neprihlásený Štvrtok, 21. novembra 2024, dnes má meniny Elvíra
Sprístupnený x265, open source H.265 enkóder

DSL.sk, 24.7.2013


V noci na dnes bola vydaná prvá vývojová verzia nového video enkódera x265 pre nový kompresný video štandard H.265 respektíve HEVC.

Za projektom, ktorý je open source, stojí spoločnosť MultiCoreWare vyvíjajúca najmä softvér využívajúci akceleráciu pomocou GPU.

Z x265 má vzniknúť projekt podobný x264, populárnemu enkóderu pre H.264.

H.265, nástupca H.264, bol schválený v januári, práce na x265 odštartovali v marci. Projekt bol pôvodne založený na referenčnej implementácii enkódera používanej pri štandardizácii H.265 a vývojári postupne nahrádzajú referečný kód novým efektívnejším kódom.

Podľa informácií na stránkach projektu intenzívne využívajú kód z x264, ktorý si licencovali. x265 bude ponúkaný rovnako ako x264 ako open source GPL a spoločnosť bude zároveň predávať komerčné licencie. Či na projekte v súčasnosti spolupracujú aj vývojári stojaci za x264 nie je jasné.

Kód x265 je zatiaľ označovaný za prealfa verziu, podporuje akceleráciu SIMD inštrukčnými sadami SSE po SSE4.1, AVX / AVX2 a FMA3 / FMA4 ale nie pomocou GPU.

Enkóderu chýba podpora pre viaceré prvky H.265 umožňujúce dosahovať lepšiu kompresiu, okrem iného zatiaľ nevyužíva ani B-framy, framy odvodené nielen z predchádzajúcich ale aj nasledujúcich framov.

x265 je zatiaľ aj výrazne pomalší ako x264, podľa parametrov aj niekoľkonásobne.

Podľa vývojárov zatiaľ dosahuje x265 pri rovnakej kvalite ako x264 o cca 25% až 35% nižší bitrate, ktorú potvrdil aj test Tom's hardware. ExtremeTech u testovaných videí dosiahol ešte lepší bitrate, pri vyšších kvalitách o 41% až 43% nižší ako x264.

Efektivita x265 by sa mala ale ešte výrazne zlepšiť s pridaním podpory chýbajúcich funkcií. Štandard H.265 by mal umožniť pri vyšších rozlíšeniach dosahovať rovnakú kvalitu pri polovičnom bitrate v porovnaní s H.264.

Akú podporu má nový projekt u vývojárov x264, či sa stane dominantným open source enkóderom H.265, vzniknú ďalšie projekty respektíve prípadne vzniknú ďalšie projekty nárokujúce si vzhľadom na značku x264 populárne meno x265 zatiaľ nie je jasné. Meno x265 sa napríklad snažil už použiť čínsky vývojár, ktorý takto označil svoj enkóder podľa dostupných informácií ale postavený čisto na referenčnej implementácii.

Domovskou stránkou nového projektu je x265.org, ktorá v čase publikovania článku ale ešte neobsahovala bližšie informácie. Kód x265 je možné sťahovať z bitbucket.org.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Apple má prvýkrát použiť vlastný 5G modem v iPhone v marci
Linux dostáva podporu veľkokapacitných pamäťových SDUC kariet
USA požadujú, aby Google predal Chrome a potenciálne aj Android
ISS zvýšila orbitu, aby sa vyhla troskám zo satelitu
Vzniknú fyzické zábavné tematické Minecraft parky
Qualcomm chystá Snapdragon CPU pre lacnejšie PC, majú začínať na 600 dolárov
SpaceX nezachytávala prvý stupeň Starship kvôli problému na štartovacej veži
Sprístupnená prvá testovacia verzia už Androidu 16
Starship má dnes uskutočniť ďalší let, video
Google chce údajne na notebooky nasadiť Android namiesto ChromeOS


Diskusia:
                               
 

posielam kvety!
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

No konecne daco, dufam ze coskoro vydaju aj nejaku pre ludi verziu a nie len pre alfa.
Odpovedať Známka: 9.1 Hodnotiť:
 

Ani slovko o VP9, ktory ma za ciel byt este efektivnejsi ako HEVC (x265) a pritom skutocne volny, kym x265 vyzaduje licenciu?

Myslim, ze by sa patrilo, co poviete? ;)

https://en.wikipedia.org/wiki/VP9
Odpovedať Známka: -1.8 Hodnotiť:
 

Nemyslim si...
Odpovedať Známka: 4.5 Hodnotiť:
 

A co Daala?
http://en.wikipedia.org/wiki/Daala_(video_codec)
Odpovedať Hodnotiť:
 

ako vraví Dark Shikari:

MultiCoreWare's project is being made with the (very tentative) blessing of the x264 team. Unlike the others, as far as I know, it will actually be based on x264's source and algorithms and be a publicly developed open source project (e.g. something I could/might commit to). In other words, it exists as an open source project because I said "yes" to it (the alternative was a closed-source project unrelated to x264).

The intent is to link up with Videolan and friends, and there's already been quite a lot of back-room discussions, but it largely wasn't mentioned in the announcement because MCW didn't want to prematurely decide anything (they can only speak for themselves, not anyone else).
Odpovedať Hodnotiť:
 

naco by to stavali cele odzaciatku ked mozu vychadzat z x264 kde uz je kopec algoritmov odladenych, optimalizovanych a vychytanych

skratka ten spravny smer :)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Na konvertovanie/ripovanie bude zas treba lepsie zelezo - aj ked sa uz kod vypiluje a urychli, istotne bude kodovanie narocnejsie ako pri x264. Je to pochopitelne, kedze efektivita (stratovej) kompresie sa stale posuva. Na vsivany 14 rocny DivX bolo treba v prvych casoch 0,25-0,30 bit/pixel. Na lepsi XviD o 25% menej, stacilo 0,17-0,20 bit/pixel a pri x264 staci zasa o 25% menej ako pri XviDe, konktretne 0,12-0,15 bit/pixel. No a pri x265 to bude asi 0,10-0,08 bit/pixel. To potom full HD 2-hodinovy akcak bude v x265 na 6-7 GB a kvalita ako v x264 na 12 GB MKVcko. Ale vieme, ze x265 je aj pre fenomen 4K.
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

265 je asi počet skutočne zobrazených riadkov.
Tak to sa už blíži kvalite podobnej ako mali Super VHS videá.
Lepšiu to určite mať nebude.
Odpovedať Známka: -10.0 Hodnotiť:
 

Neviem co snupas. Asi si este nevidel na 120 cm telke pustene kvalitny full HD 15 GB MKVckovy BR rip z nejakeho 50 GB BR DL v porovnani s okienkovym videom VCD a Super VCD (QVGA 320x240 ci aj full VGA 640x480) na tej istej telke. Rozdiel asi ako Trabant a F1. Ozaj neviem co snupas. Okrem toho primitivne kodeky vo VCD a SVCD spred 15-17 rokov by potrebovali na porovnatelnu kvalitu asi 1 bit/pixel, t.j. este 3x viac ako prasivy DivX.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Tieto kodeky určite kvalite nepridávajú. Kocky, šum a všakovaké "finesy" ako oblbnúť oko aby si myslelo, že obraz je kvalitnejší...
Pochopím niečo ako AVATAR, ktorý je distribuovaný na Blu-Ray a má cca 135GB že tam je podstatne lepšia kvalita obrazu.
Ale tu sa píše o kodeku, ktorý má za každú cenu znížiť dátový tok aj tak dosť mizerného zdroja signálu. Teda webové služby, všakovaké pokrkvané videá a pod.
Asi ako keď mi niekto povie, že 320kbps mp3 formát hrá dobre. No určite nehrá!
Žiaden dnešný telefón nehrá, a počítače aj s neviem akou zvukovkou sú tiež dobre hluché...
Odpovedať Známka: -4.3 Hodnotiť:
 

:D Už vieme kto je hluchý a aj iné veci.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Samozrejme uz z principu a teorie informacie a z hnusneho "pokrkvaneho" (ci ako si ho nazval) videa ci audia komprimovaneho stratovou kompresiou nemozno dostat viac, resp. ako to co bolo povodne v nekomprimovanom originale. Jednoducho z 320 kbps 48 kHz stereo MP3 (kde ma 1 minuta asi 3 MB) nemozno dostat nekomprimonavy RAW zvuk, 6 ci 8 kanalovy, 48 ci nebodaj 96 kHz, 16-24 ci nebodaj 32-bitovy, kde bude mat 1 minuta mnoho desiatok MB. Logika nepusti a ked je raz nieco stratovo skomprimovane, tak niet cesty spat. Samosrejme techniky ako postprocesing ci remastering nam vylepsuju kvalitu (z isteho uhla pohladu), ale to su techniky aplikovane uz na komprimovane/poskodene data a dokazu co-to opravit. Ale nevyrobia povodny nekomprimovany original so vsetkymi jeho informaciami.
Odpovedať Hodnotiť:
 

A inak uslo ti, ze aj zaznam na BR je komprimovany? Tada aj ta tvoja 135 GB edicia Avatara asi na 3 ks. BR DL á 50 GB. Aby bol Avatar pri HD a svojich dalsich parametroch nekomprimovany, musel by mat cca 1 TB. Fuj to je grc ... z 1 TB na 135 GB ... fuuuuuuuuuuuuuj jak na to mozes kukat, sak to ma len 1/7 nekompromovanej velkosti, fuj grc.

Ja by ma tvojom mieste kupil 10 ks. 4 TB diskov (spolu 40 TB storage), aby som mohol mat aspon 40 filmov.
Odpovedať Hodnotiť:
 

A ano ide o oblbnutie ludskeho ucha a oka. Ako inak chces aplikovat stratovu kompresiu ako tak, ze je optimalizovana na limity ludskych zmyslov?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Prosím Ťa nepíš o niečom, čomu nerozumieš. A som si takmer istý, že nemáš zostavu na ktorej by si bol schopný počuť rozdiel medzi WAV a 320 kbps MP3.
Odpovedať Hodnotiť:
 

prezrad nam kde pracujes... takyto talent sa nesmie vycerpat !
Odpovedať Hodnotiť:
 

technika stratovej kompresie je zalozena na zahadzovani tych dat zo zaznamu u ktorych sa predpoklada ze ich ucho dobre nezachyti, zachyti podobne ked sa niecim nahradi, alebo sa straca pri kompozicii sucastne hranych ostatnych zvukov. podobne triky pre stratovu kompresiu platia aj pre obraz.
den ked bola vymyslena stratova kompresia, povazujem za cierny.
jasove rozlisenie oka je vacsie ako farebne rozlisenie, tym nemyslim farebnu hlbku ktora sa tiez zahadzuje.
nastastie tu je stale vsade pritomny mov ak by slo do tuheho.

myslim ze efektivita noveho kodeku nespociva v tom ze dokonalejsie komprimuje bez strat, pretoze tu uz davno narazil na limit, ale v tom ze vie lepsie nahradzat, zahadzovat a menit povodne data s rovnakym dojmom kvality.

Odpovedať Hodnotiť:
 

..
myslim ze ide o hojne vyuzitie suradnicoveho krivkoveho systemu, ked sa bitmapa alebo presnejsie raster, nahradza bodmi ktore su spojene matematickou suradnicou ktorej tvar sa snazi napodobnit povodny raster. Pricom sum je zadany len ako opakujuca sa vlna o urcitej intenzite.
Odpovedať Hodnotiť:
 

A co ked je to kombinacia oboch principov? Cast efektivity isla na vrub dokonalejsiemu oblbovaniu zmyslov a cast isla na vrub este lepsej bezstratovej kompresii tej trosky co ostala?
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár