| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
prepocet
Od: hmm
|
Pridané:
11.11.2010 18:07
co tona, to miliarda - to je ako u nas, co km dialnic, to miliarda skk :D
|
| |
Re: prepocet
Od: amik
|
Pridané:
11.11.2010 18:13
na toto je problem najst nieco lepsie
|
| |
Re: prepocet
Od: 20781
|
Pridané:
11.11.2010 18:14
To by znamenalo ze nasi politici spravili tunel az do NASA.. Ktovie ci ho spristupnia pre verejnost aby sme mohli konecne cestovat autom po dialnici do USA ;)
|
| |
Tusim
Od: MCMCL
|
Pridané:
11.11.2010 18:39
Tusim Slovenske myto bolo drahsie ako misia NASA na Mesiac.
|
| |
Re: Tusim
Od reg.: Heady
|
Pridané:
11.11.2010 21:57
a zaratal si aj inflaciu?
|
| |
Re: Tusim
Od: sdfhdsh
|
Pridané:
12.11.2010 7:32
Nie, kedze sme specificky trh.
|
| |
recicky
Od: čťžčťž
|
Pridané:
11.11.2010 18:41
a nie su tieto teorie a vsetko okolo vesmiru len vymyslene veci ktore sa zakladaju vlastne na nicom?
|
| |
Re: recicky
Od: dfssg
|
Pridané:
11.11.2010 18:57
vesmir je v skutocnosti vymysel iluminatov aby odputali pozornost od naozajstnej pravdy
|
| |
Re: recicky
Od reg.: Alino
|
Pridané:
11.11.2010 19:12
jj v skutocnosti neexistuje ani amerika, a zem je placka, media nas cely zivot klamu, ked sa budete snazit prejst cez tichy ocean, tak spadnete do obrovskej jamy, ja vam odtial pisem, vola sa to ze slovensko xD.
|
| |
Re: recicky
Od: ščžšč
|
Pridané:
11.11.2010 23:51
ale tak si predstav ako mozu vedet ze nastal Velky tresk, alebo ze existuje Boh to su vsetko teorie ktore su nepodlozene... Nikto nevie zistit ako vznikol zivot alebo planety su len teorie a nic podstatne
|
| |
Re: recicky
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
12.11.2010 8:05
Nepodlozene su len tvoje hlasky. Samotny velky tresk, resp. co to vlastne bolo je neyvriesena otazka. Ci sa od super-strun (ss)a super-anti-strun (sas)oslobodilo 11-rozmerne klbko (v 1-2-3D priestore je zrazka ss a sas ovela pravdepodobenjsie ako v 4-10D preotore) a preto sa len 3 dimenzie rozvinuli a zvysne oslali zbalene (uz v 4. dimenzii je zrazka malo pravdepodobna a teda 4. dimenzia sa nerozvinula - keby sa vsak rovinula, neboli by sme tu! lebo gravitacia by klesala s tretou mocnonuo vzdialensoti a bola by este kure**ky slabsia ako je teraz). Alebo ci vo vseobecnosti skolidovali nejake p-brany (od 1D do 10D) v multiverze a vysledkom bol nas vesmir. Alebo ci je cely nas vesmir len "vnutro" (t.j. objem gule pod horizontom udalosti) nejakej ciernej diery v inom vesmire .... alebo toto alebo hento ... nikto zatial nevie - a ked budu na svete exsitovat ludia ako ty, tak to ani nikdy vediet nebudeme !!!!!!!!!
|
| |
Re: recicky
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
12.11.2010 8:06
Bezni ludia v staroveku si mysleli ze cely svet je len Europa, resp. niekolko 100-1000 km okolie ich miesta pobytu, cest. vypravnym kmenov a cest ucentom, ktori sice vymyslali z dnesneho pohladu primitivne teorie (napr. ze cely vesmir je Zem v strede okolo ktorej obieha Mesiac, Slnko, 4-5 znamych planet a ma konci je platno do ktoreho su urobene dierky cez ktore presvita bozie svetlo = ze svietia hviezdy), avsak aspon sa odbremenili od 1000 km kuska znamej Zeme. V stredoveku sa zacalo tusit a neskor potvrdzovat, ze Zem jednak nie je stred vesmiru, ze je gulata a ze vesmir bude o troska vacsi ako straroveke predstavy. Este na zaciatku 20. storocia sme si mysleli ze cely vesmir je len jedne jedina galaxia (nasa) a vsetky ostatne fliaciky su len nejake hviezdokopy v hale nasej galaxie.
|
| |
Re: recicky
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
12.11.2010 8:06
Az potom sa prislo na to, ze to su vlastne cele dalsie hviezde super-ostrovy alias galaxie a doslova z noci na bnoc sa niekedy v 20tych rokoch vesmir zvacsil bilion nasobne. Dnes si bezny clovek iduci po ulici mysli, ze je iba jeden vesmir a ze je 3-rozmerny, co moze byt rovnaka sladka nevedomost ako predstavy beznych ludi v minulosti.
|
| |
Re: recicky
Od: .em
|
Pridané:
12.11.2010 10:02
Pjetrooo FTW!!1!
|
| |
Re: recicky
Od reg.: marha
|
Pridané:
11.11.2010 20:22
pjetroo
|
| |
co ze?
Od reg.: boitanko
|
Pridané:
11.11.2010 18:46
Sak to je len skoda casu :D beztak bude koniec sveta v 2012
|
| |
Re: co ze?
Od: hubak
|
Pridané:
11.11.2010 18:56
Vidieť, že máš vo veciach jasno...
|
| |
Re: co ze?
Od: psycho38
|
Pridané:
11.11.2010 23:37
nebude. koniec sveta bol oficialne odlozeny pre nedostatok casu.
|
| |
Re: co ze?
Od: gsfhfdijfdjkfdj
|
Pridané:
12.11.2010 1:47
nebude, nie su na to peniaze
|
| |
Re: co ze?
Od reg.: Prof. Ing. 3losh DrSc.
|
Pridané:
12.11.2010 12:53
Koniec sveta uz zrusili. Prepocitali to inou metodou a vysiel im koniec na rok 1857.
|
| |
USS Enterprise
Od reg.: Jean Luc Picard
|
Pridané:
11.11.2010 20:17
ak bude treba my vám ho opravíme....
|
| |
mali to dať urobiť číňanom
Od: jang
|
Pridané:
11.11.2010 21:45
ušetrili by
|
| |
Fiha to je dialka
Od: 100porko
|
Pridané:
12.11.2010 7:31
Tak to je asi 4x dalej ako mesiac od zeme, som zvedavy, ako casto ho budu chciet/musiet opravovat
|
| |
Re: Fiha to je dialka
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
12.11.2010 8:27
Vobec nevidis veci v suvislostiach. Ano bude 4x dalej ako Meciac a nepoletia k nemu 2-3 dni, ale takmer 2 tyzdne. Bude sa vsak nachadzat v niektorom z L bodov sustavy Zem-Slnko, kde sa gravitacne ucinky oboch telies kompenzuju (odmysliac gravitacne ucinky vsetkych okolitych telies vo vesmire, ich prispevok je vsak nastastie velmi nepodstatny, avsak je, co len kumuluje isty problem, ktory spomeniem nizsie). Dostat sa do tohoto Lagrangeovho bodu nie je za 2 zydzne problem, rovkano ako nie je problem dostat sa na Mesiac. Problem je dostat posadnu spat z Mesiaca na Zem. Vzhladom na to, ze v L bode sa gravitacne ucinky kompenzuju, pri sptatocnej ceste na opustenie L bodu bude treba neporovnatelne mensie mnozstvo paliva (primitivneho vyuzitia akcie-reakcie chemickym spalovanim), ako na vymanenie sa spod gravitacneho pola Mesiaca.
|
| |
Re: Fiha to je dialka
Od: fotograf
|
Pridané:
12.11.2010 13:36
Aj ked som Ti dal plusky k Tvojim komentarom, predsa mam jednu poznamku: Umiestnenie v L bode je logicke, ale z clanku jasne nevyplyva. Teleskom moze subezne so Zemou obiehat Slnko aj ked bude tych 1,5 mil. km od Zeme na druhu stranu (smerom od Slnka) a nie medzi Zemou a Slnkom. Co ked chcu prave vyuzit umiestnenie teleskopu v tieni Zeme. Aj ked ten tien v takej vzdialenosti od Zeme je uz dost maly...
|
| |
Re: Fiha to je dialka
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
12.11.2010 17:51
1) samozrejme ze z clanku to nevyplyva, ale planuje sa to tak (ze bude v jednom konkretnom Langrangeovom bode)
2) nie nemohol, lebo keplerove zakony (prvší specialny pripad newtonovych zakonov), podla ktorych rychlost obiehania zavisi od vzdialenosti: ak je teleso k Slnku blizsie, obezna rychlost je vacsia, ak je dalej, obezna rychlost je mensia; tazko by sme teda na obeznej drahe inej ako zemska (v rovine zemskej ekliptiky) nechali nieco kruzit okolo Slnka rovnakou rychlostou, ako je obezna rychlost Zeme ... obezne rychlosti planet okolo Slnka nam nieco mozu napovedat:
Merkur: 47,87 km/s
Venusa: 35,02 km/s
Zem: 29,78 km/s
Mars: 24,077 km/s
Jupiter: 13,07 km/s
Saturn: 9,69 km/s
Uran: 6,81 km/s
Neptun: 5,43 km/s
samozrejme vzorceky (objavene pred 450 rokmi su jasne) a dalsie samozrejmost je, ze hlavna zavisost tam je hmotnost Slnka
ine otazky? :-)
|
| |
Re: Fiha to je dialka
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
12.11.2010 18:02
L bodov je 5 (aj medzi Zemou-Slnkom, aj za Zemou ci vedla Zeme a potom na druhej strane obeznej drahy Zeme), a v kazdom z nich by bolo mozne nechat teleskop obiehat sucasne so Zemou aj so Slnkom - z othoto pohladu mas pravdu, nemusi by to byt len medzi Zemou s Slnkom. Musi to vsak byt v niektorom L bode. Mimo L bodov vsak nie je mozne nechat teleskop obiehat rovnakou obeznou rychlostou aku ma Zem (lebo keplerova zakony).
http://en.wikipedia.org/wiki/Lagrangian_point
|
| |
Re: Fiha to je dialka
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
12.11.2010 18:04
Dalsia vec je, ze nie vsetky L body su rovnako "stabilne", ako divno jednak z "hustoty ciar" grav. pola a jednak tym, ze vzdialene L body su omnoho viac ovplynovane inymi telesami (predsa len vo vesmire nie je len Zem a Slnko ze ano).
|
| |
Re: Fiha to je dialka
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
12.11.2010 18:09
Koniec koncov na tej stranke http://en.wikipedia.org/wiki/Lagrangian_point je pri konci aj tabulkovyprehlad, co a kedy do ktoreho L bodu je planovane. Tento teleskop ma byt v L2 (t.j. za Zemou ako si vravel). Musi to vsak byt L bod, nie hocikde za Zemou.
|
| |
Re: Fiha to je dialka
Od: fotograf
|
Pridané:
15.11.2010 12:40
Dik za objasnenie niektorych podrobnosti. Vyzera to tak, ze v blizkom kozme uz pomaly zacina byt trochu tlacenica... (vid planovanie postupneho obsadzovania L-bodov)
|
| |
Re: Fiha to je dialka
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
15.11.2010 20:58
niekde je tlacenica slabe slovo, napr. na obeznej drahe Zeme je dost vela stale sa objavujuceho odpadu velkosti od niekolko cm po niekolko m, a trva roky kym to zhori v atmosfere
|
| |
Re: Fiha to je dialka
Od: fotograf
|
Pridané:
16.11.2010 10:12
To mas pravdu - na obeznej drahe predmetov rychlejsie pribuda ako ubuda (klesne a zhori). Schvalne pisem predmetov, lebo sem okrem funcnych satelitov patria aj nefunkcne, a taktiez odpad, smeti, ...
|
| |
Re: Fiha to je dialka
Od: nasakja
|
Pridané:
13.11.2010 14:58
gravitacia je mrska a kazila by nam pekne obrazky preto bude medzi slnkom a zemou. ak by bol niekde inde nemalo by ziaden vyznam ho robit taky velky (ako ten teleskop).
|
| |
Re: Fiha to je dialka
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
12.11.2010 8:28
Dokonca by stacila energia regulacnych trysiek, aby navratovy modul, resp. buduci raketoplan postuchli z L bodu dopredu (aby vypadol z rovnovazneho L bodu), ale rychlostou 1 ci aj 10 km/h (ktore raketoplanu regulacne trysky udelia) by let k Zemi neslusne dlho. Iste zrachlenie po istu bodu teda bude treba. V podstate sa da povedat, ze ak uz bude posadka v L bode (najtazsie je dostat sa zo Zeme do niektoreho z L bodov), tak naspat k Zemi sa dostane takmer zadarnmo, staci postuchnutie smerom k Zemi! Z tohoto hladiska je to podobne, ako oprava na obeznej drahe: najtazsie je dostat sa tam hore, dostat sa dole je ovela lahsie: staci "postuchnutie" smerom k Zemi (samozrejme nie kolmo dole ale pod istym velmi specifickym uhlom, trocha pribrzdit z 28400 km/h na 27400-28000 km/h atd) a uz nas to taha dole samo, uz sa rutime dole. Vidme veci komplexnejsie.
|
| |
Re: Fiha to je dialka
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
12.11.2010 9:08
Aj ked z L bodu by zrejme stacilo isté malé (kritické) a správne postuchnutie zopar km/h ci desiatok km/h, nakolko od toho okamihu by prevladajucim gravitacnym polom bolo to zemske (ostatne by boli slabsie) a navratovy modul by zacal smerom k Zemi zrychlovat zlomkom g.
|
| |
Re: Fiha to je dialka
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
12.11.2010 8:32
Problem s umiestnenim teleskopu v L bode je, ze bude treba neustala regulacia, aby tam aj ostal - to je koniec koncov potrebne aj na obeznej drahe Zeme. Bez regulacnych trysiek a zopar hektolitrov paliva by satelity nielenze neskutocne chaoticky rotovalui, ale zacali by sa spiralovite blizit k Zemi okamzite od prveho dna vynesenia na orbitu.
|
| |
Re: Fiha to je dialka
Od: melisko@papuca
|
Pridané:
12.11.2010 8:51
vsak predsa na dialku cez wifi, vo velkom vesmire
|
| |
wifi a teleskop
Od: gila
|
Pridané:
12.11.2010 13:19
a potom na teleskope budu tlacit, a posadka zo Zeme si len pride po hotovy papier
|
| |
Zadnica
Od: Zadnica
|
Pridané:
12.11.2010 22:26
Tiež Vám stále trčí drážka od zadku a ostatní sa Vám smejú? Máme pre Vás riešenie – Vytlačte si diplom, že Vaša zadnica je tá najkrajšia pod Slnkom, a keď sa Vám bude niekto smiať ukážte mu ho. Ideálne je umiestniť diplom na dobre viditeľné miesto na stene blízko Vas. http://zadnice.kvalitne.cz/
|