neprihlásený Štvrtok, 21. novembra 2024, dnes má meniny Elvíra
Právnici sa chystajú zažalovať ministerstvo kvôli vyžadovaniu Windows

Značky: e-governmentlegislatívaSlovenskoeIDWindows

DSL.sk, 13.8.2014


Občianske združenie European Information Society institute, EISi, dnes zaslalo Ministerstvu pôdohospodárstva SR predžalobnú výzvu, v ktorej ho žiada upustiť od vyžadovania operačného systému Windows.

Ako sme detailne informovali v tomto článku, ministerstvo od júna spustilo v rámci implementácie nového zákona č. 140/2014 portál pozemky.mpsr.sk, na ktorom musia okrem niektorých výnimiek majitelia poľnohospodárskych pozemkov registrovať predávané pozemky.

Používanie portálu je ale podmienené využívaním elektronického občianskeho preukazu s čipom, tzv. eID karty, ku ktorej zatiaľ štát vydal potrebné softvérové vybavenie len pre operačný systém Windows. Splnenie si tejto povinnosti je tak podmienené prístupom k a využívaním operačného systému Windows.

Štát začal vydávať eID karty na začiatku decembra 2013, kedy sprístupnil aj softvérové vybanie pre Windows. Pôvodne síce avizoval sprístupnenie softvéru pre ďalšie operačné systémy Linux a OS X ešte na december, postupne ale termín posúval a softvér nakoniec nebol vydaný doteraz.

V stanovisku pre server DSL.sk štátna agentúra NASES, ktorá zabezpečenie softvéru realizuje, meškanie zdôvodňuje časovou náročnosťou testovania pod OS X a Linuxom vzhľadom na nehomogenitu najmä rozličných verzií Linuxu. Pomerne kontroverzne meškanie ale odôvodňuje aj zložitosťou týchto operačných systémov a bezpečnosťou ich prevádzky. "Funkcionalita, spojitosť a v neposlednom rade aj bezpečnosť prevádzky GNU/Linux alebo Mac OS X - je zložitým systémom a zabezpečenie dostatočnej úrovne všetkých potrebných atribútov vyžaduje ich primerane zložité testovanie," tvrdí NASES.

Vynucovanie Windows ale podľa EISi porušuje výnos Ministerstva financií o štandardoch pre informačné systémy verejnej správy, pričom povinné plnenie štandardov predpisuje zákon o informačných systémoch verejnej správy. EISi vo výzve tiež upozorňuje, že prístup k splneniu povinne elektronickej povinnosti musí mať každý aj ako dôsledok Ústavy SR.

"Podmienenie zákonnej povinnosti 'jedným produktom od jednej spoločnosti', akokoľvek by bol rozšírený, nemožno považovať za súladné s princípom právneho štátu, kde prístup k splneniu zákona musí byť nediskriminačný," uvádza sa vo výzve.

"Ako spotrebiteľské združenie pôsobiace v oblasti ochrany spotrebiteľa Vás preto žiadame aby ste urýchlene, najneskôr však do 31.10.2014 upustili od porušovania vyššie uvedených štandardov tým, že svoje webové stránky uvediete do stavu súladného so zákonom č. 275/2006 Z.z. o informačných systémoch verejnej správy," vyzýva EISi.

Martin Husovec, právnik z EISi, zároveň upozorňuje, že povinná elektronizácia zákonných povinnosti nie je prípustná všade a problematická je aj u tejto povinnosti vzhľadom na predpokladanú potrebu jej plnenia aj menej technicky zdatnými staršími občanmi. "Štát ide v tomto prípade až príliž ďaleko. Vlastníkmi pôdy nie sú len podnikatelia, ale aj menej technicky zdatní starší občania. Vynucovanie si čisto elektronickej formy samo o sebe môže neprimerane obmedzovať vlastnícke právo majiteľov pozemkov a byť tak v rozpore s Ústavou. Štát by mal preto umožňovať aj alternatívne spôsoby plnenia," uvádza Husovec.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

USA požadujú, aby Google predal Chrome a potenciálne aj Android
ISS zvýšila orbitu, aby sa vyhla troskám zo satelitu
Vzniknú fyzické zábavné tematické Minecraft parky
Qualcomm chystá Snapdragon CPU pre lacnejšie PC, majú začínať na 600 dolárov
SpaceX nezachytávala prvý stupeň Starship kvôli problému na štartovacej veži
Sprístupnená prvá testovacia verzia už Androidu 16
Starship má dnes uskutočniť ďalší let, video
Google chce údajne na notebooky nasadiť Android namiesto ChromeOS
Starlink má mať podľa SpaceX v budúcnosti rýchlosť 2 gigabity / s
Do čela rebríčka superpočítačov sa dostal nový výrazne výkonnejší superpočítač


Diskusia:
                               
 

Som zvedavy, ako to dopadne...
Odpovedať Známka: 7.9 Hodnotiť:
 

Na vystrahu zastrelit 2 ministrov pod ktorych rezorty to spada.
Potom 2-3 majitelov tych ministrov, napriklad vrcholovych predstavitelov Penty, alebo J&T a odrazu by sa dalo vsetko, doslova na pockanie.
Stavime sa?

Mozno by bolo treba natocit si 9mm kamerou aj sefa/ku Slovenskeho MS, ktory/a tak casto navstevuje sudruha premiera H.Ranola.
Ked nic ine, urcite by to neuskodilo.
Odpovedať Známka: 7.0 Hodnotiť:
 

Lebo za dzurindu sa len bicyglovalo ze?
Odpovedať Známka: -4.7 Hodnotiť:
 

Ano.
Odpovedať Známka: 0.9 Hodnotiť:
 

sak to tu aj tak vyzera ...
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Riesi sa aktualny stav.
Ale mas pravdu, povod to ma v minulosti.
Ked raz na to pride, tak na vesanie zodpovednych za tento bordel, nebudu stacit kandelabre.
A letiska budu prepchate utecencami, ktori to tu budu chciet rychlo zabalit a prezit s holou zadkom.
Vsetci "politici" a ich kamosi s detickami, od toho ojebu z '89-eho.
Este aj toho Vaska Lahvu by vykopali a znova popravili...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Za dzurindu (ano s malym d kedze dzurinda mal vsetko male a cely bol take male neviniatko), ludia mali aspon bicykle. Hranol ludom zobral aj tie v case ked sa hufne islo SMER VELKY TUNEL.
Odpovedať Hodnotiť:
 

uvidíme, jestli korupce Microsoftu dosáhne až na ústavní soud
Odpovedať Známka: 7.3 Hodnotiť:
 

Truhlík, nevyjadruj sa, lebo vždy napíšeš len koninu.
A čo kto chce zažalovať?
90-95% používateľov???
Odpovedať Známka: -9.2 Hodnotiť:
 

Ty si ale absolutny retard
Odpovedať Známka: 6.5 Hodnotiť:
 

Lenze toto je skor korupcia neschopnych firiem, ktore dostali statne zakazky. Keci o tom ake su linuxove ditra rozmanite je blbost. Stacilo by na zaciatok vidat verziu pre akekolvek distro zadarmo a o ziadnom sude by nemohla byt rec. Lenze ludi co kodia na Linuxe je menej a tieto firmy na statne zakazky to casto nahadzu len studentom. Lebo vedia, ze aj tak ich nik nebude brat na zodpovednost.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

mudro hovori pravnik z EISi
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Nice blog )
http://wndbl0v3.com my blog
Odpovedať Hodnotiť:
 

Prosím zažalujte (hoci žalovanie nemám rád) aj KATASTERPORTAL za nutnosť používať InternetExplorer a vlastne celý štát...za neschopnosť firiem a ich úradníkov prečítať si dokument v "open" formáte.
Microsoft Office som nekúpil - preto ho v kompe proste nemám.
Odpovedať Známka: 8.8 Hodnotiť:
 

ohladne nahrady office existuje cinsky kingsoft office:
http://www.kingsoftstore.com /kingsoft-office-freeware.html

je to v podstate vykradnuty office, je jeho pouzitie u nas legalne ? Pod linuxom to ide dobre az na to ze to je len 32bit verzia.


Odpovedať Známka: -9.3 Hodnotiť:
 

toto je urcite legalne a 100% free

http://www.libreoffice.org/


Odpovedať Známka: 7.9 Hodnotiť:
 

Sorry bracho ale kingsoft office je o triedu lepsi
Odpovedať Známka: -7.7 Hodnotiť:
 

To nie je tvoj brat.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

A nyvyse ta j*b*u*a mapa (na kataster-portali) viac nefunguje ako funguje! Proste - hruuuza!!! :-(
Odpovedať Známka: 9.4 Hodnotiť:
 

A aj keď funguje, tak je to s tak dementným ovládaním, že strach a hrôza. Dám niečo tlačiť, tak zmizne ovládací panel. Keď chcem zazoomovať do iného katastrálneho územia, tak musím to zatvoriť a znova otvoriť...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ak potrebujete rovno DWG mapu Bratislavy a okolia serte na Katastrofálny portál a skúste toto

http://bdon. org/cad/#vienna-bratislava

info o parcelách si už dohľadáte aj na inom prehliadači ako IE

PS: Pre autorov toho omylu Katasterportal.sk, pozrite si český katastrálny portál nech viete ako to má vyzerať!!!
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

...pardón zabudol som upozorniť, treba to DWG vyhľadať pod "vienna-bratislava" (je v ňom aj Viedeň)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

teba niekto nuti pouzivat katasterportal?
no to je priserne.

Odpovedať Známka: -6.7 Hodnotiť:
 

nie ale nuti ma platit dane, ktore idu na ten katasterportal, ktory ale vyuzit nemozem, to je priserne
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

z tych tvojich par centikov si si toho moc nepredplatil.
Odpovedať Známka: -10.0 Hodnotiť:
 

No po zhliadnuti mojho danoveho priznania to zrovna par centikov nieje a to nehovorim o nepriamich daniach. Kazdy znas plati statu 50-60% z toho co zarobi takze bacha na to co hovoris.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

ak nahodou platis dane, platis z nich iks veci, ktore nepouzivas a pouzit nemozes.
napriklad vzelavanie dochodcov, romske hliadky, zenske spolky.

kataster portal vyuzit mozes, ale nechces. nikto ta ho vyuzivat nenuti.
Odpovedať Známka: -7.3 Hodnotiť:
 

nemas pravdu, ja ho vyuzit chcem ale nemozem a stat ma nuti zakupit si produkt inej firmy aby som mohol zacat pouzivat nieco za co si platim dane
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

nikto ta k nicomu nenuti.
pozri. ja chcem vyuzit mercedes, ktory vlastni spp, ktory vlastni z polovice stat. ale nemozem.

ty mas moznost vyuzit sluzby katastra tak, ze prides na KU a dostanes, co potrebujes.

napriklad ja by som chcel, aby boli technicke normy zadarmo, ale nie su. dodrziavat ich musis, ale aby si vedel co v nich je, musis si ich kupit v obchode.
Odpovedať Známka: -10.0 Hodnotiť:
 

Porovnavas hrusky s jablkami. Technicke normy nevyuzije bezny obcan ale vypis z katastra ano. To je dost podstatny rozdiel takze tvoje porovnanie je chybne. To ze ma nikto k nicomu nenuti je opat chybny argument, kedze fyzicky sice mozem prist na KU ale samotny KU poskytuje sluzbu, ktoru objednal a plati z dani vsetkych ludi. Touto sluzbou ale obmedzuje dostupnost a nuti ma k produktu 3rd party firmy, ktory nepotrebujem ale pre uspesne vyuzitie sluzby si ho zakupit musim.

PS: Keby bolo mozne si mercedes od spp vyuzit v ramci nejakej sluzby obcanom, tak ho vyuzit mozes ale nikto ta nesmie donutit aby si ho soferoval v topankach od guciho.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

ja som normy neporovnaval. btw, stat normy spracuvava pre vsetkych obcanov a z dani kazdeho.

nerozumies, ze sa neda vyhoviet kazdemu?
ja mam doma C64 a amigu500 a na kataster sa nedostanem, ani keby mal podporu linuxu.
Odpovedať Známka: -10.0 Hodnotiť:
 

Hlavne si pleties hrusky z jablckami.
Nikto nechce aby sa vyhovelo kazdemu, dokonca to ani zakon nevyzaduje. Zakon len urcuje, zjednodusene povedane, ze nesmies byt nuteny ku kupe nejakeho konkretneho komercneho produktu. Cize ak by sa rozhodli vyrobit verziu pre windows a freeBSD tak je litera zakona splnena a linuxaci by sme utreli hubu. Ale mali by sme moznost zadarmo stiahnut freeBSD a poriesit to.

Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

" Zakon len urcuje, zjednodusene povedane, ze nesmies byt nuteny ku kupe nejakeho konkretneho komercneho produktu."

pocitac je nekomercny produkt?

inak "kupa komercneho produktu". to si musim zapamatat.
to je skoro tak dobre, jak:
"komercia sa vkrada uz aj do reklamy"
Odpovedať Známka: -10.0 Hodnotiť:
 

On myslel nejakeho komercneho produktu navyse, ktory nepotrebujes na nic ine nez na ich uzasnu sluzbu.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

teda okrem toho, ze zakon nic take nehovori.
Odpovedať Známka: -10.0 Hodnotiť:
 

Ale hovori napr. o standardoch, ide o zakon 275/2006 Z.z. (mohol byt uz ale meneny):

"Štandardom je súbor pravidiel spojených s vytváraním, rozvojom a využívaním informačných systémov verejnej správy, ktorý obsahuje charakteristiky, metódy, postupy a podmienky, najmä pokiaľ ide o bezpečnosť a integrovateľnosť s inými informačnými systémami. Štandardy musia byť otvorené a technologicky neutrálne."

Treba si vsimat hlavne tu poslednu vetu.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Stat sice normy spracuva ale neposkytuje sluzbu ich zverejnovania takze je zbytocne porovnavat neporovnatelne.

No problem je ze sa s C64 nedostanete ani na internet tak tazko mozte ist hocikam a nie len na kataster.

Nikto nechce aby sa vyhovovalo kazdemu ale linux uz dnes pouziva vela ludi takze je nutne ho zacat podporovat a navyse to bolo prislubene a nestalo sa. Zbytocne sa tu vobec hadate o linuxe ked cely problem je v tom, ze niekto potrebuje skasnut viac penazi a vyhovorit sa, ze je nieco velmi narocne a preto si pytame tie prachy a cas.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Tuto vasu mini debatu uz chvilu citam a ako nezainteresovanemu citatelovi mi to pripada ako debata medzi nespokojnym klientom a zastupcom spolocnosti ktorej klient je nespokojny. Chcem tym povedat, ze vsetci sme tu na jednej lodi, mnoho z nas je obycajnym clenom posadky, ale niekto musi byt aj zly kapitan ktory bude mat vzdy snahu buzerovat posadku a spravi cokolvek pre potlacenie vzbury aby pokracoval dalej vo svojich neferovych zameroch. Ty si posadka a kakafko sa hra na zleho kapitana, mozno ma na KU aj vlastne kormidlo. ;-)
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Presne tak, som nespokojny klient tohto statu a myslim si, ze sa tu da vela veci vylepsit a zefektivnit (nie som uplne naivny ;)). Ono niekedy treba obesit aj zleho kapitana, ked si neplni svoju ulohu a zenie svoju posadku do nebezpecnych vod.
Odpovedať Hodnotiť:
 

nežalovať ministerstvo, lebo to eventuálne odškodné pôjde z našich peňazí, a tí, ktorí to všetko spôsobili, sa budú len smiať.
Traba žalovať konkrétne osoby, potom pustia do gatí.
Odpovedať Známka: 1.3 Hodnotiť:
 

bohuzial toto sa asi neda. predstav si ze robis v automobilke a nieco pokazis - skodu znasa firma a nie ty. Ty dostanes akurat mozno sankcie od zamestnavatela - avsak to musi zamestnavatel internym setrenim.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Samozrejme. Ale aj mne by pustilo do gatí, keby mi stiahli 3 platy. Pritom človek, ktorý navrhuje takéto systémy, by mal byť určite viac zodpovedný, ako nejaký barman za výčapom.
Odpovedať Známka: 8.3 Hodnotiť:
 

no lenze ako clovek za toto zodpovedny by si mal kopec inych provizii/uplatkov ze plat by pre teba nehral vyznamnu rolu.

nieco ako kiska - plat nepotrebuje a rozdava ho...
Odpovedať Známka: 8.9 Hodnotiť:
 

vy ste ukrutni kokoti ...vsetci linuxovi labuznici aj s vasim 1,5% podielom .. pouzivate system s penetraciou na urovni statistickej chyby tak sa uz dpc uvedomte, ze sa spravi verzia najprv pre MOJORITNU cast az potom pre taketo exoticke hovna ako linux .. bodaj by ste dostali kernel panic vsetci v EISi-e ..sraci premotivovani
Odpovedať Známka: -7.3 Hodnotiť:
 

Povedz aj anglickej statne jsprave, ze su.
Ved aj oni prechadzaju na open riesenia.
Ci to je nieco ine?

Ked bude win komplet zadarmo, aj s office a vsetkym okolo toho, potom bude tvoj ubohy vyplod relevantny.
Pokial bude stat nutit ludi kupovat produkt sukromnej (akejkolvek!) firmy, tak je to diktatura.

Das mi dovod, preco si ma niekto kupovat na prikaz statu nieco, co nechce?
Lebo je to zozsirene?
To nie je dovod, ale vyhovorka!
Statna sprava MUSI pouzivat univerzalne riesenia!
Ale to je na tvoju primitivnu logiku privela, vezmi si lopatku, hrablicky, vedierko, formicky a vrat sa na pieskovisko.
Odpovedať Známka: 7.4 Hodnotiť:
 

Príspevok bol zmazaný pre nevhodný a/alebo vulgárny obsah.
Odpovedať Známka: -5.6 Hodnotiť:
 

Daj si tabletku, daj si tabletku, daj si tabletku.

Sexmisia (1984)
Odpovedať Známka: 8.6 Hodnotiť:
 

Jasne, ziadny extrem nieje dobry. Tu by nemalo ist o boj proti MS, ale o princip slobodnej volby. A to som hrdy MS zakaznik :)
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

ty sa radsej staraj, aby tvoja stara mala dostatocnu penetraciu a nemala doma windows panica.
Odpovedať Známka: 7.0 Hodnotiť:
 

> najprv pre MOJORITNU cast az potom pre taketo exoticke hovna ako linux ..

Taký bol plán. Len to "potom" sa už dvakrát odložilo a momentálne je v nedohľadne.

P.S.: V Utópii by súd prikázal štátu zverejnenie úplnej technickej dokumentácie, čo by umožnilo príslušný soft napísať komukoľvek.
Odpovedať Známka: 8.5 Hodnotiť:
 

staci nemat 15000 roznych distribucii .. hipisacka zena z 80 rokov nema v rozkroku tolko chlpov ako ma linux roznych distribucii .. viac distribucii nez uzivatelov...
Odpovedať Známka: -6.0 Hodnotiť:
 

Nerozumiem celkom, co maju dostribucie spolocne s tym, ze babraci su neschopni napisat program pre linux...

Pokial moje vedomosti siahaju, cela struktura ako linuxu je konzistentna, cize stacia mi zdrojove a skompilujem si to pre akukolvek distribuciu s pouzitim zavislosti, ktore bude soft vyzadovat....

Keby sa len nasrali, spravili by to od zaciatku v jave, tak by to bolo cross platform uz davno a nemuseli by sme sa tu o tom teraz ani bavit....
Odpovedať Známka: 5.9 Hodnotiť:
 

Ale oni sa nenasrali a pekne krasne si pockali na provizie od MS.
To je realita...
Daslou realitou je to, ze povinnost najst riesenie a zaviest ho do praxe, budu oddalovat tak dlho, ako sa to len bude dat.
Pravnych kluciek, zdrzovaciek a pod. sa da vyrobit tolko, ze az.

Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

Presne tak, nieje problem zabezpecit kombatibilitu s linuxovymi distrami. Jedina podmienka je aby to bolo distro s grafickym rozhranim.
Odpovedať Známka: 8.2 Hodnotiť:
 

Čo ťa sere? Že niekto nepoužíva ten tvoj priblblý obmedzený Win?
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Obmedzený? čo je potom linux XD XD OS písací stroj
Odpovedať Známka: -6.8 Hodnotiť:
 

Ano mas pravdu ... Pre takeho tupca ako ty je to len pisaci stroj .....
Odpovedať Známka: 5.6 Hodnotiť:
 

jak ho odfajcil. odpadavam
Odpovedať Známka: 3.8 Hodnotiť:
 

dychaj, dychaj, dychaj...
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

ano, obmedzeny... ako dlhorocny pouzivatel Windowsu a obcasny linuxak vidim, ako velmi je praca s Win obmedzena. Ano, zahras si na tom hry, pozries film, ale ak chces produktivne pracovat, v mnohych oblastiach ti linux poskytne jednoduchsi, rychlejsi, prehladnejsi a ergonomickejsi sposob prace.
ano, chce to naucit sa zakladnu pracu s prikazovym riadkom, ale rovnako ako sa buduci linuxak musi naucit, ze jeho dokumenty najde v ~/Documents, tak sa windowsak niekedy mysel naucit, ze dokumenty najde v Documents v lavej casti 'This Computer'.
Na druhu stranu, ak potrebujes najst nejaky text vo velkom pocte komprimovanych suborov, vo Windowse to znamena bud pouzit nejaky externy software (pochybujem ze nejaky zrovna na to ti z hlavy len tak vypadne), alebo to rozbalit a postupne vsetky subory otvarat a vyhladavat. v linuxe drbnes do konzoly:
zcat subor.tar.gz | grep "Hladany vyraz"
Odpovedať Známka: -1.1 Hodnotiť:
 

Vyhľadávanie v ZIP súboroch zvládne snáď každý súborový manažér (napr. Total Commander určite). Tiež to zvláda aj priamo klasický prieskumník vo Windows (v možnostiach priečinka sa dá nastaviť, kde sa má hľadať). Keď si závislý na linuxáckych príkazoch, tak si nainštaluješ MinGW a máš. Skús iný príklad.
Odpovedať Známka: 3.8 Hodnotiť:
 

len som ilustroval, ze ta konzola ma zmysel. po 1. ficura - vypis obsahu zabaleneho suboru priamo sucastou OS, bez dodatocnych sw, po 2. prepajanie vystupu jedneho programu (zcat) na vstup druheho (grep), ktore je neskutocne uzitocne a sikovne a ktore mi v oknach obcas chyba.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Prepájanie vstupu a výstupu funguje aj vo Windowse. Že zcat nie je priamo súčasťou Windows, ale si na to musíš doinštalovať program, tak to nehovorí nič o tom, či má konzola zmysel alebo nie.

Odpovedať Známka: 4.3 Hodnotiť:
 

tak inak - instalacia velkeho mnozstva programov z balickov = 1 prikaz v linux konzole, alebo najdenie na internete, stiahnutie, spustenie, next next next next ok vo win.
konfiguracia mnozstva veci z konzoly 2 prikazmi v porovnani s otvorenim XY okien a preklikmi medzi nimi.
bash scripty, rychle a jednoduche nastavenie cronu... doprdele, obycajne otvorenie lubovolneho suboru na disku je z konzoly jednoduchsie nez v prieskumnikovi. teda, nie z Win konzoly, tam ten TAB funguje nejak funky.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Balíčkovacie systémy sú aj pre Windows, ako napr. Chocolatey (ktorý používa NuGet). Áno, nie je to také vstavané ako v linuxoch, ale komu to chýba, tak si to vie nájsť.

Vo Windowse tiež kopu vecí nastavíš pár príkazmi. GUI má svoje výhody v tom, že oveľa rýchlejšie nájdeš nastavenia, o ktorých by si sa inak než čítaním 50 stranového manu ani nedozvedel.

Bashové skripty sú rovnaký bordel ako baťáky alebo PowerShell. Ok, oproti baťákom je to krajší bordel, ale stále bordel. Na rýchle a jednoduché nastavenie plánovaných úloh slúžia príkazy at a schtasks.

...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

...
Súborový manažér podobnej kvality ako Windows prieskumník má asi každá linuxová distribúcia. Otvorenie ľubovoľného súboru sa v nich robí rovnako blbo. Súbor otvoríš z konzoly rovnako jednoducho vo Win ako v Lin. Linux má lepší terminál, Windows má lepšie GUI (alebo inak: skús zmeniť nastavenie v Apache cez GUI tak, ako ja zmením nastavenie v IIS cez command line).

Ináč mám pocit, že by sa ti páčilo conemu-maximus5. Síce sa divne nastavuje, ale stojí to za to.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

nope. pacilo by sa mi konecne preportovanie tych 2-3 aplikacii, ktore mi na linuxoch stale chybaju ako aj hier. jedine 2 veci ktore ma drzia na windowsoch. teda spolu s lenivostou dualbootu a restartu ked chcem zmenit OS.

a s tym GUI suhlasim len po W7. osmickove modernUI to uplne zabilo.
Odpovedať Hodnotiť:
 

naprd mi je balickovaci system, ak nie je podporovany priamo v OS, co sposobi, ze v nom nenajdes ani desatinu podstatnych appiek.

GUI je pre ludi, ktori system nepoznaju - to si dobre vystihol.

a bash skripty nevyuzivam na nastavovanie planovanych uloh, ale na vytvorenie kompexnej ulohy. na ich panovanie uz poosluzi cron, resp. v tvojom pripade schtasks.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

> Tiež to zvláda aj priamo klasický prieskumník vo Window

Bejvávalo. Vo verziách po XP už windowsy vyhľadávať nevedia. Spoliehajú sa na indexáciu, nehľadá to v súboroch, kde si MS myslí, že by sa hľadať nemalo (pod \program files, \windows, ...) a podobne. Zlatý grep.
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

strieborny ananas rulez
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Akože bejvávalo? Pozeral si do tých nastavení, čo som písal? Stále to tam je a môžeš si tam tiež zvoliť, či má používať indexáciu alebo vyhľadávať priamo v súboroch. Zlatý findstr.
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

C:\>findstr
FINDSTR: Bad command line

jop, zlaty ;)
Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

Čo na to povedať. RTFM.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

RTFM nie! Kazdy by mal prikazy vediet od narodenia, linuxaci necitaju hodiny manualy :D
Odpovedať Hodnotiť:
 

TFM som čítal. Príkaz sa volá "find", nie "findstr". Nefunguje rekurzívne, jeho prvý argument musí byť uzavretý do úvodzoviek aj keď je to jedno slovo a nepozná regular expressions. 0 bodov.
Odpovedať Známka: -10.0 Hodnotiť:
 

Tak a teraz si prečítaj TFM ku findstr.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Pozeral. A vyskúšal. Na Win7 aj Win8.1. Otvor si v notepade napr.
C:\Program Files (x86)\Windows Media Player\wmpnssci.dll
Nájdi v ňom nejaký string, napr. "CoTaskMemRealloc" a potom skús, či ti ten súbor nájde Windows Explorer, keď dáš hľadať súbory obsahujúce taký string.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Asi máš na mysli:
findstr /m CoTaskMemRealloc "c:\Program Files (x86)\Windows Media Player\*"

Používaj nástroje, ktoré máš k dispozícii a nesnaž sa robiť všetko cez prieskumníka (zvlášť vyhľadávanie textu v binárnych súboroch).
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

No jo. Človek sa učí celý život ;-) Máš pravdu. findstr.exe existuje a funguje.
Odpovedať Hodnotiť:
 

To je sice pravda, ale pokial sa bavime o masovom end userovi, vseobecne pouzitelne a pouzivane je len ubuntu a jeho derivaty, takze v podstate jedna distribucia.
Odpovedať Známka: -1.4 Hodnotiť:
 

zalezi ako definujes vseobecne pouzitie. Na najcastejsie pouzivanie - hudba, filmy, fotky, internet, dokumenty je uplne vhodny lubovolny system s GUI. rozdiel je len v tom, ze ak niektory nepoznas, musis sa najprv naucit s nim pracovat. pri Windowse si to vacsina ludi uz odbila v minulosti, pri Linuxoch este nie. toto je najvacsi dovod pre nizky podiel linuxov.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

ano, toto je ten velky dovod!!!!

ach pojdem sa asi najebat nech zaspim, necakal som ake mokre snicky vyvolenych konzolakov si tu dnes precitam
Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

takze sam priznavas ze najvacsi dovod je zvyk :)
btw, linuxak nemusi byt vzdy konzolak (i ked, ta konzola predsalen ma velky zmysel). okrem toho, sam som Windowsak a linux pouzivam len prilezitostne na veci, na ktore mi Win nestaci.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ja som sa nesnazil naznacit ze ostatne distra niesu pouzitelne. Ale tak ako windows vacsina ludi pozna Ubuntu a rovnako ho vacsina aj pouziva. Cize ak chces stabilnu platrormu so zasadnejsim auditiriom Ubuntu je jasna volba
Odpovedať Hodnotiť:
 

1. Sekol si sa viac ako 20x a to aj so zapocitanim distier ktore uz prakticky neexistuju.

2. Ich vyhovorky su cisty bullshit, kedze napisat dnes nieco multiplatformovo nie je problem - staci len mysliet dopredu. Popripade vydat sw s oficialnou podporou len pre 3 majoritne distribucie by bolo tiez viac ako akceptovane riesenie (ostatne bez podpory).

3. V zasade v tomto spore nejde o Linux ale o dodrziavanie zakonov statom ktory ich sam vytvoril a hlavne ide o vseobecnu slobodu nepodmienovat lubovolnu statnu sluzbu ktora ma byt dostupna kazdemu kupov konkretnej komercnej veci. To je ako keby ti povedali, ak chces to alebo to tak sa musis priviezt na Volve XC60, inac ta neobsluzime.
Odpovedať Známka: 4.7 Hodnotiť:
 

ak bude mat volvo xc60 velku vacsinu zastupenia na nasich cestach, tak potom si dobre napisal. Takto to znie ako prd do vetra
Odpovedať Známka: -5.3 Hodnotiť:
 

Kto chce pochopi, kto nechce vypisuje prdy do vetra ako ty.

Dosad si teda namiesto toho volva skodovku ak ti to stale nedocvaklo o co ide, tak potom sa ospravedlnujem ale dopln si zakladne vzdelanie.
Odpovedať Známka: 4.4 Hodnotiť:
 

nauc sa nejakou metodou lepsie prenasat svoje mozgove pochody na klavesnicu. zajebavas kokotiny a este zvalujes chyba na mna, no strasna vidla ty budes

Odpovedať Známka: -7.5 Hodnotiť:
 

furzen, si poriadne mimo.
Ked bude to volvo majoritne a BUDE ZADARMO, potom sa tu ohanaj tvojou logikou.
Dovtedy si vedla.

Ked ma stat nuti nieco kupovat, hoci dlho vie, pouzivat otvorene riesenia, tak je to odrb.
Stavim sa, ze to nepochopis, lebo nechces a asi ani nemas cim.
Beries provizie, alebo ich davas....ked si tak okato nechapavy?
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

ocuvaj ma inteligent zadubeny, precitaj si vsetko este raz, hlavne moj prvy prispevok a hlavne, skus pochopit.

opytam sa ta takto, u nas je majoritny system windows, je u nas majoritne auto volvo xc60? Jebla paralela a jeble fakty. Plne chapem co chlapec napisal, ale namiesto volva mohol pouzit skodu felicia, tych je vsade dost, rovnako ako aj windowsu.
Odpovedať Známka: -5.4 Hodnotiť:
 

furzen, viditelne nechapes ani sam seba, ked sa vykrucas a nedokazes si priznat omyl.
Nech by pouzil ako priklad akekolvek auto, vzdy by to bolo auto, za ktore by musel jeho vlastnik zaplatit.
Komukolvek, ale zaplatit.
Pokial viem, ziadne auta na trhu nie su zadarmo.
A nutit niekoho platit, to je chore, presne ako ty!

Statna sprava JE POVINNA ZO ZAKONA, pouzivat otvorene riasenie, ktore su zadarmo!
NESMIE nikoho nutit pouzivat plateny sw, nech by bol akokolvek rozsireny!
NESMIE podmienovat svoje sluzby pouzivanim plateneho sw!

Stavim sa, ze opat nepochopis a zajebes tu nejaku sprostost.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

"Statna sprava JE POVINNA ZO ZAKONA, pouzivat otvorene riasenie, ktore su zadarmo!"

toto je LOZ!

ziaden taky zakon neexistuje.
Odpovedať Známka: -1.4 Hodnotiť:
 

ak bude volvo najzastupenejsie auto na cestach a stat povie, ze musis prist iba na volve, tak jebat taky stat.
ak bude volvo jedine s nizkou hodnotou emisii a stat povie ze musis prist na lubovolnom aute s nizkou hodnotou emisii (a kazda ina automobilka ma moznost zacat vyrabat auta s nizkou emisiou), tak to bude v poriadku.
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

polovica distier je postavena na debiane a balicky a appky su medzi nimi casto kompatibilne.
ako bolo spomenute hore, nech stat doda specifikaciu a open source komunita sa postara o kvalitny soft a este k tomu zdarma. zaplatit potom audit zdrojoveho kodu by vyslo stat menej, nez nakodenie celeho softwaru firmou, ktora na to nie je kompetentna.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

O com hovorite? Tu predsa nejde o Linux ale o to, ze inak ako elektronicky s pomocou eID sa neda v niektorych pripadoch predat a kupit polnohospodarska poda. Je znemoznene splnit si zakonnu povinnost pri predaji/nakupe v klasickej pisomnej/listinnej forme.

Ministerstvo ma podla zakona pravo poskytovat aj ine formy autentifikacie nez je eID, ale oni just za kazdu cenu vynucuju eID ... .

Priamo v dovodovej sprave ku zakonu o eGovernmente sa hovori: "Vzhľadom na snahu v budúcnosti umožniť aj používanie mobilných zariadení na autentifikáciu sa navrhuje umožniť aj alternatívnu možnosť autentifikátora, pričom však aj ten bude, ako eID, vydávať Ministerstvo vnútra SR alebo orgán ním určený."

Podla statistik pouzivanych a Asociaciou Internetovych Medii v SR az 18% navstev webovych stranok je z mobilnych zariadeni (vacsinou Android) a ich pouzivanie je znemoznene kvoli eID.
Odpovedať Známka: 6.2 Hodnotiť:
 

Mas pravdu, ale...
Myslis si, ze ten poloblazon vyssie, bijuci sa za MS to pochopi?
Stavim sa, ze nie.
Nema cim.
Odpovedať Známka: 4.7 Hodnotiť:
 

ahoj jozo, tiez mAm rad linux, rozdame si to? kasli na tych inych, ako keby si nevedel ze winuser= iq< linuxuser
Odpovedať Známka: -6.0 Hodnotiť:
 

Este doplnam, ze popri eID (a "alternativnom autentifikatore") si ministerstvo podohospodarstva moze vymysliet a poskytovat akukolvek inu autentifikaciu na svojom portali (kedze MV SR stale nevydalo vyhlasku o alternativnom autentifikatore):

"§ 21 zákona č. 305/2013 Z.z."
"(6) Orgány verejnej moci sú oprávnené zaviesť a používať popri autentifikátore podľa odseku 1 pre
špecializované portály, ktoré spravujú, aj iný spôsob autentifikácie osoby; ak iný spôsob autentifikácie osoby
zavedú, sú povinné zabezpečiť možnosť autentifikácie osoby aj prostredníctvom autentifikátora podľa odseku
1."
"1) Na autentifikáciu sa ako autentifikátor môže použiť len
a) občiansky preukaz s elektronickým čipom a bezpečnostný osobný kód podľa osobitného predpisu15) alebo
b) alternatívny autentifikátor, ktorým je jedinečná a konečná postupnosť znakov, ktorá sama nemá významovú
hodnotu, ak je k dispozícii len ako postupnosť týchto znakov, prostriedok alebo procedúra alebo ich
kombinácia."
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Srac si sam. V celej europe to ide k tomu ze pouzivanie webov a aplikacii v statnej sprave je multiplatformove. Keby pani na ministerstvach zamestnavali ludi ktori tomu rozumeju a nejde len o vlastne vrecka,tak to vyzera inac. A napisat ze maju problem s testovanim... Tak sorac ale staci oslovit komunitu priklad Linuxovu a stat usetri. Nic v zlom ale dnes sa da napisat cez web alebo inak vsetko multiplatformovo ci uz cez php, javu, python, flash, c, c++. A nech mi nikto nehovori ze to nejde. Prikladom moze byt zruseny program pod natlakom NSA na kryptovanie truecrypt. Bol napisany pre win/Linux/Unix, Takto isto su pisane aj ine aplikacie.

J
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

No su ludia ktory si nevedia vytiahnut hlavu z piesku :-). Uvedom si ze na tich "hovnach" bezi vedsina serverou bank firiem .... hmm asi to musi bit velmi zle ked to pouzva wedsina IT korporacii " Google, Yahoo, Facebook ..." Ale dakomu s tvojim IQ to asi nevisvetlim a ani nechcem citujem jedneho mojho oblubeneho filmoveho hrdinu "Pre hlupaka ja kazdy hlupak" Forest Gump.
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

vacsina mainframe + mission critical serverov fici na unixe. len blazon by tam uvazoval o nasadeni linuxu. ibm a hp tu hraju svoju rolu uz roky a hraju ju dobre.
linux je dobry akurat tak na menej dolezite veci, akymi su napr. web servery (kde ma cca 1/3 - 1/2 podiel). na desktope je vhodny akurat ako kancelarske pc, do domacnosti ako media center alebo bordel server.
Odpovedať Známka: -7.8 Hodnotiť:
 

Pekne si to napisal. Neda sa nic ine, len suhlasit! Ak sa uz ale tak boja o bezpecnost na Linuxe a rozdrobenost, mohli by to otestovat aspon na "jeden typ" Linuxu a vydat to...
Btw nechapem, preco sa v poslednej dobre sklonuje pojem diskriminacia. Vzdu bude niekto MAJORITNY a niekto MINORITNY. A nech mi niekto nezacne rozpravat o diskriminacii v PC. Nic take neexistuje...vsetko je na daleko na par klikov. vzdy sa da nainstalovat virtualku, nainstalovat iny prehliadac, atd. Diskriminacia v realnom zivote funguje trochu inac a ma dalekosiahlejsi dopad na fungovanie jedinca ako "diskriminacia" v technologiach.

Toto co robia je len cista pravnicka samopasnost. Lebo vidia nejaku dieru v systeme, tak preco si z nej trosku nevycucnut. Nema to nic spolocne so systemovym spristupnenim statnej spravy sirsej verejnosti.
Odpovedať Známka: -7.3 Hodnotiť:
 

Co je pravnicka samopasnost?

To, ze vo Vynose o standardoch ktory je vydany v Zbierke zakonov SR je nieco uz od roku 2008 predpisane ako povinne - pricom to pravidlo bolo tvorene za ucasti odbornej verejnosti v odbornych pracovnych skupinach - kam sa mimochodom mozete sam zapojit svojimi navrhmi?

Alebo to, ze MF SR nepokutuje za porusovanie standardov, aj ked mu to zakon 275/2006 Z.z. umoznuje vo vyske 2000 az 25000 EUR?

Alebo je samopasnost to, ze vlada SR sama v Koncepcii vyuzivania softverovych produktov v roku 2009 skonstatovala, ze taketo praktiky su "nepripustnym, statom podporovanym budovanim monopolistickeho postavenia" vybranych dodavatelov?

Alebo je samopasnost to, ze viacere dokumenty OSN a EU odporucaju pre sluzby verejnej spravy "multi-channel approach" a zohladnovanie potrieb starsich alebo hendikepovanych ludi?

Kde v tejto veci vidite, ze si chce niekto nieco vycucnut? Ja ho vidim akurat tak na strane dodavatela IT riesenia ...
Odpovedať Známka: 5.7 Hodnotiť:
 

Tak nech si v NASESe ci akom dase nainstaluju na tych svojich windowsoch virtualbox s ubuntu a mozu vyvyjat a testovat kolko len chcu. Nemusia k tomu robit ziadne obstaravanie, nebudu potrebovat ani cent navyse do rozpoctu, vsetok potrebny software je zadarmo.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Mam pocit ze Microsoft Visual Studio na Ubuntu nerozbehas... Tu bude zrejme ten zadrhel :D :D
Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

Mozu fungovat na internom systeme tak, ako napriklad banky - banku nezaujima aky mas prehliadac ci OS, ale do systemu sa dostat vies jednoducho. Len kokot ako ty obhajuje kokotov, ktori su neschopni v 21. storoci spravit nieco nezavisle od akejkolvek platformy.
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Este par rokov a TVOJORITNA cast bude mat tiez zhruba 1,5 percent, zvysok bude android, chromeOS a mac OS
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

no, vzhladom na to, ze vacsinu zastupenia si Win drzi len vdaka hram, alebo starsim ci lenivejsim ludom, ktori sa nechcu naucit nic nove, myslim ze na tom nieco bude.

Vela mladych (hlavne v IT sfere) uz postupne prechadza na linuxy a uz aj tie hry sa vdaka SteamOS pomaly zacinaju portovat.

A ked potom taky ccccc zisti, ze tie linuxy sa spustia rovnako rychlo aj po 2 rokoch bez reinstallu, ze sa nezacnu spomalovat aj po pol roku bez restartu, ze s tym vie pracovat efektivnejsie a rychlejsie, ze zrazu vie spravit veci, ktore predtym nevedel, mozno sa mu to aj zapaci :)
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

Napriek tomu, keby take primitivne individuum ako ty zistilo, co si ale neprizna, ze mne bezi w7 2.5 roka stale v pohode, boot vidotelne rovnako rychly, asi by ta jeblo o konzolu. A to tam nemam len mozillu a gimp ty kreten zadubeny
Odpovedať Známka: -4.0 Hodnotiť:
 

XP, 7 pro, 7 ult, vsetky sa casom spomalili. 7 pro vydrzal najdlhsie, skoro 2 roky, ale predsa. a teraz uz aj 8.1 zacinaju blbnut. aspon ze mam licenciu zdarma a nemusel som za to vyhodit tazke prachy.

Ze ty vyuzivas PC na facebook, to uz je tvoj problem, niektori z nas potrebuju fungorat produktivne, takze len samonta instalacia OS je nasledovana doinstalovanim desiatok klucovych aplikacii. V priebehu casu su doinstalovane dalsie potrebne appky, odstranovane nepotrebne a pod. a to vsetko nechava bordel v systeme, v registroch a kde kade.
Odpovedať Hodnotiť:
 

zaujimave odhady, cez pocitac som na fb tak 3 krat do mesiaca. K tomu 14-rocnemu xp, myslis to vazne? Spomen teda aj win 1.
Odpovedať Hodnotiť:
 

ano, XP myslim vazne. predtym nez som presiel na 7 som ho dlhodobo pouzival. a 7 som dlhodobo pouzival predtym nez som presiel na 8. nieco sa ti na tom nezda?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Len aby teba ne*eblo o Aero, keď zistíš, že to individuum má po 2.5 roku boot ešte rýchlejší a systém sa stále zmestí do 2GB nie ako tvoj, čo už zaberá 50G.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Aero som vypol ako prve. Dalej, system nema 50G ani po 2.5 roku so vsetkymi IDE, SDK, grafikou... ale ty to asi vies lepsie
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

to ho bud nemas updatnuty a vyuzivas na minimum dlhe roky,
alebo sa o neho staras ako o tamagochi a viac casu venujes udrziavaniu systemu vo funkcnom stave, nez produktivnou pracou,
alebo ho mas na nadupanej masine na SSDcku a teda si si to 15 sekundove spomalenie bootu, ktore vzniklo postupne v priebehu rokov, nevsimol.
Odpovedať Hodnotiť:
 

ze si bol odkojeny na windowse je pekne, vitaj v klube. avsak svet nepozostava len z dvoch operacnych systemov, Win vs Linux. a hlavne, cela pointa nie je v tom, aby to bolo prave na linuxoch, ale aby bolo dostupne riesenie zdarma a aby neboli obcania nuteni vyuzivat produkt jednej konkretnej firmy, nech uz je ktorakolvek.
Odpovedať Hodnotiť:
 

tak implementacia programu ktory pouziva smartcard je v linuxe ci osxe zlozita ? u fu*ing kidding right ?!
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

Nevidim dovod podporovat minoritne systemy s bezvyznamnymi trznymi podielmi. Ak doplnia podporu linuxu a OS X, potom ich bude zalovat komunita okolo BSD alebo ReactOS ? Cely koncept je zly. Autentifikacia by mala byt nezavysla od OS, bez dalsich kariet a citaciek a funkcna v kazdom prehliadaci v ramci platnych standardov.
Odpovedať Známka: -2.5 Hodnotiť:
 

Ako to asi tak robia tí, čo vyvinuli software fungujúci na všetkých spomínaných OS? To musí byť nejaká mágia.
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

nuz, technologicky neutralne riesenia aj o to tu ide. bohuzial velmi malo toho, co i len prejde okolo Microsoftu je technologicky neutralne.
Odpovedať Známka: 5.4 Hodnotiť:
 

Tu neide o majoritny a minoritny system, ale o nanutenie konkretneho komercneho riesenia statom.
Okrem toho, v IT sfere ma podiel mnohonasobne vyssi, na urovni desiatok percent. Ak by som mal sudit podla ludi z mojho okolia, tretina ludi ma bud linuxy alebo Mac OS.

A vyvinut nieco multiplatformove dnes uz vobec nie je taky problem. Fakt, ze skoro vsetky najrozsirenejsie linuxove distra su postavene na debiane tomu len pomaha.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

no vsak to je ta sranda ze jablko je v passe, mozno sa drzia hesla jablko sem nepustime :), ono fakt je aj to ze bez internet exploreru si na katastri mapu nepozries, cize linux a jablko skoncili aj tu. Nemam ich rad ale pravda je bohuzial taka ze uz aj v softwaroch je diskriminacia, no to sme sa dostali uz nielen vo farbe pleti sa diskriminuje :) uz aj v pc, kam tento svet speje.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Zas kvalitne zradlo pre trollov ....
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Drzim im palec, vyhovorky zhotovitela su smiesne nakolko to nema byt applikacia, ktora ma byt sucastou OS, ale iba doplnok pre prehliadac.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

eDane bol tiez program ktory fungoval len pre windows, potom spravili java verziu, takze pod linuxom to islo bez problemov, vyplnil som danove priznanie a vytlacil.
posledne danove som vsak uz vedel len vyplnit, ked som ho chcel vytlacit tak to chcelo odo mna podporu FDF. ked zacnete okolo toho badat tak zistite ze to funguje len v origos Adobe Readery ktory pod linuxom funguje dost naprd, respektive v archlinuxe nieje dostupny.

ano linuxove distribucie su rozne, ale veci sa daju spravit aby fungovali, napriklad taky firefox ...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

eDane nefunguju ani pod windowsom. Minule som si pustil tu java verziu a nedokazal som tam vlozil proxy nastavenia. To okno sa mi neotvorilo. Alebo v tej natovnej verzii mi zasa nevedelo aktualizovat na najnovsie dokumenty.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

tiez nechapem naco by sa niekto namahal robit nieco pre system s 1.5% na trhu. Pre windows phone sa tiez nerobi kazda blbost, lebo je to proste minoritny system
Odpovedať Známka: -6.7 Hodnotiť:
 

Lebo to nie je o trhu, ale o zakonoch.

To je ako keby ti napisali, ze ta na urade vybavia, iba ked tam prides na Skodovke. Mas ine auto? Smola, Skoda je dominantna.

Jednoducho nemozes nikoho nutit, ze ked chce komunikovat so statnou alebo verejnou spravou, musi si kupit to a to. Jednoducho ma pocitac? Ma. Vie sa pripojit na Internet a komunikovat s inymi? Vie. Tak preco stat robi prekazky?
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

1.5%?
robis si picu?
tolko maju vsetky linux distra dokopy. a vsetky verzie toho najpouzivanejsieho - ubuntu nemaju vsetky spolu ani jedno mizerne percento. stovky distribucii, mnoho aktivnych verzii, minimalne styri verzie init, rozne graficke rozhrania... cloveka aby jeblo :)

a potom sa linuxaci cuduju, ze je pre nich malo pouzivaneho softu. linux je fragmentovany jak pica, chyba mu nosna myslienka a nedodrzuje ani vlastne standardy a ani tie, z ktorych vychadza.
preto je temer vsetok profesionalny soft len pre windows, macos (pripadne cad ako napr. catia a pro/engineer aj unix).
a preto sa nan nic neoplati kodit.
Odpovedať Známka: -3.8 Hodnotiť:
 

Linux ma vlastne standardy? No ze daj ake to su!
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

napriklad kazdy linuxak ma dva velke popolniky na ksichte, to je standard. dalej, vaha pod 50kg, tiez linuxovy standard.
Odpovedať Známka: -4.5 Hodnotiť:
 

drzim palce, aby si v blizkej buducnosti stretol svojho prveho informatika :)
evidentne si zatial nemal to potesenie.
Odpovedať Známka: 4.3 Hodnotiť:
 

ale mal. ti, co uz nemaju popolniky maju zas vahu do 25kg, postavu ako utly chlapec v puberte a 100% z nich casto plodi nejake hlboko filozoficke myslienky prebrane zo sajtov pisanych tiez podobnymi tvormi
Odpovedať Známka: -7.8 Hodnotiť:
 

tak to si fakt nevidel informatika, ale nejake 12 rocne decko.
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

definuj profesionalny soft :)
Informatik, administrator, programator a podobna pliaga vdaka ktorej dnesny svet funguje uprednostnuju prave linuxy, pripadne obcas MacOS. pretoze tam veci aj funguju. Distra sa roznia, to uz je o prioritach, soft sa ale casto da pouzivat medzi distrami bez problemov.

a ze nemusis kazdy rok robit komplet reinstall aby sa system nespomaloval, to uz je len ceresnicka na torte :)
Odpovedať Hodnotiť:
 

kde to mam podpisat?
btw. mapa na katastri +1...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Sem, dole, na tuto kupno-predajnu zmluvu, Master Bruce. Potom bude Slovensko cele iba Vase.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Aj tak tak to zaplatíme len my, takže ma to moc neteší.. A aj tak všetky tieto .gov veci sú pre IE a WIN.. Mali rozhodiť zopár WIN PC po úradoch s tým, že ľudia ktorí ich nemajú si to môžu ísť naklikať tam, príp. s pomocou... možno by z toho bol menší prúser..
Odpovedať Známka: -6.0 Hodnotiť:
 

Nechapem. Uz na jesen 2013 na ITAPA ukazovali, ze eID klient funguje v Mac OS X, ale dodnes verejnosti ten software nespristupnili:
youtu.be/iyZ2008ZJD4?t=7m22s

V maji 2014 na ITAPA tvrdili, ze dovodom nespristupnenia je potreba "zladenia" eID klienta s podpisovacim softwarom D.Signer/XAdES - Java verzia. eID klient je ale dolezity a pouzivany aj bez podpisovania ...
youtu.be/CtfnxVKIVjw?t=32m58s
Odpovedať Hodnotiť:
 

Podpisovac D.Signer/XAdES - Java verzia pre vytvaranie zaruceneho elektronickeho podpisu v Linuxe, Mac OS X a Windows uspesne ziskal certifikat NBU SR v juni 2014:
http://bit.ly/1AdP2bf
http://bit.ly/1oJqOx6

eID klient sa vobec necertifikuje. Napriek tomu nie je doteraz zverejneny na stiahnutie.

Nehovoriac o tom, ze neposkytuju alternativnu moznost autentifikacie, aj ked im to zakon umoznuje.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Pani suskanda vravela, ze na Linux aj Mac OS uz to existuje a dokonca to aj funguje.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Prečo sa tu furt sakra niekto prieči Windowsom a IE???
Odpovedať Známka: -10.0 Hodnotiť:
 

Kurnik dnes uz ma vsetko slapat cez browser, akykolvek, ak dnes niekto surne potrebuje zlozitu lokalne beziacu aplikaciu na autentifikaciu na web, tak pouzije javu a to slape vsade.

Navyse za par rokov sa vyrok "vsetko cez browser" zmeni na "vsetko cez mobil" a potom som zvedavy co budu tito dinosauri robit. Asi IT zakazky pre stat.

Odpovedať Hodnotiť:
 

Konstatujem, ze danu "applikaciu" urobim za 1/4 ceny a 1/6 casu a je mi uplne jedno pod aky OS to bude a bude plne funkcna.
Odpovedať Hodnotiť:
 

ok, beriem ta za slovo.
workbench a FCIII.
Odpovedať Hodnotiť:
 

ziadam, aby vsetci linuxovi trotli bojovali za podporu C64 v statnej sprave.
tento kusok vlastnim a kedze ziadate univerzalne riesenia, toto by nemal byt technicky problem.

urcite si nebudem kvoli vam kupovat pocitac s win, linuxom ani osx. dyskrymynacija.
Odpovedať Známka: -2.5 Hodnotiť:
 

Dalsi prispevok mimo misu.

Skuste si precitat vyzvu EISi a clanok a pochopite, ze tu nejde primarne o dozadovanie sa podpory len pre Windows, Linux a Mac OS X, ale o nevynucovanie elektronickej komunikacie a riesenia postavene na standardoch.
Odpovedať Hodnotiť:
 

predpokladam, ze skutocny problem spociva v certifikatoch na el. podpis.
tam predsa standardy su, ale co si pamatam, nikto nechcel zafinancovat sw pre ine systemy a zaplatit previerku.
a mne sa to naozaj za vas platit nechce.

Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

tak mi zaplat windows a vsetok potrebny SW a tiez kazdemu obcanovi SR (sebe nemusis)
Odpovedať Hodnotiť:
 

kup si, 100 eur nie je vela. alebo ako ezio, ukradni.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

No 100 eur viem vyuzit aj lepsie nez na nieco co nepotrebujem a co ma nuti si zabezpecit stat, ktoremu som odviedol dane.
Odpovedať Hodnotiť:
 

nikto ta do nicoho nenuti - ak ty chces nieco vyuzivat, tak si zabezpec potrebne prostriedky.

osobne som za to, aby stat nic nerobil na operacne systemy s menej ako 5% penetraciou. zbytocne vyhodene peniaze, ktore sa mozu pouzit inde.
98,5% ludi linux na svojom pc nepouziva, nepotrebuje a nechce. preco by mali doplacat zo svojich dani na par linuxakov?
Odpovedať Hodnotiť:
 

OK, ked to beries tak tak potom linux ma vacsi podiel nez windows. Vies preco? Android, linux distra, settop boxy, smarttelky,.. urcite by som nasiel zariadenie, ktore pouzivas a je v nom linux. A to neratam unixove systemy.
Odpovedať Hodnotiť:
 

1. debata sa tyka PC. ja osobne pisem 'na svojom PC nechce a nepouziva'.
ty sa obranujes inymi systemami, teda, vsetko, co si napisal, nie je vecne a preto je tvoj koment v celej miere zamietnuty.

2. android = linux+unix+ms patenty. bez vsetkeho toho by nebol a nebezal tak ako ma.

3. cisty linux u mna nenajdes. unixu je u mna dost, ale linux je pre mna az prilis nedorobeny.
Odpovedať Hodnotiť:
 

1. A preco iba PC? Mna nezaujima o com pises ty. Kazdopadne hovoris o statistikach, ktore ani neviem odkial mas. Ja mam statistiku podla ktorej sa linux pouziva na viac nez 5% strojoch, co uz splna tvoju definiciu podpory. Kolko ludi pouziva linux na Slovensku? Dalej si treba uvedomit, ze ludia maju pravo pouzivat sluzbu, za ktoru si danami zaplatili, bezplatne a bez vyzadovania zakupenia sw od tretej strany, ktora je navyse jedina. To smrdi monopolom a nekalou sutazou.

2. Toto ma zaujalo. Co unixove ma v sebe android a linux nie? MS patenty su diskutabilne, kedze opensource android M$ zatial nenapadol. A ty ostatny co sa nechavaju vydierat platia.

3. Lenze linux si mozes naistalovat bez platenia nejakej licencie co sa pri windowse neda a o tom je cela diskusia. Ak si si nevsimol cela diskusia je o slobode vyberu, kde teraz si vybrat nemozes cim som napr. ja diskriminovany.
Odpovedať Hodnotiť:
 

A preco by som ja ako linuxak mal doplacat (popri svojich nemalych daniach) za statnu sluzbu ked zakon hovori jasnou recou?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Zly predpoklad.

Podpisovac D.Signer/XAdES - Java verzia pre vytvaranie zaruceneho elektronickeho podpisu v Linuxe, Mac OS X a Windows uspesne ziskal certifikat NBU SR v juni 2014:
http://bit.ly/1AdP2bf
http://bit.ly/1oJqOx6

Uz v roku 2012 ziskal od NBU certifikat pre Windows/MacOSX/Linux software Disig Web Signer.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ked ho pripojis na internet a bude schopny sifrovat/desifrovat v normalnom case standardne algoritmy AES a RSA, tak tu vidim iste moznosti ;)

PS: ten internet by sa teoreticky dal riesit cez dymove signaly vybuchujucich kondikov na doske.
Odpovedať Hodnotiť:
 

preco ma nutis vyuzivat AES a RSA?

to neni od teba pekne.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Lebo je to standard a pouziva sa to pri podpisovani a sifrovanej komunikacii?
Odpovedať Hodnotiť:
 

ale ja to pouzivat nechcem.
nechapem, preco ma nutis.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

To je ako prikaz, ze ak chcem prist na danovy urad zaplatit dane, nemozem prist inym autom ako Maybach. Pokial na neho nahodou nemam, lebo som luza, tak si ho mozem prenajat za 1000eur/hodina.

Slovensko nase krasne SLOVENSKOOOOOOOOOO, ehm slovakistan !
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár