neprihlásený Sobota, 23. novembra 2024, dnes má meniny Klement
Tovar pri online nákupe je od piatka možné vrátiť do 14 dní

Značky: legislatívaSlovenskoochrana spotrebiteľa

DSL.sk, 16.6.2014


Od piatka 13. júna začali na Slovensku ale tiež v zvyšných krajinách EÚ platiť nové pravidlá ochrany spotrebiteľa pri nakupovaní cez Internet a ďalších formách nakupovania na diaľku.

Nové pravidlá vychádzajú z európskej smernice 2011/83/EÚ prijatej v októbri, na Slovensku sú transponované zákonom číslo 102/2014. O prijatí nových pravidiel na úrovni EÚ sme informovali v tomto článku.

Najväčšou zmenou je zmena lehoty, do ktorej je možné vrátiť tovar respektíve zrušiť zmluvu uzatvorenú na diaľku bez udania dôvodu. Kým doteraz na Slovensku platila lehota 7 pracovných dní od prevzatia tovaru respektíve uzatvorenia zmluvy o službe, po novom je to 14 kalendárnych dní.

V absolútnej väčšine prípadov to vedie k predĺženiu reálnej lehoty a teda zvýšeniu ochrany spotrebiteľa. Výnimkou bude niekoľko dní doručenia tovaru v období s nahustenými dňami pracovného voľna, napríklad pri doručení tovaru v piatok 21. decembra. V takomto prípade bude podľa súčasných pravidiel spotrebiteľ môcť vrátiť tovar do 7. januára, podľa nových pravidiel do 4. januára.

Kým doteraz lehota nebola harmonizovaná, nová lehota je celoeurópska a zákazník bude mať minimálne 14 dní na vrátanie pri nákupoch z ľubovoľnej krajiny EÚ. Novú lehotu boli jednotlivé štáty povinné zaviesť najneskôr práve od 13. júna 2014.

Na niektoré tovary a služby sa právo nevzťahuje alebo vzťahuje obmedzene. Napríklad pri sťahovaní digitálneho obsahu može spotrebiteľ zmluvu zrušiť len ak ešte nezačal sťahovať, na nákup časopisov, prenájom áut, nákup leteniek a rezervácie v hoteloch, rýchlo sa kaziace tovary a na mieru vytvorené tovary sa právo nevzťahuje. Pri rušení služby zaplatí spotrebiteľ pomernú časť za už poskytnutú časť služby.

Po zrušení zmluvy musí predávajúci vrátiť peniaze kupujúcemu a podobne kupujúci vrátiť tovar do 14 dní.

Nová legislatíva tiež posilnila ďalšie práve spotrebiteľa a okrem iného sa rozšírila informačná povinnosť predávajúceho voči kupujúcemu.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Protimonopolný úrad začal prešetrovať, prečo v SR nie sú skutoční virtuálni mobilní operátori
Nový trailer filmu Minecraft
Linux v ďalšej verzii vyradí súborový systém Reiser
Odštartovaná výroba flash pamäte s 321 vrstvami
Apple má prvýkrát použiť vlastný 5G modem v iPhone v marci
Linux dostáva podporu veľkokapacitných pamäťových SDUC kariet
USA požadujú, aby Google predal Chrome a potenciálne aj Android
ISS zvýšila orbitu, aby sa vyhla troskám zo satelitu
Vzniknú fyzické zábavné tematické Minecraft parky
Qualcomm chystá Snapdragon CPU pre lacnejšie PC, majú začínať na 600 dolárov


Diskusia:
                               
 

a ked si objednam cez internet escort sluzbu?
Odpovedať Známka: 8.9 Hodnotiť:
 

Pred zasunutim.
Odpovedať Známka: 9.1 Hodnotiť:
 

:(
Odpovedať Známka: 6.2 Hodnotiť:
 

Prostitutke neplatis za sex, ale za to, ze potom odide. Najdrahsi je i tak sex zadarmo....
Odpovedať Známka: 9.1 Hodnotiť:
 

zadarmo neexistuje, vzdy niekto musel za to zaplatit.

