Človekom poháňaná helikoptéra tímu AeroVelo vo svojom júnovom pokuse sa aj podľa oficiálneho vyhodnotenia American Helicopter Society udržala vo vzduchu viac ako minútu a splnila aj ďalšie podmienky pre udelenie tzv. Sikorskeho ceny pre tvorcu prvej človekom poháňanej helikoptéry.
Tím AeroVelo zložený najmä zo študentov Torontskej univerzity to oznámil na konci uplynulého týždňa.
Cieľom Sikorskeho ceny vypísanej organizáciou American Helicopter Society už v roku 1980 bolo motivovať vývoj v oblasti človekom poháňaného lietania, odmena za získanie ceny sa postupne zvýšila až na 250 tisíc dolárov. Cena bola určená pre prvý tím, ktorého človekom poháňaná helikoptéra zostane vo vzduchu aspoň minútu, dosiahne aspoň na okamih výšku aspoň tri metre a počas letu neopustí štvorec so stranou desať metrov.
Helikoptéra Atlas tímu AeroVelo pri pokuse 13. júna podľa oficiálneho posúdenia vydržala vo vzduchu 64.11 s, dosiahla maximálnu výšku 3.3 metra a horizontálne sa posunula od miesta štartu o maximálne 9.8 metra.
Vývoj štvorrotorového Atlasu odštartoval v januári 2012. Pohyb zabezpečuje bicyklujúci pilot, každý rotor umiestnený vo vrchole štvorca o strane viac ako dvadsať metrov má priemer 10.1 metrov. Rotory sa pri rekorde otáčali priemernou rýchlosťou 9.7 otáčok za minútu.
Použitými materiálmi sú najmä uhlíkové vlákna, polystyrénová pena, balzové drevo, kevlar, Vectran a v obmedzenom množstve hliník a oceľ.
Hmotnosť stroja bez človeka je 55.3 kg, jeho maximálny rozmer dosahuje 46.9 metrov.
Video z rekordného pokusu (video: AeroVelo)
Helikoptéru by ale nedokázal poháňať bežný človek. Atlas poháňal rýchlokorčuliar Todd Reichert, ktorý počas minúty dokáže vyvíjať priemerný výkon 772 Wattov, viac ako špičkoví cyklisti. Na dosiahnutie podmienok Sikorskeho ceny je podľa odhadov tvorcov potrebný od 80 kg pilota priemerný výkon minimálne 550 Wattov.
Reichert pri rekordnom pokuse v čase dosiahnutia maximálnej výšky dodával stroju výkon cca 1100 Wattov.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
super
Od: prihlásený užívateľ
|
Pridané:
15.7.2013 11:44
ved to je uplne super
|
|
Re: super
Od: old
|
Pridané:
15.7.2013 12:00
podávať výkon koňa a pritom vážiť desatinu, to nemá budúcnosť
|
|
Re: super
Od: generovany
|
Pridané:
15.7.2013 20:12
preco nevolali sagana?
|
|
Re: super
Od: MuadDib
|
Pridané:
16.7.2013 13:15
Človek bežne (dlhodobejšie) dokáže podávať výkon na úrovni 1/3 z toho, čo kôň.
|
|
a co na to Peto?
Od: flom
|
Pridané:
15.7.2013 11:50
http://goo.gl/ooWFa
|
|
Re: a co na to Peto?
Od reg.: pribinacik
|
Pridané:
15.7.2013 11:59
"Cieľová suma, ktorú by som potreboval pre projekt získať je 10 000€." - no, 570 EUR z toho uz ma :)
|
|
Re: a co na to Peto?
Od reg.: Peter Ch
|
Pridané:
15.7.2013 12:56
Dam ich dole, len mi to potrva este par tyzdnov, resp. mesiacov. Su to babraci. Stroj nevedeli ovladat a AHS im uznala, ze neopustili priestor 10 x 10m, ktory si prisposobili trajektorii ktoru presli. Keby zacali v strede toho priestoru, alebo hocikde v jeho casti, tak to nedaju, pretoze by opustili ten priestor. A vykon co podal chalan som na testovacom bicykli podal aj ja, len on ma 75kg (plus minus) a ja 93kg haha :) Dam ich dole, len to chce cas ;)
|
|
Re: a co na to Peto?
Od reg.: Peter Ch
|
Pridané:
15.7.2013 12:58
a okrem toho ich stroj je velmi tazky. Viem to postavit o polovicu lahsie priblizne.
|
|
Re: a co na to Peto?
Od: docent
|
Pridané:
15.7.2013 13:08
no, ak sa ti podarí postaviť stroj o 18kg ľahší, si tam, kde oni, o toľko si ťažší
|
|
Re: a co na to Peto?
Od reg.: Peter Ch
|
Pridané:
15.7.2013 13:25
schudnem a bude dobre :) Alebo zavolam kamarata triatlonistu. Okrem toho sa spolieham na specialny pohonny mechanizmus, ktory som navrhol ;) Uz to vsetk ole npostavit.
|
|
Re: a co na to Peto?
Od: suxi
|
Pridané:
15.7.2013 20:47
a naco je to cele dobre?
|
|
Re: a co na to Peto?
Od reg.: Peter Ch
|
Pridané:
16.7.2013 12:12
absolutne na nic :) Je to sutaz. Uz ju nemozem vyhrat, ale mozem prekonat Kanadanov. Ked uz bezis maraton, tak chces hlavne dobehnut a ani nie tak zvitazit. A to iste sa da povedat aj o ktoromkolvek sporte: Na co je to dobre? a pod... Mna to bavi a chcem aj ostatnym dokazat, ze to co som navrhol bude fungovat a bude to dokonca lepsie ako stroje konkurencnych timov. Nechcem, aby to ostalo len pri reciach, chce mt odokazat.
|
|
fjkdlkfjalfjl
Od reg.: pribinacik
|
Pridané:
15.7.2013 11:55
naozaj prakticke...
|
|
u mad.
Od: u mad?
|
Pridané:
15.7.2013 12:12
Picovina, ako sneh v juli.
|
|
Re: u mad.
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
15.7.2013 12:55
-110 rokov
http://www.youtube.com/watch?v=T5o-fhBKf8Y
par desiak metrov a par desiatok sekund v lufte
"a přitom taková pitomost"
|
|
Re: u mad.
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
15.7.2013 12:57
a na margo snehu v juli: http://goo.gl/bxCZp
|
|
Re: u mad.
Od: zajtra Kamila
|
Pridané:
17.7.2013 13:18
Dobre si mu to natrel :D
|
|
b i k e
Od: tretinos
|
Pridané:
15.7.2013 12:31
Sagan by s tym prespurtoval do ciela v zelenom tricku.
|
|
OT - sk-nic.sk dalsi vypadok
Od: uzivatel sk-nic
|
Pridané:
15.7.2013 12:32
wget sk-nic.sk
--2013-07-15 11:29:03-- http://sk-nic.sk/
Resolving sk-nic.sk (sk-nic.sk)... 195.12.159.5, 2a02:770:100:100::106
Connecting to sk-nic.sk (sk-nic.sk)|195.12.159.5|:80... failed: No route to host.
Connecting to sk-nic.sk (sk-nic.sk)|2a02:770:100:100::106|:80... failed: Network is unreachable.
vypadok trva minimalne od 11:15 ...
redakcia by mohla nieco zistit.
swan pod utokom nie je (zdroj: six)
|
|
Re: OT - sk-nic.sk dalsi vypadok
Od: Meno:
|
Pridané:
15.7.2013 13:10
co tak pridat www?
|
|
Re: OT - sk-nic.sk dalsi vypadok
Od reg.: FilipSK
|
Pridané:
15.7.2013 23:37
vitaj na slovensku kde web bez www neexistuje :)
|
|
Re: OT - sk-nic.sk dalsi vypadok
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
16.7.2013 9:09
a co tak nastavit si browser, aby si pred adresy sam pokusal doplnat
http://www.........
http://.........
potom ti staci len pisat len sme.sk, zoznam.sk ... bez vsetkych httpsov a wwwecok aj vtedy, ked na tu stranku lezes prvy krat po nainstalovcani browsera a po nastaveni ficury
|
|
kaketa
Od: trololoman
|
Pridané:
15.7.2013 12:58
Nasledovat bude clovekom pohanana raketa.
|
|
Re: kaketa
Od: docent
|
Pridané:
15.7.2013 13:10
chcel by som vidieť ten tryskový pohon, teda radšej nie
|
|
Re: kaketa
Od: trololoman
|
Pridané:
15.7.2013 13:30
Tu je zatial prvy prototyp http://dopice.sk/6y9
|
|
Re: kaketa
Od: Fxn
|
Pridané:
15.7.2013 13:13
Nic nerealne.
Vyskvarit na mast tie prezrate obezne prasce co obcas vidavam, zmiesat tu mast s hlinikovym praskom a ciernym strelnym prachom.
Naliat do rakety (pomocne rakety z raketoplanov), nechat stuhnut, skrtnut zapalkou a ides.
|
|
Re: kaketa
Od: Erika Eleňjak
|
Pridané:
16.7.2013 10:00
Vskutku clovekom pohanana raketa.
|
|
otacky rotorov
Od: Rayback
|
Pridané:
15.7.2013 13:43
Podľa članku "Rotory sa pri rekorde otáčali priemernou rýchlosťou 9.7 otáčok za minútu." Tož nie je to malo ?
|
|
Re: otacky rotorov
Od: Fxn
|
Pridané:
15.7.2013 15:29
Vzhladom k ich velkosti, velkosti ich plochy a poctu....ako vidis nie.
|
|
Re: otacky rotorov
Od: amolo
|
Pridané:
16.7.2013 8:56
Ozaj, mas pravdu, je to malo to nemoze nikdy letiet. Skoda ze ta tam nemali, mohol si im povedat ze to nebude fungovat a nestrapnili by sa s videom, na ktorom lieta nieco co by lietat nemalo koli malym otackam.
|
|
Re: otacky rotorov
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
16.7.2013 9:21
A co si myslis ake RPM maju velikanske listy vrtule vrtulnika? 10 tisic ????
Asi budes trosken sokovany: v priemere 300 rpm !!! +/- 150 v zavislosti od velkosti/hmotnosti vrtulnika, ponivac:
citujem z jednej stranky:
As far as I know, the speed of helicopter rotor blades through the air is limited by the speed of sound (approx. 760Mph) at which point the pressure wave disrupts the airflow at the blade tip (which is moving through the air faster than the blade root). So, the larger the diameter of the blade circle, the lower the allowable RPM. of the shaft, before the tips break the sound barrier.
t.j. cim vacsie vrtule, tym vacsia odvodova rychlost pri konci listov a tym pomalsie musia rotovat. rychlost zvuku je limitujuca. ked to inak nende, su dve velikanske horozintalne vrtule na na velkych bojovych a nakladnych vrtulnikoch
http://goo.gl/IsDE8
http://goo.gl/SbRfC
|
|
Re: otacky rotorov
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
16.7.2013 9:26
Aj tak je to cca plnych 5-6-7 otacok za sekundu, co je na koniec velikanskeho listu vrtule dost, kedze obvodove rychlosti sa tam priblizuju rychlosti zvuku vo vzduchu ... (podla priemeru ci polomeru vrtule a teda dlzky listov)
|
|
Re: otacky rotorov
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
16.7.2013 9:29
preto je aj zvuk vrtulnika taky aky je .... ta pocutelna "kadencia" je rpm (do 10 otacok sa sekundu a teda do 600 rpm) a keby sme sa veeeeeeelmi snazili, mozno by sme to chvilku aj stihali pocitat
|
|
Re: otacky rotorov
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
16.7.2013 9:33
Naklon listov vrtule zabezpeci zvysenie vztlaku (rotor furt bezi) a evidentne hustota 1 atm staci, aby vrtulniky (aj nakladne co unesu cele tony) mohli existovat.
Limit pre helikoptery (kvoli hustote atmosfery) je tusim vyska 4 km ci kolko ... Samozrejme zalezi od typu helikoptery.
|
|
Re: otacky rotorov
Od: MMudraninec
|
Pridané:
17.7.2013 11:55
Ja viem ešte spred 20 rokov že na nejaké pohorie dosiahli s vrtuľníkom 6100 m.
A vraj je v zime hustejší vzduch a viac uvezie...
Ale dať 1100W... tak to podal neskutočný výkon.
Naše krátkodobé práce poznajú maximálne 495W!
|
|
.....
Od: iiii
|
Pridané:
15.7.2013 13:50
a co na to Jan Tleskac?
|
|
Re: .....
Od: trololoman
|
Pridané:
15.7.2013 15:32
...len ticho zavidí.
|
|
hmmojoj
Od: huangggg
|
Pridané:
16.7.2013 5:58
Na take to domace vznasanie sa...
|
|
Re: hmmojoj
Od: brano2
|
Pridané:
16.7.2013 10:54
vzhladom na rozmery skor vhodne do velkeho kanclu, prist po hotovy papier k tlaciarni
|
|
Re: hmmojoj
Od: Hasak
|
Pridané:
17.7.2013 6:34
Po dlhom case citam diskusiu DSL a uz som si myslel ze to tu vymrelo no dojdem nakoniec a hla nevymrelo :D :D :D thumbs up
|
|
Niečo mi to pripomína
Od: DJCuco
|
Pridané:
16.7.2013 13:57
Bola pod DOSom taká hra, volalo sa to UGH!
Kto si na to spomína?
|