neprihlásený
|
Piatok, 22. novembra 2024, dnes má meniny Cecília |
|
Operátori musia zastaviť plošné uchovávanie dát, najväčší situáciu zatiaľ len analyzujú
Značky:
uchovávanie dátSlovenskolegislatívasúdochrana súkromia
DSL.sk, 25.4.2014
|
|
Slovenskí telekomunikační operátori musia podľa právnikov z občianskeho združenia EISi po stredajšom pozastavení ustanovení o povinnom plošnom uchovávaní dát o uskutočnenej komunikácii Ústavným súdom SR takéto uchovávanie bezodkladne ukončiť.
"Slovenskí operátori tak odteraz nielen že nemusia, ale priamo nesmú ďalej sledovať komunikáciu svojich užívateľov, ibažeby im to osobitne a jasne umožňoval zákon, napríklad na účely fakturácie," uviedol Martin Husovec, právnik EISi.
Na Slovensku bol do stredy účinný Zákon o elektronických komunikáciách vychádzajúci z európskej direktívy 2006/24/EC, ktorý telekomunikačným operátorom ukladal povinnosť uchovávať dáta o všetkej uskutočnenej komunikácii po dobu 6 mesiacov v prípade pripojenia k Internetu, elektronickej pošty a VoIP a po dobu 12 mesiacov u ostatných typov komunikácie vrátane hovorov a SMS.
Napríklad u hovorov sú uchovávané komunikujúce strany, teda čísla a mená volajúceho a volaného ale tiež IMEI čísla mobilov, ich poloha získaná z lokalizácie, čas a dĺžka hovoru. U pripojenia k Internetu sa uchováva identita účastníka, jeho IP adresa a čas.
V stredu ale Ústavný súd SR pozastavil účinnosť príslušných ustanovení zákona ukladajúcich túto povinnosť a zároveň ustanovenia o poskytovaní týchto údajov orgánom štátu. Ústavný súd tak spravil v reakcii na podanie skupiny poslancov z roku 2012 žiadajúce zrušenie týchto ustanovení a iniciované EISi a zrejme po rozhodnutí Súdneho dvora EÚ z 8. apríla zneplatňujúcom direktívu 2006/24/EC, pričom ustanovenia budú pozastavené do konečného nálezu vo veci tohto podania.
Viaceré z doteraz uchovávaných údajov potrebujú operátori na realizáciu fakturácie potenciálne v kratšom časovom horizonte, viaceré ale nepotrebujú na takýto účel uchovávať vôbec, napríklad konkrétnu polohu užívateľa pri uskutočňovaní hovoru.
Traja najväčší slovenskí telekomunikační operátori, Slovak Telekom, Orange a O2, zatiaľ podľa svojich stanovísk pre server DSL.sk len analyzujú rozhodnutie Ústavného súdu a teda uchovávanie ešte nezastavili. Operátori tak zároveň zatiaľ ani neodpovedali na otázky, ktoré dáta budú môcť a budú uchovávať a uchovávanie ktorých ukončia.
Podľa Husovca dáta, ktoré boli uchované pred stredajším rozhodnutím, teda za posledných 6 až 12 mesiacov podľa typu dát, zatiaľ operátori nebudú povinní zmazať. Či tieto budú môcť poskytovať orgánom štátu nie je ale jasné, keďže Ústavný súd síce pozastavil aj § 63 ods. 6 o poskytovaní týchto údajov ale ponechal podobné ustanovenia v Trestnom poriadku a zákone o policajnom zbore.
"Štátne orgány by mali byť preto skôr zdržanlivé v žiadostiach o tie najcitlivejšie údaje, pretože každá takáto žiadosť riskuje, že môže byť neskôr retrospektívne vyhodnotená ako nezakonný dôkaz," dodal Husovec.
V tomto kontexte je potrebné pripomenúť, že jeden z troch slovenských mobilných operátorov podľa tvrdení vysokopostaveného pracovníka tohto operátora pre server DSL.sk hromadne sprístupňuje dáta o uskutočňovanej komunikácii bezpečnostným zložkám výkonnej štátnej moci.
Pracovník slovenského mobilného operátora ukazoval serveru DSL.sk racky, v ktorých majú byť údajne uložené servery, cez ktoré dáta odchádzajú. Tvrdil, že operátor nemá kontrolu nad tým aké informácie odchádzajú, je ich veľké množstvo a zahŕňajú aj dáta o uskutočnenej komunikácii.
Dáta podľa neho cez tieto servery odchádzali spoločnosti respektíve organizácii, ktorá ich z poverenia štátnych orgánov spracúva respektíve archivuje.
Najnovšie články:
Diskusia:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
realita
Od: ezio
|
Pridané:
25.4.2014 10:46
Realita je taká, že keď stratíte záručák od mobilu, ktorý ste zakúpili u operátora, tak Vám povedia že si Vaše dáta vymazali [nemenovaný O2 operátor] a že Vám zariadenie po necelom roku vyreklamovať nevedia. "Nemajú" ani Vaše meno, priezvisko, ani ulicu, ani občiansky, ani iMEi zariadenia. Čiže výsledok:
- dáta na 200% majú
- môžu o*ebávať klientov ešte viac, ako doteraz
Ďakujeme!
Podpísaný bezbranný otrok, ehm občan.
|
|
Re: realita
Od: _jupiii
|
Pridané:
25.4.2014 10:56
Citim skrat... iskra preskakuje, ale len zriedka, inak je to hluche.
V kazdej prdeli, kde sa registrujes, maju o tebe informacie! No nemusia ich uchovavat na mieste, kde k nemu maju pristup iste skupiny "z dovodu vysetrovania" po vybaveni si prislusneho dokumentu (oficialna verzia)!
Ako myslis, ze fungovali dovtedy operatori, nez im nanutili take detailne uchovavanie dat?
P.S.: Nepaci sa mi, ked narod dokaze tak rychlo osprostiet a pritom na to nemal dovod.
|
|
Re: realita
Od: ezio
|
Pridané:
25.4.2014 11:11
Ja som narážal na praktickú aplikáciu, že sa týmto "zákonom" opäť len priťaží plebsu a prilepší zlodejom. Toť sjo. To ako a kde to môžu uchovávať je mne aj iným end-user ukradnuté, ver mi. Pre mňa je podstatné že keď už raz tá či oná firma o mne tie infošky má, tak nech ich má všade, je mi to jedno, len nech sa aspoň snažia výjsť sa mi v ústrety.
|
|
Re: realita
Od: 6aaaaaa
|
Pridané:
25.4.2014 12:50
doteraz sa uchovavalo, zlodeji si kradli, ti co sa nedostali do najvyssieho sudu, dovolenkuju na belize. tak o com tocis?
_
este k tomu zarucaku mi vysvetli, ako sa to da stratit ??
|
|
Re: realita
Od: Nebud hlupy
|
Pridané:
29.5.2014 10:08
lahko
|
|
Re: realita
Od: jwdh
|
Pridané:
25.4.2014 13:41
Prepac , ale ked stratis zarucak je to tvoj problem. Neviem ktora spolocnost ti nieco zoberie na reklamaciu bez zarucaku, takze problem vidim u teba.
|
|
Re: realita
Od: jvn
|
Pridané:
25.4.2014 14:11
Si predstav, ze ich je dost. Niektore vyrobky este maju klasicky papierovy zarucak, ktory z nejakeho dovodu vyzaduju. Ale napr vacsina IT pojem zarucny list nepozna :)
Napr ja od svojich zakaznikov nevyzadujem zarucny list (pokial nie je v servise vyzadovany) a ani nakupny doklad. Podla serioveho cisla si viem zistit, kedy a komu som predal a teda ci je reklamacia opravnena. Ja tiez nemusim ziadne papiere dodavatelom posielat, tak preco by som mal sikanovat svojich zakaznikov.
|
|
Re: realita
Od reg.: roob_
|
Pridané:
25.4.2014 17:04
aby si znizil % reklamacii, ktore musis vybavit. Je to chrapunstvo, ale je to zauzivane. Inak je to dobre este pre teba ako predajcu, ked si nevedies sklad v PC... kto to ma hladat kedy a kde to bolo kupene? Dalsia vyhoda je, ze si mozes porovnat seriove cislo na zarucaku a reklamovaneho tovaru, ci ta zakaznich nechce oyebabrat...
|
|
Re: realita
Od: jvn
|
Pridané:
25.4.2014 18:01
Nemusel by som viesť ani sklad. Dokonca ani nákupné doklady by som nemusel vystavovať. Podľa sériového čísla viem u distribútora overiť záruku, takže ak je to na reklamáciu viem presne či ma zákazník chce obabrať. A keďže náklady na reklamácie mam zanedbateľné až žiadne, nevidím dôvod šikanovať zákazníka kvôli nejakým papierom.
|
|
Re: realita
Od reg.: roob_
|
Pridané:
26.4.2014 7:35
to musis mat dost dobru pamat ked si pamatas vsetky seriove cisla z hlavy.. alebo len 1 dodavatela. Normalne v praxi to tak nefunguje. Mas napr. Money a tam davas vsetky dodacie listy so seriovymi cislami. Potom chytis, das tam EC525ECD5544XX a vyhodi ti ze kupene 17.6.2013 alza, predane 18.6.2013 ferko mrkvicka.
|
|
Re: realita
Od: jvn
|
Pridané:
26.4.2014 15:15
presne tak to u mna funguje.. len som chcel poukazat na to, ze kedze vsetky s/n su evidovane u dodavatelov tak si podla toho viem zistit ako je to so zarukou. Zasa nemam 100 dodavatelov aby sa to nedalo v kratkom case overit.
|
|
Re: realita
Od: ezio
|
Pridané:
27.4.2014 13:02
Ty si kvalitný kus primitíva. Záručák má hodnotu toaletného papiera, skús prísť zo záručákom do akejkoľvek random firmy, v momente ako si nenájdu ten záznam v systéme, si skončil. Asi toľko ku "záručáku".
|
|
titulok
Od: komunista
|
Pridané:
25.4.2014 11:11
všetko logovanie by z principu malo ísť do /dev/null
|
|
Re: titulok
Od: !R_
|
Pridané:
25.4.2014 12:12
zasa nie su logy ako logy, iba logy s uzivatelskymi datami... pokial si ladis aplikaciu tak su pre teba debug logy velmi dolezite.
|
|
file hostingy
Od: trdlomakove
|
Pridané:
25.4.2014 11:34
pozeram, ze uz sa tomu prisposobuju file hostingy :))
http://euroshare.eu/aktuality
|
|
Re: file hostingy
Od: Smartfón za 269 eur
|
Pridané:
25.4.2014 12:23
LOL
asi sa im ulavilo, ze SOZA a pod. ich uz nebudu moct otravovat :)
Otazne je, ci ale VOBEC museli logovat.(a preco PRAVE IP pri nahratych suboroch?) V takomto pripade by uz teoreticky musela robit aj logy pani Marienka na svojej stranke s receptami torticiek a pod.
Ci nie?
|
|
sťahovanie
Od: bruselkill
|
Pridané:
25.4.2014 12:02
Super takže download môže opäť frčať naplno.A ten pičifúz sudca z Bruselu si ten svoj rozsudok môže strčiť do análu.Či?
|
|
Re: sťahovanie
Od: !R_
|
Pridané:
25.4.2014 12:16
Nemusi byt tak celkom pravda, lebo operator ta sice logovat nebude, ale na trackeroch su casto krat firmy ktore vytvaraju logy uzivatelov a ak by doslo k zalobe tak vedia zistit ze ta IP bola z rozsahu toho operatora a operator moze logovat aku IP dal akemu zariadeniu vo svojej sieti kedze to nie je logovanie tvojich aktivit...
|
|
Re: sťahovanie
Od: Demy
|
Pridané:
25.4.2014 12:17
To samozrejme nie. Keď autorskoprávna organizácia naservíruje polícii a tá následne súdu dostatočné dôkazy, tak ťa sledovať budú. V súlade so zákonom.
|
|
Re: sťahovanie
Od: ...
|
Pridané:
25.4.2014 13:33
A teraz tu o cervenej ciapocke
|
|
Re: sťahovanie
Od: lalo
|
Pridané:
25.4.2014 18:15
len u nas tie hyperaktivne organizacie niesu registrovane na ministerstve vnutra ako by mali byt. vsetky su v prahe a teda ich cinnost ilegalneho sledovania potencionalne maloletych osob ako ilegalne posobiacej organizovanej skupiny za ucelom profitu, je naplnenim skutkovej podstaty viacerych trestnych cinov. teda ak za niekym pridu polisi, tak staci podat trestne oznamenie na neznameho pachatela a dana organizacia ma po nose. a aj keby bola v sr registrovana, bez sudneho prikazu nema co sledovat ludi a dopusta sa tak trestneho cinu. dalej ak sleduje torrent swarm, tak v takom pripade sama distribuje autorsky chranene diela a ako ich vlastnik resp. zastupca vlastnika tym defacto dava suhlas na ich sirenie :P
ono eu sudcovia dobre vedeli co odsuhlasili. v utorok vyhlasili ze sa nemoze sledovat komunikaciu ludi a 2 dni neskor odklepli ze sa nemoze stahovat.
|
|
Re: sťahovanie
Od: Demy
|
Pridané:
25.4.2014 20:14
Svojich práv sa môže domáhať aj osoba so sídlom v zahraničí, najmä v rámci EÚ ide o celkom bežnú záležitosť.
Pri sledovaní trackeru nesleduješ konkrétne osoby, ale iba IP adresy.
Pri torrente môžeš zdieľať, aj keď nemáš kompletné dáta, tj. ak by aj tvoja úvaha v tomto bola správna, de facto by dávali súhlas len na časť tých dát.
|
|
Re: sťahovanie
Od: lalo
|
Pridané:
26.4.2014 11:41
az nato ze sa domahaju ilegalne. na nasom uzemi mozu posobit len cez slovensku pobocku a nerobia tak.
nevedel som ze mozno odpocuvat telefony ludom, lebo to niesu ludia ale telefonne cisla. ako toto si tvrdil. ty ako civilna osoba nemozes sledovat ip, nikto nemoze bez sudneho prikazu
dalej pokial neni dokaz ze vsetky data boli prijate nejedna sa o dielo ale o zhluk dat. stahovatel sa mohol tiez rozhodnut ze subor zmaze pred stiahnutim. nemas ako dokazat ze nie. takze bud zdielaju cele dielo a tym davaju suhlas s distribuciou
uvadzam body uspesne pouzite pri sporoch v eu a us. ip neni osoba a v domacnosti s viacerymi clenmi vela stastia. kazdy vypocuvany sa odvola ze nebude svedcit proti osobe blizkej a je koniec. a k tomu protizaloba za ilegalne odpocuvanie
pochybnosti su vzdy prospech obzalovaneho
|
|
Konečne
Od: Demy
|
Pridané:
25.4.2014 12:13
Nechápem, čo na tom Ústavný súd riešil dva roky. Nemuseli čakať na rozhodnutie Európskeho súdu.
|
|
Re: Konečne
Od: palič
|
Pridané:
26.4.2014 12:53
Nie že by museli čakať, samozrejme nechceli nič riešiť, zbieranie takých dát je pre nich minimálne veľmi zaujímavé.
|
|
bude redakcia oslovovat aj ISP?
Od: !R_
|
Pridané:
25.4.2014 12:21
Zaujimalo by ma ako sa k tomu vyjadria aj ISP (Antik, UPC, atd...) na SK, budete oslovovat aj ich?
|
|
staci 5 znakov?
Od: Satelitná mapa SR
|
Pridané:
25.4.2014 12:48
Kym s telfonovanim je to celkom jasne, s internetom to nechapem:
"U pripojenia k Internetu sa uchováva identita účastníka, jeho IP adresa a čas."
IP adresa je jasna, ale co sa mysli pod "identitou" (na to v danom pripade sluzi IP adresa, ci nie?)
Aky "cas"? Celkovy cas pripojenia? Cas "od - do"?
|
|
Re: staci 5 znakov?
Od: hshsjdv
|
Pridané:
25.4.2014 13:44
Identita je myslene tvoje meno, ktore si im dal ked si si zriadoval internet a podpisoval zmluvu.
|
|
Re: staci 5 znakov?
Od: Skylink opäť zdražuje
|
Pridané:
25.4.2014 14:13
Tak moment...
Je jasne, ze IP adresa sa priraduje ku urcitej "zivej" identite (osobe/firme/spolocnosti...). Ale pokial by operator takuto informaciu nelogoval, nevedel by plnit jednu zo svojich zakladnych funkcii - identifikovat svojich vlastnych klientov (a to obzvlast plati pre tych, co maju dynamicku IP adresu; cize drviva vacsina)
Ci nie?
|
|
Re: staci 5 znakov?
Od: ...
|
Pridané:
25.4.2014 14:33
Ak ISP nezavadza FUP, tak mu moze byt jedno kto to je - fakturuje podla rychlosti a tu vie nastavit podla svojich zariadeni v danom mieste, nepotrebuje vediet nic viac - ani tvoje meno, ani tvoju IP
|
|
Re: staci 5 znakov?
Od: jvn
|
Pridané:
25.4.2014 15:01
A co poruchy? Zakaznik zavola: "neide mi internet. Co sa deje?"
ISP teda nema moznost preverit aktualny stav a teda nevie zakaznikovi v danom momente nijako pomoct, len ho odbit nech caka na servisaka. A v pripade, ze je problem na zakaznikovej strane (zle zapojeny kabel, vypnute trafo a podobne banality), tak si to zakaznik pekne zacvaka ako neopravneny vyjazd. Takisto, ked ma zakaznik zavireny komp, ktory flooduje siet, nevie ho na to upozornit, kedze nemoze zistit komu patri IP adresa. A podobnych prikladov by som vedel uviest este viac...
|
|
Re: staci 5 znakov?
Od: jvn
|
Pridané:
25.4.2014 14:15
Identita je min meno a adresa. Cas - tak tu sa uchovavali udaje o tom, v akom case bola IPcka uzivatela pripojena na tu ktoru IPcku na internete. t.j. aby bolo mozne jednoznacne urcit, ze v case medzi 13.00 a 13.02 bol uzivatel s danou IPckou pripojeny napr na uloz.to
|
|
dajtwm
Od: dmwtja
|
Pridané:
25.4.2014 18:19
NSA planuje do konca roku 2016 odpockvat datovu komunikaciu na celom svete
(chip 04/2014)
|
|
Memex
Od: IGI laird of Dunans
|
Pridané:
29.4.2017 15:40
Ze vraj pred Memexom od Darpa sa v2017 uz neda skryt nic a vystopovat vsetko
|
Pridať komentár
|
|
|
|