neprihlásený Sobota, 23. novembra 2024, dnes má meniny Klement
V Boeingu 787 je chyba pretečenia počítadla, uprostred letu môže vypadnúť prúd

Značky: dopravabezpečnosťzaujímavosti

DSL.sk, 3.5.2015


V softvéri prítomnom v relatívne novom modeli lietadla Boeing 787 Dreamliner sa nachádza softvérová chyba, kvôli ktorej generátory elektrického prúdu po špecifickom čase prejdú do tzv. bezpečného režimu a stopnú dodávku prúdu, lietadlo stratí zdroj striedavého prúdu a to môže viesť k strate kontroly nad lietadlom.

Na konci tohto týždňa na to upozornil americký letecký úrad FAA.

Chyba sa nachádza v riadiacich jednotkách generátorov, ktoré sú v lietadle štyri. Ak beží softvér jednotky v kuse 248 dní, podľa oznámenia FAA pretečie bližšie nešpecifikované počítadlo a generátor je prepnutý do tzv. bezpečného režimu, v ktorom prestane dodávať prúd.

Ak boli všetky generátory zapnuté v rovnaký čas, všetky vypadnú presne naraz v rovnakom čase a lietadlo stratí zdroj striedavého prúdu a to aj uprostred letu. Hoci podľa novín The Wall Street Journal sa systém v takom prípade prepne na záložné batérie a následne aktivuje veternú turbínu, podľa FAA hrozí strata kontroly nad lietadlom.

Na chybu prišiel podľa oznámenia v testoch Boeing. Detaily samotnej softvérovej chyby oznámenie nepopisuje, ako ale poukazuje Ars Technica, 248.55 dní zodpovedá 2 na 31-vú stotín sekundy a mohlo by tak ísť o pretečenie počítadla stotín sekundy od zapnutia generátora uchovávaných v 32-bitovom celom čísle so znamienkom.


Boeing 787 Dreamliner (foto: Boeing)



Boeing pracuje na oprave chyby. Kým bude oprava otestovaná a nasadená, FAA prikázala aerolinkám vypínať generátory po najviac každých 120 dňoch.

Či sa chyba doteraz u lietadla, ktoré je v komerčnej prevázke od konca roku 2011, neprejavila pri komerčných letoch nie je jasné. Podľa Boeingu sa pri bežnej starostlivosti generátory zvyknú vypínať častejšie a bolo by výnimočné ak by boli zapnuté v kuse 248 dní, čiže viac ako osem mesiacov.

Podľa The Wall Street Journal sa aerolínie ale doteraz snažili nechávať systémy Boeingu 787 zapnuté čo najdlhšie, keďže po štarte systémov sa pravidelne objavujú rozličné chybové hlášky a Boeing odporúča nezapínať systémy tesne pred letom.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Protimonopolný úrad začal prešetrovať, prečo v SR nie sú skutoční virtuálni mobilní operátori
Nový trailer filmu Minecraft
Linux v ďalšej verzii vyradí súborový systém Reiser
Odštartovaná výroba flash pamäte s 321 vrstvami
Apple má prvýkrát použiť vlastný 5G modem v iPhone v marci


inzercia



Diskusia:
                               
 

Tomu hovorim pokrok.
Odpovedať Známka: 8.4 Hodnotiť:
 

To je nejaké hračkárske lietadielko??
Však to vyzerá byť kolos ako hovado...
Odpovedať Známka: -5.5 Hodnotiť:
 

lietadlo nekráča...toto je skôr "polet"
Odpovedať Známka: 5.6 Hodnotiť:
 

a ten prúd... sa nebojí vypadnúť uprostred letu??.. v takej výške by som sa posral keby som vypadol...
Odpovedať Známka: 6.2 Hodnotiť:
 

Vsak ma tam padak. Alebo zobere jeden pilotovi.
Odpovedať Známka: 5.8 Hodnotiť:
 

To vážne niekto na takýto trápny "vtip" ako z materskej školy klikne plus?
Odpovedať Známka: -3.5 Hodnotiť:
 

Ludia su vselijaky...
Odpovedať Známka: -6.7 Hodnotiť:
 

Hej, niektori aj gramatiku ovladaju, niektor'y' nie.
Odpovedať Známka: 8.2 Hodnotiť:
 

Ej veru, ked som letel tymto zazrakom niekedy na jar 2012, tak tiez tam cosi stvarali na letisku, lebo sa pilotovi nieco nezdalo. Odleteli sme o hodinku neskor. Vtedy sa este ani nechyrovalo o nejakych horiacich bateriach. Som zvedavy do buducna, ci to dosiahne super spolahlivost megapopularneho Boeingu 777, lebo je to inak pekne lietadielko - hlavne farebne LED osvetlenie, ktore simuluje modru oblohu alebo zapad slnka.
Odpovedať Známka: 4.0 Hodnotiť:
 

Neboj. Raz spadne i toto...
Odpovedať Známka: 6.2 Hodnotiť:
 

Moze a nemusi. Su lietadla, ktore maju od uvedenia nalietane miliony letovych hodin a nemali ziadnu havariu (A340), alebo ziadnu havariu s fatalnymi nasledkami (spominany 777). Proste pokrocilo to dopredu.
Ale aj tak radsej lietam nad pevninou nez nad morom. Mam nejaky lepsi pocit, ze v pripade nejakeho problemu, mozeme "hocikde" zosadnut, dostanem teple kakao a vyzdvihne nas dalsie lietadlo.
Odpovedať Známka: 4.4 Hodnotiť:
 

"alebo ziadnu havariu s fatalnymi nasledkami (spominany 777)"

Ahá takže let Malaysia Airlines stále lieta a tie tisícky záchranárov ho v Indickom oceáne hľadali zbytočne...
Jedno padlo tiež na Ukrajinu a stále nieje hodnoverne vyšetrené, či mu pomohli k zemi, alebo padlo samo.
A ani v San Franciscu neboli traja mŕtvy...
Odpovedať Známka: -2.9 Hodnotiť:
 

Okej, pravdu mas, bol som updatnuty tak do roku 2012, potom som to uz moc nesledoval. Posledne som letel v 2013 a potom uz nic a prave od toho roku zacali fatalne havarie pre 777. A340 vsak stale zostava na vrchole, kusok za nou klasika 747. A320 bola tiez na tom velmi dobre, ale tento rok havarovala vo Francuzsku, cize asi to pokazi trosku hodnotenie. Pre A380 zatial neviem vyhrabat, kolko ma nalietanych hodin.
Odpovedať Známka: 5.4 Hodnotiť:
 

MH370 je nezvestne, nehodu OZ214 sposobili piloti, a MH17 bolo zostrelene takze o ziadnej z tychto nehod nomozno tvrdit ze by boli sposobene poruchou stroja.
A ak ma pamat neklame tak minimalne jednu z obeti letu OZ214 zrazili vozidla zachranarov.
Odpovedať Známka: 6.2 Hodnotiť:
 

Lenže bolo písané havárii s následkom smrti a nie o tom, čo tú haváriu spôsobilo. V SF, to síce bolo spôsobené pilotmi, ale teoreticky by bolo možné aby riadiaci systém niečomu takému zabránil, ale nezabránil, takže to nieje až tak super moderné lietadlo.
Ukrajina tiež nieje hodnoverne vyriešená môžem tvrdiť, že do nej nabúrali mimozemštania...
Odpovedať Známka: -8.3 Hodnotiť:
 

Podla mna do nej NASA narazila sondu.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

...tak prídu arafati a tí to vyriešia...
Odpovedať Hodnotiť:
 

hej tie led a aj sklo na oknach meni farbu som sa viacej citil ze sedim na kolotoci ako na lietadle
Odpovedať Známka: 8.3 Hodnotiť:
 

Veža spadol software. Veď reštartnite systém. Nemáme SSD už padáme.
Odpovedať Známka: 4.4 Hodnotiť:
 

niekto musi vyjst von a potocit klukou :)
Odpovedať Známka: 8.4 Hodnotiť:
 

nechapem preco trup lietadla a pripadne aj kridla nema nejake obrovske padaky ktore by sa aktivovali v pripade padu
Odpovedať Známka: -1.4 Hodnotiť:
 

http://dopice.sk/diT
Odpovedať Známka: 7.6 Hodnotiť:
 

Nechapem preco on ma pluska, a ty minus.
Aspon u itckarov som cakal ze vedia pouzivat mozog.
Odpovedať Známka: 1.4 Hodnotiť:
 

Skus sa spytat svojej vestice.
Odpovedať Známka: 1.4 Hodnotiť:
 

Pretoze na velikosti zalezi (nie udu):

http://www.martinus.sk/?uItem=50933

Male tvory do 10^(-2) metra a lahke tvory/veci (radovo do 1 g) podliehaju zakonu kohezie a hra tu ulohu elekromagnetizmus. Pre vascie tvory/veci hra hlavnu ulohu gravitacia. Preto mucha moze chodit po kolmom skle, komare korculovat po hladine vody vyuzivajuc jej povrchove napatie a vrchne vrtvy molekul hladiny. Pripocitajuc k tomu zakon 2hej a 3tej mocniny zistime, ze napr. nemoze existovat jednoducha zmensenina alebo zvacsenina cloveka, napr. 10 centimetrova, alebo 20 metrova.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

"zmenšenina človeka" - hned mi to pripomenulo starší sci-fi román *Vo svete obrovskích tráv"
(obsah a dej ide tam presne o tom, co vraví ten samoopisný názov..)
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Taky 20 metrovy clovek pri zachovani VSETKYCH proporcii (bola by to iba zvacsenina, teda 2 m a 20 m clovek by boli geometricky podobni), tak taky 20 metrovy clovek by mal kazdy linerny rozmer 10x vacsi. Jeho povrch (pokozka) by bol 10^2 = 100x vacsi a jeho objem a hmotnost az 10^3 = 1000 vacsi. A tu je zadrhel: 1000x vacsia masa mäsa a iba 100x vacsi povrch koze. Okamzite je problem s napr. s termoregulaciou. Detto narastu biomasy nekoresponduje aj narast povrchu pluc = okamzite problem s dychanim. Detto narastu biomasy/objemu/hmotnosti tela (1000x) nekoresponduje aj narast povrchu criev (iba 100x) = okamzite problemy s travenim ... atd atd atd ...
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

Primitivny zakon 2. a 3. mocniny. Proste 20 metrovy clovek nemoze existovat, jeho telo by muselo vyrezat uuuplne inak, pokozka a nesmierne vela zahybami, creva 10x dlhsie (v pomere k dlzke tela) ako u 2 m cloveka. Napr. ak ma 2 m clovek dlzku creva 8 m, tak 20 metroveho nebude stacit 8x10 = 80 m, aôe potreboval by az 800 m, nepredstavitelne silne nohy ... atd atd ...

Detto je rozdiel padak u maleho (doslova par metroveho) lietadla a kolasalneho 100 metroveho 100 tonoveho hovada.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Pietro dobre pises, ja ta len opravim. 100 tonove kolosy lietadla maju dlzku/rozpatie okolo "len" 38 m +/- autobus. A najvacsi box pre lietadla ma rozmery 80x80 m, pricom do tohoto boxu sa LTT vojde A380 s vyse 600 tonami.

Takze vacsie lietadla sa nejaky ten cas konstruovat nebudu. Na to musia prist najskor nove pravidla, nove letiska atd.
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

Hmm... ved svojim komentom si iba potvrdil Pjetrove vysvetlenia.
Je to veru tak - v realnom svete lineárne zavislosti sa miesaju s "mocninovymi" (kvadratickymi, kubickymi, i vyssimi...), a preto jednoduche zvacsenie alebo zmensenie modelu napr. prinasa nelinearitu vo vysledkoch experimentov (pri testovani v labakoch...). Ale to by bola debata na dlsie... :-)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ved ale ja som ani nic principialne nevyvracal, len som upresnil cisla. Tot vsjo.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

S tym musia sudruhovia v labakoch pocitat. Druha a tretia mocnina nerobi problem.

Skor to, kde je ta fuzzy neurcita hranica, ked prebera ulohu gravitacia.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Dalsi diel Leteckych katastrof temu uz maju NTSB bude lustit :)
Odpovedať Známka: -6.0 Hodnotiť:
 

Tak vyspela spolocnost a vyspele firmy upozornuju nielen na uspechy, ale aj nedostatky, len tak sa da dobuducna predist problemom.

Autoritaroske buranske firmy a rezimy vyskakuju len so svojimi uspechmi a neuspechy taja a to je ich achylova pata.

Slovenskym buranom, ktori si tuto skutocnost neuvedomuju odkazujem, nech si odstrania slamu z vlasov a topanok a zacnu uvazovat.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

nepapaj všetko, ako ti to naservírujú. Prečo napríklad niektoré "seriózne a vyspelé" spoločnosti sa priznali k špicľovaniu až po čase a pod tlakom
Odpovedať Hodnotiť:
 

- "generátory elektrického prúdu (...) prejdú do tzv. bezpečného režimu a stopnú dodávku prúdu".

Super bezpecny rezim :))
Odpovedať Známka: 8.1 Hodnotiť:
 

Kto nic nerobi ani nic nedo*ebe. :)
Odpovedať Známka: 8.7 Hodnotiť:
 

"Podľa The Wall Street Journal sa aerolínie ale doteraz snažili nechávať systémy Boeingu 787 zapnuté čo najdlhšie, keďže po štarte systémov sa pravidelne objavujú rozličné chybové hlášky a Boeing odporúča nezapínať systémy tesne pred letom."

Vážne?? Lietadlo; systémy, ktoré s vyhadzujú chybové hlášky len tak a nikto nevie, čo je zlé a čo nie...To ku*va naozaj?? Kde to žijeme???
Odpovedať Známka: 6.5 Hodnotiť:
 

Vo velkom bordeli. Vitaj.
Odpovedať Známka: 8.9 Hodnotiť:
 

Nemyslim ze je to taky problem ako to z clanku vyznieva. Mozno len dlhsie trva kym sa vsetko poprepaja a dovtedy to hadze hlasky.
Kazdopadne sup sup tvoja sanca, prihlas sa do boeingu a oprav im to. Vsetci vieme ze v diskusiach su odbornici na vsetko.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Ja sa len pozastavujem nad tým ako si vôbec niekto dovolí pustiť niečo také na trh. Pri windowse pre domáce PC, ktorých úlohou je pozerať youtube a facebook je to v podstate jedno ale pri lietadle by mali byť systémy spolahlivé ako to len ide. Nie, že si to len tak vyhodí chybovú hlášku. Chybová hláška má byť opodstatnená.

Veď si to zober už len z pohladu psychológie. Lietadlo mi furt vyhadzuje chybové hlášky a nič sa nedeje, tak ich postupne začneme ignorovať alebo im minimálne venovať menej pozornosti. A keď sa niečo naozaj posere a technik len stlačí "ignore", tak to môže mať fatálne následky.

BTW, keď dokončím školu, kludne to v Boeingu môžem skúsiť.
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

Asi je to dnešné lietadlo príliš zložité a má veľké množstvo dodávateľov.
Takže asi nebude všetko také jednoduché ako nejaký počítač...
Odpovedať Hodnotiť:
 

ze systemy su zalohovane a zaloha je programovana v inom programovacom jazyku a inym teamom, neverim, ze by obaja spravili tu istu chybu.
Ale nahoda je svina, mozno si nieco ulahcili...


Odpovedať Známka: 4.5 Hodnotiť:
 

Vies to aj nejako podlozit? Totiz verim tomu, ze zalozne systemy robia rozlicne teamy, ale zeby ich robili inym jazykom pripadne inymi pristupmi je mi zvlastne.
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

http:// www.slideshare.net / sommerville-videos / airbus-fcs
slajd 21 (+/-) a nemyslim, ze by Boeing mal ine principy
Odpovedať Hodnotiť:
 

Dostal som napad.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Ta nic no. Pouziju int64 a vybavene :).
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

To musí byť totálna katastrófa, keď prúdovému lietadlu vypadne prúd!
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Nieco podobne ako ked jadrovej elektrarni vypadne jadierko. :)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:

Pridať komentár