neprihlásený Piatok, 22. novembra 2024, dnes má meniny Cecília
Holanďania čistia koľajnice laserami na vlakoch

Značky: nové technológielaseryzaujímavosti

DSL.sk, 7.12.2014


Holandské železnice odštartovali na jeseň test novej technológie, ktorá čistí koľajnice vysokoenergetickým laserom namontovaným na vlakoch.

Upozornil na to New Scientist, o projekte detailnejšie informuje Technická univerzita v Delfte, ktorá technológiu spolu so spoločnosťou Strukton Rail vyvíjala.

V Holandsku sa podobne ako vo viacerých ďalších krajinách nachádzajú koľajnice často v blízkosti lesov a stromov a najmä listy predstavujú pre železničnú dopravu vážny problém. Listy sa totiž prichytávajú na mokré koľajnice a postupne utvrdzujú prechádzajúcimi vlakmi, čím nakoniec výraznou mierou znižujú priľnavosť kolies na koľajniciach. Podľa univerzity môžu napríklad brzdnú dráhu predĺžiť až na dvojnásobok.

Najpoužívanejšou metódou čistenia je v súčasnosti čistenie vodnými tryskami s vysokým tlakom a rýchlosťou vystrekujúcej vody.

Technológiu čistenia laserom navrhol už na prelome tisícročí Brit Malcolm Higgins, pričom ním spoluvyvinutý prototyp testovali britské železnice. Jeho systém používal 2 kW pulzné lasery v infračervernom spektre s 25 tisíc pulzami za sekundu, ktoré zohrievali listy rýchlo na vysokú teplotu a tie sa následne odlepovali.


Vlak DM-90 (foto: Maurits90 / Wikipedia)



U britských železníc sa technológia ale neosvedčila, keď ju bolo možné použiť len pri nižších rýchlostiach a v reálnych podmienkach mala problém pri vibráciách zaostriť laser na povrch koľajníc.


Schéma testovaného holandského systému aj s meraním priľnavosti (obrázok: Strukton Rail)



Aké parametre má systém testovaný v Holandsku univerzita nezverejnila, považuje ich za dôverné informácie. Lasery sú ale vypúšťané samozrejme na spodnej strane vlaku z tesnej blízkosti koľajníc, známa je použitá vlnová dĺžka 1064 nm a použiteľnosť do rýchlosti 80 km/h.

Technológia má eliminovať aj hrdzu a koľajnice vyhladiť a vysušiť, sú tak odolnejšie proti prilepovaniu ďalších listov. Použitú vlnovú dĺžku kov koľajníc neabsorbuje a k ich zahrievaniu a prípadného poškodzovaniu neprichádza. Laserové čistenie má aj viacero ďalších výhod oproti doteraz používaným technológiám, najmä je prevádzkovo výrazne lacnejšie a umožňuje aj pri inštalovaní na dieselové vlaky na jednu cestu vyčistiť výrazne dlhšiu trasu.


Demonštrácia pôvodnej britskej technológie laserového čistenia koľajníc



Holanďania v rámci testu inštalovali systém na bežný osobný dieselový vlak DM-90 a okrem čistenia koľajníc aj merajú priľnavosť koľajníc mechanizmom mierne zbrzďujúcim jednu nápravu kolies a merajúcim mieru prekĺzavania. Účelom tohto merania je posúdiť aký dlhodobejší efekt bude mať vyčistenie koľajníc laserom a ako často by táto technológia vyžadovala opakovať čistenie.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Nový trailer filmu Minecraft
Linux v ďalšej verzii vyradí súborový systém Reiser
Odštartovaná výroba flash pamäte s 321 vrstvami
Apple má prvýkrát použiť vlastný 5G modem v iPhone v marci
Linux dostáva podporu veľkokapacitných pamäťových SDUC kariet
USA požadujú, aby Google predal Chrome a potenciálne aj Android
ISS zvýšila orbitu, aby sa vyhla troskám zo satelitu
Vzniknú fyzické zábavné tematické Minecraft parky
Qualcomm chystá Snapdragon CPU pre lacnejšie PC, majú začínať na 600 dolárov
SpaceX nezachytávala prvý stupeň Starship kvôli problému na štartovacej veži


Diskusia:
                               
 

skrabka nestacila?
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

Ak sa pýtaš mňa, tak určite áno.
Odpovedať Známka: 8.3 Hodnotiť:
 

to sa hlásiš dobrovolne?
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

ved miesto lasera rovno skrabku a je to,netreba sa nikam hlasit o)
Odpovedať Známka: 5.7 Hodnotiť:
 

myslim, ze prave na tych spojoch by ta skrabka nerobila dobrotu...
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

Sak vyrazit dve diery dopredu pod svetla a dzigbut tam portviše do nich.
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

ano suhlas,na spojoch by sa ta skrabka,ci kefa trosku viac opotrebovavala,chce to len vyskusat a nastavit spravny pritlak...ale naco ak sa mozu peniaze minut inak o)
Odpovedať Hodnotiť:
 

takze cez leto mozme ocakavat poziare v okoli zeleznicnych trati
Odpovedať Známka: -2.5 Hodnotiť:
 

http://dopice.sk/taylor
Odpovedať Známka: -7.6 Hodnotiť:
 

ad 1) myslim, ze my sa bat nemusime, u nas sa nieco take (ne)zacne testovat v roku 2150
ad 2) predpokladam, ze sa to bude asi pouzivat najma na jesen, kedze cez leto zvycajne listy nepadaju
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

to je dovod preco cez leto su poziare?
Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

navrhujem lasermi cistit aj slovensko od prizivnikov
Odpovedať Známka: 8.1 Hodnotiť:
 

to by musel byt napajany vlastnou atomovou elektrarnou , lebo tie spiny maju u nas velmi hlboke korene
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

alebo pouzit Tukabel
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Na likvidáciu hovien už vynašli atómový hajzel: https://www.youtube.com/watch?v=2tgdAC-0CQo
Odpovedať Známka: -7.1 Hodnotiť:
 

Slovaci budu čistiť parlament laserom :D
Odpovedať Známka: 7.6 Hodnotiť:
 

Bol som tam pred dvoma mesiacmi a 80km cesta vlakom stala 16EUR, ale aspon vidim, ze sa peniaze investuju aj do inovaci :-)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Aj unas len s trosku vacsim LAGom ;) ..ale neboj aj u nas je dobry vyvoj len nie vzdy sa dostane na trat alebo ako cestujuci nevnimas..
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

V porovnani s cinskymi rychlovlakmi su aj tieto najnovsie "inovacie" ako vynajdenie ohna v praveku.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Hej.. Ale najprv museli vsetko obkukat/corknut aby sa dostali tam kde su.. Podobne ako predtym Japan.. Za dalsie inovacie niesu z ciny len si ich platia/kupuju.. Dodavatelia su aj z CZ/SK..
Odpovedať Známka: -7.8 Hodnotiť:
 

Vyjadrujes sa o obkukani a corknuti ako keby to bolo nieco zle ked sa jedna o nasadzovanie technologii.
Faktom je ze spominane azijske krajiny maju tie technologie nasadene a realne funguju. My mame tak maximalne technologicke koncepty a dokumentaciu.

Ale...keep flexing muscles.
Odpovedať Známka: -2.5 Hodnotiť:
 

Čina a spol. zvysoka serú na patentových trolov a nasadzujú technológie hneď, ako sa o ich funkčnosti dozvedia, prípadne si u nich dajú vlastníci patentov dané zariadenia vyrobiť.
Zato spoločnosti, ktoré môžu byť postihované v štátoch kde dodržujú patentové práva, namiesto toho aby si za patent zaplatili čakajú na jeho vypršanie desať rokov. Potom zistia, že je daná technológia už zastaralá, vykašlú sa na to a začnú vyvíjať niečo svoje.
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

ono holandan aj viac zarobi ako slovak, takze.. je to OK ;)
u nas stoji 81km tak 4.30EUR, pripadne priplatok ak EC/IC.
median priemernej mzdy je tak 700 eur ?
raelne mozno 600?

resp. vid hodinovu mzdu
http://dopice.sk/bxY
3.9eur vs 15.3eur


tj, oni si za 1 hodinu kupia 76.5KM a slovak si za priemernu hodinovu mzdu pocestuej 73.5KM

A teraz ten o tej kvalite cestovania, PROSIM ;)

Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

posleme nezamestnanych aby si odpracovali so Škrabkami na dialnici v holandsku a vlada preplati aj stravu chlieb a ryžu
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Len im treba povedat, ze kolajnice maju cistit a nie rozoberat.
Odpovedať Známka: 5.6 Hodnotiť:
 

Vyčistilo by to aj takú Ivetku Bartošovú?
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Hovado
Brutal :D
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Dá sa pouzit tento laser aj do tlačiarne s wifi?
Odpovedať Známka: 4.3 Hodnotiť:

Pridať komentár