neprihlásený Štvrtok, 28. novembra 2024, dnes má meniny Henrieta
Nadzvukové lietadlo bude používať displeje a kamery namiesto okien

Značky: nové technológie

DSL.sk, 27.2.2014


Vývojári nadzvukového lietadla Spike S-512 nahradia v dizajne kabíny pre cestujúcich klasické okná za moderné technológie zobrazujúce okolité prostredie.

Startup Spike Aerospace vyvíjajúci lietadlo o tom informoval v tomto oznámení.

Podľa tvorcov okná vždy komplikovali návrh trupu lietadla, keď vyžadovali špeciálnu štrukturálnu podporu, zvyšovali počet komponentov a v konečnom dôsledku zvyšovali hmotnosť lietadla.

Až v súčasnosti ale dospeli moderné technológie do stavu, kedy je možné okná nahradiť zobrazovaním okolia na displejoch. Na vonkajšej strane lietadla budú po celom jeho obvode za týmto účelom osadené mikrokamery, z ktorých bude panoramatický obraz okolia lietadla zobrazovaný na veľkých vnútorných displejoch pre cestujúcich.

Riešenie zníži hmotnosť lietadla aj jeho vonkajší odpor.


Ilustrácia vnútorného priestoru lietadla Spike S-512 (obrázok: Spike Aerospace)



V návrhoch dizajnu sa podľa ilustračných obrázkov v súčasnosti evidentne počíta s celistvým pásom displejov, pričom cestujúci si budú môcť samozrejme obraz na nich vypnúť respektíve zobrazovať ľubovoľný iný zvolený obraz.

Spike S-512 bude bežne lietať rýchlosťou Mach 1.6, teda cca 1975 km/h, maximálna rýchlosť lietadla bude Mach 1.8. Lietadlo je lietadlom malej triedy pre súkromné lety, bude k dispozícii v prevedení s 12 až 18 miestami pre pasažierov a umožní skrátiť súčasné doby letu o polovicu.

Výrobca avizuje dodanie prvých kusov v roku 2018.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Telekom pridal 5G sieť vo viacerých mestách a množstve obcí
Predaje smartfónov tento rok výrazne narastú
Raspberry Pi uviedlo novú generáciu Compute Module 5
Starlink dostal povolenie na výrazne nižšie orbity a poskytovanie mobilnej siete z vesmíru
Až 9.5% programátorov má mať mimoriadne nízku produktivitu
Aj Xiaomi bude mať vlastný procesor pre smartfóny
NASA si objednala vypustenie helikoptéry na Titan, od SpaceX
Notebookov s novým Snapdragonom sa malo predať iba 720-tisíc
Ceny RAM by v 2025 mohli klesnúť, odhadujú analytici
Štátna zaručená konverzia dokumentov má zase výpadok


Diskusia:
                               
 

dobrá volovina, dva pásy LCDčiek na stene sú ľahšie ako sklo?
Odpovedať Známka: -8.3 Hodnotiť:
 

No mna by naopak hodne prekvapilo keby neboly ovela lahsie!
Odpovedať Známka: 8.4 Hodnotiť:
 

...och, boli
Odpovedať Známka: 9.1 Hodnotiť:
 

tak neboli, ci boli? :)
Odpovedať Známka: 8.1 Hodnotiť:
 

Nebude lahsie ludom radsej dat na hlavu google glass ako montovat po stenach celoplosne velke displeje?
Aspon okolie neuvidi co kto pozera.
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

lepšie je inhalovať marihuanu, potom bude všetkým jedno čo pozerajú.
Odpovedať Známka: 5.6 Hodnotiť:
 

Ja si také doma v pivnici urobím.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

aj ja ale ja uz lietam raketou, zrovna vcera som bol na marse, zajtra zvysim davku a idem na alpha centauri
Odpovedať Známka: 7.6 Hodnotiť:
 

Pre toho kto sa bojí lietať budú premietať cestu vlakom.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Vystúpia z lietala a zistia, že sú tam odkiaľ (nevy-)leteli. Vlastne ani nikam neleteli. Len v ilúzii.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ľahšie sa bude unášať lietadlo, stačí tam pustiť okolie zo záznamu (keby niekto napríklad náhodou rozoznal iné oblaky ako bývajú v cieľovej destinácii)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Tak toto ma už fakt bolí, lebo spravne malo byť, že neboli...
Odpovedať Známka: 9.1 Hodnotiť:
 

displej v tablete ma´ 0,3cm a je to samí plast.
Takže 0,3cm plastu je ľahšie ako 1cm skla.
Odpovedať Známka: 6.2 Hodnotiť:
 

Sa budú čudovať, keď vystúpia tam, kde nastúpili.
na slovensku by to fungovalo tak.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

a este aj za to zaplatit
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ty si mongol.
To ako môžeš zrovnávať???
Ten plast 0.3cm nikdy nebol použitý ako nosný namiesto skla v okne lietadla!!!
Odpovedať Známka: -7.9 Hodnotiť:
 

A to ako tieto displeje budú použité ako nosné namiesto skla v tom lietadle??? Veď práve o to ide, aby nemusel narúšať nosné časti dierami pre okná...
Odpovedať Známka: 8.6 Hodnotiť:
 

Už chápem prečo si 2Maniak. nemôže nájsť platenú robotu.
Odpovedať Známka: 6.8 Hodnotiť:
 

jj, šak on vypustí z huby len chujovinu alebo smrad...
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

Alebo aj aj :)
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

A Ty čítaš vôbec aj to na koho som reagoval???
Odpovedať Známka: -3.8 Hodnotiť:
 

Neuveríš, ale čítal som ho. Bola reč o znížení hmotnosti a on tvrdil, že tých 0,3 cm pastu, ktorý sa použije na ten displej, bude určite ľahších ako 1cm skla v okne (a to je to sklo ešte zdvojené).
Ty si na to reagoval, že ten plast sa nedá použiť ako nosný prvok. A ja som ti na to odpísal že to je blbosť, lebo tie displeje ako nosný prvok nebudú, takže sa ušetrila trocha hmotnosti. Najväčšia úspora bude ale v tom, že trup nemusí byť všelijak vystužený kvôli oknám.
Ani neverím, aký sloh som tu kvôli tebe napísal...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Každý píšeme o inom...
Odpovedať Známka: -6.7 Hodnotiť:
 

Nechcem vám kaziť debatu, ale mám isté pochybnosti o tom, že by v súčasnosti okienka v kabíne pasažierov boli zo skla.
Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

Je zaujímavé, že v tejto debate nikto ani nič také netvrdí. Už prvý príspevok v diskusii kladie hypotetickú otázku, či sú dva pásy LCDčiek ľahšie ako sklo, rovnako mohla padnúť otázka, či sú dva pásy LCDčiek ľahšie ako teľacie karé. Sme na dsl.sk, tu sa píšu dejiny a na detaily nikto nehľadí.

Ale keď už o tom hovoríme, tuším sú tie okná viacvrsvové, z akrylátu a s fóliou medzi vrstvami, tie predné okná v pilotnej kabíne ale majú jednu vrstvu aj z tvrdeného skla.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Cize ked bude zase Janka Hospodarova predavat plnokrvnika mikado, bude ju tiez zaujimat: či sú dva pásy LCDčiek ľahšie ako teľacie karé.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

... a to všetko za clivého vyhrávania meluzíny pod dverami vesmírnej sondy, ktorú tlačí slnečný vietor kamsi do ďalekého kozmu ...
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Ne, z tohto uz hlaska nebude. Ten prvy ti vysiel, zase nebud chamtivy.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

???
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

A to je čo tvrdené sklo? Veď sklo má nejakých 66 a viac Rockwellov!!!
Odpovedať Hodnotiť:
 

ale kým dobre viem, tvrdené (kalené) sklo je tepelne upravené tak aby viac odolávalo mechanickým vplyvom. Pri rozbití sa takéto sklo rozpadáva väčšinou na neostré kúsky.
Odpovedať Hodnotiť:
 

A kde v lietadle je 1 cm sklo? Samozrejne predné kukátka pilota sú sklo , ale asi 2 cm ...
Odpovedať Hodnotiť:
 

boly hlava
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

nie, nie bolehlav
Odpovedať Hodnotiť:
 

...jak sa na Morave hovorí kuraciemu vývaru: Bolehlav Polívka
Odpovedať Hodnotiť:
 

Nejde len o to, či sú ľahšie ale hlavne nebudú kôli oknám diery v draku. A okrem toho sa namiesto lcd dajú použiť projektory, ak by to bolo také ťažké.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

1) A kde je napisane ze to budu LCD? Pise sa iba o displejoch. Ohybne, priesvitne, tenke, OLED folie coby displeje su dnes high-tech a iste by to bol zazitok. V roku 2050 mozno ani nie, tam bude kazdy ocakavat holograficku projekciu (ci uz 2D plochy alebo 3D) len tak volne do priestoru bez akehokolvek displeja.

2) Predychaj, zapni si obsah lebky (lebo to mas vypnute, alebo ti to hybernuje), precitaj si clanok este raz, aby si pochopil preco je jednoduchsie/lacnejsie vyrobit lietadlo bez realnych okien.
Odpovedať Známka: 4.3 Hodnotiť:
 

> Ohybne, priesvitne, tenke, OLED folie coby displeje
> su dnes high-tech a iste by to bol zazitok.

Hlavne, ak by ich dali aj na celé steny, podlahu a strop ;-)
Odpovedať Hodnotiť:
 

A neboli hologramy premietané už v 80-tych rokoch? Hoc len obrázky...?

Odpovedať Hodnotiť:
 

v tomto prípade platí, že nieje sklo ako sklo
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Uz len to hacknut a bude porno na kazdej strane :-D
Odpovedať Známka: 8.6 Hodnotiť:
 

Tak ci tak, stale tam potom uvidia len p*cu.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

To máš to isté ako že kabriolety sú ťažšie ako autá so strechou, lebo to že tam umiestniš okno ti poškodí pevnosť trupu a ten budeš musieť následne spevniť materiálmi ktoré su v konečnom dôsledku ťažšie ako trup bez okien.
Odpovedať Známka: 1.0 Hodnotiť:
 

Pletieš jedno cez druhe. Kabriolety sú tažšie preto lebo nemajú strechu čo drží celú kasňu pokope a musia na miesto nej dávať výstuhy na podlahu aby sa celé auto nekrútilo.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Obaja hovorite v podstate to iste, len Vasa formulacia je biedna.
A ano, je lepsie nedavat vobec okna a namiesto nich dat LCD, usetri to jednak naklady(okno je drahsie ako LCD), a tiez aj tu hmotnost, presne kvoli dovodu ktory popisujete.
Odpovedať Známka: 8.8 Hodnotiť:
 

Hej? A zvonku bude trub akože plechový, totálne bez okien?
Arabskí šejkovia tam zrejme budú mať v cene letu aj nejaké európanky, zo dve pri každom fleku na ležanie.
Odpovedať Známka: -6.0 Hodnotiť:
 

Veď o tom bol celý článok. Nie o kurvách pre šejkov, ale že trup bude "totálne bez okien" ako hovoríš, teda aspoň v časti pre cestujúcich. Piloti okná mať budú.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

piloti nebudu mat ani okna ani lcd. piloti dostanu vysie spominanu travu. lietadlo bude ovladane zo zeme, dialkovym ovladacom.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Viem si predstaviť, že bez okien by bola tuhosť karosérie oveľa väčšia pri prevrátení auta napríklad. Len neviem čo by sa dialo keby sa mi vypol obraz na displejoch.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Išiel by si ako Stevie Wonder.
Odpovedať Známka: 8.6 Hodnotiť:
 

Windows are a structural weakness. Geth do not use them.
Odpovedať Známka: 7.6 Hodnotiť:
 

toto rypnutie mi pri hrani vobec nedoslo, az teraz :D brilliant!
Odpovedať Známka: 8.8 Hodnotiť:
 

az ked si si utrel a zahodil ?
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

rovno po BSOD
Odpovedať Hodnotiť:
 

Hlavny dovod nepouzivania okien v lietadle je ten, ze tečú. :)
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Hlavný dôvod nepoužívania okien v lietadle je ten, že tam vždy chcú sedieť tlstí ľudia, čo často chodia na záchod.
Odpovedať Známka: 8.7 Hodnotiť:
 

naposledy ked som letel sedela vedla mna zenska, kua sa letusky namordovali kym jej zapli pas....
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Budu mat smolu ti tlsti ludia, lebo aj zachod bude iba na displeji.:-)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Na zachodoch vraj bude displej na podlahe.. a to z viacerych dovodov. Pri pohlade dole na tu vysku sa kazdy hned poserie a nebude dlho obsadzovat zachod, a zaroven uvidi ako jeho exkrementy opustaju lietadlo..
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

niesom si uplne isty ci to je idelny pristup hlavne z psychologickeho hladiska. Predsa len sediet v kovovej rakvy bez okien neni uplne ideal. Staci ze vypadne palubne ostvetlenie a napajanie tych monitorov a cestujuci su docela v prdeli co sa tyka aspon svetla. Lacna cinska verzia - narvat ludi do nakladoveho kontajneru s prehravacom a LCD televizorom, pustit im nejake zabery na oblaky a nalozit kontainer do nakladoveho lietadla....
Odpovedať Známka: 4.8 Hodnotiť:
 

no neviem ci to bude funkcne, na tej vizualizacii to vyzera fajn, ale ja sa rad pozeram z okna lietadla smerom k zemi a tu to nebude mozne. Podobne ako sa neda pozriet pri sledovani tv na to co sa deje pod kamerov. Keby tv bola okno tak sa to da.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

No vsak to je skoda, ze ked je aj pekna moderatorka v sukni, a clovek ked sa nahne by jej xcel pozriet pod suknu a neda sa, keby ta projekcia bola taka ako pises, tak by to bolo super.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ved tam budes mat letusku. Zivu. Celu. Viditelnu od hlavy az po paty. A ked budes dobry, tak aj hmatatelnu.
Ale mozno o par rokov budu aj letusky nahradene robotmi. Dufam, ze vtedy uz na tomto svete nebudem.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

To ich ale BSOD screensaver riadne naserie :D
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

ovela lepsie blue screen on death na zobrazovadle, ako broken screen of death na realnom okne, tam je to potom death doslova
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

ved tu sa BSOD zobrazi ked to bude death doslova. drasticke pikovanie
Odpovedať Hodnotiť:
 

Takisto pokial to nebude vediet zobrazit hlbku sceny, tak to nebude mat u ludi nejaky uspech...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Sranda by bola, ak by to hackli a namiesto klasickeho letu by dali ludom pocit, ze lietadlo pada. Ludsky mozog z chaosneho videa by mal pocit, ze je to real a bola by panika ako hovado.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Alebo aj presne naopak. V prípade, že lietadlo padá, im tam môžu piloti premietnuť nejaký ten kremelský pohreb, nech sa cestujúci netrápia ale tešia.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Okná sú jednou z najkritickejších častí lietadiel. Keď začali lietať prvé tryskové lietadlá a neskôr aj padať (myslím,že sa jednalo o Comety), zistilo sa, že na vine boli práve okná, resp. ich tvar a veľkosť. Množstvom pokusov sa prišlo na to, že optimálny tvar okien je práve ten, ktoré sa používajú teraz - teda relatívne malé okná v veľkým rádiusom rohov.
Viem si predstaviť, že absencia okien môže výrazne zlacnieť tieto lietadlá. A paradoxne výrazne zlepšiť výhľad z lietadla. Ten by totiž už nebol vyhradený len pasažierom sediacim pri okienku...

Odpovedať Známka: 8.2 Hodnotiť:
 

A čo tie kruhové okná na starých lietadlách mali menší rádius? :D
Odpovedať Hodnotiť:
 

Skor ci neskor tam napchaju reklamu. Virtualne objekty. Teplovzdusny balon s napisom cocacola. Alza ufoni letiaci okolo...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

za príplatok aj bez reklami
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Predbehol ma, führer. Pridám meno.

google
ads
flyby

gAdFl[y|ies]

Gafs
Odpovedať Hodnotiť:
 

"Geth don't use windows, remember? Structural weakness"
Odpovedať Hodnotiť:
 

ono staci jedneho pasaziera vyhodit cez zatvorene okno a hned bude to lietadlo lahsie...uf...po ranu kus morbidny frk
Odpovedať Hodnotiť:
 

concorde este stale bol rychlejsi a nepotreboval take vychytavky
Odpovedať Hodnotiť:
 

Lenze concorde na tej ceste spalil nepomerne viac paliva. Zrusili sa hlavne kvoli neekonomickosti jazdy - 2x kratsi let znamenalo ale tusim 6x viac paliva - toto by mohol vediet pjetro presnejsie, uz to tusim raz spominal.
Odpovedať Hodnotiť:
 

presne tak :) concorde bol super-luxus, akasi nulta trieda pri mach 2.00 (cca 2400 km/h) a lietadiel nebolo vela, lietali francuzi a anglicania v podstate len cez atlantik, aby sa tucne americke rite dostali do europy nie za 6, ale iba za 3 hodiny

pomer cas letu/cena letenky bol nasobne horsi ako pri "normalnych letoch" pri 950-1000 km/h

takisto spotreba paliva

lietadiel bolo vyrobenych a prevadzkovanych doslova zopar, daju sa spocitat na prstoch ruk a noh : http://goo.gl/bFDup5 zatial co "normalnych" lietadiel lietajucich pod 1 mach su tisice
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár