
neprihlásený
|
Nedeľa, 22. marca 2026, dnes má meniny Beňadik |
|
|
Rýchlejšie neutrína namerané údajne kvôli chybnému PC káblu, tvrdí Science
DSL.sk, 23.2.2012
|
|
K detekovaniu neutrín rýchlejších ako svetlo, ktoré v septembri oznámila Európska organizácia pre jadrový výskum, CERN, mohlo prísť údajne kvôli chybe na optickom kábli spájajúcom GPS prijímač a kartu v PC.
Tvrdí to žurnál Science na základe bližšie nešpecifikovaného zdroja oboznámeného s experimentom OPERA.
CERN ani experiment OPERA, v rámci ktorého sa rýchlosť neutrín merala, zatiaľ oficiálne informáciu nepotvrdili.
Podľa Science vedci v hardvéri používanom pre experiment identifikovali optický kábel od GPS príjímača zle pripojený ku karte v PC, čo malo spôsobovať časový posun v zasielaných dátach práve o 60 ns a mohlo vysvetľovať vyššiu nameranú rýchlosť neutrín.
V rámci experimentu vedci neutrína z urýchľovača v Ženeve posielali cez zemskú kôru na vzdialenosť približne 731 km k detektoru umiestnenému v talianskom laboratóriu INFN Gran Sasso.
Častice túto vzdialenosť prešli za o 60 nanosekúnd kratší čas ako ju prejde svetlo. Svetlo túto vzdialenosť prejde za cca 2.435 ms teda 2.435 milióna nanosekúnd, neutrína boli tak rýchlejšie o cca 0.0025% ako svetlo.
Vyššiu rýchlosť potvrdili aj opakované merania medzi septembrom a novembrom, v ktorých sa posielali namiesto veľkých zhlukov neutrín len impulzy trvajúce jednu až dve nanosekundy.
Z informácií Science nie je jasné akou metódou pôvodne vedci merali čas, ktorý mal signál potrebovať na prejdenie chybne pripojeného káblu, ani v ktorej fáze experimentu mal alebo mohol byť kábel zle pripojený a informácie prichádzali s časovým posunom. Podľa Science je ale zle pripojený kábel ako dôvod namerania neutrín rýchlejších ako svetlo zatiaľ len hypotézou a na jej definitívne potvrdenie budú potrebné ďalšie opakované merania.
Najnovšie články:
Diskusia:
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
neutrína...
Od: ľuboš
|
Pridané:
23.2.2012 9:11
Odporúčam si prečítať diskusiu, ked sa bombasticky oznámilo, že neutrína sú rýchlejšie ako svetlo..
Niekedy fakt neviem, či nie sú niektoré výskumy samoúčelné, ale kvitujem, že si aspoň uznali chybu a nezavádzajú verejnosť, ktorá to financuje.
P.S. Voľakedy, ked ešte "fungovali" JRD, sa písala úroda asi takto:
"Koľko dáme"
"2,8 tony, stačí"?
"2,8, nebude to málo"
"Dajme 3,5,budú prémie"
"Dajme 4 a vyhráme okres"....tak aj bolo.
Na jar sa hľadali dôvody, pre ktoré nebolo možné zasiať..., lebo jednoducho nebolo čo zasiať a tak sa vytvárali "čierne" hektáre...
Ach jáj, akurát, že to nestálo miliardy.
|
| |
Re: neutrína...
Od: fííííha
|
Pridané:
23.2.2012 11:14
Ale veď to bilo do očí keď na záver roka potrebovali navýšiť rozpočet na nový rok aby mali čo míňať že to bude iba oblb.
|
| |
Re: neutrína...
Od: 52-ka
|
Pridané:
23.2.2012 14:01
Takéto klamanie sa robí skôr teraz. Aj vtedy sa všelijako gazdovalo, ale zaserkaná Únia nikomu nediktovala či bude kravy pásť aj v zime, alebo či môžu vyrobiť iba toľko a toľko cukru a ostatnú repu zahrabať...!
|
| |
Re: neutrína...
Od: inetMark1
|
Pridané:
23.2.2012 11:30
A čo tým chceš povedať?
To, že teraz ešte nepotvrdili, že rýchlosť svetla nie je maximálna možná neznamená, že to tak je alebo nie je.
A vari sa ty nazdávaš, že ľudská civilizácia je už na tom tak dobre, aby naozaj Einsteinova teória relativity bola konečná a správna?
Nie. My máme niečo pre potvrdenie naších v súčasnosti odpozorovaných úkazov. Určite existujú premenné či konštanty s ktorými dnes nerátame. Po ich zahrnutí budú možné veci, ktoré dnes teoreticky možné nie su.
|
| |
Vadna elektronka katoda olomo
Od: MojzisOv svedok
|
Pridané:
23.2.2012 9:12
Ospravedlnujeme sa , tato chyba sa vyskyttne ednou za 120 let.
|
| |
Re: Vadna elektronka katoda olomo
Od: ľuboš
|
Pridané:
23.2.2012 9:21
Či skôr za tých 15 mld rokov, či koľko to má vesmír...a svetlo:), chudák Einstein.
|
| |
Digitalny Svet pod Lupou
Od: gidy
|
Pridané:
23.2.2012 9:17
podla niektorych zdrojov boli tito vedci taliani.
to hovori za vsetko :D
|
| |
Bude o tom lampa?
Od: Mikipiko
|
Pridané:
23.2.2012 9:20
Z mojzisom, cernym...? Dobre si napisal! Jrd cern, nanete je dokument z nazvom cern, da sa stiahnut z ulo. Taka troska propaganda. Inak mna zaujma preco sa odklanaju od povodneho ciela z 80 rokov najst neobmedzeny zdroj energie. Pri silnej ropnej loby a este velkych zasobCh uranu sa asi nepoheme dalej.
|
| |
Re: Bude o tom lampa?
Od: fako
|
Pridané:
23.2.2012 11:19
Pises ako hotentot...
|
| |
Chyba
Od reg.: cca01
|
Pridané:
23.2.2012 9:23
Takto nejako vznikla aj fáma, že v špenáte je veľa železa.
|
| |
Re: Chyba
Od: 02 dddd
|
Pridané:
23.2.2012 9:40
V špenáte je veľa železa. Podľa toho akú veľkú lyžicu máš.
|
| |
Re: Chyba
Od: 3znaky
|
Pridané:
23.2.2012 10:33
ked si tam nadrvis nejake roxory, bude take fajne, chrupkave :D
|
| |
Re: Chyba
Od: fako
|
Pridané:
23.2.2012 11:21
Roxor sa uz viac ako 50 rokov nevyraba - nemyl si pojmy.
|
| |
Re: Chyba
Od: ...
|
Pridané:
23.2.2012 12:03
aaa pan je znalec a odbornik
|
| |
Re: Chyba
Od reg.: Patrezko
|
Pridané:
23.2.2012 14:15
a na to si ako prišiel prosim ťa ? :D
|
| |
dnes sa roxor vola R 10 512
Od: marcal
|
Pridané:
23.2.2012 21:58
teraz chlapi na stavbe hovoria: pakuj sa mi z očí lebo ťa jebnem touto R 10 512 po hlave.
|
| |
Re: Chyba
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
23.2.2012 10:28
To bola ak sa nemylim tlacova chyba. Posunuli des. ciarku a hned tam bolo 10x viac zeleza :)
|
| |
neutrina
Od: sofffos
|
Pridané:
23.2.2012 9:33
Ale ved pisali ze vysledky preverovali viac krat, na vela pokusoch, a to neskusali na inych pristrojoch? Vzdy len s tim jednym. Tak ako to mohli potom objektivne overit. Ved ze vsetky chyby vylucili, a to ich nenapadlo ze v pristroji moze byt chyba? Ved ked mi robi tlaciaren blbosti, veci ktore nie su mozne, tak ako prve skontrolujem kable. Cele sa mi to nezda, vyzera mi to ze to bol len marketingovy tah.
|
| |
Re: neutrina
Od: 20781
|
Pridané:
23.2.2012 9:58
Asi nemali GPS prijimac 2x2cm ktory sa pripaja cez usb..
|
| |
Re: neutrina
Od: Element2
|
Pridané:
23.2.2012 10:23
Nazdar Hurvinek, co noveho?
|
| |
Re: neutrina
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
23.2.2012 10:38
Ked si mal numericku matiku, alebo statistiku, iste si pocul uz nieco ako sk**vena, zasmodrchana, nepochopitelna, neznama, neodhalitelna, nepomyslitelna, nenapadna, neocakavana a hlavne SYSTEMOVA chyba? Taka systemova chyba moze ozaj vyplyvat z konstrukcie celeho meracieho pristroja, alebo aj z toho ze je vsetko z atomov. Niekedy sa systemova chyba neda korigovat a eliminovat vypoctami ju mozme len vtedy ked podrobne pozname jej ucinok, priciny, velkost. Aj to mozme niekedy len odhadovat.
To je uplne ina chyba ako chyba merania, napr. ked viackrat robis pokus a nieco meras, vzdy to vyjde napr. okolo niecoho s rozpatim 3% (t.j. 1,5 % okolo niecoho).
|
| |
Re: neutrina
Od reg.: jupiii
|
Pridané:
23.2.2012 12:40
Napisem tebe reakciu, pretoze ma zaujima vysvetlenie "zle pripojeneho optickeho kabla". Podla mna, ak je otpicky kabel zle pripojeny, tak bud nejdu 0 a 1 cez neho, alebo idu. Moze este nastat situacia, ze kabel podava nespravne/pozmenene informacie - nieco ako chybovost dorucenia paketov a musi byt paket zaslany znova - tu ale badat uz nahodnu velicinu.
Rad by som ale vedel, ako je fyzicky mozne pripojit tak zle opticky kabel, aby fungoval na stovkach pokusov stale rovnako, ale pritom sposoboval priemerne rovnaku odchylku.
Ked maju dve miesta na zemi synchronizovany cas s odchylkou mensou ako 60ns, tak po dalsom merani o 2.435 ms po odchyteni neutrin by nemala nastat ziadna odchylka medzi nimi. Ak ano, tak pri dlhsie trvajucom pokuse so syncrhonizovanym casom, sa musi odchylka zvacsit.
Asi mi nieco uslo, a rad by som nejake dovysvetlenie.
|
| |
Ale no tak hodte sa do kludu.
Od reg.: Salamander Skvrnity
|
Pridané:
23.2.2012 10:17
Dámi a páni uvedomte sa. Títo vedci neurobili nič zle. Urobili komplikovaný pokus. Väčšina bežných ľudí ani nevie čo sú neutrína a je rada keď im nepadá excel v práci. Títo páni zostavili pokus posielania neutrín cez pol zeme s tým, že to urobili najlepšie ako vedeli. A som si istý, že sú to poriadne bystrý ľudia. Potom po sebe pol roka hľadali chyby a nenašli nič. Preto požiadali iných aby sa im na to pozreli. Ak je chyba naozaj len v chybnom kábli potom klobúk dole lebo zostavili perfektný pokus. Nemôžu byť predsa odborníci na všetko. Takto sa robí veda. Mohol to byť objav storočia alebo to vôbec nieje pravda. Veda sa nerobí preto, že dopredu vieme čo sa stane. Práve naopak. Nieje im čo vytknúť.
|
| |
Re: Ale no tak hodte sa do kludu.
Od reg.: yanick
|
Pridané:
23.2.2012 10:27
Ano, kym nemuseli volat Gordona Freemana, tak je vsetko v poriadku :-)
|
| |
Re: Ale no tak hodte sa do kludu.
Od reg.: Milosx
|
Pridané:
23.2.2012 15:33
Už ho zavolali...a keby len jeho
http://goo.gl/mFLCH
http://goo.gl/x1F5d
|
| |
Re: Ale no tak hodte sa do kludu.
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
23.2.2012 10:42
Pravda jest, systemove chyby su najvacsie svine v experimente a pozorovani od cias modernej deduktivnej vedy ako ju defacto definovali pani Kopernik, Brahe, Bruno, Kepler, Galileo a Newton pri "osvieteni" po prelome stredoveku a novoveku.
|
| |
Re: Ale no tak hodte sa do kludu.
Od: ľuboš
|
Pridané:
23.2.2012 10:52
OK, neberiem Ti Tvoj názor, aj ho chápem, ale: Predstav si, že robíš v súkromnej firme, alebo vo svojej vlastnej.
Urobíš kiks, jeden, druhý...., ale zaplatíš si ho sám.
Bol by som rád, ak by z toho výskumu aj niečo bolo, lebo mi to začína pripomínať takú SVK realitu, kde sa všetko skúma, rieši, pomaly aj smetiar potrebuje VŠ, ale výsledky...., výsledky a POUŽITEĽNE v praxi...:), NIKDE.
Výskum nemôže byť samoúčelný, ale musí sa zaplatiť, skôr, či neskôr, inak je to mrhanie zdrojmi.
|
| |
Re: Ale no tak hodte sa do kludu.
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
23.2.2012 11:00
Dovolim si nesuhlasit. Toto je problem a fenomen kazdej doby. Ci uz pred 2,5 tisicrocim v starom Grecku, ci uz pred 1/2 tisicrocim pri "osvieteni" na prelome stredoveku a novoveku, ci uz aj pred storocim ... Drviva majorita vedeckych pokusov a pozorovani sa robila zo zvedavosti a nie realneho uplatnenia. To plali vo vsetkych vedach, ako fyzika (chudak Tycho Brahe si musel spakovat svoje caky-paky lebo dementnemu danskemu kralovi jeho astrominocke pristroje branili vo vyhlade a pokladat to za uplne marnotratne hobby a Brahe musel odist do Ciech). V chemii bol Lavoisier so svojimi hokusmi-pokusmi tiez vo svojej dobe absolutne neprakticky a nepouzitelny clovek, biologovia detto. Dalie vedy ako paleontologia, archeologia maju este menej praxe - tam ide o VEDOMOST ako to bolo, ako sa nieco odohralo, co tu bolo ...
|
| |
Re: Ale no tak hodte sa do kludu.
Od: 5os5os
|
Pridané:
23.2.2012 12:26
Pjetro ako by si zhodnotil vsetky doterajsie vysledky merani, ked na tuto chybu prisli az teraz? Alebo ten kabel pouzivali iba na meranie rychlosti neutrin, a zakazdym ked ho tam davali, tak ho dali zle?
|
| |
Re: Ale no tak hodte sa do kludu.
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
23.2.2012 14:14
strucne: nemma sajn :) o komplexnosti takeho pokusu (aparatury, procedur, postupov ...) nema sajn mozno ani m. mojzis ...
|
| |
Re: Ale no tak hodte sa do kludu.
Od: ľuboš
|
Pridané:
23.2.2012 13:27
celé generácie "učencov" hľadalo elixír mladosti, či kameň mudrcov.... a robili pritom hókusy pokusy aj so žabami, či nehovoriac o takej výrobe zlata z olova...
Istý český kráľ tým bol známy...
a nesúhlasím, veda sa MUSI zaplatiť, taký telegraf, ako dole píšeš, či el. energia, počnúc Edisonom.... všetko sa zaplatilo.
je smiešne makať, odovzdávať 10-20% a "nech sa chlapci hrajú", možno na niečo prídu.
P.S. Einstein, či Hawkins sú najl. mysliteľmi našej doby, v NAŠOM vesmíre, tie zákony platia univerzálne.
Ostatné teórie, o 8-10 dimenziách, či nekonečnom počte vesmírov, hviezd, možnostim teleportovania... budú iba výplodom fantázie.
pretože veda a vesmír je "skonštruovaný" neskutočne logicky, lebo "Boh" mal iba jeden pokus..:), na rozdiel od Cernu.
|
| |
Re: Ale no tak hodte sa do kludu.
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
23.2.2012 14:13
Samozrejme nikto netvrdi ze historia nepozna omyly a z nasho pohladu smiesne odobbia trvajuce neskutocne dlhe dekady (ak nie sotorcia). Elixir mladosti, kamen mudrcov, zlato z olova ... tomu sa nadavalo alchymia. Mala daleko od exaktnej vedy, takje ako ju chapeme dnes. Exaktna chemia vznikala az v 18. storoci. AVSAK: alchymia bola naivou predchodkynou chemie, nech sa nam jej snazienie zda akokolvek smiesne. Samozrejme o co sa znazime, alebo co si myslime, vzdy vypla zo znalosti tej-ktorej doby.
Niektore veci ozaj svet zmenili na nepoznanie, para v 18. a 19. storoci a elektrina-magnetizmus v 20. storoci. Dnes vyuzivame dalsie dve prirodny sily (slabu a silnu jadrovu) , aby sme mali este viac tej elektro-magnetickej.
|
| |
Re: Ale no tak hodte sa do kludu.
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
23.2.2012 14:13
Teoria strun je kapitola sama o sebe, popularizovany koncept, 20 rocne rozpravkove usilie. Vlastne to nie je ani ziadne teoria (fyziklalna teoria), ale iba splet matnych napadov co by mohlo/nemohlo byt. Ako vidno prva superstrunova revolucia v 1984, ani druha superstrunova revolucia v 1995 nestacili - tie boli totiz pozitivne a uz uz sa zdalo ze sme v cielovej rovine. Konecne v 2005 si fyzici uvedomili co a ako robia a vlny kritiky rozpravky (pardon teorie) strun sa zacali menit na tsunami kritiky. Struovi teoretici su totalne odtrhnuti od reality fiziky ako vedy, ziadne pozorovania ani experimenty rozprvavka strun nekomentuje a nepredpoveda. Strunovi teoreticky su uzasni vo vymyslani vyhovoriek: matematicky to ide len v 9-rozmernom priestore? Sak jasna vec, 6-dimenzii skrutime. Ide to len so supersymetruiou? Jasne, poplnike standarsny model. Je potrebne sponntanne narusenie? Jasne, lebo superpatrneri nemozu mat rovnaku hmotnost - to by boli uzz davno pozorovani ....
|
| |
Re: Ale no tak hodte sa do kludu.
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
23.2.2012 14:13
Vzdy si "usiju" vyhovorku a sposob AKO BY TO ESTE STALE MOHLA BYT PRAVDA. Ale to uz nie je veda, ale hadanie, filozifia, matematicke hracky a papierove svety, alebo nabozensvto. O tom sa daju pisat litanie, tam suhlasim. Rozpravka strun a jej 30 rocne trvanie (mozno dalsich 30 rokov este bude trvat kym sa pride na to ze to je ozaj blbost) je mozno len jeden z dalsich omylov historie "vedy". Ale bez omylov to IMHO nejde.
|
| |
Re: Ale no tak hodte sa do kludu.
Od: ľuboš
|
Pridané:
23.2.2012 21:17
100% súhlas.
|
| |
Re: Ale no tak hodte sa do kludu.
Od: ľuboš
|
Pridané:
23.2.2012 21:17
100% súhlas.
|
| |
Re: Ale no tak hodte sa do kludu.
Od: Element2
|
Pridané:
23.2.2012 11:01
Hurvínek, ale toto nie je kiks, toto je niečo, s čím sa proste počíta, takisto ako sa počíta s bugmi v softvéri. To neznamená, že celý výskum bol nanič, z toho výskumu určite bolo milión ďalších užitočných výstupov a nakoniec aj táto chyba sa dá brať ako potvrdenie, že teória je predsa len OK.
|
| |
Re: Ale no tak hodte sa do kludu.
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
23.2.2012 11:04
Samozrejme je nespornou vyhodou vedecke vedomosti uplatnit v praxi a zvysovat technologicku uroven. Realne uplatnenie sa ukaze neskor, ci uz za 20 rokov, alebo za 50 rokov, alebo za 100 rokov. Nezmyselne, neprakticke a nepouzitelne hokusy-pokusy s elektrinou a magnetizmom sa robia od cias Faradya, t.j. uz pred vyse 2 storociami. Cele dalsie storocie trvalo, kym sa elektrina zacala pouzivat aj prakticky. Cele 19. storocie (ci aj skor) bola elektrina a magnetizmus len "zaujimava podivana vo ktery muzem mluvit, muzem rozvijet teorie, muzem pozorovat a experimentovat". Prakticka sa pred ludstvo stala az na prelome 19. a 20. storcia.
|
| |
Re: Ale no tak hodte sa do kludu.
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
23.2.2012 12:31
Aby som jej nekrivdil, cest dratovym telegrafom v polovici 19. storocia :) To bola ale doba dinosaurov.
|
| |
Re: Ale no tak hodte sa do kludu.
Od: SFASsdas
|
Pridané:
23.2.2012 11:20
Seriously?
V 21. storoci su nadnarodne mafie, financne skupiny vlastniace cele hospodarstvo, ropni magnati ktori dostavaju prachy len za to ze sedia na rope, obrovske prachy naliate do armady, (uznavam technika nie je vzdy len zla), a TEBA SERE ASI 0,0001% PRACHOV, ktore oproti tymto ostatnym idu na vedu?
|
| |
PC Support
Od: Pepéé
|
Pridané:
23.2.2012 10:19
CERN: "Dobrý deň, tu CERN. Zle nám nameralo rýchlosť neutrín."
SUPPORT: "A skúsili ste odpojiť a zapojiť kábel?"
:D :D :D ;)
|
| |
dfhfdge
Od: fghdfgs
|
Pridané:
23.2.2012 11:23
Nepocuvajte ich! Urcite to uz zacali zatajovat, buduju sa nove vesmirne flotily s nadsvetelnou rychlostou! Myslia si ze ludstvo nie je pripravene, ale my to uz vieme!
lol
|
| |
ach ta vasa stylistika...
Od: fotograf
|
Pridané:
23.2.2012 11:32
Vazena redakcia DSL, pokuste sa vetu:
"Častice túto vzdialenosť prešli za o 60 nanosekúnd kratší čas ako ju prejde svetlo." - trochu preformulovat. Napr.:
"Častice túto vzdialenosť prešli za kratší čas o 60 nanosekúnd ako ju prejde svetlo."
Ved je to take jednoduche - staci si text po sebe precitat.
|
| |
Re: ach ta vasa stylistika...
Od: Juropa
|
Pridané:
23.2.2012 11:50
Ja ti neviem. Tej prvej vete rozumiem lepsie.
|
| |
Re: ach ta vasa stylistika...
Od: lolo21
|
Pridané:
24.2.2012 9:17
a navyše tá druhá sa za počet štylistických chýb tiež nemusí hanbiť.
|
| |
Relax
Od: Dr. Fazulka
|
Pridané:
23.2.2012 12:05
CERN: Zmerali sme neutrina rychlejsie ako svetlo, ale nesedi nam to. Este to premerame.
Diskusia: Rychlost svetla bola prekonana? Urcite chyba merania.
CERN: Premerali sme to a znovu to vyslo rovnako. Nestavali by sme este na tom teoriu. Skusime este najst nejake systemove chyby.
Diskusia: A je to dokazane! Rychlost svetla bola prekonana.
CERN: Tak skusime to premerat treti krat, aby sme si boli isti. Vymenime kable a oscilator, lebo inde nevidime priestor pre vznik chyby. Do konca roka 1212 to premerame znovu.
Diskusia: Mali zly kabel! Tak predsa to bol blud!
...
|
| |
Re: Relax
Od: Dr. Fazulka
|
Pridané:
23.2.2012 12:07
chybicka: * do konca roka 2012
|
| |
moja VTR
Od: Albertov duch
|
Pridané:
23.2.2012 12:30
No keby sa potvrdilo ze neutrina su rychlejsie ako svetlo asi by ich pokousy zalozene na VTR boli uplne zbytocne. Nevsimol som si ze by s novym kablom tie vysledky znovu overili , zatial je to len domnienka ale to bude asi stacit na dalsie peniaze... .
|
| |
Re: moja VTR
Od: chlapec ako mnohi
|
Pridané:
23.2.2012 14:54
pche! vies co stoji taky kabel?!? :)
|
Pridať komentár
|
|
|
|