neprihlásený Sobota, 23. novembra 2024, dnes má meniny Klement
NASA prišla o sondu kvôli softvérovému problému typu Y2K

DSL.sk, 23.9.2013


Americká vesmírna agentúra NASA definitívne prišla o sondu Deep Impact, keď ukončila snahu o nadviazanie kontaktu so sondou a obnovu jej funkčnosti.

NASA to oznámila na konci uplynulého týždňa.

NASA so sondou úspešne naposledy komunikovala 8. augusta. Komunikácia so sondou sa uskutočňovala raz za týždeň, v nasledujúcom treťom augustom týždni sa už NASA komunikáciu nepodarilo nadviazať.

NASA explicitne síce príčinu problémov vzhľadom na nenadviazanie komunikácie už nepotvrdila, identifikovala ale softvérovú chybu, ktorá mohla mať a zrejme mala prejavy vyúsťujúce do nekomunikácie sondy.

Podľa informácií šéfa misie Mikea A'Hearna pre National Geographic bola zrejme príčinou problémov softvérová chyba v reprezentovaní a počítaní času podobná Y2K problému. Softvér pre kontrolu stavy sondy podľa A'Hearna nesprávne interpretoval dátumy po 11. auguste 2013 a opakovane rebootoval počítače.

Tie tak nekontrolovali orientáciu sondy, ktorá následne nemala natočené antény vhodným smerom na komunikáciu a zároveň mala pravdepodobne zle natočené solárne panely, stratila napájanie a nízke teploty následne pravdepodobne poškodili aj ďalšie systémy.


Ilustrácia súčasnej podoby sondy Deep Impact (obrázok: NASA)



A'Hearn bližšie nešpecifikoval konkrétne problémy s reprezentáciou času, podľa niektorých zdrojov malo byť problémom pretečenie 32-bitového čísla reprezentujúceho desatiny sekundy od 1. januára 2000. K pretečeniu času uchovávanému v takomto formáte prichádza pre časy po 11. auguste 0:38.

Sonda Deep Impact doteraz preletela až 7.58 miliárd kilometrov. Vypustená bola v januári 2005 a jej hlavnou misiou bolo priblíženie sa ku kométe Tempel 1, do cesty ktorej dopravila nárazový modul o hmotnosti 370 kg. Zrážka s kométou pri vysokej relatívnej rýchlosti predpokladane vytvorila kráter široký až sto metrov, ktorý spolu s vyvrhnutým materiálom následne sonda z bezprostrednej blízkosti pozorovala.

Po úspešnom dokončení misie uskutočnila sonda v novembri 2010 prelet pri kométe Hartley 2 a v minulom a tomto roku pozorovala kométy Garradd a ISON. Aktuálne je na trase k asteroidu 2002GT, ku ktorému sa mala podľa posledného plánu dostať v roku 2020.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Protimonopolný úrad začal prešetrovať, prečo v SR nie sú skutoční virtuálni mobilní operátori
Nový trailer filmu Minecraft
Linux v ďalšej verzii vyradí súborový systém Reiser
Odštartovaná výroba flash pamäte s 321 vrstvami
Apple má prvýkrát použiť vlastný 5G modem v iPhone v marci
Linux dostáva podporu veľkokapacitných pamäťových SDUC kariet
USA požadujú, aby Google predal Chrome a potenciálne aj Android
ISS zvýšila orbitu, aby sa vyhla troskám zo satelitu
Vzniknú fyzické zábavné tematické Minecraft parky
Qualcomm chystá Snapdragon CPU pre lacnejšie PC, majú začínať na 600 dolárov


Diskusia:
                               
 

Obdivujem tých programátorov...
Fakt obdivujem...
Za miliardu sonda a kvôli debilovi, čo nevie zrátať dátum to pošlú do nebeských pekiel...
Odpovedať Známka: -2.1 Hodnotiť:
 

A testeri spali, alebo co? ;). V kazdom pripade v SW (ako aj HW) vzdy budu chyby, je len vec odhodlania a zdrojov, kolko ich bude...
Odpovedať Známka: 8.2 Hodnotiť:
 

takkkk na toto vela odhodlania pri programovani netreba :-D Toto je snad kazdemu, co programuje nieco normalne jasne, ze tie timestampy jedneho dna strasne lahko pretecu. A este ked ten rozdiel bol menej ako 10 rokov, tak to je o to viac zarazajuce... Dotycny ale zrejme nezazil Y2K predtym, takze ho to moc nenapadlo, resp mozno pracoval s tym, ze ved ta sonda aj tak tak dlho nevydrzi... (worst assumption ever)
Odpovedať Známka: 1.3 Hodnotiť:
 

chlapi dohodnite sa a vsetci traja zavolajte do nasa, ze vas tam skratka potrebuju.
Odpovedať Známka: 8.1 Hodnotiť:
 

každý jeden problém s timestampami je založený na tom že niekto si niekedy povedal že kým s tým bude problém tak sa to dávno vyrieši. aj rok 2038 sa nám neodvratne blíži a rieši to teraz niekto? veď času dosť...
Odpovedať Známka: 9.1 Hodnotiť:
 

Chlapi, pls. vysvetlite to s tymi timestampami niekto.
Ale naozaj. Ze VoCoGo - a preco zas daky r.2038, som myslel, ze odkedy maju pocitace "vacsi vykon, pamate, atd...", ze co je zas aky problem?!? :-)
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

ide o to ze v unixe sa timestamp pocita ako pocet sekund od 1.1.1970. a pocet tychto sekund prekroci maximalne mozne cele cislo reprezentovatelne 32 bitmi niekedy v roku 2038 .. Nikdy som to neskumal podrobne, opravte ma ak sa mylim.
Odpovedať Známka: 8.7 Hodnotiť:
 

Nevyriesili toto davno prechodom na 64bit co nam dava dalsich 290 miliard rokov k dobru?
Odpovedať Známka: 8.3 Hodnotiť:
 

No jedno je jasné Linux tam nemali v 32bitovom Linuxe to vyriešili v roku 2000 a v 64-bitovo Linuxes je čas v 64-bitovom formáte
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

Ale, ze co vlastne ma byt ta "casova znamka"? To su akoze "obycajne hodiny"? A to "funguje" takymto napocitavanim? To sa lepsejsie vymysliet neda? :-) Alebo zakomponovat do toho daky "reset" toho 2038-meho...
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

timestamp: cele cislo udavajuce pocet jednotiek od nuly - v tomto pripade sekund od 01. 01. 1970; 00:00
ano su a kazdu sekundu ti zvacsi cislo o jeden,
ano, prekvapivo,
ano a nie - mozes dat vacsi rozsah 64bit, 128bit
a nie... holt resetnut to nemozes, lebo dajme tomu, zjednodusene a pritiahnute za usi:
udaj 0x2A13 moze znacit dnes o polnoci,
o mesiac po resete dajme tomu utorok rano o siestej,
o dalsi mesiac stredu naobed, etc...

a clovek vyznaj sa x rokov potom, ktory timestamp v ktorom logu kolko hodin irl pise...
a vcul, babo rad :)
Odpovedať Známka: 9.0 Hodnotiť:
 

Dikes za ochotu a vysvetlenie, cast z toho (snad vacsiu) som pobral, len som "smutny", ze teda tí, co do toho vidia(vidíte ;-)) este nevymysleli elegatnejsi (alebo nepresadili?) system od tohto, co to hlavybolenie sposobuje. ;-)
Fakt, oprite sa do toho - aj prispejem na taky start-up, len moc nepytajte. ;-)
Odpovedať Známka: 1.1 Hodnotiť:
 

elegantnejsie riesenie mi nenapada - totizto ak mas jedno dlhe cislo, tak sa ti s nim aj dobre pracuje - ci uz k triedeniu dat alebo aj vyhladavaniu vela nepotrebujes.

keby si mal cisla dajme tomu tri - datum (incremental po dnoch), cas (po minutach) a cas2 (po 1/1000 sekundy), tak by si musel nielenze sparovat tri hodnoty, ale aj vyhladavat v trojrozmernom poli, coz... je trosku narocnejsie na vykon :)

a inak, k tej sonde:
osobne si myslim, ze ju povodne chceli scrapnut uz po pokuse (alebo aspon tipovali, ze sa nenavratne poskodi), ale ked potom zistili, ze je mrska este ziva a moze posluzit, tak ju nechali lietat dalej.
samozrejme, za tu dobu sa aj zabudlo, ze tam nechali takyto timestamp. a teraz im uz nadobro ripla :(
Odpovedať Známka: 8.6 Hodnotiť:
 

Taka technicka... sparovat 3 veci nie je mozne :D Ale inak suhlasim, najlepsie je reprezentovat cas 1 hodnotou. Je to jednoduchsie a praktickejsie. Len skoda, ze sa uz casto nepouziva ten unix 64bit cas.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

terminus technicus :)
podobne fajrontovy kluc tiez nie je kluc a mat opicu taktiez neznamena mat zaveseneho nejakeho primata okolo krku. alebo to mas stejne ako s horarmi, ti si, ked piju parom, objednavaju tri poldeci /bo kazdy horar ma tri nohy/...
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Na single cisle mas jednoduche triedenie / vyhladavanie
ale komplikovane zobrazovanie (ratat tie prestupne sekundy / minuty / dni / roky - ach jaj)

Na DMR reprezentacii mas jednoduche zobrazovanie a to triedenie nemesis parovat, zotriedis po skupinach. Vyhladavanie je len o dva IFy viac. Uplne 3D pole by som to nenazyval

Odpovedať Hodnotiť:
 

No schvalne, skus vymysliet nejaky sposob pocitania casu. Budes pocitat len hodiny? Alebo len hodiny a minuty? Co sekundy?

Ja navrhujem do vsetkych pc vydanych od 01/2014 pouzivat len 128bit procesory a dohodnut timestamp ver. 2 - pocitanie od 2010-teho.
Odpovedať Známka: -4.0 Hodnotiť:
 

Ak by som sa v tom predsa vyznal, tak by som sa vari az tak laicky nepytal, nie? :-)
Este na margo vyssieho vykonu pri pouziti napr. troch cisiel - o ktorom pise "jude" - tak o tom som predsa hovoril - ze dnes su uz zdroje/vykon dostupnejsie a nemalo by byt tak na zvazovanie - ci pouzit taky sposob, ked je vykonu "dostatok". Opat sorry, ak kvoli laickemu nahladu na vec trepem nejake bludy.
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

Zotrvačnosť je sviňa. Zotrvačnosť niektorých nápadov v IT je neskutočná. Veď sa len pozri na používanie písmen na označovanie diskov, obmedzenia a zvyklosti v menách súborov na FAT/NTFS (nech žije 8+3), SSD disky emulujúce C/H/S, prechod z IPv4 na IPv6, kódovanie CP-1250, BIOS, atď. atď.
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

Hmmm...
A ako by si nahradil firmware základovky a nastavenia preň zvané BIOS?
Odpovedať Známka: -10.0 Hodnotiť:
 

UEFI?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Oznacovanie diskov pismenami
- Predpokladam, ze hovoris o Windows
- Pismena su uz len pre kompatibilitu
- Disky maju GUID identifikator \\?\Volume\{CLSID}
- Windows Home Server uz pismena nepouziva vobec
- NTFS podporuje JunctionPoint - vsetky disky mozes mat
na jednom disku namontovane (teda skoro to iste ako Linux)

Nazvy 8+3
- NTFS uz moze mat 8+3 vypnute a mat iba dlhe nazvy
- Vela ludi este stale pouziva stare DOS programy (MRP,...)
- Obmedzenia su \ / : * ? " < > | - Je to take hrozne??

Emulacia CHS
- Nie len SSD ale aj bezne HDD musi emulovat.
- SSD ma bunky tiez adresovane Cip/Stranka/Riadok/Stlpec
- HDD ma na vonkajsej strane viac sektorov ako vnutri
- Takze kazde ulozne zariadenie nieco emuluje
- CHS sa uz nepouziva - nativne je LBA
- tieto emulacie su vecou BIOSu/UEFI
- PATA/SATA ma jasne definovane prikazy

Odpovedať Hodnotiť:
 

Prechod IPv4 na IPv6
- To mas pravdu
- Hlavne v Europe to ale viazne na ISP (podla mna)

Kodovanie
- Toto vidim ako najmensi problem
- Ked mam 10 rokov stare subory, mam si ich vsetky konvertovat na UNICODE?
- Uplne prve faktury mam v Calc602 - tam je este kamenicky
- Aj BMP a GIF zahodime?

BIOS
- Okrem bootovania z 3TB+ diskov do prechodu na UEFI nevidim realny problem
- Este som nestretol cloveka, co chcel mat 3TB ako boot
- EFI navrh je tu fakt dlho - prax to vsak nepotrebovala
- Nakoniec bol prechod BIOS/UEFI celkom bezbolestny
Odpovedať Hodnotiť:
 

on je to velmi dobry sposob pocitania casu... vhodnejsi len tazko najdes. V kazdom pocitacovom systeme mas nejaku maximalnu pamat ktoru mozes pouzit. Pre konkretne jedno vyuzitie by sa mozno dalo spravit nieco v style: sonda zrejme nebude musiet pracovat s datumom 50 rokov starym napriklad, takze to pocitadlo resetovat. Pre individualne problemy sa to nejako takto vyriesit da. V generale to pouzit nejde, mozes naozaj len vyhradit viac pamate na ulozenie aj vacsieho datumu. Pretoze vo vseobecnych pripadoch by si mohol chciet pracovat so systemom, ktory potrebuje pouzivat aj datumy pred danym resetom a potom je z toho kucapaca.
Odpovedať Hodnotiť:
 

problem je, ze aj kde si vymenis CPU, pridas RAM, vymenis platnovy disk za SSD, aj tka bude mat standardny timestamp furt rovnaky format. :-)

kazdopadne vacsinou je to o takomto dacom:

Unix time, the number of seconds since 00:00:00 UTC on January 1, 1970

pripadne to byva rozsirene o 3 desatinne miesta pre tisiciny sekundy
Odpovedať Hodnotiť:
 

Napr. GNU/Linux to má vyriešené, OpenBSD to vyrieši v budúcom roku...
http://en.WikiPedia.org/wiki/Year_2038_problem
Odpovedať Hodnotiť:
 

Alebo nikdy nemali win98, ktory mal presne takyto problem a vydrzal bezat 49,7 dni a potom pretiekol.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

jj, ani printer drivery v 95 a 98 neratali, ze by by windows vydrzal bezat tak dlho... :-)))
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

A on by mal bežať 98 dní, XP-čko do nekonečna a potom to ide dole vodou Win 7 dní, W8 ....
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

no ono je to o tom, ze ta sonda svoju misiu splnila.
A po nej uz nemala byt funkcna.

nasledne este splnila dve dalsie misie ktore neboli v plane.

nikto nepredpokladal, ze 1. bude tak dlho fungovat 2.ak by aj fungovala, ze da niekto peniaze na jej prevadzku :)




Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

Len doplnim, ze startovala v 2005 a misiu splnila v 2005.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Čiže ak máš plazmu v záruke 2 roky, tiež je v poriadku, že po 2 rokoch odíde a ty musíš kúpiť novú?
Odpovedať Známka: 0.6 Hodnotiť:
 

dnes je taky svet ze je to dokonca vyzadovane aby sa vyrobok po zarucnej dobe pokazil.. pre vyrobcu je predsa neunosne aby ti vyrobok vydrzal vecnost
Odpovedať Známka: 9.0 Hodnotiť:
 

Hlavna misia trvala pol roka a sonda fungovala dalsich 8 - priblizne 16x tolko ako bolo potrebne na planovanu misiu (ak ta plazma vydrzi tolko...).
Samzorejme, ze je skoda, ze kvoli takej hovadine prisli o sondu.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ja by som to prirovnal skôr k žiarovke. Má deklarovanú životnosť 1000 hodín, ka sa po 2000 hodinách vypáli, tak sa s tým proste zmier a kúp si novú. Aj paliva sa dáva do sondy len toľko, aby zvládla predpokladanú misiu + nejaká rezerva pre nečakané udalosti. Keby sa 8 rokov po skončení primárnej misie minulo palivo a nie pamäťový register, bol by v tom rozdiel?
Odpovedať Známka: 0.9 Hodnotiť:
 

Nepochopil si logiku clanku. Ak mas plazmu v uholnej bani, ktora ti po 2 rokoch odide, tak to neriesis. Ved vydrzala 60°C teploty, prasnost, vysoky tlak...

Podobne aj s tou sondou - bola projektovana na 1 misiu a obmedzeny cas. To, ze vydrzala tie roky navyse, NASA len vyuzilo ako najviac mohlo. Viac neriesia. Urcite su radi.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Si ešte nerobil niečo komplikovanejšie s časovými údajmi, že? Keď sa zapletieš do časových zón, prestupných dní a sekúnd, alebo nebodaj dilatácie času, tak to vôbec nie je sranda.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

ked narazi do mimozemstanov este ich aj nasereme ...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ty si kokot uz len z principu.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Hm, takze premie asi nebudu. :D
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Keď som v PHP prvýkrát použil funkciu time(), zisťoval som akú má životnosť. Oni si navrhnú funkciu a vôbec nemyslia na následky. Udivuje ma to.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Keď navrhli funkciu time(), tak to tvoje PHP ešte neexistovalo a počítače boli 16-bitové. Tie veľké.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Mozno software outsourcovali v Indii.
Odpovedať Známka: 9.1 Hodnotiť:
 

Mozno pri dizajne HW a SW umyselne pozuili 32bit architekturu a premenne, ved predpoved v roku 2005 nebola bohvie aka ruzova; majsky kalendar, zopar koncov sveta, financna kriza, Billderberg...
Odpovedať Známka: 8.5 Hodnotiť:
 

fico a gaspar ....
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

32 bitov pre cas zrejme bolo kurvitko vlozene naschval, aby vyrobca sondy neskrachoval.
Odpovedať Známka: 4.0 Hodnotiť:
 

Snáď len jedno upresnenie pre všetkých tých "odborníkov". To že je architektúra PC napríklad 32 bitová neznamená, že nedokáže pracovať s číslami (integer, float etc.) s väčším rozsahom ako je 32 bitov. Tých 32 bitov znamená, že architektúra je schopná adresovať pamäťový priestor o veľkosti 2^32B.
Odpovedať Známka: 1.7 Hodnotiť:
 

To tiež nie je pravda.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

To mozno platilo kedysi, dnesnej dobe to uz neplati. To 32 bit znamena uz len tolko, ze zakladne registre ma 32 bitove a obsahuje instrukcie, ktore vedia robit operacie nad tymito 32 bitovymi registrami. Ale dnes su uz vseliake rozsirenia v procesoroch, ktore pridavaju vecsie registre pre specificke vypocty (napr. vektorove spracovanie dat) a tiez adresny priestor sa da pridanim napr. segmentoveho registra kludne zvecsit na 2^64 a stale to bude 32 bitova masina ;-)
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Je pravda, ze bitova sirka ALU je zvacsa zhodna so sirkou registrov pre adresovanie pamate, no su aj vtipne vynimky. Napriklad Playstation 2 mala 64 bitovy MIPS procesor (vsetky general purpose registre boli 64 bitove, ALU pocitala v 64 bitoch), pamat adresovala iba 32 bitovo a vsetky interne aj externe zbernice boli 128 bitove. Pripadne este dva VLIW vektorove koprocesory boli plne 128 bitove. Tak teraz bud frajer a povedz, ze kolko bitovy procesor tam bol:)) Inak tisnem slzu v oku, pretoze to bol na svoju dobu skutocne revolucny kus HW.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

pravda to je, len sa prislo na to ako to oklamat ;)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Kym budu sw programovat ludia vzdy budu chyby. Testery nemaju sancu odhalit chyby typu pretecenie premennej pretoze to testuju kratku dobu. Prave koli takymto situaciam sa pouziva hw. watchdog, ktory v pripade zamrznutia sw zabezpeci reset zariadenia co v tomto pripade sposobuje neustale resetovanie hardwaru :D
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

a kolko bitove pocitadlo mal Voyager? :) ...
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

kedze bol dost kompaktny, mal iba 2+kk
Odpovedať Hodnotiť:
 

tam boli este hadam kukuckove hodiny
aj ked zavazia.. hmm.. skor museli poriadne natiahnut pruzinu

Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Computer Command System (CCS) - 18-bit word, interrupt type processors (2) with 4096 words each of plated wire, non-volatile memory.

Flight Data System (FDS) - 16-bit word machine (2) with modular memories and 8198 words each

Attitude and Articulation Control System (AACS) - 18-bit word machines (2) with 4096 words each.
...
The Voyager spacecraft computers are interrupt driven computer, similar to processors used in general purpose computers with a few special instructions for increased efficiency. The programming is a form of assembly language.

There is no clock chip, as such, in the spacecraft. The "clock" is really a counter, based on one of several electronically generated frequencies....The "clock" signal is part of the information telemetered to the ground and it is with ground software that we convert to day of year, time of day Greenwich Mean Time.

http://voyager.jpl.nasa.gov/faq.html
Odpovedať Hodnotiť:
 

Shit happens
Odpovedať Hodnotiť:
 

Chuji už dávno mali používať hviezdny dátum.
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár