
neprihlásený
|
Streda, 18. marca 2026, dnes má meniny Eduard |
|
|
Vývoj HTML sa definitívne rozdelil na dve verzie
DSL.sk, 26.7.2012
|
|
Vývoj jazyka HTML pre webové stránky sa definitívne rozdelil na verziu HTML5 v procese štandardizácie organizáciou W3C a tzv. HTML Living Standard vyvíjaný skupinou WHATWG.
Vyplýva to z minulotýždňového oznámenia Iana Hicksona z Google, ktorý mal doteraz na starosti spoločný vývoj HTML oboma organizáciami.
Novú verziu HTML, ktorá sa neskôr začala označovať HTML5, odštartovala skupina WHATWG, Web Hypertext Application Technology Working Group, zložená zo zástupcov tvorcov jednotlivých prehliadačov v roku 2004.
Skupina vznikla, keďže vývoj HTML v organizácii W3C, World Wide Web Consortium, zodpovednej za webové štandardy, stagnoval. V roku 2007 sa ale k vývoju štandardu pridala aj W3C a vývoj novej verzie pokračoval spoločne.
W3C sa začala v minulom roku ale sústreďovať na dokončenie HTML5 a jeho štandardizáciu, s ktorou podľa minuloročného oznámenia počíta v roku 2014. Svoju verziu štandardu tak už nerozširuje o novú funkčnosť, len ju dolaďuje.
WHATWG má ale za cieľ pokračovať v ďalšom vývoji HTML aj s novými funkciami, preto prišlo v uplynulých mesiacoch k postupnému oddeleniu procesov vývoja HTML medzi týmito dvomi organizáciami. "Dúfam, že výsledok tohto bude, že práca na HTML Living Standard sa opäť zrýchli a vráti sa na rýchlosť, ktorú mala pred začatím spolupráce s W3C," píše Hickson vo svojom oznámení.
HTML5 má v súčasnosti už veľmi silnú pozíciu, je bežne využívanými modernými webovými aplikáciami, má silnú pozíciu v mobilných zariadeniach a napríklad samotná Adobe ho na weboch pre mobilné platformy považuje za lepšiu voľbu ako jej vlastný Flash. Okrem viacerých zmien v syntaxi a pridania viacerých nových štrukturálnych tagov HTML5 napríklad prináša tag canvas s možnosťou priameho vykresľovania 2D grafiky, nové špeciálne tagy pre HTML5 video a audio priamo zahrnuté v stránke, ukladanie dát v prehliadači priamo pomocou HTML, podporu offline webových aplikácií, podporu drag & drop a ďalších funkcií.
Najnovšie články:
Diskusia:
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
pristup Adobe
Od: hovado
|
Pridané:
26.7.2012 11:22
tesi ma pristup Adobe.
|
| |
Re: pristup Adobe
Od: fjfjjhhg
|
Pridané:
26.7.2012 11:53
zato poistovna bude uz len jedna
|
| |
Re: pristup Adobe
Od reg.: Uhlik
|
Pridané:
27.7.2012 9:08
a aj tak mnoho ludi nebude vediet, v akej je poisteny ...
|
| |
Re: pristup Adobe
Od: XMen
|
Pridané:
26.7.2012 13:57
mna teda nie, HTML5 nemoze nahradit technologiu flash, lebo proste nema jej moznosti. Za moznostou nepodporovat flash na mobilnych devicoch vidim politicke rozhodnutie.
|
| |
Re: pristup Adobe
Od: logik
|
Pridané:
26.7.2012 14:15
presne tak, a dalsi problem je ze vacsina zakaznikov pod vplyvom propagandy z W3C chce HTML5, ale pritom nerozumeju ze HTML5 je z 99% HTML4 + nejakych par tagov navyše + nejake rozširenia JS. potom sa zákazníci sťažujú že im HTML5 stránka nefunguje v starších prehliadačoch môžu si za to sami chceli HTML5 tak dostali HTML5. ja zatiaľ používam HTML4 a HTML5 iba tam kde tým neutrpí základná funkčnosť webu.
|
| |
Re: pristup Adobe
Od reg.: tomexx
|
Pridané:
26.7.2012 15:30
Vidno, ze celej myslienke HTML5 rozumies len velmi malo...
|
| |
Re: pristup Adobe
Od: logik
|
Pridané:
26.7.2012 16:53
a ta myslienka je aka? HTML5 je vprvom rade o marketingovy pojem.. jeho cielom je dostat z ludi dalsie peniaze.
|
| |
Re: pristup Adobe
Od reg.: shaggy16
|
Pridané:
26.7.2012 20:40
Jednoznačne s tebou súhlasím.
Vidím, ako ľudia žiadajú HTML5 a pritom ani len netušia, o čo ide, v čom je pridaná hodnota.
Veľa ľudí sa na to pozerá napr. ako na PHP - máš jeden server, kde beží PHP5, máš druhý server, kde beží PHP4 a vieš, ktoré funkcie a fičúrky sú podporované na každom z nich.
HTML je už z princípu úplne iné - jadro každého prehliadača je len jedno, očakáva HTML, vykreslí HTML. On musí v tom dokumente správne vykresliť aj tie tagy, ktoré existovali pred 17 rokmi a v HTML5 nie sú.
Tiež mi vadí ten hype okolo HTML5 videa, ktoré je oveľa náročnejšie na programátorskú prácu, ako obyčajné flash video.
Ale už som si zvykol, že tí istí ľudia, ktorí mi pred pár rokmi hovorili, ak som out, keď nepoužívam XHTML teraz obrátili kabát a všade pchajú plno nových tagov a ako bonus stovky javascriptových knižníc len preto, aby im to všade fungovalo.
|
| |
Re: pristup Adobe
Od: sdsdfdfgfgh
|
Pridané:
29.7.2012 9:13
Tiež ma zaujalo, kam sa vytratili všetci tí experti, čo rozhlasovali, že XHTML je budúcnosť. Už sa človek nestretáva s tými ich "inteligentnými" článkami o tom, ako je HTML zastaralé a ako XHTML ovládne svet.
K HTML5 - keď sa človek problematike rozumie lepšie, tak používa len také prvky, ktoré sú už podporované vo väčšine moderných prehliadačov, a potom stačí jedna jediná knižnica pre podporu vo vykopávkach (prehliadačoch).
Čo sa týka prehrávačov zvuku a videa - tam to ružové nie je, ale zase len kvôli biznisu (načo by všetci podporovali rovnaký štandard, keď môžu podporovať každý iný). Celá tá spoločná organizácia tvorcov prehliadačov je dosť nanič, keď sa nevedia dohodnúť ani na takejto základnej veci.
|
| |
Re: pristup Adobe
Od: Pap1er
|
Pridané:
26.7.2012 16:10
"potom sa zákazníci sťažujú že im HTML5 stránka nefunguje v starších prehliadačoch"
Robis si srandu? Povedz mi jeden jediny prehliadac, ktory v dnesnej dobe nepodporuje HTML5? A nezacinaj s IE6 a IE7... tie pouzivaju uz len dochodcovia...
|
| |
Re: pristup Adobe
Od: logik
|
Pridané:
26.7.2012 16:49
vsetky nase stranky musia bezat aj v IE7 (od podpory IE6 sme upustili len v tomto roku). IE6, IE7, IE8, FF3.6 pouziva este dost ludi nie kazdy si instaluje kazdy tyzden novy browser, bezny ludia maju aj ine problemy. a ked prides o peniaze lebo sa do tvojho eshopu nedostali zakaznici tak neviem ci budes nadseny. okrem toho HTML5 na 100% nepodporuje ziadny prehliadac, kazdy browser podporuje ho podporuje iba z casti, 100%na podpora ani nie je mozna pretoze HTML5 este nema uzavretu specifikaciu.
|
| |
Re: pristup Adobe
Od reg.: ugo111
|
Pridané:
26.7.2012 19:37
Praveze FF 3.6 uz nie je podporovana a instaluju sa verzie uz tak ako vychadzaju mam s tym skusenost aj ked nie velmi dobru lebo ma to prekvapilo ze nedavaju ludom na vyber ci chcu zostat pri starej alebo pri navsej verzii aj ked novsia ma opravene niektore chyby atd atd ale aj tak
|
| |
Re: pristup Adobe
Od: sdfdsfgdfgh
|
Pridané:
29.7.2012 9:16
Mýliš sa. Tiež ladím FF3.6 a posledná minoritná verzia z tejto rady pochádza z novembra 2011, čo nie je ani rok. Táto verzia prehliadača sa stále hodne používa (sám som tomu neveril, kým som nevidel štatistiky prístupov) - hlavne v podnikovej sfére, kde si potrpia na stable verzie prehliadačov.
|
| |
Re: pristup Adobe
Od: wlad
|
Pridané:
26.7.2012 17:07
radsej mi povedz, ktory prehliadac html5 podporuje, ked este nie je ani len hotova specifikacia, nieto akakolvek plna implementacia.
|
| |
Re: pristup Adobe
Od: hulvat - nechce sa mi lognut
|
Pridané:
26.7.2012 14:17
no co je take dolezite vo flashi? Flash je zlo a cim skor sa ho zbavime, tym lepsie,
|
| |
Re: pristup Adobe
Od: wlad
|
Pridané:
26.7.2012 17:54
Sockety ma flash uz peknych par rockov, na plnu implementaciu zmrsenych websocketov vsetkymi browsermi sa stale caka. A aj tak sa budu musiet pouzivat na mnohe veci proxies, lebo raw sockets html5 nema a nebude mat. Flash ma hardwarovu akceleraciu by default a tiez uz pekne dlho. Flash sa kodi v AS3 (rozumej pohodlne) nie v tej parodii na programovaci jazyk (rozumej JS), ktora ani nema poriadnu dokumentaciu. Flash je rychlejsi. Flash je truly cross-browser-compatible, JS sa toho docka najskor v 2014. Flash umoznuje prehratie videa bez ohladu na to, aky browser pouzivatel ma a staci na to jedna verzia video suboru. Flash vie live streaming. Flash vie fullscreen. Flex ma mraky komponentov, na ktore potrebujes zhanat x roznych js libraries. (grafy napr. - out of the box a zadarmo).
Na jednoduchu stranku html5 postaci aj v sucasnej podobe, na RIAs sa vzdy bude hodit lepsie Flash.
|
| |
Re: pristup Adobe
Od: hulvat - nechce sa mi lognut
|
Pridané:
26.7.2012 23:21
No to je vsetko pekne, ale ja ako zastanca klasickych desktop aplikacii vidim flash len vo forme reklamy alebo video prehravaca. Ostatne webaplikacie sa aj tak daju vo vacsine pripadov vytvorit v JS + AJAX. Preto nechcem, aby som mal tento problemovy, uzavrety a potencialne nebezpecny plugin v prehliadaci.
|
| |
Re: pristup Adobe
Od: wlad
|
Pridané:
26.7.2012 23:48
A miliony ludi ho vidia vo forme Farmville, internetbankingu, telekonferencnych ci data-visualisation aplikacii. A nie, nedaju sa vzdy vytvorit v js - jednak preto, ze kopec funkcii js jednoducho nema (sockety, webcam) druhak preto, ze vyvoj v js je komplikovanejsi, hlavne velkych aplikacii - AS3 uz ma k dispozicii plnohodnotne IDEs, dokumentaciu, je to "true" OOP a je typovany. A hlavne - netreba stracat cas debugovanim pre rozne prehliadace. Problemovy? ale prd, kym nepouzivas debug player tak nemas problem. Uzavrety? Ano. Ale prave vdaka tomu je o tolko dalej ako html. Potencialne nebezpecny? To je snad kazdy software.
|
| |
Re: pristup Adobe
Od: hulvat - nechce sa mi lognut
|
Pridané:
27.7.2012 10:31
- Asi som ignorant, ale online hry povazujem za riadnu blbost. Ale budis, nech len kvoli nim ostatne flash.
- K internetbankingu - no to je najvacsia blbost jaka mohla kedy manazment banky napadnut, nema to ziadne vyhody, iba to prinasa pekne eye-candy.
- Telekonferencie a zodne vizualizacie sa daju robit v inych technologiach a plnohodnych aplikaciach.
- Sockety ma AJAX.
- S AS3 suhlasim a to je aj podla mna dovod preco ho vyvojari pouzivaju.
- Problemovy je - rok som s nim mal problem na linuxe (zasekavanie , nefunkcnost zvuku - nepodpora PA, extra nizky vykon, ignoracia 64bit verzie), potom v Opere na windowse nebol tyzden, aby mi youtube nevytuhol. A teraz ked pouzivam firefox problemy (najma vykon) mam tiez aj ked menej casto.
Nie som zastanca JS, ale je to mensie zlo ako flash.
|
| |
Re: pristup Adobe
Od: wlad
|
Pridané:
27.7.2012 11:20
Raw sockety ajax nema a nebude mat, skus mi v nom napisat IMAP klienta. Internet banking cez flash ma (prave vdaka tym socketom) vyhodu moznosti pouzit custom protokol, custom sifrovanie co sa prave pri takej citlivej aplikacii moze hodit. Plus je samozrejme responzivnejsi (a sme potencialne znovu pri socketoch :) ).
Jasne, ze desktop apps su lepsie, to nespochybnujem, ale aj web aplikacie maju svoje racio - nepotrebujes nic instalovat a ked chces s niekym povedzme ad hoc urobit rychly call, staci mu dat link a do minuty ste spojeni.
Browsre mi padaju aj bez flashu, ale uznavam, ze na linuxe s nim byvali problemy ( na puppy linuxe som s nim ale fungoval uplne bez problemov, a to dokonca s debug playerom). Progres je vsak neodskriepitelny, keby nebolo jobsa a Adobe by videl zmysel velkych investicii do vyvoja, mohlo to byt dnes ovela lepsie. Takto vdaka hypu este neexistujucej technologie umiera ina, ktora toho vie viac a robi sa s nou prijemnejsie.
|
| |
Re: pristup Adobe
Od: asfsfgdgh
|
Pridané:
29.7.2012 9:23
"Flash je rýchlejší" - no samozrejme, hlavne keď máš poriadne výkonnú mašinu, kde si to ani nevšimneš. Potom to môžeš povedať. :) Skús to na pár ročnom zariadení/desktope a uvidíme, ako bude rýchlejší...
Je pekné, čo všetko má flash, ale toto všetko je určené tak akurát pre video servery. Žiadny rozumný človek v dnešnej dobe nebude tvoriť celý web vo flashi. (SEO)
S JS to nie je zase také tragické ako tvrdíš. Pre lenivých sú tu už pekných pár rokov cross-browser knižnice (jQuery, atď).
|
| |
Re: pristup Adobe
Od: Cuda
|
Pridané:
29.7.2012 12:57
Poznám ľudí, čo celý deň tvoria vo fľaši...
Ráno čuča, poobede piva a večer vo fľaši borovičky...
|
| |
Re: pristup Adobe
Od: wlad
|
Pridané:
29.7.2012 16:52
Benchmarkov a porovnani je na nete vela, staci pogooglit a zistis, ze JS na flash v rychlosti nema (skus animovat stovky tisic particles na canvase, ako to asi pofrci).
Ze video servery... omg... Vyvijat komplexnejsie RIAs je neporovnatelne jednoduchsie v AS3.
|
| |
Re: pristup Adobe
Od reg.: 100k45h
|
Pridané:
26.7.2012 15:18
ocividne nerozumies, co vsetko ponuka HTML5
|
| |
Re: pristup Adobe
Od: vitosoft1
|
Pridané:
26.7.2012 22:01
Preco by nerozumel. Presne definoval skutkovy stav. Zatial HTLM5 este nie je standardizovany a programovat pomocou JS zlozitejsie stranky je naozaj o drzku. Na pohodlnost prace vo flesh-i to este zdaleka nema. Ani na rychlost.
|
| |
12345
Od: AlbHert
|
Pridané:
26.7.2012 11:24
viac HTML viac internet
(viac pasik viac Adidas)
|
| |
Re: 12345
Od: reg. vietor
|
Pridané:
26.7.2012 11:51
Viac AlbHert viac dilino.
|
| |
Re: 12345
Od: AlbHert
|
Pridané:
26.7.2012 16:09
vsak ty nezeres maso? :))
|
| |
zase rozdelovanie?
Od: testerovac
|
Pridané:
26.7.2012 11:49
nestaci ze uz teraz musime ladit HTML pre X browserov? viz, co funguje v Mozille nemusi v IE.
|
| |
Re: zase rozdelovanie?
Od: qwerty/z
|
Pridané:
26.7.2012 11:59
tak predpokladam aj tak sa toho vela nezmeni... IE bude mozno o 2 verzie podporovat kompletne HTML5 od W3C a ostatne browsre budu aj nadalej postupne aplikovat aj nove veci na ktorych sa dohodne WHATWG... cize ja tam ziadnu zmenu nevidim akurat ze HTML5 bude dokoncene
|
| |
Re: zase rozdelovanie?
Od: Pap1er
|
Pridané:
26.7.2012 16:14
A ty si myslis ze ako prebieha vyvoj prehliadaca? Ze pride obezny programator v okuliaroch s pizzou v ruke, napise par riadkov kodu a vsetko chodi? :D :D :D
To ze ti nieco chodi vo firefoxe a nechodi v IE predsa nie je chyba HTML5, ale trosku oneskorenej implementacie... Vsetko chce cas...
|
| |
Re: zase rozdelovanie?
Od: wlad
|
Pridané:
26.7.2012 17:06
HTML5 je hlavne mytus, ktory nikdy realne nebude implementovany plne. Ak chcu dokoncit standard v roku 2014 a popri tom vyvijat dalsi, tak sa browser quirks nezbavime nikdy - co ale popiera zmysel standardov. Keby sa dokazali dohodnut na finalnej specifikacii pred dvomi rokmi, tak by cely ten hype html5 mal mozno aj zmysel. Touto spravou je jasne, ze zostane chimerou (o dva roky uz bude feature set zo standardu prezity). Fuj flash, ved funguje vo vsetkych velkych prehliadacoch rovnako a podporuje funkcie, ktore nema ani len html5 draft, uz nech ho Adobe zabije.
|
| |
Posielam
Od: Reoxid
|
Pridané:
26.7.2012 11:55
Posielam webové štandardy...
|
| |
muhaha
Od: wlad
|
Pridané:
26.7.2012 11:57
:D:D standardizacia html5 v roku 2014, forknuty novy standard. HTML5 je buducnost. A vzdy bude. Aspon ze ten Flash, ktory ma uz dnes vacsi feature set, umiera!
|
| |
prihlásený užívateľ
Od: h4jkh4jk5h4jk
|
Pridané:
26.7.2012 21:38
flash islo krasne blokovat a teraz co greasemonkey a hromada skriptov vtom lebo reklama v HTML tagoch sa filtruje fakt zle
nejaky napad ?
|
| |
treba uz dokoncit standard...
Od: Juraj FRY
|
Pridané:
10.9.2012 3:25
Je dolezite aby bolo html5 standardizovane co najskor zvlast v dobe ked sa kazdy predhana aky je super html5 moderny. Ked sa ten standard neurobi uz teraz bude z toho vacsi bordel ako teraz, pretoze ked je nieco html5 nevies co to je, ktore funkcie to ma a ktore nie. Ked bude standard je v tom poriadok, to je ako s wifi-n, vsetky tie drafty co s niecim fungovali, s niecim nie a vzdy pri nizkych rychlostiach lebo si to nerozumelo. Pretoze sa to nemoze standardizovat a zaroven vyvijat dalsia generacia? Ved aj LTE je standardizovane a dalsie releasy su vo vyvoji.
|
Pridať komentár
|
|
|
|