pridané:
11.6.2015 21:11
Prečo by to malo byť ošetrené? Predsa takú hlúposť ani nemôžeš vážne napísať a už vôbec nie za roota.
Určite to normálne ide, nevidím dôvod, prečo by to nemalo ísť.
|