Prvým bežne predávaným notebookom respektíve dokonca vôbec prvým zariadením podporujúcim bezdrôtovú komunikáciu technológiou WiGig / 802.11ad v 60 GHz pásme sa stane ultrabook Dell Latitude 6430u.
Oficiálne špecifikácia nového avizovaného ale zatiaľ nedostupného notebooku síce podporu WiGig zatiaľ neuvádza, viacerým americkým médiám ju ale potvrdila spoločnosť Wilocity dodávajúca WiGig čipy. Zároveň špecifikácia uvádza možnosť bezdrôtového pripojenia k dockovacej stanici.
Technológia WiGig je určená pre rýchlu bezdrôtovú komunikáciu na krátke vzdialenosti, keď v pásme 60 GHz elektromagnetické žiarenie neprechádza cez väčšie prekážky a je tak použiteľné najmä na komunikáciu v rámci jednej miestnosti.
V prvej verzii bola technológia a jej špecifikácia dokončená na konci roku 2009, v súčasnosti sa štandardizuje ako WiFi štandard 802.11ad interoperabilný aj s WiFi v pásmach 2.4 GHz a 5 GHz.
WiGig počíta s komunikáciou na krátke vzdialenosti do 10 metrov a to maximálnou rýchlosťou až 7 Gbps. Technológia využíva a rozširuje WiFi 802.11 MAC vrstvu a je spätne s týmto štandardom kompatibiliná. V Latitude 6430u je podľa dostupných informácií použitý čipset podporujúci zároveň WiGig na 60 GHz a WiFi na 2.4 GHz a 5 GHz, WiGig čip dodáva Wilocity a WiFi čip Qualcomm-Atheros.
Dell Latitude 6430u (foto: Dell)
WiGig technológia je v ultrabooku Latitude 6430u určenom najmä pre firemných zákazníkov použitá na bezdrôtovú komunikáciu s dockovacou stanicou. Aké všetky porty bude dockovacia stanica ponúkať a či bude podpora WiGig v ultrabooku použiteľná potenciálne na komunikáciu s ľubovoľným iným WiGig zariadením nie je zatiaľ známe.
Ďalším novým riešením, ktoré využívajú niektorí tvorcovia nových tenkých notebookov respektíve nezávislí výrobcovia na prepojenie s dockovacou stanicou, je rýchly štandard Thunderbolt. Thunderbolt na jednom porte podporuje dva plne duplexné kanály s rýchlosťou prenosu dát 10 Gbps v oboch smeroch po oboch kanáloch. Na jednom porte je tak možné súčasne prenášať dáta maximálnou celkovou rýchlosťou 20 Gbps v jednom smere a zároveň 20 Gbps v druhom smere.
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
kill every 1366x768 TN display
Od: trololoman
|
Pridané:
3.11.2012 9:59
Ja neviem kto tieto ntb navrhuje, asi nejaky pako. Daju tam nejake nove technologie a potom tam drbnu TN display s rozlisenim 1366x768 :D
|
| |
Re: kill every 1366x768 TN display
Od reg.: pixel
|
Pridané:
3.11.2012 10:12
Niekedy si myslím, že ich majú asi ešte na sklade, asi takých 10E9 kusov... všade inde sa zjemňujú displeje a tu sme na rovnakej úrovny už x rokov
|
| |
Re: kill every 1366x768 TN display
Od reg.: pixel
|
Pridané:
3.11.2012 10:12
(keby nejaký Grammar, *úrovni)
|
| |
Re: kill every 1366x768 TN display
Od: fbhfh
|
Pridané:
3.11.2012 14:57
Toto nebola grammarová pikoška, toto bola vážne hrubá do oči bijúca chyba...
|
| |
Re: kill every 1366x768 TN display
Od: jkamil
|
Pridané:
3.11.2012 16:24
To musel byt vtip... y po ň... to bolo urcite naschval, alebo na rozputanie dyskusie. Tak ako ten y co som v predchadzajucej vete dal do slova diskusia :)
|
| |
Re: kill every 1366x768 TN display
Od: prdlajs
|
Pridané:
3.11.2012 16:44
Mozno bol len Madar, a chcel napisat "urovnyi" :)
|
| |
Re: kill every 1366x768 TN display
Od reg.: cca01
|
Pridané:
4.11.2012 8:30
Je tam toho,običajní preklep.tye pýsmená sú na klavesnycy hneď vedľa seba.
|
| |
Re: kill every 1366x768 TN display
Od: nepodstatne
|
Pridané:
3.11.2012 15:25
pekny navrh: http://dopice.sk/45k
|
| |
Re: kill every 1366x768 TN display
Od: kalif
|
Pridané:
3.11.2012 19:06
aha takze treba zjemnovat aj ked to neprinasa ziadny prakticky prinos? vysoke rozlisenia maju zmysel na desktope ked ten rozdiel na 30 palcovom monitore rozoznat volnym okom na notebooku to len zvysuje spotrebu.
|
| |
Re: kill every 1366x768 TN display
Od: soaron
|
Pridané:
3.11.2012 11:22
Súhlasím, ale pre dlaždice W8 ti plne postačuje aj rozlíšenie 10x10 :).
|
| |
Re: kill every 1366x768 TN display
Od: popsko
|
Pridané:
3.11.2012 11:34
Keby dam dali IPS s vyssim rozlisenim, tak nariekas, ake je to drahe.
|
| |
Re: kill every 1366x768 TN display
Od: Robo1111
|
Pridané:
3.11.2012 16:03
Pozri si koľko stojí displej na Ipad3 a potom začni trepať takéto nezmysli že by to bolo drahé.
|
| |
Re: kill every 1366x768 TN display
Od: ...
|
Pridané:
3.11.2012 19:07
iPad 3 je sracka
|
| |
Re: kill every 1366x768 TN display
Od: popsko
|
Pridané:
4.11.2012 7:29
Nie je dolezite kolko stoji samotny display, ale cele zariadenie.
|
| |
Re: kill every 1366x768 TN display
Od: popsko
|
Pridané:
4.11.2012 7:32
Ty si zase pozri, kolko stoji MacBook s "retina" displayom.
|
| |
Re: kill every 1366x768 TN display
Od reg.: roob_
|
Pridané:
4.11.2012 8:09
preco tu riesite ceny displayov vyrabanych v malych seriach? Retina macbooku ktoreho sa preda cojaviem 2M nemoze stat tolko ako by stala retina povecme HP probooku, ktoreho sa preda 30M. Ci?
|
| |
Re: kill every 1366x768 TN display
Od: popsko
|
Pridané:
4.11.2012 8:17
HP este robi pro notebooky? :-)
|
| |
Re: kill every 1366x768 TN display
Od reg.: roob_
|
Pridané:
4.11.2012 8:20
urcite... iny by som od nich nekupil.
|
| |
Re: kill every 1366x768 TN display
Od: popsko
|
Pridané:
4.11.2012 9:42
Posledny kvalitny notebook HP bol HP6220, potom zacali hrozne paviliony a uz to cele zacalo upadat.
|
| |
Re: kill every 1366x768 TN display
Od: Nap42
|
Pridané:
4.11.2012 14:14
tak potom mam sakra stastie, ked moj pavilion ma uz 5rokov a okrem pokazeneho adatera (pred 4mes.) a vycistenia chladica frci ako novy
|
| |
Re: kill every 1366x768 TN display
Od: el nino
|
Pridané:
4.11.2012 20:46
stará sra*čka nemôže frčať ako nová
|
| |
Re: kill every 1366x768 TN display
Od: Nap42
|
Pridané:
4.11.2012 21:50
môže, stačí dobrý OS
|
| |
Thunderbolt ako konkurencia?
Od: Sancho
|
Pridané:
3.11.2012 10:22
Nejako mi uchadza pointa, ako kablove spojenie konkuruje bezdrotovemu - rychlosti su sice v rovnakych radoch, ale predsa len, mat nieco bezdrotove...
To je ako porovnavat rychlost a latenciu medzi wifi a kablovym ethernetom - obe maju predsa diametralne odlisne cielove skupiny...
|
| |
Re: Thunderbolt ako konkurencia?
Od reg.: Milosx
|
Pridané:
3.11.2012 12:20
Pri bezdrôtovom navyše značnú časť prenosu žerie réžia toho prenosu.
|
| |
Re: Thunderbolt ako konkurencia?
Od: julcib
|
Pridané:
3.11.2012 13:50
zeby to bolo tym ze kable treba pozerat tahat a prekazaju a kym to poriesis tak cez bezdrat to mas uz davno ote a davas si kaficko? :)
|
| |
Re: Thunderbolt ako konkurencia?
Od: sgdsd
|
Pridané:
3.11.2012 14:58
Kakauko!
|
| |
Re: Thunderbolt ako konkurencia?
Od: ajtaksada
|
Pridané:
5.11.2012 10:45
Wowko
|
| |
Re: Thunderbolt ako konkurencia?
Od: Klitak
|
Pridané:
3.11.2012 14:02
Reziu obshluhuju HW chipy, tam problem nie je, problem je len v stratenych a poskodenych packetoch, ktore sa musia zasielat opatovne. A na LANkach tiez zavisi od konkretnej LANkarty, niektore shity na fosnach su o nicom aj na kably. Pouzivam nastavenie Game First na Asuse, kde uz samotna LANka uprednostni pri prenose hru a latenciu eliminujem na minimum.
|
| |
Re: Thunderbolt ako konkurencia?
Od: peter342
|
Pridané:
3.11.2012 19:15
> Pouzivam nastavenie Game First na Asuse, kde uz samotna LANka uprednostni pri prenose hru a latenciu eliminujem na minimum.
robis QOS checkboxom v notebooku? ..ale co, aj placebo je liek
|
| |
Re: Thunderbolt ako konkurencia?
Od: Klitak
|
Pridané:
4.11.2012 0:32
Ty si lama, kazdy kto sa vyzna pozna Game First, lebo je sucastou ROG fosni od Asusu. Ty si supak, ktory na Rampage nikdy nezarobi. Debilna lama supacka, ktora si dovoli komentovat nieco o com nema ani sajnu, cisty chuj!
|
| |
Re: Thunderbolt ako konkurencia?
Od: brahmaputra
|
Pridané:
4.11.2012 11:08
saturday night nerd rage?
|
| |
mikrovlnka
Od: limki
|
Pridané:
3.11.2012 16:17
to je super napad, mozeme pozerat film a zaroven to urobi pukance
|
| |
Re: mikrovlnka
Od: jkamil
|
Pridané:
3.11.2012 16:26
Taktiez to riesi problem so studenou pizzou na lanparty...
|
| |
Re: mikrovlnka
Od: jozkooo
|
Pridané:
3.11.2012 19:16
dovtedy sa chodi po dzban kym sa nerozbijes
|
| |
prdel....
Od reg.: shapira
|
Pridané:
3.11.2012 16:33
A na kerú rit je v NTB 7Gbit wifi? Ved disk i tak nema sancu ist ani 1Gbit... Nie to viac....
Pokial mam spravne info,sata 2 asi 300Mbit,sata 3 asi 600Mbit v teoretickej rovine... A ssd? Pci e karty do serverov ktore stoja okolo 3000evri aj tie max do 1,5Gbit zapis a citanie.... Takze na kerú riť? To uz fakt len na pukance.... Alebo sa zas zaciname hrat na to ze kto ma vacsie cisielko,je vacsi sef?
|
| |
Re: prdel....
Od: janino123
|
Pridané:
3.11.2012 18:14
je to tam na to, na čo je 100-megový internet. Nie je dôležitý účel, ale hlavne, že je...
|
| |
Re: prdel....
Od reg.: Redakcia DSL.sk
|
Pridané:
3.11.2012 18:49
Napríklad pre pripojenie k dockovacej stanici (s videovýstupom), ako sa píše v článku.
|
| |
Re: prdel....
Od: jozkooo
|
Pridané:
3.11.2012 19:14
mas pravdu ja so robil so serverami dlhu dobu od ibm hp az po dock statnice fujistsu neodporujcam mam skusenosti s paskovami prehravacmi od hp vsetky boli vyhodene z statu ani sa nestrali pasky vymazat.. ze je to na mojom bosovi. Najmesie sa predavaju HP DL380 tower verzia s 2x xeon quad G5 s 8 GB pamate. pozme pokecat ak chcez
|
| |
Re: prdel....
Od reg.: roob_
|
Pridané:
4.11.2012 8:19
ee. Napriklad Sata2 ma 300MB/s nie Mbit. 7Gbit keby slo naplno tak by to mohlo byt 875MB/s, takze pointa prispevku je spravna. Treba ale uvazovat nad vecami aj z nadhladu, napriklad bezna 3 clenna rodina sa napoji na router a uz to nemas 875 ale 291 pre kazdeho :) Ak maju vsetci SSD disky s takym zapisom, by sa to aj uzivilo :)
|
| |
Coconuts
Od: Pakomil
|
Pridané:
3.11.2012 16:51
A kde je Apple? Inovator?
|
| |
Re: Coconuts
Od: peter908
|
Pridané:
3.11.2012 19:20
skumaju ako to pojde zabalit do hliniku
|
| |
Re: Coconuts
Od: trololoman
|
Pridané:
4.11.2012 0:15
Ja som myslel že to majú na starosti svište?
|
| |
Re: Coconuts
Od: Markoman2
|
Pridané:
4.11.2012 9:59
:-D
|
| |
Re: Coconuts
Od: ajtaksada
|
Pridané:
5.11.2012 10:46
Hlinik se vodstehoval do Humpolce.
|
| |
ziarenie
Od: urcite to bude ziarit
|
Pridané:
4.11.2012 17:50
60ghz a na vzdialenost do 10m fuu to musi ziarit to sa vam nielen pizza zohreje ale este aj voda v potruby bude zohrievat.
|
| |
Re: ziarenie
Od: el nino
|
Pridané:
4.11.2012 20:51
hádaj prečo na na mikrovlnke používa zrovna 2450 MHz a nie 60 GHz ??
|
| |
Re: ziarenie
Od: RIKK
|
Pridané:
5.11.2012 8:05
okrem fyziky by ani slovencinu nezaskodilo postudovat.
kua... o. one more grammar nazi here...
|
| |
Re: ziarenie
Od: 2Maniak22
|
Pridané:
5.11.2012 8:08
Lebo Wifi pásmo je free pásmo? Na vodu by bol vhodnejší iný kmitočet...
|