ja nie som milionar aby som nejakej babenke platit za hodinu sexu. zvlast ked ich za jeden tyzden miniem viac ako je moja vyplata :D

a platit za nieco, z coho ma aj druha strana uzitok mi pripada hlupe.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

nejak si veris:D
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ja mam minimalnu mzdu :P
Odpovedať Hodnotiť:
 

V tom pripade mozes ist jedine http://dopice.sk
Odpovedať Známka: 7.9 Hodnotiť:
 

pri escort (odlisovat od prostitutka) mas 5 alebo 15minut, ako kde...
Odpovedať Známka: 8.8 Hodnotiť:
 

Pozor, ženu možno po sobáši vrátiť do 24-hodín!!!
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

a vratis ju svokre, nie? drzim palce, nech ti pomaha armada :)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Svadba sa da anulovat do 24 hod., aj cirkevna.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

ale zalezi od svokry
Odpovedať Známka: 8.9 Hodnotiť:
 

To myslíš ako že svokra sa ti viac zapáči?
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

Svadba sa da anulovat za urcitych predpokladov a moze to byt aj viac ako 24 hodin. Lenze nie je to tak jednoduche.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Urban legend.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

a kde je tých 15? ;)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Plati to aj pre eshopy, ktore to nemaju v podmienkach predaja? Neverim ze kazdy obchodnik, ktory ma eshop, sleduje zakony a den po vydani tohto nariadenia, si prepisal znenie podmienok. Ako to teda bude fungovat, ak si tovar zakupim po odsuhlaseni podmienok s neaktualnym nariadenim?
Odpovedať Známka: -1.4 Hodnotiť:
 

napadnes to na medzinarodnom sude v haagu samozrejme
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ako mozes odsuhlasit nieco co je uz neplatne?
Odpovedať Známka: -5.7 Hodnotiť:
 

zaškrtnutím checkboxu "Súhlasim s obchodnými podmienkami".
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

Predmetna cast obchodnych podmienok ktora je v rozpore s aktualnym zakonom je neplatna.
Odpovedať Hodnotiť:
 

mne je to jasne, ale odpovedat som musel. mam vychovu :D
Odpovedať Hodnotiť:
 

Zakon je v tomto pripade nadriadeny obchodnym podmienkam predajcu. Inak by to cele nemalo zmysel. Takze spokojne mozes kupit tovar, aj ked to predajca este nema zapracovane v podmienkach. V pripade, ze by odmietal akceptovat vratenie do 14 dni, mozes mu pohrozit sudom (samozrejme staci slovenskym, nemusis chodit nikde do haagu, ako to odznelo vyssie).
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Dakujem za kazdu odpoved.
Odpovedať Hodnotiť:
 

cize konecne si mozem z alzy poziciavat filmy a hry na 2 tyzdne?
Odpovedať Známka: 0.8 Hodnotiť:
 

predsa na spotrebny tovar sa to myslim nevztahuje, ani na papier slebo baterie a podobne..
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Filmy asi ano, ale hry pochybujem, kedze vacsina sa aj tak teraz registruje online napriklad na Steame, Origine, ... neviem ako by si to vratil.
Odpovedať Známka: 8.2 Hodnotiť:
 

No neviem, ale zas bude na Alze príliš veľa "rozbalených" zrkadloviek z dovoleniek.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

a teraz ako bude zakon riesit zneuzivanie??? ci ak si predajca mas smolu?? Nieje to stastne riesenie, mal by byt na vratenie dovodu relevantny dovod = tovar nesplna slubovanu funkcionalitu. Nieze si kupis 55" telku a po MS v "dopln oblubeny sport" ju vratis..
Odpovedať Známka: 5.8 Hodnotiť:
 

Asi nijako. Je to skôr koncipované pre krajiny s vyššou kultúrou obchodníkov aj zákazníkov. V post-komunistických demokraciách pretrváva nepriateľský vzťah obchodník - zákazník, kde sa jeden s druhým vždy snaží nejako vybabrať.
Odpovedať Známka: 8.8 Hodnotiť:
 

tak ale za ten cas ako zakaznik si si uz mohol oddelit zrno od pliev. Napr. v hej.sk uz nekupim nikdy vzivote nic ani ked to bude zadarmo. Ostatne co pouzivam su uplne OK, dajme tomu v ****.sk (aby som nerobil reklamu, ale je to ten obchod co doteraz zvadzal ako hlavnu cenu bez dph, a tak 3-4 dni uz s dph ;) ) som ziadny problem od 2006 nemal...
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

hej.sk je bezproblemovy
Odpovedať Známka: 0.7 Hodnotiť:
 

Zvláštne, mne tam nechceli vyreklamovať HDD, pretože mali bordel v papieroch a tvrdili že ten disk mi nepredali. Keď som HDD nemenovanej značky poslal do nemeckej centrály, poslali mi namiesto zeleného nový čierny v rovnakej kapacite, ktorý funguje doteraz.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

de? hej ci alze?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Mne sa zasa hnusí z Alzy niečo kúpiť vždy keď zbadám toho zeleného
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

ano, presne, keby som o alze pocul prvy krat na zaklade reklam s mimozemstanom, tak tam nikdy nic nekupim. V alze nakupujem od 2006 a vtedy este toho panaka netlacili. Neviem ktory magor si zmyslel ze to je dobry napad, je to silne odpudiva postavicka. Da sa vsak ignorovat...
Odpovedať Známka: 7.6 Hodnotiť:
 

Aj negatívna reklama je reklama :D Prave preto toho zeleneho hajzlika ešte používajú na propagáciu :D
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

A keď vidím tú reklamu na "letné vianoce" tak mi je na blytie. To čo za obmedzenec vymyslel? :D
Odpovedať Známka: 6.8 Hodnotiť:
 

v cesku su niektore drogy zlegalizovane, mozno preto je vacsina cechov fuser
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Vratit mozes ked zistis ze ti tovar nevyhovuje - a to neodkladne. Zaroven si obchod moze strhnut cast ceny za opotrebovanie vyrobku. Takze by malo stacit pozriet sa na pocet vyfotenych snimkov pocas 14dennej dovolenky (alebo pocet hodin kolko bol TV zapnuty) a hned mas jasno.
Ze ti fotak nevyhovuje zistis po par zaberoch, povedzme ze 100-200. Takze ak si niekto na dovolenke nacvaka par tisic fotiek, kludne by mu mohli vratit o 10-20% menej.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

cize spravim 100-200 fotiek a do konca dovolenky uz nebudem robit ziadne fotky? alebo odletim domov vymenit fotak? ;)
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Ak si predajca tak si zlodej, svina a predator, a nezasluzis si zlutovanie. To predsa kazdy vie.
Odpovedať Známka: 8.7 Hodnotiť:
 

zase nebudeme blbci, "kupim" si uz rozbaleny...
Odpovedať Známka: 8.3 Hodnotiť:
 

Dik za inspiraciu.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Zaujimalo by ma, ze ak si trebars kupim kazde 2 tyzdne nejaku vec a potom ju vratiim s tym, ze chcem spatky peniaze, moze mi eshop zakazat u nich nakupovat aby zastavil zneuzivaniu? Ak ano, co v pripade, ze sa jednalo naozaj o nespokojnost s tovarom a nie o zneuzivanie?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Zrejme tam je počet, napr. 3x, na určitý druh tovaru.
Takýchto špekulantov ako Ty je dosť aj s terajším systémom.
Odpovedať Známka: 7.6 Hodnotiť:
 

Keď už to chceš takto zneužívať tak neboj nič na svk je dosť shopov že máš čo robiť až do dôchodku.Ak si seriózny a vrátiš tovar fakt pre nespokojnosť tak to sa stane 1-2krát za život.Ale umelcov sa nájde vždycky dosť.
Odpovedať Známka: 6.9 Hodnotiť:
 

A kto znasa cenu dopravy pri posielani reklamacie k predajcovi? stale zakaznik? cize za mechaniku v hodnote 20€ do notebooku si musim zaplatit kuriera 6€ ? to pri 3 reklamaciach by som mal dalsiu mechaniku.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

a kto znasa cenu dopravy, ked reklamujes v kamennom obchode? Napr. ja teraz reklamujem kreslo z aska (zakupene online), rozpadlo sa koliesko. Pride pren kurier a potom mi ho donesie spet...
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Toto je zakon o nakupe cez internet, cize tu su trosku ine podmienky ako vratenie tovaru v kamennom obchode v meste, kde mozem skocit na biku/aute a miniem tak pol eura za naftu. Preto sa pytam, ci v danom zakone je konkretne stanovene, ci cenu dopravy pri reklamacii znasa predajca alebo nakupca, pretoze v danom zakone 102/2014 som to nejako nevedel najst.
Odpovedať Hodnotiť:
 

divil by som sa, keby zakon vobec riesil dopravne tovaru na reklamaciu.. zadok si vies utriet sam? ci aj hajzlak ti ma zaplatit bufetarka kde si kupil tresku a 3 rozky?
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

roob_ pytam sa slusne, mozes si odpustit tieto frazy? nemam 15 rokov a nezelam si aby si takto so mnou komunikoval, pytam sa seriozne, pretoze ak vracias tovar v zahranici, dopravu ti po uznani reklamacie predajca preplaca, avsak tu nevidim nikde definovane v zakone, kto znasa cenu prepravy pri reklamacii smerom k predajcovi. Pretoze niektori predajcovia napriklad ponukaju "zvoz" od zakaznika, ini vyzaduju iba dopravu kuriera a specialne su natom uplne e-shopy bez kamennej pobocky, kde to nejde ani k nim, ale ziadaju aby si to poslal na druhy koniec slovenska k vyrobcovi do servisneho strediska, kde ich este aj ty podla serioveho cisla musis kontaktovat a vyplnovat formulare.
Iba som sa pytal, ci niekde proste zakon definuje kto znasa cenu prepravy. Tot vse
Odpovedať Známka: 4.3 Hodnotiť:
 

Moj osobny nazor je, ze cenu prepravy ma znasat kupujuci. Presne rovnako ako v kamennej pobocke. To ze niektori predajcovia ti preplatia aj prepravu je ich benefit. Ak by zakon priamo urcoval (niesom si vedomy toho ze urcuje) povinnost predajcu znasat cenu prepravy reklamovaneho tovaru, tak by som si to uz asi od 2002-3 vsimol. Zatial som si to nevsimol.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

tak napr zaslanie tovaru je na mna a potom zaslanie od predajcu je zasa nanho.
Odpovedať Hodnotiť:
 

A kto by mal podľa teba platiť dopravu, keď mi obchodník pošle pokazený tovar a chcem teda odstúpiť od zmluvy?
Odpovedať Hodnotiť:
 

ten isty, kto ti plati dopravu ked kupis pokazeny televizor v nay-elektrodom (cize ty). Tam tiez ziadas aby ti ho prisli zobrat domov? Nakup cez internet je rizikovy, preto mas tych 14 dni na vratenie. Ale co ma s dopravou obchod???? si to zober ako chces/dones spet ako chces. Ked aj peso. Obchod nevie ze ten tovar je pokazeny, tak isto to nevie shark.sk ani tvoj miestny predajca, kym to nevybalia/nevybalis ty doma.
Si uvedom s akymi rabatmi sa tam pracuje, to nieje ze ti pride geodet odmerat za 20 minut jednu stranu pozemku a vypyta 200€.
Odpovedať Hodnotiť:
 

§ 9
Povinnosti predávajúceho pri odstúpení od zmluvy
(1) Predávajúci je povinný bez zbytočného odkladu,
najneskôr do 14 dní odo dňa doručenia oznámenia
o odstúpení od zmluvy vrátiť spotrebiteľovi všetky platby,
ktoré od neho prijal na základe zmluvy alebo v súvislosti
s ňou, vrátane nákladov na dopravu, dodanie
a poštovné a iných nákladov a poplatkov; tým nie je
dotknuté ustanovenie § 8 ods. 5.
Odpovedať Hodnotiť:
 

pokial viem aj v pripade, ze s reklamovanim tovaru v kamennom obchode ti vzninku preukazatelne naklady je predajca povinny pri uznanej reklamacii ti ich preplatit.
samozrejme len nevyhnutne a najnizsie mozne naklady. cize ak ides odniest nejake haby, tak ti preplatia listok na autobus, nie taxik. podobne je to pri postovnom. odporucam sa vyhnut obchodom z vychodneho slovenska, su to zmrdi co sa budu vykrucat a tusim, ze maju pribuznych na SOI v kraji alebo su fakt na vychode take lenive telata vsade.
Odpovedať Známka: 1.1 Hodnotiť:
 

zas zrno a plevy.. kazdy kto chce mat TICHE PC SKusit, moze aj v isty vychodoslovensky eshope, ktory nenapisem ako sa vola :). A urcite to niesu zmrdi.
Odpovedať Známka: -4.3 Hodnotiť:
 

presne, mam od neho cca 2000eurovy pc a slape dodnes, 24/7, tichy, ani 1 problem (okrem posraneho sw win7 za co moze ale gates a nie pan G.)
xcomputers bol tiez fasa, odisli ticho, nikoho nekradli, aj ked mohli...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Kolko predajcov z vychodu si vyskusal, ze sudis? Isiel si po najnizsej cene? Trochu sebareflexie az potom hadz kamenom
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Ahoj,

ja mam od SOI ine info a to, ze kazdy naklad ktory vie zakaznik preukazat musi obchodnik preplatit. Teda pytal som sa na konkretny pripad, ci ponozky, ktore si zakaznik rozbali napr v Thajsku prvykrat a chce ich vratit, lebo jeho pobyt tam bude napr 3 mesiace. Posle ich teda kurierom za 2020 eur bez DPH tak obchodnik je ich povinny preplatit.

Good luck.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Obchodník ma tiež s reklamáciou zbytočné náklady a otravu.
Pri veľa reklamáciách sa vám podnikanie vôbec nevypláca...
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

tak ale zas u cinanky je asi velky pomer reklamacii k predanym topankam, tam kde kupujem Salomony ziadne vybavovat nemusia. Zamysli sa nad tym. Preco som napr. odmietal svojho casu predavat Acer/Asus/MSI notebooky ?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Samozrejme, všetky náklady spojené s reklamáciou, oprávnenou či nie, znáša predajca... ak teda trebárs reklamuješ vstavanú chladničku, musí ti prísť domov človek čo ju odmontuje, odvezie, zistí sa závada, príde nazad, vráti na pôvodné miesto... tadááá
Odpovedať Známka: -6.7 Hodnotiť:
 

a potom si sa zobudil a ruka v nocniku...
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Tak reklamujem 20 rocnu chladnicku Calex. Eshopar objedna kuriera + odmontovanie chladnicky. Ked chladnicka pride na posudenie zisti sa, ze nesedi danovy doklad, a ani chladnicka kedze taku eshop nikdy nepredal. Eshop to vsetko zaplati, kedze vsetky naklady aj s neopravnenou rekl. znasa predajca. :D
Odpovedať Hodnotiť:
 

v cechach je tento zakon uz roky a funguje to.
vratky sa predavaju za nizsiu cenu. ak by si casto vracal tovar tak dostanes od obchodu BAN a mas donakupovane :)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

V CR to bezi "uz" zo dva-tri roky a ano funguje to, zvysil sa pocet hajzlikov, ktori si na 14 dni vypozicaju tovar, najcastejsie fotaky a kamery.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Takže už nemusím ťahať torrent? Stačí keď si akože kúpim film alebo hru na DVD, urobím obraz disku, vrátim a som zahojený? Či?
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

je to tvrdy boj proti nelegalnemu stahovaniu
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

boze ty si debil.. cital si ten clanok az do konca?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

A co povinne tlacidlo objednavka s povinnostou platby, ludia mi volaju co to je? Predaj mi znacne poklesol.
Odpovedať Hodnotiť:
 

lebo to mas chxxxxe poriesene, stavim sa ze zakaznik nikde nevidi konecnu sumu kolko ma zaplatit predtym ako by klikol na to tlacidlo
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár