Americká vesmírna agentúra NASA tento týždeň demonštrovala svoj nový elektromobil MRV, Modular Robotic Vehicle, zaujímavý viacerými vlastnosťami.
MRV vyvinutý v Johnsonovom vesmírnom centre NASA je malým dvojmiestnym vozidlom bez vrchnej kapoty a okien, podobným napríklad väčšiemu golfovému vozíku.
V predstavenej podobe je MRV vhodný napríklad do hustej mestskej premávky, NASA ale technológie vyvinuté pre toto vozidlo plánuje použiť aj v budúcich generáciách robotických vozidiel aj vozidiel pre ľudské posádky pre Mesiac a Mars.
MRV má štyri nezávislé kolesá, ktoré sa každé môže otočiť o +180 až -180 stupňov a v každom je zabudovaný vlastný motor. To umožňuje úplne nové režimy jazdy a otáčanie prakticky na mieste. Pomerne výkonné motory sú chladené kvapalne.
Vozidlo nemá žiadne mechanické spojenie medzi riadením a motormi a brzdami, interpretáciu otáčania volantu a stláčania pedálov realizuje počítač. Pre zvýšenie bezpečnosti proti technickým problémom sú k dispozícii záložné motory otáčania kolies aj záložný počítač.
Demonštrácia MRV (video: NASA)
Vozidlo sa dá okrem volantu ovládať aj joystickom, určeným najmä pre komplikovanejšie režimy jazdy, a tiež diaľkovo. Do budúcnosti ho NASA plánuje rozšíriť o autonómnu jazdu.
Maximálna rýchlosť vozidla je 70 km/h a jeho dojazd na jedno nabitie batérie pri mestskej premávke je 100 kilometrov.
Tie elektromotory v kolesach nie je az taka novinka. Sposob natacania ano, ale na beznu dopravu zrejme zbytocne.
Svedi ale vyrobia par kusov zaujimaveho auta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Koenigsegg_Regera
http://koenigsegg.com/regera/
Do 50kmh to ide len na elektrinu a nad tuto rychlost to zapina klasicky motor !BEZ! prevodovky s fixnym pomerom.
Usetrena hromada hmotnosti a priestoru.
Vysledok: 0-100 pod 3 sekundy, maximalka nad 400kmh, 150-250 tiez za 3 sekundy. UFF! A este aj pekne vyzera!
Len ta cena: 2 mil $
Za to su tam zase vychytavky ako hydraulicke otvaranie dveri aj karoserie, ...
Hydraulické otváranie dverí je ako výhoda? Nepoviem, že na Obamovej limuzíme kde jedny dvere vážia 300kg je hydraulika ale tuto už človek naozaj ani dvere ručne neotvorí? :D
Neviem ci popis vyhody sa zacina slovami LEN TA CENA?
Na druhej strane, kusova vyroba aut je draha a snad nechces aby na aute za taku cenu museli ludia supat dverami, ked uz v dnes beznych autach mas elektronicke otvaranie a zatvaranie kufrov. To bol len priklad,
ze to nie je len rychle auto, aby som usetril komentare
o pomere cena/vykon, kde Fabia vychadza ovela lepsie.
Firma Nissan predstavila už v minulosti projekt Pivo (1,2,3), kde 2. a 3. majú nezavisle kolesa = ľahšie parkovanie pre ženy :-D da sa to pozrieť na youtube