neprihlásený Sobota, 27. apríla 2024, dnes má meniny Jaroslav
Solárne lietadlo po odklade dnes odštartovalo na let okolo Zeme

Značky: fotovoltaikalietanienové technológierekordyzaujímavosti

DSL.sk, 9.3.2015


Solárne napájané lietadlo Solar Impulse 2 dnes o 4:12 stredoeurópskeho času odštartovalo z Abú Dabí na svoju cestu okolo celej planéty.

Štart bol pôvodne naplánovaný na minulý utorok, kvôli počasiu bol ale nakoniec odložený.

Solar Impulse 2, alebo tiež HB-SIB, má rozpätie krídiel 72 metrov a dosahuje maximálnu rýchlosť 140 km / h, bežná priemerná rýchlosť letu má dosahovať 80 km / h.

Krídla sú pokryté 17248 solárnymi článkami s efektívnosťou 23% a hrúbkou iba 0.135 mm. Celková hmotnosť lietadla s telom z uhlíkových vlákien dosahuje 2.3 tony, batérie z toho tvoria cca štvrtinu. Hustota uloženej energie dosahuje 260 Wh / kg.

Lietadlo je vybavené štyrmi motormi, z ktorých každý má výkon 17.4 koní respektíve 13 kW a efektívnosť 94%.


Trasa Solar Impulse pri obletení Zeme (obrázok: Solar Impulse)



Lietadlo má kabínu pre jedného pilota s objemom 3.8 metrov kubických, ktorá je projektovaná pre maximálne 120-hodinový let v kuse.


Predstavenie Solar Impulse 2 (video: Solar Impulse)



HB-SIB bude počas dňa lietať vo výške 8 km, v noci klesne na letovú výšku 1.5 km. Samotné lietadlo je podľa tvorcov sebestačné a dokáže letieť nepretržite, po trase okolo Zeme bude mať ale jedenásť dlhších zastávok. S ako nabitými batériami bude vzlietať a pristávať nie je jasné.

Lietadlo sa vrátí do Abú Dabí, z ktorého dnes odštartovalo, a jeho let smerom na východ bude mať celkovú dĺžku 35 tisíc km. Podľa skorších informácií je z jedenásich zastávok už pevne určených deväť. Podľa počasia sa ešte rozhodne o zastávke uprostred USA a podľa situácie o zastávke medzi Južnou Európou alebo Severnou Afrikou.

Čistý čas letu by mal predstavovať 25 dní, napríklad 4700-km úsek z Havaja do Phoenixu preletí lietadlo za 100 hodín. Let budú zrejme ale sprevádzať okrem iného aj rozličné reklamné akcie a cesta bude trvať približne päť mesiacov.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Operačný systém Proxmox pre virtualizáciu vydaný v novej verzii 8.2
České železnice idú testovať WiFi vo vlakoch cez satelitný Starlink
V bezplatnom DVB-T bude počas MS v hokeji aj Joj Šport
NASA komunikovala laserom na stovky miliónov km rýchlosťou 25 Mbps
Let vesmírneho Boeingu by sa už mal uskutočniť, o menej ako dva týždne


inzercia



Diskusia:
                               
 

prajem pekné počasie...
Odpovedať Známka: 8.9 Hodnotiť:
 

hlavně ať už jezdíme všichni v elektro autech, ty záměrně poruchový, neschopný ropný auta nám jen přináší rakoviny
v elektromobilu se nemá co porouchat
Odpovedať Známka: 0.6 Hodnotiť:
 

to hovor mojej Gude pile z Hej.sk ktora isla cca 10 hodin a ti smejdi mi ju odmietli zreklamovat, vraj som ju pretazil. Asi na pile na drevo nemozes pilit drevo no... Takze mentalny ban na Gude a v NOD url filtri zaznam *hej*
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

takže kvůli tomu, že sis kopil šmejd od pochybného výrobce a pochybného prodejce (ukazuje spíš na tvoji hloupost), tak je vše na elektřinu špatné?
můžu se zeptat, jestli ti už bylo 10? :)
Odpovedať Známka: -2.5 Hodnotiť:
 

lol, lebo 10 rocne deti kupuju pily ako rozky. ty si tvrdil ze sa nema na elektromotore co pokazit a on ti oponoval argumentom a prikladom, ze ano. ak mas zle skusenosti s autami na ropu, nekupuj ojazdene 15 rocne bavoraky od pochybnych predajcov :D (tvoja antipatia a predsudky voci takym autam ukazuje vice versa na tvoju hlupost)
Odpovedať Známka: 0.8 Hodnotiť:
 

ropné auto, běžné poruchy/náklady po pár tisících km:
turbo
převodovka
lambda sondy
řemen

elektro auto: NIC takového nemá, ani olej
na baterie záruka 8 let, takž vydrží i 20

proč bych kupoval u pochybného prodejce? ty jsi postižený? proč bych nemohl kupovat u kvalitního prodejce třeba z Německa? :)
Odpovedať Známka: -2.2 Hodnotiť:
 

mam 230k, turbo prevodovka lambda som pokazene nemal. Ale taky posilovac riadenia som pokazeny mal a ten ma eauto rovnaky...
Odpovedať Známka: 0.8 Hodnotiť:
 

No pozor. V aute bývaju hydraulické posilovače a niekedy aj elektronické a na tie som chvály nepočul. Myslím že v elektrických autách budú práve tieto posilovače. A brzdy tiež neviem ako tam budu riešené, keďže pri klasickom motore posilovaču pomáha podtlak od motora zo sania. Pomáha "ťahať membránu" v posilovači.
Odpovedať Známka: 4.5 Hodnotiť:
 

Posilňovač riedenia je pre ženy.
Chlap potrebuje posilňovač nad 12ton.
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

výjimka potvrzuje pravidlo, já už za lambda, oleje, turba zaplatil přes 50 tis., a to je auto nebouraný od prvního majitele (kvalitního)
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

A čo tie milióny moslimom, američanov, a rusov čo živí ropa?
Keď si nekúpim benzín naftu, olej ako uživia svoje rodiny?
Odpovedať Známka: -1.4 Hodnotiť:
 

A kto zaplatí vojnu, keď nebudú mať peniaze z ropy?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

To nemôže byť, aby si každý vyrábal koľko chce elektriky na streche.
Veď to by Američania a Rusi nemohli vydrbávať s ostatnými krajinami, ktoré nemajú ropu a plyn.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

před ropou bylo co, lidstvo nepřežilo? Bez ropy bychom byli už o 50 let dál s jinými problémy
ty jsi pěkně vypláchnutý, když si myslíš, že lidstvo potřebuje ropu, takové ti chytří swině potřebují, tobě se totiž velmi lehko vládne, tobě je možné nakecat cokoliv ;)
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Pre dropou boli dinosaurí.
Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

Vásvše tkýchnasie ral jožkoooo, keďtu písal ačototo?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Tak to google nepochopí.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

ukaz mi Teslu s 230k kolkatu sadu baterii bude pouzivat a potom sa porospravame co sa oplati viac menit turbo alebo baterku v cene 2 mojich novych fabii.
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

Tesla? nulový náklady i na provoz po 200 tis km (Tesla má nabíjení zdarma)
2 Fabie? cena včetně ropy, oleje, servisů? jsi na ceně jedný Tesly :)
Odpovedať Známka: 2.5 Hodnotiť:
 

ano nulove, hlavne ked ti to niekto tukne a budes musiet ist do tesla opravovne dakde do nemecka, tak len blatnik bude stat tolko co fabka.
Odpovedať Známka: 1.1 Hodnotiť:
 

slyšel jsi někde o havarijku, které má každé novější auto?
vidím, že ne, potom je to jen diskuse s idi*tem, tedy tebou, když jsi o tom nikdy neslyšel :-D
Odpovedať Hodnotiť:
 

ano pocul, ked mi na 8k auto chceli vypocitat havarijnu z noveho co stalo 20k a ze az od 160€ vyssie mi zaplatia a aj to s amortizaciou tak som ich poslal dopice. Lutujem ta, ze ty im to platis, lebo ked sa ti nieco stane, tak ta poslu dopice oni.
Odpovedať Hodnotiť:
 

a ani PZP nieje vyhra v loterii, lebo zdravy rozum hovori, naburaju ti karu, das opravit, servis nafakturuje poistovni. PICU VELKU!!!!! ty to zaplatis zo svojho a poistovna vinnika ti to mozno preplati dakedy v buducnosti.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Vygoogli si niečo o už sériovej Toyote Mirai na palivové články. Tam vidím skôr budúcnosť ako nejaké blbé nabíjanie bateriek.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

bohužel, palivový články tu jsou jen od toho, aby zničili baterie
jen co baterie zničí, ihned projekty zruší a poslušně se my, hloupé ovce, vrátíme k ropě ;)
Odpovedať Známka: -6.0 Hodnotiť:
 

picovina jak voda v kosi. Palivove clanky su jedinou v buducnosti relevantnou alternativou k spalovacim motorom. Vies napr. z aj dieslova lokomotiva je elektricka lokomotiva s diesel generatorom = palivovym clankom?
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

teda ak konecne neuvedu na trh male jadrove palivove clanky, nieco ako mal Tom C. v Oblivione helikopteru.
Odpovedať Hodnotiť:
 

elektricku boschku mam uz 10 rokov furt ide ma ,tiez som kupil tu gude ci ako za 49e posla po prvom pileni a to som ich striedal nech sa neprehreju....
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Keď už tu musím čítať tie vaše intímnosti, tak už ma láskavo nenapínaj a napíš, či sa ju podarilo vyreklamovať alebo nie.

Inak, podľa mňa roob urobil chybu, že pílu kupoval cez eshop, tipujem, že v kamennom obchode by mu ju vymenili bez kecov.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Aha, ešte niečo veľmi dôležité musím doplniť:
Sused má Narexku (reťazovú elektrickú) a nevie si ju vynachváliť. A to jej celkom dáva zabrať.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Celé elektro auta sú momentálne v takomto stave úplna sprostosť. Len výroba batérií viac zaťažuje prostredie ako výroba klasického auta. Tak isto ani elektrická infraštruktúra nieje dostatočná na to aby mal každý elektromobil a nabíjal ho. Celá dedina má napríklad 2-3 trafáky a keby každý začal v noci nabíjať to by teda vyzeralo. A ešte skús si zistiť čo sa robí z batériami po ich živostnosti. Ani recyklovať ich nevedia a dávaju sa na kopu.
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

to jsou samozřejmě lži
uhelný elektrárny či rakoviny (ropných aut) ve městech je hlavní příčina astmatů, rakovin atd.

baterie jsou recyklovatelné

Tesla dává záruku 8 let na baterie! To ti nedá žádný výrobce aut, tady jednoznačně lžeš ;)
takže reálná výdrž několikrát více než běžný ropný auto
Odpovedať Známka: -0.8 Hodnotiť:
 

Choď bývať na krásnu tichú dedinu a nemusíš riešiť uhoľné elektrárne, premávku a prašnosť v meste ;)
Hybridy sa mi páčia lebo dokážu rekuperovať energiu brzdením a podobne. Ale čisto elektrické autá sú zatiaľ hovadina.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

hovadina jsi ty a lhář:
Tesla: 2. nejprodávanější luxusní vůz v USA
1. v Norsku

Tesla: rychlostí se na něj nechytají i sportovní vozy

u Tesly není snad nevýhoda, dokonce i dojezd má lepší než sportovní vozy
Odpovedať Známka: -0.9 Hodnotiť:
 

A čo takto menej kofeínu? Nevyriešilo by to celý problém?
Odpovedať Známka: 4.0 Hodnotiť:
 

Tak si kúp tú Teslu keď ju tak ospevuješ a ja si nechám voňavú (smradľavú) starú dvojvalcovú motorku a robím si zálusk na Wankelov motor, takú RX-7 alebo RX-8
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

panko si moze dovolit menit motor po kazdych ~80k km :D
Odpovedať Známka: -6.0 Hodnotiť:
 

u ropnýho auta věřím, u elektromotru se nemá co porouchat ;)
navíc s výkonem sportovního auta
dnes sportovní auto, které nemá elektromotor, je jen pomalá šunka, prober se, všichni výrobci do sportovních aut dávají elektromotor, tomu se totiž ropný auto nemůže vyrovnat, zejména v akceleraci
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

Nie motor ale tesniace lišty, keď už tak :D a to j rozdiel oproti 4T kde meníš rozvody a ine chujoviny
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

čez má obrovské přebytky energie, které prodává do zahraničí, proč lžeš, odporný lháři? ;)
Odpovedať Známka: -1.1 Hodnotiť:
 

preco musi v noci tolko klesnut?
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

lebo nevedia vyrobit dlhsi kabel z diselgeneratora, ktory bude plavat na mori pod tym lietadlom :)
Odpovedať Známka: 4.7 Hodnotiť:
 

keby dokazalo letiet 1700 km/h tak by nemali ziaden problem s nocou ;)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

40000km/24h
1669km/h deň nonstop
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

lebo v noci nezvykne svietit Slnko, teda aspon vo vacsine krajin nie, mozno v Severnej Korei hej, to sa ale nedozvieme
Odpovedať Známka: 8.2 Hodnotiť:
 

Pokiaľ ja viem, tak slnko svieti nonstop a teda aj v noci... :-)
Odpovedať Známka: 8.3 Hodnotiť:
 

vzhladom na to, ze pojem "noc" sa vztahuje na to, ktora pologula Zeme je otocena k Slnku a jedna sa o fazu dna na povrchu Zeme, axiomaticky a teda zo samotnej definicie noci plynie, ze na tu cast povrchu Zeme nedopada Slnecne ziarenie

hovorova fraza ma jedinu chybycku, ked svietenie slnka stotoznujeme s dopadanim slnecneho ziarenia na istu cast povrchu Zeme - a tam je pes zakopany
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

predpokladam, ze kvoli poklesu vykonu, co musi kompenzovat vyssim vztlakom v mensej vyske
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

trasa a starty budu vyratane tak, aby to moc v noci neletelo, ked pri 600kg baterke s danou hustotou to ma cca 3 hodinovy dolet pri max vykone motorov. Velmi zaujimave ale je, ako chcu udrzat vo vzduchu 2,3 tony s 52kW motorom.. napr. cmeliak ma pri 1,85t 232 kW motor.
Odpovedať Známka: -5.6 Hodnotiť:
 

:D :D :D :D porovnavat cmeliaka s tymto nie je moc stastne ... HB-SIB ma celkovu plochu kridla 270 m^2, vzletovu rychlost 35 km/h, vrtule maju 4 m priemer :) .... mne z toho vychadza len dalsia seria dronov, ktore zacnu za par rokov lietat autonomne a non stop, aby sme sa tolko nebali :)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

"Velmi zaujimave ale je, ako chcu udrzat vo vzduchu 2,3 tony s 52kW motorom..."
.
Tak pre teba musi byt uplna zahada to, ako sa dokaze udrzat vo vzduchu vetron, ktory nema ziadny motor, kludne aj dlhe hodiny....
.
Ze by v tom hrala ulohu velkost/plocha vztlakovej plochy kridiel???
.
Pripadne si zisti, aky maly motorcek maju vetrone s pridavnym motorom.
Potom skus uhadnut, preco im vzhladom k hmotnosti, staci na vzlietnutie a dlhodobe udrzanie sa vo vzduchu, aj motorcek s tak malym vykonom.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

namatkovo som nasiel Volkswagen 1600 engine 35kW pre cca 400-500kg vzletovu hmotnost, co by bolo pri priamom prepocte tak 160kW. Trojnasobok.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

p.s. cmeliak ma vzletovu hmotnost 1,8 tony ... tolko mi aspon wikipedia napovedala a celkovu plochu kridla 24 m^2 .... padova rychlost 80 km/h .... co je cestovna rychlost tohoto tu lietadla :D
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Pretoze energia. Klesanim/plachtenim premiena potencialnu energiu na kineticku, vdaka comu si vystaci s nizsou kapacitou (a tym aj hmotnostou) baterii.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

to ho budze kerovac pilot,abo pujdze na automat bez pilota?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

budze ho automaticky keruvac pilot
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

Ale budze mac aj kermant
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

Ta budze, sak bez karmatu by sa nedalo karovac, ci...?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Podla nadpisu som myslel že to bude na 1x okolo Zeme a nie takto že každú chvilu bude pristavať.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

tiez som sa zlakol,ze to to elektrolietadlo spravy na x ,kedze tvrdia ze lietadlo je schopne nepretrziteho letu...ved zachody sa uz robia aj eko,tak kde maju problem o)
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:

Pridať komentár