Holandské železnice odštartovali na jeseň test novej technológie, ktorá čistí koľajnice vysokoenergetickým laserom namontovaným na vlakoch.
Upozornil na to New Scientist, o projekte detailnejšie informuje Technická univerzita v Delfte, ktorá technológiu spolu so spoločnosťou Strukton Rail vyvíjala.
V Holandsku sa podobne ako vo viacerých ďalších krajinách nachádzajú koľajnice často v blízkosti lesov a stromov a najmä listy predstavujú pre železničnú dopravu vážny problém. Listy sa totiž prichytávajú na mokré koľajnice a postupne utvrdzujú prechádzajúcimi vlakmi, čím nakoniec výraznou mierou znižujú priľnavosť kolies na koľajniciach. Podľa univerzity môžu napríklad brzdnú dráhu predĺžiť až na dvojnásobok.
Najpoužívanejšou metódou čistenia je v súčasnosti čistenie vodnými tryskami s vysokým tlakom a rýchlosťou vystrekujúcej vody.
Technológiu čistenia laserom navrhol už na prelome tisícročí Brit Malcolm Higgins, pričom ním spoluvyvinutý prototyp testovali britské železnice. Jeho systém používal 2 kW pulzné lasery v infračervernom spektre s 25 tisíc pulzami za sekundu, ktoré zohrievali listy rýchlo na vysokú teplotu a tie sa následne odlepovali.
Vlak DM-90 (foto: Maurits90 / Wikipedia)
U britských železníc sa technológia ale neosvedčila, keď ju bolo možné použiť len pri nižších rýchlostiach a v reálnych podmienkach mala problém pri vibráciách zaostriť laser na povrch koľajníc.
Schéma testovaného holandského systému aj s meraním priľnavosti (obrázok: Strukton Rail)
Aké parametre má systém testovaný v Holandsku univerzita nezverejnila, považuje ich za dôverné informácie. Lasery sú ale vypúšťané samozrejme na spodnej strane vlaku z tesnej blízkosti koľajníc, známa je použitá vlnová dĺžka 1064 nm a použiteľnosť do rýchlosti 80 km/h.
Technológia má eliminovať aj hrdzu a koľajnice vyhladiť a vysušiť, sú tak odolnejšie proti prilepovaniu ďalších listov. Použitú vlnovú dĺžku kov koľajníc neabsorbuje a k ich zahrievaniu a prípadného poškodzovaniu neprichádza. Laserové čistenie má aj viacero ďalších výhod oproti doteraz používaným technológiám, najmä je prevádzkovo výrazne lacnejšie a umožňuje aj pri inštalovaní na dieselové vlaky na jednu cestu vyčistiť výrazne dlhšiu trasu.
Demonštrácia pôvodnej britskej technológie laserového čistenia koľajníc
Holanďania v rámci testu inštalovali systém na bežný osobný dieselový vlak DM-90 a okrem čistenia koľajníc aj merajú priľnavosť koľajníc mechanizmom mierne zbrzďujúcim jednu nápravu kolies a merajúcim mieru prekĺzavania. Účelom tohto merania je posúdiť aký dlhodobejší efekt bude mať vyčistenie koľajníc laserom a ako často by táto technológia vyžadovala opakovať čistenie.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
no to je toho
Od: dimitrij
|
Pridané:
7.12.2014 13:18
skrabka nestacila?
|
|
Re: no to je toho
Od reg.: Neviem
|
Pridané:
7.12.2014 13:22
Ak sa pýtaš mňa, tak určite áno.
|
|
Re: no to je toho
Od: kido
|
Pridané:
7.12.2014 13:30
to sa hlásiš dobrovolne?
|
|
Re: no to je toho
Od: ppp p
|
Pridané:
7.12.2014 15:10
ved miesto lasera rovno skrabku a je to,netreba sa nikam hlasit o)
|
|
Re: no to je toho
Od: johnsik
|
Pridané:
7.12.2014 15:28
myslim, ze prave na tych spojoch by ta skrabka nerobila dobrotu...
|
|
Re: no to je toho
Od: mr.Proper
|
Pridané:
7.12.2014 23:33
Sak vyrazit dve diery dopredu pod svetla a dzigbut tam portviše do nich.
|
|
Re: no to je toho
Od: ppp p
|
Pridané:
8.12.2014 20:08
ano suhlas,na spojoch by sa ta skrabka,ci kefa trosku viac opotrebovavala,chce to len vyskusat a nastavit spravny pritlak...ale naco ak sa mozu peniaze minut inak o)
|
|
acoleto
Od: ambrooooz
|
Pridané:
7.12.2014 13:32
takze cez leto mozme ocakavat poziare v okoli zeleznicnych trati
|
|
Re: acoleto
Od: menomenoa
|
Pridané:
7.12.2014 13:54
http://dopice.sk/taylor
|
|
Re: acoleto
Od reg.: 1000Sk
|
Pridané:
7.12.2014 17:28
ad 1) myslim, ze my sa bat nemusime, u nas sa nieco take (ne)zacne testovat v roku 2150
ad 2) predpokladam, ze sa to bude asi pouzivat najma na jesen, kedze cez leto zvycajne listy nepadaju
|
|
Re: acoleto
Od: amborzzz
|
Pridané:
7.12.2014 21:53
to je dovod preco cez leto su poziare?
|
|
kde kupim
Od: 6aaaaaa
|
Pridané:
7.12.2014 14:59
navrhujem lasermi cistit aj slovensko od prizivnikov
|
|
Re: kde kupim
Od: llllppaaaaaaaaap
|
Pridané:
7.12.2014 16:32
to by musel byt napajany vlastnou atomovou elektrarnou , lebo tie spiny maju u nas velmi hlboke korene
|
|
Re: kde kupim
Od: 6aaaaaa
|
Pridané:
8.12.2014 9:42
alebo pouzit Tukabel
|
|
atómový záchod
Od: vedátor
|
Pridané:
7.12.2014 15:24
Na likvidáciu hovien už vynašli atómový hajzel: https://www.youtube.com/watch?v=2tgdAC-0CQo
|
|
Ficosik
Od: Parlament
|
Pridané:
7.12.2014 17:42
Slovaci budu čistiť parlament laserom :D
|
|
Prispievajte do diskusií ako prihlásený užívateľ.
Od: fdsir
|
Pridané:
7.12.2014 21:49
Bol som tam pred dvoma mesiacmi a 80km cesta vlakom stala 16EUR, ale aspon vidim, ze sa peniaze investuju aj do inovaci :-)
|
|
Re: Prispievajte do diskusií ako prihlásený užívateľ.
Od: ehm
|
Pridané:
7.12.2014 22:27
Aj unas len s trosku vacsim LAGom ;) ..ale neboj aj u nas je dobry vyvoj len nie vzdy sa dostane na trat alebo ako cestujuci nevnimas..
|
|
Re: Prispievajte do diskusií ako prihlásený užívateľ.
Od: prdlajs
|
Pridané:
7.12.2014 22:48
V porovnani s cinskymi rychlovlakmi su aj tieto najnovsie "inovacie" ako vynajdenie ohna v praveku.
|
|
Re: Prispievajte do diskusií ako prihlásený užívateľ.
Od: ehm
|
Pridané:
7.12.2014 23:23
Hej.. Ale najprv museli vsetko obkukat/corknut aby sa dostali tam kde su.. Podobne ako predtym Japan.. Za dalsie inovacie niesu z ciny len si ich platia/kupuju.. Dodavatelia su aj z CZ/SK..
|
|
Re: Prispievajte do diskusií ako prihlásený užívateľ.
Od: sshsh
|
Pridané:
8.12.2014 7:28
Vyjadrujes sa o obkukani a corknuti ako keby to bolo nieco zle ked sa jedna o nasadzovanie technologii.
Faktom je ze spominane azijske krajiny maju tie technologie nasadene a realne funguju. My mame tak maximalne technologicke koncepty a dokumentaciu.
Ale...keep flexing muscles.
|
|
Re: Prispievajte do diskusií ako prihlásený užívateľ.
Od: _t€rist_
|
Pridané:
8.12.2014 15:10
Čina a spol. zvysoka serú na patentových trolov a nasadzujú technológie hneď, ako sa o ich funkčnosti dozvedia, prípadne si u nich dajú vlastníci patentov dané zariadenia vyrobiť.
Zato spoločnosti, ktoré môžu byť postihované v štátoch kde dodržujú patentové práva, namiesto toho aby si za patent zaplatili čakajú na jeho vypršanie desať rokov. Potom zistia, že je daná technológia už zastaralá, vykašlú sa na to a začnú vyvíjať niečo svoje.
|
|
Re: Prispievajte do diskusií ako prihlásený užívateľ.
Od: tamtung
|
Pridané:
8.12.2014 20:15
ono holandan aj viac zarobi ako slovak, takze.. je to OK ;)
u nas stoji 81km tak 4.30EUR, pripadne priplatok ak EC/IC.
median priemernej mzdy je tak 700 eur ?
raelne mozno 600?
resp. vid hodinovu mzdu
http://dopice.sk/bxY
3.9eur vs 15.3eur
tj, oni si za 1 hodinu kupia 76.5KM a slovak si za priemernu hodinovu mzdu pocestuej 73.5KM
A teraz ten o tej kvalite cestovania, PROSIM ;)
|
|
losososo
Od: dskdsakj
|
Pridané:
8.12.2014 2:03
posleme nezamestnanych aby si odpracovali so Škrabkami na dialnici v holandsku a vlada preplati aj stravu chlieb a ryžu
|
|
Re: losososo
Od: Sloniik
|
Pridané:
8.12.2014 7:14
Len im treba povedat, ze kolajnice maju cistit a nie rozoberat.
|
|
Ved to je snad jasne!
Od: fesacisko
|
Pridané:
8.12.2014 10:51
Vyčistilo by to aj takú Ivetku Bartošovú?
|
|
Re: Ved to je snad jasne!
Od: Klovatina
|
Pridané:
8.12.2014 16:40
Hovado
Brutal :D
|
|
.........
Od: vshaml
|
Pridané:
8.12.2014 14:38
Dá sa pouzit tento laser aj do tlačiarne s wifi?
|