neprihlásený Pondelok, 20. januára 2025, dnes má meniny Dalibor
Ako predchádzať strate dát na DVD a CD

Veľa užívateľov už pravdepodobne z vlastných skúseností zistilo, že životnosť napálených DVD a CD nemusí zodpovedať desiatkam rokov údavaným výrobcami médií. Niektorí experti dokonca hovoria len o dvoch až piatich rokoch výdrže bežných médií. Ako zabezpečiť, aby strata dát nestretla práve Vás a ako si vybrať ideálne médiá pre Vašu mechaniku?

DSL.sk, 25.3.2006


Prakticky takmer každý užívateľ sa už stretol s po čase chybnými DVD a CD médiami, najmä pokiaľ išlo o napaľované médiá. Na výdrž napáleného optického média má vplyv viacej faktorov, ktoré sa pri nevhodných podmienkach môžu prejaviť nečitateľnosťou média oveľa skôr, ako by užívateľ očakával.

Najväčšími nepriateľmi výdrže DVD a CD sú dlhodobé vystavenie svetlu, najmä slnku, vysoká vlhosť, teplota a prach. Podstatnú úlohu samozrejme zohráva kvalita média, napaľovačka a prípadne ich vzájomná kombinácia.

Podľa niektorých expertov môže byť typická výdrž dnešných DVD a CD dokonca len 2 až 5 rokov, ako napríklad na konci januára tvrdil Kurt Gerecke z IBM.

Optické médiá sú chybové

V súčasnosti používané optické formáty a technológie DVD a CD už priamo vo svojom návrhu počítajú s výskytom chýb. Čo mnoho užívateľov ale nevie, aj tie najkvalitnejšie médiá napálené aj tými najkvalitnejšími mechanikami hneď po napálení vykazujú chyby.

DVD a CD štandardy ale obsahujú opravné kódy, ktoré dokážu chybami postihnuté dáta rekonštruovať. Problém nastáva, keď s postupom času sa počet chýb vplyvom prostredia, degradáciou záznamovej vrstvy alebo mechanickým poškodením zvyšuje až prekoná hranicu, keď opravné kódy nevedia dáta opraviť a tieto sa stávajú nečitateľnými.

Na nasledujúcich obrázkoch môžete vidieť testy DVD s viac ako miliónom a pol miliónom chýb na týchto médiách, ktoré sú ale bez problémov (zatiaľ) čitateľné, keďže tieto chyby dokážu opraviť opravné kódy.

Zväčšiť Zväčšiť
Opraviteľné chyby u bez problémov čitateľných DVD



Užívatelia v súčasnosti, ak nechcú prísť o svoje dáta, médiá viac alebo menej pravidelne kontrolujú prečítaním dát. Takáto kontrola je ale nespoľahlivá, keď úspešné prečítanie média môže znamenať, že médium je vo vynikajúcom stave ale tiež môže znamenať, že už o deň bude nečitateľné a niektoré dáta nenávratne stratené.

K dispozícii sú ale softvérové nástroje, ktoré dokážu zistiť počet opraviteľných chýb na médiách a tak užívateľa pri veľkom počte týchto chýb včas varovať, že optické médium sa pravdepodobne stane čoskoro nečitateľné.

Nie je totiž nezvyčajné, ako ukazujú napríklad vyššie uvedené screenshoty, že napríklad DVD s viac ako miliónom opraviteľných chýb je bez problémov (zatiaľ) čitateľné.

DVD médiá

Detailnejšie sa budeme venovať najmä DVD médiám, ktoré sú v súčasnosti efektívnejším aj lacnejším spôsobom ako ukladať svoje dáta alebo iný obsah. Pre väčšiu hustotu zápisu je u nich chybovosť aj väčším problémom ako u CD.

Z uložených dát na DVD médiu tvoria opravné kódy až viac ako 13%. DVD majú opravné kódy dvoch úrovní, ak chyby nedokážu opraviť prvé tzv. Parity Inner (PI) opravné kódy, nastupujú Parity Outer (PO) kódy. Ak ani tie nedokážu dáta opraviť, dáta sú definitívne nečitateľné. Všetky opravy samozrejme uskutočňuje automaticky mechanika a jej firmware.

Chyby u DVD médií sú tak dvojeho druhu, keď ich dokážu opraviť prvé opravné kódy, tzv. PI chyby alebo keď ich nedokážu opraviť prvé opravné kódy, tzv. PIF alebo tiež PO chyby. PIF chýb je samozrejme oveľa menej, prakticky na každom médiu sa ale stretneme aj s PIF chybami.

Štandardy ECMA predpisujú počet chýb na DVD, ktoré sa považujú za akceptovateľné. Mechaniky si zvyčajne síce poriadia aj s oveľa väčším počtom chýb ako predpisujú štandardy, užívateľ by mal ale po výraznom prekročení doporučovaných limitov u daného média uvažovať o prepálení dát. Prípadne média danej značky a výrobcu pokiaľ majú takýto počet chýb už po napálení na danej mechanike nepoužívať.

ECMA predpisuje maximálne spolu 280 chýb PI v ľubovoľných 8 tzv. ECC blokoch dát (ECC blok má 32 KB) za sebou a maximálne 4 chyby PIF v každom bloku pri čítaní 1x rýchlosťou. Aktuálne verzie nástrojov, ktoré sú k dispozícii na zisťovanie počtu týchto chýb, zobrazujú počet chýb v súlade so štandardmi ECMA a je ich tak možné priamo porovnávať s číslami 280 a 4.

U CD sa rovnako vyskytujú chyby dvojeho druhu, tzv. C1 a C2 chyby. C2 chyby sa vyskytujú minimálne, pre kvalitu média si musí užívateľ všímať najmä počet C1 chýb.

Doporučované použitie

Pokiaľ sa chce užívateľ vyhnúť problémom s nečitateľnými médiami, mal by napálené DVD médiá s dôležitými dátami skontrolovať po napálení respektíve po istom čase na opraviteľné chyby.

Pokiaľ ich je výrazne viac ako je doporučované štandardom na významnej časti média, mal by uvažovať o prepálení dát na nové médiá. Tiež pokiaľ je počet chýb veľmi vysoký čo i len na malej časti média, rovnako by mal uvažovať o prepálení.

Test počtu opraviteľných chýb môže byť použitý aj pre výber značky média pre konkrétnu napaľovačku. Hoci testy počtu opraviteľných chýb robí pre jednotlivé médiá a mechaniky viacero špecializovaných serverov, chybovosť média môže závisieť aj od kombinácie média a mechaniky. Samozrejme tiež rozličné série toho istého druhu médií tej istej značky môže pochádzať od rozličných výrobcov.

Pre overenie, aké počty chýb by ste mali očakávať u novonapáleného toho ktorého typu a značky média si je dobré porovnať vlastné namerané výsledky so špecializovanými hardvérovými servermi venujúcimi sa testu médií.

Nástroje

Spolu v súčasnosti existujú 4 nástroje pre zisťovanie počtu chýb na DVD a CD médiách. Tri sú určené pre konkrétne značky mechaník, štvrtý, Nero CD-DVD Speed podporuje pomerne veľké množstvo mechaník.

Zväčšiť Zväčšiť Zväčšiť
Zväčšiť
Ukážky testu PI/PIF chýb pomocou Kprobe, PlexTools,
UM Doctor Pro II a Nero CD-DVD Speed



Použitie všetkých nástrojov je priamočiare, po prípadnom nainštalovaní užívateľ spustí pre konkrétne napálené médium príslušný test. Test prečíta celý povrch disku a postupne do grafu zaznačí pre všetky ECC bloky média počet chýb PI (súčet počtov pre 8 blokov po sebe) a PIF respektíve C1 a C2 pre CD.

Zisťovanie počtu opraviteľných chýb vyžaduje podporu tejto funkcie mechanikou, v súčasnosti ňou disponuje už väčšina nových mechaník. Ďalej je potrebný softvér podporujúci túto funkciu u danej mechaniky.

Dostupné sú Kprobe utilita určená pre Lite On mechaniky (kprobe.cdfreaks.com), PlexTools pre vybrané Plextor mechaniky (www.plextools.com), UM Doctor Pro II pre Sanyo mechaniky.

Najširšie použiteľným je Nero CD-DVD Speed aktuálne vo verzii 4.50 stiahnuteľný z www.cdspeed2000.com. Tento nástroj podporuje pre zisťovanie počtu PI/PIF/C1/C2 chýb napríklad viacero Benq, LG, Lite On, NEC, Philis, Sony, Teac, Pioneer, Toshiba a ďalších mechaník.

Presný zoznam podporovaných modelov je bohužial dostupný naposledy pre verziu 3.0, ďalšie informácie o aktuálnej podpore sa dajú nájsť napríklad v tomto fóre.

Ak nemáte vhodnú mechaniku

Ak nemáte mechaniku, ktorá podporuje zisťovanie počtu opraviteľných chýb, alebo ani jeden z dostupných nástrojov nie je s ňou kompatibilný, pri dnešnej cene DVD napaľovačiek sa oplatí uvažovať o kúpe mechaniky s podporou zisťovania počtu opraviteľných chýb.

Samozrejme je tiež možné DVD a CD testovať na inej mechanike, ako boli napaľované.

Zväčšiť
Rýchlosť čítania média zisťovaná Nero CD-DVD Speed



Veľmi dobrým ukazovateľom kvality média je aj priebeh rýchlosti, akou je mechanika schopná z média čítať, podporovaný u každej mechaniky. K tomuto testu je opäť možné použiť zdarma dostupný Nero CD-DVD Speed. Ak sa na priebehu rýchlosti ukazujú podobné alebo ešte väčšie spomalenia ako na ukážkovom screenshote na cca 1.3 GB a 2.1 GB, rovnako to môže naznačovať blížiace sa problémy s médiom.


      Zdieľaj na Twitteri


Koľko CD/DVD mesačne približne priemerne napálite? (hlasov: 708)

Žiadne      7%
1      11%
2 - 5      34%
6 - 10      16%
11 - 20      9%
Viac ako 20      22%


Najnovšie články:

4ka avizuje zlepšenie pokrytia 4G siete
Vydaný Linux 6.13
Voyo opäť výrazne zdražilo, teraz základné predplatné
TikTok prestal v USA fungovať, zatiaľ zrejme iba dočasne
Havárie Starship a New Glenn sa vyšetrujú, Starship mala poškodiť majetok v Karibiku
PCI Express 7.0 sa približuje dokončeniu, vydaná nová verzia návrhu špecifikácie
Celoštátne DVB-T pokračuje v prechode na H.265, platená ponuka má prejsť celá
Štart novej generácie Starship skončil neúspechom, vybuchla krátko po štarte
Predaje PC v minulom roku mierne narástli
Vydaný Linux Mint 22.1


Diskusia:
                               
 

Je to skoda,ze sa nedaju dlhodobo(okrem kryogenu :D) uskladnit ako klasicka fotka. Chcel by som vyskusat dnesne gamesky na pocitacoch z roku 2010 :))))
Odpovedať Hodnotiť:
 

kup si original trotl, tie su zatial vecné.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Seantram CD (predavane pod znackou BTC)
vypalenie 16.april 1999 rychlostou 1x
pocet C2 chyb 72 :o) starsie uz asi nenajdem

Odpovedať Hodnotiť:
 

lol to kde si skladoval? Ja som BTC musel vyhodit po roku, a to bolo skladovane v tme, boli to najvacsie shity tak ako CD-ROMky, na niektorych napalovackach uz po napaleni prekrocili ako jedine v tej dobe pocet odporucanych chyb ak si dobre pamatam. Mozno dobry kus :-). Ale Verbatim co mam uz cca 10 rokov slape stale v pohode :-) Fajne boli aj Mitsumi CD co som dostal k napalovacke, so zlatym povrchom, to uz teraz tazko zohnat ;-)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Vyskúšaj na dnešnom počítači hry z roku 1995 a je to
Odpovedať Hodnotiť:
 

ale on to chce skusit z CD/DVD a nie z floppy disk :)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Lenze si zober, ze hry z roku 1995 dnes prenasame Internetom radovo v sekundach az minutach... Za 10 rokov bude technologia v takom stadiu (dufam), ze takto budes tahat z abadonware stranok dnesne hry ;-)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Mam doma CD Verbatim z roku 1996 (zhodou okolnosti plne hier :) a je cele citatelne, aj ked je dost doskriabane...
Odpovedať Hodnotiť:
 

vou, tak toto je cool. ani som netusil, ze taketo nieco sa da.

uz testujem svoje trojrocne DVD... :)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ale kecaju...napalene Cedka do veze mam niektore aj 7 rokov a furt hraju, vobec sa neobavam ze mi jedneho dna hrat prestanu.
Odpovedať Hodnotiť:
 

to ze hraju, neznamena ze tam nie su chyby, napr. na audioCD sa to moze prejavit sumom alebo praskanim.

s vlastnej skusenosti mozem povedat ze media vyrabane este na zaciatku svojej ery, mam na mysli CD boli odhadom 100krat kvalitnejsie ako dnesne sity. tiez mam nejake 10rocne media a tie idu skvelo.. a niektore dnes ne nevydrzia ani 2 tyzdne.

to DVD: tiez plati to co som povedal o CD, lenze tuto vyrobcovia zacali tlacit ceny podstatne rychlejsie dolu ako u CD...
Odpovedať Hodnotiť:
 

to mas pravdu, s klesanim ceny medii klesa aj kvalita
Odpovedať Hodnotiť:
 

jj cd sa držia, ale dvd to je iný matroš. Je smutné, že sa taká technológia vôbec dostala do pc :( -- nech je na čokoľvek určite nie na skladovanie dôležitých dát -- možno na prenos, alebo fakt iba filmy, ktoré si raz človek pozrie a viac ho nezaujímajú ....
Odpovedať Hodnotiť:
 

Oni nas len nenapadne upovedomuju, ze v dobe (zanedlho) budu blue-ray a HD-DVD uplne nemozne, nie len o tom, ze uz dvd je problem kym ti 4.7GB cistych fotiek nacita za nenormalne dlhu dobu ale tie nove 25 az !50! GB data v mediach budu tak poskoditelne ze sa ich budeme bat davat z obalu rovno do mechaniky. Nehovoriac o SPECIALNOM skladovani ich. Tmava komora s ventilatorom + termostatom ktory bude udrziavat komorku v stabilnej teplote. XD to su blazni. CD-RULEZ. Uz DVD nie je tak dokonale a ani netusim co za bordel narobia s tymi BLUE ray bo 50GB to uz nie je zart na ten nanometricky laserik co bude lietat sem a tam ako najaty. ci to motorcek pohanajuci sosovku vobec vydrzi. To je hroza. Tazko pomysliet. Ale jedno ma zaujima najviac. Ako je to s originalmi? Tie su dozivotnej zaruky pokial ich skladujeme cely cas v normalnej izbovej teplote v miestach kde vobec na ne vobec neprazi slnko a nepada prach az tak moc, pretoze su v obaloch? H? odpoved cakam a pridem pozriet zanedlho takze piste ked daco viete.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Original by ti mal vydrzat... Citujem z HOME CINEMA 03/06: Az prekvapive dobre si vedou lisovana media,ktera vykyzuji nejmensi ztratu kvality ze vsech testovanych medii.Velmi prekvapive to bylo predevsim u filmoveho DVD Kracejici skala,ktere pod tihou nasich testovacich podminek zcela zmenilo barvu datove vrstvy z puvodni stribrne na zlatohnedou.I presto vsak toto DVD dosahlo nejlepsi kvality ze vsech testovanych medii vubec.
DVD vystavovali mesiac priamemu slnecnemu ziareniu. Viac v casopise...
Odpovedať Hodnotiť:
 

originaly funguju na uplne inom principe ako napalovatelne.to preto.tam je jednicka hrbolcek-fyzicky,nula zas jamka(alebo naopak,kto si to ma pamatat).Preto im nevadi svetlo.pri napalovatelnych nie su ziadne hrbolceky ani jamky.vsetko sa supluje roznym zafarbenim akozejamiek a akozehrbolcekov na zaznamovej vrstve.
Odpovedať Hodnotiť:
 

najlepsie CD media boli Kodak GOLD. Zial konkurencny tlak v podobe znizovania cien ich donutil tieto media prestat vyrabat, a dvd ani nevyrabali. Skoda, keby teraz boli kodak gold dvdcka tak by som kupoval len tie :(
Odpovedať Hodnotiť:
 

boli to šmejdy z ktorých sa odlupovala zlatá vrstva a ešte ktomu drahé,ani sa nečudujem že ich prestali vyrábať.keby dnes vyrábali gold dvd tak si ich nekúpim aj ked by boli za polovičnú cenu.dakujem jedna skúsenosť stačila
Odpovedať Hodnotiť:
 

v súčasnosti sa vyrábajú VERBATIM Archival Grade (gold/silver reflection layer )akurát sú "trocha drahé" no v porovnaní s CD-R za 400 Sk pred 10 rokmi (=dnešných asi 700 Sk) sú stále za babku.
Odpovedať Hodnotiť:
 

njn, je to hrozne, ja sa snazim kupovat co najkvalitnejsie CD/DVD, ale aj tak je to fakt bieda..... potreboval som surne par CD, som skocil do najblizsieho obchodu, pytam CD a predavacka sa ma spyta: tie za 7 alebo 9 korun? ta sa spytam, ake maju najdrazsie, ze za 30 korun, poviem ze potrebujem 4, ona na mna pozre jak na saleneho, 4 za 30 korun? Co som totalny debil alebo co? Sak tie za 30 korun sa uz skoro ani nepredavaju, nikto nechce take drahe... pametam na casy, ked CD stalo 30-60 SK, a ne 5-30.... samozrejme najviac sa usetrilo na kvalite.

Alebo raz kamarat kupil RW-cka (5) za 30 SK (BenQ), jeden krat napalil a uz nesli niektore vydrzali aj zmazanie, ale znovunapalenie nie... odvtedy sa vyhybam hocicomu BenQ...
Odpovedať Hodnotiť:
 

tak si kupuj verbatimky aebo TDK, žiadne šity typu gigamaster, ebra alebo memorex :p
Odpovedať Hodnotiť:
 

Kupil som si TDK v metre - prvy a posledny krat! udajne az 8x rychlostne boli ...z 10ks mi znicilo pri napalovani 6!!!
teraz som dal kontrolu jedneho zo 4 co som napalil ako tak 4x a vyzera ze je necitatelne! PURE SHIT!!

Naopak, pouzival som CD Memorex a bolo to jedna z mala znaciek ktoa mi hrala vsade - od pocitaca, cez vezu, discman az po menic v aute.
Odpovedať Hodnotiť:
 

no niektoré TDK sú riadne šmejdy škoda kupovať
a bola tu aj zmienka o gold kodak vraj vydržia aj 20-30 rokov ..po 3 rokoch tá zlatá vrstva začala opadávat a foto bolo v prdeli.a to to cd-čko ležalo v obale v šuplíku teda na suchom tmavom mieste.podla mna to bol len marketingový tah.zatial som nemal problém /ani kamoši nie/z cd/dvd Imation,dysan a verbatin
Odpovedať Hodnotiť:
 

mam 2 ročne VERBATIMky a už mi z nich odpadáva vrstva , asi na 15 ks
Odpovedať Hodnotiť:
 

vrstva z cd sa v 75% prípadoch začne olipovať, ak sa cd vystaví teplote pod 0°C, napr. auto parkuje vonku aj z cd.
skúsil som viac značiek už nepotrebnýách cd na jednu noc vystaviť v priemere asi -5°c, do dvoch mesiacov neprežilo spomínaných 75%, tie ostatné som už neskôr neskúšal...
Odpovedať Hodnotiť:
 

rozne mechaniky maju rady rozne znacky cdciek.je to veda.dodnes som neprisiel na to,ako to je,ale da sa len experimentovat.do kazdej mechaniky sa hodi najlepsie cosi ine.takze mate vsetci pravdu a zaroven ju nema nik.
Odpovedať Hodnotiť:
 

ja vam nieco poviem, pouzivam vyhradne znacku Imation a az na par kusov, a to napalujem takmer denne, som s nimi nemal ziadne problemy!!!
Odpovedať Hodnotiť:
 

Nedavno som zistil, ze vsetky DVD Creation z pred necelych 2 rokov su necitatelne. Inak take vobec nepouzivam, ale to som vtedy este nemal napalovacku, tak mi ich ktosi napalil (koncerty), skladovane boli dobre a hral som ich len raz. Skoda.
Odpovedať Hodnotiť:
 

mne hraju :)
Odpovedať Hodnotiť:
 

OPRAVA: U CD sa rovnako vyskytujú chyby dvojeho druhu, tzv. C1 a C2 chyby.
- pri CD sa vyskytujú tri druhy chýb: C1, C2, CU

... ale inak je to super článok, musím pochváliť.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ja tiez musim clanok pochvalit, ani som nevedel, co vsetko je sucastou instalacky nera. :)
Odpovedať Hodnotiť:
 

no, cdcka mi idu vsetky co som kedy napalil...a uz maju niektore niekolko stoviek cyklov prehrania/kopirovania...
dvd neviem, nepouzivam az tak casto..a zalohy co mam na dvd casto prepalujem...tak sa nebojim..ale suhlasim s tym co tu bolo povedane, ze kvalita sla za tie roky rapidne dolu...
aj ked zatial som nemal ziadnz problem precitat akekolvek dvd, aj niekolkorocne, len shitne rwcka strajkuju :-)
Odpovedať Hodnotiť:
 

tak s tym, ze cena je umerna kvalite by som urcite nesuhlasil!!!
kupil dom drahe dvd a nakoniec som ix aj vyhodil, bo boli uplne napi...
odvtedy kupujem najlacnejsie, co sa da zohnat a problem som uz nemal.....takze.....
...niekedy viac znamena menej
Odpovedať Hodnotiť:
 

umerne ku kvalite medii musis mat aj kvalitnu napalovacku ... moze sa ti stat, ze na kvalitnejsiu vrstvu nedokaze bezna shit napalda vypalit data ani pri najvacsej intenzite laseru ...
Odpovedať Hodnotiť:
 

skusal som palit na roznych mechanikach a aj tak pass, takze asi bude chyba predsa v tych dvd mediach!!!
Odpovedať Hodnotiť:
 

Daju sa nejako obnovit DATA z naformatovaneho DVDRW???
Odpovedať Hodnotiť:
 

subory z DVDRW uz asi neopravis. vsetko je to nahrate na zaciatko DVD (TOC) table of contens. ale vpodstate tie data na tom DVD stale mas, len mechanika nedokaze presne urcit kde su a tym su pre teba stratene. ale len v tom pripade ze si daval rychle mazanie DVD, vtedy maze iba tabulku o suboroch
Odpovedať Hodnotiť:
 

" tym su pre teba stratene. ale len v tom pripade ze si daval rychle mazanie DVD, vtedy maze iba tabulku o suboroch"

Co to kecas??

Praveze ked dal rychle "mazanie", tak zmazal iba TOC a specialnymi softami, ktore prejdu cele medium je mozne data obnovit - rovnako ako u "zmazanych" CD-RW. V pripade kompletneho zmazania prepise mechanika cele medium - v laboratornych podmienkach by sa mozno dali odtial data vybrat, ale pre bezneho smrtelnika to v tomto pripade nejde.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Nuz to ako ked sa zabijes a chces sa znovu narodit. Naformatovanie DVD znamena ze vsetky tie vypalene stopy boli zahladene. S tym ti nepomoze uz ani Bil Gates
Odpovedať Hodnotiť:
 

Dakujem Dlouhodobymu testu za info. Tak to je parada ked dvd funguje aj po tridsatdnovom priamom slnecnom ziareny. Fakt pekny vykon. Uz aby prisla doba ked si budeme moct napalovat originaly :).
Inak tie KodakGold v case ked som ich ja kupoval tak som za 10zaplatil rovnu tisicku. Bolo to asi v 95-96 neviem presne. No a ja hlupak som 4 z nich odpalil tym, ze som sa ucil napalovat. V takomto pripade to bolo od veci. Ale je to pravda ze sa odlupuju data. Dokonca na medii Imation som mal zo spodnej vrstvy Smajlika presne takeho :) To bola najvacsia finta aku som kedy u vyrobcoch zazil. A tie kodaky mi uz bohuzial nefunguju. Ved je tomu aj doba. Ale pred 4ma rokmi este sli takze neviem kedy presne odpadli pretoze dnes mi ich uz nenacita ani plextor.
Odpovedať Hodnotiť:
 

a ja som zdigitalizoval svoje veci z pasok.pritom mam pasky z nahravkami z roku 83 co dodnes fachaju ako nove.to aby som teraz pretocil fsetko spat na pasky bo ch.j so sledovanim nejakej zivotnosti.to sme sa ale dopracovali kua.
Odpovedať Hodnotiť:
 

som si pred par rokmi asi tromi napalkoval jedno cd a teraz som zistil ze ma take dve cierne skvrny. Sice niesu moc velke ale je to cele cierne aj z predu aj zo zadu a urcite aj medzitym. Vobec netusim co to je ale CD ide zatial precitat v normale.. ak si nejaky expert a vies co to je tak mi to mozes vysvetlit.
Odpovedať Hodnotiť:
 

nemam tusenia co to mas za kravy na tom cdcku
Odpovedať Hodnotiť:
 

hadam kravske lajna, ne??
Odpovedať Hodnotiť:
 

Mám Cd verbatim z roku 1995, boli a sú to to šmejdy z ktorých sa odlupovala vrstva.. Pri audio cd preskakuju piesne...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Bratove najstarsie: Data CD Verbatim 14.08.2005: 100% bez chyb. :)
http://img529.imageshack.us/img529/3589/capture032820061124465nm.jpg
Odpovedať Hodnotiť:
 

aj jaj, pockaj, pockaj, tamten test to len precita...

pusti pekne disc quality test... a potom uvidis skutocny pocet chyb pred opravou :)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ked sa v quality test najdu chyby, tak sa potom ukazu aj v tom druhom. ;)
Odpovedať Hodnotiť:
 

raz som si napalil asi 5 cd naraz polozil som ich na kraj stola(boli v obale) na hromadu je sice pravda ze bolo leto a svietolo na ne slnko (alebo len na to prve? ) a po pol roku som ich odtial zobral bo som ich potreboval a ani jedno neslo boli to emtec cd-r 700mb... je sice pravda ze nic moc znacka ale aj tak nechapem ako sa mohli len tak dosrat vsetky nic som nejako v okoli nemal co by ich mohlo ovplivnit a nejdze to uz takze jedine ak tak tak tym pocasim...

ale k tej vytrvalosti cim dalej sa mi zda ze cim viac sa zvysuje kapacita tak tym menej medium vydrzi tiez som cital ze hd dvd a blu ray ma tiez problem uz nefiem presne co ale ked si to vezmete ludia v praveku pisali na steny a vydrzalo to dodnes knih tlac to iste a cim sa ta kapacita zvacsuje tym to ide viac do sraciek som zvedavy ako to dopadne.. mozno sa mylim no ale pripada mi to tak
Odpovedať Hodnotiť:
 

Neviete niekto ako je to s paskami so zaznamom digi?ved to pouzivaju digitalne kamery a tak.ak sa na pasku pisu nuly a jednicky tak kvalita ma byt ako cd ale malo by to mat vydrz normalnych pasok nie?co viem,firmy zalohuju dodnes na pasky ak ide o velke mnozstvo dat.na dlhodobu uschovu dat su nenahraditelne.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ak by sa dnes začalo hormadne zálohovať na pásky, tak výrobcovia pások budú používať presne také isté praktiky ako výrobcovia CD A DVD a pasky by mali rovnakú životnosť.
Odpovedať Hodnotiť:
 

ja pouzivam dvd uz takmer 2 roky a este som nemala ziaden problem s precitanim dat. palim 2-4x. mozno natom nieco pravdy bude ze, pomalsie zajdes dalej. ps mam lg gsa4082b a som spokojna
Odpovedať Hodnotiť:
 

To su ale dristy, mne ide v pohode aj tie co mam 10 rokov stare
Odpovedať Hodnotiť:
 

Jano, jak ti mozu ist aj desat rokov stare dvd? Vtedy neboli ani originalne dvd nie to napalovatelne. Sa spamataj
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ja som prave nasiel jedno cd asi z roku 1997 je to nejaky shit bez znacky a este aj doskriabany a v pohode ho precita...
Odpovedať Hodnotiť:
 

odporucam media FUJI A HP,ide mi este aj tie co stalo ciste 400 sk a to bolo naozaj davno,neviem presny rok 95-96-97 hmm.
Odpovedať Hodnotiť:
 

CD su v pohode citatelne aj po niekolkych rokoch.Ale o DVD diskoch to uz nemozem tvrdit.Stalo sa mi ze napalene DVD islo a o par tyzdnou mi v dvd prehravaci hlasilo no-disc.Ako by bolo ciste,pritom bolo vidiet data v tej citacej casti dvd disku.
Odpovedať Hodnotiť:
 

ja mam starych cd asi 50 z roku 1996/97 a fachcia dobre mam tam na nich napalene mp3 podotykam, ze su napalovena na cd znacky kodak ak si to niekdo pamata tie stali okolo 120SK, lebo boli zlate a predpokladana zivotnost bola 70rokov mali paradnu rychlost zapisu 2x ine cd v tej dobe mali 1x max 2x :)
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár