neprihlásený Streda, 24. apríla 2024, dnes má meniny Juraj
OpenGL pre 3D programovanie grafík má nástupcu, rýchly Vulkan

Značky: GPUOpenGLprogramovanie

DSL.sk, 10.3.2015


Konzorcium Khronos Group zodpovedné za vývoj štandardov OpenGL a OpenCL minulý týždeň predstavilo nové programové rozhranie pre programovanie grafík Vulkan, ktoré má byť nástupcom OpenGL a tiež OpenGL ES.

Vulkan je grafickým API nového typu podobným AMD Mantle, DirectX 12 alebo Apple Metal, ktorého cieľom je umožniť aplikáciám nízkoúrovňový prístup ku grafike a tým umožniť využívať jej výkon efektívnejšie a dosahovať vyšší výkon. Zároveň má Vulkan podporu pre multithreadovosť a umožňuje efektívne využívať moderné viacjadrové CPU.

Vulkan, ktorý bol podľa dostupných informácií inšpirovaný práve Mantle, je na rozdiel od zvyšných troch riešení jediným univerzálne multiplatformovým. Kým je totiž Vulkan určený pre grafiky všetkých výrobcov a všetky operačné systémy, Mantle je len pre grafiky od AMD, DirectX 12 len pre Windows a Metal len pre iOS.

Zároveň Vulkan unifikuje mobilné a desktopové grafiky a k dispozícii bude iba jedna verzia, na rozdiel od OpenGL a jeho mobilnej verzie OpenGL ES.

Programy pre shadery bude Vulkan akceptovať v novom binárnom jazyku SPIR-V, ovládače tak budú môcť byť jednoduchšie a nebudú musieť integrovať prekladač jazyka GLSL.

Keďže Vulkan nemusí byť optimálny na všetky použitia, Khronos plánuje naďalej podporovať aj OpenGL.

Vulkan bol zverejnený ako náhľad, finálna špecifikácia a podpora od jednotlivých výrobcov by mala byť k dispozícii v tomto roku. Konkrétnu podporu novému API vyjadrila napríklad už spoločnosť Valve, ktorá na Vulkan portuje svoj engine Source 2.

Spolu s Vulkan predstavilo konzorcium Khronos aj novú verziu OpenCL 2.1 pre programovanie GPU pre realizovanie výpočtov, ktorá pridáva možnosť písať tzv. kernel programy spúšťané na jednotlivých GPU jadrách v podmnožine jazyka C++. Doteraz sa programy pre jadrá písali v jazyku C. OpenCL 2.1 pridáva tiež podporu SPIR-V.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Po oprave zariadení v EÚ sa predĺži záruka a výrobcovia budú povinní opravovať aj po záruke
Japonská sonda nebola skonštruovaná aby prežila noc na Mesiaci, funguje aj po tretej
Železnice opäť aktualizujú systémy, v noci nebude fungovať internetový predaj lístkov
Vydaná Fedora 40
Samsung spustil výrobu takmer 300-vrstvovej flash pamäte
NASA opravila sondu Voyager 1, aktualizovala softvér aby nevyužíval poškodenú pamäť
Telekom má nové programy Swipe pre mladých, aj s neobmedzenými dátami
Dánsko chce vybudovať minimálne 6 GW veterných elektrární, v mori
Dnes pribudne ďalší vysielač digitálneho rádia
Skylink zvažuje sprístupnenie Live TV pre Linux s nižším rozlíšením


Diskusia:
                               
 

AMD hatters gonna hate
Odpovedať Známka: -1.4 Hodnotiť:
 

Takže bude doménou grafických kariet nVIDIA?
Odpovedať Známka: -8.7 Hodnotiť:
 

"Vulkan určený pre grafiky všetkých výrobcov a všetky operačné systémy" ... autor sa jemne usmevnym sposobom pokušal preniknut do srdca čitatela a obdarit ho pocitom, ze produkt bude podporovany vyhradne spolocnostou nvidia
Odpovedať Známka: 8.8 Hodnotiť:
 

Nuž, Vulkánci nie sú veľmi známi svojou rýchlosťou, zato logiku... tú majú vcelku dobrú...
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Nahodou, oni uz davno mali lode dosahujuce warp 6, kdezto zem mala jeden prototyp s warp 5 na kratke vzdialenosti.
Odpovedať Známka: 7.3 Hodnotiť:
 

ale nevies s akym casovym offsetom sa sformovala ich planeta.. resp kedy sa vyvinuli :)
Odpovedať Hodnotiť:
 

nie len logiku :) vid Tpol...
Odpovedať Známka: 8.3 Hodnotiť:
 

AMD sa tvári ako mŕtvy chrobák, avšak opak je pravdou. Zatiaľ čo si Nvidia[ci] a Intel[igentní] chrochkajú blahom a spia na vavrínoch, AMD tvrdo maká. A Tvrdá práca prináša ovocie.
Odpovedať Známka: 0.3 Hodnotiť:
 

Vydaním AMD Mantle spravili zemetrasenie medzi grafikami a hrami. M$ sa zobudil, Apple spravili tiež niečo podobné, základ nového OpenGL postavené na AMD Mantle. Nové OpenGL je postavené na Mantle ktoré očistili od závislosti na AMD grafikách a pridali tam ešte nejaké veci.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

az na to, ze ms podporoval pristup k zelezu cez dx dlho predtym, nez prislo amd s mantle. tak isto tu uz dobrych par rokov bolo glide - co stacilo len okopirovat a premenovat na mantle.

takze nie, zase sa mylis - amd nie je take dokonale, ako si myslis. iba kopiruju konkurenciu a dobiehaju veci, ktore uz dlhe roky dokonale fungovali.
Odpovedať Známka: -7.0 Hodnotiť:
 

Co to trepes. OpenGL bolo na tom hrozne a DX sice fungoval dobre no od dokonalosti mal daleko. Mantle dokazal zlepsit pristup ku grafickemu jadru pre vyvojarov a tak aj ulahcit a podstatne zrychlit beh aplikacii. A to len skrtam povrch toho doleziteho pretoze mantle toho dokaze daleko viac.
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

glide != opengl.

ad1 skus mi spravit screenshot a zakruzkovat, kde som ho pouzil.

ad2 kedze zjavne reagujes na opengl vs mantle, cely tvoj prispevok je od veci.
Odpovedať Známka: -4.5 Hodnotiť:
 

Reagujem na DX a kedze sa tento clanok tyka API tak som tam prirovnl aj OpenGL
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

mantle bolo mrtve este predtym, nez vyslo na svetlo sveta.

directX malo uz davno (od 2003-4, ci ako sa bili s 3Dfx a ich voodoo kartami podporujucimi Glide) aj low level access (aj ked premium za tazke prachy). openGL sa stale dotahoval, v niecom boli lepsi (napr. source bezal vraj pod openGL lepsie ako pod directX), v niecom zaostavali. nvidia ma svoj CUDA, na ktorom bezi profi soft.

mantle je len nieco, co ostatni uz dlho mali (niektori viac, niektori menej dotiahnute). a aj ked mozno donutila inych aby spristupnili cast svojej funkcnosti verejnosti, stale sa na konkurenciu nechyta a upada do zabudnutia. ako Glide.
Odpovedať Známka: -6.0 Hodnotiť:
 

Upadne do zabudnutia? Asi tažko po tom čo sa začalo robiť teraz. A to že Khronos skupina stojaca za OpenGL verejne na Game Developers Conference poďakovala AMD za Mantle ti nehovorí nič?
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

a? to mi je toho...
aj nemci sa podakovali hilerovi, ked im postavil na nohy ekonomiku,
oscarovi herci dakuju svojim fanusikom a divakom za podporu,
idioti dakuju vyssej sile za vsetko co sami dokazali,
a zlodej amd dakuje hlupakom za ich peniaze.
Odpovedať Známka: -4.1 Hodnotiť:
 

Sice neviem ci mas doma sprchu ale vyzera to ze si cisty troll.
Odpovedať Známka: 7.6 Hodnotiť:
 

Mantle hlavne fungoval ako spustac. Donutil MS zlepsit DX -> DX12 a OpenGL -> Vulcan.
Toto bol velmi dolezity krok v oblasti vyvoja software. Cim hlbsi pristup mas k jadru HW tym viac veci si ako vyvojar schopny urobit.
Narazas na ranne kroky OpenGL a DX a tvrdis ake boli skvele. Ano boli... Ale uz tu mame 2015 !! Je cas pohnut sa vpred! A to prave ucinilo AMD. Mantle tu bolo velmi kratko a nebolo preto moc relevantne a mozno uz ani nebude, ale donutílo zobudit konkurenciu. Ti sa teda aj velmi rychlo zobudili, ked zistili ako rychlo Mantle bude napredovat. AMD im ale dalo pomocnu ruku a tak zacalo vznikat DX12 a Vulcan, ktore su z velkej casti zalozene na Mantle.
Odpovedať Známka: 8.3 Hodnotiť:
 

zabudas na to, ze dx malo uz davno low level access.
potom chlapcom v redmonde akosi doplo, ze rychlost nie je vsetko, a kedze boli prekopane windowsy, bol tento pristup pre beznych smrtelnikov zakazany (ale stale aktivne fical).
mimochodom: ked sme uz pri tych zaciatkoch - win me bol az tak rychly, ze sa sam z toho zrutil :)

ad dx - jedine, k comu amd niekoho donutili je prehodnotit svoje postavenie a spristupnit verejnosti nieco, co bolo uz davno za poplatok pristupne vyvojarom.
nehovoriac o tom, ze mantle pomahalo iba slabym grafikam (integrovanym suntom a low-endu) - tie silnejsie si vysoke fps pretlacili aj hrubou silou.
ad vulkan - ako povedal slepy - uvidime, ci sa mu popri dx a cuda podari vyraznejsie presadit... linux ma rozsirenie na urovni statistickej odchylky, takze to bude dost obtiazne.
Odpovedať Známka: -6.9 Hodnotiť:
 

"bol tento pristup pre beznych smrtelnikov zakazany" ... to je blbost. Si myslis, ze MS koli svojim produktom ma niekde v supliku super low level direct x? :D Preco by to robili? To by zmietol zo stola kazdy aj priemerny softwarovy architekt.
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

No a ako podporoval MS pristup k zelezu? To bolo mozno este v casoch Windows 9x, ale vtedy tie karty vedeli leda tak vykreslit batch trojuholnikov :) Takze ano, v casoch uz zomreteho glide... Odvtedy sa ale svet trochu posunul.

V pripade tychto novych rozhrani ide predovsetkym o spravu pamate. Serepeticky ako shadery, funguju "na zeleze" uz teraz, to sa ani inak neda spravit. No doteraz si nemal istotu, ze ti buffer vytvoreny cez DX bude lezat v dedikovanej pamati karty. Od vsetkeho bol vyvojar odtieneny a renderovacia pipeline bola tomu rozhraniu prisposobena. Teraz si s tou pamatou moze vyvojar robit takmer co len chce.

...takze ocakavam mnozstvo novych problemov v PC enginoch od menej renomovanych znaciek na obskurnych hardwarovych konfiguraciach :) Rad by som sa mylil samozrejme.
Odpovedať Známka: 5.6 Hodnotiť:
 

ze tvrdo maka... pobavil si...
na vyskum nemaju prachy, su dlhodobo v cervenych cislach a jedine uzitocne procesory dokazali vyvinut len v tej dobe, ked im musel intel na zaklade rozhodnutia sudu spristupnit svoje technologie. dokonca, bez toho, aby bez hanby vykradli patentove a technologicke portfolio intelu, by nikdy amd procesory nevyrabalo.

a od doby, ked zlikvidovali nekalymi taktikami a zalobami ati, aby ich nasledne mohli odkupit, ide aj cela ati graficka divizia do riti.

amd je proste uz len zdochynajuci chrobak, potrebny len z toho dovody, aby prosperujuce firmy nemohli byt podozrievane z monopolu.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Preto som už dávno vyslovil, aby sa venovali niečomu inému. Napr. tomu, čo im v minulosti celkom dobre išlo a neplitol sa im do toho napríklad Intel.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

http://xkcd.com/927/
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

classic ;)
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

http://dopice.sk/cFw
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Tak a ted si vas kupim vsecky.

http://youtu.be/cA8BveGNXJQ
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:

Pridať komentár