neprihlásený Piatok, 22. novembra 2024, dnes má meniny Cecília
Solárne lietadlo po odklade dnes odštartovalo na let okolo Zeme

Značky: fotovoltaikalietanienové technológierekordyzaujímavosti

DSL.sk, 9.3.2015


Solárne napájané lietadlo Solar Impulse 2 dnes o 4:12 stredoeurópskeho času odštartovalo z Abú Dabí na svoju cestu okolo celej planéty.

Štart bol pôvodne naplánovaný na minulý utorok, kvôli počasiu bol ale nakoniec odložený.

Solar Impulse 2, alebo tiež HB-SIB, má rozpätie krídiel 72 metrov a dosahuje maximálnu rýchlosť 140 km / h, bežná priemerná rýchlosť letu má dosahovať 80 km / h.

Krídla sú pokryté 17248 solárnymi článkami s efektívnosťou 23% a hrúbkou iba 0.135 mm. Celková hmotnosť lietadla s telom z uhlíkových vlákien dosahuje 2.3 tony, batérie z toho tvoria cca štvrtinu. Hustota uloženej energie dosahuje 260 Wh / kg.

Lietadlo je vybavené štyrmi motormi, z ktorých každý má výkon 17.4 koní respektíve 13 kW a efektívnosť 94%.


Trasa Solar Impulse pri obletení Zeme (obrázok: Solar Impulse)



Lietadlo má kabínu pre jedného pilota s objemom 3.8 metrov kubických, ktorá je projektovaná pre maximálne 120-hodinový let v kuse.


Predstavenie Solar Impulse 2 (video: Solar Impulse)



HB-SIB bude počas dňa lietať vo výške 8 km, v noci klesne na letovú výšku 1.5 km. Samotné lietadlo je podľa tvorcov sebestačné a dokáže letieť nepretržite, po trase okolo Zeme bude mať ale jedenásť dlhších zastávok. S ako nabitými batériami bude vzlietať a pristávať nie je jasné.

Lietadlo sa vrátí do Abú Dabí, z ktorého dnes odštartovalo, a jeho let smerom na východ bude mať celkovú dĺžku 35 tisíc km. Podľa skorších informácií je z jedenásich zastávok už pevne určených deväť. Podľa počasia sa ešte rozhodne o zastávke uprostred USA a podľa situácie o zastávke medzi Južnou Európou alebo Severnou Afrikou.

Čistý čas letu by mal predstavovať 25 dní, napríklad 4700-km úsek z Havaja do Phoenixu preletí lietadlo za 100 hodín. Let budú zrejme ale sprevádzať okrem iného aj rozličné reklamné akcie a cesta bude trvať približne päť mesiacov.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Apple má prvýkrát použiť vlastný 5G modem v iPhone v marci
Linux dostáva podporu veľkokapacitných pamäťových SDUC kariet
USA požadujú, aby Google predal Chrome a potenciálne aj Android
ISS zvýšila orbitu, aby sa vyhla troskám zo satelitu
Vzniknú fyzické zábavné tematické Minecraft parky
Qualcomm chystá Snapdragon CPU pre lacnejšie PC, majú začínať na 600 dolárov
SpaceX nezachytávala prvý stupeň Starship kvôli problému na štartovacej veži
Sprístupnená prvá testovacia verzia už Androidu 16
Starship má dnes uskutočniť ďalší let, video
Google chce údajne na notebooky nasadiť Android namiesto ChromeOS


Diskusia:
                               
 

prajem pekné počasie...
Odpovedať Známka: 8.9 Hodnotiť:
 

hlavně ať už jezdíme všichni v elektro autech, ty záměrně poruchový, neschopný ropný auta nám jen přináší rakoviny
v elektromobilu se nemá co porouchat
Odpovedať Známka: 0.6 Hodnotiť:
 

to hovor mojej Gude pile z Hej.sk ktora isla cca 10 hodin a ti smejdi mi ju odmietli zreklamovat, vraj som ju pretazil. Asi na pile na drevo nemozes pilit drevo no... Takze mentalny ban na Gude a v NOD url filtri zaznam *hej*
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

takže kvůli tomu, že sis kopil šmejd od pochybného výrobce a pochybného prodejce (ukazuje spíš na tvoji hloupost), tak je vše na elektřinu špatné?
můžu se zeptat, jestli ti už bylo 10? :)
Odpovedať Známka: -2.5 Hodnotiť:
 

lol, lebo 10 rocne deti kupuju pily ako rozky. ty si tvrdil ze sa nema na elektromotore co pokazit a on ti oponoval argumentom a prikladom, ze ano. ak mas zle skusenosti s autami na ropu, nekupuj ojazdene 15 rocne bavoraky od pochybnych predajcov :D (tvoja antipatia a predsudky voci takym autam ukazuje vice versa na tvoju hlupost)
Odpovedať Známka: 0.8 Hodnotiť:
 

ropné auto, běžné poruchy/náklady po pár tisících km:
turbo
převodovka
lambda sondy
řemen

elektro auto: NIC takového nemá, ani olej
na baterie záruka 8 let, takž vydrží i 20

proč bych kupoval u pochybného prodejce? ty jsi postižený? proč bych nemohl kupovat u kvalitního prodejce třeba z Německa? :)
Odpovedať Známka: -2.2 Hodnotiť:
 

mam 230k, turbo prevodovka lambda som pokazene nemal. Ale taky posilovac riadenia som pokazeny mal a ten ma eauto rovnaky...
Odpovedať Známka: 0.8 Hodnotiť:
 

No pozor. V aute bývaju hydraulické posilovače a niekedy aj elektronické a na tie som chvály nepočul. Myslím že v elektrických autách budú práve tieto posilovače. A brzdy tiež neviem ako tam budu riešené, keďže pri klasickom motore posilovaču pomáha podtlak od motora zo sania. Pomáha "ťahať membránu" v posilovači.
Odpovedať Známka: 4.5 Hodnotiť:
 

Posilňovač riedenia je pre ženy.
Chlap potrebuje posilňovač nad 12ton.
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

výjimka potvrzuje pravidlo, já už za lambda, oleje, turba zaplatil přes 50 tis., a to je auto nebouraný od prvního majitele (kvalitního)
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

A čo tie milióny moslimom, američanov, a rusov čo živí ropa?
Keď si nekúpim benzín naftu, olej ako uživia svoje rodiny?
Odpovedať Známka: -1.4 Hodnotiť:
 

A kto zaplatí vojnu, keď nebudú mať peniaze z ropy?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

To nemôže byť, aby si každý vyrábal koľko chce elektriky na streche.
Veď to by Američania a Rusi nemohli vydrbávať s ostatnými krajinami, ktoré nemajú ropu a plyn.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

před ropou bylo co, lidstvo nepřežilo? Bez ropy bychom byli už o 50 let dál s jinými problémy
ty jsi pěkně vypláchnutý, když si myslíš, že lidstvo potřebuje ropu, takové ti chytří swině potřebují, tobě se totiž velmi lehko vládne, tobě je možné nakecat cokoliv ;)
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Pre dropou boli dinosaurí.
Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

Vásvše tkýchnasie ral jožkoooo, keďtu písal ačototo?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Tak to google nepochopí.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

ukaz mi Teslu s 230k kolkatu sadu baterii bude pouzivat a potom sa porospravame co sa oplati viac menit turbo alebo baterku v cene 2 mojich novych fabii.
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

Tesla? nulový náklady i na provoz po 200 tis km (Tesla má nabíjení zdarma)
2 Fabie? cena včetně ropy, oleje, servisů? jsi na ceně jedný Tesly :)
Odpovedať Známka: 2.5 Hodnotiť:
 

ano nulove, hlavne ked ti to niekto tukne a budes musiet ist do tesla opravovne dakde do nemecka, tak len blatnik bude stat tolko co fabka.
Odpovedať Známka: 1.1 Hodnotiť:
 

slyšel jsi někde o havarijku, které má každé novější auto?
vidím, že ne, potom je to jen diskuse s idi*tem, tedy tebou, když jsi o tom nikdy neslyšel :-D
Odpovedať Hodnotiť:
 

ano pocul, ked mi na 8k auto chceli vypocitat havarijnu z noveho co stalo 20k a ze az od 160€ vyssie mi zaplatia a aj to s amortizaciou tak som ich poslal dopice. Lutujem ta, ze ty im to platis, lebo ked sa ti nieco stane, tak ta poslu dopice oni.
Odpovedať Hodnotiť:
 

a ani PZP nieje vyhra v loterii, lebo zdravy rozum hovori, naburaju ti karu, das opravit, servis nafakturuje poistovni. PICU VELKU!!!!! ty to zaplatis zo svojho a poistovna vinnika ti to mozno preplati dakedy v buducnosti.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Vygoogli si niečo o už sériovej Toyote Mirai na palivové články. Tam vidím skôr budúcnosť ako nejaké blbé nabíjanie bateriek.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

bohužel, palivový články tu jsou jen od toho, aby zničili baterie
jen co baterie zničí, ihned projekty zruší a poslušně se my, hloupé ovce, vrátíme k ropě ;)
Odpovedať Známka: -6.0 Hodnotiť:
 

picovina jak voda v kosi. Palivove clanky su jedinou v buducnosti relevantnou alternativou k spalovacim motorom. Vies napr. z aj dieslova lokomotiva je elektricka lokomotiva s diesel generatorom = palivovym clankom?
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

teda ak konecne neuvedu na trh male jadrove palivove clanky, nieco ako mal Tom C. v Oblivione helikopteru.
Odpovedať Hodnotiť:
 

elektricku boschku mam uz 10 rokov furt ide ma ,tiez som kupil tu gude ci ako za 49e posla po prvom pileni a to som ich striedal nech sa neprehreju....
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Keď už tu musím čítať tie vaše intímnosti, tak už ma láskavo nenapínaj a napíš, či sa ju podarilo vyreklamovať alebo nie.

Inak, podľa mňa roob urobil chybu, že pílu kupoval cez eshop, tipujem, že v kamennom obchode by mu ju vymenili bez kecov.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Aha, ešte niečo veľmi dôležité musím doplniť:
Sused má Narexku (reťazovú elektrickú) a nevie si ju vynachváliť. A to jej celkom dáva zabrať.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Celé elektro auta sú momentálne v takomto stave úplna sprostosť. Len výroba batérií viac zaťažuje prostredie ako výroba klasického auta. Tak isto ani elektrická infraštruktúra nieje dostatočná na to aby mal každý elektromobil a nabíjal ho. Celá dedina má napríklad 2-3 trafáky a keby každý začal v noci nabíjať to by teda vyzeralo. A ešte skús si zistiť čo sa robí z batériami po ich živostnosti. Ani recyklovať ich nevedia a dávaju sa na kopu.
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

to jsou samozřejmě lži
uhelný elektrárny či rakoviny (ropných aut) ve městech je hlavní příčina astmatů, rakovin atd.

baterie jsou recyklovatelné

Tesla dává záruku 8 let na baterie! To ti nedá žádný výrobce aut, tady jednoznačně lžeš ;)
takže reálná výdrž několikrát více než běžný ropný auto
Odpovedať Známka: -0.8 Hodnotiť:
 

Choď bývať na krásnu tichú dedinu a nemusíš riešiť uhoľné elektrárne, premávku a prašnosť v meste ;)
Hybridy sa mi páčia lebo dokážu rekuperovať energiu brzdením a podobne. Ale čisto elektrické autá sú zatiaľ hovadina.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

hovadina jsi ty a lhář:
Tesla: 2. nejprodávanější luxusní vůz v USA
1. v Norsku

Tesla: rychlostí se na něj nechytají i sportovní vozy

u Tesly není snad nevýhoda, dokonce i dojezd má lepší než sportovní vozy
Odpovedať Známka: -0.9 Hodnotiť:
 

A čo takto menej kofeínu? Nevyriešilo by to celý problém?
Odpovedať Známka: 4.0 Hodnotiť:
 

Tak si kúp tú Teslu keď ju tak ospevuješ a ja si nechám voňavú (smradľavú) starú dvojvalcovú motorku a robím si zálusk na Wankelov motor, takú RX-7 alebo RX-8
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

panko si moze dovolit menit motor po kazdych ~80k km :D
Odpovedať Známka: -6.0 Hodnotiť:
 

u ropnýho auta věřím, u elektromotru se nemá co porouchat ;)
navíc s výkonem sportovního auta
dnes sportovní auto, které nemá elektromotor, je jen pomalá šunka, prober se, všichni výrobci do sportovních aut dávají elektromotor, tomu se totiž ropný auto nemůže vyrovnat, zejména v akceleraci
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

Nie motor ale tesniace lišty, keď už tak :D a to j rozdiel oproti 4T kde meníš rozvody a ine chujoviny
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

čez má obrovské přebytky energie, které prodává do zahraničí, proč lžeš, odporný lháři? ;)
Odpovedať Známka: -1.1 Hodnotiť:
 

preco musi v noci tolko klesnut?
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

lebo nevedia vyrobit dlhsi kabel z diselgeneratora, ktory bude plavat na mori pod tym lietadlom :)
Odpovedať Známka: 4.7 Hodnotiť:
 

keby dokazalo letiet 1700 km/h tak by nemali ziaden problem s nocou ;)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

40000km/24h
1669km/h deň nonstop
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

lebo v noci nezvykne svietit Slnko, teda aspon vo vacsine krajin nie, mozno v Severnej Korei hej, to sa ale nedozvieme
Odpovedať Známka: 8.2 Hodnotiť:
 

Pokiaľ ja viem, tak slnko svieti nonstop a teda aj v noci... :-)
Odpovedať Známka: 8.3 Hodnotiť:
 

vzhladom na to, ze pojem "noc" sa vztahuje na to, ktora pologula Zeme je otocena k Slnku a jedna sa o fazu dna na povrchu Zeme, axiomaticky a teda zo samotnej definicie noci plynie, ze na tu cast povrchu Zeme nedopada Slnecne ziarenie

hovorova fraza ma jedinu chybycku, ked svietenie slnka stotoznujeme s dopadanim slnecneho ziarenia na istu cast povrchu Zeme - a tam je pes zakopany
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

predpokladam, ze kvoli poklesu vykonu, co musi kompenzovat vyssim vztlakom v mensej vyske
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

trasa a starty budu vyratane tak, aby to moc v noci neletelo, ked pri 600kg baterke s danou hustotou to ma cca 3 hodinovy dolet pri max vykone motorov. Velmi zaujimave ale je, ako chcu udrzat vo vzduchu 2,3 tony s 52kW motorom.. napr. cmeliak ma pri 1,85t 232 kW motor.
Odpovedať Známka: -5.6 Hodnotiť:
 

:D :D :D :D porovnavat cmeliaka s tymto nie je moc stastne ... HB-SIB ma celkovu plochu kridla 270 m^2, vzletovu rychlost 35 km/h, vrtule maju 4 m priemer :) .... mne z toho vychadza len dalsia seria dronov, ktore zacnu za par rokov lietat autonomne a non stop, aby sme sa tolko nebali :)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

"Velmi zaujimave ale je, ako chcu udrzat vo vzduchu 2,3 tony s 52kW motorom..."
.
Tak pre teba musi byt uplna zahada to, ako sa dokaze udrzat vo vzduchu vetron, ktory nema ziadny motor, kludne aj dlhe hodiny....
.
Ze by v tom hrala ulohu velkost/plocha vztlakovej plochy kridiel???
.
Pripadne si zisti, aky maly motorcek maju vetrone s pridavnym motorom.
Potom skus uhadnut, preco im vzhladom k hmotnosti, staci na vzlietnutie a dlhodobe udrzanie sa vo vzduchu, aj motorcek s tak malym vykonom.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

namatkovo som nasiel Volkswagen 1600 engine 35kW pre cca 400-500kg vzletovu hmotnost, co by bolo pri priamom prepocte tak 160kW. Trojnasobok.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

p.s. cmeliak ma vzletovu hmotnost 1,8 tony ... tolko mi aspon wikipedia napovedala a celkovu plochu kridla 24 m^2 .... padova rychlost 80 km/h .... co je cestovna rychlost tohoto tu lietadla :D
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Pretoze energia. Klesanim/plachtenim premiena potencialnu energiu na kineticku, vdaka comu si vystaci s nizsou kapacitou (a tym aj hmotnostou) baterii.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

to ho budze kerovac pilot,abo pujdze na automat bez pilota?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

budze ho automaticky keruvac pilot
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

Ale budze mac aj kermant
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

Ta budze, sak bez karmatu by sa nedalo karovac, ci...?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Podla nadpisu som myslel že to bude na 1x okolo Zeme a nie takto že každú chvilu bude pristavať.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

tiez som sa zlakol,ze to to elektrolietadlo spravy na x ,kedze tvrdia ze lietadlo je schopne nepretrziteho letu...ved zachody sa uz robia aj eko,tak kde maju problem o)
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:

Pridať komentár